Kippen groeien niet aan een boom, dat is één ding wat vaststaat. Maar waar het nou écht vandaan komt, daarover tasten de inkopers van supermarkt Tanger Den Haag in het duister. Abdelhakim ‘Halalpolitie’ Chouaati kwam er namelijk achter dat tientallen soorten vleesproducten (rund, kalf, schaap, lam, kip etc.) – geen halalstempel hebben, en de herkomst onduidelijk blijft.
Daardoor is het bovendien onzeker – onwaarschijnlijk zelfs – dat het aangeboden vlees halalproof is. Grote kans dus dat je kipfilet (van 2,50, waar je ook je vraagtekens bij kunt zetten) van de laatste weken net zo halal is, als de plofkip van de Appie. Eet smakelijk!
Hier de excuusbrief van eigenaar A. Barghaoul:
Verscentrum Tanger
Hoefkade 303
2526 BT ’s-Gravenhage ZH’s-Gravenhage, 20 september 2013
Betreffende: Constateringen Halalpolitie gedurende halal-inspectie op donderdag 19-09-2013
Beste Halalpolitie,
Ik schrijf u deze brief naar aanleiding van het uitvoerige gesprek dat ik afgelopen donderdagochtend 19 september 2013 jl. had met de heer A. Chouaati, halal-inspecteur en halalconsulent bij de Halalpolitie.
In het door ons aangeboden assortiment van vleeswaren bevinden zich tientallen soorten vleesproducten (rund, kalf, schaap, lam, kip etc.). Op al de door ons aangeboden vleesproducten staat normaal gesproken of een halal-stempel, of er wordt een halal-certificaat bij geleverd. Jammer genoeg zijn sommige van onze vleesproducten buiten de boot gevallen. Zowel mijn personeel als ik waren hier niet van op de hoogte. Deze feiten zijn ons door de halal-inspecteur – na een uitgebreide inspectie – zeer duidelijk gemaakt.
Ik ben – sinds de bovengenoemde halal-inspectie – samen met het werk-team dat direct onder mij valt, onmiddellijk aan de slag gegaan. Ons team heeft iedere factuur nagekeken en al onze leveranciers gebeld. We hebben contact opgenomen met al de leveranciers die kip en/of vleeswaren aan ons leveren en hen verzocht om de bijbehorende halal-certificaten mee te leveren of op te sturen. Als ons verzoek niet wordt ingewilligd dan wordt er in de toekomst ook niet meer bij die leverancier ingekocht. De producten die nog bij ons in de schappen liggen en waarvan o.a. door de halal-inspecteur is geconstateerd dat deze niet aan de halal-eisen voldoen worden per direct uit het assortiment gehaald en geretourneerd of vernietigd.
Bij deze bied ik, A. Barghaoul – op 19 september 2013, tijdstip 13.20 te ’s Gravenhage – namens mijzelf en mijn werk-team onze welgemeende excuses aan de moslimgemeenschap, in het bijzonder aan onze klantenkring. Ik heb erg spijt dat ik niet heb opgelet en het personeel niet duidelijk heb gemaakt dat zij eerst de producten moeten nachecken op halalwaardigeid voordat er wordt ingekocht. Vanaf nu zullen er geen misverstanden voorkomen.
In afwachting van uw reactie verblijf ik,
Met vriendelijke groeten,
A. Barghaoul
31 Reacties op "Supermarkt Tanger Den Haag weet niet waar eigen vlees vandaan komt"
Ik ging naar tanger voor halal zoutvlees. Ik sprak er met de slager over waar het vandaan kwam. Suriname zei hij. Ik dacht okee…..volgens mij wordt zutvlees daar niet halal geslacht. Maar goed, hij zei van wel. Dan heeft hij de zonde toch begaan?
Zijn er al plannen om de taken van de halalpolitie uit te breiden naar andere domeinen van het leven? ;)
De Halalpolitie verricht goed werk, je kun doneren zodat zij hun goede werk kunnen voortzetten.
http://www.halalpolitie.nl/steun-ons/
Ik zou eigenlijk wel eens willen weten hoe dat zit met halal. Ik snap het van bloed enzo. Maar als je jaagt( vrienden in marokko doen dat) dan zeggen ze bismillah als ze het dier schieten. Maar dan wordt de nek niet doorgesneden. En sommige moslims eten gewoon geen varken maar ik hoef niet speciaal halal vlees te halen als ze komen eten. In su is halalvlees helemaal niet zo gewoon. En sommige dieren kan je wel gewoon eten. Zou iemand me het makkelijk kunnen uitleggen? Ik heb het wel eens gevraagd maar snapte er echt niets van. Enige wat ik weet is dat vis altijd halal is. En dat er soms een band wordt gedraaid bij het slachten. Of alleen bij het eerste dier. En dat christenen en joden ook ritueel mogen slachten.
