Voor moslims in dit land is een belangrijke taak weggelegd en wel deze: Moslims moeten enige terughoudendheid betrachten en de schijn van ‘islamitische’ dominantie in het Nederlandse straatbeeld zien tegen te gaan.
Politieke partijen die rechts van het politieke spectrum bewegen, hebben hun populariteit vooral te danken aan gefrustreerde Nederlanders, die vanuit hun buik spreken maar net als iedereen een ‘eigen’ mening hebben. Wie louter beweert dat de minaret van een moskee symbool staat voor de politieke islam, extremisme en vrouwenonderdrukking kan beter de Donald Duck lezen.
De minaret is in wezen niet meer dan een karakteristiek islamitisch architectonisch kenmerk, die de moskee onderscheidt van andere gebouwen in de omgeving. Je moet er toch niet aan denken wat voor vervelende taferelen er kunnen ontstaan als moslims per abuis het andere huis van God binnenwandelen. Denkt u werkelijk dat de christenen van de SGP hun andere wang zouden toekeren?
Voor moslims in dit land is een belangrijke taak weggelegd en wel deze: Moslims moeten enige terughoudendheid betrachten en de schijn van ‘islamitische’ dominantie in het Nederlandse straatbeeld zien tegen te gaan om te voorkomen, dat er een situatie dreigt te ontstaan vergelijkbaar met die in Zwitserland.
Wij moslims kunnen meer empathie tonen dan aan ons tot nu toe is getoond. Laten we wel wezen. We leven in een tijd dat kerkgebouwen leeglopen of aan een ander geloof worden toegekend. We zien steeds meer islamitische slagers en Turkse bakkers opduiken in de Nederlandse straten. De plaatselijke grutter van ‘onze’ Jan heeft plaatsgemaakt voor de Irakese ondernemer die nu zijn groente, brood en vlees aan de Nederlandse man en vrouw brengt. Alles wat niet-Nederlands is, krijgt al snel de stempel van islamitische dominantie. De Nederlandse samenleving is de afgelopen decennia veranderd en een groeiend aantal Nederlanders heeft hier duidelijk moeite mee.
Voor mij hoeft de Albert Heijn geen halal-producten te verkopen. Ik hoef mijn baklava niet te kopen op de zoetwarenafdeling van de V&D. De linkse politieke elite bewijst moslims al helemaal geen dienst door ‘moslimvriendelijk’ beleid te voeren in ruil voor stemmen. Wij moslims moeten ook een pas op de plaats maken en begrijpen dat in deze tijd niets vanzelfsprekend is. Het is niet nodig om voor elke nationaliteit of verschillende politieke stroming uit het land van herkomst subsidie te regelen of van ‘moslimdeur tot moslimdeur’ geld in te zamelen om opvallend grote moskeeën te bouwen om moslims uit andere landen de ogen uit de steken.
We kunnen veel beter onze plaats in de Nederlandse samenleving opeisen door minder op te vallen in het nieuws. Als we dan toch een keer het nieuws halen, dan graag omdat wij moslims ook wetenschappers, afgestudeerden en politici kunnen voortbrengen, die succesvol zijn in hun vakgebied en al het andere wat ze doen of waar ze mee te maken kunnen krijgen. Laten wij moslims dat deel van Nederland, dat nu een zware stempel drukt op de publieke opinie geen aanleiding geven om de eerstvolgende verkiezingen massaal op populisten te stemmen.
55 Reacties op "De schijn van islamitische dominantie"
Helemaal mee eens…..zo denk ik er precies over.
Interessant voorstel. Gedeeltelijk mee eens, we hoeven niet onnodig de aandacht te vestigen op onze islamitische achtergrond wanneer dat niet ter zake is. Maar we moeten ons zeker ook niet verbergen. Het lijkt al gauw op een vrouw die haar man geen aanleiding wil geven om haar te slaan. Het is uiteindelijk de man die verkeerd bezig is.
Interessant, Ata’s oplossing is onderduiken!
Waar kennen we dat van?
als dat niet sarcastisch is
dan zijn wij het bij deze een keer eens.
Wel jammer hoe #2 en #3 het zien.
Dat klinkt alsof zij juist hun zware stempel willen/moeten drukken, en de autochtonen dat maar klakkeloos te slikken hebben.
Klinkt voor een bange autochtoon als een minachting voor de autochtnen, en misbruik van democratische rechten.
@Meneer stempel
Kom op zeg, je moet je baart scheren of je hoofddoek af doen omdat “Henk Jan” dat aanstootgevend vindt!
Ik zou zeggen zorg er voor dat er wetgeving komt die het verbiedt om “zware stempels te willen/moeten drukken”
Wat een toestand
#4 Dinges, Ik ben het eens met Atta in die zin, dat wij moslims eens wat meer moeten doen aan onze positieve instelling. Daarbij helpen minaretten inderdaad niet, dus voor mij (dat heb ik meerdere malen gezegd) hoeft een Marokkaanse of Turkse minaret niet gebouwd te worden, men moet meegaan in de maatschapij, mischien moeten we een eigen bij de tijdse Nederlandse minaret ontwikkelen, wat nergens in de wereld voorkomt. Dat bedoel ik met meedraaien. Ik ben het eens met Atta als hij het heeft over opvallen….daar kunnen wij inderdaad heel veel aan verbeteren…we moeten opvallen maar dan in positieve zin, zoals hij zegt.
MAAR DAT WIL NIET ZEGGEN dat je je afkomst, je religie, je cultuur moet verloochenen, of om te verzuimen op te komen voor je rechten (zoals het recht op het bouwen van een minaret, in welke vorm en kleur en hoogte kunnen we het hebben als buren)
Dus nee mijn reactie is niet sarcastische bedoeld.
Misschien kan Atta wel duidelijk aangeven waar vor hem de grens ligt. Ik denk niet dat hij bedoelt dat de hoofddoek of de baard dan maar af moet.
Moslims moeten enige terughoudendheid betrachten en de schijn van ‘islamitische’ dominantie in het Nederlandse straatbeeld zien tegen te gaan.
Geen islamitische slager
Geen minaret
Niet doneren aan moskeen
Geen halal eten bij de Albert Heijn
Geen baklava bij d V&D
Ik pleit precies voor het tegenovergestelde. Je moet je juist laten zien op welke manier dan ook. Dat is de ruimte die je hebt en krijgt en moet nemen. Uit angst je gedrag aanpassen is niet verstandig.
