Als kind was de moskee letterlijk mijn tweede huis. We woonden namelijk niet geheel toevallig naast de moskee, omdat mijn vader daar de Imam van was. Tot ongeveer mijn 14de kreeg ik dagelijks les in de madrassa (koranschool), meestal na schooltijd en in de weekenden. Als kleuter speelde ik op school in de spelletjeshoek en na school begon ik in de moskee met het leren van het Arabische- en Urdu alfabet. En toen ik op school aan de ‘Aap, Noot, Mies’ begon, las ik in de namiddag de eerste verzen uit de Qur’an. Hoewel ik niet begreep wat ik aan het lezen was, was het toch een vanzelfsprekendheid om de Qur’an te kunnen lezen. Alle andere leerlingen deden het ook, m’n ouders werden trots als ik weer iets nieuws had geleerd (en ik was dan weer blij met de beloning die ik dan kreeg). Ik besefte echter wel dat het een heilig boek was, wat ik aan het lezen was.
Altijd eerst de rituele wassing voordat ik het uberhaupt mocht aanraken, dan een kus op de kaft en dan pas kon het boek opengemaakt worden. Het respect wat je voor de Qur’an moest opbrengen, maakte het besef van een heilig boek allen maar sterker.
Na het leren lezen, begon het uit je hoofd leren van een aantal korte sura’s (hoofdstukken), die je vervolgens in de dagelijkse gebeden kon reciteren. Jaren later kende ik al 2 van de 30 delen van de Qur’an uit m’n hoofd. Jammer genoeg ben ik inmiddels het meeste ervan weer vergeten, maar ik verwonder me nog altijd om het (relatieve) gemak waarmee je het uit je hoofd kan leren, zelfs als je er geen woord van begrijpt.
Samen met een andere vriend zaten we altijd op de grond, op de ritme van de verzen heen en weer bewegend en absorbeerden we de teksten. Het waren toen nog woorden zonder betekenis, maar het was dat ritme en de schoonheid van de woorden en uitspraak die me zo aantrokken. Voor een niet-moslim misschien moeilijk te begrijpen, maar ik denk dat elke moslim wel begrijpt wat ik bedoel. Het is eigenlijk ongelofelijk om te bedenken dat er miscchien wel tienduizenden moslims op de wereld zijn, die de gehele Qur’an met meer dan 6000 verzen van kaft tot kaft uit het hoofd kennen. Ze krijgen de titel ‘hafiz’, wat beschermer betekent. Een mooier woord voor zulke personen bestaat er niet, ze zijn werkelijk de beschermers van de Qur’an. Tijdens de Ramadan krijgen zij dan ook vaak de eer om in de moskeeën de ‘taraweeh’ (speciale gebeden tijdens deze maand) voor te gaan. In de meeste moskeeën reciteren zij op die manier in één maand de gehele Qur’an.
Het reciteren zelf is ook weer een vak apart. Waar moet je stoppen, waar moet je juist een klank verlengen, uit welk deel van je mond, keel of neus moet de klank komen en hoe zit het met de ademhaling? Al die ‘moeite’, omdat men de Qur’an de eer en respect wil bieden die het verdient. Je hebt een aantal verschillende stijlen van ‘qir’at’ of ‘tajweed’ (de uitspraak en manier van reciteren van de Qur’an). Aan de ene kant is het een echte wetenschap binnen de Islam en aan de andere kant is het pure kunst. Voor een moslim blijft de Qur’an zó bijzonder, dat zelfs als je er geen woord van begrijpt, je nog steeds van de schoonheid ervan kan genieten. Voor de liefhebbers:
– Één van de bekendste reciteurs: Sheikh Abdur Rahman as-Sudais
– Algemeen beschouwd als één van de beste reciteur ter wereld: Qari Abdul Basit
– Één van mijn favorieten: Qari Hajjaj Ramadan al Hindawi
– De nieuwe generatie
53 Reacties op "De Heilige Qur’an"
Ja, ik was als Islam-hater zowaar een beetje ontroerd door de swingende voordrachten, vooral van meneer nummer 3. En ik zag de mensen op de achtergrond, meewiegend op het ritme, bijna in extase van climax naar climax…
Maar toen bedacht ik me: ja, dit zijn ook gewoon mensen, die willen ook een beetje uit hun dak gaan en samen genieten van muziek/kunst. En wat is ’t dan eigenlijk sneu dat zij zich dus alleen bij de voordracht van koranverzen een beetje zo kunnen laten meeslepen. Dit is de enige manier om de behoeften te kanaliseren en voor goede zangers/muzikanten/redenaars om hun talenten te gebruiken. Want in een beetje islamitische samenleving is alle andere vertier natuurlijk verboden.
