De Ramadan is bij uitstek het moment om je als moslim, nee sorry, als mens beter op te stellen, beter in te zetten en beter te uiten dan gedurende de rest van het jaar. Het is een tijd van bezinning, waarin je stappen kunt maken met als doel: de Schepper plezieren en dus ook je medemens beter te bejegenen. Dus rol ik elke Ramadan weer van de ene naar de andere moskee, van de ene naar de andere bijeenkomst en van de ene stad naar het andere dorp of plein. Het doel van deze reis is tweeledig: mijn medemens beter te leren kennen, maar ook mijn nafs (ego) wat meer binnen de perken te houden.
De praxis van sawm (vasten) geeft praktische richtlijnen voor de beheersing van je nafs, zoals gedurende daglicht niet eten, drinken of de liefde bedrijven. Maar het vasten geeft ook houvast als het aankomt om hoe je als mensen met elkaar dient om te gaan – niet omdat dit enkel waarde zou hebben tijdens de vasten. Integendeel: dit heeft waarde gedurende het hele jaar, je hele leven – echter: je vasten zou nutteloos worden als vorm van aanbidding als het gepaard zou blijven gaan met kwade vermoedens, kwaad spreken over elkaar of laster. De (vertaling van de) Qur’an spreekt er over: "zou iemand van jullie het vlees van zijn dode broeder willen eten?" (VBQ 49:12)
En toch, die nafs laat zich niet zo gemakkelijk controleren. Dus bij deze: mijn excuses, broeder F. voor mijn lompe gedrag tijdens onze bijeenkomst afgelopen woensdag. Niet alleen kreeg ik op mijn sodemieter van de missus, maar ook mijn geweten liet het me de volgende nacht goed ervaren.
Terwijl juist deze bijeenkomst mijn hart opende: terwijl we daar zo zaten, Nederlandse Pakistanen, Turken en Turkse arabieren, Marokkanen van berg en stad en dorp en land, Nederlanders uit polder en stad. Terwijl we daar zo aten, Amerikaanse Egyptenaren en Nederlanders, Surinaamse Hindoestanen – moest ik denken aan een avond in de moskee, georganiseerd door de PPME van Den Haag. Deze broeders en zusters van moskee al-Hikmah waren op bezoek in Amsterdam en imam Sulchan reciteerde het volgende Vers in het Arabisch:
"O mensheid, Wij hebben jullie geschapen uit een man en een vrouw en Wij hebben jullie tot volken en stammen gemaakt, opdat jullie elkaar leren kennen. Voorwaar, de meest edele is bij Allah degene die het meest Taqwa (Godsbewustzijn) heeft. Voorwaar, Allah is van alles op de hoogte, Alwetend." (VBQ 49:13 al-Hoedjoeraat)
"En tot Zijn tekenen behoort de schepping van de hemelen en de aarde en het verschillende van jullie talen en kleuren. Voorwaar, daar zijn zeker Tekenen voor de bezitters van kennis." (VBQ 30:22 Ar-Roem)
Nu heb ik al eerder over de Indonesiërs geschreven en de diversiteit die zij voorstaan, maar we lijken het als mensheid weer eens vergeten te zijn. (Of had niet iedereen mijn stukjes gelezen? Aaargh, die nafs weer, down boy, down!).
Waarschijnlijk niet, want ook deze Ramadan verlopen veel zaken weer via etnische scheidslijnen. Een mooi nieuw gebouw voor gelovigen in Amsterdam, waarin twee moskeeën huizen, een Turkse en een Marokkaanse. Bij elkaar? Nee broeder, dat kan absoluut niet, want wat delen we nou met elkaar (aldus een broeder van de 2de generatie). Dit, beste lezers, is van zijn kant een serieuze en van mijn kant een retorische vraag.
Maar ook buiten de Islam lijken mensen de aansporingen om elkaar te gaan kennen te vergeten en vooral te willen weten wat de Ander kost. Nu weet elke calculator dat je niet blind kan gaan rekenen met statistieken. Per slot van rekening hebben we leugens, grove leugens en statistieken. Dus dat betekent slimmer worden en SMART doelen stellen:
Specifiek: wat is een nietwesterse allochtoon? Is dit een voldoende homogene groep?
Meetbaar: kunnen we de kosten meten als de groep homogeen blijkt? En als dit niet zo is?