Ik zou graag eens willen weten hoe de heer A. Barghaoul & Co instaat zijn economische wetmatigheden teniet te doen. Want gezien het feit dat de halal vleesmarkt een nichemarkt is en daarbij ook nog eens de productiekosten hoger zijn dan in de reguliere markt hoe kan het dan dat de prijzen van kip bij Tanger lager zijn dan de kiloknaller bij de supermarkt?
Goed werk halal politie!
De kip van tanger is niet echt lekker. En erg waterig…. Echt lekkere kip is toch biologische kip. De groenten van tanger is ook niet om over naar huis te schrijven
@Hensley
Simpel en helder uitgelegd
Uitleg over Halal Deel 1:
Uitleg over Halal Deel 2:
@ThinkTwice
En dat is hoe precies halal geslacht moet worden. Dankjewel voor de informatieve video. 1 voor 1 en met respect voor het dier. Niet zoals het nu gebeurt in een massaslachthuis en de procedures van halal worden niet goed nageleefd. En dat durft men nog te zeggen dat het halal is? Onze moslims moeten nog veel leren.
Surah 6 vers 121:
121. En eet niet van hetgeen, waarover de naam van Allah niet is uitgesproken, want dat is zeker ongehoorzaamheid. En de bozen sporen hun vrienden aan opdat zij met u mogen redetwisten. Als gij hen gehoorzaamt zult gij inderdaad afgodendienaren zijn.
Waar haalt “de halalpolitie” eigenlijk de bevoegdheid vandaan om inspecties te doen?
En toch zou je het eens moeten proberen zo’n varkenshaasje van de slager Hmmmm !
@JohnS
Omdat u het lekker vind, wil dat niet zeggen dat iemand anders het ook lekker zou moeten vinden. Mening verschillen over zaken. Trouwens iets dat je nooit hebt gegeten, kan je niet missen.
Morika,
Er is geen bevoegdheid, alleen vertrouwen.
Dank je think twice. Dit wist ik wel maar mooi om te zien. Maar what about wilde dieren die je jaagt? Of dieren die je niet met een neksnede kan ombrengen?
@hensley
Wat betreft dieren die je neerschiet (vogels etc), als je hem neergeschoten hebt. Dan moet je direct het dier slachten. Dus niet neerschieten en dan rustig mee naar huis meenemen. Mes bij je hebben en de procedure doorlopen van halal slacht nadat je hem hebt neergeschoten.
Wat betreft vis etc die vallen onder een andere categorie. Die behoeven niet geslacht te worden. Want dat is ook onmogelijk ahhaha. Maar natuurlijk word de naam van allah swt aangeroepen als ze worden gevangen genomen of als men deze dieren nuttigd.
Zoals het filpmje al vaak zegt. het gaat om de naam van allah swt aanroepen en respect voor het dier hebben als je hem slacht of dood etc. Dat is het principe waar het om gaat bij halal slacht.
Want alles behoort tot god en dus moet je ook zijn naam zeggen als je wat neemt van datgene wat allah swt voor jouw heeft geschapen om te eten.
@Hensley trouwens wat betreft het neerschieten van dieren. Daar zijn ook regels aan verbonden binnen islam. Het is niet van lekker schieten en klaar is kees. Er is geen zaak of profeet mohamed vzmh heeft er iets over gezegd. Dit soort vragen kun je dan ook beter neerleggen bij mensen die verstand hebben zoals een imam etc. Wij op WBH zijn geen geleerden of weten niet alles.
Thnx for the info. Ik ben een beetje op de hoogte… Voor slakken ga ik niet vragen want die eet ik toch niet…..
@Hensley ik weet dat je het niet eet ahahah, maar hier is informatie over slakken en het standpunt van islam over slakken:
Vraag:
Wat is het oordeel over het eten van slakken? Neem hierbij in acht dat het bereiden van gerechten met slakken vereist dat ze levend gekookt worden. En dienden slakken als voedsel in de tijd van de Profeet (vrede zij met hem)?
