Dit stuk is ingezonden door Rafih Berkane
Gebrek aan visie
Moslim A heeft iets nodig. Moslim B toevallig ook. Moslim A en moslim B starten een initiatief. Zo is de vraag- en aanbodwerking van de moslimgemeenschap in een notendop te omschrijven. Deze gemeenschap staat, vergeleken met Engeland bijvoorbeeld, nog in de kinderschoenen betreft ontwikkeling. Desalniettemin steun ik elk initiatief ten behoeve van deze gemeenschap. Omdat we altijd moeten streven naar kwalitatief betere, efficiëntere en krachtigere oplossingen, misstaat het niet de huidige aanpak en methodes met een vergrootglas te bekijken om zo te leren van het heden en de toekomst proberen te verbeteren. In dit stuk wil ik stilstaan bij slechts één aspect: visie.
iPhone
De oprichting van islamitische verenigingen, scholen, centra, winkels en instituten vindt vaak plaats om een gemeenschap van een behoefte te voorzien. Naar mijn inzicht is dat één (impulsieve) stap te laat. Ik zal dit met een voorbeeld uit de mobieltjesindustrie verduidelijken. Neem de iPhone. Op het moment van introduceren had niemand behoefte aan een slanke PDA met touchscreen. Nu is Apple heer en meester op de markt. De hamvraag is: voorspelden zij de vraag naar deze nieuwe generatie mobieltjes of creëerden zij de vraag ernaar? De reden doet er niet toe, want ze zijn nu succesvol en de klant is tevreden. Wat er wel toe doet is dat Apple een bijna helderziende visie had op de toekomst en nog steeds heeft. Zij waren voorbereid op de toekomst. Ze liepen niet achter de feiten aan.
Reactief vs. passief
Terug naar ons. Naar mijn mening valt of staat het succes van een islamitisch initiatief met een doordachte lange termijnvisie. In het verleden zijn maatschappelijke gebeurtenissen (Pim, Theo, 11/09, etc…) vaak aanleiding geweest om initiatieven te starten waardoor de visie een korte termijnkarakter kende. Ik denk dat de tijd rijp is om geen reactieve maar proactieve initiatieven op te richten die zich niet richten op het nu maar op de toekomst van de moslimgemeenschap.
44 Reacties op "De 4e generatie Nederlandse moslims"
Lastige kwestie. Je moet je denk ik eerst afvragen wat de islamitische gemeenschap nou is… Wat is uberhaupt een gemeenschap? Wat heb je allemaal nodig om een solide gemeenschap op te bouwen? Uiteraard zijn er verschillende antwoorden mogelijk. Persoonlijk denk ik dat het met een aantal zaken te maken heeft als het gaat om de islamitische “gemeenschap” en het gebrek aan een “lange termijn” organisatie:
– Diversiteit binnen de islamitische gemeenschap. Etnische afkomst speelt nog altijd een rol. Hoeft geen obstakel te zijn maar je moet er wel gevoelig voor zijn.
– De islamitische gemeenschap is sociaal informeel erg sterk maar sociaal formeel zwak. De “instituties” die de islamitische gemeenschap rijk is zijn veelal zwak. Bijv. erg afhankelijk van subsidie (lees: “witte” agenda), weinig open en transparant.
– Binnen een gemeenschap is het veelal de middenklasse die een grote rol moet hebben. Binnen de islamitische gemeenschap is dit veelal niet het geval. Meestal heb je een “bovenklasse” of personen denkende te behoren tot een bovenklasse die aan het roer staan van moskeeen / organisaties etc.
