‘Ziet gij niet hoe Allah de gelijkenis van een goed woord geeft? Het is als een goede boom, waarvan de wortel hecht is en zijn takken reiken tot in de hemel. Deze brengt door het gebod van zijn Heer zijn vrucht voort in ieder jaargetijde. (…)’ (Koran 14:24-25) "Elke boom kun je aan zijn vruchten kennen, (…)" (N.T.- Lukas 6:44)
‘Eid mubarak allemaal! De ramadan is voorbij. Deze maand bood ons de ideale gelegenheid om onze zelfbeheersing en wilskracht te trainen. Diegenen die de ramadan bewust hebben verricht, hebben daarmee een stevig fundament gelegd om de rest van het jaar goed door te komen. Immers, gezonde vruchten groeien aan gezonde bomen. Over bomen gesproken… het allereerste woord dat ik leerde lezen en schrijven was "boom", uit het bekende rijtje "boom, roos, vis, vuur, mus, pim etc.". Toeval of niet, de boom is een veelgebruikte metafoor in zowel wetenschap, filosofie als religie.
In de wetenschap wordt de stamboom van het leven bijvoorbeeld gebruikt om de evolutionaire relaties van verschillende organismen weer te geven. De filosoof Descartes gebruikte de metafoor van de kennisboom om de relatie tussen metafysica (onzichtbare wortels), de fysica (stam) en de andere wetenschappen (takken) te illustreren. De boom is ook een metafoor die in bijna alle religies voorkomt. Zo ook in de Islam.
De boom in perspectief
De boom kan vanuit verschillende perspectieven benaderd worden. Vanuit een wetenschappelijk, filosofisch of religieus (spiritueel) perspectief. Vanuit wetenschappelijk oogpunt kan de boom beschouwd worden als een interessant organisme dat bestaat uit een complexe organisatie van moleculen en cellen, die met zijn omgeving interacteert, koolstofdioxide inademt en zuurstof produceert, etc. Vanuit filosofisch perspectief is een boom een object alswel een concept waar verschillende interessante vragen met betrekking tot het bestaan en de betekenis van ‘boom’ kunnen worden gesteld. Vanuit religieus perspectief is het hele universum een theofanie. Een openbaring of manifestatie van het Goddelijke, oftewel tekenen (ayat) van God. Het doel van religie is de mens met het Transcendente te (her-)verbinden.
Vanuit dit perspectief is de centrale vraag hoe de boom als een manifestatie van het Transcendente ons dichter bij De Ene (Al-Wahid) kan brengen.
"Weldra , zullen Wij onze tekenen laten zien – tot aan de verste horizon en in henzelf, totdat hen duidelijk wordt dat dit waarachtig is." ( Koran 41:53)
De symboliek van de boom
Omdat God voorbij het menselijk gezichts- en beschrijvingsvermogen ligt, schieten (visuele) representaties en woorden tekort om het Goddelijke uit te drukken. Symboliek is een gemeenschappelijke taal waarmee aan de onbeschrijfelijke ervaring uitdrukking kan worden gegeven. De kracht van deze taal is dat ze een gemeenschappelijke taal vormt die alle mensen begrijpen. De boom is slechts één van de symbolen die de mens in deze taal gebruikte om de relatie tussen God, het universum en de mens te duiden. Aan verschillende bomen worden bovendien verschillende betekenissen gegeven in verschillende tradities.
Over het algemeen kan men stellen dat de boom symbool staat voor leven, groei, wedergeboorte, kracht en bescherming. Maar de boom staat ook voor een bron van voedsel en zegeningen als het een vruchtdragende boom is. Een vruchteloze boom staat vaak voor de dood, ziekte, kwaad of tegenspoed. De boom is in veel mythes de axis mundis, de centrale spil waar de wereld om draait. De boom representeert de macht van God om te scheppen en te vernietigen.
