Abdulwahid van Bommel is gastarbeider bij wijblijvenhier.nl
“Of we krijgen mondialisering van vrijheid van godsdienst, of elk land kan daar volkomen willekeurig mee omgaan.”
Dat een land als Zwitserland minaretten verbiedt, heeft natuurlijk zoveel koddigs, dat het bijna al geen commentaar meer nodig heeft. Zwitserland met zijn neutraliteit in oorlogen en geheime bankrekeningen, had net als Nederland een enorm hoge dunk van zichzelf als tolerantieoase. Toen de Zwitserse Volkspartij in de bergen aan de macht kwam, gebruikte het een poster waarop een wit schaap een zwart schaap van de landsvlag afschopte. Inhoudelijk is er geen enkele discussie. Het gaat om huidskleur en vreemdelingen. Om de stemming voor zondag er goed in te krijgen verspreidde de Zwitserse Volkspartij posters met geheel in zwart gehulde moslimvrouwen staand voor fallische minaretten.
De fallische associatie is eerder gebruikt door een Egyptische komiek, Omar Foda. Hij vergeleek de minaretten met de potentieproblemen van de godgeleerden die de hele dag probeerden God te overtreffen in het verbieden, maar hun vrouwen veronachtzamen. Minaretten en islamitische godgeleerden; zoiets als mannen en hun auto’s. In een land als Egypte, waarvan ik twintig jaar geleden dacht, dat het misschien zou uitgroeien tot een ‘vrij’ moslimland met een diverse bevolking, kun je dat met je leven bekopen. Zo ook Omar Foda.
57.5 procent van de stemmers tegen slanke torentjes in het Zwitserse landschap is puur symboolpolitiek. In Nederland veegde men een motie van SGP-kamerlid Cees van der Staaij van tafel. Ook hij beoogde de bouw van minaretten aan banden te leggen. Het kabinet moet bij gemeentebesturen en de islamitische geloofsgemeenschap aandringen op terughoudendheid bij de bouw van hoge minaretten en de bouw van nieuwe moskeeën. Ook harde oproepen tot gebed en andere opvallende geloofsuitingen moeten worden beperkt.
Helemaal mee eens. Een reportage bracht vanuit Bern of Lüzern, een wat bleekzuchtige Zwitserse moslim in beeld, die emotioneel uitbracht dat een minaret het belangrijkste onderdeel van de moskee is. De profeet heeft tijdens zijn leven geen minaret gezien. In plaats van lelijke prestigegebouwen, zouden we eens een moslim moeten bouwen. Een prettig open mens, die zonder kwezelarij en zonder vooroordelen ieder ander mens als gelijkwaardig beschouwt.
4 minaretten op 400.000 moslims in Zwitserland. Nog één minaret erbij en we hebben als land de extremistische en terroristische islam welkom geheten. Dat is ongeveer de boodschap. Het tegengeluid was ook niet mis. Ook daar aanvankelijk koddigheid. Er werd geroepen om een boycot van Zwitserse chocola. Minaretten, waarvan vijfmaal per dag de gebedstijden worden geroepen zijn natuurlijk een ernstige bedreiging voor de koekoeksklok. Stel je voor dat de gebedstijden nauwkeuriger zijn dan die koekoek?
De Zwitsers hebben gelijk: al die bergen maken die minaretten overbodig. Elke moslim weet dat minaretten er vooral zijn om een beter uitzicht te krijgen op de omgeving. Ja, met moslims kajje lache.. De grootmufti van Egypte sprak al direct van een aanval op de vrijheid van godsdienst. Dat klinkt natuurlijk alleen overtuigend als je zelf de problemen die de koptische minderheid in Egypte heeft met het bouwen van kerken even sterk veroordeelt. Verleden jaar werd in Qatar een katholieke kerk geopend, nadrukkelijk zonder kerktoren, kruis en kerkklokken. Het hartland van de islam, met zijn jaarlijkse bedevaart en centraal heiligdom, toont zelf geen enkele tolerantie ten aanzien van andere religies. Niet alleen mag er geen kerk gebouwd worden, er mogen niet eens huiskamerdiensten worden gehouden voor christelijke gastarbeiders.
