Aboe Illi daagde me uit. Na wat gedraal, kwam die aap van hem uit zijn mouw: ‘akhie, laten we wel wezen, wbh is niet meer wat het is geweest. Natuurlijk, sommige stukken maken me nog wel eens blij, sommige reacties ook, maar waar is die vooruitziende blik? Waar zijn die maatschappelijk relevante, oplossingsgerichte wbh-juweeltjes gebleven? Toch niet tezamen met oldskoolers als Tasniem, Khadija, Ashraf en Mehwish met hijra naar de Werkelijke Wereld verdwenen?’. ‘Schrijf. Eens. Iets. Relevants’, aldus AI die zijn simpele adagium akelig nauwkeurig uitspelde.
Auw. Nou ja, iets relevants misschien niet, maar mogelijk wel oplossingsgericht? Of beter gezegd…: op naar Noordoost Groningen! Grunnen* hier wie komm!
Noordoost-Groningen loopt namelijk leeg. Dat is vervelend voor de huidige Oostgrunningers die graag in hun dorpen, steden en boerderijen willen blijven wonen. Er zijn steeds minder jongeren, maar ook de vergrijzing slaat flinke gaten in het dorpsleven. Deze situatie lijkt een vicieuze cirkel want de Jongeren-Trek en de Vergrijzing zorgen ook voor minder winkels, minder voorzieningen zoals scholen, huisartsen, banken, kruideniers, kledingwinkels of bakkers.
Tot je op het punt komt dat je vele kilometers moet reizen om gewoon boodschappen te doen of om überhaupt nog werk te vinden. Dat zijn flinke tegenvallers voor mensen die al ouder worden en mogelijk minder mobiel worden, of voor jonge mensen die op zoek zijn naar scholing of werk. Een manier van leven lijkt te verdwijnen. Het fantastisch mooie, weidse Groningen dreigt onbewoond te raken.
Maar zoals ons zo vaak is ingepeperd in deze tijden van huizen-, banken-, en gezondheidszorgcrisis en groeiende werkeloosheid: een crisis is ook een uitdaging. Een probleem is simpelweg een mogelijkheid die om aandacht vraagt.
Dus vrijwel direkt ontstond de doubledare aan Abou Illi: anti-Islamsentiment en weinig mogelijkheden om als moslim betrekkelijk fitnavrij door het leven te gaan in de Randstad, in combinatie met een mooie, rustige omgeving waar weinig mensen meer overblijven en waar vooral rustige en (trouwens ook gelovige) mensen wonen…. u voelt hem al aankomen?
We gaan naar Groningen! We gaan naar Groningen! We gaan we gaan naar Groningen! (Op de melodie van menig EK/WK-kwalificatiesupporterslied).
Misschien denkt u, haha, leuk, een geintje. Die Noureddinus bakt een poetst ten koste van de leegloop van een klassiek Nederlands landschap, maar niets is minder waar. Hoewel ik zelf behoorlijk verknocht ben aan het Amsterdamse landschap, merk ik dat vele moslims hier in de knel komen: aan de ene kant willen ze in Nederland blijven en hun huisje-boompje-X hier plaats laten vinden. Aan de andere kant merken ook zij dat de verschillende Nederlandse standpunten over religie in het publieke domein wringt met hoe zij hun geloof beleven laat staan willen uitoefenen – ik zeg wringt, maar soms kun je gerust spreken over botsen.
Nu kunnen we onszelf moestrijden voor onze rechten (en dat is het zeer zeker waard) maar als de meerderheid hier in Nederland besluit de Grondwet te veranderen (en niet ten faveure van gelovige mensen – zie bijv. vrijheid van onderwijs, europese baard- en hoofddoekwetgeving, etc etc.) dan is het misschien tijd om creatief met onze opties om te gaan – en nee, ik bedoel niet terug naar Marokko of Turkije, want – verrassing! – daar komen vele moslims nu eenmaal niet vandaan. Vandaar Noordoost Groningen.
Hier ligt mijn voorstel: men zoeke om te beginnen een tiental jonge families met gelijkgestemde broeders en zusters met geduld (met elkaar, maar ook zeer zeker met de rest van de wereld) en met diverse competenties (zowel van praktische als theoretische aard: schoolmeesters, verpleegkundigen, ambtenaren, loodgieters en timmervrouwen zijn allen nodig).
Vervolgens komt het lastige gedeelte (want we willen niet te werk gaan aan de cowboykolonisten uit het Wilde Westen of die kolofundi’s die Palestina steeds verder verdelen en afkalven): men vinde een gemeenschap die niet onwelwillend staat tegenover een hoop jonge luide die aan het werk wil om een dorp of stad in stand te houden. Of een gemeenschap die echt leeg is en dan trekken we wel ons eigen plan.
En dan? Tja, ik wil niemand hier aan het schrikken maken (alhoewel je trouwens wel erg niet meer van deze wereld bent als je hiervan zou schrikken, maar ik sluit niets uit), maar dan heb je een gemeenschap met veel moslims die als moslim kunnen leven – misschien zelfs wel volgens de shari’ah (maar ssst, niemand zeggen hoor!) – temidden van een mooi landschap, met instandhouding van de vele dorpen en steden (ok daar zijn wat meer families voor nodig, dat is ‘stap 2’ zullen we maar zeggen) en ter opvanging van vergrijzing, leegloop en behoud van veel van dezelfde waarden (alhoewel sommige normen er misschien wat anders uit komen te zien).
Pleit ik nu voor segregatie? Hmm. Ja, een beetje wel eigenlijk. Niet voor iedereen, maar zeer zeker voor een groep onder ons die de recente hang naar integratie voelt voor wat ie eigenlijk is: assimilatie. En laten we wel wezen: participatie graag, maar wel op eigen voorwaarden (binnen het kader van de wet, uiteraard). Maar assimilatie? Ik denk het niet, ouwe; niet zolang de Grondwet moslims de ruimte biedt als burgers van dit land te leven. En anders hebben we altijd nog Noordoost Groningen.
* met dank aan rick, #9 voor de linguïstische bijdrage.
60 Reacties op "Naar Noordoost-Groningen"
brrrr….veel ste koud in Groningen….
Ik denk dat het probleem niet in groningen ligt maar in den haag, als den haag nu al dat gas wat uit groningen eens nu daar investereerd en zorgt voor werk, en vooruitgang, dan is er voor jongeren geen reden om weg te gaan. De meeste mensen vertrekken omdat er geen werk is, men gaat naar de randstad want daar is wel werk. Dus verplaats het werk nu eens naar Groningen, zorg ervoor dat het aantrekkelijk is om daar te wonen…wedden dat dan iedereen daar naar toe gaat.