Een goede boom
De kleur van de Islam is groen. Dat is niet omdat het toevallig de lievelingskleur van de Profeet was. Groen is namelijk tevens de kleur van de natuur en het Paradijs. De Koran zegt ook dat de bomen en de rest van de natuur (uit overgave aan God) prostreren (Koran 55:6). Maar niet alle bomen zijn hetzelfde. De Koran geeft aan de hand van de metafoor van een boom een interessante vergelijking over het verschil tussen goede praat (en gedrag) en slechte praat (en gedrag).
‘Ziet gij niet hoe Allah de gelijkenis van een goed woord geeft? Het is als een goede boom, waarvan de wortel hecht is en zijn takken reiken tot in de hemel. Deze brengt door het gebod van zijn Heer zijn vrucht voort in ieder jaargetijde. En Allah geeft de gelijkenissen voor de mensen, opdat zij lering mogen trekken. En een slecht woord is als een slechte boom die ontworteld ter aarde ligt en geen vaste grond meer heeft.’ (Koran 14:24-26)
Een Profetische overlevering maakt een soortgelijke vergelijking. God’s boodschapper (vzmh) zei:
"De gelijkenis van een gelovige is als een frisse zachtaardige plant die door de wind soms krom wordt gebogen en soms recht wordt gemaakt. En de gelijkenis van de hypocriet is als een pijnboom die recht en star blijft totdat deze plotseling (door de wind) wordt ontworteld." (Sahih Bukhari, Boek 70, #546)
In deze passages wordt duidelijk gemaakt dat een goed woord of gedrag stevig geworteld is, en zich niet laat beïnvloeden door de wisselvalligheden (de wisselende weersomstandigheden) van alledag. De boom moet vasthouden aan datgene dat diep verankerd is (luisteren naar betrouwbare bronnen en het geweten) en niet aan rumoer en geroddel dat nergens op gebaseerd is.
Een tweede aspect is dat de boom ambitieus moet zijn. Zij moet proberen boven de dagelijkse wisselvalligheden en rumoer uit te stijgen richting het hemelse; dat wil zeggen aspiraties koesteren om boven haar eigen kunnen te reiken. We worden middels deze metafoor ook uitgedaagd om het geduld en de standvastigheid van een boom te combineren met haar flexibiliteit en nederigheid door met de wind mee te bewegen. Om zo evenwichtig te leven tussen Hemel en Aarde. Met onze voeten in de klei geworteld en onze armen naar Het Licht (An-Nur) reikend, de Hemel smekend om meer zegeningen (licht en water). Om met hulp van boven de vruchten van een gezonde boom te kunnen dragen waar de omgeving weer van kan genieten.
Bovenstaande Koranverzen moedigen ons ook aan om in alle seizoenen vruchten af te werpen. Dit herinnert mij aan een passage in het Nieuwe Testament (Marcus 11:12-14) waarin Jezus een vijgenboom vervloekte, omdat deze geen vrucht droeg buiten het seizoen. Door sommige moslims wordt deze passage graag geciteerd om aan te tonen dat Jezus niet de Alwetende kan zijn omdat hij verrast was dat de boom vruchteloos was. Door sommige atheïsten wordt de passage graag geciteerd om Jezus’ schijnbare onnozelheid en onrechtvaardigheid aan het licht te brengen (Waarom vervloekt hij een boom? Wie zijn er de dupe van?).
Beiden zijn duidelijk onwetend over het feit dat men het verhaal metaforisch moet opvatten en dat de vijgenboom staat voor het volk Israël. In combinatie met de Koranische verzen wordt voor mij duidelijk dat dit verhaal ons aanspoort om altijd te proberen vruchten af te werpen. Ook als de omstandigheden tegen zitten (buiten het seizoen) is er altijd wel iets dat je kan bijdragen aan je omgeving, al is het maar het delen van een goed woord.