De verhouding tussen Israël en Palestina vormt het gezwel, met uitzaaiingen over de gehele wereld in alle botsingen der beschavingen. De houding van Saudi Arabië vormt het gezwel dat alle dialoog, waar ook ter wereld, ondermijnt. Het land telt meer gastarbeiders dan eigen luie bevolking en die hebben het land opgebouwd tot wat het nu is. Geen van hen heeft recht op een verblijfsvergunning. Zij moeten werken onder omstandigheden die sterk aan slavernij doen denken. Niet alleen niet-moslims, maar alle andersdenkende moslims hebben het moeilijk in Saudi Aarabië en alle moslims ter wereld worden aangesproken op de salafistische navelstaarderij van dat land. Landen als Marokko en Turkije, waar wel synagogen en kerken staan, worden over een kam geschoren met de Saudi bigotterie.
De Zwitsers hebben niet zozeer door middel van een referendum met een 57.5 procent meerderheid een achterlijk en onzinnig besluit afgedwongen. Zij scoren op simplistische wijze een punt: dat van de al vaker aangeklaagde en niet bestaande wederkerigheid. Of we krijgen mondialisering van vrijheid van godsdienst, of elk land kan daar volkomen willekeurig mee omgaan.
Abdulwahid van Bommel was geestelijke verzorger voor moslims bij het Medisch Centrum Haaglanden, voorganger van het Moslim Informatiecentrum in Den Haag en directeur van de Nederlandse Moslim Omroep. Nu is hij docent geestelijke verzorging en schrijver.
27 Reacties op "Om een minaret te stelen, moet je een diepe put graven"
Het is enorm hypocritische houding van het westen dat de bestaan rechten van de mensen op deze manier geschonden wordt. Ze schreeuwen voor de godsdienst vrijheid in het midden oosten terwijl daar een goede godsdienst vrijheid wel aanwezig is willen ze hier in het westen totale verbod op een geloof invoeren. Is dit geen de houding van: meten met twee maten? Is er geen tijd gekomen om die extreme politike bewegingen aan te pakken. Ik ben zelf enorm bezorgd voor vrede in de wereld. Een witte schaap gaat een andere zwarte schaap uit de vlag schoppen. Wat houdt dit eigenlijk? en kan men dit tolereren?
Heeft eigenlijk het westen recht op om andere landen te roepen voor mensen rechten terwijl zelf problemen hebben met de vitale mensen rechten?.
Ironisch en intelligent.
Ik vind dat het niet uitmaakt wat de buren doen, maar wat je zelf doet. Ik identificeer mijzelf ook als Europese en voel schaamte en woede bij een dergelijk referendum. Een referendum die bovendien niet deugt, omdat slechts 30% heeft gestemd.
Al lezend kwam het beeld naar boven van een reuzachtige koekoeksminaret die oproept tot het gebed. Maar ja … ik ben geen Jeff Koons die dat ook gelijk tot kunst maakt.
[b]BRAVO[b]
Jij zegt wat ik ook al dacht!
Het verschil:
In landen als Zwitserland/ Nederland/ USA, etc is er sprake van Vrijheid en Blijheid, waaronder dus Vrijheid van Godsdienst.
Als ze in die landen opeens gaan zeuren over Moslims (of over anderen) dan zijn ze hypocriet, racistisch en discrimineren ze.
In landen als SA/ Egypte weet je dat je een probleem hebt/ krijgt als je een andere religie dan de Islam wil uitdragen.
Dus: appels en peren vergelijken.
#5 Arme Sloeber, ik hoorde op de radio dat er in het Midden Oosten ook vrij mild op gereageerd is omdat men daar ook christelijke uitingsvrijheid beperkt en er dus begrip voor heeft. Echter het is natuurlijk vreemd om het gebrek aan vrijheid daar vervolgens in Europa als norm te hanteren.