Maar om op je plan terug te komen, het is zeker geen slechte plan. Ook al is het koud daar in het noorden
Waarligt de grens tussen integratie en assimilatie.
Misschien is dit een mooi moment om daarvoor een constante vast te houden.
Helpt toekomstige discussies
Tjah, je moet ook niet gaan assimileren in Groningen :)
De grens ligt daar waar iemand zijn culturele, religieuze identiteit en zijn/haar normen en waarden moet opgeven voor de heersende groep.
Terwijl integratie betekent meedoen met de heersende groep met behoud van de bovengenoemde identiteiten en normen en waarden.
En als die religieuze/culturele identiteit iemand belemmerd in het participeren?
(bijvoorbeeld vrouwen die niet naar een zwembad kunnen gaan omdat ze zich gescheiden moeetn houden van mannen)
Het is maar wat je onder het participeren verstaat. Niet zwemmen, is dat niet participeren? En het proberen te realiseren dat je wel gescheiden kunt zwemmen (religieuze en niet-religieuze vrouwen), is dat niet participeren aan het publieke debat… of de politiek… of etc….?
Zoveel mensen, zoveel wensen he…
Participeren lijkt net op die lege slogan van het CDA: meedoen! Als je maar meedoet, dan komt het wel goed met ons beste Nederland. Beste Balkenende, kom je ook naar mijn bananenfeestje met paaldanseressen? Meedoen hoor, is erg leuk! En iedereen komt!
Als we nou eens Noordoost-Groningen op de één of andere wijze heel interessant maken voor niet-moslims uit de Randstad. Dan kunnen wij blijven zitten waar we zitten. :)
haha leuk idee, het is alleen Grunnen en er wonen grunnegers (spreek uit als grunnugers niet negers)met een hollandse g en geen friese of engelse g zoals ik in de randstad hoor waneer er naar groningen gerefereerd wordt(wie binnen ja grunnegers gain frais’n)
en wees welkom zou ik zeggen
dat zeg ik nou wel…
maar groningers staan hier in het noorden nou niet bekend om hun openmindedheid eigenlijk staan ze meer bekend om hun rascisme tegen joden en friezen (als moslim zit je dan misschien juist wel goed;)) en voor de oorlog was nergens in nederland de nsb zo groot als in groningen, nu was dat misschien meer vanwege de leus “boerenland in eigen hand” wat onder de uitgezogen bevolking van de ommelanden vanzelfsprekend erg aantrekkelijk klonk.
Niet dat ik je wil ontmoedigen, ik heb men hele leven in de stad gewoont en (woon nu 3 maanden in de randstad) moest wel vier keer slikken vanwege de overdreven onvriendelijkheid van de mensen hier en niemand (behalve butenlaanders) zegt je gedag op straat en mensen lopen te schelden en te schreeuwen, dat is in groningen wel beter.
@ Simo: ik ben het geheel met je eens dat ons gas ook in groningen geinvesteerd moet worden en niet zoals nu in de zakken van die vuile hollanders beland, de regering heeft alleen al best wat bedrijven naar Groningen gebonjourd zoals de gasunie en de KPN. het probleem is alleen een beetje dat de werknemers van die bedrijven meerendeel import zijn; dus gestudeerde hollanders (en anderen) die de goedbetaalde banen pakken en de groninger (op een enkeling na) schiet er niets mee op.
#5 Dinges participeren, is wanneer iemand meedoet zodanig dat de hele Nederlandse bevolking er voordeel bij heeft.
– dus taal spreken
– werken
– meedenken
– mee ontwikkelen
– meepraten
daar hoort een privé zaak als zwemmen niet bij. Ik en jij hebben er niet echt voordeel bij dat een vrouw wel of niet gaat zwemmen, terwijl wij beiden voordeel hebben als iemand zich begrijpbaar maakt in het Nederlands, of als iemand werkt en dus belasting betaald. Meedenken over problemen is ook een voordeel voor ons allen… Ik zie ook dit verschijnsel van een vrouw die niet mee wil zwemmen omdat er mannen mee zwemmen een bewust keus van die vrouwen, die we dienen te respecteren.
Tof artikel gast!
Hopelijk vinden we tussen de akkers en de koeienmest een klein stukje asfalt, zodat we net zo goed kunnen worden als Rodney.
http://www.youtube.com/watch?v=1U-cgn3cEGA
Sweet Home Alabama!
Prachtige foto!
Ik zou me wat beter op de hoogte stellen de volgende keer. Koeien vind je in Friesland, noordoost Groningen is vnl akkerbouw. Althans zo was het toen ik daar nog woonde, maar de Groningers (en Friezen) kennende is daar niks aan veranderd. Ga zelf maar kijken met Google streetview als je me niet gelooft…
Noord-oost Groningen is een superracisitisch gebied. Daar zitten ze echt niet te wachten op een club gewadendragers (Geenstijl heeft hier ooit een filmpje over gemaakt). En inderdaad, het landschap is echt heel duf, vooral in de winter, want dan zie je alleen braakliggend akkerland. Maar ik had het er gister nog over met iemand. Die groep opkomende gewadendragers moet ook een plek krijgen in Nederland, want laten we eerlijk wezen, er heeft stiekem eigenlijk geen ontzuiling plaats gevonden. Dus geef die lui een plek, mogen ze doen en laten wat ze willen en heeft niemand meer last van elkaar. Een zogenaamde Koran-ring, die, veel zou kunnen leren van de al eeuwen bestaande Bible-belt.