Acceptabel: Is er draagvlak voor dit doel?
Realistisch: Is het doel haalbaar binnen de parameters van de vraag?
Tijdsgebonden: Binnen welke tijd moet dit doel behaald zijn?
Dus nog een keer: "… opdat jullie elkaar leren kennen". En nu aan het werk met je donder.
67 Reacties op "… Slag om de Nafs …"
Precies, we zullen af moeten van Turkse moskeen of Marokkaanse moskeeen, maar gewoon moskeeen. Een moskee waarin er standaard in het Nederlands wordt gepredikt.
Afgelopen zondag heeft bij ons de imam dit ook gezegd dat we af moeten van het stam en volkdenken, dat we nu in Nederland leven en onderdeel vormen van de islamitische bevolking in Nederland.
Groot gelijk, elke moskee zou een openbare ruimte moeten zijn voor wie dan ook met welke achtergrond dan ook. Dit is waarschijnlijk ook gewoon het geval, echter wordt het als een grote stap gezien om eens een ander moskee te bezoeken. We zouden meer met elkaar moeten omgaan en van elkaar moeten leren.
Die dingen hebben tijd nodig. Toen er vanaf 1600 joden naar Nederland kwamen, had je ook generaties lang onderscheid tussen de Portugese en de Hoogduitse joden. Ze bouwden twee grote synagoges in Amsterdam, slechts 50 meter van elkaar af, in plaats van een grote. Logisch: ze spraken een andere taal, hadden een heel andere cultuur en tradities, en beleefden het geloof op een verschillende manier. Langzamerhand vielen de verschillen weg, werden het allemaal Hollandse joden en vandaag weet niemand nog waar zijn voorvaderen oorspronkelijk vandaan kwamen, behalve als prachtige achternamen als Rodriguez of Pereira nog steeds bewaard zijn gebleven.
Waarom pakistaanse/turkse/marokkaanse gebedshuizen?
Ze beweren toch allemaal Nederlander te zijn?
Waarom Christelijk gereformeerde kerken, vrijgemaakt gereformeerde kerken, zwartekouzen kerken, PKN kerken, Evangelische kerken etc etc Zoveel mensen zoveel wensen. Iedereen zijn eigen god en zijn eigen waarheid zullen we maar zeggen
En nu nog strijden tegen het hoofddoekenverbod in Vlaanderen! Strijden voor een ware democratie!
[i]mijn excuses, broeder F. voor mijn lompe gedrag[/i]
Nou vooruit, voor deze ene keer dan.
Wat heeft een hoofddoek met Democratie te maken ?
[b]Moslimleerlinge krijgt ongelijk: hoofddoekenverbod blijft[/b]
De Raad van State verwerpt de vraag van een moslimleerlinge om het hoofddoekenverbod in de athenea van Hoboken en Antwerpen ongedaan te maken.
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid863203/hoofddoekenverbod-blijft-van-kracht-2.aspx
@ Abdel.
Wij Moslims moeten verenigen.
marokkaan , turk , irakees , somalier.
Deze generatie spreekt de nederlandse taal.
Er is geen belemmering tot deze proces tot eenwording.
De koran spreek over de Ummah.
“You are the best nation brought out for Mankind, commanding what is righteous and forbidding what is wrong”
3:110
Wanneer gaat dit doordringen tot de europese Moslims in dit geval.
Begrijpen we niet wat ons Profeet Mohammed duidelijk zegt.
[b]
“O mensen! Waarlijk jullie Heer is Eén en jullie vader (Adam) is één. Een Arabier is niet beter dan een niet-Arabier, en een niet-Arabier is niet beter dan een Arabier; een blanke is niet beter dan een zwarte en een zwarte is niet beter dan een blanke – behalve in termen van vroomheid en goede daden”. (Uitspraak van de Profeet Mohamed, gemeld door Imaam Ahmad. [/b]
Inshallah , het zal goedkomen, dat weet ik zeker.!!
6.Lana
net als in atjeh het verplichten van de hoofddoek voor elke vrouw moslim of geen mosl;im gelovige of geen gelofige
Islam is vrije keus en dwingt niet.
In belgie heeft men democratisch gekozen voor het individu Spreekt mij meer aan
You are the best nation brought out for Mankind, commanding what is righteous and forbidding what is wrong”
Als het in het Duits zou staan zou je het bijna aan een ander toeschrijven Iets van Ubermensch
‘Islam is vrije keus en dwingt niet.’
quote
Klopt. Vanwaar dan het probleem?