Dus de ontroering was al snel verdwenen… Jammer Reflex want je had ’t leuk gebracht allemaal.
“Want in een beetje islamitische samenleving is alle andere vertier natuurlijk verboden”
Ja en jij als groot Islam kenner kan dat natuurlijk weten. Je weet niet waar je het over hebt kerel, dus ik stel voor dat je die onzin voor je houdt.
Een mooi onderwerp zo tijdens de Ramadan.
Mijn favoriet: Sheik Mashari al Afasy
@1 Beste Frits,
Je hebt helemaal gelijk, in een beetje christelijke samenleving zoals de onze worden er ook alleen maar psalmen gezongen …uitgezonderd de klompendans :P
Kan iemand mij helpen, wat bedoelt Reflex met 2 van de 30 delen en 6000 verzen?
De getallen 60 en 114 komen altijd bij me op bij de koran.
De Heilige Quran wordt soms in 30 delen van ongeveer dezelfde grootte verdeeld (in het Arabisch Juz)om de Quran zoals bijv. in de Ramadan in één maand tijd te lezen en te reciteren.
De Koran bevat ruim 6000 verzen.(ayat in het Arabisch)
Dit is trouwens ook een heel mooie recitatie:
Het uit je hoofd leren is een deugd die na de uitvinding van de boekdrukkunst en allerlei electronische mogelijkheden altijd die teksten te kunnen raadplegen weinig betekenis meer heeft. Een typische deugd die een orale traditie kenmerkt zoals ook het uit je hoofd leren van teksten die je niet begrijpt.
Tijdens een iftar maaltijd in Slotervaart kwam eens een imam langs die wat teksten reciteerde en ik vond het inderdaad wel heel mooi klinken al zei het mij verder uiteraard weinig (hoewel mij gelukkig achteraf is uitgelegd om welke teksten uit de Koran het ging).
Ontzettend mooi stuk dit!
Moge de koran ons allen voorspraak geven op qiyamah
Hé, het zijn allemaal mannen :(
Maar desondanks, wel errg mooi deze recitaties. Juist klanken die je niet begrijpt hebben volgens mij iets magischs en de kracht tot diep in je ziel door te dringen. Daarom vind ik het – voor mensen die uiteindelijk wél gelukkig blijken in hun geloof – fijn als zij van kinds af aan hierin opgroeien. Latere ervaringen halen het zelden bij de eerste majesteuze sacrale indrukken als kind.
Wat een kracht en focus spreekt er uit deze recitaties. Heel mooi, maar tegelijk voor de verworpen buitenstaander, ook angstaanjagend.
@ Frits
Onze westerse samenleving is versnipperd. Dat heeft voor- en nadelen. Voordeel is de keuzevrijheid en diversiteit; nadeel is het verlies aan kracht en verwarring juist door de vrijheid. Wat maakt het nou uit of je je wekelijkse ‘rock&roll quotum’ nou haalt in kerk of kroeg? Het is toch mooi als mensen in hun geloofsbeleving dit ervaren. Waarom daarop afgeven?
je hoeft geen groot islam kenner te zijn om te concluderen dat een beetje vertier in de islam verboden is hoor. OT: de koran lijkt me pedagogisch gezien nou niet het meest verantwoorde boek om te lezen als kleuter.
***pas op pas op ironie onderweg *** pas op pas op ironie onderweg***:
En om de hele wereld en vooral nederland (de nietmoslims daarvan althans) te pesten, hebben we als moslims unaniem besloten om alles wat Zij (nietmoslimzuurpruimen) leuk vinden te verbieden en niet leuk te vinden en alles wat Zij (nietmoslimzuurpruimen) niet leuk vinden wel leuk te vinden en zo jong mogelijk onze kinderen aan te leren zodat het pesten kan continueren.