Nou, dat duffe landschap valt best mee als je naar het ”oude” gedeelte van Groningen gaat kijken (de laatste indijkingen liggen ruwweg ten noorden van de spoorlijn Groningen Rodeschool, bezuiden die spoorlijn is het landschap ouder, dat was al bevolkt in de prehistorie). Een landschap staat trouwens niet op zich maar wordt (in nederland) vooral bepaald in zijn verhouding met de luchten (en daar heeft Groningen heel veel van, op het platteland kun je daar bijna overal de horizon zien van alle vier windstreken)
Maar waar het om gaat is natuurlijk de reden [b]waarom[/b] noordoost groningen ontvolkt raakt, en dat is [b]omdat[/b] er geen werk meer te vinden is. Veel bidden helpt dan niet meer (dat is gebleken want dat deden die Groningers vroeger, uitgezonderd dan de communisten, zelf ook al wel). Die ontvolking zou inderdaad tegen te gaan zijn als je daar als hechte gemeenschap zou gaan wonen (veel ruilhandel, dus daarover hoef je dan geen belasting te betalen) terwijl minstens een deel van die gemeenschap zich bezig zou houden met de productie van voedsel en bosbouw (als brandstof en voor de (huizen)bouw)
Ik zie de verwesterde en verwaterde stedelijke allochtoontjes dat allemaal niet zo snel doen, eerlijk gezegd, zeker niet als ze eerst de gelden moeten ophoesten op het land dan daadwerkelijk aan te kopen…
You have spoken! Er gaat namelijk niets boven Groningen. Ik ben sinds een half jaa verhuist naar de Randstad en believe me ik mis Groningen enorm. Wat mij opvalt is dat in de randstad ieder voor zich is. Groningers zijn ook lekker nuchter en egzellig. Ik ben daar opgegroeid en heb nooit problemen gehad wtb mijn geloofsbelijdenis. Je wordt daar in je waarde gelaten..
Nu nog manlief overhalen om te verhuizen naar Oost-Groningen.
mooie foto van boer en koe
Iedereen moet vooral gaan wonen waar hij gelukkig denkt te gaan zijn. Maar waarom is Amsterdam niet de ideale plek om te wonen voor een moslim? Ik schrok me zojuist gewoon weer de tering hoor, toen ik in het ontbrekende gezicht keek van burka-buurvrouw. Voor mij de meest vergaande ‘publieke beleving van het geloof’ en het kan allemaal hier.
#18 de voordeel van de burka draagster is dat jij niet kan zien dat zij ook van jou geschrokken is :)
Maar je hebt gelijk….ik zal nooit weg gaan uit limboland, al is het maar dat ze hier heuveltjes hebben :)
Noureddine, ik ben nog steeds voor Noorwegen :)
http://www.wijblijvenhier.nl/archives/2232-Norway-Munawwarah….html
Van mij schrikken? Dat is geen optie! ;)
Zijde gij een limbo? Leuk. Die heueveltjes voelen alsof je op vakantie bent. Voor mij dan, voor jou is het een vertrouwde omgeving..
#21 ja…een echte limbo, Ich spreich og mestreech…
ja die heuveltjes geven me wel het Rif gevoel hoor…. vooral de st pietersberg. hihihihi… In marokko hebben wij zulke heuveltjes gewoon op de openbare weg…..je rijd er overheen… :)
ja ik kan niet zonder limburg…ik ben in veel steden in NL geweest ben blij als ik weer terug ben.
@ Simo
Goed om te horen, home is where the heart is toch?
Ik weet er alles van, ik heb in Marokko mijn eerste rijlessen (van vrienden) gehad in de bergen van de Atlas :)
Haha, heb pas geleden n (kleine) paper geschreven over de krimp in Oost-Groningse basisscholen, en precies datzelfde idee was bij mij opgekomen!! n groot geboortesaldo dat de krimp compenseert zal bij ons geen enkel probleem zijn! :D
Woow…
Ik kom uit Groningen en tjah wat kan ik zeggen behalve dat Groningen zijn charme heeft :D Ik zou zeggen, kom naar Oost Groningen voor een dosis gezonde Hollandse nuchterheid :D
Wat zijn onderdelen van de culturele, religieuze identiteit die iemand zonder meer moet houden.
(aangezien integratie geen assimilatie is)
——–
En waarom niet meedenken aan het waarom de vrouwen niet willen zwemmen?
(is slechts een voorbeeld er zijn vele andere, zoals meisjes die van ouders niet mogen voetballen e.d.)
Meedenken heeft toch als doel het uiteindelijk zo prettig mogelijk te maken voor iedereen.
Dus waarom kun je niets bedenken om het prettiger te maken, ook voor die vrouwen.
Het is wel erg simpel je te verbergen achter de vrije keuze.
#26 Waarom zou je meedenken terwijl je het die vrouwen zelf kunt vragen?? Het probleem is als die vrouwen jou antwoord geven waarom ze niet met mannen willen zwemmen, dit antwoord niet bevredigend is. Want je stelt die vraag natuurlijk omdat je liever hebt dat die vrouwen WEL mee zouden zwemmen en niet om naar een oplossing te zoeken die zij zo graag willen, namelijk apart zwemmen.
Zelfs onder de nederlandse cultuur zijn mensen tegen vrouwen die voetballen, men vind het voetballen meer iets voor mannen. De laatste jaren is er wel vooruitgang er word zelfs betaald voetbal voor vrouwen georganiseerd maar het is allemaal in de kinderschoenen… Overigens waarom bezwaar hebben tegen apart zwemmen terwijl bij voetballen wel apart word gevoetbalt!!!
voor sommige vrouwen is het prettig om alleen te zwemmen, wij organiseren één keer per week apart zwemmen voor vrouwen, en de 1/4 is gewoon Nederlands, omdat ze zich schamen voor hun lichaam en daardoor niet willen zwemmen met mannen.
Het is ook erg simpel je te verbergens achter, het “meedenken” en achter het “pettig” willen maken voor iedereen
Omdat bij appart voetballen geen mannen geweerd worden van de ruimte/zijlijnen.
(De scheiding is omdat mannen vaak ruwer tekeer gaan dan vrouwen)
Dat is een praktische insteek.
—
appart zwemmen voor (moslim) vrouwen zorgt er uiteindelijk voor dat die vrouwen zich in dat opzicht al afzonderen van de rest van de maatschappij die wel gemengd zwemmen.
Dat druist dus in tegen “meespelen” wat jij zelf al noemt als onderdeel van integratie.
Vrouwen die niet samen met mannen willen zwemmen is maar een voorbeeld. er zijn nog talloze andere voorbeelden te bedenken.
——
samenvatting
Wat een drogredenering om damesteams te vergelijken met gescheiden zwemmen uit religieuze overtuigingen.
Appart zwemmen voor vrouwen druist in tegen integratie
(het voorkomt meespelen met de andere kinderen die wel samen willen spelen)
En wat zje nog niet beantwoord hebt.
Wat is de religieuze/culturele identiteit die niet verloren mag gaan bij integratie?
Welke eigenschappen moeten koste wat kost behouden blijven?
#28 Indewar:
[quote] Omdat bij appart voetballen geen mannen geweerd worden van de ruimte/zijlijnen.