Op de Zwitserse neutraliteit valt overigens wel wat af te dingen. Hoe neutraal ben je immers als je banken de gelegenheid bieden aan dictators om miljarden gestolen geld te verstoppen.
We mogen tot een bepaald decibel geluid maken. Ik stel voor om al onze minaretten af te breken en de azaan gewoon via luidsprekers door de straten te laten gaan 5 maal per dag.
Fijn dat er nog mensen zijn onder de moslims met een beetje zelfspot, zelfkritiek en relativeringsvermogen.
Voor het lezen van de bijdrage van de heer van Bommel, stelde ik me de vraag: waar gaat ie ons dit keer mee verassen?
En inderdaad, de moslims hebben het weer gedaan, oost en west wordt er bij gehaald, voor welke doel ?
De minaretten verbod laat overduidelijk zien dat de tolerantie en de vrijheid in het westen een illusie is. De masker is gevallen en het lelijke is voor ieder zichtbaar.
Het is inderdaad minder lelijk dan het midden oosten, maar ik verwijs de heer van Bommel naar het land waar ik vandaan kom, Marokko, en hoe er met de rechten van de Joodse minderheid al eeuwen wordt omgegaan.
@MOID: Jij als Marokkaan dan:
Deel jij de mening dat Christenen in Marokko dezelfde vrijheid van geloofsuiting moeten hebben als Moslims? Op elk denkbaar gebied.
Dus dat zij ook Bijbels mogen uitdelen, Christelijke bijeenkomsten organiseren, Christelijke theologen uinodigen voor conferenties, Christelijke boekenwinkels openen, aanvraag tot de bouw van een nieuwe kerk mogen doen etc.
Net zoals Moslims in Europese landen deze vrijheden hebben, boekenwinkels mogen openen, dawah mag verkondigen door folders uit te delen of Korans, Islamitische stichtingen mogen opzetten, conferenties organiseren, aanvraag tot bouw van een Moskee mogen doen etc.
@Nor
Is Marokko dan een Democratie met de West-Europese kenmerken?
Heeft Marokko een Staatsreligie? Ja? Welke dan?
Offtopic:
K 1 NOS TT 635
Semmy Schilt de Nederlander, onze landgenoot wint van de Marokkaan Hari.
Ietsje verder:
‘..Hari, geboren en getogen in Amsterdam’
Kenmerkend voor de inheemse Nederlander, buitenlander blijft buitenlander!
Nor,
Van mij mag dat, al is de vraag niet aan mij gesteld.
http://www.thedailyshow.com/
RABAT – Marokkanen reageren boos op het Zwitsers minarettenverbod, maar keuren ook de houding van Arabische landen af.
http://www.volkskrant.nl/buitenland/article1324277.ece/Marokko_steeds_kritischer_over_houding_van_Arabische_landen
Member of the Swiss Political Party that Pushed for Minaret Ban Converts to Islam
Daniel Streich was a member of the Swiss People’s party (SVP), the political party that pushed the minaret ban initiative. Streich is a military instructor in the Swiss Army and a local politician in the commune of Bulle. Formerly a devout Christian, he converted to Islam”“and kept it a secret for two years.
http://www.tikkun.org/tikkundaily/2009/12/04/member-of-the-swiss-political-party-that-pushed-for-minaret-ban-converts-to-islam/
European Rabbis: fueling Islam xenophobia will make Jews next target
http://www.middle-east-online.com/english/?id=36067
eenvoudige sloeber: beetje rare redenatie als Marokko de mensenrechten volop mag schenden omdat het geen westerse democratie is. Dan kun je alleen gestraft worden voor mensenrechtenschendingen als je een democratie bent. Daarbij wil ik zeggen dat de gemiddelde Marokkaan liever in Nederland of Zwitserland zit, dan in Marokko. Minarettenverbod nemen ze dan voor lief. Het woordje buitenlander ook. Gezien de omstandigheden een klein offer want je krijgt vrijheid van meningsuiting, stemrechten, sociale zekerheid, schoon water, onderwijs etc. voor terug.
