Er is veel veranderd sinds de tijd van de gastarbeiders in de jaren 70. We hebben een andere koningin, kleuren televisies en de moslims hebben andere baantjes. Ze werken nu namelijk ook als advocaat, accountant, arts… en zo gaat het lijstje nog wel even door. Dat is niet voor alle werkgevers goed nieuws.
Moslims moeten zo nodig 5 keer per dag bidden, waarvan drie gebeden tijdens kantoortijd. Werkgevers geven hier niet altijd de ruimte voor. Ja, in dit land van de CAO’s, secundaire voorwaarden en allerlei andere voorzieningen voor werknemers komt het echt voor. We moeten ook erkennen dat er een significante groep moslim-werknemers bestaat, die het niet kan opbrengen om pauze te vragen voor de gebeden die niet langer duren dan een rookpauze.
Godzijdank heb ik op dit gebied nooit problemen gehad met werkgevers. Ik kaart dit zo vroeg mogelijk aan. Het liefst nog tijdens het sollicitatiegesprek. Indien het op een harde ‘nee’ uitkomt, is het voor wat mij betreft ook toedeledokie.
Een interessante anekdote: Er was eens een werkgever die bij het horen van de kan-ik-bidden-vraag de beste man meteen aannam als accountant. ‘Iemand die trouw kan zijn aan God zal ook eerlijk zijn in zijn werk’. Voor wie wil bidden tijdens werk – ongeachte welke religie – en niet weet welke rechten je precies hebt, lees het rapport van de Commissie van Gelijke rechten. Ook goed voor algemene kennis natuurlijk. Toevallig speelt dit probleem niet alleen bij de moslims. Christenen – met zelft een speciale website – zitten in hetzelfde schuitje. Tijd voor een samenwerking?
Nog een aantal voorbereidingstips voor het gebed tijdens je werk/studie. Brought to you by Projectgroep Moslims In Dialoog:
- Neem een flesje water mee in je tas. Na iedere toiletbeurt kun je dan istinjaa (het reinigen van de geslachtsdelen) verrichten. Mocht je je flesje water vergeten zijn, dan kun je ook wat toiletpapier natmaken en daarmee istinjaa verrichten.
- Iedere werkplek/iedere onderwijsinstelling heeft een wastafel. Daar kan de rituele wassing verricht worden. Ondanks dat het niet de bedoeling is dat je je schaamt voor het verrichten van de wassing als anderen je kunnen zien, is het ook een optie om gebruik te maken van het invalidentoilet. Hier vindt men vaak de wastafel in dezelfde ruimte als het toilet (en deze kan dus afgesloten worden). Dit is ook een oplossing voor de zusters die een hoofddoek dragen.
- Verricht de wassing voordat je je huis verlaat en trek dan je sokken en/of hoofddoek aan. Je kunt dan bij de volgende wassing over je sokken en hoofddoek heen wassen en hoeft deze niet meer uit te trekken. Dit voorkomt een hoop apart uitziende taferelen.
- Voor de zusters die het excuus gebruiken dat ze niet de juiste kleding dragen om buitenshuis het gebed te verrichten. Dat je niet voldoet aan de verplichting om buitenshuis de juiste kleding te dragen, betekent niet dat je de verplichting van het op tijd verrichten van het gebed ook maar naast je neer moet leggen. Neem een tasje met gebedskleding mee. Deze kun je eventueel ergens op je werk/school opbergen of iedere dag gewoon meenemen naar je studie- of werkplek.
Met dank aan Jihad voor de tip.
110 Reacties op "Bidden op de werkvloer"
Voor mensen uit de Maliki Mahdab is het gebruik van een steen als alternatief voor water toch toegestaan ?? voor anderen niet ???
T’is de oplossing die ik gebruik , kan ik zelfs tijdens mijn rondes in een technische ruimte bidden , ook als er geen water aanwezig is …
Past niet in westerse bedrijfsvoering!!!
Die is geënt op efficiency en daarin ook haar succes kent!!
Persoonlijk zou ik geen enkel respect tonen voor afgedwongen privilege van een dergelijke werknemer/collega. Uit ook mijn irritatie naar rokende collega’s( alhoewel uit het rookhok soms bedrijfsnieuwtjes komen, dat wel weer)
Maar goed dat zal jullie niet verbazen
#2 wat iemand in zijn pauze doet, gaat jou geen ene moer aan.
Aan Vele
Erg kort door de bocht vind ik je opmerking onder 2.
Ik heb op een politiebureau gewerkt waar een islamitische man als schoonmaker werkte. In dat gebouw was een kleine kamer waar allerlei gereedschappen en andere spullen werden neergezet. Mohammed gebruikte die ruimte ook om zijn gebed te kunnen doen. Ik ben verschillende keren naar binnen gelopen,omdat ik iets moest hebben zonder te weten dat hij daar op zijn knieen zat om te bidden.
En ja… Vele … dat heeft mij nooit gestoord. Gewoon van kwestie van fatsoen en respekt tonen !
Wassen op het invalidentoilet? En de invalide collega wacht wel even, bedoel je dus? Klinkt logisch, jouw geloof is immers belangrijker van de ongelovige kreupele! Allah heeft hem ook niet voor niks invalide gemaakt natuurlijk…
Wat een instelling heb je dan zeg…
Iemand heeft voor het werk een contract getekend. Als daarin ruimte is voor het gebed, prima. Als daarin geen ruimte is voor het gebed, dan is het pech hebben. Als iemand dan toch zo nodig wil bidden kan die net zo goed een andere baan zoeken. Verwacht niet ineens dat een heel bedrijf moet veranderen omdat 1 persoon zijn levensovertuiging wil uitdragen. Dat is een vorm van arrogantie, en dat wil een moslim juist niet, toch?
Bidden doe je toch gewoon lekker thuis, er zijn vast wel regels waardoor je de gemiste beden kan “inhalen”, zonder dat je geliefde plek in het paradijs in gevaar komt…
#6 en #7 Hebben jullie er problemen mee als ik i.p.v. 30 minuten pauze neem, 10 minuten daarvan gebruik om mijn gebed te verrichten… De werkgever heeft geen ene moer mee te maken hoe ik mijn pauze in deel.
De werkgever hoeft voor mij geen aparte ruimte te creeeren, ik zoek wel een plek waar niemand is en vericht mijn gebed. Wat kun je hierop tegen hebben??
En kom niet met die onzin, van dat hoort hier niet blabal…chinees eten hoort hier ook niet maar het is er wel.
Zal mijn irritatie laten blijken.
Mijn direct leidinggevende is van een zwaar gereformeerde kerk. Geen enkele moeite mee,
zal zelf een GVD inslikken. Maar laat hij niet regelmatig blijk geven op de werkvloer van zijn geloof want dan geef ik blijk van mijn geloof en hoe ik tegen zijn geloof aankijk.
Maar goed hij weet en is ook zo verstandig dat zijn geloofsbeleving niet op de werkvloer thuis hoort.
Ik heb begrepen dat als er geen manier is om te bidden op werk dat je dit kunt oplossen door taksir, net alsof je bidt als je op reis bent. Als dat zelfs niet mogelijk is gewoon met je ogen bidden.
Verder hoef je geen water te gebruiken als er geen ruimte voor is kan ook met taimum.