Antwoord:
Alle lof zij Allah.
Slakken zijn er in twee soorten, landslakken en zeeslakken. Landslakken vallen onder dezelfde categorie als ‘insecten en ongedierte’ die geen stromend bloed hebben. Zeeslakken vallen onder de categorie schelpdieren, welke zeedieren zijn.
In al-Mawsoecah al-cArabiyyah al-cAalamiyyah staat: “De slak is een ongewerveld zeedier dat een soort schelpdier is. De meeste slakken hebben een uitwendige schelp; sommige slakken hebben een kleine platte schelp boven of onder de huid, maar de meeste slakken hebben helemaal geen schelp.
Landslakken hebben een paar voelsprieten, met één oog aan het einde van de langste voelspriet. De grote landslak wordt gezien als een schadelijk ongedierte, omdat deze een vraatzuchtige begeerte heeft voor planten. Ze kunnen een lengte bereiken van tien centimeter.”
Wat betreft het oordeel over het eten van slakken:
1. (Het eten van) landslakken valt onder het oordeel van het eten van ‘insecten’. Het merendeel van de geleerden is van mening dat het verboden is. Imam an-Nawawie zei: “Het oordeel van de geleerden aangaande landinsecten en ons standpunt is dat het Haraam is. Dit was de mening van Imam Aboe Haniefah, Imam Ahmad en Daawoed. Imam Maalik heeft gezegd: “Het is Halaal.”
(al-Madjmoec, boekdeel 9, blz. 16)
Ibn Hazm heeft gezegd: “Het is niet toegestaan om landslakken of andere ‘insecten en ongedierte’ te eten, zoals gekko’s, kakkerlakken, mieren, bijen, vliegen, wespen, wormen, luizen, vlooien, wandluizen, muggen of iets anders van die soort. Allah zegt namelijk (interpretatie van de betekenis):
“Verboden voor jullie zijn het kadaver…” en “…behalve wat jullie geslacht hebben…”
(Soerat al-Maa’idah: 3)
En er is authentiek bewijs dat het slachten slechts gedaan kan worden in de nek of in de boven borst. Als het dus niet mogelijk is om het dier te slachten, dan is er geen enkele manier waarop men het kan eten, behalve wanneer het dood is. Dat wil zeggen dat het dier niet correct is geslacht, dus is het Haraam.”
(al-Moehalla, boekdeel 6, blz. 76-77)
Volgelingen van de Maaliki wetschool hebben niet vastgesteld dat een schepsel zonder stromend bloed geslacht moet worden. Zij plaatsten het echter onder dezelfde regelgeving als sprinkhanen. Het ‘slachten’ daarvan vindt plaats middels het koken, braden of het doorboren ervan met een stok of naald totdat het dood is, terwijl men de Naam van Allah erover noemt.
In al-Moedawwanah staat: “Imam Maalik werd in al-Maghrib (Noord-Afrika) gevraagd over wat een slak genoemd wordt en gevonden wordt in de woestijnen op de bomen, en of deze gegeten kan worden? Hij zei: “Ik denk dat het hetzelfde is als de sprinkhaan. Indien het levend gevangen wordt en vervolgens gekookt of geroosterd wordt, dan denk ik niet dat er iets mis is met het eten ervan. Maar als het dood gevonden wordt, mag het niet gegeten worden.”
(boekdeel 1, blz. 542)
Aboel-Walied al-Baadjie heeft gezegd: “Indien dat bewezen is, dan is de regelgeving omtrent slakken hetzelfde als de regelgeving over sprinkhanen. Imam Maalik zei dat de ‘slachting’ervan geschiedt middels het koken of doorboren ervan met een stok of naald totdat het dood gaat. En de Naam van Allah dient genoemd te worden tijdens deze handeling, zoals dit wordt genoemd bij het afsnijden van de koppen van sprinkhanen.”
(al-Moentaqaa ash-Sharh al-Moewatta’, boekdeel 3, blz. 110)
2. Zeeslakken zijn Halaal, vanwege de algemene instemming met betrekking tot het eten van zeevruchten. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
“Toegestaan voor jullie is de jacht op de waterdieren, wat daarvan eetbaar is, als genieting voor jullie en voor de reizigers.”
