Onze SGP-broeders (en klein aantal zusters) zijn uiteraard ook al begonnen met hun campagne voor de locale verkiezingen. Dat doen zij voorlopig nog niet heel grootschalig, maar wij staan uiteraard altijd klaar om deze beste mensen een handje te helpen. Gisteren werd SGP-fractievoorzitter Klein geinterviewd over zijn standpunt over moskeeën. De vraag luidt: "U bent geen voorstander van moskees. U zou ook hebben gezegd op die bijeenkomst dat foto’s van brandende moskeeën mooie foto’s zijn?" (Omroep Gelderland)
En, zoals het een ware politicus betaamt, gaf meneer Klein daar natuurlijk een recht-door-zee-antwoord op.
Klein: "Nou… euhm…. euhm… dat is wel ietsje uit het verband gerukt"
OG: "Nou u zou het als grapje aan de keukentafel hebben gezegd dat foto’s van brandende moskees mooie foto’s zijn."
Klein: "ik heb het … euh… anders gezegd dan dat het zo letterlijk in de krant staat."
OG: "Ok, hoe hebt u het gezegd dan?"
Klein: "Ik heb aangegeven wanneer de lijn van mijn betoog volgt en wanneer je dus..euh…euh… op enig moment zegt van… eeuuuuuhm….euh… moskees horen niet in het Nederlandse thuis. Dan past het mij niet om… euhm… tegen … euh…moskees op te trekken, maar ik heb… euh euh, ja, hoe heb ik dat nou letterlijk gezegd? Dat is dan even wat lastiger. Maar ik heb er geen pijn van..euh… dat een foto van een moskee die in brand staat op dat moment naar het instituut van het islamitisch…euh… godsdienst dat die daar dan is. Dat is op geen enkele wijze …euh… in de zin van… een gunst ‘kijk nou eens wat een mooie dingen daar staan de branden’. Dat zou aanzetten tot haat en dat past niet. Dus, ik denk dat de context in het gesprek zoals dat nu, nou ja, zoals u dat zo letterlijk zegt dan is dat niet in het verband gezet en letterlijk als zodanig verwoord. het is even wat lastig om hier een antwoord op te geven …euh….want ik zie die quote niet voor me en ik weet wel in welke context dat naar voren is gebracht."
OG: "Maar het is niet zo dat u vindt dat foto’s van brandende moskees mooie foto’s zijn?"
Klein: "Nee… nee… noch van brandende kerken, noch van brandende moskees. noch van brandende huizen.
Als ik dat als zodanig zou moeten zeggen …euh…dan is dat… de letterlijke typering… nee, daar zou ik me van moeten distantieren."
Duidelijke zaak toch!?
27 Reacties op "Campagne SGP Begonnen!"
Je moet uitkijken met beeldspraak tegenwoordig.
Dinges je bent met die reacie #1 niet volledig….
je wilt eigenlijk zeggen:
Je moet uitkijken met beeldspraak tegenwoordig, als het om de islam gaat.
…..ik vraag me af hoe er gereageerd zou zijn als die uilskuiken van sgp precies hetzelfde gezegd zou hebben maar dan i.p.v. het woordje Moskee synagoge had gebruikt…..Het Cidi zou meteen korte metten met hem maken, en hem voor de rechter gesleept voor antisemitisme.
Gelukkig kunnen wij moslims in Nederland uitspraken zoals deze relativeren en naast ons neerleggen.
De gedachte om dat te schrijven was in mij opgekomen.
Bij jou ook schijnbaar. Grappig dat zelfs jij zoiets bedenkt. :)
Maar ik realiseer mji dat ook een hoop andere (niet islamitische) dingen uit verband gerukt worden.
En ik realiseer mij dat ieder mens an sich intelligent is, maar als groep of massa ontzettend dom.
De groep waar deze qout blijft hangen is van hetzelfde niveau als de groep die zich druk maakt over de scheiding van Jan Smit en Yolanthe.
Ik had beter kunnen zeggen dat de discussie nu weer gaat over de toon, i.p.v. de inhoud.
De SGP man had dat niet mogen zeggen, en wijblijven hier (uit de andere hoek) hadden eigenlijk niet zo’n simpel artikeltje moeten schrijven, dat net dieper ingaat op het probleem zelf.
Hij vondt het islamitisch onderwijs liefdeloos
Vondt want hij heeft zijn woorden alweer terug genomen
“was alleen maar een technisch
vergelijk” o nee dat was Herman
Het wordt zo leuk in Nederland!!!