Ik ben ooit aan de slag geaan bij een grote bank/verzekeraar ( grootste) waar men mij na twee maanden zelf heeft gevraagd of ik wilde bidden. Ik was wel verrast door de vraag, waarop mijn manager zei dat hij wist dat moslims 5 keer per dag willen bidden. Hij zei als je dit wil dan reserveer ik een ruimte voor je waar je in kan bidden. Ik vroeg waarom hij dit voor me deed, hij zei ik heb nooit iemand gezien die zo hard werkte en netjes werkte. Hij zei als je nou de kantjes eraf liep dan had ik het niet gevraagd maar met jouw werkhouding vind ik het niet meer dan gepast.
De manager zelf was een diepgelovig christen, hij weet zelf niet hoeveel indruk zijn woorden op mij hebben gehad, maar ik denk er nog altijd aan.
@ Simo
Geen probleem mee, probeer andere geloofsgenoten ook die handelswijze te laten toepassen!!
#11 Simon, ik heb er geen enkel probleem mee als mensen met een ander geloof willen bidden..in hun vrijetijd.
Voor mij is dit overigens geen enkel probleem. ik heb flexibele werktijden, en kan mijn werk geheel aanpassen aan mijn situatie. Collega’s delen hun tijd zo in dat het voor hun het beste uitkomt en ik doe dat ook..
Werkgever kijkt altijd naar de hoeveelheid uren die je maakt en de kwaliteit van het werk dat je levert.
Tijdens de ramadan, heb ik kunnen regelen dat ik de pauzes doorwerk (ook al mag dat niet van de arbo) en dat ik een half uur eerder naar huis ga, of een half uur later begin. Voor mijn functie is dit geen ekel probleem, en voro mijn collega’s ook niet.
Dus mensen die hier beweren dat dit niet kan, of dat het niet hier hoort, dat is onzin.
Aan 5-6-7-9
Kan iemand van jullie mij enerzijds uitleggen… waarom collega’s wel onder werktijd buiten gaan roken, hetgeen ook ten koste gaat van anderen en natuurlijk de centen van de baas gaat ?
En anderzijds waarom een collega die moslim is nota bene in zijn lunchpauze ( lees eigen tijd)niet 10 minuten zijn gebed mag doen ?
Aan 5-6-7-9 Graag een goed beargumenteerd en gedegen onderbouwd weerwoord en dus niet de gebruikelijke onzin van jullie !
“Dus mensen die hier beweren dat dit niet kan, of dat het niet hier hoort, dat is onzin.”
Goed punt. Mooi dat het voor jou goed uit komt. Maar zoiets kan niet bij alle bedrijven.
En als de pauze niet genoeg tijd bied om te bidden dan kun je als enkele (anders)gelovige niet verwachten dat het bedrijfs beleid aangepast wordt.
#13, Ik heb het niet over de momenten/tijdstippen gehad, wat je in je eigen tijd doet moet je zelf weten. Ik vind alleen dat het invalidentoilet hiervoor niet misbruikt dient te worden. Dat toilet heeft een andere functie en het continu beschikbaar zijn van zo’n toilet is belangrijker dan rituele handelingen van een gelovige.
Wie wilt bidden op het werk, vind wel een oplossing. Een oplossing met het management kan gevonden worden en anders kan men het altijd doen zonder dat de anderen het weten. Een moslim moet alleszins alles proberen om tijdig te bidden.
#14 Elke werknemer heeft recht op 30 minuten aaneengesloten pauze.
Mijn vader was een productiemedewerker in een tegelfabriek. De machines kunnen daar niet stilgelegd worden, omdat dit effect heeft op het hele productieproces. Dus pauzeren ze in groepen, gedurende dat 1 persoon pauzeert let een andere gedurende 30 minuten op twee machines. En toch was het ook daar gewoon weg mogelijk voor mijn vader om gewoon zijn gebed op tijd te verrichten. Het heeft NIETS te maken met niet kunnen maar NIET willen.
“Een pauze die niet genoeg tijd bied??” leg eens uit… je hebt gewoon recht op 30 minuten lunchpauze… Dus het beleid zit al fout als werknemers geen lunch pauze krijgen.
Noem nu eens een beroep waarbij je geen aaneengesloten lunch pauze krijgt?
Zelfs spoedeisende beroepen, kennen een lunchpauze… de taken worden zo ingedeeld dat het mogelijk is.
#15 één geval heeft het over het invalidentoilet….en je hebt daar gewoon een punt, maar ga nu nou niet doen alsof iedereen nu misbruik maakt van een invaliden toilet…
Leopardo heeft gelijk.
#18, dat doet ook niet iedereen maar in het artikel wordt dit aangehaald als optie om je ritueel te kunnen vervolbrengen. En daar reageer ik op. Maar ik ben wel blij dat je het zelf ook “misbruik” noemt, want dat is het.
En dat niet iedereen het doet is niet van belang, als we afpreken dat een invalidentoilet voor invaliden is, dan moeten we er niet van maken “voor invaliden en eventueel ook voor biddende moslims.” Want dan is het daarna “Voor invaliden, biddende moslims en Piet van accounting die het normale toilet te ver weg vind” en dan is het hele nut van een invalidentoilet weg.
Kortgezegd, jouw ritueel is jouw ritueel en geeft je geen recht op zaken waar je anders ook geen recht op zou hebben. Je parkeert ook niet op een invalidenparkeerplaats omdat die lekker ruim rijn en je bidmatje zo handig naast je auto past.
Uit het artikel
“Moslims moeten zo nodig 5 keer per dag bidden, waarvan drie gebeden tijdens kantoortijd.”
Hoe laat komen die gebeden tijdens kantooruren? En hoe lang duren die gebeden?
Ik weet in ieder geval dat ik op mijn werk niet drie pauzes van een half uur op kan nemen.
(welke indruk hierboven gewekt wordt)
Het gebed zelf duurt niet langer dan 5 minuten,niet 30 minuten. In het zomer is het heel makkelijk ,omdat je waarschijnlijk alleen 1 gebed , middag’s gebed-thohr-, tijden werk-uren bidt…in het winter kan het soms wel 3 gebeden zijn…tohr , asr en maghreb … maar het duurt echt niet langer dan 5 minuten… om je voor 5 minuten volledig op je gebed te concentreeren is moeilijker.
Als je moslims op je werkvloer of school kent , vraag maar of je mag kijken…zullen ze vast niet erg vinden…en kan je zelf zien hoe makkelijk het is.
een paar jaar geleden tijden een zomer baantje,vroeg ik of ik een lege kamer mocht binnen gaan om te bidden. Er waren wel wat meerdere moslims en ze gaf me niet alleen een kamer maar wou met me mee bidden :) …. had ik dus nog nooit meegemaakt (ze was geen moslim,maar wou weten hoe het voelde).
Toen ik in Nl was , vond ik het veel moeilijker… Ik begon dan pas met het praktiseeren en mocht tijdens mijn pauze in het begin wel van de concierge bidden in een lege klaslokaal…na een tijdje hadden ze besloten dat geen enkel student alleen in een klaslokaal mocht ( wat nog steeds gebeurde,maar her bidden was een probleem voor hun).. ik was de enige die bad en moest daarna 10 minuten rennen naar een vriendin’s huisje ,snel bidden en weer terug rennen… ik mis Nl niet :)
Ik heb nog nooit een positieve reactie van Vele gezien. Vele, vind je dit leven wel leuk?
Ik met mijn naasten hebben in één woord een geweldig leven
zowel voor wat betreft gezondheid als financien.
