Dit stuk is ingezonden door Rens de Groot
Ik ben een atheïstisch Nederlander, woonachtig in Londen en sinds mijn vertrek uit Nederland niet meer blootgesteld aan het debat over hoofddoekjes op school. Het bericht dat hoofddoekjes op Vlaamse openbare scholen wordt verboden, kwam als een klap in mijn gezicht. Iemand die nooit aan dit debat is bloot gesteld zal nooit en te nimmer een gevaar zien in een meisje met een hoofdoek. Er schuilt geen gevaar in een meisje met een hoofddoek. Ze is geen wolf, verkleed als roodkapje.
Het besluit de hoofddoekjes te verbieden op openbare scholen is onderdeel van een ouderwetse cultuur-oorlog, die in dit geval wordt uitgevochten over de hoofdjes van islamitische meisjes. Islamitische gezinnen zijn er de dupe van. Indien de ouders besluiten het meisje zonder hoofddoekje naar school te laten gaan, is het goed mogelijk dat zij kampen met gevoelens van schuld en schaamte en angst voor uitstoting. Als de ouders besluiten het kind naar een islamitische school te sturen, hinderen zij hun dochter in het contact met niet islamitische kinderen. De meeste ouders willen kiezen voor de school die onderwijs levert van de beste kwaliteit. Die keuze wordt islamitische ouders in Vlaanderen nu in sommige gevallen lastig gemaakt.
Het argument in dit onplezierige debat dat mij altijd heeft geërgerd als een steentje in de schoen, is dat het om een algeheel verbod op het uiten van de geloofsovertuiging zou gaan. Christenen mogen ook geen kruisje dragen. Hoewel het dragen van een kruisje voor sommige mensen een belangrijke persoonlijke betekenis heeft, neemt het dragen van een kruisje niet de belangrijke positie in binnen de christelijke traditie, die de hoofddoek heeft binnen het islamitische geloof. Er zullen geen Vlaamse ouders wakker liggen van het feit dat hun kind geen kruisje draagt naar school. Er zullen ook geen christelijke ouders zijn die hun kind gedwongen voelen naar een andere school te sturen omdat het geen kruisje mag dragen. En een kruisje kan ook nog altijd onder de kleding worden gedragen, zodat niemand het ziet.
Ik laat me met grote tegenzin meetrekken in dit perverse debat. Alle argumenten voor het verbod worden er met grote moeite bijgesleept om te verhullen dat het gaat om een aanval op de islamitische cultuur. Ik leef mee met Vlaamse islamitische gezinnen die nu volkomen onnodig voor een dilemma worden gesteld. Ik zou willen dat ik meer voor hen kon doen dan het schrijven van deze brief.
Rens de Groot
29 Reacties op "Geen Verklede Wolf"
“ Alle argumenten voor het verbod worden er met grote moeite bijgesleept om te verhullen dat het gaat om een aanval op de islamitische cultuur.”
Er bestaat geen Islamitische cultuur! Een simpele blik op bijvoorbeeld moskeearchitectuur laat zien dat er 1001 culturen zijn die onder de noemer Islam vallen:
http://www.sacred-destinations.com/china/beijing-niu-jie-mosque.htm
http://www.sacred-destinations.com/mali/great-mosque-of-djenne.htm
http://www.sacred-destinations.com/pakistan/lahore-badshahi-mosque.htm
Diversiteit in tradities, gewoontes, kleding, religiositeit, stromingen, kunst, muziek kortom alles wat men onder cultuur in brede zin beschouwd is eerder norm dan uitzondering alleen islamisten en niet-moslims willen dat nog al eens ontkennen om ideologische redenen!
Mijn vrouw is al aan het kijken welke traditionele Nederlandse kleding aan de regels voor Hijab voldoet ..
[i]Het besluit de hoofddoekjes te verbieden op openbare scholen is onderdeel van een ouderwetse cultuur-oorlog, die in dit geval wordt uitgevochten over de hoofdjes van islamitische meisjes. Islamitische gezinnen zijn er de dupe van. [/i]
Hier ben ik het mee eens. Wel wil ik aantekenen dat beide kampen zich hier schuldig aan maken, zeker in Antwerpen.