Mensen moeten zien dat de islam, moslims niks te verbergen hebben. Zodra je je minder zichtbaar maakt zul je meer last krijgen van allerlei verdachtmakingen.
Waar ik wel voor pleit is dat er Nederlands gesproken wordt in de moskeen.
#7 Nee, dat bedoeld hij zeker niet. Hij bedoeld juist dat je met een islamitische achtergrond, juist positief in het nieuws moet komen. Met baard zonder baard met hoofddoek zonder hoofddoek, maakt allemaal niet uit….als we met z’n allen zowel moslims als mensen die niet moslim zijn trots kunnen zijn op die bijdrage van die persoon. Daar gaat het om, vandaag de dag draaien de discussie over zinloze dingen zoals “wel of niet een minaret” of “Wel of niet gescheiden zwemmen” allemaal zo zinloos terwijl we ons beter kunnen concentreren op hoe kunnen wij een positieve bijdrage leveren aan het geheel….zoals ik net zei…waarom van die minaretten bouwen die eigenlijk in Turkije, marokko horen…waarom niet een Nederlandse architect nemen en hem een opdracht geven een mooi modern en in de wijk passend ontwerp te maken…zodat het over een aantal jaren mogelijk een monument kan worden…. dat zijn eigenlijk de discussies die intressant zijn…en niet hijaab of geen hijaab, baard of geen baard…
Meedoen…..daar gaat het om
@abdel
Voor 100% mee eens.
Veel belangrijker dan je verbergen is juist meedoen. Je bijdrage leveren aan de samenleving. Weg uit de bijstand en je kinderen een fatsoenlijk opvoeding geven om te voorkomen dat ze een zware last worden voor de samenleving.
Als we daarmee beginnen zullen we stukken verder komen dan het weghalen van de halal food uit de AH schappen.
Moskeen bouwen is niet makkelijk. Daar zit heel veel tijd en geld in. Het is vooral de eerste generaie die die moskeen hebben gebouwd deels uit heimwee, daarom zien ze eruit zoals ze eruit zien.
Dat mensen daar problemen van maken is hun probleem.
De tweede generatie zal zeer waarschijnlijk geen enkele moskee bouwen want die zijn niet net als hun ouders soldair met andere moslims, wel met de mond maar niet met de portemennee en tijd.
Dit zijn de moskeen waar we het mee zullen doen.
#8 Abdel, maar dat bedoeld Ata toch ook.
Waarom moet de albertheijn nu opeens Halal voedsel verkopen??? Waarom?? zijn er niet genoeg islamitische slagers?? Mensen zien opeens een halal schap en denken daar gaan we weer met die Islam…terwijl dat nergens voor nodig is.
Je hoeft niet op te vallen om je rechten als moslim 100% te benutten.
En als je dan toch moet opvallen, val dan maar meteen op zodanig dat iedereen trots op je is zowel moslims als niet moslims…dat is de booschap van Ata volgens mij.
m.b.t minaretten jongen ik heb hier in de omgevign schrijnende gevallen gezien van mensen die in de sociale dienst zitten en die 3000 euro moesten ophoesten voor de bouw van de moskee… de bouw was 2 miljoen euro waarvan 500.000 euro alleen in de minaret zit…dan denk ik als prakiserende moslim WAAROM, mensen zo uitkleden en de moskee toegang te weigeren omdat ze het bedrag niet kunnen ophoesten…. alleen maar omdat men wil pronken met hun Moskee… Dit is onislamitisch…en veel Moskeen die nu gebouwd zijn hebben zich aan deze praktijken schuldig gemaakt.
Minaret, heeft een doel oproepen tot het gebed, meer niet….er zijn heel weinig moskeen die oproepen tot het gebed vanuit een minaret, wat is dan de toegevoegde waarde van die minaret??
Maar goed dat is mijn mening….
Wie betaalt bepaalt.
Je moet iets over hebben om een moskee te bouwen. Als de gemeenschap bepaalt dat een ieder 3000 euro moet betalen dan moet je dat maar doen en lijden met de rest.
Als je ervoor kiest om niet te betalen moet je achteraf niet zeuren. Geen enkele bijdrage leveren maar toch een grote mond.
Of een moskee een minaret heeft of niet is niet aan jouw of mij. Of het nodig is niet aan jouw of mij. Dat is aan de gemeenschap die de tijd en moeite heeft genomen en het geld bijelkaar heeft gebracht om de moskee te bouwen.
Er zijn geen moskeen gebouwd om te pronken maar het is ontstaan uit bittere noodzaak. Er waren te weing moskeen om de gelovigen te herbergen. De gelovigen zijn opgestaan en hebben er wat van gemaakt.
Ik ben trots op deze mensen.
#13 Je hebt makkelijk praten, er zijn mensen die moeten rondkomen met nog geen 900 euro per maand. Die mensen willen net zoals jij en ik, graag inzetten om iets moois neer te zetten, echter waarom 500.000 extra voor een minaret?? Als ze die minaret weg laten dan hoeven mischien de mensen die het niet zo breed hebben maar 1500 euro bij te leggen.
…als je gaat kijken naar hadiths dan is dat zowiezo onislamitisch om een moskee met allerlei toeters en bellen te versieren, laat staan dat je je medemoslims zo onder druk zet.
Een Moskee zoals ik die ken staat open voor iedereen, iedereen die problemen heeft, die ruzie heeft die even geen dak boven zijn hoofd heeft, moet naar een Moskee kunnen gaan en daar onderdak krijgen eten krijgen….maar als mensen onder druk gezet worden dat als ze niet betalen ze geen toegang krijgen tot de moskee, dan vraag ik me af wat de naam “beitu Lah” nog voor betekenis heeft als de mens bepaald wie er in mag en wie niet….
Nogmaals, ik vind alles prima, als er genoeg geld over is en men wil een minaret bouwen doen….zolang je je aan de regels houd van ruimtelijke ordening en rekening houd met de buurt, heb ik er geen bezwaar tegen. Ik ben tegenstander voor het verbieden van het bouwen van minaretten. Dat heb ik meerdere malen gezegd…het verbod is onzin…daarvoor in de plaats moeten wij als moslims gaan nadenken. We wonen hier, we leven hier en onze buren moeten we eren….dus zul je samen met je buren moeten bepalen hoe je iets bouwt. Je hebt niets aan boze buren, en de islam heeft niets aan haat omdat wij overal lak aan hebben.