Dank je Mele voor je belangstelling en ik wens jou en jouw naasten het dubbele toe.
Trouwens Lieke heb je een ban??
#20 ik ben het geheel met je eens… was ik ook al in mijn vorige reactie #18.
aan alle moslims hierzo: het stoort me echt om zonder bronvermelding makkelijk te doen over de rituele wassing: met geen water bedoelt de islam : echt geen water, nergens te krijgen (de profeet leefde in een woestijngebied….) en alle overige regels zoals over hoofddoek en voet symbolisch met water vegen, ook daarvan graag de bronnen: de alle mogelijke interpretaties graag, ik heb ze al, aan anderen de taak om verder te zoeken: tip: check de site van al-yaqeen
#21 gebeden duren per gebed maximaal 5 a 6 minuten.
Afhankelijk van de lengte van de dagen, kun je er 2 tot 3 gebeden hebben in de winterperiode, tot 1 a 2 in de zomerperiode.
Het belangrijkste gebed “El Asr” is verplicht om op tijd te bidden. andere gebeden geven je iets meer ruimte.
als elke moslim nu eens, zijn kopje koffie laat staan, en het gebed uitvoeren is er per definitie geen tijd verkwanselt. Als het beroep het toelaat, zoals dat van mij, dan bid je op tijd en haal je de tijd gewoon in.
Het gaat hier niet om excessieve tijd besteding aan het bidden, het gaat om hooguit in totaal 10 tot 15 minuten voor de hele dag….als werkgever die moslims in dienst heeft niet 15 minuten uit hun EIGEN tijd beschikbaar stelt voor 5 minuten bezinning per gebed…dan houd het echt op.
En nogmaals men hoeft geen apparte kamer te regelen, men hoeft geen aparte voorzieningen getroffen te worden, de moslim red zich met de bestaande middelen.
Je krijgt ervoor terug, moslim medewerker die zich goed voelt in dat bedrijf, die zijn best doet voor dat bedrijf, dankbaar is en blij is met zo’n werkgever. dit heeft weer gevolgen voor de inzet, het bevorderd de communicatie…kortom wat heb je als baas te verliezen?
Ik begrijp werklijk niet waarom sommigen hier op dit forum en onder deze topic zo moeilijk doen !
Laat gewoon ieder mens in zijn waarde en respekteer dat de ander anders is dan jezelf bent ! Als een moslim 5 x per dag wil bidden… prima.. geen problemen mee !
Als twee homo”s hand in hand willen lopen…. prima geen problemen mee !
Als moslimvrouwen zich willen bedekken… prima ook geen moeite mee !
Vrijheid is een groot. Volledige vrijheid die men voor zichzelf opeist,
houdt daar op te bestaan waar men de vrijheden van anderen beperkt !
Stefan
Vertel dat de christen in de islamietische landen.
Je kunt zoals anderen in Nederland ook verweten wordt, de gegeven vrijheid misbruiken om in dit geval door gebruik van rituelen je punt te maken.
Zoals gezegd daarmee stelt
de collega zich open voor kritiek.
#29 Vele, als je zo begaan bent met christenen in Islamitische landen, ga daar je je gevecht voeren. We zitten hier in Nederland, en we hebben het hier over dingen die alleen in Nederland gelden.
Zodra jij geen goede onderbouwing kunt vinden, betrek je er snel islamitische landen bij, zo is het makkelijk want dan hoeft je niets te onderbouwen. Maar de link tussen Nederland en Islamitische landen, is er m.b.t. dit onderwerp niet. Het gaat om, een moslim die in zijn eigen tijd wil bidden…wat dat te maken heeft met wat zich afspeelt in Islamitische landen weet ik niet, ik snap ook je punt niet… Klaarblijkelijk keur je de manier hoe moslims met christenen omgaan af in die landen tegelijkertijd gebruik je dat argument om goed te keuren dat moslims hier maar niet mogen bidden…dit is echt krom
@ vele, kunnen moslims in NL er wat aan doen dat er landen zijn met in de meerderheid moslims, die zich misschien misdragen tegen christenen…
cola kan je niet met pepsi wegwassen….. kortom hou toch op met treiteren!!!
Aan Vele
Mijn betoog geldt voor iedereen Vele !!!
Dit ..ongeacht religie, geaardheid, huidskleur,ras wat het ook zij !!!
Er zijn goede en slechte moslims ..net zo goed als er goede en slecht homo’s en of christenen zijn !
Ja . en christenen en homo’s worden in veel islamitische landen zwaar vervolgd ! maar dat wil toch niet zeggen dat ik daarvoor onze nederlandse moslims een rekening moet presenteren. Wat een onzin !!!!
Ik vind dat je ongenanceerd bezig bent
30 31
Tja als je dat niet weten wilt.
Zoals jullie ook zovaak stellen, we leven heden ten dage niet meer op een eiland.
Jullie laten je bijvoorbeeld voeden door buitenlandse media die in jullie optiek dichter de “waarheid” benaderen
Als het er op aan komt kent de islam geen nuances
#33 wat heeft dit allemaal met bidden op het werk te maken???
@26
Daar heb je volkomen gelijk in, wassen met een steen als er water in de buurt is, Nederland waterland..
Zo zie je dat mensen met hun eigen regels komen. Wat heb je aan vijf minuten bidden wat met veel gehaast gebeurd en zonder liefde alleen omdat het moet dan dat je het rustig thuis inhaalt zonder gehaast met veel liefde.
Er is geen liefde meer op aarde vandaar alle kritiek en uitingen/boosheid/irritaties van iedereen.
Een vriend van me (Maliki Mazhab) leest de verplichting van Magrib hardop. Kwam werkgeefster naar binnen die hem in die houding zag staan en hardop verzen uit de Heilige Qoeraan hoorde reciteren.
“Ik dacht dat je jezelf zou opblazen”!!!
nee echt waar!!!
Wie is el yaqeen???
Je mag met een steen wassing doen, zoals ook taksir is toegestaan, of zelfs met je ogen biden op werk. Het belangrijkste is dat het op tijd gebeurt.
ismail 36
Niet zo pessi
Er is nog genoeg liefde op deze wereld.
Zie bv de actie voor Haiti
Logitech,
Waarom zeg je erbij Maliki Madhab, wat is daar de relevantie van.
Ik irriteer me mateloos aan de zgn. Islam geleerden hiero. Als je iets wil weten, vraag het dan aan een geleerde die al zijn hele leven in de boeken/kennis zit en weet waar hij/zij over praat.
Hier zitten mensen die praten over de Islam, terwijl ze misschien niet eens het Arabisch machtig zijn en soerat Al-Fatiha niet eens goed kunnen reciteren.
Een beetje praten over madhabs, stenen, water en Islamitische rituelen. Als je echt interesse hebt in de Islam, ga dan aub naar iemand die weet waar hij/zij het over heeft. Jullie praten hier allemaal poep en iedereen doet maar wat hij/zij wil, alsof de Islam één of ander spelletje is, waarmee je maar kan doen wat je wil. Hou hiermee op aub, want je doet jezelf en de Islam hier geen goed mee.
Aan de reacties op dit forum valt duidelijk af te lezen dat er onderling veel onenigheid is mbt islamitische onderwerpen. De 1 verwijst naar die bron, de andere weer naar een ander.
Dit is precies de kern van het hele islamitisch geloof, er valt geen touw aan vast te knopen, en klopt ook voor geen meter.