Hoe kunnen wij het tij doen keren? Allereerst door samen doelen vast te stellen. Lange termijn doelen die de uitkomst zijn van een reeks korte termijn resultaten. Lange termijn doelen vergen veelal een gedragsverandering. Daar heb je dus geen kant en klare aanpak voor maar wel een reeks resultaten die bij kunnen dragen aan die verandering. Hier heb je wel mensen voor nodig die zich in willen zetten maar nog belangrijker ook kunnen inzetten. Je hebt mensen nodig die anderen kunnen motiveren door o.a. zelf het goede voorbeeld te geven door mensen te helpen en zelf een pas sneller te lopen dan de rest. Op financieel gebied is het niet lonend. Het is dus wel een afweging die men bewust moet kunnen maken. Kies ik voor de gemeenschap of kies ik voor mijn portemonnee. Al deze mensen moeten uit de nieuwe generatie komen. Mensen die hier of deels hier opgegroeid zijn. Mensen die het gewend zijn om met moslims van verschillende etniciteiten samen te werken. Mensen met een groot gevoel voor visie en organisatie maar ook mensen met een groot gevoel voor de ander. Als laatst moet iedereen het gevoel hebben bij te kunnen dragen. Je werkt dus ook aan constante vernieuwing. Nieuwe mensen betrekken en op te leiden. Daarnaast is er ook een financiele commitment nodig vanuit de gemeenschap. Zonder geld, hoeft niet veel te zijn, kun je weinig.
Said,
Niets aan toe te voegen. Vooral belangrijk je opmerking dat mensen moeten willen maar ook kunnen bijdragen.
Dus een gemeenschap ( als het kan selfsupporting) in een gemeenschap.
lijkt mij juist een streven en versterken naar WIJ/ZIJ.
Beste Rafih, je hebt natuurlijk gelijk dat we meestal achter de maatschappelijke feiten aalopen, maar geldt dat niet voor heel Nederland als het gaat om sociale problemen? Vogelaarwijken, criminaliteit, slechte scholen.
De vergelijking met iPhone vind ik ronduit flauw. Moslims zijn er ook in geslaagd wekkers en horloges met gebedstijden te introduceren. Gisteren vond ik nog een aanbieding voor een digitale audiokoraan in m’n inbox. Wat dat betreft weten ze best hoe je een markt moet creëren voor spullen die eigenlijk niemand nodig heeft.
Het tackelen van maatschappelijke problemen is veel minder eenvoudig dan een product ontwikkelen en op de markt brengen. Je hebt er bestuurlijk capabele professionals voor nodig. Die zijn onder de moslims in Nederland (nog) niet dik gezaaid.
Er zijn trouwens best geslaagde initiatieven met een lange termijnvisie. Denk aan Al Nisa, SPIOR, Islam en Dialoog. Wijblijvenhier is ook een succesformule gebleken.
” Bijv. erg afhankelijk van subsidie (lees: “witte” agenda),”
Daar gaan we weer! Hoe is toch mogelijk dat er, op zich terecht en nuttig, een discussie over een visie wordt voorgesteld, dat dan toch meteen maar weer de schuld van het blijkbaar ontbreken daarvan bij ” de witte agenda’ wordt gelegd!
Misschien is dat wel onderdeel 1 van de visie die nodig is: even in de spiegel kijken.
*Modbreak: dooddoener en off-topic bij deze verwijderd*
“Gemeenschap”
Ik neem aan dat hiermee ‘de’ Moslimgemeenschap wordt bedoeld.
Soennieten en Sjiieten, om van de Ahmadija’s maar te zwijgen.
Marokkaanse Moslims (Amazigh en niet-Amazigh),
Turkse Moslims (Koerdisch en niet-Koerdisch, ook niet echt vrienden),
Surinaamse en Somalische Moslims, etc. etc.
Die moeten allemaal samen een ‘gemeenschap’ vormen.
Een fata morgana.
Is er een Christelijke gemeenschap in Nederland?
De Protestantse Kerk Nederland is er na jarenlang onderhandelen in geslaagd de Hervormden en Gereformeerden in de zelfde ‘gemeenschap’ te krijgen. Daarnaast zijn er nog minstens 50 andere Protestantse kerkgenootschappen; de Christelijk Gereformeerden, de Gereformeerden in hersteld verband, de Baptisten, en ga zo maar door.
De Katholieken in Nederland vormen een ‘gemeenschap’, onder leiding van door Rome benoemde bisschoppen, die door geen enkele zich nog Katholiek noemende persoon nog serieus worden genomen; op een zeer kleine minderheid na luistert niemand meer naar ze.