(Soerat al-Maa’idah: 96)
Imam al-Boekhaarie verhaalde dat cOmar ibn ul-Khattaab zei: “Waterspel is hetgeen waarop gejaagd wordt, en diens voedsel is wat de zee eruit gooit (aan wal).”
Ook heeft Imam al-Boekhaarie overgeleverd van Shoerayh (metgezel van de Profeet) dat hij zei: “Alles in de zee is Madhboeh (geslacht).”
Maar we hebben geen enkele overlevering gezien waaruit blijkt dat de Profeet (vrede zij met hem) slakken heeft gegeten.
Samengevat kunnen we zeggen: de mogelijkheid om slakken te eten geldt voor zowel land- als zeeslakken. Indien deze levend gekookt worden, dan is daar niets op tegen. Dit omdat landslakken geen bloed bevatten zodat gezegd kan worden dat ze correct geslacht moeten worden en het bloed eruit dient te vloeien. En zeeslakken vallen onder de algemene toelaatbaarheid van jacht op waterdieren en voedsel (uit het water).
En Allah weet het het beste.
Bron: Al-Yaqeen
@Abdelmajid: zomaar een vraag hoor maar stel je even Indonesië voor.. hoe zie je het logistiek voor je om dieren op zo’n enorme schaal (er zijn honderden miljoenen indo’s die allemaal graag elke dag vlees eten) ‘diervriendelijk’ te fokken en vervolgens te slachten op de halal manier? Dan ontkom je toch niet aan schaalvergroting en mechanisatie? En dan verlies je toch bijna automatisch weer je doelstelling uit het oog? Je weet wel.. het ‘boederijtje op alpenvlakte met een opaatje en herdershond’-idee van vleesproductie.
@Brad
Simpel. Gewoon wat minder vlees eten. Vlees is lekker maar geen pré.
@Brad
Ik denk dat je vraag beantwoord is. Hierbij wil ik aan toe voegen dat profeet mohamed vzmh zeer weinig vlees at. Dus is mijn boodschap eet minder vlees en probleem is opgelost. Zoals Daoud zegt het is geen pre.
Overigens,
Is het jagen op dieren voor de FUN of als SPORT verboden in de Islam.
@Daoud: de realiteit is dat dat niet gebeurt ! Mohammed Boubkari stelt het ook al in zijn reactie: hoe ontkomt deze supermarkt aan economische wetmatigheden? Hoe ga je halal slachten op de gigantische schaal waar we het over hebben? Heeft dat nog iets te maken met dierenwelzijn.. of is het meer zelfbedrog?
@Brad
‘de realiteit is dat dat niet gebeurt !’
Niemand ontkent de realiteit en niemand zegt: ‘zo gezegd en zo gedaan’. Ik weet dondersgoed dat er juist veel vlees word genuttigd. En dat de hoge vraag naar vlees beantwoord dient te worden. Maar dat is geen geldige reden om halal-slacht drastisch te veranderen of extreme maatregelen toe passen (die negatieve gevolgen hebben voor dieren) omdat er massa slacht plaats moet vinden anders kan Hasan of weet ik veel zijn maag niet vullen.
Daarom is het advies van het nuttigen van minder vlees, iets dat zeker niet vreemd is. Aangezien het ook gezonder is voor je lichaam.
Maar eerlijk gezegd. Dat is een probleem die ik niet volledig kan beantwoorden aangezien ik daar de kennis en kunde er niet voor heb. Ik moet je wel erbij vertellen dat binnen Islam veel word toegelaten ( islam sluit met veel zaken compromissen behalve als het indruist op de kern van het geloof en dat is het aanbidden van iemand anders behalve allah swt en zaken waarop een duidelijke verbod rust omdat ze schade met zich mee kunnen brengen) en dat niet generaliserend alles opdelfde mate wordt beoordeeld. Het advies verschilt per plaats, tijd, situatie etc.
Dit is ook een vraagstuk die je beter kan voorleggen aan mensen die dieper in de materie zitten en die situaties beter kunnen inschatten en beoordelen om met de juiste antwoord te kunnen komen.
De realiteit is nog steeds voor de meesten van de wereldbevolking dat vlees een onbetaalbaar luxegoed is. Als de wereldbevolking allemaal vlees zouden eten op de schaal zoals wij dat hier doen, dan hebben we grotere problemen dan het halal slachten.
Daarnaast ben ik het met Daoud eens, minder vlees eten is een hele goede optie. Wij zijn geen vleeseters van nature, onze magen verteren het wel, maar het gaat niet van harte.