Beste mensen,
Steen gebruik je alleen als je een handycap /ziekte hebt waardoor het te moeilijk is om je met water te reinigen. Of als je op reis bent en er is geen water voorhanden.
In alle andere gevallen, dien je ritueel met water de reinigen.
Dus als je een goede gezondheid hebt, en je kun gewoon bewegen DAN gewoon normale “woudou” niks met stenen of zo.
#41 Jan Klaas wie geeft zich hier dan uit voor een geleerde??
#42 Laat me even jou reactie analyseren. Mensen vertellen iets, en jij zegt dan meteen, [b]er valt geen touw aan vast te knopen en klopt ook voor geen meter.[/b]
Waar kun je dan geen touw aan vast knopen en klopt het voor geen meter, is het de persoon die dat zegt of de islam…
Wat jij doet je ziet wat iemand zegt, vervolgens gebruik je dat om de Islam ermee aan te vallen.
Je kunt ook anders denken, loop eens naar een Moskee en praat met de imam, dan weet je 100% zeker hoe het zit, en heb jij geen reden om van alles aan te nemen wat mensen hier zeggen.
Wat ik hier zie, is dat het klopt wat er gezegd word alleen de hoedanigheid waarin je bepaalde dingen moet doen daar is een meningsverschil over.
Om de voorbeeld met de steen aan te halen, als moslim die ziek is, of die gehandycapt is, mag een steen gebruiken om zich ritueel te reinigen, ook al zou er water aanwezig zijn. terwijl een gezonde persoon, dit niet zomaar mag doen.
“Dit is precies de kern van het hele islamitisch geloof, er valt geen touw aan vast te knopen, en klopt ook voor geen meter”
zijn we het een stukje met elkaar eens
#44 is door mij geschreven en niet door Simon. Excuses soms tik ik veel te snel…
#45 ik ben het totaal niet eens met je, dus ik snap niet hoe je erbij komt dat we het eens zijn????
Ik wist niet dat ze nog paddo’s verkochten :)
Haalde twee namen door elkaar.
(ik zal neit de eerste zijn)
relax man… neem een jointje.
#43 Ik bedoel de mensen die hier Islamitische uitspraken doen en zo overtuigd zijn van hun gelijk over die uitspraken.
Zie bijv. #36 en #38.
“Dit is precies de kern van het hele islamitisch geloof, er valt geen touw aan vast te knopen, en klopt ook voor geen meter”
Maar je zou er toch mee eens moeten zijn. Jij noemt zelf regelmatig dat de ene moslim de andere niet is.
m.a.w. Simon zegt hetzelfde als jij zegt, alleen op een minder vriendelijke toon, en duidelijk een andere persoonlijke interpretatie.
Quote simo: #29 Vele, als je zo begaan bent met christenen in Islamitische landen, ga daar je je gevecht voeren. We zitten hier in Nederland, en we hebben het hier over dingen die alleen in Nederland gelden.
Zodra jij geen goede onderbouwing kunt vinden, betrek je er snel islamitische landen bij, zo is het makkelijk want dan hoeft je niets te onderbouwen. Maar de link tussen Nederland en Islamitische landen, is er m.b.t. dit onderwerp niet. Het gaat om, een moslim die in zijn eigen tijd wil bidden…wat dat te maken heeft met wat zich afspeelt in Islamitische landen weet ik niet, ik snap ook je punt niet… Klaarblijkelijk keur je de manier hoe moslims met christenen omgaan af in die landen tegelijkertijd gebruik je dat argument om goed te keuren dat moslims hier maar niet mogen bidden…dit is echt krom
——
Laten we nou eens afspreken dat ze vele net zo hard negeren, totdat hij iets nuttigs te melden heeft.
Zijn opmerkingen zijn altijd van dezelfde toon dat hij onder een andere naam zo door de mand valt.
#50 Die paddo’s werken goed zie ik…
Nogmaals wat Simon zegt is natuurlijk onzin. Hij zegt eigenlijk, als iedere moslim op een forum door elkaar schreeuwen, dan is de islam fout en klopt er iets niet met de islam.
De kern is juist dat de islam niet fout is, maar de uitleg van deze mensen, noem het onwetendheid, noem het een anderen mening erop na houden, noem het wat je wilt, maar ga niet zeggen de islam is doordat iedereen maar in het wilde weg dingen zegt niet goed.
Als je hetzelfde wat Simon zegt zou betrekken op wetenschap, omdat daar ook verschillende meningen zijn, verschillen standpunten, verbouwingen, als je een forum zou hebben waar iedereen ZIJN kijk op het geheel geeft dan ga je ook niet zeggen, “tjonge jonge van die wetenschap klopt niets van” dit gebaseerd op wat schreeuwers zeggen. Dit is dus niet correct…. en kan ik helaas niet eens met je zijn.
#48 geen probleem…. ik rook trouwens helemaal niet, nooit gedaan en zal het ook nooit doen.
While the life-expectancy gap between men and women has decreased, it’s no secret that men still need to pay more attention to their bodies. Several things work against men. They tend to smoke and drink more than women. They don’t seek medical help as often as women. Some men define themselves by their work, which can add to stress.
There are also health conditions that only affect men, such as prostate cancer and low testosterone. Many of the major health risks that men face ”“ like colon cancer or heart disease – can be prevented and treated with early diagnosis. Screening tests can find diseases early, when they are easier to treat. It’s important to have regular checkups and screenings.
#52 Moi :) zou dat helpen denk je…. ik denk het niet, mensen zoals Vele, hebben een tunnelvisie, ze zien gewoon wat ze willen zien.
#simo
Of…we moeten hem juist extra veel liefde en aandacht geven. Heb het idee dat hij dit wel nodig heeft.
Indien de islam niet fout is, maar slechts de interpretatie daarvan, dan zijn er wel opvallend veel foute intepretaties van de islam.
Zou het kunnen zijn dat de interpretatie van de islam in de islamitische landen beter of slechter is dan hier in het westen?
Indien de interpretatie beter zou zijn, waarom kiezen zoveel moslims er dan toch voor om in het westen te gaan wonen?
Of kunnen we gemakshalve toch maar niet spreken over de interpretatie daar en hier?
Jan Klaas,
Als je iets niet begrijpt of weet mag je het ook vragen, ik zal het je dan wel uitleggen.
heren simo en moi vriendelijk aangeboden van jullie maar nee dank u ik ben niet van de heren liefde
en ik heb een totaal andere begrippenkader bij liefde dan die van de islam.
Misschien begin je al met de verkeerde vraagstelling Simon? Misschien is de islam noch goed noch slecht? Misschien pik jij net de verkeerde geloofsbeleving/overtuiging eruit die past bij jouw idee van goed of slecht en plak je die op de islam als geheel? Het is toch vrij simpel? Mensen zijn verschillend, ergo: er bestaan verschillende interpretaties. Bovendien gaat het (in jouw voorbeelden) vaak niet eens om de juiste interpretatie, maar om pure machtsmisbruik van status, macht of gezag om persoonlijke doeleinden.
Ik ben zelf geen moslim, maar ik heb er geen problemen mee als mensen ergens willen bidden tijdens het werken. Echter, dit zou dan wel van de pauze afgetrokken moeten worden en zo zou het ook moeten zijn voor rokers. Ik irriteer me altijd mateloos aan die rokers die per dag gewoon een half uur extra pauze krijgen. Je mag wat mij betreft doen wat je wil tijdens je pauze maar niemand verdient het om bevoorrecht te worden. Dat komt de werksfeer nooit ten goede.