Mwhohahahahahah mwohahahahah.
dank voor je mooie stuk reflexert.
mvrgr
abufarah
ps: ** ironie uit** het gaat er niet om of je wel of niet de koran aan kinderen leert maar hoe je de koran aan kinderen leert. Op klank leren is dan pedagogisch juist wel verantwoord. Sterker nog, ik doe dit in mijn werk met kinderen, groot en klein, dagelijks. Het is de melodie die de muziek bepaalt. En dan is het pedagogisch heel erg verantwoord om steeds een stapje diepgang mee te geven aan kinderen: kennis van het arabische alfabet, titbits grammatica, titbits geschiedenis, context en achtergrond, leven van de profeet en de sahaba, metaforen, tafsier, verschillende leesstijlen, etc etc. De koran leent zich bij uitstek voor pedagogisch verantwoord onderwijs.
Het gebeurt alleen te weinig. Voor wie het mooie voorbeeld wil zien, die moet broeder Moheb woensdag, zaterdag en zondag in actie zien in Amsterdam in de Polder. Hij zorgt er ook nog voor dat die kids genoeg pauze hebben, leuke spelactiviteiten doen om af en toe even los te gaan, en, heel belangrijk, leert ze ook de betekenissen in het nederlands erbij!
“ps: ** ironie uit** het gaat er niet om of je wel of niet de koran aan kinderen leert maar hoe je de koran aan kinderen leert.”
Daar gaat het nou net wel om. Niet-islamisten hebben geen behoefte aan koranles. Zij hoeven geen kennis van arabisch.
@8
Simon schreef:
Het uit je hoofd leren is een deugd die na de uitvinding van de boekdrukkunst en allerlei electronische mogelijkheden altijd die teksten te kunnen raadplegen weinig betekenis meer heeft. Een typische deugd die een orale traditie kenmerkt zoals ook het uit je hoofd leren van teksten die je niet begrijpt.
Commentaar.
De Koran heeft een oraal aspect (kunst van recitatie) alswel tekstueel aspect (kunst van kaligrafie), maar het orale aspect staat boven het tesktuele. Een oppervlakkige verklaring is dat vroeger alle beschavingen oraal waren en de arabische in het bijzonder en dat moslims in die vorm van overdracht (dwz memoriseren en reciteren) zijn blijven hangen.
Een diepzinnigere verklaring voor het feit dat het orale aspect boven het tekstuele wordt gesteld is te beseffen dat het orale aspect ons auditieve vermogen (het oor) aanspreekt die beter instaat is intuitieve waarheden te ‘begrijpen’ dan het oog. Het tekstuele aspect (waargenomen via het oog) schikt zich beter voor een analytisch onderzoek.
Het oog richt zich op de delen terwijl het oor het Geheel ontvangt.
Het oog hakt de werkelijkheid in stukken en het oor lijmt de stukken (klanken) harmonieus aan elkaar. Het oog kan zich afwenden of afsluiten voor de werkelijkheid maar het oor ontvangt de muziek van de werkelijkheid zelfs als we slapen!
Het verklaart ook waarom muziek meer mensen aanspreekt dan beeldende kunst, ondanks het feit dat bij de mens het oog vele malen belangrijker is in de overleving dan het oor.
Mvg
@ Kamal,
Leuk om te weten. Geloofwaardige psychologische verklaring ;)
hele mooie koranrecitaties!!!
Het komt mij toch zeer vreemd over om het uit het hoofd leren van teksten die je niet begrijpt, als een deugd te zien. Waarin zit die deugd dan? Kan iemand mij dat uitleggen?
Recitaties brengen altijd tranen in mijn ogen en mijn hart loopt over van emoties.
Ook herinneringen uit mijn jeugdjaren.
Ook ik heb naast een moskee gewoond, als kind deze recitaties gehoord, in de nabijheid van de moskee gespeeld en de moskee mee helpen schoonmaken bij een grote schoonmaakbeurt vooral bij festiviteiten.