Wat betreft minarettenverbod, ben ik voorstander. Als ik in de moskee zit, dan zie ik toch weinig van de minaret. Een functie heeft het ding allang niet meer en in de tijd van de profeet had geen enkele moskee een minaret. Volgens mij geeft het een nieuwe impuls aan de architectuur van moskeeen.
#17 nogmaals, het gaat niet om minaretten, het gaat om het belachelijke verbod.
Ik vindt het ook niet nodig om een opvallende minaret te zien bij een moskee, maar ik vind wel dat je niet de vrijheid van een groep kunt beperken. Je zult een ander middel moeten gebruiken om mensen ervan te overtuigen dat die minaret beter niet gebouwd kan worden of als hij wel gebouwd moet worden dat men moet voeldoen aan de welstandscommissie.
verbieden van iets voor een bepaald volk, is automatische het beperken van rechten. Daar zitten wij als moslims niet op te wachten.
Wil je geen minaret, prima, laten we gaan met z’n allen praten wat wel kan en wat niet kan maar laat ons beslissen wat we willen doen, als je het daar niet eens mee bent, heb je genoeg tools om de bouw stil te leggen en om een rechtzaak aan te spannen….dat is democratie.
En wij moslims moeten die rechten niet uit handen geven anders ben je gewoon een 2e of 3e rangs burger….
Zelfde rechten, zelfde plichten voor iedere bewoner van een land…niet eens met de belsissing van de ene groep, stap naar de rechter… maar ga geen dingen verbieden.
dhr van bommel schrijft :
[b]
in plaats van lelijke prestigegebouwen, zouden we eens een moslim moeten bouwen. Een prettig open mens, die zonder kwezelarij en zonder vooroordelen ieder ander mens als gelijkwaardig beschouwt.
[/b]
helemaal mee eens, niks aan toe te voegen. zou zo een van de slogan van deze website kunnen zijn.
Ik dacht dat het om het verbod van de minaretten ging en wel in Zwitserland en niet om de democratie in de Arabisch wereld.
Op het ene of het andere manier zijn mensen niet in staat zich te houden aan het onderwerp en van alles en nog wat er bij binnen fietsen. Op deze manier kan er geen discussie gevoerd worden.
Het spijt me mensen.
Als nou het onderwerp de ontwikkeling van de moslim was, of de democratie en mensen rechten in de Arabisch/Islamitisch wereld, dan hadden een hoop bijdragen zin gehad.
Het enige positieve aan de uitkomst van het referendum in Zwitserland, is dat de genen die ons teachings in de moraliteit gaven, voorlopig zullen zwijgen. Er is geschiedenis geschreven in Zwitserland mijne dames en heren, en dat kan de heer van Bommel niet bagatelliseren met het citeren van de chocola boycot oproep.
Mooi gezegd.
Helaas klopt er geen hol van.
als je wilt preken over moraal,
Dan heb je een referentie nodig.
Het is wel erg kleingeestig om dingen in te willen delen als goed/slecht.
Er is geen superieure morele maatstaf. En als die er is dan weet alleen god/allah wat die is.
Wij mensen kunnen iets alleen indelen als beter dan of slechter dan. Vandaar dat er zoveel voorbeelden bij gehaald worden, die hier wel degelijk relevant zijn.
p.s. Onder welke artiklen op deze site is het dan wel “gepast” om een kritiek te geven op de islamitische werels?
Als we toch allemaal ons gezond verstand konden gebruiken en naar de eigen fouten kijken – zoals de schrijver van bovenstaande tekst hier min of meer doet-
Dan zou er helemaal geen discussie over vrijheid van geloof, het bouwen minaretten/kerken/moskeen , etc nodig zijn.
“In een land als Egypte, waarvan ik twintig jaar geleden dacht, dat het misschien zou uitgroeien tot een ”˜vrij’ moslimland met een diverse bevolking… ”
Jammer dat het daar inderdaad niet van is gekomen. Diezelfde hoop koester ik nog steeds voor Turkije en libanon.. Wie weet ooit…
“In plaats van lelijke prestigegebouwen, zouden we eens een moslim moeten bouwen. Een prettig open mens, die zonder kwezelarij en zonder vooroordelen ieder ander mens als gelijkwaardig beschouwt.”