"Een goede boom brengt geen slechte vruchten voort, en evenmin brengt een slechte boom goede vruchten voort. Elke boom kun je aan zijn vruchten kennen, want van distels pluk je geen vijgen en van doornstruiken geen druiven. Een goed mens brengt uit de goede schatkamer van zijn hart het goede voort, maar een slecht mens brengt uit zijn slechte schatkamer het kwade voort; want waar het hart vol van is daar loopt de mond van over." (Lukas 6:43-45)
Wordt vervolgd…
37 Reacties op "De Boom (1/2)"
Kortom, het volk van israel, dat zijn slechte vruchten! Gefeliciteerd hoor, hoe je het weet te draaien weet ik niet, maar het is je gelukt. Wat een groots teken van verzoening zie ik hier alweer, zo’n halve dag na het einde van de Ramadan.
@1:
Misschien zou je beter even wachten met commentaar tot deel 2 is verschenen?
@ Yehia: Misschien beter niet. Deden we bij de eerste Harry Potter ook niet.
Beste Kamal,
Ten eerste een happy suikerfeest toegewenst.
Allemaal leuk en aardig deze “gezellige” metaforen, maar m.i. sla je het belangrijkste wat de natuur ons te bieden heeft met iets te veel gemak over.
M.i. is het belangrijkste de hele voorgeschiedenis van jou verhaal, het zaaien van de boom.
De verdere levensloop van iedere willekeurige “boom”, is afhankelijk van een aantal factoren waarmee rekening dient te worden gehouden.
En de doelgroep die jij aanspreekt dient m.i. ook nog eens met het hiernavolgende rekening te houden.
“Het verplanten van bomen is een hele operatie. Het valt niet mee om opeens op een heel andere plek te moeten staan, in heel andere grond, onder heel andere omstandigheden. De wortels moeten snel kunnen hergroeien.”
Verder gaat het om de plek waar geplant word. Hoe diep er geplant word.
Op welk tijdstip er geplant word. In wat voor ondergrond word er geplant.
Het is bijvoorbeeld slim om als je een jonge boom “herplant” op een winderige plek om deze jonge boom te ondersteunen d.m.v. van een stevige stok langs de nog jonge en erg buigzame stam. Dit om te voorkomen dat de jonge bomen, in vreemde grond, met alle winden meewaaien. En om er zorg voor te dragen dat hun wortels zich diep in de aarde om hen heen kunnen verankeren.
Bomen planten vereist onderzoek, voorbereiding en een deskundige selectie van gezonde-, en op de juiste manier opgekweekte, bomen.
Voor we met de selectie van bomen beginnen kijken we eerst naar milieufactoren als bodem en klimaat en naar de beschikbare ruimte.
Vervolgens zien we welke functie de boom moet gaan vervullen en wat zijn plaats in de tuin, de straat, etc. is, met andere woorden, “wat zijn de waarden die u in de boom terug wilt vinden”.
Allemaal leuk en aardig dat alles in een religieuze context wordt geplaatst, maar is een maatschappelijke zienswijze niet veel urgenter!
ja ik zou bijna willen zeggen; sommige bomen kunnen uberhaupt niet groeien in sommige gebieden. maar dat zeg ik maar niet, want dat zal dan wel als uhh ja als uhh bioxenofoob worden opgevat? Wisten jullie trouwens wel dat Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten actief anti-buitenlandsebomen beleid voeren?
Vooral NIET als metafoor lezen!!!!
http://www.elsevier.nl/web/Artikel/172977/Xenofobie-in-het-bos-duizenden-vreemde-gezonde-bomen-gekapt.htm
#1 Sloffervos, dat is hele gangbare interpretatie. Jezus was een boetprediker en het lot van het Joodse volk onder het juk van de Romeinen en de collaboratie van de joodse geestelijkheid met die bezettingsmacht werden door dergelijke boetepredikers veroordeeld. Men riep op terug te keren tot het ware geloof opdat God weer de kant van de joden zou kiezen. Hij schreef het joodse volk echt niet af maar riep op tot inkeer en bezinning.