‘In belgie heeft men democratisch gekozen voor het individu Spreekt mij meer aan:’ quote
Democratisch?????
Voor welk individu? Voor de niet-moslim?
Islam is geen vrije keus. Maar wat heeft een hoofddoek te maken met democratie? Volgens mij is stemmen en dus democratie zelfs haram, dus wat is je punt ?
vrije keus vandaag de verplichting in Atjeh en saoedie arabie dat elke vrouw een hoofddoek om heeft
een kind uit een moslim man en vrouw is een moslim hoezo vrije keus!!!
Lana je probeert jou religie een vrij jasje te geven die het niet heeft maar van mij mag je in jouw “jasje “geloven
Waarom moslims af en toe een beetje raar doen.
De Frans-Libanese auteur Amin Maalouf schreef er een interessant essay over: “Les identités meurtrières”. Als je één aspect uit je identiteit licht en je je enkel daar mee vereenzelvigt, dan word je afhankelijk van dat ene aspect en ben je ook snel geraakt als men je aanvalt op dat aspect. Het is algemeen bekend dat nogal wat migranten een identiteitscrisis doormaken. Ze beseffen dat hun afkomst of die van hun (voor)ouders elders ligt, ze zijn vaak de taal onvoldoende machtig en ze zien er ook wat anders uit dan de meerderheid van de andere mensen die ze dagelijks op straat ontmoeten. Ook een goede job vinden, ligt soms heel moeilijk. Wat is dan een begrijpelijke, menselijke reactie? Terugplooien op een facet in je leven waarin je wel houvast vindt. Voor vele migranten is dit godsdienst. Wanneer ze dan ook nog eens op dit aspect worden aangevallen ”“ geef toe, de islam is niet echt populair in het westen ”“ dan gaan ze heel defensief en radicaal reageren. Maar ze laten zich te gemakkelijk voor één gat vangen. En een overheid, of in dit geval een school die bij voorkeur een instituut is dat een pedagogisch project uitdraagt in de hoop jongeren op te voeden tot kritische burgers, heeft het recht, ja zelfs de plicht, om haar jongeren bij te sturen indien het dreigt mis te lopen met die identiteitsbeleving. Het godsdienstige aspect van hun identiteit is té prominent aanwezig. In die zin dat het niet gezond meer is. Het is niet gezond dat aan jonge mensen niet meer kan gevraagd worden om die ene, meestal godsdienstige, uiting van hun nochtans meerlagige identiteit, even ”“ gedurende de schoolu-ren ”“ af te zetten. Dit is problematisch.
Zoals het ook problematisch is dat een imam een binnen de schoolpoorten georganiseerd beschaafd debat monopoliseert en een ganse menigte “Allah Akbar” laat schreeuwen. Of oproept niet meer naar school te gaan, waarmee hij eigenlijk de boodschap geeft dat godsdienst belangrijker is dan onderwijs.
….
De vraag is echter of er nog sprake is van normale omstandigheden. Dat de islamitische godsdienst oprukt en radicaliseert, daarover is iedereen het eens. Je ziet vandaag veel meer hoofddoeken op straat en op school dan vroeger. Leerkrachten krijgen het steeds moeilijker om te onderwijzen over de evolutieleer en moeten steeds vaker hun lessen onderbreken omdat islamitische leerlingen protesteren en de leerkracht verwijten “haram” kleding te drag
Leerkrachten krijgen het steeds moeilijker om te onderwijzen over de evolutieleer en moeten steeds vaker hun lessen onderbreken omdat islamitische leerlingen protesteren en de leerkracht verwijten “haram” kleding te dragen of meningen te vertolken die haram zijn. Wie twijfelt aan dit snel oprukkende fenomeen moet maar eens wat minder opiniestukken lezen en praten met mensen in het veld. Met onderwijzers en maatschappelijk assistenten bijvoorbeeld. Zij ondervinden de problematiek dag na dag en wensen deze niet meer te relativeren. Zij vragen dat de overheid ingrijpt en eens duidelijk zegt waar de grenzen van godsdienstige aanspraken liggen en waar het algemeen belang primeert boven godsdienst.
http://www.h-vv.be/Een-hoofddoekverbod-is-niet-het-einde-van-de-wereld
op de dijken in de bommelerwaard
en nog heel veel streken meer in Nederland hebben vrouwen een hoed op naar de kerk!! dat is voor hen verplicht!!