@41 en anderen
As Salaam Aleikum
Tja , de Geleerden he ..
Volgens de ene reis je al zodra je je woonplaats verlaat en mag je dan gebeden samenvoegen …
Volgens weer een andere moet je een X aantal kilometers weg
en volgens weer een ander moet je een X aantal uren gereist hebben ..
Een vergelijkbare situatie heb je met het steengebruik
Daarnaast .. In de Islaam hebben we geen priesterklasse die de wijsheid in pacht heeft , uiteindelijk beslis je zelf over de uitvoering van je geloof ..( en gebed)
Een Fatwa is een mening .. en ook nog eens een mening die je naast je neer mag leggen.
Eerlijk gezegt heb ik nog maar hééél weinig vertrouwen in de mening van geleerden , onafhankelijk van het feit of ze jaren op hun billen hebben gezeten in Cairo, Medina of Qum hebben ze weinig besef van de situaties waar de “gewone “Moslim zich in bevind …
#62 Ik heb veel respect voor jou, en je hebt kennis van zaken, echter hier sla je de plank totaal mis.
Je schetst hier een beeld van onduidelijkheid. Terwijl dat niet zo is. Als er veel meningen zijn m.b.t. een bepaalde uitleg, volg je altijd de uitleg van de meerderheid.
Als in jou omgeving 10 mensen zeggen dat het A is, en je hoort van 3 mensen dat het B is, volg je gewoon de 10 mensen die A zeggen.
Ik vraag me echt af of jij de echte Ismail bent of iemand die weer misbruik maakt van je nick/naam..
Het antwoord wat je daar geeft strookt niet met wat ik tot nu toe van je gelezen heb….360 graden gedraaid.
Maar het is wel vervelend als iemand op vaste tijden weg moet tijdens het werk.
Al heb ik nooit met een moslim samen gewerkt, ik heb wel met een roker samen gewerkt. Enig idee hoe vervelend is om even 5 minuten te stoppen op het moment dat je net goed bezig bent?
Het blijft vervelend, ondanks dat hij naderhand vriendelijk koffie mee brengt.
#79 ik ben het met je eens, dat de persoon die wil bidden wel rekening zal moeten houden met de situatie. Als ik een vergadering heb, en het is tijd om te bidden, dan is dit heel lastig voor mij om zomaar op te staan en te gaan bidden… van de andere kant, als iemand naar het toilet gaat dan gaat hij, ook al is het een belangrijke vergadering. Kortom als ik op sta en 5 minuten wegblijf, en ik zeg niet waar ik geweest ben, heeft niemand er problemen mee, want men denkt hij is even naar de wc gegaan of zo… Het zet wel kwaad bloed als ik diezelfde 5 minuten weg ga en ik zeg erbij ik moet bidden….is eigenlijk absurd.
Maar goed in mijn geval vraag altijd of we een korte pauze kunnen nemen… in 99% van de gevallen gaat men daar mee akkoord..als ik zie dat de vergadering een uur duurt en ik moet halverwege bidden, dan blijf ik toch op de vergadering en bid ik een half uur later….is geen enkel probleem.
Mensen moeten dit telkens afwegen en de beste oplossing zien te vinden voor zowel de werkgever als voor hemzelf.
Wat ik wil duidelijk maken is er hoeft echt geen probleem te zijn.
Je haalt rokers aan, in hun geval besteden ze meer tijd aan roken dan iemand aan bidden besteed, daarnaast is het gesprekje wat je met je collega’s hebt bij de koffie automaat net zo tijdverslindend dan als het bidden.
Wat een heftige reacties roept dit onderwerp op, terwijl het in de meeste gevallen zo simpel is.
Ik werk op een groot advocatenkantoor. Als het tijd is om te bidden verricht ik een wassing op het toilet, niemand kijkt daar meer van op. Ik doe mijn ding op een leegstaande kamer of als die niet beschikbaar is in een archiefruimte of een vergaderkamer, ben daar vijf tot tien minuten mee bezig en dat is het. Niemand die het ziet, niemand die er last van heeft en gelukkig ook niemand die er moeite mee heeft.
Een gebed hoeft niet stipt op een bepaalde tijd te gebeuren, je hebt daarvoor minimaal zo’n anderhalf uur de tijd. Nu in de winter doe ik twee gebeden direct achter elkaar omdat het tweede gebed er anders meestal bij inschiet. Er is dus voldoende flexibiliteit om in een werkomgeving te kunnen praktiseren zonder dat daarvoor heel veel aanpassingen van de kant van de werkgever zijn vereist.
Enkele opmerkingen
Een toilletbezoek kun je niet uitstellen. Bidden (volgens jouw voorbeeld) schijnbaar wel.
Het zou ook kwaad bloed zetten als een collega even vijf minuten weg loopt bij een vergadering om te roken of de partner te bellen over (bijvoorbeeld) het avondeten.
En het gesprekje bij het koffiezetautomaat komt niet op het moment dat iemand in een vergadering zit.
—
Wat ik wil zeggen, het hoeft geen probleem te zijn, maar de werkgevers en (niet islamitische) collega’s hoeven er niet altijd rekening mee te houden.
En dat mag ook niet van hen verwacht/geëist worden.
Er zijn altijd wel wat praktische zaken die in de weg kunnen zitten, maar er valt altijd wel een mouw aan te passen. Voorwaarde is wel dat het niet in de tijd van de baas moet zijn, zou ook niet eerlijk zijn. Desnoods werk je maar een half uur langer door per dag, hoef je je ook niet te haastten tijdens het gebed.
Wat is er nou nog beter voor een Moslim om zijn pauze door te brengen dan het gebed? (Gelieve niet reageren op deze vraag als u geen Moslim bent)
#79 Maar wie zegt dat er rekening gehouden moet worden met hun.
nogmaals, als ik op sta om naar het toilet te gaan en ik bid dan maar ook meteen na mijn toilet bezoek (uiteraard na ritueel reinigen) dan merkt niemand hier iets van….probleem opgelost.
Niemand hoeft te weten dat je gaat bidden, immers religie is mijn zaak.
En zoals ik zeg, last een korte pauze in, dan kunnen de rokers gaan roken, de koffie slurpers kunnen koffie drinken, en de kletskousen kunnen lekker met elkaar 5 minuten babbelen, na 5 minuten iedereen weer aanschuiven en verder gaan, zo hou je in 1 klap met iedereen rekening….netjes toch.
“Maar wie zegt dat er rekening gehouden moet worden met hun.”
Geen idee. Ik in ieder geval niet.
Maar ik denk dat wij het daar over eens zijn.
“Niemand hoeft te weten dat je gaat bidden, immers religie is mijn zaak.”
Het is echter wel zaak van jouw baas, wat jij doet onder werktijd.
Maar wat jij zegt, om te bidden op het toilet.
Vind je het zelf niet “ongepast” om uit een vergadering weg te gaan om te bidden. Al is het maar 5 minuten.
En/of kun jij je voorstellen dat andere mensen zoiets wel ongepast vinden.
#71 Er word niet op het toilet gebeden, mocht je dat begrepen hebben.