@7: Dat interesseert mij totaal niet. Waar het mij om gaat is dat verbloemd en verhullend praten over goede en slechte ‘vruchten’ en vooral de ‘bomen’ waar ze aan groeien zo’n ontzettende dubbele bodum heeft. Ik gruw ervan!
Pearl jam (present tense)
Toepasselijk liedje over hoe iedereen interpreteert hoe het hun het beste uitkomt.
Do you see the way that tree bends?
Does it inspire?
Leanin’ out to catch the sun’s ray
A lesson to be applied?
Are you getting something out of this?
All encompassing trip
You can spend your time alone
Redigesting past regrets, Oh
Or you can, come to terms and realize
You’re the only one who cannot forgive yourself, Oh
Makes much more sense to live in the present tense
Have you ideas on how this life ends?
Checked your hands and studied the lines?
Have you the belief that the road ahead
Ascends off into the light?
Seems that needlessly it’s gettin’ harder
To find an approach and a way to live
Are we gettin’ something out of this
All encompassing trip
You can spend your time alone
Redigesting past regrets, Oh
Or you can come to terms and realize
You’re the only one who cannot forgive yourself, Oh
Ah, makes much more sense to live in the present tense
Grtz
#8 OK , misschien is de vergelijking met het mosterzaadje die Jezus hanteert meer wat voor jou?
@ Kamal
Prachtig stuk wederom. Wist niet dat zoveel wijsheden uit een boom gehaald konden worden
@ Lieke
Het gebeurt niet vaak, maar ik ben het eens met je. Ik zie jouw stuk ook als aanvulling (of andersom) van het stuk van Kamal. Spreekt elkaar niet zozeer tegen… nadruk ligt alleen op een ander gedeelte.
@10: Ik heb geen flauw idee waar je het over hebt. Ik begrijp dat ergens staat geschreven dat Jezus een mosterdzaadje ‘hanteert’? Wat doet ie ermee? Planten? Op sabbelen?
Sinds 1991 is het “maan, roos, vis”. De boom is voor mensen die in de jaren ’80 en daarvoor leerden lezen.
Tja Thijs en vanaf 2040 wordt het steen, gruis en niks. Want we hebben alle bomen gekapt, de maan is nauwelijks meer zichtbaar door alle smog en er bestaan geen rozenbomen noch vissen meer.
Wat wilde je eigenlijk zeggen in #13? :)
@4 Lieke Vijgenbomen en olijfbomen en en zelfs citroenbomen , overleven de Nederlandse winters allang evenals druiven en andere voorheen exotische bomen en planten zelfs in de volle grond. Het Nederlandse klimaat schuift steeds meer op in de richting van het Mediterraanse. Nog even en dan leggen inheemse bomen het loodje in al die warmte( om ook er wat gezellige onzinnige prietpraat tegen aan te gooien).
Mooi stuk Kamal.
Met aandacht Uw stuk gelezen en het zijn sukkels die negatief reageren op Uw onderwerp ‘De Boom’, Kamal!
Het doet mij altijd pijn als een boom te groot wordt voor mijn tuin en verwijdert moet worden, want het is net alsof je een einde maakt aan een levend wezen. Volgens een artikel in de Economist zullen de 6.8 billion wereld populatie uitgroeien tot 9 billion in 2050. Ik hoop dat de bossen en bomen dit zullen overleven.
Cheers van Christchurch.
#12 Sloffervos
De gelijkenis van het mosterdzaadje, evangelie naar Matteüs hoofdstuk 13, verzen 31 en 32:
Hij hield hun een andere gelijkenis voor: ”˜Het koninkrijk van de hemel lijkt op een zaadje van de mosterdplant dat iemand meenam en in zijn akker zaaide. Het is weliswaar het kleinste van alle zaden, maar het groeit uit tot de grootste onder de planten. Het wordt een struik, en de vogels van de hemel komen nestelen in de takken.’
De gelijkenis gaat niet helemaal op maar de betekenis is duidelijk.