Voor de liefhebbers is dit ook een site met een groot aantal mooie (live) opnames: http://www.quranreciters.com/od3/index.php
@sloffervos, het komt in veel culturen voor, in het westen noemt men het chanten.
http://www.iocob.nl/traditioneel/chanten.html
@scaffold,
islamisten? hmm de discussie gaat opeens een hele andere kant op. Dus je bedoelt dat we ons gebed maar moeten laten zitten, ons heilig boek opzij moeten schuiven? Weet je, ** ironie aan** ik gooi het bij mijn broeders en zusters in de groep en we zullen erover stemmen…. sorry, we stemmen tegen. *** ironie uit***
We behouden het recht om de koran uit ons hoofd te leren, er liefde voor te hebben en verder te ontwikkelen, ons best te doen de historische achtergrond en spirituele kracht ervan beter te begrijpen en dit vervolgens ook aan onze kinderen te leren.
Wat de islamisten betreft, weet ik het niet, dat moet je maar aan hun vragen, als ze al bestaan en als je ze al ergens kunt vinden.
overigens is het duidelijk dat er door vele mensen geen deugd meer aan gevonden wordt om tekst uit het hoofd te leren. Vandaar dat het onderwijs in nederland zo hard achteruit rent. Als je wel in staat bent om je rekenmachine te gebruiken maar niet om de formule te herleiden of te gebruiken, als je wel in staat bent om een woord in een woordenboek op te zoeken maar niet om het te vervoegen, of actief in een zin te begrijpen en/of plaatsen – tja, daar gaat je onderwijs naar de ratsmedee.
ik heb altijd geloofd in de synergie van het 1, 2, 3-tje
– uit je hoofd leren
– begrijpen
– technische vooruitgang van leermiddelen toepassen
En dat geldt net zo goed voor de koran.
overigens, alison,
check de uitzending van vandaag op de nmo, aan het einde zit een dame die heel mooi koran reciteert:
http://player.omroep.nl/?aflid=10028510
mvrgr
abufarah
Leuk stuk ReFlex! Post vaker van dit soort stukken….
@ abufarah
Daar gaat het natuurlijk helemaal niet om. Iedereen mag uit zijn / haar hoofd leren wat ie wil.
In de Christelijke liturgie noemt men het Gregoriaans
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gregoriaanse_muziek
@ Abufarah,
Lief ;) Een aankomend talent voorwaar.
Assalaam Aleikum iedereen.
allereerst iedereen een gezegende ramadan gewenst en verder wil ik reageren op de vraag van Abdel(5) en het antwoord hierop van nederlandse moslim(6).
nederlandse moslim heeft gelijk dat de KORAN in 30 delen (juz) is verdeeld maar ter aanvulling wil ik hierbij vermelden dat iedere Juz weer in 2 delen is gesplitst(in het arabisch hizb) de bedoeling hiervan is dat je sochtends en savonds 1 hizb leest zodat je per dag in totaal 1 juz leest en per maand dus de gehele KORAN leest.
tijdens de maand ramadan wordt er 1 hizb gelezen tijdens de taraweeh gebeden en 1 hizb tijdens het tahajud gebed gelezen.vergeef me als ik de arabische woorden niet goed gespeld heb.
met vredige groeten van paulwerdhicham.
De Koran is rijmproza daarom leest men de Koran niet maar reciteert men hem het liefst met hoorbare stem. Elke weergave in een andere taal ontbeert die rijm en muzikaliteit een maakt de tekst voor hen die de tekst niet in de originele taal kennen onmogelijk te appreciëren.
Als men in Marokko na het avondgebed langs een moskee loopt dan ziet men mannen in een kring zitten die gezamenlijk de Koran reciteren ( 1/60 deel genaamd hizb (hizb = groep een groep van sura’s hoofdstukken) s’avond en 1/60 deel na het ochtendgebed zodat de gehele Koran in 30 dagen wordt geciteerd). Terwijl de mannen citeren buigen ze vaak het bovenlichaam ritmisch op en neer ( zoals men Joden ziet doen bij de klaagmuur) op het ritme van de tekst. Dit reciteren na het avondgebed wordt voornamelijk gedaan in Noord en West Afrika het verspreidingsgebied van de Malikitische rechtsschool.