(De scheiding is omdat mannen vaak ruwer tekeer gaan dan vrouwen)
Dat is een praktische insteek. [/quote]
Hiermee geef je dus aan dat er dus toch geen gelijkheid is tussen vrouwen en mannen, fysiek gezien verschillen ze.
Als dat een reden is om niet samen te voetballen waarom mag een vrouw het zelfde verschil niet gebruiken om apart
Te zwemmen..immers vrouwen en mannen verschillen fysiek van elkaar. Waarom mag een vrouw die het niet fijn vind
Om tussen mannen te zwemmen niet apart zwemmen..??
[quote]
appart zwemmen voor (moslim) vrouwen zorgt er uiteindelijk voor dat die vrouwen zich in dat opzicht al afzonderen van de rest van de maatschappij die wel gemengd zwemmen.
Dat druist dus in tegen “meespelen” wat jij zelf al noemt als onderdeel van integratie.
Vrouwen die niet samen met mannen willen zwemmen is maar een voorbeeld. er zijn nog talloze andere voorbeelden te bedenken. [/quote]
Wat is dat voor domme onzin?? Er zwemmen wekelijks gewoon goed geïntegreerde moslima’s gemixed met autochtonen, deze dames hebben een
Opleiding hebben een baan en kunnen goed Nederlands praten, maar ze wensen gewoonweg niet om met mannen te zwemmen.. over welke integratie
Heb jij het??? Deze dames zijn geïntegreerd, en doen gewoon mee in de maatschappij. Het meespelen wat ik als onderdeel van de integratie beschouw
Heeft te maken met het meedoen in de zin van: werken, taal spreken, mee spreken, mee beslissen, meedenken , iets betekenen voor Nederland.
Zwemmen maakt daar geen onderdeel van uit, zwemmen is iets persoonlijks en moet elke vrouw maar zelf beslissen of ze het accepteert of niet het is haar keus.
vervolg:
[quote]
Appart zwemmen voor vrouwen druist in tegen integratie
(het voorkomt meespelen met de andere kinderen die wel samen willen spelen)[/quote]
Je bedoeld dat het indruist tegen jou manier van kijk op de integratie…. Jij hebt het overigens over iets anders jij hebt het over kinderen ik heb het over volwassen vrouwen.
Het is onzin om te stellen dat wanneer een volwassen vrouw die de taal beheerst een opleiding heeft afgerond, een baan heeft te stellen dat als zij van mening is dat ze apart wil zwemmen zij niet geïntegreerd is. Want dan vraag ik me af wat de definitie van integratie is, vaak praten mensen over integratie maar ze bedoelen assimilatie.
[quote]
En wat zje nog niet beantwoord hebt.
Wat is de religieuze/culturele identiteit die niet verloren mag gaan bij integratie?
Welke eigenschappen moeten koste wat kost behouden blijven? [/quote]
Je hebt deze vraag niet naar mij gericht, dus vandaar dat je er geen antwoord op kreeg..handig als je de naam erbij zet van wie je antwoord wilt hebben
Zoals ik zei, wat mij betreft is integratie meedoen, en met meedoen bedoel ik meedoen aan het geheel waarbij we allen voordeel mee doen. Dan heb je het over:
– taal goed spreken
– inzetten voor betere leefomgeving
– samen criminaliteit en problemen aanpakken
– werken, studeren
– meedenken/meepraten over toekomst
Al deze dingen kunnen goed samen gaan met bijv. een islamitische identiteit, of een Hindoestaanse identiteit of andere identiteit.
Ik wil gewoon Arabisch praten met mijn kinderen, ik wil ze stukje cultuur meegeven, ik wil dat ze weten welke geschiedenis we hebben.
Verder ondersteun ik alle normen en waarden die we allemaal gemeen hebben, maar wil ik ook normen en waarden meegeven die cultureel
Dan wel islamitisch van aard zijn meegeven en kunnen praktiseren.
Ik woon zelf al jaren als moslim in het noorden van het land en geloof me, er zijn al heel veel moslims hier en moskeeën, slagerijen, etc. Prima leven hoor voor een moslim. Mensen benaderen je hier ook anders. Het verschil is vrees ik, dat men hier voornamelijk vluchtelingen-moslims kent. En vluchtelingen staan meestal bekend als mensen die zich vlot aanpassen en weinig tot geen overlast veroorzaken. Zeg nu eerlijk, in de Randstad wordt je als moslim toch sneller geassocieerd met hangjongeren, etc. Verschil in ervaringen van mensen, denk ik. Ben zelf geboren Amsterdammer en heb ook nog veel familie in de Randstad, dus ik kan het verschil aardig zien.
Om vrouwen/moslima’s appart te laten zwemmen zijn in veel gevallen apparte regelingen nodig, etc. (In jouw reacties geef je al aan dat appart zwemmen populairder is onder moslimama’s dan onder autochtone vrouwen.
En vrouwen die niet met mannen willen zwemmen vanwege hun zelfbeeld, is misschien een probleem van te magere modellen en modebeeld waar we aan moeetn denken.
Je rukt het uit verband.
Het zwemmen was slechts een voorbeeld.
Ik zeg niet dat vrouwen die niet met mannen in de buurt zwemmen niet geintegreerd zijn.
Dat maak …jij… ervan.
Ik stel een vraag, vervolgens leg jij mij woorden in de mond, en moet ik mij verdedigen omdat ik Assimilatie zou willen.
Maar de vraag was uiteindelijk, wat als de cultuur botst met de heersende cultuur.
En zwemmen is >>>een<<< voorbeeld. ------- maar een andere vraag. Uit culturele overwegingen wil je emt jouw kinderen arabisch praten, en ze arabische geschiedenis bijbrengen? is dat net zoiets als mijn ouders die wilden dat ik toch wat afwist over mijn religieuze achtergrond. (zondagschool). (dus af en toe lessen in arabische taal en geschiedenis) Of wil je bij jouw thuis Arabisch als voertaal, en je kinderen in het arabisch opvoeden?
#33 [quote]Maar de vraag was uiteindelijk, wat als de cultuur botst met de heersende cultuur.
En zwemmen is >>>een [/quote]
Nou zwemmen opzicht is geen nederlandse cultuur, maar het gemixed zwemmen mischien wel.
Heersende cultuur zwemt gemengd….dit gaat in tegen mijn cultuur, dus maken we gebruik van de vrijheid en de rechten die we hier in dit land hebben om zelf dit apart zwemmen te bekostigen. Het enige wat er gevraagd word is het faciliteren van het zwembad (beschikbaar stellen tegen betaling) Overigens, geld voor joden precies hetzelfde als voor moslims, die zwemmen ook appart, ik hoor hier niemand over klagen.