Je zult toch ergens een gouden middenweg moeten vinden.
Ik ben ook trots op deze mensen die dit voormekaar hebben gekregen, echter plaats ik wel kanttekeningen of het niet anders had gekund.
Achteraf praten is altijd makkelijk. Oordelen met de kennis van nu over wat in het verleden is gebeurd is het makkelijkste dat er bestaat. Een moskee bouwen is een plicht voor iedere moslim als je het kan. De mensen die de moskeen hebben gebouwd hadden geen uitkering, dat je mensen die in de uitkering zitten erbij haalt is mij een raadsel.
Zoals met alles heb je een keus meebetalen of niet. Je kan ook zeggen dat niemand contributie hoeft te betalen. Zo werkt het niet, iedereen die in de moskee bidt (regelmatig) moet zijn bijdrage (contributie) leveren.
Iedereen in Nederland kan 3000 euro betalen, dat is geen geld. Je kan het gespreid betalen, je kan het uitgesteld betalen enzovoorts . Niet betalen is een teken van andere prioriteiten hebben wat ook goed is.
Trouwens ook de mensen die niet hebben betaald bidden in de moskee dat weet jezelf ook.
Scherp!
Ik ben het volledig eens met Simo!!
#15 Abdel je leeft volgens mij een heel ander sprookje.
vooral als je zegt dat iedereen 3000 euro kan betalen. vooral als je zegt dat mensen een keus hebben.
van je laatste zin, ik kan je nu gezinnen aanwijzen die de moskee niet inkomen omdat ze niet betaald hebben. Zeer trieste gevallen waarbij mensen aan de poort word gevraagd de moskee te verlaten…
contributie, betaal je aan een sportclub.
ik heb het hier niet of de maandelijkse bijdrage, ik heb het hier over contact 3000 eur neertellen, en niet gespreid… als je wilt lenen ga maar lenen maar je legt 3000 eu neer…
elmohiem, we verschillen hier over van mening…..in mijn ogen is het allemaal onnodig.
Een moskee wordt niet overdag gebouwd. Het duurt jaren voordat een moskee gebouwd is, in het meest gunstige geval duurt het 5 jaar.
Een bedrag van 3000 euro over 5 jaar is een jaarlijks bedrag van 600 euro oftewel 50 euro per maand. Het is geen kwestie van kunnen betalen maar van willen betalen. Het is een keus om de gemeenschap in de steek te laten.
Helemaal als je weet dat er maar een paar zaken je na je dood nog vruchten zal opleveren. Zoals het bouwen van een moskee of het boren van een waterput, het aanleggen van een weg.
In Nederland kunnen maar heel weinig mensen beweren dat ze niet kunnen betalen. Het is trouwens gebleken dat de meeste mensen wel betalen. Ik ben zelf heel erg nauw betrokken geweest bij de bouw van een moskee.
De meeste mensen die niet willen betalen, hebben meer wantrouwen dan dat ze het financieel niet kunnen bolwerken. Je wilt niet weten wat je allemaal naar je hoofd geslingerd krijgt. Dief, oplichter enzovoorts. Maar als eenmaal de moskee er staat wel er in willen bidden. De moskee is naast een huis van aanbidding ook een sociale plaats waar de lokale gemeenschap bijelkaar komt. Iemand die zich buiten die gemeenschap plaatst hoeft niet op vrienden te rekenen. Uiteindelijk mag iedereen erin bidden maar dat duurt natuurlijk een tijdje.
Ik ben het voor de volle 1000% met je eens.
Ook ik ben het met je eens Atta dat minder opvallen in het nieuws heel wat slimmer en verstandiger is. De heet- hoofden of misschien de aroganten mensen weten toch wel dat actie reactie geeft? Zoal we hier in NZ zeggen,’Keep your nose to the ground and your bum pointing up’, betekent dat je als persoon niet gezien wordt maar wel je werk. Ik vrees dat een constante degeneratie uiteindelijk het Europese volk zal vernietigen. Zo sprak ik met een man die vanochtend een wespennest in onze tuin onschadelijk maakte en die in een periode van 30 jaren velen volks- huizen en de bewoners heeft gezien. Vroeger werden de zo genoemde State Houses op een 1/4 acre section en tuin keurig onderhouden bij de bewoners en nu zijn de mensen zelfs te lui het gras te maaien en vuilnis hoopt-op in de achtertuin. Respect voor hun zelf en natuurlijk anderen is de deur uit.
Neem geduldig de tijd en groei tot een grote sterke boom met het kleiner gewas in zijn schaduw.
Je weet toch wel het lot van een jong boompje dat lastig wordt en irriteert?
Ata je bent een doordenkend mens en ik lees graag Uw stukken.
Cheers van Christchurch.
Abdel,
Je haalt twee dingen door elkaar.
enerzijds heb jij het over eigenkeus, die is er helemaal niet. Vervolgens heb je het over een maandelijkse bijdrage die betaald iedere moskee ganger al, de mensen die goed verdienen betalen minimaal 25 euro of meer, de mensen die minder verdienen zitten op minimaal 15 euro per maand, dus die 3000 eu staat los van je verplichting als moslim om mee te doen met de Jema3a. Je haalt erbij dat het een keus is maar vaak is dit gedwongen omdat je scheef aangekeken word als je niet bijdraagd (ik heb het dus over de 3000 eu) dus van vrijwilligheid is geen sprake omdat de lijsten openbaar zijn. Je haalt als argument erbij dat de bouw van een Moskee je je vruchten aflevert na je dood, dat is koffie dik kijken, want alles wat je doet voor het hiernamaals moet met een zuiver intentie en zonder dwang, in de gevallen die ik ken, is er dwang geweest. Het hypocrietste van alles is dat de drugsdealers ook mee betalen met harram geld en niemand die hier iets van zegt… Ik ken zelfs een Moskee die gebouwd is met minaret waarvoor het bestuur een hypotheek is aangegaan…. dus alsjeblieft, dat jij betrokken bent geweest bij een bouw van een moskee wil niet zeggen dat ik dit niet ben geweest en dat wil niet zeggen dat alle moskeen zo gegaan zijn zoals jij dat zegt. ik kan je verhalen vertellen waarbij mensen elkaar te lijf zijn gegaan met bijlen om dit soort dingen…
Als in jou geval die 3000 eur verspeid kon worden over 5 jaar, dan ben ik het met je eens dat iedereen dit kan betalen, en dat ook iedereen dit WIL betalen. De gevallen die ik meegemaakt heb is dat mensen gedwongen werden contant in 1 keer 3000 neer te tellen.
