In de ene wereld ben ik een Marokkaanse Nederlander en in de andere wereld een Nederlandse Marokkaan. In beide werelden word ik gezien als een vreemde eend, een allochtoon, een vreemdeling, een gast of een exotische diersoort. Aan de andere kant zie ik mezelf als een nomaad die in twee werelden thuis is en die uit twee culturen het beste probeert te halen. Uit twee vijvers vissend om the best of both worlds te representeren.
Kamal E. en neven als ‘de Hollanders’
Ja, ook in Marokko word ik door velen gezien als ‘de ander’. Net als je denkt dat je mocro-neven van het moederland je hebben geaccepteerd als één van hen, kom je erachter dat ze achter je rug over je spreken als "die Hollander" ("dek elHollandi"). Pijnlijk, maar waar.
Enkele jaren geleden had ik het moment om ze terug te pakken. Om ze te laten voelen hoe het is om een allochtoon te zijn. Jaren geleden waren twee van mijn native mocro neven dus hier! Nu hoor ik u denken: "Illegaal? Wilden ze hier blijven.nl?" Nee, het was wonderbaarlijk maar waar: ze waren hier slechts voor een paar weken op vakantie! "Huh, is dat niet de omgekeerde wereld?" hoor ik u denken. "Marokkaanse vakantiegangers in Nederland? Dat bestaat toch niet?" Toch was het zo. Paradoxaal was hun vakantie voor mij een manier om Nederland beter te leren kennen en voor hen om zichzelf beter te leren kennen, om te voelen hoe het is om een allochtoon te zijn.
Ik liet mijn neven en mezelf meer van Nederland zien dan ik mijn hele leven had gezien! We doorkruisten het hele land: van Valkenburg naar Maastricht, van Vlissingen tot de beklimming van de Rotterdamse Euromast, om vervolgens een kijkje in Amsterdam en Volendam te nemen. Nederland bleek mooier te zijn dan ik dacht en mijn liefde voor haar nam toe. Un gros merci aux Marocains!
Zij leerden weer dat niet de hele wereld Frans of Arabisch spreekt en ook dat niet alle Hollanders zich voortbewegen op onhandig ogend hout schoeisel. Ook leerden zij dat als je in Nederland op een terrasje wat zit te drinken en plots het toilet wilt bezoeken, je bij de ingang van hetzelfde café geconfronteerd kunt worden met een hersenloze spinazievreter. Zo’n klerenkast die je de wegverspert en vreemdgenoeg om een denkbeeldige entrée pas vraagt. Waarom? Waarschijnlijk omdat je er verdacht ‘mocro-achtig’ uitziet en je om die ‘reden’ liever buiten de deur houdt… Gelukkig kwam hij er uiteindelijk wel in nadat hij in een mix van verfranst hollands en handen en voeten taal duidelijk had gemaakt dat hij bij die keurig betalende moorkoppen aan dat tafeltje hoorde.
Wel leuk was dat één van die neven mee ging naar het uitzendbureau, waar ik voor zou werken. Daar werd hem gevraagd of hij naast een kopje koffie ook wilde werken. Dat had hij dus nog noooooooit meegemaakt. "Mensen die ongevraagd op mij afkomen, mij een kop koffie aanbieden en vervolgens vragen of ik wil werken? In Marokko moeten mensen bedelen en smeken en soms zelfs geld neerleggen om een baan te krijgen!!!" "Wat een toffe sinaasappels peren zijn die Hollanders!" Wat hem ook opviel was dat in een winkeltje de kassabediende hem wees op een kortingsactie van een soortgelijk product. "In Marokko zouden ze me gewoon het duurdere product aan proberen te smeren!" Om de inburgering compleet te maken duwde ik bij één van mijn neven (met hulp van een kromzwaard op zijn keel, doch geheel vrijwillig) een broodje (halal) haring door zijn strot.
"Eten ze echt rauw vis?"
"Ja, ja maar dat is normaal hier… en het is lekker… eet nou maar anders heb je echt niets van Holland geproefd!"
"hmm, smaakt apart…"
De bovenstaande foto van mij met de mocro-guys is naast een leuk souveniertje het levende bewijs dat integratie met behoud van identiteit beslist kan slagen. De foto bewijst dat:
- De inburgering in Nederland geheel op eigen kracht een ‘100% geslaagd project’ kan worden, zonder enige vorm van dwang!