Nog even en niemand durft zich meer uittespreken!!!
Wat een paashaas!
Die zouden ze op kruistocht moeten sturen…..
Hij heeft zijn excuses aangeboden, en hij zal het nooit meer zeggen.
http://www.refdag.nl/artikel/1444781/Visie+SGPer+Klein+op+islam+wekt+kritiek+politici.html
Simo, ben jij stiekem Jomanda?
Je weet wel erg goed wat er in mijn gedachten rond gaat? Wat hebben de spoken je verteld?
(wel toevallig dat je antisemitisme gebruikt als voorbeeld. Die vergeljiking wordt wel vaak gebruikt op deze site (door moslims))
Wil je daarmee zeggen dat Moslims achtergesteld worden op Joden?
Ik heb helemaal nix teruggenomen ;-).
Nou jongens, dan maar niet op deze partij van christen fundi’s stemmen zou ik zo zeggen. De kans is groter dat ik op de Islam democraten stem dan op deze fosiele partij.
#7 Nee dat wil ik niet zeggen, wat ik wil zeggen is dat mensen zoals jij uitlatingen zoals die van SGP weg wuiven als “beeldspraak” en je zegt men moet uitkijken met beeldspraak…
Je doelt hierop (nu speelt mijn Jomanda gevoel weer) dat Moslims niet moeten zeuren hierover.
Dan is mijn terechte opmerking wat zou er nu gebeurd zijn als het om synagoges zou gaan…. ik vroeg me dit gewoon af….
@vele
Het is wel grappig dat de vrijheid van meningsuiting telkens weer wordt verdedigd als men kritiek uit op moslims en als het eens andersom is, de opmerking komt dat men tegenwoordig zich niet meer kan uitspreken.
Alle Nederlanders mogen toch gewoon zeggen dat de PVV net zo erg is als de NSB.
Dan mag ook de rest van de mensen in dit land ook zeggen dat de PVV net zo erg is als de NSB.
Mensen, er is vrijheid van meningsuiting in dit land en dat geldt voor iedereen. Zowel voor Pietje en Grietje als voor Ali en Bali.
Ach ja, christenen zeiken op moslims, moslims zeiken op joden en joden…goh daar heb je eigenlijk geen last van.
De SGP is al jaren anti moslim en streeft bovendien een theocratie na. Allemaal dingen die ik verwerpelijk vind. Maar meer dan 2 zetels halen ze nooit dus in die zin is er mee te leven. Maar het is waar … als een moslim zich zo zou uitlaten over joden dan zijn de rapen gaar.
Hi-Umar…het lezen van het verhaal omtrent de fractie-voorzitter Mr.Klein
geeft een wrange smaak in de mond en vraag ik me af wat een juiste reactie zou kunnen zijn? Zo hebben wij een ontploffende uitspraak verleden week gehad van een Maori politicus Hone Harawira met termen zulk als “whiteman’s b…. en
white mother….” en Party co-leader Tariana Turia heeft ook de opvlammende term gebruikt “Maori holocaust”. Ach,
het slaat allemaal terug op de slechte behandeling Maori 150 jaren geleden hebben ondervonden.
Over de laaste decades is er veel gedaan door het wanbedrag te vergoeden, met speciale en voorrangs policies voor Maori en fiscale compensatie van milliarden dollars en land. Ik vind het goed dat politici
zeggen wat ze menen, zelfs als het grof is, in ieder geval weet men nu dat hoewel er een verbetering in race relations is in de laatste recente decades er toch intense grieven heersen
and een verlangen naar een afgescheiden
Staatsbeleid onder velen Maori.
Jammer, dat minder-denkende burgers opgesweept kunnen worden door woorden
want dit kan leiden tot drama.
Met een mens te begrijpen is hij gemakkelijker te leiden.
Kalm blijven en cheers van Christchurch.
Hi-Umar, Fractie-voorzitter Mr.Klein
is niet unique met stuitende uitspraken.Wij hebben net een geval gehad van een Member of Parliament,
Hone Harawira, hij had het over ” white-man’s…” en ” white mother…”
racist comments.Ach, het verleden coloniaal wanbedrag van 150 jaren geleden resoneert nog steeds dezer dagen. Over de recente decades met speciale voorrangen en milliarden in dollars en land is er een verbetering gekomen in ras-relaties. Ik vind het prachtig dat politici zeggen wat ze echt menen want dan weet je waar je staat. Men is nu bewust dat ondanks velen jaren van compensatie en verbetering in ras relaties er toch een groot aantal van Maoris een intens
gevoel van grief hebben en een verlagen naar gescheiden Staatsbeleid.