Dit heeft namelijk te maken met het feit dat als je een aannemer hebt die voor je gaat bouwen hij echt niet 5 jaar op zijn geld gaat wachten, de moskee word gebouwd binnen 1 a 2 jaar en dan moet het geld er liggen. Dus wat krijg je de mensen die in de eerste fase meteen de 3000 betalen, dat geld word meteen gebruikt voor aankoop van land, voor tekeningen vergunningen, en dan ben je er nog niet de bouw begint en dan is er opeens geen geld meer in de kas… zo is het probleem ontstaan, dus besloot het bestuur iedere moskeeganger te dwingen 3000 eu neer te tellen…en dus niet in termijnen, gewoon met het mes op de keel. Dit is meerdere malen voorgekomen dat het bestuur zich verkeken heeft op de kosten waardoor ze dit soort maatregelen moesten nemen.
Ik ken Moskeen die in zee zijn gega
vervolg
Ik ken Moskeen die in zee zijn gegaan met gemeentes en ander instellingen… waardoor ze nu een hele rare Moskee krijgen waarbij politiek gedreven word in de Moskee, dus dat partijen kantoor houden in een Moskee…of dat men het zo gespeeld heeft dat men de subsidies voor culturele doeleinden betrokken hebben in de bouw van de Moskee waardoor de gemeente eist dat er een ruimte komt voor culturele doeleinden in een Moskee…situatie is dan dat je een ruimte hebt waar gegokt word, hasje gerookt wordt, geschreewt en gelachen word, en als de adhan klinkt dan zie je 3 van de 10 mensen richt die bidruimte gaan en de rest blijft vrolijk door kaarten…..
maar goed je kent mijn rol niet in het geheel ik ken jou rol niet in het geheel, mischien heb ik een aantal dingen mee mogen maken die op zich zelf staan…
Ik heb nog nooit gehoord van een moskee waar je hasj in kunt roken en kunt gokken. Mag ik vragen welke moskee dit is?
Ik haal trouwens niks door elkaar. De 3000 euro kun je ook gespreid betalen. Daarnaast heb je de contributie (eshath) ik ken er geen ander woord voor. Sommige mensen willen niet betalen maar verwachten wel warm water.
#24 Abdel, je kunt sommige dingen van me aannemen. Het is nergens voor nodig om namen van Moskeeen te noemen (en als je het toch wilt weten, wil het je best per e-mail of zo sturen)
Nogmaals….ik heb het niet over de maandelijkse bijdrage wat iedereen MOET betalen, daar word inderdaad warm water, en andere onkosten van betaald. Die wil iedereen betalen. Ik heb bij 3 moskeeen meegemaakt vanuit mijn positie, dat mensen werden gedwongen geld neer te tellen. dus neit in termijnen maar hele bedrag. Dus ik praat vanuit die ervaring.
Ik ken nu nog mensen die de Moskee niet in mogen komen, omdat ze het bedrag niet betaald hebben (ik heb het dus over die 3000 eu en niet over de maandelijkse bijdrage…die betalen ze wel.)
Ik zeg NIET dat het in alle Moskeen fout gaat, maar er zijn een aantal Moskeeen die echt erg onislamitisch te werk gaan, omdat het bestuur foute keuzes maakt….
elmohiem, maakt niet uit…we verpesten het onderwerp met onze discussie.
slm
aan 12
“Waarom moet de albertheijn nu opeens Halal voedsel verkopen??? Waarom?? zijn er niet genoeg islamitische slagers?? Mensen zien opeens een halal schap en denken daar gaan we weer met die Islam…terwijl dat nergens voor nodig is.”
Verkopen? Ik kom vaak bij de grote Albert Hein op de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam. Die heeft al sinds minstens een jaar een aparte koelkast met Halal producten. Ik heb nog nooit, ik herhaal nadrukkelijk nog nooit, iemand gezien die in die kast keek, laat staan er iets uit haalde om naar de kassa te brengen ….
Simo,
We verpesten niks. We verschillen van mening and thats ‘it.
Ik ben het in zoverre eens met Atta dat een mens verstandig moet handelen. Maar niet uit angst maar op grond van rationele redenen.
#26 klopt…ik zou nooit halal kopen bij AH, gewoonweg omdat ik het niet vertrouw. Tegenwoordig is halal een handelsnaam om producten aan de moslims te slijten…
Als ik naar de AH ga, ga ik voor de dingen die mijn islamitische slager en mijn turkse groenteboer niet heeft….
Gewoonweg omdat ik onze islamitische slager en de turkse groenteboer, altijd tegenkom tijdens het vrijdag gebed. Ik vertrouw hun dat datgene wat ze verkopen echt halal is.
Door de vervolging van Wilders is het aan de autochtone Nederlanders om tot het kookpunt te radicaliseren en de staat terug te eisen van de instituties die het van ons hebben afgepakt. Vanuit ons kan er geen enkele genade meer zijn ten op zichte van rechters en politici. Wij hebben niet om een culturele revolutie gevraagd op ons grondgebied en wie ik als mijn volk en medelanders zie hebben geen hoofddoekje op. Als je onze verzetsman in het parlement vervolgens vervolgd en monddood maakt gelden er geen parlementaire regels meer. De Catalanen en Basken hebben ook decennia heftig verzet gevoerd tegen hun indringers en binnen Spanje hebben zij een eigen grondwet, eigen rechtsgang en een eigen parlement. Wij Nederlanders doen het niet voor minder, ook als dat betekent dat er onder ons duizenden slachtoffers vallen. Laat me jullie een advies geven: zorg er voor dat wij van de islam mogen vinden wat we vinden zonder vervolgd te worden. It’s showtime in Europe. Het continent met de bloedigste geschiedenis en het grootste aantal revoluties.