- Het beslist niet nodig is de band met het volk en de cultuur uit het moederland te verbreken!
- Niet alle mocro’s hier willen blijven.nl!
Mijn verwachting is dat als meer mensen lucht krijgen van dit fotobewijs en mijn verhaal erachter, de discussies over multiculturalisme beslist tot een positieve wending zullen leiden. Naast het levende bewijs dat de monoculturalisten ongelijk hebben, zou mijn eenvoudige bestaan ook de misconcepties van islamofoben en andere angsthazen als sneeuw voor de zon moeten doen verdwijnen. Mijn aanwezigheid op dit schrijversplatform bewijst dat de transmissie van de islam met succes is volbracht, zonder dat dit ook maar een fruitvliegje kwaad doet!
P.S.: Ook de droge Hollandse humor heb ik me eigen gemaakt, klik maar eens op de oranje woordjes…
32 Reacties op "The Volendam Connection"
Geweldig verhaal, droge humor geheel geslaagd. Vorige week ook een Volendamse foto gemaakt met de leden van de ondernemingsraad( we waren op cursus in volendam) . Witte kap over mijn hoofddoek, geen gezicht.
Nou jullie hebben echt een trend gezet Kamal :)
Damaru & Jan Smit – Mi Rowsu (Tuintje In Mijn Hart) http://bit.ly/1uU3Jx
(zie einde van de video)
Knappe jongen ben jij Kamal ;-)
overtuigend bewijs.
Lijkt em alleen niet zo slim als je hier woont, hier opgroeit (opgegroeid bent) en hier je toekomst hebt om nog steeds marokkaan te zijn.
Wat maakt de schrijver Marrokkaan?
Ik ben een Surinaamse Nederlander of een Nederlandse Surinamer. Heel veel Surinamers zijn naar Volendam geweest en daar zulke foto’s laten maken. De vrouwen, jaaahh, met hoofddoek. Op de Haagsche markt verkopen Marokkanen en Turken haring. Integratie? We zijn meer geintegreerd dan velen dat beseffen.
Ook in Indonesië heb ik tientallen van die foto’s zien hangen!
Compliment voor de treffende beschrijving van het beleven van je identiteit..we zijn toch allen “global citizens”! Tijdens mijn werk/woon verblijf van 15 jaar in de tropen hebben we in verlof/vakantie tijd ook Nederland steeds met toeristenogen bekeken en alle trekpleisters bezocht. Eenmaal weer terug in Nederland blijf je toch anders in de samenleving staan en soms steeds opnieuw verrast door hoe de dingen hier gaan.
#4 “Wat maakt de schrijver Marokkaans?”
wat dacht je van zijn roots….
Dat hij hier zijn toekomst opbouwt, en daat hij hier meedoet met deze samenleving, WIL NIET zeggen dat zijn oorsprong ergens ander ligt.
Als Kamal een crimineel was, dan had je dit waarschijnlijk niet eens genoemd en was hij zonder meer een Marokkaan.
correctie:
Wil niet zeggen dat zijn oorsprong NIET ergens anders kan liggen.
LOL ik dacht dat ik geintegreerd was, maar die foto slaat alles!
Roots, als in wortelen. (van het engelse woord)
Als je een plant zaait dan zet hij zijn wortelen in de grond. In welke grond zijn roots zitten
is niet afhankelijk van waar papa en mama plant hun wortelen in de grond steken.
Als Nederlanders met marokkaanse voorouders stug vast blijven houden aan de Marokkaanse identiteit dan blijven we in Nederland vast zitten aan de wij/zij mentaliteit en het welles nietes spelletje wat daarbij hoort.
Zij mogen zichzelf Marokkaan noemen, maar als een Nederlander dat doet dan is hij een racist. Dat is onzin
WIJBLIJVENHIER?
Als dat de intentie is, wordt dan Nederlander dan hoef je niet bang te zijn dat bze je wegsturen.
p.s Ik wil geen discussie over assimilatie.
(Nederlander worden betekend niet dat je iedere dag hutspot moet eten e.d. Het betekend dat je jezelf niet bewust buiten de groep plaatst door jezelf Marrokkaan te labelen.)