Is er wel zo’n behoefte aan ‘gemeenschappen’ in deze zin? Wat mij betreft niet.
De tijd van de Verzuiling is definitief voorbij in Nederland.
meelezer,
Het onderscheid bij Marokkaanse moslims tussen Amazigh en niet amazigh is een discussie die geheel niet speelt als we het hebben over de islamitische identiteit. De Amazigh discusie is een van de symptomen van de onrechtvaardigheid die er heerst in Marokko, maar speelt niet bij de mensen onderling.
Het is een idee van Marcouch, of bedoelt de schrijver van het artikel het niet zo.
http://www.depers.nl/binnenland/276096/Marcouch-wil-graag-superstadsdeel.html
@Aai
Ik denk dat jij de strekking van mijn hele bericht niet begrepen hebt. Ik hoef je denk ik niet uit te leggen dat subsidie afhankelijkheid creëert. Je krijgt immers subsidie van een instelling of een overheidsinstantie. Aan deze subsidies zijn voorwaarden verbonden. In het geval van overheidssubsidies zijn deze voorwaarden veelal door de politiek ingegeven. Ik noem het een “witte agenda” om een onderscheid te maken tussen de agenda van moslims en die van de “politieke / ambtelijke elite”, deze elite is wit. Ik hoef maar een simpel voorbeeld te geven. Verschillende organisaties houden of hebben zich beziggehouden met voorlichting over bijv. radicalisering, homo acceptatie etc. Dit zijn onderwerpen waar de gemiddelde moslim zich niet druk om maakt en zo ook niet op hun agenda staan. Doordat organisaties subsidie krijgen hanteren ze als het ware de agenda van de subsidiegever, in de meeste gevallen een agenda die niet overeenkomt met de agenda van de gemiddelde moslim. Dit kun je niet ontkennen. “Witte agenda” kun je opvatten hoe je wilt. Ik heb nu in elk geval een uitleg gegeven over hoe ik deze term bedoeld heb.
aan 8 Abdel
Dank voor de aanvulling / correctie.
‘Islamitische identiteit’ is nog daaraan toe, maar ik blijf toch wat moeite hebben met dat begrip “gemeenschap”.
Yesterday i bought viagra in [url=http://shoppharm.com]Online drugstore[/url].
On my surprise it works excellent! All the matter is that the price low, because I do not pay for the trade mark. That’s all!
You can see explanations about it.
A generic drug (generic drugs, short: generics) is a drug which is produced and distributed without patent protection. According to the U.S. Food and Drug Administration, generic drugs are identical bioequivalent range to the brand name counterpart with respect to pharmacokinetic and pharmacodynamic properties. By extension, therefore, generics are considered identical in dose, strength, route of administration, safety, efficacy, and intended use. In most cases, generic products are available once the patent protections afforded to the original developer have expired. When generic products become available, the market competition often leads to substantially lower prices for both the original brand name product and the generic forms. You can read more at http://shoppharm.com
Ik ben het eens met Meelezer op dit punt , Wij Blijven Hier is een van de weinige plekken waar je mensen van verschillende achtergronden zie samenwerken ..
Toen ik mijn vrouw van het vliegtuig ging halen kwam ik voor het eerst een Turks -Marokaans stel tegen ..
Toch raar dat de twee grootste gemeenschappen in Nederland niet lijken te mengen ..
Als “bekeerling “heb ik altijd geweigerd te kiezen tussen Sunni en Shia .. Verbazend wat ik ondertussen voor absolute nonsense van die twee groepen over elkaar heb horen beweren …
aan 8 Abdel
Marcouch is iemand die ik bewonder. Dat idee van hem van een soort Moslimstadsdeel in Amsterdam, dat ik lees in de link op no 9 vind ik niet zo goed.
Een wijk waar veel Moslims wonen vind ik prima; ik woon zelf in zo’n wijk in Rotterdam. Maar een “Moslimwijk” is toch wat anders.
aan Abdel 8
“de Islamitische identiteit”
Een tijdje geleden was er in Nederland een discussie over de vraag of er zoiets als een Nederlands identiteit bestaat. Op dit moment loopt er in Frankrijk een door Sarkozy officieel aangezwengelde, tamelijk onzinnige discussie over wat de Franse identiteit is.