[MAAR DAT WIL NIET ZEGGEN dat je je afkomst, je religie, je cultuur moet verloochenen, of om te verzuimen op te komen voor je rechten (zoals het recht op het bouwen van een minaret, in welke vorm en kleur en hoogte kunnen we het hebben als buren)]
ik dach even dat we een magisch moment hadden, dat we het even met elkaar eens waren.
1. Multiculturele maatschappij betekend (ook) niet dat de Nederlandse identiteit/cultuur verloochend moet worden.
2. Een minaret moet niet. Waarom kan de Nederlandse moslimidentiteit niet …zonder… minaret zijn, i.p.v. een Nederlandse minaret?
(nee, ik wil niet dat minaretten verboden worden. Ik heb niets tegen minaretten.)
3. Je …Moet… als moslim niet opkomen voor je recheten. Je hebt ook plichten. In die plichten moet je ook rekening huoden met neit moslims. (ook al zeggen zij soms ontzettend domme dingen)
(Als jij als moslim op MOET komen voor je rechten beken je dat je orders krijgt van Marokko, om Nederland te islamisetren)
Als Moslims wel gebruik moeten maken van alle rechten, dan MOETEN alle goede Nederlanders gebruik maken van hun rechten om daartegen te protesteren, en de islamisereing tegen houden. (met andere woorden, dan heeft wilders gelijk)
Yorick,
Stel je niet aan zeg. Wilders krijgt een eerlijke rechtsgang, als hij onschuldig is zal dat blijken en anders moet hij op de blaren gaan zitten. Hij is net als iedere andere burger in dit land, niet meer niet minder.
Wie jij als jouw volk ziet moet jij weten, wat je maar gelukkig maakt.
Dinges,
Waar heb je leren redeneren?
#30 Dinges… we hoeven het niet eens met elkaar te zijn.
1. klopt, waar zeg ik dat jij je identiteit moet verloochenen?? jij mag van mij best op klompen lopen, je mag van mij alle feesten vieren die je wilt. Niemand belemert je in het uiten van je cultuur. maar ik hoeft niet met klompen te lopen, ik hoeft geen carnaval te vieren…en jij hoeft van mij echt niet elke vrijdag naar de Moskee. De nederlandse identiteit ligt niet in onze handen maar in jullie handen, het verschil tussen mij en jou (zeg maar auto- en allo-) ligt in het feit dat wij sterker onze culturele identiteit vasthouden en eren dan de meeste auto- dus eigenlijk zijn jullie boos omdat wij meer als jullie aan onze cultuur vasthouden. Als jullie coultuur verloren gaat komt dat niet omdat wij onze te veel uiten, maar omdat jullie die van jullie te weinig uiten….mischien moeten jullie daar eens iets aan doen.
2. Minaret moet inderdaad niet, maar laat mij dat als nederlandse moslim bepalen…dat recht heb ik namelijk. Waarom zou jij als Niet moslim voor mij moeten bepalen of iets moet of niet. Je kunt wel met mij om de tafel gaan zitten om met mij jou bezwaren te bespreken…mischien kan ik bij de bouw van de minaret rekening houden met jou bezwaren…maar ga voor mij niet bepalen wat ik mag en wat ik niet mag…je zegt zelf gelijke rechten gelijke plichten.
3. dat is dus onzin…slaat echt nergens op. waarom mag ik als moslim niet opkomen voor mijn rechten???? waar ontken ik dat ik plichten heb????
je zegt in die plichten zou ik rekening moeten houden met niet moslims, maar dat geld ook voor niet moslims….het is twee richtingsverkeer.. geven en nemen…en niet alleen geven.
[b](Als jij als moslim op MOET komen voor je rechten beken je dat je orders krijgt van Marokko, om Nederland te islamisetren)[/b]
dit is werkelijk de grootste onzin die je tot nu toe hier hebt gezegd…. als mij onrecht is aangedaan, en ik kom op voor mijn rechten, dan suggereer jij dat ik dus aan het islamiseren ben voor Marokko???? dus een moslim uit Sudan die voor zijn rechten opkomt is aan het islamiseren voor Sudan…waar gaat dit over????? Dit is duidelijk een dooddoener om ervoor te zorgen dat moslims dus niet voor hun rechten mogen opkomen, dus moslims mogen onderdrukt worden…want ze mogen van jou NIET voor hun rechten opkomen want het zou wel eens kunnen worden uitgelegd alsof ze voor Marokko Nederland zijn aan het islamiseren…pfffff ik had je iets te hoog inge
Het zit hem in het woordje moet.
MOET
Opkomen voor je rechten is geen verlpichtng.
Soms is het beter om het te laten.
_-_-_-_-_
Waar zie je mij zeggen dat ik voor moslims moet bepalen of zij wel of geen minaret willen?
Maar wioe ben jij om voor alle moslims te bepalen dat er een minaret moet komen?
Dat si wat jij zegt.
Dat is de kracht van het woordje moet.
-_-_-_-_-_-_-_-_-_
En het probleem.
Zelfs jij moet slim genoeg zijn om het te begrijpen.
Jij hebt het over de heftige culturele band van de allo’s.
Vervolgens zeg je dat je Nederlander bent, maar je voelt geen enkele culturele band met Nederland?
WTF!?
Flinke jongen die Yorick :-)
#33 Dinges
[quote]Het zit hem in het woordje moet.
MOET
Opkomen voor je rechten is geen verlpichtng.
Soms is het beter om het te laten.
[/quote]
Beter voor wie?? misschien moeten al die wilders stemmers maar eens het goede voorbeeld geven… je probeert je er uit te lu.llen door het woordje MOET de schuld te geven….
[quote]
Waar zie je mij zeggen dat ik voor moslims moet bepalen of zij wel of geen minaret willen?
[/quote]
[b]2. Een minaret moet niet. Waarom kan de Nederlandse moslimidentiteit niet …zonder… minaret zijn, i.p.v. een Nederlandse minaret?[/b]
je geeft hier als niet moslim duidelijk een richting hoe jij vind dat wij zouden moeten doen besluiten.
[quote]
Maar wioe ben jij om voor alle moslims te bepalen dat er een minaret moet komen?[/quote] Dat is nu net het leuke ervan, ik zeg dat niet, lees mijn reacties maar eens goed, ook de discussie die ik met abdel heb gehad, ik zeg nergens DAT ik bepaal dat er een minaret MOET komen, ik zeg dat iedere burger in NL de zelfde rechten moet hebben om te bepalen of hij wel of niet een toren moet bouwen…wat voor de kerk geld moet ook voor de moskee gelden.