Maar nogmaals, ik zie het apart zwemmen niet als obstakel voor integratie, wat dames doen in hun vrije tijd en met wie ze wat doen is hun eigen zaak. En als ik jou begrijp, heb je je mond vol van dat ze moeten “meedoen” maar als zij weigeren gemixed te zwemmen en jij faciliteert ze hier niet in dan zwemmen ze dus niet….kortom dat meedoen kan alleen op jou manier en anders doen ze maar niet mee toch!!! Dus het gaat je totaal niet om het meedoen, maar om hun te dwingen gemixed te zwemmen…. ik heb liever dat vrouwen meedoen, leren zwemmen, en plezier hebben dan ze het onmogelijk maken waardoor ze dus niet meedoen…
maar dat is mijn mening
Groningen, en vooral Noord-Groningen, is prachtig. Ik heb er net een jaar gewoond, 5 km onder de waddenzee. Het was een ‘sabattical’, vanuit Amsterdam. Niets van de vooroordelen over Groingers is waar gebleken. Het zijn net mensen, zeg maar, daar in Groningen. Maar dan minder verward dan in de Randstad, dus ze kijken je [i]wel[/i] aan en maken contact uit intrinsieke nieuwsgierigheid. Inmiddels en ik weer terug in Amsterdam en ik mis Groningen eigenlijk wel. Het is er niet kouder hoorm, dan hier. Daar zijn ook kachels.
nu doe je het weer.
Lees maar in 33.
Je rukt dit voorbeeld uit verband.
Gist naar mijn bedoeling, of legt mij bewust woorden in de mond en wilt vervolgens dat ik mij ga verdedigen.
—-
Maar denk jij zelf dat aparte faciliteiten voor voornamelijk moslims(en moslima’s)de integratie bevorderen?
Ik zelf denk eigenlijk dat aparte faciliteiten integratie tegengaan omdat ze meer worden blootgesteld aan hun eigen groep dan aan de autochtone groep.
Ook komen de autochtonen dan minder in contac met de allochtonen, en blijven beide groepen elkaar een beetje eng vinden.
______
En je opmerking over joden:
Ikzelf ken ook niet zoveel Joden.
En deze site, wijblijvenhier:
“altijd willen weten wat moslims uitspoken” gaat duidelijk over moslims.
Bovendien vind ik het zelf een beetje kinderachtig. Het is een standaard verweer, om de moslims als gedemoniseerde groep neer te zetten.
Heel vaak “wat als dat over joden gezegd wordt, dan…(fill in your favorite situation)”
(ik zeg overigens niet dat jij dat bewust zo doet, maar geef toe, dat argument komt vaak naar voren)
______
En ik ben naar een ding benieuwd, namelijk heo jij je kinderen de arabische culturele achtergrond wilt meegeven. dat maakt waarschijnlijk veel duidelijker over jouw opvattingen.
Hoe vul jij de arabische opvoeding van jouw kinderen in?
is arabisch de voertaal bij jouw thuis, of geef je ze op (b.v.) een zondag les in de taal en geschiedenis?
#35 welke woorden leg ik je dan in de mond?? mischien ben jij gewoon onduidelijk….heb je hier wel eens over nagedacht. Zeg gewoon wat je vindt zonder eromheen te lullen.
Je geeft zwemmen als voorbeeld en daar borduur ik op verder. vervolgens zeg je dat ik dit voorbeeld uit zijn verband ruk, hoe dan??
Hoezo aparte faciliteiten voor moslims??? doelgroep is niet moslims maar alle vrouwen die niet met mannen willen samenzwemmen…geloof me het is een bredere doelgroep dan jij denkt.
Het is onzin om te beweren dat als vrouwen onderling met elkaar zwemmen ze geen contact hebben met elkaar de groep is zo divers. Moslim wil niet zeggen alleen Marokkanen en turken, je hebt nederlanders, je hebt bosniers, je hebt ook gewoon nederlanders die tussen deze groepen zwemmen, en degene die zwemles geeft is een Nederlandse vrouw die niet islamitisch is….kortom het is onzin om te denken dat als vrouwen één uurtje per week samen zwemmen hiermee minder contact hebben met autochtonen!!! immers de buurman is autochtoon, de supermarkt is autochtoon, op het werk allemaal autochtonen…en ga zo maar verder…dus je overdrijft hier.
Ik ben het met je eens dat ik de vergelijking met joden vaak maak. Omdat zij vaak in de zelfde situatie zitten als wij moslims. En toch vormt dat kennelijk geen belemmering voor autochtonen, terwijl het zelfde feit wel een belemmering vormt als het om moslims gaat.
– Orthodoxe joden geven vrouwen ook geen hand
– Joden doen ook aan ritueel slachten
– Joden vrouwen zwemmen ook appart
– Joodse vrouwen dragen ook hoofddoeken
– Joodse mannen laten ook een baard staan en dragen keppeltjes.
Zo kan ik doorgaan….
Ik lul er niet omheen.
(en veel reacties die ik geef op andere artikelen komen niet aan. dat je dat weet. Misschien worden ze geweerd door het spamfilter)
Maar waarom het uit de hand loopt?
Ik vraag: Wat als de cultuur botst met de heersende cultuur.
En jij geeft alleen antwoord op het voorbeeld van zwemmen.
Laten we daarover ophouden.
Lul jij er niet omheen.
Hoe wil je de aabische opvoeding van je kinderen invullen?
(lijkt mij relevant voor het onderwerp integratie)
OverigensWie denkt dat het wenselijk is dat Nederland naast “zwarte kousen kerkelijke dorpjes”
>>>verrijkt<<<< wordt met "Zwarte burqa/zwarte hoofddoek en lange baard Moskee" dorpen?
Dat laatste moest dus zijn:
Wie denkt dat het wenselijk is dat Nederland naast
..zwarte kousen… protestante dorpjes
wordt verrijkt!?! met
…zwarte Burqa/hoofddoek en lange baard… Islamitische dorpjes?
#40
[quote]wordt verrijkt!?! met
…zwarte Burqa/hoofddoek en lange baard… Islamitische dorpjes? [/quote]
Je overdrijft weer…. alsof alle moslims lange zwarte baarden dragen en alle vrouwen burka’s dragen… is dit nu werkelijk wat jij onder een geintegreerde moslim verstaat?? je praat dagelijks met ze op WBH…en toch heb je alleen het stereotype in je hoofd.