De halalvlees business is in Nederland een groot bedrog! Met uitzondering van enkele kleine slachthuizen en een minderheid aan slagerijen voor wie geweten boven winst gaat. De rest verkoopt vlees in hun assortiment dat of gedeeltelijk of geheel niet voldoet aan de eisen die gesteld worden aan wat halal is zelfs niet aan de basic eisen.
Als vuistregel kun je de volgende verdeling hanteren:
90 % van de kip die als halal wordt verkocht is dat niet
60 % van het rundvlees dat verkocht wordt als halal is dat niet
30 % van het lams/schapenvlees dat verkocht wordt als halal is dat niet.
De reden van die verschillende cijfers tussen de dieren heeft te maken met de slachtkosten verwerkingskosten en verkoopkosten van de diersoort.
In andere woorden: een schaap halal slachten kost evenveel als een schaap regulier slachten. Het is slechts een kwestie van een mes over de keel of een pin door het hoofd.
Bij runderen is dat ook het geval echter de beesten zijn dusdanig groot dat je als gewone slager of het hele beest moeten kunnen verkopen, aangezien Marokkanen en Turken niet bekend staan om het kopen van biefstukken en allerlei andere luxe vleesstukken zit je met een probleem. Of het karkas uitbenen tot allerlei producten waar je dan mee blijft zitten of het in stukken zagen en voor een groot deel verwerken tot gehakt waarmee je in feite een dief bent van je eigen portemonnee. Oplossing: gewoon bij de groothandel die stukken vlees kopen die je nodig hebt.
Wel bij kippen is de stand van zaken bekend. Wil men halal slachten en de basiseisen daarvoor handhaven dan moet de slachtlijn dusdanig langzaam worden afgesteld en gezien de benodigde extra mankracht om op die manier duizenden kippen te slachten op dagbasis dat de prijs minimaal het dubbele zal zijn van de reguliere slacht.
Wie kip voor dezelfde prijs verkoopt ( of minder) als de gemiddelde prijs in de supermarkt voor reguliere kip en daarvan zegt dat het halal is die spreekt of uit onwetendheid of liegt.
Zolang de moslims dit niet landelijke oplossen en alle beunhazen de wacht aanzetten blijven er voor de moslimconsument twee oplossingen over:
1) Vegetariër worden. Zolang men dat uit praktische overwegingen is, is er geen enkel probleem is men dat uit principiële overwegingen dan wordt het een geloofskwestie en komt men in conflict met de leer.
2) Minder vlees eten en het vlees dat men eet zelf slachten (dat kan bij kippen) of toekijkend hoe anderen het voor je slachten in slachthuizen. Het is omslachtig en vergt tijd, energie en geld maar dan heb je wel vlees dat je met eer en geweten kunt eten en je eigen gezin kunt voorschotelen.
Oplossing twee werkt het beste als je dat als groepje doet een aantal gezinnen of personen daarmee verlicht je de werklast en deel je de kosten. Voor praktische tips zie hier: http://www.groenemoslims.nl/?p=832 het gaat hier om dieren die biologisch worden gehouden maar je kunt hetzelfde ook gewoon toepassen op reguliere dieren.
Een andere oplossing moet je wel iemand hebben die Turks spreekt ( ik ben toevallig met Turkse getrouwd) http://www.tunafood.nl/ deze lui zijn zeer strikt en hanteren een bestelsysteem. Ze verkopen geen vlees op voorraad. Je moet dus eerst bestellen en een paar dagen later kun je het ophalen vaak bij Turkse winkeltjes in moskeeën in verschillende steden. De prijzen zijn dan ook navenant hoger ( 1,5 tot 2 keer zo duur als bij de gewone islamitische slager). Ze zijn zeer open, je kunt het slachthuis gewoon bezoeken en met eigen ogen aanschouwen hoe er geslacht wordt.
Dit zelfde systeem zouden andere moslims ook kunnen opzetten als men bereid is zich te organiseren en het geld er voor zou over hebben. Men schakelt dan allerlei tussenhandelaren uit en men levert gewoon bij de moskee af. De moskee profiteert en daarmee de gemeenschap, mensen weten zeker dat hun vlees halal is een win – win situatie.
Boubkari,
Supermarkt Tanger heeft gereageerd:
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=vKMNgJT7t4Q
Je hebt een Raad van oelema die het halal verklaart. Dus eten maar.