Waarom toch al dat gezeur en gediscussieer over een hoofddoek!!
Laat iedereen in zijn waarde!!!!!
Patrick, wat heeft een hoed op richting de [b]kerk[/b] te maken met het dagelijks dragen van een hoofddoek?
@ F jacobse…
oh, ok… wat had dat te maken met het onderwerp?
Hi-Noureddine,…met aandacht Uw schrijven gelezen. Vanochtend in de tuin er over gepeinsd en inderdaad
de medemens leren kennen is zeer prijzenswaardig.In de volksmond zeggen we hier ook,’What makes him tick?’Jammer, dat niet meer mensen Uw interesse vertonen om elkaar beter te begrijpen. Zo, krijg ik dan een beter inzicht van Uw plekje in het woud met het lezen van WBH. Er zijn wel eens woorden die niet bekend zijn tot mijn weten zoals ‘naf en tokkie???’Tja, het grootste deel v/d jongere Westerse generaties lezen de bijbel niet meer en daarmee verleren zij een belangrijk gedeelte van de wijze spreekwoorden en velen weten geeneens de grote invloed
die Tyndale had op de Engelse taal met zijn vertalingen van Latijn in Engels.
Het regelmatige lezen van de Koran zou een Moslim een voorsprong geven in het kennen en begrijpen van een taal zou ik zeggen? Enfin, met de tijd, of ‘when the dust settles’ komt het antwoord op Uw vragen…..cheers van Christchurch.
@nordin,
Geen flauw idee, vraag het aan Lana.
@ Jacobse #18,
Het is niet vaak, maar in deze ben ik het met je eens.
Bovendien vallen leerlingen die zo de les interrumperen de andere, zwijgende leerlingen, ongevraagd en op opdringerige wijze lastig met hun dogma’s.
Als leerlingen op godsdienstige wijze onderricht willen krijgen, moeten ze niet naar een openbare school en als ze dat tóch doen, hebben ze zich i.h.a. te voegen naar het seculiere karakter daarvan.
Wie anderen probeert te bekeren op een openbare school, moet een waarschuwing krijgen, waarna bij ongewijzigd gedrag schorsing, of zelfs het bindende advies volgt een andere school te zoeken.
Een kind op school is bezig met zijn ontwikkkeling, soms zal hij oordelen, veroordelen, leren, begrijpen, boos worden, vechten, pesten enzovoorts. Dit hoort allemaal bij het opgroeien. Een volwassen school moet hiermee kunnen omgaan. En niet een kind gaan dreigen met schorsing vanwege zijn religieuze identiteit. Het achterlaten van een deel van je identiteit aan de voordeur van een school, levert schizofrene kinderen op. Juist op een openbare school is het belangrijk dat iedereen zichzelf kan zijn, waarom heel simpel omdat de maatschappij uit meerdere identiteiten bestaat. Dit soort betutteling van kinderen zal erger gevolgen hebben in de toekomst. Een seculiere maatschappij kan niet vragen aan mensen om tijdelijk hun religieus karakter in te binden, vooral niet bij opgroeiende kinderen. Want wat is de boodschap, dat meisjes met hoofddoek niet gewenst zijn in een seculiere school, waarom dan wel in een seculiere maatschappij is een volgende vraag.
Het wordt tijd dat wij Moslims eigen scholen overal in europa gaan oprichten. Zijn we van dat gezeik af. Dan is er een keus voor moslims die wel Hijaab willen dragen en voor moslims die geen hijaab willen dragen.
Ik snap sowiezo niet dat men dit pikt in Belgie.
#20 dat is precies hetzelfde, alleen is degene die een hoed draagt alleen op dat tijdstip bezig met het eren van God en een Moslima doet dit haar hele leven elke seconde van de dag.
Simo
wat moeten ZE volgens jou doen in Belgie en Frankrijk (al jaren een verbod) doen
#28 demonstreren, massaal zulke scholen negeren. Eigen scholen oprichten.