Laten we voorzichtig met het begrip identiteit zijn. Ik woon in Rotterdam, een stad waar ik geboren ben. Ik voel me een Rotterdammer, al weet ik niet precies wat dat betekent anders dat ik aan ik aan deze stad gehecht ben. Een stukje identiteit. Ik voel me ook Nederlander, ben zeer gehecht aan de Nederlandse taal, hoewel ik ook graag Engels lees. Ook een stukje identiteit. Ik doe een bepaald vak, een heel internationaal vak en voel me verbonden met de gemeenschap van mensen die dit vak ook uitoefenen — al heb ik aan sommigen ervan een bloedhekel — en zelfs met degenen die het in het verleden hebben uitgeoefend. Ook weer iets van mijn identiteit.
Maar een identiteit die mij echt bepaald heb ik niet en wil ik ook niet hebben.
Ik heb veel moeite met het begrip identiteit !
Bestaat er een islamitische identiteit?
Bestaat er een Nederlandse of Duitse identiteit ? Hebben Homosexuelen of Joden een identiteit?
Ik vind van niet !
Ik spreek liever over gemeenschappen en ook daarin schuilt een groot gevaar.
Ik verwijs hierbij naar de VS en Israel.
In Israel wonen voor het merendeel Joden. Toch zijn er in de steden wijken voor Franse ,Duitse,Nederlandse
Joden. In Amerika zie je hetzelfde verschijnsel in de grote steden. New York kent een homowijk, een Chinese wijk, een blanke wijk, een zwarte wijk, een Italiaanse wijk.
Identiteit is een stukje erkenning van de bouwstenen die jou gevormd hebben tot wat jij bent.
In mijn geval, ik ben Riffie (Amazigh) geboren in Noord Marokko. Dus ik ben ook Marokkaans, ik spreek Thamazight, ik spreek Marokkaans Arabisch. Ik ben naar Nederland gekomen ben hier opgegroeid en spreek de Nederlandse taal, ik ben Islamitisch opgevoed.
Dit zijn allemaal kleine stukjes die samen mijn identiteit vormen.
Als je het onderdeel amazigh eruit haalt en je zou kijken vanuit het amazigh volk wat mijn identiteit is t.o.v. andere dan zul je ook daar dingen kunnen vaststellen, die typisch zijn voor dat deel van het amazigh volk.
In mijn ogen is identiteit voor een mens zeer belangrijk om zijn ware afkomst te weten.
Ik ben geen antropoloog of socioloog. Ik zeg alleen wat ik denk, ik heb geen pasklaar antwoord.
Ik ben het wel eens met Simo, dat er een aantal overeenkomsten zijn in taal, muziek, humor, gebruiken, tradities, geloof, geschiedenis,, achtergrond, voedsel die wel degelijk helpen bij het vormen van een identiteit. Dit is volgens mij een heel natuurlijk verschijnsel.
Een identiteit hoeft niet maar heel vaak is het bijvoorbeeld bij humor te zien. Ik kan in een deuk liggen om bepaalde grappen, bepaalde taboes die er heersen onder Marokkanen, terwijl een Nederlander zal denken wat is nou de grap.
Bijvoorbeeld zo een nieuwjaarsconferentie van Freek de Jonge of Youp van t Hek de grappen gaan heel vaak totaal aan mij voorbij.
Ik voel me bijvoorbeeld niet thuis bij een rockconcert of houseparty, maar des te meer bij een Marokkaans feest met Marokkaanse muziek.
aan 17 Simo, 18 Abdel
“In mijn ogen is identiteit voor een mens zeer belangrijk om zijn ware afkomst te weten.”
Inderdaad, in de zin zoals jullie het bedoelen.
Aan Simo
En hoe zit het dan met de identiteit van een man/vrouw die op 14 jarige leeftijd ontdekt homosexueel te zijn ?
ook dat is een stukje dat je “ZIJN” vormt… Somo…of niet ?????