Sinds wanneer mag je jezelf niet meer buiten de groep plaatsen? En sinds wanneer is de groep heilig? Het overigens is heel Nederlands hoor om jezelf buiten de groep te plaatsen. Maar misschien wil je alleen maar zeggen dat het woord Marokkaan in jouw ogen een besmette/negatieve identiteit is? Vroeger was het niet bon ton om jezelf homo te noemen. Plaatsten deze mensen zichzelf ook buiten de groep, of lag dat misschien ook aan de groep zelf? Deze logica volgend vraag ik me af wat je jezelf nog mag noemen? Mag je jezelf in het buitenland nog wel Nederlander noemen, gezien het koloniale verleden? Of mag een Duitser in Nederland zichzelf eigenlijk nog wel Duitser noemen? Dat zijn zo van die vragen die je dan krijgt. ;-) Wat betreft Kamal, nou hij heeft zijn sporen wel verdiend dunkt mij. Zoveel moeite heb ik nooit gedaan… :-)
Zeer vlot en grappig geschreven, Kamal!
U vertoont een goede attitude en is tevreden met Uw leventje in Nederland en daar gaat het om. In welk land en waar je ook woont daar zul je gesloten deuren vinden want zo is het aard van de mens. Misschien is het een oer-instinct dat wij preferentie tonen voor onze eigen stam (tribe). Zelfs in de algemene gemeenschap heb je gerichte scheidingen van beroepen, volks-klassen, enz.,als autochtoon.
Met Uw vrolijke glimlach Kamal, ontwapent U de felste tegenstander.
Cheers van Christchurch.
Ik heb nergens geschreven dat iemand zichzelf niet buiten de groep wilt plaatsen.
Ik juich het toe als individuen zichzelf buiten de groep plaatsen (tot zekere hoogte)
Maar als groepen dat gaan doen dan krijg je al snel sektes, en andere discutabele groepen.
Maar als je goede argumenten hebt waarom een aanzienlijk deel van de Bevolking (marokkanen) zich buiten de Groep Nederlanders mag/moet houden.
Ik sta open voor je argumenten
@ simo
Hoeveel generaties gaan er overheen voordat de Nederlandse Marrokkanen, zoals jij ze noemt, geen wortelen meer hebben in Marrokko?
Ja je mag jezelf Nederlandr noemen.
Een duitser mag zichzelf duitser noemen.
Het is mijns inziens alleen onwenselijk als een Nedrlander! zichzelf marokkaan noemt. (of turk e.d)
Dat volgt alleen maar in aanklachten over discriminatie, scheiding van groepen en discussies over allochtonen met tegenstrijdige belangen en een dubbele tong etc.
Kijk maar op deze site naar de hoeveelheid discussies over wel of niet allochtoon.
Niet erg bevorderlijk zou ik zeggen.
Overigens
Ik heb niets tegen het woord marokkaan, of welke andere term dan ook.
Woorden worden gebruikt om objecten te berschrijven. Je kunt iets tegen een object hebben, maar haat tegen het woord is nogal zinloos.
Alleen het woord “ofschoon” vind ik nogal stom klinken. :)
Beste Dinges,
Laat ik eerst even voorop stellen dat ik ook voor integratie ben en niet voor assimilatie.
Jij schreef:
“Nederlander worden betekend niet dat je iedere dag hutspot moet eten e.d. Het betekend dat je jezelf niet bewust buiten de groep plaatst door jezelf Marokkaan te labelen.”
Dat is een een soort cirkelredenering. Je gaat er namelijk in je stelling al impliciet vanuit dat Nederlanders die zichzelf Marokkaan noemen niet willen integreren c.q. zichzelf buiten de groep plaatsen.
Ik denk dat het van de context, de intentie en interpretatie van uitgesproken woorden afhangt of je kan zeggen dat iemand zichzelf bewust buiten ‘de groep’ wil plaatsen. Daar kom je eigenlijk alleen achter door gewoon door te vragen. Soms zal die interpretatie ongetwijfeld opgaan, maar in het geval van de tekst van de schrijver, is het overduidelijk niet zo bedoeld. Integendeel zelfs. Vervang het woord Marokkaan eens door Fries en je zult merken: geen haan zal er naar zal kraaien. Waarom? Omdat het woord Fries geen negatieve connotatie heeft. Bovendien zijn dergelijke begrippen vaag en altijd vloeiend
(niet vast omlijnd)Maar volgens mij zijn we het niet principieel oneens? Ofschoon ;-) jij iets meer van wantrouwen lijkt uit te gaan.