[quote]
Dat si wat jij zegt.
Dat is de kracht van het woordje moet.
[/quote]
nogmaals geef het woordje maar de schuld….
[quote]
En het probleem.
Zelfs jij moet slim genoeg zijn om het te begrijpen.
Jij hebt het over de heftige culturele band van de allo’s.
Vervolgens zeg je dat je Nederlander bent, maar je voelt geen enkele culturele band met Nederland?
[/quote]
tja…soms lijkt het alsof je bepaalde dingen gewoon niet wilt snappen. Ik woon hier ik leef hier ik ben hier opgegroeid. Mijn oorsprong is Marokko, daar liggen mijn roots en mijn culturele identiteit….daarnaast heb ik een Nederlandse en Marokkaanse opvoeding gehad, ik heb waarden meegekregen vanuit de Nederlandse opvoeding en vanuit de Marokkaanse. Ik spreek de Nederlandse taal beter, dan de Marokkaanse taal. Ik ben modern, ik ben geïntegreerd, als je bij mij thuis komt dan zie je een strakke inrichting met een heel klein hoekje Marokkaanse elementen. het feit dat ik hier belasting betaal, en allerlei premies en dat ik hier werk en mijn steentje bijdraag aan de Nederlandse economie en maatschappij…dat is de band die ik heb met NL. Ik weet wat zich hier heeft afgespeeld in WO2, ik ken de geschiedenis van NL, ik ben zo geïntegreerd dat ik accentloos Limburgs
vervolg
Limburgs kan praten… Dus ja ik ben Nederlander…van Marokkaanse komaf, en ik ben Moslim… welk stukje is moeilijk om te begrijpen???
Simo, jij bent een driftig mannetje.
en als ik iets noem, dan lul jij jezelf eruit, en nu beschuldig jij mij ervan dat ik zoeist zou doen.
JIJ stelt duidelijk moet.
2. Ik stelde een vraag.
Ik gaf geen richting aan, ik stelde een vraag.
En misschien schemert mijn mening er door heen, maar dat IS MIJN RECHT.
DAT IS HET RECHT VAN ALLE NIET MOSLIMS IN DIT LAND. Niet moslims mogen een mening hebben.
Net zoals jij meningen mag hebben die negatief zijn over de:
– Nederlandse regering,
(achterbaks, aangezien ze de minister van buitenlandse handen schud met Liebermann)
-de nederlandse media,
(verot, en erop uit om moslims zwart te maken om meer krante te verkopen)
– nederlandse politici,
(Wilders, )
– Nederlandse autochtonen
(gemeen tegen moslims, omdat ze allemaal willen dat moslims assimileren)
Wat ik niet begrijp?
Waarom hect jij zoveel waarde aan iets wat, volgens jou, niet meer is dan een “hoekje met marokkaanse elementen”.
Waarom heeft dat kleine hoekje een prominentere paats in jouw leven dan jouw Nederlandse Identiteit?
Dat begrijp ik inderdaad niet, omdat ik niet zo’n hoekje heb.
(En ik veroordeel niet dat je zo’n hoekje heb. Ik vind het alleen storend dat je daar meer waarde aan hecht dan aan je Nederlanderschap)
p.s.
Wat vind jij ervan dat een Nederlandse hogeschool geen kerstboom in de hal plaatst omdat het tegen de multiculturele uitstraling in gaat/het kwetsend kan zijn voor de moslims op de school?
Dinges…zoals altijd heeft discussie met jou geen enkele zin. Zodra jij argumenten voor je kiezen krijgt wordt je persoonlijk.
Waarom je nu weer wijst naar dat kleine hoekje met Marokkaanse elementen begrijp ik niet, ik dacht dat ik in mijn vorige reactie precies aangegeven heb waarom.
Dinges….ik heb jou echt nooit begrepen en ik zal het waarschijnlijk ook nooit doen.
Wat versta jij onder “Nederlanderschap” ???
Dat hoekje met Marokkaanse elementen in een strak gemeubelde woonkamer, geef mij de warmte die ik mis bij mensen zoals jij. Dat hoekje herinneren mij aan de warme kanten van mijn afkomst. Mijn kille Nederlanderschap, word aangevuld met mijn warme Marokkaanse invloeden. Dat betekent dit hoekje voor mij….
overigens heb ik in mijn eerste reactie nergens iets gezegd over dat ik aan het hoekje meer waarde hecht dan mijn “Nederlanderschap” wat dit ook moge betekenen…dat heb jij ervan gemaakt. Ik beschreef alleen hoe mijn woonkamer eruit ziet meer niet. Zelfs Nederlanders vinden het mooi om tussen bijv. strakke meubels iets neer te zetten dat Afrikaans is om het contrast een beetje te breken.
m.b.t je vraag over kerstbomen… wat vind jij dat Haagse Islamitische bewoners van een bepaalde wijk het prachtig vinden dat er een kolossale kerstboom op hun pleintje komt.
Ik heb er geen enkel probleem mee, Nederlanders moeten gewoon doen wat ze altijd gedaan hebben….als ze mij maar niet dwingen mee die boom te versieren of mee te doen met hun viering.
Dinges mocht je willen weten hoe ik erbij kom dat moslims totaal geen problemen hebben met kerstbomen zie
http://www.nioweb.nl/2009/12/10/haagse-wijk-omarmt-wel-kerstboom/
1. Ik werd niet persoonlijk.
lees de reacties maar na
>JIJ< begon oner heftige culturele banden. >JIJ< begon vervolgens over jouw priveleven. (als voorbeeld. Dus >JIJ< werd persoonlijk. 2. Met jou discusieren is al moeilijk zonder dat jij mij gaat beschuldigen. Jij neemt een zin van mij, rukt dat uit verband, geeft er zelf een discriminerende betekenis aan en vervolgens moet ik mij verdedigen. Dat is het persoonlijke gedeelte -_-_-_-_-_ Iik ben ...niet... van mening dat moslims geen rechten hebben, geen rechten zouden mogen hebben, of altijd hun rechten moeten verzaken. Ik ben er geen voorstander van dat iedere Denderlander voor al zijn of haar recht op >>>MOET<<< komen. Sommige rechten botsen met de rechten van anderen, en soms is het de moeite neit waard. Het wordt een kille maatschappij als iedereen alleen nog maar naar zijn eigen recht kijkt, i.p.v rekening houd met zijn medemensen. -_-_-_-_-_-_-_-_ Jij begint met de waarde die allo's hechten aan HUN cultuur. Voor jij denkt dat je mij in de kraag hebt, of voor jij mij allerlei nare meningen toedicht, lees eerst de reacties goed na.