Niemand wil islamitische dorpjes… ik heb liever een eerlijke gemengde wijk… maar dat wil weer niet zeggen dat ik als moslim het zelfde moet gaan leven als mijn nederlandse buurman.
@ Simo, je schrijft:
“Ik ben het met je eens dat ik de vergelijking met joden vaak maak. Omdat zij vaak in de zelfde situatie zitten als wij moslims. En toch vormt dat kennelijk geen belemmering voor autochtonen, terwijl het zelfde feit wel een belemmering vormt als het om moslims gaat.
– Orthodoxe joden geven vrouwen ook geen hand
– Joden doen ook aan ritueel slachten
– Joden vrouwen zwemmen ook appart
– Joodse vrouwen dragen ook hoofddoeken
– Joodse mannen laten ook een baard staan en dragen keppeltjes.
Zo kan ik doorgaan”
Reactie:
Toch gaat een vergelijking tussen joden en moslims totaal mank. Waarom? Simpelweg, omdat er in dit landje 35.000 joden wonen, in tegenstelling tot iets minder dan een miljoen moslims. Van die 35.000 joden zijn er 4.000 aangesloten bij een orthodoxe synagoge. Dit is dus 10% van een toch al piepkleine gemeenschap. Van de mensen die lid zijn van de orthodoxe gemeenschap, is een deel dat puur uit traditionele overwegingen. Een vriend van mij leeft verre van orthodox, maar is toch lid omdat vele generaties voor hem dat ook waren en hij de traditie in ere wil houden. Ik schat zelf dat in Nederland hoogstens duizend mensen orthodox joods leven. En dan ken ik ook nog voorbeelden van orthodoxe mannen die zeggen ‘Ik geef bij voorkeur geen hand aan vrouwen, maar ik zou nooit een uitgestoken hand weigeren.’
Er is in heel Nederland om precies te zijn 1 joodse slager. Er zijn om precies te zijn 2 joodse scholen, met een totaal van 200 leerlingen. Er zijn hooguit duizend mannen in heel Nederland die een keppel dragen (ik denk dat dit een heel ruime schatting is). Verreweg de meeste Nederlanders zullen hun hele leven geen enkele jood ontmoeten.
Vanwege het enorme verschil in aantallen en in al dan niet orthodoxe beleving van het geloof zijn joden en moslims in Nederland niet met elkaar te vergelijken.
#42 Danoenie..
??? dus het aantal bepaald of een vergelijking mank gaat of niet??
Weet je hoveel burka’s er in heel nederland gedragen word t.o.v. moslims die er geen dragen, het gaat om nog geen 1% en toch word dit benadrukt.
Met jou betoog geef je mij eigenlijk alleen maar gelijk dat er met twee maten gemeten word. Je beroept je op het aantal joden dat een orthodoxe levenstijl nahoud, en jij vind het niet vergelijkbaar omdat het aantal naar verhouding erg klein is….
Die verhouding burka draagsters t.o.v. het aantal moslims in nederland is verwaarloosbaar, toch is dit een enorm issue waar heel veel mensen naar verwijzen. kennelijk doet het aantal hier even niet toe.
En m.b.t. tot mijn vergelijking, ik vergelijk de normen en waarden die de islam en het jodendom gemeen hebben. Het aantal vind ik ondergeschikt hieraan. Tenzij jij nu gaat beweren dat als er 1 miljoen joden in Nederland zouden wonen opeens anders tegen joden aangekeken zou worden… in antwerpen leven ze zoals ze in Israel leven…..
maar goed….
twee reacties in een.
En een redelijke reactie, die jou wijst op gaten in jou argumentatie
—
Het ging jou erom waarom gedrag van moslims wel een isseu vormt en die van Joden niet.
Allebei zijn ze gelijkwaardig, en ze moeten beide gelijk behandeld worden.
De moslims vallen alleen meer op, omdat de groep smpelweg groter is. En omdat het in Nederland een nieuwere groep is dan de Joden.
Maar dat wilt niet zeggen dat
uitspraken voor een groep (moslims)zwaarder tellen dan voor een andere groep (joden) zoals jij beweert.
_________________________________
en en kinderachtige, met een felle aanval en een scherpe maar bittere kern van waarheid.
—
De moslims (in Nederland en daarbuiten) meten met twee maten.
Voorbeeld:
een Nederladse politicus die een hand schud met een joodse minister.
levert felle reacties op teegnover het westen, Nederland etc. (en het is ook hun/onze regering zodra iemand ze erop aanspreekt)
Maar van alle misstappen in moslimlanden, corruptie, dictaturen, moslimterrorisem etc, hoor je niets op moslimsites.
En de moslims reageren zelfs niet zo fel op Saddam Hussein en O. Bin Laden als op Verhagen die een hand schud.
#44 Verhagem is als lid van de regering mijn vertegenwoordiging in de wereld, ik ben nederlander dus JA ik mag kritiek leveren op een Nederlander die in de wereld spreekt namens nederland.
Saddam, leeft niet, en heeft niets met mij te maken, Bin laden idem dito ik heb geen connectie met deze twee, deze twee hoeft ik niet ter verantwoording te roepen omdat ze nu eenmaal niet in onze regering zitten….zie je het of moet ik het nog voor je uitpluizen….
Ik doe mee door kritiek te leveren op verhagen…en jij bedrukt dat ik er eigenlijk niet bij hoor….door te stellen dat ik net zo had moeten reageren op Saddam en binladens…
Dus simpel gesteld, als Nederlandse moslims is het terecht dat we kritiek leveren op verhagen… Als Aboutaleb hetzelfde had gedaan dan had hij net zo harde kritiek gehad van mij..
Beste Simo,
uiteraard is het aantal burka-draagsters verwaarloosbaar. Dat is precies mijn punt: het aantal orthodoxe joden is ook verwaarloosbaar. Natuurlijk spelen aantallen wel mee: Orthodoxe joden wonen met hun piepkleine groepje in Amstelveen, doen hun ding en vrijwel geen Nederlander die er iets mee te maken heeft. Omdat moslims met veel meer zijn, krijgen veel meer Nederlanders wel met religieuze en culturele uitingen te maken waarbij ze vraagtekens zetten, of waarbij dilemma’s ontstaan. Natuurlijk is de kern van de Joodse en Islamitische orthodoxie hetzelfde. Maar in dit land hebben we nu eenmaal ongeveer 100 keer zo vaak te maken met de Islamitische orthodoxie dan met de Joodse.