Ik heb het woord integreren of integratie niet gebruikt in mijn reactie.
Integreren geld (volgens mij) voor de generatie die hierheen kwam in de jaren 70/80 en de cultuur moest leren kennen.
In mijn respons heb ik het over de generatie die hier is opgegroeid, en voor wie die cultuur eigen is.
En Friesland is een Nederlandse (NEDERLANDS JA) provincie. Marroko niet. Dus fries zegt al (impliciet) Nederlander. (met een raar taaltje)
Maar wslk zijn we het principieel in grote lijnen wel eens.
Maar ben je het nergens met mij eens dat jezelf identificeren als …anders…
ook een uitnodiging is voor discriminatie.
(niet dat dat discriminatie goed praat)
@ Dinges
Een Marokkaan hoeveel generaties erover gaan, is van oorsprong Marokkaans…dit zegt niets over de mate van integratie, of de mate waarin hij/zij betrokken is in de Nederlandse samenleving. Je kunt toch niet ontkennen dat zijn roots ergens anders liggen….dat is een vaststaand feit die je niet even kunt verdoezelen met allerlei woordgebruik.
Dus wat mij betreft kun je gerust zeggen ik ben in Nederland geboren, maar het is net zo belangrijk om te vermelden dat je oorsprong ergens anders ligt.
Kijk maar eens naar de VS, waar veel groepen leven die samen de amerikaanse samenleving vormen. Ze voelen zich allemaal amerikaans, maar je hebt Afro amerikanen, je hebt hispanics, native… dus ik zie het probleem niet waarom ik mezelf als Nederlander van Marokkaanse komaf, mijn ware indentiteit/afkomst zou moeten opgeven. Het is ook eigenlijk een verkapte vorm van jezelf voor de gek houden…. stel je voor ik heet Hassan, ik ben getint, en krullend haar en ik ben moslim…als ik roep ik ben nederlander….dan hou ik mezelf voor de gek toch…ik kan wel zeggen ik ben burger van dit land, ik doe mee in dit land, maar mijn oorspring ligt ergens anders….daar is volgens mij niets mis mee.
nogmaals, ik heb de term integratie niet gebruikt. zie #17
Maar jij bewijst alleen maar mijn punt.
Jij stelt al dat je jezelf voor de gek houd als je jezelf Nederlander noemt.
Maar iemand anders mag dat niet stellen, want dan maak jij hem uit voor racist.
En jij noemt ook iets. De blanke amerikanen noemen zichzelf neit euro-amerikanen.
En de Hispanics en de afro afrikanen leven ver onder aan de sociale ladder. En ik hoop juist dat dat in Nederland niet gaat gebeuren met de MOCRO-Nederlanders.
Als je hier bent opgegroeid, dan ben Je Nederlander. Dat moet je juist niet verdoezelen met taalgebruik!!!
Het is zo’n welreldbeeld als de jouwe die de fundamenten geeft voor discriminatie.
Beste Dinges,
Het jezelf buiten de groep plaatsen staat integratie in de weg. Maar je hebt gelijk, dat hoeft niet per definitie zo te zijn. Ik- als autochtone Nederlander, met Duits, Frans en zigeuner bloed- plaats mezelf bijv. ook regelmatig buiten ‘de groep’. En volgens mij doet iedereen dat wel op een bepaalde manier. Waar het m.i. om gaat is of men de kernwaarden van de Nederlandse maatschappij accepteert of niet.
Een Fries is inderdaad staatkundig gezien per definitie ook een Nederlander. Het ging mij enkel om het voorbeeld van jezelf anders voelen/zien dan ‘Nederlander.’ Ik had ook Antilliaan kunnen zeggen.
Ben het wel met je eens dat het jezelf anders definiëren soms een vorm van provocatie is. Maar het is ook menselijk om jezelf als anders te definiëren. Als dat gebeurt met als oogmerk om de grotere dominante groep/cultuur af te wijzen, lok je inderdaad discriminatie uit. Ook dat is menselijk, hoewel er natuurlijk ook omstandigheden denkbaar zijn waarin een afwijzing heel legitiem is. Dit alles moet je m.i. zien in de context van de polarisatie die in Nederland is ontstaan met als belangrijkste gevolg het wij-zij denken.
