Voorpagina Algemeen

De on- en zichtbaarheid van de Nederlandse moslim

In het diepste van mijn wezen ben ik vol overtuiging dat een goede moslim altijd op de eerste plaats een goed mens moet proberen te zijn in dit aardse leven. Bovendien is het finale oordeel niet aan moslims zelf om onderling te bepalen wie voldoet aan dit bekend verondersteld zijnde criterium om een fraaie skybox te kunnen bemachtigen in het hiernamaals.

Wat heeft het dus überhaupt voor zin om mij of andere personen uit te maken voor een on- of zichtbare moslim? Voor God / Allah is gelukkig niemand onzichtbaar en ook de onzichtbaar geachte moslim niet. Levensbeschouwelijk gezien kan religie als gouden gids dienen om je leven op een vooraf beschreven manier in te richten, maar de mens als levend wezen is ook uitgerust met een geweten en zekere mate van intelligentie om logisch en vooral gezond te blijven nadenken.

Dat is wat mij sterkt in mijn overtuiging, dat je ook een goed mens kunt zijn als je jood, christen, boeddhist of voor mij part niet gelovig bent. Je kunt ook een goed moslim zijn als je minder vroom en minder zichtbaar bent in de samenleving . Ik meen zelfs te herinneren dat er een passage in de koran staat dat Allah houdt van bescheiden mensen. Bescheidenheid siert juist de moslim en al het excentrieke vertoon is teveel van het goede.

Wie mij voorhoudt zoals de Amerikaanse dominee Creflo Dollar dat de weg naar de hemel louter bereikbaar is door Jezus als de zoon van God te accepteren, is niet wijs. Ik heb nog steeds maar iets minder moeite met moslims die beweren, dat je zichtbaar moet manifesteren in de samenleving om je moslimidentiteit te benadrukken.

Misschien komt het door mijn naam en roots dat ik vind dat religie steeds minder thuis hoort in het publieke domein. Je bent in mijn ogen niet minder moslim als je rekening wenst te houden met medelanders, die in rap tempo hun leefomgeving hebben zien veranderen. Ik kan het hen eerlijk gezegd ook niet kwalijk nemen dat hun Nederlandse identiteit niet zo sterk is ontwikkeld, dat elke verandering in de samenleving wordt gezien als een bedreiging van ‘buitenaf’. Het fenomeen dat Wilders de islamisering van Nederland noemt.

Hetzelfde geldt in tegenovergestelde richting voor moslims. Hoe sterk is hun individuele moslimidentiteit? Een moslim hoeft zich voor mij niet onzichtbaar te maken om zijn religieuze identiteit te verhullen. Maar wat heeft het überhaupt voor zin om voor het grote excentrieke vertoon te kiezen als je weet dat het de acceptatie en dus integratie van moslims in Nederland in de weg staat en politici als Wilders stevig(er) in het zadel helpt.

Ik meen mij zelfs te herinneren van een van mijn godsdienstlessen, dat de islam ook voorschrijft dat je als moslim ook de plicht hebt om je aan te passen en leeft naar de tijd en plaats in de samenleving waar je op dat moment bent. Dit is wat de islam zo tolerant en vreedzaam maakt.

Mijn liefde voor dit land is groter dan die van Geert Wilders. Ik ben verwikkeld in een polemische strijd met populisten, die zogenaamd het beste voor hebben met dit land. Ik ben Ata, beetje burgerlijk ongehoorzaam en al heel wat lentes jong. Mijn naam is seculier, mijn pen messcherp en voel me gelukkig nog altijd thuis in dit land. Ook ik blijf hier!

Lees andere stukken van Ata