De ratio van die avondlijke en ochtendlijke recitaties is in feite niet meer dan een geheugentraining om de uit het hoofd geleerde tekst niet te vergeten.
Traditioneel leert men de Koran door de tekst in zij geheel vers voor vers op een houtenplank bedekt met een laagje fijne modder te schrijven met inkt een rietpen en na dat men de tekst uit het hoofd heeft geleerd de plank schoon te maken en weer vol te schrijven met de volgende verzen die men dan uit het hoofd gaat leren tot dat men de gehele Koran doorgewerkt heeft en uit het hoofd kent. Dit alles onder de supervisie van iemand die hafiz (letterlijk bewaarder, bewaker, beschermer etc) is meestal de plaatselijke dorpsimam.
Na dat men de Koran uit het hoofd heeft geleerd dan heeft men de eerste silsila (ketting) volbracht. Dit proces wordt dan nog eens 6 keer herhaalt pas dan is men een hafiz. Men begint hiermee op 4 jarige leeftijd en net voor de pubertijd heeft men alle 7 kettingen doorlopen en kent men de Koran om hem nooit meer te vergeten.
Zij die de Koran uit het hoofd kennen worden in Marokko ook vaak Talib (Tulaba) letterlijk zoeker naar kennis genoemd ( Het moderne woord voor student in het Arabisch is hieraan ontleend). Taliban ( is een Perzische meervoud van het Arabische Talib) in het Arabische betekent Taliban namelijk twee studenten ( Het Arabisch kent naast het enkelvoud en het meervoud ook de dualis tweevoud) .
Tegelijk met het leren van de Koran uit het hoofd leerde men schrijven en de Arabische grammatica (voor een grootdeel ontleend aan de Koran). Dit was het basisonderwijs gedurende de ge
Tegelijk met het leren van de Koran uit het hoofd leerde men schrijven en de Arabische grammatica (voor een grootdeel ontleend aan de Koran). Dit was het basisonderwijs gedurende de gehele Islamitische middeleeuwen van de zevende eeuw tot de 19e eeuw toen het moderne onderwijs op Westerse leest zijn intrede deed. Alle grote filosofen, theologen, wiskundigen, natuurkundigen uit de Islamitische wereld zijn zo hun opleiding begonnen al-Ghazalli, Ibn Sina, Ibn Rushd, Ibn Haytam etc.Nog steeds sturen veel ouders in Marokko hun kinderen voor dat ze naar de basisschool gaan naar een Koranschool om twee jaar met een houtenplankje de koran uit het hoofd te leren.
“Nog steeds sturen veel ouders in Marokko hun kinderen voor dat ze naar de basisschool gaan naar een Koranschool om twee jaar met een houtenplankje de koran uit het hoofd te leren.”
Dit is naar ik veronderstel onderdeel van de deugd waar Reflex over schrijft, en waaraan Abufarah refereert. Dan nogmaals: waarin is nou de deugd gelegen dat een kind van 3 de koran kan opdreunen? Het kind weet niet wat het leest, kent de betekenis niet van de tekst. Het kind kan de inhoud van de tekst niet wegen, en niet op waarde schatten.
#29 sloffervos
Reflex schrijft het al in zijn stuk:
“Het respect wat je voor de Qur’an moest opbrengen, maakte het besef van een heilig boek allen maar sterker.
Het waren toen nog woorden zonder betekenis, maar het was dat ritme en de schoonheid van de woorden en uitspraak die me zo aantrokken. Voor een niet-moslim misschien moeilijk te begrijpen, maar ik denk dat elke moslim wel begrijpt wat ik bedoel.”
Het kind weet inderdaad niet wat het leest, maar het krijgt wel het besef mee van hoe belangrijk de Qur’an en Islam is.