Abdel, het is wel een hele interessante kwestie die je hier inbrengt. Wat mij betreft heb je volkomen gelijk dat je niet van mensen kan vragen dat ze hun religieuze identiteit bij de deur achterlaten. Maar aan de andere kant is het ook een geval van: mijn vrijheid houdt op waar jouw neus begint. Met andere woorden, waar mijn vrijheid inbreuk begint te maken op die van anderen, ga je wel een grens over. Als we dan kijken naar voorbeelden waarbij kinderen anderen hun eigen wereldbeeld opdringen, proberen te bekeren, of de leraar beschuldigen van haram gedrag, dat is wat mij betreft grensoverschrijdend. Natuurlijk, dat hoort ook bij de ontwikkeling van kinderen om die grenzen op te zoeken, maar de school moet dan wel duidelijk maken dat dit echt niet mag en dat je op een seculiere school te dealen hebt met verschillende manieren van leven.
Maar goed, helaas hebben ze het in België daar niet over, maar alleen over de hoofddoek. Alsof het daarom gaat, en niet om je gedrag. Alsof iemand met een hoofddoek bij definitie geen respect heeft voor andere levenswijzen.
Met excuses aan Noureddine trouwens, zijn prachtige stuk is geloof ik een beetje gehijackt door deze discussie :(
#30 Als kinderen over de schreef gaan moet je keihard straffen. En niet een paardenmiddel invoeren.
Er zijn incidenten geweest waarbij er sprake is dat bepaalde mensen anderen lastig vielen met hun ideeen. Zulke mensen moet je appart nemen en straffen en desnoods van school sturen. En niet iedere gelovige de dupe laat worden van acties van een minderheid.
Als een kind gepest word op school door meisjes met minirokjes ga je ook niet alle minirokjes verbieden…dat is pure onzin.
[i]Het wordt tijd dat wij Moslims eigen scholen overal in europa gaan oprichten.[/i]
Doen! Bij voorkeur gisteren.
[i]Er zijn incidenten geweest[/i]
Zucht.
25 Abdel,
Als de realiteit werkelijk zo rooskleurig zou zijn zoals jij het doet voorkomen, dan ben ik het met je eens.
Echter, dat is dus niet zo.
De situatie in Antwerpen heeft niets, maar dan ook niets met vrijheid te maken. Het heeft met intimidatie door moslims van andersdenkenden te maken.
Daarom graag even je mening over de intimidatie die wordt uitgeoefend door de hoofddoekjes aangevoerd door een terreur-imam, zodat elke moslima “vrijwillig” de hoofddoek draagt? En de westerse hoeren hun kleding aanpassen, en dat de evolutieleer niet wordt onderwezen, het intolerant zijn ten opzichte van de niet-hoofddoekjes.
#33 streng aanpakken zoals dat hoort… schorsen, als het weer gebeurd van school verwijderen.
Maar toch niet een collectieve straf voor iederen gelovige, zelfs christen en joden.
f jacobse,
Daarom graag even je mening over de intimidatie die wordt uitgeoefend door de hoofddoekjes aangevoerd door een terreur-imam, zodat elke moslima “vrijwillig” de hoofddoek draagt? En de westerse hoeren hun kleding aanpassen, en dat de evolutieleer niet wordt onderwezen, het intolerant zijn ten opzichte van de niet-hoofddoekjes.
Misstanden komen voor jacobse en het is absoluut niet te tolereren dat er een imam intimideert. Intimidatie is in elk geval gewoon niet goed te keuren. Een imam kan wel zeggen dat dit kleding is die gepast is vanuit de religie zoals er ook zijn dat het niet hoeft als je je gehinderd voelt in je functioneren, of zij die zeggen dat geloof in je hart is.
Daar waar er misstanden zijn dienen die aangepakt te worden. Alleen waar ik erg op tegen ben als een ieder van een bevolkingsgroep heeft te lijden onder een maatregel. We leven nog steeds in een democratie waar het individu voor gaat op het collectief. Ik als individu moet beoordeeld worden op mijn gedrag en niet op het gedrag van vele anderen.Er zijn genoeg mogelijkheden om misstanden aan te pakken.
Op het moment dat er geconstateerd wordt dat er een imam meiden intimideert, waarom is daar geen melding van gemaakt bij de politie. Dit lijkt me bij uitstek een zaak van de politie.