En wat betreft je opmerking ‘in antwerpen leven ze zoals ze in Israel leven…’. Je bedoelt zoals ze in de orthodoxe wijken van Jeruzalem wonen. Want om nog maar eens met cijfers te strooien: slechts 20% van de Israelis is orthodox. In Tel Aviv wonen vooral extreem-linkse, pacifistische, homosexuele, wiet-rokende, boeddhistische joden. Niet bepaald zoals in Antwerpen of Jeruzalem…
Groeten, Danoenie
P.s. Ik ga vanavond een heerlijk Marokkaans kippetje met olijven en citroen uit de tajine maken, als je in Amsterdam woonde mocht je komen eten :)
#46 Lekker —> tajiene heb ik gisteren gehad :)
Eet smakelijk voor straks he :)
@ Simo
Shukran :)
“en jij bedrukt dat ik er eigenlijk niet bij hoor…”
Dat beweer ik niet. Nu leg je mij weer woorden in de mond.
STOUTE SIMO TOCH. FOEI
Ik vraag mij alleen af wanneer jij jezelf voor het laatst zo kritisch over een Islamitische groep/land hebt geuit.
(geld overigens ook voor andere moslims op deze site)
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
En O. Bin Laden zitten niet in onze regering. Hij beweert wel dat hij staat voor jouw geloof.
_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
#49 [quote]En O. Bin Laden zitten niet in onze regering. Hij beweert wel dat hij staat voor jouw geloof.[/quote]
Nou dan moet je hem maar ter verantwoording roepen en niet mij, hij is toch degene die iets beweert en niet ik.
Als ik nu zeg dat O.B. staat niet voor mijn geloof!! geloof jij dat dan??
#49 [quote]Ik vraag mij alleen af wanneer jij jezelf voor het laatst zo kritisch over een Islamitische groep/land hebt geuit.[/quote]
Er gaat geen dag om waar ik geen kritiek lever op Islamitische landen. Ik hekel alle marjonetten regeringen en oliesheijks, die met geld smijten en hun eigen bevolking laten wegkwijnen in armoede. Elke dag heb ik kritiek op mijn geboorteland Marokko omdat ze niets doen aan de infrastructuur en werkgelegenheid. WBH is niet de enige uitlaatklep die ik heb, in Moskeeen heb ik kritiek op ouders die hun kinderen niet hard aanpakken, in theehuizen heb ik kritiek op allerlei onderwerpen die betrekking hebben tot integratie en islam. kortom je kent mij niet, en je kent eigenlijk niemand op deze site, om dan gelijk te zeggen dat JIJ geen kritiek ziet/hoort wil niet zeggen dat we deze niet geven.
Maar op welke manier geef jij jou kinderen een stukje arabische opvoeding mee?
En wat vind jij ervan dat Mocro-Nederlanders een marokkaanse nationaliteit/paspoort hebben.
(en dat ze daar schijnbaar nooit van af kunnen komen omdat Marokko dat eist)
#52 Ik probeer zoveel mogelijk met hun Berbers en arababisch te spreken, ik probeer zoveel mogelijk culturele aspecten mee te geven, ik wil dat ze weten hoe de geschiedenis zich heeft afgespeeld van Marokko. Er zijn bepaalde waarden en normen waarvan ik vind dat moeten ze mee krijgen, al dat bloot en geweld op tv proberen te vermijden, respect voor ouderen. Uiteraard krijgen ze een islamitische opvoeding. Voor de rest eigenlijk een westerse opvoeding met uitzondering van de bovenstaande aspecten. Mijn oudste dochter heeft net al haar zwemdiploma’s gehaald (om op het zwemmen terug te komen) en ze heeft gewoon gemengd gezwommen.
M.b.t. de dubbele nationaliteit, ik zie het probleem niet.
als je mij het probleem nu uitlegd wat er zo op tegen is, dan kan ik beter antwoorden op je vraag.
Ik denk zelf dat het niet gezond is om zo veel mogelijk berbers te praten.
daarmee ondermijn je hun ontwikkeling van de Nederlandse taal. En iemand die de taal niet/minder goed spreekt wordt eerder afgewezen voor een bedrijf.
Zodra iemand in een bedirjf werkt, is hij/zij een vistitekaartje van het bedrijf. als een evrtegenwoordiger (van receptionist tot directeur) slecht nederlands spreekt is dat een slecht visitekaartje.
en het probleem met het paspoort.
Dat vergoort alleen maar de verschillen, terwijl we juist dichter bij elkaar moeten komen.
Het belemmerd de binding aan Nederland omdat de MOCRO’s stug blijven vasthouden aan Marokko, terwijl derde generatie waarschijnlijk meer vervreemd is van dat land dan van Nederland.
Maar ik heb er niet zozeer problemen mee. Ik vind het alleen dramatisch dat Marokko daardoor kan bepalen wat voor namen Nederlandse staatsburgers moeten/mogen hebben,
Ze kunnen oproepen voor het marokkaanse leger,
En het feit dat 5% van Marokko’s nationaal product schijnbaar van “uitwonende” marokkanen afkomstig is. Heel veel geld kan ik zeggen.
Het feit dat dat paspoort niet eens nodig is voor 3e generatie Nederlanders, die er toch mee opgescheept zitten, zelfs als ze het niet willen
Waarom heb jij er geen problemen mee?
#54 dat is de grootste onzin die je nu verteld, het is wetenschappelijk bewezen dat kinderen de eerste levensjaren tot volgens mij 10 jaar heel goed in staat zijn talen te leren.
Om je onzin nogmaals kracht bij te zetten, ik spreek Berbers en Arabisch en Engels en Duits zonder dat dit gevolgen heeft gehad voor mijn Nederlandse taal.
En velen hier op WBH spreken hun oorspronkelijke taal.
Maar goed, het werd me zelfs aangeraden door instanties die zich bezig hielden met de ontwikkeling van het kind.
Datzelfde visite kaartje kun je voorzien van het feit dat je meertalig bent, je spreekt naast het Nederlands ook nog eens Arabisch en andere talen, wat kun je hier nu op tegen hebben??
m.b.t. pasport het is gewoon een papiertje zie het nu eens onder ogen, het feit dat men er een bepaalde ideologie aan koppelt zit tussen de oren.