@30: Dit komt op mij over als een kip-ei kwestie. De deugd is dan daarin dat men achteraf (op oudere leeftijd) een etiquet plakt op wat men deed als kleuter. Dat maakt het nog geen deugd an sich. “Het kind weet inderdaad niet wat het leest, maar het krijgt wel het besef mee van hoe belangrijk de Qur’an en Islam is.” Het belang is daarmee opgelegd. Voor het kind wordt bepaald wat belangrijk is, wat de ‘deugd’ zou moeten zijn. Dat is geen structureel bezwaar. Het is wel bezwaarlijk, imho, als de inhoud ervan zo limitatief is, zo vaststaand, zo star, zo onvrij. Is het op eigen (adolescent/volwassen) kracht ontdekken van een geloofsovertuiging of levensvisie mogelijk niet veel zuiverder, oprechter, en daardoor nog ‘deugdelijker’?
Alweer een tijd heb ik niet de teller (van aantal artikelen) bekeken. Zojuist gedaan en hij staat verrassend genoeg op de magische grens van 2000. En geheel onbewust blijkt het 2000ste stuk op de site een zeer bijzondere te zijn. Dat stuk van ReFlex gaat
Zeer prijswaardig stuk te lezen en kan ik niets dan bewondering hebben voor mensen met een geloof zo recht als een bezemsteel. Wat een tegenstelling vergeleken met meer dan 70% van de jonge mensen in NZ die maar een heel dun leidraadje bezitten ten opzichte van hun bestaan in deze wereld. De grote vraag bij hun is,”ITAG” is there a God and what the hell are we doing here? Richard Dawkins is meer geloofwaardig zeggen ze. Abstracte morale principes zoals trouw, liefdadigheid en eerlijkheid hebben hun oorsprong in evolutie en niet bepaald van een godelijke ziel. Een mens kan rechtvaardig, ontbaatzuchtig,
meelevend en ondersteunend zijn zonder een geloof te hebben. Dit mag wel zo zijn, doch in de praktijk ziet men meer egoisme, hebzucht en een kultuur van’Me-Me-Me!’ Het is geen wonder Christelijke kerken en hun parishes zijn snel aan het verdwijnen in NZ.
Allison in *10 slaat voor mij de spijker op zijn kop. Het toenmalige zoontje van de Imam, weet ik zeker, zal geen moeite hebben waar het allemaal omgaat and he lived happily a long time after!
Cheers van Christchurch.
sloffervos,
Het is niet echt pedagogisch verantwoord les geven. Het is stampen, stampen en nog eens stampen, zonder te begrijpen, zonder de taal te kennen, zonder te kunnen schrijven sommigen zelfs zonder te kunnen lezen.
In ons dorp zijn er veel die de hele koran uit hun kop kennen zonder maar een ding te kunnen uitleggen. Wij noemen dat als een ezel die zonder nut een last draagt.
Het overigens prachtige verhaal van Reflex, doet mij klinken als het door ouders en omgeving op religieuze basis conditioneren van het kind.
iedereen deed het dus ik ook.
Trotse ouders.
De daarop volgende beloning.
De mystieke rituelen.
titulatuur. “beschermer van…”
M.i. zijn dergelijke zaken een must om er zorg voor te dragen dat de desbetreffende religie kan overleven.
Het is een noodzaak om deze zaken op een zo’n jong mogelijke leeftijd te leren.
Het zou m.i. en met betrekking tot de opmerking van sloffervos, de doodsteek van de monotheïstische religies zijn, als men de “gelovige” zou aansporen om pas op een specifieke leeftijd naar de religieuze waarheid te gaan zoeken.
De mens heeft m.i. dan al te veel ervaren ervaren en gezien, om nog tot een zuiver geloof te komen.
Nu kan de gelovige de wereld om zich heen verklaren door de dogma’s binnen zijn religie te interpreteren zoals een heilig boek dit voorschrijft.
Andersom, dus de eerst de wereld begrijpen en er dan een religieus tintje aangeven is m.i. altijd liegen tegen jezelf.
Men zou immers beter moeten weten!
vraag mij af of de lieke nog wel dé lieke is??
Het is ongeloofelijk maar waar.
Als dingen niet lekker lopen, of ik ben moe en gestressed, dan zet ik de recitatie van Abdessamad abdulbasset op, zodra je meegenomen word in de magische geluiden van zijn stem, vergeet je alles op deze wereld, je ogen gaan dicht en je word megevoerd, tranen vloeien terwijl je geniet van de recitatie.