De dupe zijn inderdaad de doorsnee Islamitische gezinnen die zonder verdere politieke motieven hun kinderen willen opvoeden volgens hun geloofsovertuiging.
Gelukkig zijn er meerdere wegen naar Rome. De ene weg is als moeslim-fundi met het schuim op je kaken via intimidatie eisen dat de Islam carte blanche krijgt op openbare scholen.
De andere weg is een Islamitische school oprichten en daar je kinderen naar toe sturen.
In het eerste geval zoek je de oplossing in het eisen dat anderen zich aanpassen in de naam van ‘vrijheid van religie’, in het tweede geval maak je gebruik van de ruimte die de wet biedt aan een ieder of zijn of haar religie te belijden.
Waarom kiest men bewust voor de eerste weg en niet voor de tweede?
De vraag stellen is hem beantwoorden.
“ Alle argumenten voor het verbod worden er met grote moeite bijgesleept om te verhullen dat het gaat om een aanval op de islamitische cultuur.”
Daarnaast geldt uiteraard ook dat de fanatieke tegenstanders van het verbod met grote moeite allerlei argumenten er bijslepen om te verhullen dat het gaat om een aanval op de westerse cultuur.
En de doorsnee moslim die gewoon zijn ding doet, al dan niet met hoofddoek, betaald uiteindelijk de prijs.
Hoewel het niet persoonlijk is bedoeld, word ik altijd een beetje heel erg moe als voormalig Nederlanders vanuit het buitenland hoofdschuddend laten weten zich te verbazen over dat rare Nederland dat zo is afgezakt en dat het gras in het buitenland toch echt veel groener is.
Daarom een citaat van een willekeurige Nederlander op dit forum naar aanleiding van de invoering van de hoofddoekplicht voor politie-agentes die een moskee in willen in jouw o zo groene grasveldje in Groot Britannie.
[i]Een moskee is geen sacrale of gewijde plaats! Ik kan mijn huiskamer in een mum van tijd veranderen in een moskee zelfs in een vrijdagsmoskee als ik genoeg mannen vind die met mij het vrijdagsgebed willen bidden. Dat maakt van een moskee natuurlijk niet een plaatst waar jan en alleman zomaar doorheen kunnen banjeren zonder rekening te houden met de functie van het gebouw en de moskeegangers. Echter wie met inachtneming van kledingdecorum en gedragsdecorum een moskee bezoekt moet gewoon naar binnen kunnen lopen zonder eerst hijab op hoeven te doen en al helemaal als dat beroepshalve is.
Naar mijn idee zouden moskeedeuren juist wijd open moeten staan en iedereen gastvrij moeten ontvangen zonder al teveel obstakels op te werpen. Natuurlijk moet dat dan niet te koste gaan van de functie en geen hindernis geven tijdens gebedstijden maar dat spreekt voorzich.
Er zijn twee trends gaande in deze samenleving enerzijds benaderd men elke vorm van religieuze uiting van de kant van moslims die binnen de wet vallen krampachtig en anderzijds knuffelt men moslims haast dood door dit soort “tegemoetkomingen”.
Een politieagente moet gewoon een moskee kunnen bezoeken zonder eerst voor vorm een hijab of beter gezegd een poging daartoe te doen omdat wij haar niet-moslim zijn en daarom hijab loosheid respecteren (geldt trouwens ook voor een moslimvrouw die geen hijab draagt). Net zoals wij willen dat een hijab dragende vrouw wordt gerespecteerd, en instaat gesteld wordt ook beroepshalve ten alle tijden een hijab te dragen.
Als moslims zouden wij er naar moeten streven gewoon behandeld te worden als elk ander burger niet meer en niet minder.
Juist als wij moslims de hijab tot een door en door vrije keuze te maken zonder sociale, familie of overheid dwang wordt de spirituele en religieuze waarde van de hijab in feite pas echt gerealiseerd.
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari[/i]
Op dit punt ben ik het voor de a
Op dit punt ben ik het voor de afwisseling eens een keer volledig met hem eens.