@abdel,
Wij van Wc-eend adviseren…
Is je niets opgevallen aan het filmpje? Waarom denk je dat ze niet hebben laten zien hoe ze kippen of runderen slacht?
Reken even mee: 8000 kippen per dag alleen voor Tanger. Er zijn +/- 10 slachters op een slachtlijn. Die niet alle 10 gelijk werken maar elkaar aflossen. Hoeveel kippen slacht een slachter per dag per uur? Probeer eens een half uur lang elke 30 sec bismillah allahu akbar te zeggen met volle overgave en intentie.
Zie je het probleem?
Sinds 1 januari mag de slacht methode die Clazing BV zegt te gebruiken wettelijk niet meer.
Dat betekent dat:
1) Clazing BV uitstel heeft van de overheid. Wat ze dan moeten aantonen en tot op heden hebben wij daar geen enkel bewijs van gezien.
2) Illegaal bezig is en massaal de wet overtreedt (Wat bijna onmogelijk is omdat het een grote slachterij is)
Dus conclusie?
Ik heb bovenstaande bezwaren ook voorgelegd aan de beste man achter de Halal politie en tot op heden daar geen antwoord opgekregen!
Ik weet wel van de zoon van een slager dat halal een utopie is maar dat clazing nou juist een toonbeeld is van halalachtig. Terwijl Turkse slachters gewoon helemaal het niet eens proberen om halal in te kopen maar gewoon voor de laagste prijs gaan.
Het enige dat ik weet is dat als hij halal zegt, ik het dan eet, het is zijn verantwoordelijkheid tegenover God om het goed te doen. Al vind ik het vreemd dat er niet op jouw wordt gereageerd.
Meldpunt Halalmisbruik
Veelgestelde vragen
Steun ons
De Halalpolitie
Home
Over ons
Diensten
Halalwijzer
Halal Vraagbaak
Contact
‘Supermarkt Tanger Den Haag biedt moslimgemeenschap excuses aan’
21 september 2013
TangerlogoNaam: Tanger Supermarkten Den Haag B.V.
Adres: Hoefkade 303
2526 BT, Den Haag
Nederland
Telefoonnummer: 070 – 389 22 31
Vestiging(en): Den Haag
Aanbod: Een uitgebreid assortiment van vlees, kip, groente, fruit, zuivel, levensmiddelen en non-food. De winkelpaden van Supermarkt Tanger zijn ingedeeld naar o.a. de Marokkaanse, Turkse, Surinaamse, Aziatische en Iraanse herkomst van de producten.
Halal-certificeerder(s): Geen.
Bijzonderheden: Volgens de eigenaar – de heer A. Barghaoul – valt Supermarkt Tanger in Den Haag niet (meer) onder de bekende supermarktketen Tanger Supermarkten. We kunnen er dus niet zonder meer vanuit gaan dat de inkoop van alle Tanger-supermarkten eenzelfde is: alhoewel ze wél hetzelfde logo hanteren, wekelijks dezelfde aanbiedingen hebben en er sprake is van onderlinge familiare banden. Deze excuusbrief heeft derhalve alleen betrekking op Tanger Supermarkten Den Haag B.V.
Tanger Den Haag 2
Supermarkt Tanger aan de Hoefkade 303, Den Haag.
Excuusbrief Supermarkt Tanger
Verscentrum Tanger
Hoefkade 303
2526 BT ’s-Gravenhage ZH
’s-Gravenhage, 20 september 2013
Betreffende: Constateringen Halalpolitie gedurende halal-inspectie op donderdag 19-09-2013
Beste Halalpolitie,
Ik schrijf u deze brief naar aanleiding van het uitvoerige gesprek dat ik afgelopen donderdagochtend 19 september 2013 jl. had met de heer A. Chouaati, halal-inspecteur en halalconsulent bij de Halalpolitie.
In het door ons aangeboden assortiment van vleeswaren bevinden zich tientallen soorten vleesproducten (rund, kalf, schaap, lam, kip etc.). Op al de door ons aangeboden vleesproducten staat normaal gesproken of een halal-stempel, of er wordt een halal-certificaat bij geleverd. Jammer genoeg zijn sommige van onze vleesproducten buiten de boot gevallen. Zowel mijn personeel als ik waren hier niet van op de hoogte. Deze feiten zijn ons door de halal-inspecteur – na een uitgebreide inspectie – zeer duidelijk gemaakt.