#40 als dit niet persoonlijk is –> [b]Simo, jij bent een driftig mannetje.
[/b]
Nou als je het moeilijk vind om met mij te discusseren en ik zeg het zelfde over jou, dan moeten we misschien elkaar mijden en elkaar met rust laten…. scheelt een hoop energie en typwerk toch….
[quote]
ik ben …niet… van mening dat moslims geen rechten hebben, geen rechten zouden mogen hebben, of altijd hun rechten moeten verzaken.
Ik ben er geen voorstander van dat iedere Nederlander voor al zijn of haar recht op >>>MOET KOMEN [/quote]
ik vind het zelfs een plicht….sterker nog ik vind het vanuit democratisch oogpunt een plicht van iedere Nederlander om op te komen voor elkaars rechten…..
Maar goed dit is niets nieuws we verschillen altijd van mening…
Zo…dominant…zijn die Moslims ook weer niet.
Ik vind niet dat zodra een onwetende groep zich druk maakt om de kunst van een gebouw…wij weer uitleg moeten geven vanuit ons geloof.
China Town krijgt een Koninklijk Opening voor haar gebouwen….en wij moeten ons verontschuldigen voor Prachtige kunst…neee…hoor.. we leven nog in een Democratie…dacht ik…..Toch….
Ja hoor Ata, wat probeer je nou te zeggen. Ik weet dat ik het niet op de man mag spelen, maar in dit geval..
Als Hollander is mij het volgende opgevallen: Marokkanen, Turken en Somaliërs zijn de meest zichtbare moslims. Moslims vanuit Afghanistan, Irak, Iran, en andere Arabische landen ontdoen zich van (het uiterlijke vertoon van) de Islam zodra ze geproefd hebben van het vrije Westen. Ik beweer niet dat dit ook echt zo is, maar dit komt op mij wel zo over.
Jij Ata ziet er uit als een Afghaan, Iraniër,of Irakees. Behoort dus tot de groep die onzichtbaar moslim wil zijn. (vraag me dan nog af in hoeverre je nog moslims bent, maar dat terzijde)
Je stuk lijkt een noodoproep naar die zichtbare moslims om net als jij onzichtbaar te worden. Jij lijkt te zeggen: ”˜beste medemoslims, ontdoe je van die sluier, die baard en zeg of doe vooral niets wat erop wijst dat je moslim bent, en dan worden we geaccepteerd’.
Aan reaguurder moi:
Moi, ik begrijp eerlijk gezegd de door jou gehanteerde tweedeling niet helemaal. In dit geval ligt dat niet aan mij, maar eerder aan de kromme vergelijking die ons is gepresenteerd.
Wanneer ben je een onzichtbare moslim en wanneer zichtbaar? Komen onzichtbare moslims van een andere planeet en / of hebben zij de gave zich onzichtbaar te maken?
Als rekening houden met anderen in jouw perceptie betekent dat je onzichtbaar moet maken, omdat je een moslim bent. Dan heb je niet begrepen wat ik probeer te zeggen. Ik zeg dat moslims naar de tijd en plaats in de samenleving waarin ze leven ook rekening kunnen houden met medebewoners die in rap tempo hun leefomgeving zien veranderen.
Ben je alleen een goed moslim als je zichtbaar bent voor anderen?
Nee, ze komen niet van een andere planeet..zucht.
Zit je haar toevallig niet voor je ogen?
Citaat Ata: Ik zeg dat moslims naar de tijd en plaats in de samenleving waarin ze leven ook rekening kunnen houden met medebewoners die in rap tempo hun leefomgeving zien veranderen.
Wat jij vergeet is dat sommige moslims hier nagenoeg drie generaties zijn. Jij doet dus een hele verkeerde uitspraak door te spreken in termen van: hun leefomgeving. Als zou deze slechts toebehoren aan een select groepje autochtonen dat hier toevallig (nog) langer zit.
Die zelfde leefomgeving waar je het over hebt, is namelijk ook de leefomgeving van die moslims die het op grond van hun overtuiging mogen inrichten zoals het ze goed dunkt en mogen dragen, eten of verkopen wat ze willen. Willen ze een Minaret, dan zou dat moeten kunnen, een baard..ach vooruit moet ook kunnen, wil de AH Halal vlees verkopen, mogen de moslims wat mij betreft beter hun best doen om AH over te halen alleen maar Halal vlees te verkopen.
Net zoals er geen discussie oplaait, wanneer die mensen -die jij aanduidt met medebewoners- besluiten een seksshop neer te zetten midden in een woonwijk, varkensvlees te eten, (tot mijn irritatie) half naakt lopen, zou dit ook niet moeten gebeuren daar waar het gaat om de uiting van de islamitische identiteit. We zijn namelijk allemaal onderdeel van dit land en hebben de zelfde rechten en plichten.
Dus ik begrijp echt niet wat je bedoelt.
Als deze moslims drie generaties later nog niet geaccepteerd zijn, wat geeft je de garantie dat ze vijf generaties verder wel worden geaccepteerd. Is acceptatie ook niet een vorm van gewenning? Als je vaak genoeg iets ziet dan ga je het beschouwen als normaal? De mens is echt niet meer dan een dier, geloof me.
Als we nu alle islamitische uitingen uit het straatbeeld moeten weren, dan zijn we twaalf generaties verder nog nergens. Ik denk ook niet dat moslims daarop zitten te wachten, om bij elke punt van kritiek hun hoofddoek af te werpen om vervolgens te hopen dat er ooit een tijd zal komen dat het wel geaccepteerd zal worden.
Bezwijken onder xenofobie is echt niet de oplossing. Wij moeten eens in dit land leren minder zelfzuchtig te zijn en er geen gewoonte van maken om bij elke economische crisis (helpen) mensen op grote schaal uit te moorden om onze ”˜geluk’ te waarborgen.