Dus de Vlamingen mogen in jouw ogen verkeerd bezig zijn, maar om nu te gaan doen alsof men in Groot Britannie wel snapt hoe de wereld in elkaar steekt, gaat me net even iets te ver, als ik zo vrij mag zijn een understatement te gebruiken.
Daarnaast kan het in mijn ogen geen kwaad vast te stellen dat er in Nederland tot op heden geen sprake is van een hoofddoekverbod, dat een recent voorstel van Wilders in die richting op grote weerstand is gestuit en dat de bestaande wet en regelgeving zelfs orthodoxe moslims al decennia de ruimte biedt om probleemloos het geloof te belijden, getuige de woorden van ons Pakistaanse redactielid Reflex
[i]”Ik zou mezelf vrij orthodox kunnen noemen (Soennitisch en volg de hanafitische wetsschool), probeer mijn leven zoveel mogelijk volgens de regels van de Islam te leiden en ik bestudeer deze ook zoveel mogelijk. Ik heb tot nu toe in mijn 24 jaar dat ik in Nederland ben geen enkel conflict gehad met het leiden van mijn leven volgens die regels en de wetten en regels in Nederland.”[/i]
Dus ik stel voor dat jij je gewoon concentreert op de kleur van het gras in je nieuwe vaderland, wij komen er hier wel uit zonder jouw al dan niet hulp goedbedoelde ‘hulp’.
Worden julie niet moe van dat gezeur over die dresscode?
Laat mensen toch vrij in hun kledingkeuze, ook binnen het geloof. Is het echt onmogelijk om een goed moslima te zijn zonder een hoofddoekje?
http://www.al-yaqeen.com/nieuw/nieuws/nieuws.php?id=1543
Sinds ik uit Nederland weg ben……
En vervolgens dat koppelen aan België, een ander land!!!!!!!
Is de Nederlander daarvoor verantwoordelijk?
Als het over België gaat, heb het dan over België.
En om nu te doen alsof GB het beloofde land is, das maar net aan wie je het vraagt!
En dan over de hoofddoekjes.
Inderdaad is dit een misselijke manier om iets te bereiken en zou dit niet moeten kunnen.
Heel veel vrouwen dragen de hoofddoek uit eigen vrije wil.
Er zijn er ook die hem door groepsdruk of conformisme dragen. De schrijver geeft het zelf al aan:
is het goed mogelijk dat zij kampen met gevoelens van schuld en schaamte en angst voor uitstoting.
Dus de hoofddoek verbieden gaat nergens over, maar een beeld van happy happy joy joy allemaal vrije wil en keuze dekt net zomin de gehele lading.
Grtz
ik ben voor een verbod op scholen en uni’s Dit door de sociale druk die er toch schijnt te heersen. Zeg maar de “religiepolitie”
Voor ieder die het gaat vieren
Een goed suikerfeest toegewenst
@ vele
[quote]ik ben voor een verbod op scholen en uni’s Dit door de sociale druk die er toch schijnt te heersen. Zeg maar de “religiepolitie[/quote]
Kun je me bepaalde onderzoeken tonen waarin wordt bewezen dat deze groep significant groter is dan de groep die het geheel vrijwillig doet. Dus in andere woorden: dat de dwang die bij de groep die het moet afdoen kleiner is dan de groep die werd gedwongen het op te houden.
Ik woon in een zogenaamde Vogelaarwijk ( den Haag zuidwest )
maar ook hier loopt een groot gedeelte van de Turkse en Marokaanse vrouwen zonder hoofddoek , natuurlijk zijn die onzichtbaar voor de Anti-Islamisten .die ervan uitgaan dat elke vrouw gedwongen word .. Op onze galerij
2 turkse vrouwen .. Geen hoofddoek
2 Marokaanse .. 1 hoofdoek , 1 niet
1 Turkestaanse .. Geen hoofdoek
2 met Moslims getrouwde Nederlandse vrouwen .. Geen hoofddoek …
van mijn Indonesische Moslim kennissen draagt de meerderheid geen hoofddoek ..
Van mijn Marokkaanse kennissen draagt de meerderheid geen hoofddoek .
van mijn Nederlandse Moslima kennisen draagt de meerderheid geen hoofddoek .