Op het moment dat er bezwaren zijn tegen de evolutieleer en leerlingen het niet willen leren, moeten ze er een onvoldoende voor krijgen, het liefst probeer je ze te overtuigen dat door het kennen van de evolutieleer je gesterkt kan worden in de onjuistheid ervan en je sterkt in je eigen overtuiging, dus waar ben je bang voor.
Ik geloof in proportionaliteit. Maatregelen moeten niet hun doel voorbijschieten en nieuwe eigen problemen veroorzaken.
Er zijn nu meiden die wel kiezen voor die hoofddoek en nu gestigmatiseerd zijn als zijnde gedwongen, als zijnde onder de invloed van de intimidatie van een imam.
Daarnaast heb je die meiden die geen hoofddoek dragen en last hebben van die meiden. Dit moet bespreekbaar gemaakt worden. Wat mij betreft valt dit onder het kopje pesten. Pesten vinden we niet acceptabel. Maar helemaal uitbannen is een illussie.
‘Met excuses aan Noureddine trouwens, zijn prachtige stuk is geloof ik een beetje gehijackt door deze discussie’
quote
Ik weet het, waarvoor mijn excuses, maar het verwonderde me een beetje dat ik op deze site nog niks gezien over deze toch wel belangrijke hoofddoekenkwestie in A’pen. En regent het in A’pen, dan druppelt het in A’dam, of hoe luidde dat spreekwoord ook alweer.
Nogmaals mijn verontschuldigingen hiervoor, en dat terwijl je altijd leuke stukken brengt.
Om potentiele misverstanden te voorkomen: ik ben vóór het recht om zelf te mogen kiezen om een hoofddoek te dragen – ook naar een openbare school. De hoofddoek betreft een fatsoensnorm ten aanzien van eigen lichaam en levensstijl en staat als zodanig buiten en boven de bemoeienis van (school)wet.
Waar ik mordicus tegen ben zijn de leerlingen die anderen – zowel docent als leerling – aanvallen op hun kleding, levensstijl of wat dies meer zij. Tegen die leerlingen zeg ik: OPZOUTEN.
Het kan wel wezen dat het puberteit is, maar een ouder hoort zijn/haar kinderen op school af te leveren met respekt voor andersdenkenden. Wanneer dat niet gebeurt ligt de verantwoordelijkheid bij de ouder (of imam, pastoor, ectc) en niet bij de school. Ik heb duidelijk aangegenven dat ik vind dat er – net als bij andere vergrijpen – sprake moet zijn van een oplopend sanctiesysteem, maar dat die sancties er moeten zijn en ook gehandhaafd moeten worden is voor mij duidelijk.
Ook voor alle duidelijkheid: ik heb het dan niet specifiek over moslimjongeren, maar over alle jongeren die menen anderen te mogen veroordelen. Wanneer christelijke jongeren een homoseksuele klasgenoot pesten is het wat mij betreft ook snel afgelopen met de tolerantie en zou ik mij als lerares inspannen (1) om het gedrag op te laten houden (2) wanneer dit niet lukt, de leerling tijdelijk of permanent te laten verwijderen. Zijn/haar gedrag doet namelijk schade aan de ander en die ander heeft net zo veel recht op veilig onderwijs/werk als de dader. Misschien zelfs meer.
De vraag die ik net stelde heeft Wilders beantwoord. Onder 25 heb ik de volgende vraag gesteld:
Want wat is de boodschap, dat meisjes met hoofddoek niet gewenst zijn in een seculiere school, waarom dan wel in een seculiere maatschappij is een volgende vraag.
En jahoor Wilders geeft aan dat hij het leifst een hoofddoekverbod heeft maar bij gebrek aan middelen, hij pleit voor een kopvoddentax, waar deze vrouwen dan 1000 euro voor moeten betalen. Zodra je gaat toegeven aan een hoofddoekverbod waar dan ook zal het steeds verder gaan.
Abdel. Bij jouw bewering dat je schizofrene kinderen krijgt als je ze dwingt een deel van de “religieuze identiteit” achter te laten, moest ik even aan dit fragemnt denken:
http://www.youtube.com/watch?v=ZL0C2QvqIlo
In- en in triest natuurlijk dat kinderen op die leeftijd al zo geleerd wordt om te haten. Voor het leven verpest.
Ik ben het met je eens dit is te erg voor woorden. Schandalig dat ouders dit hun kinderen leren.
abdel eindelijk weer eens lol in de kamer met wILDERS
laten we maar niet het tegenovergestelde doen als in een paar islamitische landen.