Nu kunnen de burgers in de volgende verkiezingen tenminste stemmen zoals het hen bevalt wat beter is dan mooie woorden van een politicus maar met een verfoeide streek in het hart.
Maak gein over Klein en laat hem niet U de dag vergallen.
Cheers van Christchurch.
Uit de reakties bij omroep Gelderland:
[quote]Geplaatst door: samuel – 12-11-2009 00:25 Dhr. Klein spreekt heel rustig en bedachtzaam. Hij is niet populistisch maar heel oprecht. Zo’n rustige en weloverwogen bijdrage vind ik heel prettig in het integratiedebat, want dat kan er soms emotioneel aan toegaan![/quote] Zo’n Samuel is gevaarlijk.
De SGP-afkeer van de Islam is natuurlijk volstrekt verwerpelijk en ik geef Simo gelijk, dat als het over Joden en synagogen zou gaan de rapen gaar zouden zijn.
Daarnaast als relativerende ironie en [i]in het algemeen[/i]: Je beste vijand lijkt vaak op je zelf.
Beste meneer Klein om U te parafraseren: wat mij betreft, ik vind kerken niet thuis horen in het Nederlandse landschap. Ik vind het jammer, dat ze er zijn.
Hmm, wat zegt dat over mij en de SGP? ;)
Types zoals ik die misstappen goedpraten.
mischien moet jij eens kritischer kijken naar mensen of standpunten die jij op deze site evrdedigd.
Ik weet niet wat die man gezegd heeft en in welke context. Maar ik geloof niet dat hij brandende moskeeën de mooiste foto’s vind. Ik denk dat hij meer geniet van Miss November in de playboy.
En ik zeg niet dat moslims hierover zeiekn, ik zeg dat de domme Nederlandse massa hier te veel aandacht aan besteed (zie #3)
Jij bent overigens vrij radicaal. Jij hebt bij “de volendam connection” al duidelijk aangegeven dat jij dezelf als Marrokkaanse Nederlander absoluut anders dan autochtonen vindt.
(smerige woordencombinatie met tegenstrjidige inhoud)
Jouw hele doen en handelen, en hoe jij is daarop gebasseerd.
En dat bepaald ook hoe jij de mening van anderen interpreteert.
Kortweg, jij projecteert jouw gevoelens/gedachtens op mij, en vind het vervolgens nodig mij daarop (verbaal) aan te vallen.
Mijn advies, “be the change you want to see”.
#15 Als je niet weet wat die man gezegd heeft, waarom dan je reactie m.b.t. beeldspraak. Kennelijk zie jij beeldspraak in zijn reactie…je kunt pas concluderen dat er sprake is van beeldspraak als je weet in welke context hij dit gezegd heeft.
Nu beweer jij hier, dat jij niet weet wat die man gezegd heeft en dat je ook niet weet in welke context, maar je verwijst wel naar beeldspraak.
Jij vindt mij vrij radicaal, wat dat precies inhoud weet ik niet, ik draag geen lange baard (ring baardje) en ga niet met een jelleba over straat. Je verward mijn stevige mening met radicalisme. Zodra dingen niet zijn zoals jij ze vind, noem je het radicaal.
M.b.t. je reactie dat ik in “volendam connection” Marokkaanse nederlanders anders vind dan autochtonen….
je geeft hier zelf het voorbeeld van, je noemt de ene groep Marokkaanse nederlanders, en de groep waar jij toe behoort noem je autochtonen… je geeft hier zelf een kwalificatie van de verschillen die er zijn…ga nu alsjeblieft niet zitten mierenn..ken over dat er fysiek, optisch, cultureel geen verschillen zijn want dan ben je inwendig in je kop bezig met een virtuele assimilatie die er in praktijk niet is en nooit zal zijn.
Een Nederlander van Marokkaanse komaf is als mens gelijk aan de autochtoon, en is voor de wet gelijk aan de autochtoon…maar daar houd de gelijkheid op. Een Nederlander van Marokkaanse komaf, is tweetalig, heeft twee culturen, lust geen boerenkool met worst (uitzonderingen terzijde) kortom dus niet hetzelfde… Zelfs binnen nederland zijn nederlanders niet hetzelfde, een limburger is geen hollander en zeker geen fries.
Simo,
Jij ziet mij als extreem rechts of racist omdat jij jou beeld van mij vormt vanuit jouw gedachten en meningen.