Je kunt het vertellen en je krijgt boze blikken, of je kunt het niet vertellen en loop ik rond met een “ongepast” gevoel. Nu ben ik de enige met een rot gevoel die ermee rondloopt terwijl als ik het vertel er meer mensen rondlopen met een klote gevoel :) dus niet vertellen is niet liegen, pas als iemand mij zou vragen wat ik heb gedaan dan zou ik de waarheid zeggen….
Maar voor de duidelijkheid het gaat hier niet over mij, ik heb mijn zaakjes goed geregeld met mijn werkgever, ik kan zelfs op vrijdag gewoon naar de vrijdagsgebed gaan…geen probleem.
Op één of andere manier zit er een bepaalde afgunst in jou verhaal, je kan het niet hebben dat een moslim dingen ritselt voor zijn geloof…
Als een moslim dingen voor mekaar krijgt, is dat nooit goed omdat mensen die niet geloven dan opeens een verongelijkt gevoel krijgen… gun elkaar nu eens een keer iets. Het is een kleinigheidje meer niet…5 minuten wat is vijf minuten???
@ 79
Je moest eens weten hoeveel werknemers tijdens kantooruren bezig zijn met privéaangelegenheden. Zolang er echter ook hard gewerkt wanneer het nodig is, is dat geen enkel probleem. En niemand heeft het over weglopen uit een vergadering om te bidden. Hoe kom je daarbij? Overigens lijkt mij bidden een uitermate goede manier om te ontstressen en tot rust te komen. Daar kan een werkgever alleen maar blij mee zijn. Easy does it, zeg ik altijd. En dat is een waarheid als een koe! De meeste fouten/slordigheden worden gemaakt door mensen die niet de tijd nemen. Een argument die ik nog niet gehoord heb…
@63 Beste Simo
vlgs mij is het niet zo zwart /wit dat je altijd de meerderheid moet volgen
is ook best wel eng vind ik
je hebt als mens toch een hart en verstand gekregen om zaken en situaties te beoordelen
Wat een werknemer in de pauze doet, zal me geheel worst zijn. Of ‘ie nu bidt, de hond uitlaat of de auto wast.
Ook een korte onderbreking op het werk, kan ik niet als een probleem zien. De veelgenoemde rookpauzes zijn ook al genoemd.
Wél vind ik (en ik ben werkegever) het een probleem als iemand plotseling uit een belangrijke vergadering wegloopt om te gaan bidden (één keer meegemaakt). Dat vind ik werkelijk volslagen respectloos. Ik verwacht als werkgever ook enige flexibiliteit in het gedrag van mijn werknemers.
Wat betreft de Ramadan. Dat vind ik lastiger. Ik ga niet met Arbo-wetten marchanderen, dus er is geen sprake van dat een werknemer tijdens de pauze door gaat met werken.
Ook heb ik de gezondheid van mijn werknemers hoog in het vaandel staan en meerdere malen heb ik geconstateerd dat tijdens de Ramadam de moslims ’s middags geheel in elkaar storten en ook niets meer presteren (logisch als je niks gegeten en gedronken hebt).
Ik neem ze dit dan ook kwalijk. Ze krijgen goed betaald en zijn een maand lang veel minder waard. Willen moslims echt gaan integreren in Nederland én geaccepteerd willen worden, dan moeten ze terdege beseffen dat ze geen uitzonderingsposities kunnen bedingen.
#74 Ik heb het over religieuze zaken. Als geleerden iets zeggen en er zijn een paar die iets anders zeggen, dan volg je de uitspraak van de meeste geleerden.
Om terug te komen op het ritueel reigingen met een steen, als de meerderheid van de geleerden zegt dat dit alleen is toegestaan bij een handycap en bij geen water voorhanden, en er zijn een paar geleerden die zeggen dat het altijd kan, dan volg je de uitspraak van de meerdeheid. De meerderheid van de geleerden zegt bij een reis van meer dan 80 km, mag je de gebeden Dhor en asr op hetzelfde moment bidden en Magreb en l3scha mag je samen bidden, terwijl een minderheid zegt dat je het altijd mag doen als je woonplaats uit gaat…ook in de geval geld de uitleg van de meerderheid.
Ik heb het dus over religieuze zaken waar ik en jij geen verstand van hebben omdat wij geen islamitische geleerden zijn.
Als een 10 doktoren zeggen je moet geopereerd worden en 3 zeggen neem gewoon een paracetamol, dan neem ik aan dat jij de 10 doktoren volgt en niet die 3, ook al zegt je verstand en hart dat een paracetamol minder pijn doet.
#75 Thomas, m.b.t. de ramadan, de arabo zal heer geen punt van maken, omdat het niet structureel is. Je zegt zelf de gezondheid van de mensen is belangrijker, het is gezonder om 30 minuten eerder rust te nemen voor degene die de hele dag heeft gevast dan de regels precies uitzitten. Voor de werkgever maakt het niet uit, de werknemer maakt gewoon 8 uur. de arbo is erop tegen als dit structureel gebeurd. 1 keer per jaar 3 dagen is niet structureel. En nogmaals het is beter voor die persoon, aangezien hij in die 30 minuten pauze zowiezo niets kan doen dan doorwerken.
Maar goed als een werkgever niet bereid is hieraan mee te werken, dan is dat zo… maar met de arbo (bedrijfsarts) kun je dit makkelijk regelen.
Beste Simo,
Weet je, voor mij is het het belangrijkste dat iemand bid (+ intentie)en vlgs mij hebben wij moslims altijd van dit soort problemen omdat veel moslimgeleerden en moslims vooral bezig zijn met dit soort items als “ben je nu reiziger bij 10/20 of 80 km” “is je gebed wel geldig als je rok twee cm boven je enkel hangt” alsof Allah daarnaar kijkt en alsof er geen belangrijkere problemen zijn in de wereld blijf dit haarkloverij vinden en de een weet het al beter dan de ander en men gaat zo op in dit soort discussies (= althans mijn ervaring) dat waar het om gaat vergeten wordt n.l. Allah en Taqwa.
Sorry kan daar niet mee uit de voeten.
Heb jij dat nooit dat je denkt waar gaat het hier over ?
Als een persoon wilt vasten dan is dat zijn of haar eigen keus. Indien dat betekent dat je minder productief bent dan de rest van je collega’s , dan vind ik dat je een probleem hebt.
Je krijgt namelijk betaalt in ruil voor een bepaalde prestatie. Als je die prestatie niet kunt leveren dan zou je eigenlijk of vrij moeten nemen of minder betaalt moeten krijgen dan een ander.
Indien je vast en je levert dezelfde prestatie dan is er niets aan de hand, behalve dan dan je mensen niet in hun gezicht moet lopen ademen.
#79 Simon met die prestaties valt het allemaal wel mee… en ik ken genoeg nederlanders die zonder ramadan ook uit hun bek stinken… dus dat is een kwestie van verdraagzaamheid (het is overigens toegestaan om gewoon je tanden te reinigen, alleen zijn mensen onwetend)
#78 Chadija:
[quote] Weet je, voor mij is het het belangrijkste dat iemand bid (+ intentie)[/quote]
Klopt, een moslim moet streven naar perfectie, je intentie is je eerste uitgangspunt. Als je iets niet weet, dan is je intentie je beste leidraad, als je kennis bezig dan dien je te handelen volgens die kennis, en is je intentie een tweede raadgever. Als je doelbewust weet dat iets niet hoort, en je baseert je op je intentie dan klopt dit niet, je bent verplicht kennis op te doen.