Citaat Ata: Wanneer ben je een onzichtbare moslim en wanneer zichtbaar?
Jij bent een onzichtbare moslim. E
vervolg:
…Een moslimman met baard is een zichtbare moslim.
Citaat: Ben je alleen een goed moslim als je zichtbaar bent voor anderen?
Niet per definitie, maar ik geloof wel dat dit de zienswijze is van veel moslims. Waarom zouden velen zich dan geroepen voelen er zichtbaar uiting aan te geven, met het gevolg om belachelijk gemaakt te worden en te worden uitgesloten?
Intressant topic.
Ik ben het met de schrijver eens dat de vaak door links geiniteerde plannen meer kwaad dan goed doen. Dan kun je denken aan halal vlees op schoolaangelegenheden, om moslims maar niet tegen het hoofd te stoten, geen kerstboom etctra.
Maatregelen die volgens mij lang niet van alle moslims hoeven. Maar door vaak linkse mensen bedacht worden.
@46,
Ook een intressante reactie.
Ik heb mij vaak verbaast over moslims die uiterlijk zich gedragen als een goed moslim en ook aangegeven dat dit belangrijk voor hun is. Dan denk ik aan zaken zoals vasten, halal eten, geen sex voor het huwelijk en zelfs een hoofddoek.
Maar geen enkel probleem hebben met zwart rijden of zelfs met het kijken naar porno films.
Dan kan ik het niet meer volgen. Wat voor een zin heeft het dan nog om je zgn als een vroom moslim te gedragen?
Ik merk bij het lezen van Ata’s stuk dat het idee me tegen de borst stuit. Als ik het naar mijn leven vertaal dan, want ik ben geen moslim.
Maar ik ben wel Nederlander, en als ik me zou gaan beperken in het uiten van wie ik ben en wat ik belangerijk vind, omdat ik anders misschien niet word geaccepteerd door de andere mensen in mijn land zou ik me toch aardig verdrietig gaan voelen. En als een ander me ging vertellen dat ik dat moest doen zou ik misschien ook wel heel recalcitrant worden.
Dus moet je, ook al werkt het misschien, dat dan op de koop toe nemen?
Daarnaast is voorgaande denk ik (maar wie ben ik) een heel Hollandse houding, die Hollanders uiteindelijk beter zullen begrijpen.
Als je eenmaal zwart schaap bent dan helpt het vaak niet om onzichtbaarder te worden.
Mensen die bang worden van halal vlees in de supermarkt zijn bang in zichzelf, als je dat vlees weghaalt dan vinden ze wat anders, of dan wordt juist de onzichtbare horde moslims het nieuwe schrikbeeld.
Maar blijkbaar vinden moslimreageerders hier halal vlees in de AH heel stom? Dat snap ik dan weer niet..
@moi: Ja ik denk dat acceptatie, en trouwens ook integratie, een proces is van wederzijdse gewenning. Maar ik denk niet dat als het na drie generaties nog niet gebeurt is het dan kansloos is. Als je naar de geschiedenis kijkt is er vaak meer tijd nodig geweest.
Ik vestig daar mijn hoop dan maar op want wat een klotesfeer in Nederland de laatste jaren..
Ik ben links ja. Sorry.(!)
Lachwekkend dat de Appie Hein hier bij wordt gehaald. Moslims kopen ook buitenproportioneel tomatensoep en zonnebloemolie. Zullen wij uit empatische overwegingen ook de Albert Hein vragen deze niet meer te verkopen. Haha bizar wat angst met de mens kan doen. Deze column is eigenlijk helemaal niet lachwekend eerder triest. Wat hier wordt bewezen dat een moslim bang is geworden…
Interessant stuk maar ik merk toch een grote tegenstrijdigheid tussen de laatste alinea en de rest van het stuk. Het zijn juist die onderbuikgevoelens, vooral de toegenomen drang deze te uitten, die ervoor zorgen dat alles wat in negatieve zin aan moslims gelinkt kan worden ook gelinkt zal worden. De rol die moslims hier zelf in spelen is minimaal. De rol van moslims in beleid of productaanbod in winkels etc is dan ook erg klein. Wat zouden de joden anders kunnen hebben gedaan om niet massaal uitgemoord te worden tijdens de 2e WO?
Wat je je in je laatste alinea vraagt is dat moslims zich voorbeeldig moeten gedragen om de autochtoon te behagen. Mensen moeten gewoon zichzelf zijn, zo blijf je tenminste geloofwaardig en vind je rust.
Uiteindelijk komt het neer op: “Moslims zijn ook maar mensen”.
Wat hebben de Joden hiermee te maken
#51 is het verboden om Joden als voorbeeld te gebruiken????
Voorbeeld???
#50
“Wat zouden de joden anders kunnen hebben gedaan om niet massaal uitgemoord te worden tijdens de 2e WO”
Wil je daarmee zeggen dat de moslims binnenkort met treinen naar de zoutmijnen getransporteerd worden. Naar het voorbeeld van de Joden. Ikzelf geloof van niet.
Daarom zie ik het verband tussen moslims en in de oorlog uitgeroeide joden niet.
-_-_-_-_-_-_-_
Of om het op jouw niveau te zeggen:
Joden in een voorbeeld gebruiken is niet minder toegestaan dan asociale Marokkaanse allochtonen gebruiken als voorbeeld, wanneer je praat over tuig in Nederland.
-_-_-_-_-_-
Maar je staat vrij om joden als voorbeeld te nemen. Volgens mij zijn er zijn veel moslims die inderdaad een voorbeeld zouden mogen nemen aan Joden.
#53 zit dan niet zo te zeuren…. wanneer het woordje joden gebruikt word om iets te verduidelijken.
Simo, in ieder geval bedank voor je reactie.
Ik zeur niet wanneer joden als voorbeeld gebruikt worden.
Ik zie alleen niet in wat dat voorbeeld moet verduidelijken.
Ik stel duidelijk “Daarom zie ik het verband tussen moslims en in de oorlog uitgeroeide joden niet.”
In plaats van zinloos keuvelen, mag je het voor mij verduidelijken.
En als zelfs jij het niet uit kunt leggen, dan is het een slecht voorbeeld, denk je ook niet?