Ik vorm mijn beeld van die man vanuit mijn gedachten en mijn meningen, en ik kan mij niet voorstellen dat iemand brandende moskeeën echt een mooi gezicht vind. Zie reactie #16
Overigens
Ik had bij “the volendam connection”al aangegeven dat assimilatie niet in mijn bedoeling/gedachten voorkomt.
En JIJ was het die de verschillen wilde benadrukken. (autochtoon en marokkaanse Nederlander.
Ik vind jou radicaal omdat veel van jouw stevige meningen in het rijtje van de Islam passen, en haaks staan op de Nederlandse maatschappij.
Jij stelt: “Een Nederlander van Marokkaanse komaf is als mens gelijk aan de autochtoon, en is voor de wet gelijk aan de autochtoon…maar daar houd de gelijkheid op.”
voor het eerste dele ben ik het met je eens.
Maar wat betekenen de verschillen? Dat je Marokkaanse komaf mag registreren in het politiebestand? Dat allochtonen voorkeur moeten krijgen voor verschillende baantjes, omdat de maatschappij representatief moet zijn? Dat er een onderzoek ingesteld moet worden iedere keer dat een allochtoon voor een baan geweigerd wordt, omdat het wel eens discriminatie kan zijn?
Nog een ding. Jij hebt het over de djebellah.
Waarom draag je die niet als moslim?
Je vind toch ook dat vrouwen een hoofddoek moeten dragen
#19 lees nou eens een keer wat ik schrijf i.p.v. eromheen te draaien.
Jij hebt het over hoe anderen om moeten omgaan met de verschillen…. ik heb het over dat er verschillen zijn in cultuur/religie/omgangsvormen. Dit zijn gewoon feiten waar je niet omheen kunt…. Ik zeg toch duidelijk dat Nederlanders van Marokkaanse komaf, voor de wet gelijk zijn. De voorbeelden die jij opnoemt geven aan dat Nederlanders van Marokkaanse komaf anders behandeld worden dan autochtonen, dus ongelijkheid. Terwijl ik de verschillen duidelijk maak in gewoontes/cultuur/etc…
Nogmaals, een fries is geen limburger, cultuureel/taalkundig en nog een aantal aspecten, moeten de politie nu ook hun afkomst registreren?? Als je het niet doet bij een fries en een limburger waarom zou je het dan wel moeten doen bij een marokkaan?? Hoe dan ook, er zijn verschillen tussen een fries en een limburger, net zoals er verschillen zijn tussen een turk en een marokkaan, en dit geld zeker als jet het hebt over een Nederlander van Marokkaanse komaf en een ras echte hollander. Ontkennen heeft geen zin, dit is een feit. Alleen al de namen Mohammed en Hans geven aan welke verschillen er zijn….
Djelleba, is geen verplichte kledingstuk in de islam, verder vind ik NIET dat vrouwen hoofddoek moeten dragen, maar ik vindt NIET dat je vrouwen die dit wel willen dit recht moet ontnemen…. je kent me totaal niet, alleen al omdat je me radicaal vindt…je zult verstelt staan hoe modern en hoe verwestert ik ben…wil niet zeggen dat ik mijn afkomst verloochen…dat even terzijde.
Overigens vind ik jou geen racist en denk ik zeker niet dat je een extreem rechts bent…..af en toe heb jij gewoon opvattingen waarbij ik me afvraag snapt hij zelf wel wat hij zegt…. meer niet.
gr.
Dus jij bent er ook tegen dat vrouwen gedwongen worden om een hoofddoek te dragen?
Ik ontken niet dat er verschillen zijn. Ik wepr alleen op dat Marokkaans en Nederlander twee totaal verschillende dingen zijn. niet samenvoegbaar.
Een hoge lage plank. groene witte . donker licht.
Dat is onzin.
ik zeg dat jij te veel richt op de verschillen. En dat je jezelf ondanks culturele eigenaardigheden niet apart van de groep moet opstellen.
#21 Ik ben tegen elke vorm van dwang…
Je zegt dus naar vele discussies eigenlijk hetzelfde als wat ik zeg.
Ik zeg ook als mensen zijn we gelijk voor de wet zijn we gelijk. Voor de rest is het één en al verschil.