Andersgesteld als ik een Marokkaanse nationalist was, en ik heb een Nederlandse paspoort zou je dan denken dat als mij het Marokkaanse ontnomen word ik daardoor minder nationalistisch ben??? dus het draait niet om het papiertje… het papiertje wordt gebruikt omdat het tastbaar is, een gevoel is niet tastbaar. als ik een gevoel heb over Marokko dan kun je dat met geen enkele papiertje ongedaan maken. Als je dit snapt dan zul je zien dat het een zinloze discussie is. Trouwens hetzelfde geld voor Marokko, als Marokko denkt ons te moeten verplichten een papiertje te hebben zonder dat ik er achter sta, heeft dat papiertje geen enkele betekenis, en is mijn Marokkaans zijn geen betekenis.
Ik heb er geen problemen mee, omdat mijn Marokkaanse nationaliteit mij niet in de weg zit. Ik zie geen enkele belemmering. Ikzelf heb al jaren geleden besloten om 1 paspoort te hanteren, omdat ik het onzin vind om met twee paspoorten rond te lopen, je kunt toch maar met 1 door de douane. Ik hanteer het Nederlandse omdat ik hier woon, als ik het Marokkaanse gebruik moet ik toch de Nederlandse overhandigen want ik heb geen verblijfsdocumenten meer. Dus is het logisch dat ik het Marokkaanse paspoort niet meer verleng (scheelt ook 90 euro)
wat een onzin kraam jij uit.
Jij hebt dan het geluk dat jij wel goed ben met talen,
Maar ikzelf kom regelmatig allochtonen tegen die belabberd (UITERMATE BELABBERD ZELFS) Nederlands praten.
(de Aziaten zijn het ergst overigens)
En het maakt het niet veel beter op als ze onderling Marokkaans of turks gaan praten terwijl ik ze aan het helpen ben.
Enig idee hoe frustrerend dat is?
Ik heb ik de klas gezeten met jongeren die toevallig minder begaafd waren met taal, en wie met een behoorlijk zwaar accent Nederlands spraken.
(en vervolgens staat in de kranten dat allochtone stagiairs minder snel aan een stageplek of een baan komen)
en kom niet aan met onzin als. “het is jou probleem, en je hoeft niet ieder prive gesprek af te luisteren”
En wat een moralistische bullshit over het paspoort.
EEN NEDERLANDER HEEFT GEEN MAROKKAANS PASPOORT NODIG,
Dus waarom is het nodig dit wel te doen, als het alleen maar topt onderscheidn leid.
Jouw kinderen zijn marokkaans omdat jij ze dat leert.
JIJ RACIST!!! JIJ MAAKT ONDERSCHEID
waar dat niet moet.
Ik laat mij weer eens meeslepen.
In alle redelijkheid
Ikzelf, en andere Nederlanders met mij, voelen zich niet op hun gemak als Marokko invloed/macht heeft op Nederlandse Burgers. (door hun dubbele Nationaliteit, en loyaliteit die jij meegeeft met opvoeding)
En kennis en begrip van de Nederlandse taal is cruciaal voor integratie.
En helaas zijn er 2e derde generatie die opgroeien met Arabisch als eerste taal. Waardoor zij dus in gebreke Nederlands praten.
#56 ik een racist??? Nou dank je wel.
m..b.t. kinderen en meer talen;
http://kindentaal.logopedie.nl/meertaligheid/tweetalig
dat jij er slecht in bent wilt niet zeggen dat iedereen er slecht in is.
En m.b.t. dubbele pasppoort zeg jij:
[b]”Een nederlander heeft geen dubbele paspoort nodig” [/b]
dat klopt daar ben ik het helemaal mee eens….
Dat is ook het probleem niet, je bent als Marokkaan zijnde niet verplicht om een Marokkaanse paspoort te hebben…. dat is dus niet het probleem.
Dus inderdaad een Nederlander van Marokkaanse komaf hoeft niet perse een Marokkaanse paspoort te hebben…. de Marokkaanse regering dwingt je ook niet om een Marokkaanse pas te hebben…het probleem zit hem in de Marokkaanse grondwet, die zegt dat elke kind geboren uit twee marokkaanse ouders per defintie Marokkaans is. Daar zit dus het probleem waar jij naar verwijst maar waar ik zelf geen probleem in zie.
M.b.T. mijn kinderen, ze zijn Nederlanders van Marokkaanse komaf. Ze zullen culturele en normen en waarden meekrijgen waarvan ik als ouder vindt dat ik ze moet overdragen….wat jij vindt kan me eigenlijk geen ene moer schelen…. ik bepaal hoe ik mijn kinderen opvoed jij moet maar bepalen hoe jij jou kinderen opvoed….
#56 [quote]Jouw kinderen zijn marokkaans omdat jij ze dat leert.
[/quote]
Dit slaat werkelijk nergens op…
Mijn kinderen zijn Marokkaans, omdat ik Marokkaans ben en omdat mijn echtgenote Marokkaans is en omdat WIJ beiden hebben besloten onze kinderen duidelijk te maken waar hun oorsprong ligt. Dat maakt hun duidelijk dat ze WEL in Nederland geboren zijn, maar dat hun roots ergens anders vandaan komen…wij vinden het heel belangrijk om dit door te geven.
Jij hebt liever dat we zwijgen over onze afkomst (soort assimilatie) dat hebben ze in Australie goed aangepakt, door aborginal kinderen af te pakken van hun ouders om ze een blanke opvoeding te geven, complete generaties naar de knoppen, complete culltuur kapot gemaakt… ik vind het persoonlijk een aantasting van de rechten van de mens.
Ik ben me hier bewust van…vandaar dat ik zoveel mogelijk mee geef.
twee dingen
ik heb al gezegd dat ik mij mee liet slepen in dat ene bericht.
(en je weet zelf dat ik in die zin met paspoort eigenlijk nationaliteit bedoel.)
En ik vind dat zelf een vreemde/slechte Marokkaanse wet.
Ze beperken jou vrijheid om een eigen nationaliteit/identiteit te kiezen.
(De keuzevrijheid waar jij graag naar verwijst als vrouwen apart willen zwemmen, iemand moslim wilt zijn etc)
HOU OP OVER ASSIMILATIE
Ik denk echt niet dat dat uberhaupt mogelijk of wenselijk is (voor >>>onze<<< Nederlandse maatschappij. Maar ik geloof/vind wel dat kinderen in Nederland moeten opgroeien met Nederlands als eerste taal. Als jij dat assimilatie vind, dan is dat jouw mening, maar houd a.u.b dat te verkondigen. het is inmiddels beledigend.