Voor mij alleen een verbod zoals in Frankrijk (en destijds, of nog??) in Turkije.Hoor je niemand meer over.
‘Als een kind gepest word op school door meisjes met minirokjes ga je ook niet alle minirokjes verbieden…dat is pure onzin. ‘
Quote
Het toeval wil net dat dit gebeurd is op een school in GB: de directie heeft rokjes verboden, omdat de meisjes steeds kortere rokjes droegen. Beslissing: géén rokken meer.
Net zo onzinnig als het hoofddoekenverbod, zeg ik als hoofddoekdragende moslima. Waar is de zin voor nuance en diplomatieke middenweg? En begrip voor de puberleeftijd?
Wat is er precies onzinnig aan een hoofddoekenverbod in een zogenaamd seculiere staat ? En waarom haal je de puberleeftijd erbij ?
Je kunt je beter richten op je geloofsgenoten richten die tegen hun wil een hoofddoek moeten dragen, of erger. In plaats van ongenuanceerd te raaskalken zonder argumenten.
een aardig stukje over ‘de kwestie’ op frontaalnaakt.nl: http://www.frontaalnaakt.nl/archives/nieuwe-nonnen.html
@ Scaffold,
Dat hangt er van af of die staat vrijheid van geloof nastreeft of niet.
De Nederlandse staat streeft vrijheid van geloof na .
Dus… is een hoofddoekenverbod in NL onzinnig.
Nee hoor. Er bestaat namelijk ook zoiets scheiding kerk en staat. Alleen wordt die hier niet zo strikt nageleefd als bijvoorbeeld in Frankrijk.
wat heet de scheiding kerk en staat te maken met de hoofdoek dat een meisje draagt.
Alles. Zie Turkije.
Nietszeggend antwoord.
Een strikte scheiding van kerk en staat houdt in dat er een scheiding is tussen geloof en het openbare, dagelijkse leven. Waar dus ook geen plaats is voor religieuze kledingstukken.
Scheiding tussen kerk en staat is totaal anders dan een staat die elke stap in het dagelijkse leven bepaalt.
Scheiding van kerk en staat betekent niet, dat alles wat buiten het kerkgebouw onder de staat valt. Schei uit zeg.
Jij stelt staat gelijk met openbaar/dagelijks leven. Dat vind ik een eng totalitair idee.
Wilders werd de afgelopen weken links en recht ingehaald door uitspraken en stellingnames van verschillende politici
Gisteren nam Wilders een sprint die door niemand zal worden ingehaald.
Alhoewel ik net als meisje Halsema het doekje verafschuw slaat Wilders”voorstel” nergens op.
Een verbod zoals in Frankrijk op scholen vindt ik wel een uitmate goede regel.
Ik vindt het altijd leuk om uit moslim mond te horen vrijheid van godsdienst terwijl in menig landen waar de islam het voor het zeggen heeft er van die vrijheid om een doek te dragen geen sprake is. ( hierbij ga ik er van uit dat de hoofddoek een religieus symbool is( wordt mij hier steeds weer voorgehouden) en een christen gedwongen wordt een islamitisch symbool te dragen.)
# 54 (vele)
Ik vindt het altijd leuk om uit moslim mond te horen vrijheid van godsdienst terwijl in menig landen waar de islam het voor het zeggen heeft er van die vrijheid om een doek te dragen geen sprake is. ( hierbij ga ik er van uit dat de hoofddoek een religieus symbool is( wordt mij hier steeds weer voorgehouden) en een christen gedwongen wordt een islamitisch symbool te dragen.)
We zijn niet in een islamitisch land, we zijn in Nederland, grootgebracht met het IDEE dat er vrijheid van godsdienst is! Dus om mij als moslim te horen zeggen:”ik beroep mij op vrijheid van godsdienst”, is volgens jou belachelijk, want in een land dat ik niet ken, is dit niet het geval?
Hoe krom!
sorry Danoenie
Nen, nog los van enigzins woordblind en te snel typen, weer eens slordig met mijn taal.
“ik vindt” moet uiteraard ik “vind zijn”
Sihem
klinkt niet belachelijk maar
voor een ongelovige uit de mond van een moslim niet al te geloofwaardig.