Van mijn Turkse kennisen
draagt de meerderheid geen hoofddoek .
van mijn Surinaamse Moslim kennisen draagt zelfs NIEMAND een hoofddoek ..
@anton #7: “Is het echt onmogelijk om een goed moslima te zijn zonder een hoofddoekje?”
Niemand in mijn familie draagt een hoofddoek! Maar geloof me, we zijn allemaal moslim.
@Sohail, daarmee is mijn vraag beantwoord, maar je kunt je ook afvragen of iedere vrouw met een hoofddoekje een goed moslima is. Is het niet het belangrijkst wat je van binnen bent, en hoe je over zaken denkt?
Zelf ben ik een groot tegenstander van dwang en verplichting, want op deze manier ben je alleen maar een marionet zonder eigen wil, en dat geeft op de duur alleen maar ernstige problemen.
Sohail, daarmee is mijn vraag beantwoord, maar je kunt je ook afvragen of iedere vrouw met een hoofddoekje een goed moslima is. Is het niet het belangrijkst wat je van binnen bent, en hoe je over zaken denkt?
Quote
Een moslima beslist zelf of ze al dan niet een hoofddoek draagt, maar het is wel degelijk een regel in de islam – die de vrouw trouwens ten goede komt, al denken niet-moslims (en vooral mannen heb ik de indruk) daar anders over.
En idd is je innerlijk belangrijk, maar ook je uiterlijke gedragingen bepalen je identiteit, méér dan je denkt en zelf beseft.
Sohail, daarmee is mijn vraag beantwoord, maar je kunt je ook afvragen of iedere vrouw met een hoofddoekje een goed moslima is. Is het niet het belangrijkst wat je van binnen bent, en hoe je over zaken denkt?
Quote
Bovendien is het niet aan de mensen/moslims om elkaar te beoordelen, maar aan Allah, en net daarin schuilt de vrijheid, een waarde die zo hoog aangeschreven staat in het ‘democratische’ westen.
Hoe contradictorisch dit ook lijkt met de term onderwerping aan Allah.
De reacties 15 en 16 zou ik een schoolvoorbeeld willen noemen van een poging om sociale druk uit te oefenen.
@t Anton: Dan lees je alleen maar wat jij – en de directrice van die bepaalde school – o zo graag wil lezen denk ik.
‘Hineininterpretieren’ noemen ze dat.
16. Lana,
Zoek eens op in het woordenboek wat democratie betekent voor je het weer tussen aanhalingstekens zet. Volgens mij haal je een paar dingen door elkaar.
@Lana, ik oordeel niet, ik doe alleen maar een waarneming.
Jij probeert met de middelen die jij hebt iemand te overtuigen het hoofddoekje te dragen. Je gebruikt zelfs de term onderwerping.
Overigens in Nederland kennen wij contradictorisch niet maar wel paradoxaal.
Ik probeer niemand te overtuigen, volgens mij ben je mijn eerste zin vergeten te lezen:
Een moslima kiest zelf of ze de hoofddoek wil dragen, ma.w of ze de regels van de islam wil volgen of niet en in hoeverre. Niemand kan haar daartoe dwingen. Er is geen dwang in de Islam.
Maar: er moet absoluut vrijheid zijn om de hoofddoek te dragen. En die vrijheid wordt ontnomen. In die zin is het strijdig met de democratie.
Ik ben Vlaamse, contradictorisch/contradictoir is bij ons wel gebruikelijk. Staat trouwens ook in Van Dale, ik heb het net opgezocht. Geen idee dat het niet in Nederland gebruikt werd.
Het woord contradictorisch is mij wel bekend maar normaliter wordt paradoxaal in de spreektaal gebruikt.
Een van de subtiele verschillen tussen het Vlaams en Nederlands.
Moet absoluut vrijheid is bijvoorbeeld paradoxaal.
Let wel, ik oordeel niet maar neem wel waar.
Leuk om weten (taaltip bedoel ik).
Tussen ‘Vlaams’ Nederlands en ‘Nederlands’ Nederlands bestaan er wel meer dergelijke verschillen, altijd leuk om ‘oervlaams’ met een Nederlander te praten, meestal verstaat-ie d’r geen bal van:).