#19 Peter, welke andere uitleg zou er dan nog zijn.
#20 Sistefan, ik vind geaardheid geen vorm van identiteit. Identiteit is in mijn ogen kenmerken die aangeven waar iemand vandaan komt en als hij al langer termijn ergens woont hoe dat verblijf hem gedurende die tijd heeft gevormd.
Om mezelf weer als voorbeeld te nemen, ik ben geboren in marokko, ik ben amazight, ik woon meer dan 30 jaar in nl…. dus ik heb naast het marokkaan, amazigh ook nog een nederlandse identiteit… alleen zal deze nederlandse identiteit in Nederland niet opvallen, maar als ik bijv. in Marokko ben, komt die nederlandse nuchterheid, en denkwijze naar boven….
Maar geaardheid, is totaal iets anders.
Geaardheid plaats ik eerder onder dingen als huidskleur, kleur van de haren, soort ogen…lengte.. dus bepaald door DNA
Wanneer wordt Moslim nou los gekoppeld van Marokkaan? Ik ben zelf Marokkaan maar absoluut niet gelovig.
wordt dat misschien de 5e generatie?
“De ontmoskeëen”
gfdfg
@Simo: de dingen die je noemt zijn in mijn optiek wel zaken die je identiteit en dus jezelf vormen.
[quote]”Identiteit is de eenheid van wezen, volkomen overeenstemming en persoonsgelijkheid. Het beeld dat iemand van zichzelf heeft wordt zelfbeeld of zelfconcept genoemd.
Er zijn verschillende soorten van het begrip identiteit te onderscheiden, zoals
1)persoonlijke,
2)genetische,
3)sociale,
4)culturele en
5)nationale identiteit.”[/quote]
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Identiteit_(eigenheid)
@ 23 Aziz:
[quote=”Aziz”: Wanneer wordt Moslim nou los gekoppeld van Marokkaan?[/quote]
Nou ik hoop nooit!
Maareeh… hangt er maar vanaf hoe je het bekijkt.
In mijn geval in volgorde: Moslim, Pakistaanse Nederlander, Hagenaar, etc etc.
Intresant dat we nu op indentiteit terecht komen ..
Veel Nederlanders denken bijvoorbeeld dat mijn vaak zeer kritische houding ten opzichte van Nederland word “veroorzaakt” door mijn Moslim zijn .
Terwijl mijn vrienden weten dat ik al voor ik Moslim werd zeer krities ten opzichte van mijn “vaderland”was , gevormd door opgevoed worden met verhalen hoe de verzetsgroep van mijn oud-oom door de Nederlandse regering aan de Duitsers werd verraden.
Wat je indentiteit vormt is vaak onzichtbaar voor anderen maar word door diezelfde “anderen’ wel vaak aan het zichtbare opgehangen …
Je ziet dat vaak op discussie-fora “Mokros zijn onbeschoft naar Nederlandse vrouwen vanuit hun cultuur ” Is een makkelijk ophangen aan de uiterlijke indentiteit van een stukje gezamelijk gedrag …
En dat zit dan meteen ingebakken ..
“Mokroos zijn onbeschoft naar Nederlandse vrouwen omdat ze van kleins af aan hun moeder door Nederlanders onbeschoft hebben zien behandelen .. dus ze volgen Nederlands voorbeeld ” Is een veel moeilijker verklaring waarbij men het niet meer aan de gezamelijke indenteit op kan hangen .. voor 90% van de Fora -deelnemers dus niet als verklaring tolereerbaar …
@Isma’il Abushams
Ik neem aan dat je dan doelt op die vrouwen die wél van hun man naar buiten mogen? Of komt dat ook door die schandalig discriminerende witte rednecks waar heel nederland mee vol loopt?
Goh, wat raar toch dat marokkanen een gebrek aan zelfkritiek wordt verweten.
Er zijn 3 soorten voetballers.
1e wacht op de bal.
2e loopt achter de bal aan.
3e weet waar de bal zal komen.
@28 Jammer dat een voorbeeld in de vorm van beeldspraak vaak te letterlijk wordt geinterpreteerd.