[quote]klinkt niet belachelijk maar
voor een [b]ongelovige[/b] uit de mond van een moslim [b] niet al te geloofwaardig[/b][/quote]
Maar daarom ben je ook een ongelovige..
stel je voor zeg, dat je zou geloven wat Sihem zou zeggen, ben je opeens een gelovige.
Alison.
Scheiding tussen kerk en staat bepaalt inderdaad niet elke stap in het dagelijks leven. Het bepaalt enkel dat religieuze symbolen verboden zijn. Geloof is iets om thuis te belijden.
Maar goed, het is duidelijk dat je niet weet wat scheiding tussen kerk en staat inhoudt.
Waarom zie ik dan politieke partijen met een religieus tintje, officiele feestdagen met een religieus karakter enzovoorts? Aleen gaat het om een andere religie, die blijkbaar wel wordt gedoogd.
Lana, misschien komt dat omdat dat “religiueze tintje” sinds 1000 jaar de cultuur heeft bepaald waarin jij nu de vrijheid hebt om dit soort onzin te debiteren?
@ Vele, 56
… en het is enigSzins! :)
Wat Lana zegt is uiterst relevant. Blijkbaar hebben zij die al 1000 jaar lang hier repressie uitoefenen een gewoonterecht op deze voorrechten gekregen in dit land en staan zij boven de wet – nee, de wet wordt naar hun maat gemaakt.
Het ergste is nog wel dat ongelovigen gedwongen worden zich naar hen te schikken: zondagen dicht, et cetera.
Daar halen de achtergeleven rechten van minderheidsgeloven het in NL niet bij. Wanneer dezelfde rechten en geloofsneutrale wetten zouden gelden voor elk geloof, ja, dat zou mooi zijn. Maar dat is in NL niet. De Christenen een maatje minder, alle andere geloven een maatje meer en voor je het weet is er gelijkberechtiging.
@ Scaffold,
tuurlijk joh, ik weet niet wat scheiding van kerk en staat inhoudt…
Je vergeet dat juow eigen vrijheid van handelen – jouw privé-leven – noch onder staat noch onder kerk valt. Of wil je die individuele vrijheid afschaffen?
Allsion,
Het is goed dat je niet naar de algemene beschouwingen zit te kijken. Ik hoor Balkenende, van Geel en Rutte dingen zeggen waar jij als gutmensch drie maanden niet van zou kunnen slapen.
De slachtoffers van Balkenende, met de volle steun van de CDA-kamerfractie.
– Neef-nicht huwelijken,
– De importbruiden,
– De kansarme “arbeids”-migranten,
– Het Marokkaanse tuig.
Kortom, Wilders roept iets, hij wordt een jaar belachelijk gemaakt en daarna vind de rest het ook, zelfs de grootste “Christenhond” van allemaal, Balkenende.
Knap dat je het desondanks nog steeds uithoudt in deze fascistische staat.
#64 Als vuur niet met water te bestrijden is, bestrijd je het met vuur… dat doet balkenende.
Als Balkenende zulke dingen roept, doet hij dit op een normale manier, Wilders niet. Pak de problemen aan, maar ga niet iedereen over 1 kam scheren. Wilders doet dit wel.
Dat is het verschil
Danoenie
Top !!
wat ik al stel enigSzins woordblind, slordig en te snel
@ allison:
“zij die al 1000 jaar lang hier repressie uitoefenen”
Een cultuur die gevochten heeft voor godsdienstvrijheid, een cultuur waar sinds honderden jaren mensen naar toe vluchten omdat ze hier vrij zijn, een cultuur die grote denkers en ideeen heeft voortgebracht waar een groot gedeelte van de voorspoed van de westerse wereld op gebaseerd is, een cultuur die de afgelopen tientallen jaren bijna een miljoen totale vreemdelingen heeft binnengelaten, een cultuur die tientallen jaren allochtonen met fluwelen handschoenen heeft aangepakt, eeuwig wachtend, nee smachtend zelfs, naar enige toenadering, naar inzet voor ons land, naar inzet voor onze waarden, de waarden waarvoor ze blijkbaar hiernaartoe zijn gekomen. Die cultuur, daarvan zeg jij:
@ allison:
“zij die al 1000 jaar lang hier repressie uitoefenen”
Ik snap het niet en ik wil het niet snappen.
Ik vind het een grote schande dat je dat durft te zeggen. Wijblijven hier… Waarom dan in godsnaam?