Ik ben – sinds de bovengenoemde halal-inspectie – samen met het werk-team dat direct onder mij valt, onmiddellijk aan de slag gegaan. Ons team heeft iedere factuur nagekeken en al onze leveranciers gebeld. We hebben contact opgenomen met al de leveranciers die kip en/of vleeswaren aan ons leveren en hen verzocht om de bijbehorende halal-certificaten mee te leveren of op te sturen. Als ons verzoek niet wordt ingewilligd dan wordt er in de toekomst ook niet meer bij die leverancier ingekocht. De producten die nog bij ons in de schappen liggen en waarvan o.a. door de halal-inspecteur is geconstateerd dat deze niet aan de halal-eisen voldoen worden per direct uit het assortiment gehaald en geretourneerd of vernietigd.
Bij deze bied ik, A. Barghaoul – op 19 september 2013, tijdstip 13.20 te ’s Gravenhage – namens mijzelf en mijn werk-team onze welgemeende excuses aan de moslimgemeenschap, in het bijzonder aan onze klantenkring. Ik heb erg spijt dat ik niet heb opgelet en het personeel niet duidelijk heb gemaakt dat zij eerst de producten moeten nachecken op halalwaardigeid voordat er wordt ingekocht. Vanaf nu zullen er geen misverstanden voorkomen.
In afwachting van uw reactie verblijf ik,
Handtekening Tanger Den Haag
Download Excuusbrief Tanger Den Haag (de door de heer A. Baghoul ondertekende excuusbrief, PDF-bestand)
Actieplan
Promo Tanger
… straks werkelijkheid?
De Halalpolitie bedankt de heer A. Barghaoul (eigenaar van Supermarkt Tanger Den Haag) voor zijn gastvrijheid en zijn coöperatieve houding gedurende de halal-inspectie. Wij verwelkomen zijn bekentenis en de berouwvolle houding. Zijn meewerkende en schuldbewuste opstelling vormt de basis voor onze steun aan een structurele hervorming van de inkoop van Supermarkt Tanger in Den Haag.
Afgesproken is dat de Halalpolitie de verantwoordelijken de komende weken zal adviseren omtrent de halal-inkoop (van rauwe vleeswaren). In de (nabije) toekomst zullen wij onaangekondigd langsgaan voor (her)inspecties, om te controleren of het management de daad bij het woord heeft gevoegd. De Halalpolitie heeft inmiddels twee van haar meest ervaren halal-inspecteurs op de zaak gezet.
Team Halalpolitie
© De Halalpolitie | Steun ons met een like, tweet of post op Facebook!
Twist over halal wordt uitgevochten bij de rechter
DEN HAAG Supermarktketen Tanger heeft gisten met een Kort geding de ‘halalpolitie’ op de korrel genomen. Moslimconsumenten mijden de winkel nadat vorige jaar september een inspecteur van de halalpolitie constateerde dat de winkel de halalcertificaten niet op orde had. Maar de halalpolitie had ongelijk, zegt eigenaar Abdel Barghaoul. Het vlees dat hij verkoopt is wel degelijk geslacht volgens de regels van de islam. Met de rechtzaak op het paleis van Justitie werd een ruzie binnen de moslimgemeenschap in het openbaar bij de burgerlijke rechter uitgevochten. Barghaoul wil dat de halalpolitie het bericht over de supermarkt aan de Hoefkade van de website verwijdert en rectificaties plaatst. In een bodemprocedure wil hij later de islamitische keuringsdienst aansprakelijk stellen voor de geleden schade. De omzet zou sinds de berichten met meer dan de helft gekelderd zijn. Beide partijen zijn het pertinent met elkaar oneens over de controle. Barghaoul zegt dat tegen hem is gezegd dat enkel de worsten niet in orde zouden zijn. De halalpolitie houdt vol dat er van alles mis is met het verse vlees in de winkel. Ook houdt de ‘politie’ er eigen regels op na over wat halal is en wat niet. Wat de inspecteur daadwerkelijk heeft aangetroffen is onduidelijk. De resultaten kwamen maanden later, toen de gemoederen al verhit waren. Pas op papier, terwijl er wel menteen een bericht op de website van de halalpolitie was geplaatst. Dat was een excuusbrief van Barghaoul zegt dat hij geen toestemming heeft gegeven de brief te publiceren. Uitspraak is 21 maart