Je moet ook een onderscheid maken
Als een individu het doet is dat een ding,
Als een hele aparte groep dat doet dan wordt de zaak/discussie heel anders.
en er is een verschil tussen buiten de groep plaatsen om individiele uitingen, of een subgroep te verkiezen als eigen groep Bboven de Nederlandse maatschappij.
@dinges….pffff…
Dus paprika die tussen de tomaten groeit noem jij ook gewoon een tomaat.
Het zijn alletwee groenten en ze vervullen alletwee een bepaalde behoefte, en hebben alletwee een functie binnen de natuur…. maar feit blijft dat een tomaat een tomaat is en een paprika een paprika.
Je kunt jezelf voor de gek houden… door de paprika een tomaat te noemen. Dat moet je zelf weten…
Beste Simo #22
Ha ha. Dat doet me denken aan iemand die ik eens vroeg in Israël: “What kind of bird is that?” Waarop de desbetreffende persoon antwoordde: “we just call them birds!!”…
Beste Dinges,
Het is inderdaad belangrijk om onderscheid te maken. Bijvoorbeeld tussen Kamal en de denkbeeldige subgroep die jij voor ogen hebt. Want laten we wel wezen…daarmee is deze discussie begonnen. Ik vind elk individu en iedere groep, die zich boven de Nederlandse maatschappij plaatst, hypothetisch gezien een bedreiging voor de Nederlandse samenleving. Nu nog feit en fictie onderscheiden en we staan op een lijn…
Simon, jij mist mijn punt een beetje.
Ik zeg juist dat ze juist niet anders zijn dan de rest van de Nederlanders. Daaromhoeft er ook geen onderscheid gemaakt te worden.
En je vergelijking met groente slaat nergens op.
Een object (groente) kan niet van vorm veranderen.
Een nationaliteit heeft niet te maken met vorm. het is een te abstract gegeven.
De “roots” waar jij het over hebt bepalen in mijn beeld alleen de voorkeur voor Marrokkaanse thee en gerechten.
Niet de Nationaliteit. Die word bepaald door het land waarin je opgroeid en wilt wonen.
De MOCRO-Nederlanders zullen verdwijnen. Er zijn in Nederland meer van zulke groepen geweest. Die zijn verdwenen. Opgegaan in de dominante groep.
Het kan alleen nog een tijdje duren.
Simo,
jij bent gewoon een racist, die zich oncomfortabel voelt als hij een beetje op een “onreine/ongelovige” Nederlander begint te lijken.
bang je speciale status kwijt te raken?
Bang dat je dan niet aan kan kloppen en zielig kunt stellen dat je gediscrimineerd wordt als je een keer je zin niet krijgt?
Was de hele bedoeling van deze site niet om te laten zien hoe gelijk we allemaal zijn?
Dat Moslims ook maar gewoon Nederlanders zijn,
En geen werkschuw tuig met een uitkering, weigert de taal te spreken en een strafblad?
En hier beweren dat het een bijzondere (niet noodzakelijk betere) maar wel aparte groep is.
En dat alleen maar omdat ze liever marokkaanse thee drinken (wegens hun voorouders) dan english blend.
De verontwaardiging op alle reacties waarin gesteld wordt dat het weer een marrokkaan is. Heeft dat geen enkele betekenis voor jullie?
Beste Dinges,
Ik dacht toch echt even dat er echt een interactie/uitwisseling was. Maar je laatste reactie doet me wel erg aan dinges denken:
Nergens in het stuk noem ik MIJZELF “Marokkaan”.
Ik kan de negatieve reacties alleen voorstellen uit het feit dat sommige mensen er jaloers op zijn dat ik 2 vijvers heb om uit te vissen en zij maar 1.
Ik ben zowel Nederlander als Marokkaan van nationaliteit. Ik hoef niet te kiezen en als ik wel moest kiezen zou ik voor de Nederlandse nationaliteit kiezen uit pragmatische redenen. Met het rode boekje is reizen nu eenmaal makkelijker dan met het groene boekje. Cultureel ben ik een mengeling van beide culturen. Ik denk en droom in het Nederlands en mijn humor is meer Nederlands dan Marokkaans. Voor veel Marokkanen in Marokko ben ik een Hollander en voor veel autochtone Nederlanders ben ik Marokkaans .