Voor mij is de hele vrouwen/religie kwestie namelijk iets dat als je het over lange-termijn gemeenschaps initiatieven hebt, de aandacht waard is. Die extreme obsessie van vrijwel elk geloof met de bescherming van vrouwen en sex alleen binnen het huwelijk, is volgens mij duidelijk gevormd door de tijd waarin religies ontstaan zijn. Voor vrijwel elk beroep had je spieren nodig, er waren geen sociale voorzieningen, en geboortebeperking was verre van geaccepteerd.
Ik denk dat het voor iedere geloofsgemeenschap een uitdaging is om de waarden van je geloof te herdefinieren, waarbij we de vrouwelijke werkelijkheid accepteren, en niet de werkelijkheid van de middeleeuwen als uitgangspunt houden.
aan 21 Simo
“#19 Peter, welke andere uitleg zou er dan nog zijn”
Vraag dat maar aan de Fransen. Die zijn al een paar weken bezig met een door hun president gentameerde openbare en officiele discussie over wat precies de Franse identiteit is.
@aai zei
Ik neem aan dat je dan doelt op die vrouwen die wél van hun man naar buiten mogen? Of komt dat ook door die schandalig discriminerende witte rednecks waar heel nederland mee vol loopt?
Natuurlijk ga je hier over een heel klein groepje praten , net als de Nederlandse media .. De ene Somalische met een Burka is al meteen voorpagina-nieuws voor de Pers
Het feit dat een paar ( ik ken er geeneen in mijn toch uitgebreide Moslim kennisen-kring ) mannen hun vrouw binnenhouden is een excuus voor de jaren van discriminatie en grofheid die de vrouwen die naar buiten gaan ( de over-over grote meerderheid als zo lang als ik Moslims ken ( toch al zo’n 35 jaar ) door Nederlanders toegeworpen krijgen ????
Marokkanen gebrek aan zelfkritiek ?? Ik ben geen Marokkaan maar een Nederlander … Ik geef alleen een situatie aan die door de Nederlanders nooit beseft word ..
En waar is jouw Nederlandse Zelfkritiek ?? Je begint meteen over iets anders .. zoals ik in mijn reactie al aangaf , je hangt de schuld liever op aan een indentiteit en natuurlijk niet aan de jouwe …
Dus het is allemaal de schuld van die “ander”en de rol die de eigen groep er in gespeeld heb wil je niet eens naar kijken … waarin verschil je daarin van “De Marokkanen “????
aan 32 Isma’il Abushams
“de jaren van discriminatie en grofheid die de vrouwen die naar buiten gaan ( de over-over grote meerderheid als zo lang als ik Moslims ken ( toch al zo’n 35 jaar ) door Nederlanders toegeworpen krijgen”
Overdrijf je niet een beetje?
Isma’il Abushams
Ik verschil daarin op deze wijze: Ja, er zijn een heleboel moslims die last van discriminatie hebben door “autochtone nederlanders”, alleen omdat ze moslim zijn. Dat is niet goed te praten en moet tegen gegaan worden. Zo goed?
Nu jij!
@ Rafih Berkane
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waar je heen wilt met dit stuk? Welke moslims en/of instanties zouden dan een visie moeten creeren? En waarom? En welke instanties zijn er dan in het verleden geweest volgens jou die een gebrek hadden aan visie en die aan korte termijn zaken hebben gewerkt?
Peter B @33
Ik wou dat ik overdreef , maar in de 30+ jaar dat ik met Moslims omga heb ik bijzonder veel grofheid naar hen toe gezien en gehoord ..
Mijn vrouw is gehandicapt dus ik dacht dat men haar wat meer zou ontzien , maar in de 5 jaar dat ze hier is , zijn er al bussen voorbij gereden , Buschauffeurs geweest die niet wachtte totdat zij ging zitten maar bij een volgende halte voor een Nederlandse bejaarde wachtte ..