Bij mij werkt het echt, ik voel me er echt beter door.
#14 Kamal “Het oog richt zich op de delen terwijl het oor het Geheel ontvangt”.
Als communicatie onderzoeker heb ik toch heel wat boeken gelezen over de wijze waarop boodschappen verzonden en ontvangen worden maar wat je hier beweert wordt niet door communicatie onderzoek onderbouwd. Normen en waarden uit maatschappijen met 98% analfabeten kan je niet zonder meer loslaten in een moderne maatschappij waarin iedereen leert lezen en schrijven en waarin informatie vrij toegankelijk is. Uiteraard kan je een boodschap door recitatie of een melodie makkelijker ‘pakkend’ maken (dat doet men ook in reclamefilmpjes). Maar begrip en interpretatie van een tekst zou ik belangrijker waarden vinden dan het letterlijk reproduceren van teksten. Kinderen die letterlijk de Koran uit hun hoofd kennen vind ik net zo zielig als die schoonheids- of dans-koninginnetjes uit de USA die allerlei wedstrijden aflopen.
Beste Sloffersvos,
Deugd? Het is gewoon een jong geleerd, oud onthouden concept. Toen men uit het hoofdleren op de Nederlandse scholen in de ban deed voor allerlei nieuwerwetse pedagogische leermethoden vanaf dat moment ging het bergafwaarts met het Nederlandse onderwijs. Alles begint bij uit het hoofdleren (woordjes, tafels, jaartallen, plaatsnamen etc) daarna volgt de volgende stap dat wat geleerd is begrijpen en duiden.
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari
He vele,
Hoe dat zo???
zeg ik rare dingen dan??
Mohammed #38
Klopt helemaal. Er zijn meerdere taalfilosofen die zo’n analyse aanhangen.
@38 en @40: Kom nou zeg, goed onderwijs is dat waarbij men begrijpt wat men leert, niet waarbij men maar wat opdreunt zonder te snappen wat precies. Net zoals een straf effectiever is als men de reden van de straf weet, en een huwelijk sterker is wanneer men van elkaar houdt.
Dat heeft allemaal niets met ’taalfilosofen’ (wtf?) te maken.
Ben ik helemaal en volledig met je eens sloffervos.
Zoals jij het beschrijft ben je op een gegeven moment in staat om de wereld om je heen te interpreteren, met kennis waaraan al een algemeen heersende betekenis hangt.
Zoals Mohammed het voorstelt bezit je kennis die ook nog eens Heilig en undisputable is, m.i. niet helegaar onbelangrijk, waarmee je als gelovige de wereld moet proberen zo objectief mogelijk in te vullen, met allemaal kennis waarvan je de betekenis niet kent.
Volgens mij raken wij hier HET probleem als je het hebt over de discussie m.b.t. de kijk op de wereld tussen gelovigen en niet c.q. anders gelovigen.
#25 Alison
Neem dan eens onze eigen Marokkaanse Khadija Birhoon. Qua recitatie haalt zij een ontzettend hoog niveau:
Vervolg op #14
Er schoot me nog wat te binnen…
Het is waar dat de waarde van memoriseren vandaag anders wordt ingeschat dan vroeger. Dat heeft niet alleen te maken met het feit dat we van een orale naar een schriftelijke en nu naar een digitale cultuur zijn gegaan.
Het traditionele concept van ‘ilm (kennis/wetenschap) is namelijk niet gelijk aan het moderne concept. Het moderne concept van kennis heeft een instrumenteel karakter. Kennis is kort gezegd macht. Je leert dingen omdat ze handig zijn. Als je iets wilt weten dan google je even en je weet het.
Kennis is een intellectueel iets. Hele lappen tekst uit je hoofd leren wordt vandaag de dag als geheugenverspilling gezien. De moderne wetenschap wordt gedreven door macht. Het zijn overheden en commerciele bedrijven die bepalen waar geld voor onderzoek en technologie naar toe gaat.
Het traditionele concept van ilm (kennis/wetenschap) heeft ook een sterke heilig component. Kennis is opzich waardevol zonder machtsmotief. Kennis behoort transformatief te zijn. Dat wil zeggen meer dan een intellectueel iets behoort het je wezen te veranderen. Van daar ook oude uitdrukkingen die kennis met het hart verbinden zoals “to memorise by heart” of “kennis op het hart gegrift”.