Maatschappelijk en politiek ben ik logischerwijs meer betrokken bij Nederland omdat ik hier woon. Het migratie verleden van mijn ouders speelt wel een rol omdat deze mijn kijk kleurt op de ontwikkelingen in jet integratiedebat, ontwikkelingen in Marokko, de arabisch/islamitische/derde wereld en wereld politiek. Ik koester ook veel aspecten van de Marokkaanse cultuur. Emotioneel heb ik ook een band met Marokko waar ik fijne vakantie herinneringen, waar mijn roots liggen heb en het grootste deel van mijn familie woont en regelmatig bezoek.
Het ligt er inderdaad aan in welke context men zich Marokkaan of Nederlander noemt. Soms is dat van belang of interessant, soms niet. In de avonturen van bovenstaand verhaal natuurlijk wel. Het zou kwalijk zijn als ik het zou doen uit nationalistische of racistische motieven, om mijn anders zijn te gebruiken om me af te zetten tegen de rest. Als ik het zou doen om een aspect van mijn identiteit te belichten waar ik trots op ben is er mijns inziens geen vuiltje aan de lucht.
Om te voorkomen dat bij het benoemen van een culturele achtergrond misbruik gemaakt wordt door xenofoben (“zie je wel, ze zeggen zelf dat ze Marokkaan zijn en geen Nederlander”) geef ik zelf de voorkeur om mezelf Marokaanse Nederlander of Nederlander van Marokkaanse afkomst/achtergrond te noemen als ik het over mezelf heb, in een context waarin dit relevant is te benoemen.
En jij noemt ook iets. De blanke amerikanen noemen zichzelf neit euro-amerikanen.
Commentaar:
Omdat de Afrikanen van hun roots zijn beroofd weten ze niet meer of het van oorsprong Senegalezen of Nigerianen van zijn vandaar “Afro-Americans”. Amerikanen met Europese oorsprong noemen zichzelf of worden door anderen white-americans, latino’s, Italian
Dinges schreef:
En jij noemt ook iets. De blanke amerikanen noemen zichzelf neit euro-amerikanen.
Commentaar:
Omdat de Afrikanen van hun roots zijn beroofd weten ze niet meer of het van oorsprong Senegalezen of Nigerianen van zijn vandaar “Afro-Americans”. Amerikanen met Europese oorsprong noemen zichzelf of worden door anderen white-americans, latino’s, Italian-American, Irish-american, jewish-american etc. genoemd. De eerste groep blanke Amerikanen uit Engeland, Nederland zagen zichzelf natuurlijk eeuwen lang als de echte Amerikanen die het beloofde land betraden vandaar dat ze minder de behoefte zagen zichzelf te labellen. Maar ze deden dit labellen wel bij nieuwe groepen, ook bij andere blanken zoals de Ieren en Italianen.
Native americans zijn echter wat vroeger de “red indians” werden genoemd.
Mvg
@simo
assie mo(h) 3ma ntsappa.
wat voor functie heeft dat, tussen de tomaat groeiende paprika, dan ?
Juist Kamal,
Dat komt er ook nog eens bij: nergens noem jij jezelf Marokkaan! Dus het gaat werkelijk nergens over deze discussie, m.b.t. jou dan…
Maar zo gaan die discussies maar al te vaak! Maar dat dat niet in me opkwam zeg??? Concentratie is alles…
@Q #29
De paprika tussen tomaat heeft geen functie t.o.v. de tomaat, maar zowel de paprika als de tomaat hebben een functie in de natuur. Al is het maar bladuizen van eten voorzien, die weer op hun beurt voedsel vormen voor de liefheersbeesjes en de mieren….mischien dat de bloemen van beide planten ook nog als voedsel dienen voor de bijen die op hun beurt weer honing maken….
dat bedoel ik er eigenlijk mee..
Grappig verhaal (en foto!), Kamal! Dat lijkt me nog ’s een belevenis: familie uit Marokko op bezoek krijgen in Nederland. Hahaha, sommige van die in-text hyperlinks waren helemaal niet droog, maar juist hilarisch! Vooral die van Verdonk :)