[quote]
en vlgs mij hebben wij moslims altijd van dit soort problemen omdat veel moslimgeleerden en moslims vooral bezig zijn met dit soort items als “ben je nu reiziger bij 10/20 of 80 km” “is je gebed wel geldig als je rok twee cm boven je enkel hangt” [/quote]
Islamitische geleerden hebben gewoon meer inzicht in dit soort problemen, je overdrijft uiteraard met die 2 cm als jou kennis is dat je weet dat je bij meer dan 80 km de gebeden mag samenveogen, en je doet dit onwetend bij 60 km, dan is je intentie zuiver. Het gaat dan niet om de fout het gaat dan om het feit dat jij met een zuiver intentie gebeden hebt.
[quote]alsof Allah daarnaar kijkt [/quote]
Dus jij weet dat Allah hier niet naar kijkt?? ik weet het niet “Lahou a3laam”
[quote]
en alsof er geen belangrijkere problemen zijn in de wereld [/quote]
Het is maar wat jij belangrijk vind, in de woestijn vinden ze het belangrijk dat het regent maar wij in nederland zijn die regen zat.
[quote]
blijf dit haarkloverij vinden en de een weet het al beter dan de ander en men gaat zo op in dit soort discussies (= althans mijn ervaring) dat waar het om gaat vergeten wordt n.l. Allah en Taqwa.[/quote] Taqwa en Imaan begint zowiezo met het erkennen van de regels, en met het streven naar perfectie. Als je niet de drang hebt om je imaan de perfectioneren voor je God, waarom zou je dan uberhaubt nog bidden?? immers er zijn toch belangrijkere dingen in dit leven, en Allah kijkt toch niet naar dit soort dingen!!!
[quote]
Sorry kan daar niet mee uit de voeten.[/quote]
Dat is een keus die jij maakt, jij bent verantwoordelijk voor de keus die jij maakt, jij moet verantwoording afleggen…dus het is jou feestje.
[quote]
Heb jij dat nooit dat je denkt waar gaat het hier over ? [/quote]Altijd ik stel me die vraag altijd, en ik zoek altijd naar antwoorden, en als een antwoord mij niet bevalt, vraag ik het mensen die meer weten hierover… vergaar kennis…en doe hiermee je voordeel.
Thomas 75
Volgens mij voorziet de Islam daar ook in.
Ik zou me tijdens de Ramadan toch niet graag door een islamitische specialist die zich aan de ramadamregels houdt laten opereren.
Een specialist zal en hoeft zich dan ook niet aan deze regels te houden.
Zet daar voor in de plaats vrachwagenchauffeur, agent, buschauffeur e.d
Ik las een tijdje geleden in ons dorpskrantje over een moslim die laatste week van Ramadan vakantie nam omdat het anders niet verantwoord was.
Respect voor deze moslim want voor het zelfde geld meldt hij zich ziek.
Let wel met carnaval zullen er ook veel vierders zijn die dagen opnemen maar ook een deel die zich ziekmelden.
Net zo laakbaar.
Beste Simo
Het is voor mij allemaal niet zo simpel.
Ook ik probeer oprecht te zoeken maar welke geleerden hebben gelijk en tien van de drie moet je volgen als ik verder zoek vind ik voor de mening van de drie mischien ook wel weer tien geleerden en ik kan moeilijk iets aannemen van geleerden die er in de praktijk een potje van maken ( ondanks dat zij mischien master in fiqh zijn)ken ik n.l. ook.
Jammer vind ik dat in je antwoorden naar mij iets doorklinkt van alsof ik niet serieus probeer een goed moslim te zijn of te zoeken omdat ik het niet doe zoals jij het voelt ongenuanceerd
of voel ik dat verkeerd?
#83 Chadija ik ken jou niet en ik ben zeker niet de aangewezen persoon om je te beoordelen laat staan te bekritiseren m.b.t je religie.
Jij stelde een aantal kritische vragen waar ik mijn mening op heb losgelaten niet meer en niet minder.
Ik ken je hele situatie niet, dus het is niet zo dat mijn mening perse op jou van toepassing is.
Ik geef toe dat het moeilijk is en dat je goed moet opletten van wie je iets aan moet nemen. Soms moet je zelf speurwerk verrichten om zo’n geleerde te confronteren met een juiste vraagstelling. En je moet zo’n geleerder ook confronteren met een afwijkend antwoord van een andere geleerde, en laat hem dan goed beargumenteren waarom het antwoord afwijkt van dat van hem. Niemand zegt dat het een makkelijke opgave is, het is een gevecht….
Chadija, mijn reactie is bedoeld als “Nasiha fi Sabi Lilah” Je kunt je voordeel ermee doen, of je kunt het naast je neerleggen… voor mij maakt het echt niet uit…
Het antwoord naar jou toe is eigenlijk voor ieder die met dezelfde vraag zat. en zeer zeker niet alleen bedoeld voor jou… Dus zie het niet te persoonlijk.
mocht ik je gekwetst hebben mijn oprechte excuses hiervoor.
Chadijah,
Geleerden hebben allang geleden afgedaan toen ze hun plekken hebben verkocht voor een paar centen. De christelijke geestelijken hebben echt naar kennis gezocht en geprobeerd te zoeken naar de waarheid, terwijl de moslimgeestelijk zich hebben ingezet om de armen morele lessen voor te houden en de rijken legitimiteit te geven.
De huidige geleerden zijn gecorrumpeerd van top tot teen (moet ik er nu echt bij zeggen niet alle). Ze zijn los komen te staan van de realiteit en schieten tekort in kennis.
Een ieder is zijn eigen geleerde zoek je eigen kennis op en doe wat jij denkt dat goed is.
@ Abdel
Het is echt een feit dat tijdens de Ramadan de mond vaak niet gereinigd wordt door moslims.
Die verdraagzaamheid waar jij om vraagt is tijdens die periode echt een beetje te veel van het goede hoor!
#86 het was niet abdel wat die reactie gaf maar ik.
Nogmaals, mensen doen dat inderdaad niet uit onwetendheid. Het is namelijk gewoon mogelijk om je tanden te poetsen. En ik ben het met je eens dat het onfris is.
één van de bedoelingen van Ramadan is onderander dat je niemand tot last bent, en in dit geval van een onfrisse geur ben je iemand tot last, als moslim zou je dit niet moeten willen, reinheid staat niet voor niets hoog in het vaandel in de islam.
@75 Beste Thomas, ik geef je gelijk wat slecht presterende werknemers tijdens ramadan betreft. Mijn eigen ervaring is, dat je tijdens het vasten prima kunt functioneren, maar voor iedereen ligt dat waarschijnlijk anders. Het hangt er ook een beetje vanaf met welke instelling je vast. Ga je er vol voor, met de nodige mentale en fysieke voorbereiding, dan hoeft het geen probleem te zijn. Doe je het met tegenzin, eet en drink je ’s ochtends te weinig, of heb je sowieso een slecht voedingspatroon, dan kan ik me helemaal voorstellen dat het mis gaat. Als vastende zou je dan je conclusies moeten trekken en bijv. halve dagen moeten gaan werken. Als werkgever zou je dat misschien ter sprake moeten brengen. Je zou ook aan een soort compensatieregeling vóór en/of na ramadan kunnen denken, vooropgesteld dat zoiets in te passen is in de organisatie van het werk.
#88 Jan, helemaal eens met jou.