Vanuit het perspectief dat kennis heilig is, is het te begrijpen dat men kennis vroeger meer ging memoriseren dan nu omdat men het een waardevolle activiteit vond. Kennis die je je niet eigen hebt gemaakt is volgens het traditionele concept bijna waardeloos.
Denk bijv aan de grote imam Al Ghazali toen hij bijna van zijn geschreven geschriften en zo bijna van al zijn kennis was beroofd. Hij ging vervolgens alles uit het hoofd leren omdat hij wist dat kennis die niet letterlijk eigen gemaakt is waardeloos is.
Zie ook:
http://www.wijblijvenhier.nl/archives/1746-Kennis-over-kennis-dl.-1.html
en
http://www.wijblijvenhier.nl/archives/1747-Kennis-over-kennis-dl.2.html
Mvg
@37 Simon:
The eye is considered a “synthetic organ,” since it mixes different wavelengths of light so that we perceive a single color, while the ear is an “analytical organ,” since it analyzes different frequencies of sound waves so that we can detect the individual components (Carlson, 1995, pp. 171-172).Temporal (time-sequenced) information is processed auditorily and spatial information is processed visually.
http://www.education.com/reference/article/Ref_Two_Ways_Knowing/
Het zou wat zijn als juristen alle wetboeken, jurisprudentie uit hun kop zouden leren.
Het schrift is er om het voor het geheugen gemakkelijker te maken.
sloffervos:
Als kind is het veel makkelijker om iets te memoriseeren…een oude (arabische) gezegde stelt dat iets memoriseeren terwijl je jong bent is alsof je het schrijft/kerft in steen en als een ‘oudere persoon’ is het alsof je iets schrijft in water (vloeit weg).
je hebt gelijk, je moet begrijpen wat je reciteert, de quran is niet alleen een recitatie maar een bewijs en ’the criterion for right and wrong’, dus doe je beide, je legt het uit en je reciteert het…
Verder als nu alle qurans , bijbels en andere ‘heilige’ boeken zouden verdwijnen…………………….. dan hebben de moslims nog steeds de quran en kunnen ze makkelijk in een dag wereldwijd een quran produceren….geldt dat ook voor enig andere boek?
Dat iets KAN betekent nog niet dat het ook enige waarde heeft. Met “geldt dat ook voor enig andere boek?” verbijzonder je de Koran, maar de verbijzondering zit ‘m in casu enkel in het feit dat ie (kennelijk) binnen een dag gereproduceerd zou kunnen worden. Als ik van kinds af aan Pluk van de Petteflat gememoriseerd zou hebben, en mijn broers en zussen ook, evenals de buurkinderen, dan zouden wij dat boek ook kunnen reproduceren in een dag. Maakt het dat BOEK dan bijzonder?
!
Prachtig,al die jonge kinderen in Marokko die op hun schooltjes koranverzen in het Arabisch uit hun hoofd leren.
Wat is ook alweer het percentage analfabeten in Marokko? Was het 40 of 45 procent?
Die analfabetisme cijfers in Marokko worden nog veelzeggender als je ze even opsplitst naar geslacht…,
44
“De moderne wetenschap wordt gedreven door macht. Het zijn overheden en commerciele bedrijven die bepalen waar geld voor onderzoek en technologie naar toe gaat.”
Jij bent goed op de hoogte van de wetenschap, zelfs van de moderne wetenschap, dat is wel duidelijk.
De mensen op deze wereld kunnen alleen maar bestaan door wetenschap, een ander woord voor kennis of begrip.
Als wij geen wetenschap hebben zullen mensen hetzelfde niveau hebben als chimpansees of gorila`s
Intelligentie zoekt naar kennis om te overleven. Bijvoorbeeld kennis hoe je voedsel vind, kennis hoe je je beschermd tegen ziektes, kennis om je ervaringen over te dragen aan een volgende generatie. Kennis om te reizen naar andere plaatsen. Kennis om gereedschap te maken.
@44, hoe kun je zo dom zijn?