Het Vlaams is eigenlijk het oernederlands. Het Nederlands heeft de gewoonte om heel snel nieuwe woorden op te nemen waardoor het heel snel verandert. Het Nederlands van 100 jaar geleden is niet meer te vergelijken met het Nederlands van nu.
Maar het Vlaams is veel authentieker uit het verleden gekomen en last but not least, de Vlamingen zijn veel zuiniger op hun taal.
[i]Maar: er moet absoluut vrijheid zijn om de hoofddoek te dragen. En die vrijheid wordt ontnomen. In die zin is het strijdig met de democratie.[/i]
Lana, wederom het advies in het woordenboek op te zoeken wat democratie betekent. Je hebt werkelijk geen idee waar je het over hebt.
[quote]Lana, wederom het advies in het woordenboek op te zoeken wat democratie betekent. Je hebt werkelijk geen idee waar je het over hebt.[/quote]
Als jij denkt de definitie van democratie uit een woordenboek te halen, dan heb jij eerder geen idee wat democratie in houdt.
Iets waar boeken over vol zijn geschreven denk jij te kunnen versimpelen tot één zin, lol.
Het draait niet om hoofddoekjes maar behoud van eigen identiteit van de scholen. Het is net een groepsmentaliteit. Als het merendeel van de klas een hoofddoek draagt dan worden andere niet dragende kinderen neergekeken en wordt door wel dragende kinderen regelmatig bespot waarom zij dit niet dragen. Ten tweede is het net een sluipmoordenaar. Nu is dat het hoofddoek maar laten we verder kijken, wat is dan het tweede? Dat zal zijn dat de islamieten niet willen dat varkensvlees op school wordt verkocht of aangeboden. Het is dat men niet ophoudt om hun eigen gebruik door te voeren. Ik ken mensen die andere mensen verafschuwen die varkensvlees of alcohol drinken. Waarom metn dit soort wetten maakt is omdat de Islam niet ophoudt. Trouwens waarom mag een Sikh dan niet met een zwaard en dolk naar basisschool gaan want dat is ook hun religie en zij hebben toch ook schaamte als zij dit niet dragen. Nu zullen jullie zeggen ja maar dat is een wapen.Bullshit zeg ik dan.Het is hun religie en het vereist dat zij dat moeten dragen. Een andere ding wat jullie moeten nadenken is waarom mag ik geen kerk bouwen in Mekka of een tempel of een synagoge. Waarom kunnen islamieten zich niet aanpassen hier. En als je niet kan aanpassen dan ga je toch naar een land wat wel de mogelijkheid biedt om islam te zijn.
Ik word langzamerhand gek van dat het zo erg is dat de islam wordt aangepakt. Demonstreren jullie ook tegen de Maleisische regering die alleen Allah in hun land toestaat?
Trouwens welke moslim is teruggekomen om te vertellen dat Allah bestaat.
Ik kan zeggen dat ik gisteren een visioen gehad heb en dat God of wie dan ook een vrouw is en die elke dag sex wilt hebben. Geloven jullie mij?
Denk na mensen en neem niet alles aan wat een imam of priester zegt.
Succes!
Een vrouw zonder hoofddoek is iemand die niet naar God luistert en niet aan haar verplichting voldoet DUS een slechte moslima….
Is het niet zo dat nu op de nederlandse scholen al verboden is een petje op te hebben in de klas????
Dus je kan ook zeggen dat als iedereen gelijk behandeld moet worden…..
Iedereen hoofddeksel loos in de klas.
Kwestie van etiquette??? Mobiele telefoon mag je toch ook niet aan hebben in de klas??? Wat is identiteit.. Moet die niet bepaald worden door waar je woont????
Als ik verhuis naar een ander land ga ik ook mn goudse kaas en drop missen. Zal mijn kleding ook zo worden zoals de rest vd bevolking erbij loopt. Waarom hopen moslima’s op possitieve discriminatie, terwijl ze gewoon kunnen aanpassen aan waar ze wonen. Werd al eerder gesteld dat de NL wetgeving ruimte geeft om jouw geloof te belijden. Waarom dan steeds die grens van wetgeving proberen naar de moslim kant te laten schuiven???