Sommige moslims hebben niet door dat ze een goede onderhandelingspositie hebben. Als bedrijven gedurende bepaalde christelijk feestdage mensen nodig hebben om door te draaien dan zou je als moslim dit kunnen gebruiken om een goede regeling te treffen voor tijdens de ramadan. Mijn vader bood altijd aan om tijdens kerst en nieuwjaar diensten te draaien, en tijdens carnaval….maar hij zorgde er wel voor dat hij er een flexibele houding voor terugkreeg tijdens zijn vastenmaand…gebruik deze ruimte om te onderhandelen….met je werkgever.
simo 89
goede oplosssing
@ 84 Beste Simo,
nee hoor ik ben niet gekwetst
maar ik blijf moeite houden met de geleerden van nu in de islamitische wereld ( niet allemaal natuurlijk).
wat mij het meeste stoort is dat die islamitische geleerden de regeringen in hun landen te weinig aanspreken op hoe een samenleving in te richten met sociale voorzieningen, mogelijkheden voor scholing/opleidingen voor iedereen en gezondheidszorg bereikbaar voor iedereen dus eigenlijk wat we hier in nederland hebben, dat is heel islamitisch
Zij, die geleerden, zijn m.i. vooral bezig met het soort discussies zoals wij hierboven ook voeren terwijl zij zich met hun kennis meer in zouden kunnen zetten voor meer rechtvaardigheid en compassie in hun landen
Maar ze ondersteunen vaak de corrupte regimes en zijn te weinig het geweten
van die regimes.
#90 Vele moet ik me nu zorgen om je maken??
je bent het eens met me :)
@ 85 Abdel
Ook mijn idee, ben het wel met jou eens.
simo
Zou ik maar niet doen Simo
Goed weekend
@78
Ik ben het volledig met je eens
sommige moslims maken inderdaad wiskunde van religie, en ze gaan er ook mee pronken, bijv. dat ze op tijd bidden en helemaal in het zwart gekleed gaan (ookal zien ze er dan eng uit voor de buitenwereld, islam is dan ook eng=is de mogelijke redenatie van de buitenwereld, en de preken in de moskee, ze zijn altijd anti iets of ze waarschuwen altijd wel eens voor iets, ze zijn nooit echt positief maar negatief, en ze schreeuwen (zie een aantal preken van bekeerlingen met een arabische naam of koenya)
@ 95
Dat vind ik nu ook.Wij zijn het eens.
Alle salaat moet je bidden in de individueele tijd van dat salaat.
Allah zegt in surah nisaa: Inna salaata kanaat 3ala al mumineen kitaaban mawquuta
..De salaat is voorgeschreven voor de gelovigers in een vaste tijd.
en in surah baqarah:
haafithuu 3ala salawaati, wa salaatil wusta..
..waak over je salaat en (vooral) de middel salaat (Asr)..
en in Alee Imraan
‘Hij (Allaah) is degene die je de boek heeft gezonden (i.e quraan) waarin er zijn ayaat muh7kamaat ; duidelijke regels.verzen, die zijn ummul kitaab (de moeder van het boek wat betekent de fundamenten van het religie )..’
salaat is duidelijk, word heel vaak over gesproken in de quraan, en is onder de fundamenten van het religie…
Als iemand die exacte vers nummers wil kan ik het wel snel opzoeken
Een dagje op het werk;
Zoals altijd kwam ik vandaag 10 minuten te laat op het werk. Mijn bus komt nu eenmaal om die tijd aan en ik vind dat de baas daar begrip voor mag hebben. Aangezien ik in de bus niet mag roken heb ik eerst even een sigaretje opgestoken. Moet kunnen. Wij rokers worden al zo gepest. Onderweg naar mijn werkplek kwam ik Klaas. V. tegen. Mijn oude voetbalmaat. Samen even lekker lopen kletsen over de wedstrijd van Ajax. Het blijft toch belangrijk om goede relatie te onderhouden met mijn collega’s. Ik had ook nog wat documenten van thuis bij me waar ik een kopie voor nodig had. Mijn werkgever kan die paar blaadjes best missen. Ik wilde net aan mijn werk beginnen toen ik zag dat het al weer pauze was en terwijl ik naar de kantine liep zag ik dat Fatima stond te bidden. Ik kan mij er werkelijk vreselijk aan ergeren dat iemand zo een misbruik mag maken van de baas zijn tijd. Sinds we die Moslims in Nederland hebben lijken de normen en waarden volledig te vervagen…
Schande.
@ Raouf:
Haha :P
#98 hahahaha kijk dat is nu de werkelijkheid
Bidden, is iets persoonlijks (tussen jou en god), Iets persoonlijks past niet in de tijd van je baas.
Je pauze tijd mag je hiervoor gebruiken, echter een sanitaire voorziening is voldoende op te bezinnen. Een speciale gebedsruimte vindt ik niet nodig.
Reactie op 10. Abdel
Ik vind het echt een mooie gebeurtenis wat jij hebt meegemaakt!
Ik zelf ben ook gelovig. Alleen zeg ik het niet heel snel tegen mensen. Ik merk dat bescheiden zijn ook krachtig kan zijn.
Groet Akos
Haha, Raoef. Treffend!
Wat een gezeur om niets. Ik ga ervan uit dat iets als bidden tijdens werk bijna altijd bespreekbaar en op te lossen is. Er zijn tussen collega’s en tussen werkgevers en werknemers toch echt wel wat grotere problemen denkbaar dan dat iemand even een paar minuten relaxed zijn eigen ding gaat zitten doen.
Gelukkig begrijp ik uit de persoonlijke verhalen dat dit in de praktijk ook geen probleem is.
En ik denk van niet, ik denk dat heel veel mensen zich eraan storen.
Simon, spreek voor jezelf.
Is het ook niet meer toegestaan om je aan iemand te storen?
Niet zo pathetisch, Anton.
#62, ga niet Sheikh Ul Islaam spelen hier. Jan-Klaas heeft gewoon gelijk. Jij die hier met uitspraken komt over de Maliki madhab, waarschijnlijk heb je de Risala van Ibn Abi Zayd niet eens gelezen. Tevens kan je beter je achterdochtige uitspraken over geleerden voor je houden, wetende dat de Profeet(saws) heeft gezegt dat zij de erfgenamen zijn van de Profeten vrede zij met hen allen.
als je iets op je hand hebt geschreven . kan je dan bidden
Aan de moslim broeders. Ik ben niet zeker van dat de salat verplicht is in niet moslim organisaties. Er is doorgaans geen mogelijkheid vooral niet als je met meerdere mensen tegelijkertijd zou willen bidden. Vergelijk een medewerken in UAE heeft het dan een stuk makkelijker. Waarom zou Allah ons met deze extra last verzwaren tov landen die op bidden zijn ingesteld.
Het lijkt mij beter om energie te steken om dit bij wet geregeld te krijgen, platform voor bidden.
Als je in een moslim land woont ben ik mee eens dat het verplicht is. Je hebt dan geen enkele reden om niet te bidden (tenzij je ziek bent etc.) Maar dan is er ook alle ruimte voor. Als je vrij van werk bent dan is het natuurlijk ook wel verplicht.
Als je nog niet weet te bidden is het nog niet verplicht, je moet het eerst leren. Als je geen ruimte hebt om te bidden is het niet verplicht. Je moet eerst de ruimte hebben. Is mijn redenatie.