J.W.Dieudonne
Ik denk dat de mensheid dat niet overleefd. Overbevolking wordt de ondergang van de mensheid, helaas willen milieu activisten dat niet zien. Bomen zullen de ondergang van de mensheid wel overleven.
#2 Beste Yehia, Sloddervos praat vaak voor zijn buurt. ik ben het al gewend op dit forum :)
@2 en @19: ik snap werkelijk niet hoe ik ‘voor mijn beurt’ kan praten op dit forum. Is er een commissie die reageerders de beurt geeft? Staat ergens in de regels geschreven wie er als eerste mag? Niet om van een mug een olifant te willen maken hoor, maar het in deze context hebben over ‘voor je beurt’ praten is toch wel erg kinderachtig.
Beste sloffervos,
Volgens mij is niet zozeer dat het “voor je beurt praten” een probleem is.
volgens mij heeft men veel meer moeite om alles wat men leest in een juiste context of de bedoelde context te plaatsen.
Na sommige reacties, moet ik mijn eigen schrijfsels regelmatig teruglezen, om te kijken wat de ander nu precies bedoeld.
En soms vind ik het echt een kunst hoe men bepaalde woorden of zinnen in een context kan plaatsen die in geen velden of wegen is te bekennen!
Best knap!
#1 je praat voor je beurt, omdat je niet precies weet of de schrijver daadwerkelijk zelf die draai eraan gegeven heeft. Mischien is het een interpretatie van iemand anders en heeft hij dit hier gewoon ter informatie vermeld. Kortom, als je niet weet wat de schrijver daadwerkelijk bedoeld met die passage lijkt het me redelijk te vragen hoe hij aan die interpretatie komt van die betreffende citaat. Als je dat weet DAN pas kun je tot de conclusie komen.
Dus duidelijk voor je beurt…..je hoeft niet gestressed te reageren, je mag gewoon voor je beurt praten, het is alleen niet netjes.
#21 ja lieke jou bijdrage kennen we nu wel…..je gooit met wat zinnetjes, vervolgens kun je ze niet onderbouwen en geef je de leze de schuld dat hij niet kan lezen, of niet begrijpt wat jij schrijft.
het is goed met je….
@22: begrijpend lezen is niet je sterkste punt, dat wisten we eigenlijk al wel.
Beste Simo,
En dit alles gezegd hebbend, is de voorlopige conclusie dat men jou, en ik durf hier zelfs te beweren dat men hier specifiek jou mag benoemen als 1 van de degene die men er maar niet op kan betrappen on topic te reageren.
Hou toch eens op met al je spitsvondige flauwekul.
Wij kunnen het toch ook niet helpen dat het stuk, overigens het prachtige stuk dat vergeet ik dan weer te melden van Kamal, als metafoor jou boven je pet gaat!
Lijkt me nog geen reden om degene die het wel denken te snappen, te gaan “zieken”.
Je moet maar zo denken, vragen staat vrij! En er bestaan geen domme vragen.
;-o
#24 doe eens een poging en leg me het één en ander dan uit…ik ben een redelijk mens. Daar waar ik er naast zat heb ik op dit forum altijd openlijk excuses geboden en toegegeven dat ik er naast zat.
dus doe eens een poging, en ik zal mijn excuses aanbieden.
Dit soort stukken doet mij denken aan de christelijke school, daar uiteraard wat kinderlijker gebracht, waarop ik gezeten heb en sommige preken van de kansel. Sommige dominees hadden de gave om het verhaal in een prachtige metafoor te verpakken. Prachtig maar niet overtuigend in mijn geval.
Ik ben in die zin ook niet overtuigd van een eventuele waarheid die ik uit deze of andere metaforen kan halen.
Waar ik echter wel van onder de indruk ben is de manier waarop het gebracht wordt.
Ben persoonlijk tot de conclusie gekomen dat veel schrijvers op WBH eloquente schrijvers zijn.