Werd ze al eens aangevallen en tegen haar krukken geschopt , Met een ” Nederlanders eerst ” bij een tramdeur weggeduwd .. en dat is nog maar een “bloemlezing”
Ik ben bang dat een Wilders-overwinning tot nog meer grofheid en geweld zal leiden omdat de Haters zich dan nog machtiger zullen voelen ..
aan 36 Isma’il Abushams
Wat je vertelt vind ik heel treurig. Ik kan er niets anders van zeggen.
@Isma’il Abushams
#36: Ik snap volkomen dat je daar uitermate kwaad over wordt. Terecht.
Voor de rest: ik heb aan “zelfkritiek” gedaan over “de nederlanders”. Ik wacht nog steeds op jouw stuk.
Groeten!
Beste Isma’il
Je relaas onder nr 36 gelezen… en ik vind dat bijzonder verdrietig, dat er uberhaupt zo met mensen wordt omgegaan ! los van het feit of je moslim of niet moslim bent !
Ik ben niet gelovig… maar als er al een GOD bestaat .. dan zal hij/zij dat zeker niet goedkeuren !
Ik draag zelf als Jood geen keppel, maar in Amsterdam zijn al meerdere Joodse mensen met keppel door Marokkaanse jongeren belaagd of mishandeld.
Verder hoef ik je niet te vertellen hoe diep de homohaat is geworteld bij veel moslims. Het merendeel van de arrestanten zijn Marokkaanse jongeren
van islamitische afkomst die zich schuldig maken aan homofobie en het mishandelen en uitschelden van homo’s !
Maar wees gerust..het merendeel van de Nederlanders doorziet de fascistoide politiek van Geert Wilders.
We laten ons niet gek maken door Marokkaanse criminelen of blanke rechtse fascisten
@ 13 Maar dat mengen gaat echt wel meer gebeuren in de toekomst. Het is de eerste generatie die het tot nu toe heeft tegen gehouden, maar de jongere generaties zullen daar steeds verder vanaf komen te staan..
Si-Stefan,
Het is gewoonweg niet waar dat het merendeel van de Marokkanen betrokken zijn bij homogeweld, het zijn gewoon de autochtonen voor 86%. Het onderzoek is uitgevoerd door de overheid, waar gekeken is of het misdrijf gericht was vanwege de homoseksualiteit als zodanig.
aan 41 abdel
Ik vraag me af wat dit cijfer van 86% precies betekent.
Is het zo dat van alle gevallen van geweld tegen homo’s er 14% door Marokkanen, d.w.z. vooral Marokkaans jongeren, wordt gepleegd? Aangezien het percentage Marokkaanse jongeren in Nederland kleiner is, zou dat toch betekenen dat hun bijdrage in dat geweld relatief groter is dan van autochtonen. Maar misschien is in dit onderzoek alleen naar Amsterdam gekeken waar de getalsverhoudingen anders liggen.
In ieder geval is er bij het grote publiek de perceptie ontstaan dat er een ernstig probleem is met homo-haat bij Marokkaanse jongeren, en trouwens ook met Jodenhaat en ook wat betreft houding tegenover vrouwen op straat.
Als deze perceptie onjuist is moeten we die perceptie krachtig bestrijden. Als ze juist is moeten we nadenken over de oorzaken en op grond van de kennis van die oorzaken die haat en dat geweld bestrijden. In dat geval is ontkenning van het probleem niet op zijn plaats.
Ik ben het grondig met het betoog van
Peter B eens.
Ik zou hier nog iets aan willen toevoegen !
Willen we de moslimhaat in Nederland bestrijden, dan zullen we ook de Joden -en homohaat welke welig tiert onder moslims keihard moeten bestrijden en aanpakken !
Een percentage van 14 % voor zo,n kleine Marokkaanse minderheid vind ik een schokkend percentage. Dit zijn de mensen die dus een strafbaar feit plegen en in de statistieken worden verwerkt. Maar hoe zit het met de zwijgers binnen de islamitische en christelijk gemeenschap vraag ik me af ?
Dat percentage overstijgt m.i. de 14% ruimschoots
mee eens si-stefan: is gewooon nirt goed te praten wat die marokkaanse jongens (ook altijd jongens..) doen