Als dat lukt dan is er wellicht ook nog “hoop” voor de kortzichtige europeanen onder ons, waar er ook maar genoeg van zijn.. Ook voor de niet-moslims valt er nog genoeg te “bouwen” me dunkt
De vragen blijven staan MOID aangezien jij zelf refereert aan Marokko en hoe zij al eeuwen met de Joodse minderheid omgaan.
De vragen zijn ook zeker relevant aangezien er nogal wat Moslims zijn die wel kritiek hebben op Zwitserland maar zich niet roeren over dezelfde rechten van Christelijke minderheden in ‘Islamitische’ landen. Laten we Saudie Arabie nog even buiten beschouwing, want er blijken nogal wat Moslims te zien die de verboden voor iedere godsdienst anders dan de Islam in Saudie Arabie begrijpen en ondersteunen.
Zoals van Bommel zegt: “of mondialisering van vrijheid van godsdienst”, en dus geen dubbele standaarden, of “ieder land doet ermee wat het wil”, en geen kritiek van diegenen die dubbele standaarden hebben.
@NOR
Ik zal voor deze keer een uitzondering maken, en reageren.
De relevantie van de vragen waar u naar refereert zou er zijn indien we het over de dubbel moraal bij moslims hadden. In mijn ogen is het een poging om de democratisch genomen besluit om de minaretten te verbieden te bagatelliseren. Het maakt namelijk z’n besluit erger dan wanneer het genomen zou zijn door een dictator.
Het citeren van de heer van Bommel in uw reactie, noemde ik het einde van het les geven in de moraliteit, en dat noteren we met vreugde.
@MOID:
Het klopt dat het argument ‘kijk naar de Islamitische wereld’ er met de haren wordt bijgesleept door nogal wat personen die dit verbod ondersteunen om vooral duidelijk te maken “dat men niet zo moet zeuren”. Toch moet je dit scheiden vind ik. Van Bommel richt zich tot Moslims, en vooral diegenen die nogal wat dubbele standaarden hebben.
Er zijn Moslims die maar wat graag alle rechten opeisen als religieuse minderheid in Europa, maar diezelfde rechten niet willen toekennen aan religieuse minderheden in ‘overwegend Islamitische landen’, of “onze landen”. In dat geval is het duidelijk dat dit soort Moslims (en dus zeker niet alle) wellicht meer overeenkomsten hebben met de Zwitsers die voor dit verbod stemden dan zij in eerste instantie zouden denken.
Jammer dat telkens een ding wordt vergeten: in Europese landen, die in de meeste gevallen géén staatsgodsdienst hebben, geldt de scheiding tussen godsdienst en staat en de vrijheid van godsdienst (staat in de grondwet). In een land als Saoedi-Arabië,waar de islam staatsgodsdienst is, klinkt het toch al een stuk logischer als er geen kerken mogen worden gebouwd.
Jammer, maar Europese landen moeten zichzelf niet tolerant en vrij en democratisch noemen, als ze minaretten, of zelfs de islam in het geheel, proberen te verbieden. Daar is een spreekwoord voor: de eigen glazen ingooien. En hard ook.
Wat over het hoofd wordt gezien is wat het werkelijke regeerbeleid is in die (islamitische) landen. een land noem je islamitisch als het werkelijk regeert met islam. sharia. en dat is heden nergens op deze aardbol aan de hand. mensen die ervoor pleiten hebben gevangenissen in die landen overbevolkt. In palistina staan nog kerken en synagogen die moslims 1400 jaar geleden aantroffen. kijken we naar Andalusie dan zien we daar dat bijvoorbeeld het joodse gemeenschap destijds het beste had onder het islamitische recht. ik vind niet dat je het er bij moet laten zitten en deze racistische democratische besluit moet goedkeuren. kortom zwitserland schreeuwt om mensenrechten zolang het in haar straatje past. Alhamduliallah men is gedwongen om neer te buigen voor De Rechtvaardige