De manier waarop zaken voor het voetlicht worden gebracht stemmen, vaak tot nadenken. En zeker Kamal, dat vond ik persoonlijk al met betrekking tot de “evolutie&devolutie” verhalen, is m.i. een begenadigd schrijver, wiens woorden, of je het er nu inhoudelijk mee eens bent of niet, in mijn geval ALTIJD tot nadenken stemmen.
De metaforen, symbolen, tekenen, manifestaties, openbaringen vliegen je om de oren, maar wat wordt er eigenlijk gezegd.
Wat ik ervan heb begrepen is dat je een groep bomen hebt, de niet vruchtdragende bomen die representeren het kwaad, de niet gezonde vruchtdragende bomen, en de gezonde vruchtdragende bomen en je hebt de gezonde alle jaargetijden vruchtdragende bomen die representeren het goede.
Wat een boom doet om licht en water te krijgen is voor mij nog steeds een raadsel. Maar als een boom geen licht en water krijgt dan is hij weer slecht, want geen vruchten en ongezond.
Ik heb het helaas weer niet begrepen.
Het is wel een leuk onderwerp om over verder te “bomen”.
abdel
Als een vruchtbare boom zijn vruchten/zaden op een onvruchtbare bodem laat vallen is het na verloop van tijd ook afgelopen.
Als een boom op onvruchtbare en droge grond staat, dan is men, wil de boom vruchten dragen, genoodzaakt haar te bemesten en regelmatig van water te voorzien. Hierdoor wordt deze boom zeer kwetsbaar.
Etc etc
#29 Abdel, nou ik denk dat het ook in verschillende culturen en tijden steeds een andere betekenis krijgt. In Genesis in de Bijbel heb je Eva die de vrucht van de kennis boom van goed en kwaad eet en gelijk zijn ze samen het paradijs uit geschopt. Hoewel kennis van goed en kwaad toch wel nuttig is zou ik denken. Met metaforen is het zo heerlijk voort filosoferen zonder concreet te worden en daar hebben geestelijken in de loop der eeuwen dus ook goed gebruik van gemaakt.
Worden jullie nou nooit eens moe van jezelf?
Doet me hieraan denken dit gebrabbel:
#14, wat een fantasie. Jij hebt het over het verdwijnen van bomen; die verdwijnen niet zo gauw hoor.
Ik had het alleen over het woordje boom dat allang is geschrapt uit de methode veilig leren lezen.
Wat daarmee te zeggen. Dat we hier kennelijk allemaal ouwe lullen zijn van boven de 20.
Beste Simo,
Iedereen heeft een mening, soms zijn mensen het met elkaar eens, vaak niet.
Besef je dat je best wel vaak in derde persoon over iemand praat.
Zo van, ja Lieke’s verhaal ken ik nu wel….
Sloddervos praat altijd voor zijn beurt….
Lieke’s verhalen neem ik niet meer serieus….
Even voor de informatie, dat zijn geen argumenten, misschien denk je dat je iemand laat kennen, je laat echter alleen jezelf kennen.
Jou mening is niet meer waard dan die van iemand anders al denk je dat zelf misschien.
Dus doe anders gewoon discussiëren in plaats van die pogingen om zonder inhoudelijk iets te zeggen iemand te diskwalificeren, want diskwalificeren doe je op deze manier zeker, maar dan wel jezelf!
Grtz
Dit is een vervolg op deel 1. ‘Als het laatste uur aanbreekt, terwijl je een jong boompje naar de gaarde draagt om het te planten, ga dan door en plant het.’ – Profeet Mohammed (vzmh)In het vorige deel is onder meer uitgelegd dat er verschillende perspect
Dit is een vervolg op deel 1. ‘Als het laatste uur aanbreekt, terwijl je een jong boompje naar de gaarde draagt om het te planten, ga dan door en plant het.’ – Profeet Mohammed (vzmh)In het vorige deel is onder meer uitgelegd dat er verschillende perspect