Mag een Nederlander van Marokkaanse komaf, thuis zijn oorspronkelijke taal spreken of niet? mag hij zijn culturele gebruiken uitoefenen of niet?
dat zijn de kernpunten waar ik het over heb.
ik stel me niet buiten de groep op, hoe kom je er toch bij?????
ik ben gewoon Nederlander van Marokkaanse komaf, ik mag toch mijn oorsprong benadrukken toch…dat is toch een feit… Dat wil niet zeggen dat ik mijn nederlanderschap opzij zet… als je goed gelezen had over de discussie met wilders dan zag je welke stelling ik ingenomen heb (jij noemt mij lafaard) ik noem het gebruik maken van de mogelijkheden die ik heb als persoon die tweeledig is opgevoed en twee culturen in zich heeft. Daar zeg ik duidelijk waar ik ook ter wereld leef/woon, ik Nederlander blijf van marokkaanse komaf. Ik bendadruk hier toch dat ik nederlander blijf, dat ik mijn afkomst erbij vermeld heeft gewoonweg te maken met wie ik werkelijk ben. Dus hoezo apart van de groep opstellen
Ik zeg niet dat je jezelf niet zo mag profileren. Ik ben jouw baas niet.
het lijkt mij alleen onpraktisch en onhandig.
Jij geeft al aan dat je naar marokko kan. Een autochtoon kan dat ook (zij het moeilijker met paspoorten e.d.)
Maar jij geeft aan dat je bereid bent dat te doen. op die manier blijft er een discussie over de loyaliteit van Mocro’s ten opzichte van Nederland.
Daarom denk ik ook dat het beter is als iemand die In nederland geboren en getogen is geen marokkaans paspoort heeft.
—–
en op jouw vraag
Ikzelf denk dat het beter is als je zelfs bij een Mocro op visite Nederlands praat. Ik neem aan dat hij/zij immers ook een (mocro)Nederlander is.
(en voor mij staat taal niet synoniem aan cultuur. cultuur is wat je doet, niet wat je speekt.)
Nog een vraag voor jou.
Is het praktisch als een Mocro met opgroeiende kinderen thuis marokkaans praat?
Dat kan toch een behoorlijke belemmering zijn voor iedereen in dat huishouden die Nederlands moet leren/beter moet leren spreken.
Ik vind het vervelend als ik personen tegen kom wiens Nederlandse uitspraak ik niet versta, omdat de klanken erg marokkaans (of turks) overkomen.
En veel werkgevers vinden zoiets ook niet charmant.
Limburgse Nederlander, Friese Nederlander, Amsterdamse Nederlander, Turkse Nederlander, Volendamse Nederlander, Leidenaar, Hagenees, Hagenaar, Marokkaanse Nederlander, Canadese Nederlander, Achterhoekse Nederlander …
Iemand uit Volendam voelt zich ook Volendamse naast het Nederlands zijn. Wat doen we toch allemaal moeilijk. Een Marokkaanse Nederlander is een echte Nederlander.
Waarom noem je mensen van de SGP broeders en zusters dat snap ik niet helemaal?
Als iemand zoch meer Volendammer voelt dan Nederlander, dat kan.
Kan men dan twijfelen of zijn loyaliteit in Nederland ligt?
Iemand is pas echt Nederlander als je niet hoeft te vragen: “stel dat er oorlog uitbreekt, voor welk land kies je dan?”.
Een Volendammer/zeeuw/Fries/e.d. kiest niet zo snel voor Duitsland, of Marokko.
Geachte Redactie en lezers,
Ik heb met verontwaardiging kennisgenomen van de door de heer Klein gedane discriminerende en ongenuanceerde uitlatingen tav de Islam
Zo heeft hij bezwaar tegen de aanwezigheid van moskeen, terwijl hij als politicus de Nederlandse Grondwet dient te respecteren met daarin het recht op religievrijheid en het discriminatieverbod
Alle godshuizen hebben in Nederland het recht van bestaan
Zijn verwijt, als zou de Islam niet gebaseerd zijn op liefde, is onzinnig en ongefundeerd, aangezien de Islam, evenals Jodendom en Christendom, is gebaseerd op de God van Liefde en naastenliefde
Zijn opmerkingen over brandende moskeen zijn haatzaaiend, zeker in het licht op aanslagen op moskeen na de moord op van Gogh en 11 september
Bovendien zijn zij des te schokkemder, aangezien zij zijn geuit in de periode van de Kristallnachtherdenking
Klein heeft weliswaar zijn excuses aangeboden, maar zou zijn geest van binnen eens goed moeten reinigen
Discriminerende en haatzaaiende opvattingen verdwijnen niet zomaar
Ik heb hem er per brief op aangesproken
Vriendelijke groeten
Astrid Essed