Dit stuk is ingezonden door Asisa
Daar stond ik dan, na acht jaar, in het warme zand van Rif. Het moest er maar weer eens van komen, vond niet alleen ik, maar ook mijn familie: een bezoek aan het geboorteland. De hereniging met de familie was vreemd. Zij wisten niet precies wat ze met me aan moesten. Want waarom was ik nou zo lang weg gebleven, hoe zag mijn leven er in de tussentijd uit en.. wie was ik nou eigenlijk? Ook van mijn kant was er duidelijk een verwijdering tot de mensen die ik acht jaar geleden voor het laatst had gezien.
Vooral de ontmoeting met mijn nichten was confronterend: vrouwen van mijn leeftijd, uit dezelfde familie, maar een wereld van verschil tussen hen en mij. Communiceren viel niet mee, en niet om de taal, want mijn Berbers is goed genoeg; twee totaal verschillende werelden ontmoetten elkaar. Genoeg overeenkomsten tussen hen en mij zou je denken: zelfde sekse, zelfde familie, maar buiten dat geen raakvlakken. Het zijn simpele vrouwen, die geen onderwijs hebben genoten en hun dagen vullen met elkaar en hun leven lang de mannen in hun omgeving dienen. Dit, zo bedacht ik, had ik moeten worden, maar dat ben ik niet. Dit zijn de echte Riffia’s, de echte Marokkanen; ik ben niet meer dan een slap aftreksel.
Wij, kinderen van immigranten, noemen ons graag Marokkaan, Turk, of wat dan ook, om het gevoel te hebben dat we toch ergens echt bij horen. Al staat onze positie hier in Nederland ter discussie, er is een land wat wel echt van ons is. Maar is dat wel terecht? Zijn wij wel zo Marokkaans of Turks als wij denken? Of is dat inmiddels niet meer dan een mythe die we zelf in stand houden, maar die na anderhalve generatie gewoon niet meer klopt? Om antwoord op deze vraag te geven moeten degenen onder jullie die ieder jaar naar hun vaderland gaan het misschien ook eens proberen: acht jaar overslaan om het ook te ervaren.
Asisa is een 3 decennia oude, in Marokko geboren, in Nederland getogen jongedame. Na het opgroeien in een gezin met vijf broers te hebben overleefd, besloot ze Pedagogiek te studeren om deze speling van het lot te analyseren. Ze besloot zich hierin vast te bijten en is nu betrokken bij onderzoek met en onder jongeren.
Andere interesses zijn: berberse muziek (ithran!), met vriendinnen filosoferen over de zin en onzin van het leven, lekker eten (laatste twee het liefst in combinatie) en lezen.
33 Reacties op "Wie is de Marokkaan?"
“””Het zijn simpele vrouwen, die geen onderwijs hebben genoten en hun dagen vullen met elkaar en hun leven lang de mannen in hun omgeving dienen. Dit, zo bedacht ik, had ik moeten worden, maar dat ben ik niet. Dit zijn de echte Riffia’s”””
Had er dan niet boven je stukje moeten staan “Wie is de Riffie ” want mijn vrouw en haar zusters , net zo als haar uit Casablanca en omgeving omkomstige vriendinnen , hebben allemaal [u]universitaire opleidingen [/u]… In [u]Marokko [/u] gevolgde [u]universitaire opleidingen [/u].!!!
En mijn vrouw is zeker geen “dienster “
Hmmmm, als een normaal iemand dit zou lezen,, dan zou die toch echt een beeld krijgen over Marokko dat alle vrouwen daar ongeschoold zijn en hun mannen dienen! Een beetje jammer toch? Dat het rifgebied maar niet vooruitwil komen, wil niet zeggen dat heel Marokko dat niet wil of doet!
Maar je hebt gelijk, wij marokkanen uit Nederland zijn geen Échte marokkanen:-)
Lijkt een beetje op zelfhaat…
Alsof de gehele Marokkaanse of Turkse populatie uit ongeschoolde vrouwen zou bestaan. Beetje van “Nee ik ben beter, dus geen Marokkaan”.
Bovendien is er niets mis mee als vrouwen hun man willen behagen.
Inderdaad Isma’il! Die titel moet veranderd worden!!
dan kan ik er niets op inbrengen, ik ben nu eenmaal nooit in het rifgebied geweest..
Feit is wel dat de meeste Marokkanen in Nederland uit Rif komen, dus zo gek is dit niet. En ik denk ook niet dat het is bedoeld als ´ik ben beter´, maar ´ik ben anders´..
Ik zou het niet zien als een probleem. Niet dat je dat doet natuurlijk. Maar het heeft toch ook iets moois om het beste van twee werelden te kunnen verenigen?
Dat is juist wat de autochtone mensen nou niet kunnen begrijpen. Hier wordt je gezien als buitenlander maar in je land van herkomst ook. je valt eigenlijk tussen het wal en schip.
Het woord Marokkaan doet het goed
Wij blijvenhier.nl heeft dat gemerkt en maakt nu daar misbruik van.
Men klaagt over racisme maar zie wat je hier leest.
Blijvenjulliemaarhier
Ik ga wel verder
Mijn hele familie woont in Marokko. Als ik mijn zussen spreek, die overigens allemaal gestudeerd hebben, dan merk ik ook de botsingen tussen 2 werelden. Ook ik spreek het Marokkaans goed, maar dezelfde woorden hebben een andere betekenis. Er bestaat niet voor niets een vak als interculturele communicatie.
Ik zal maar even snel zeggen dat x, in werkelijkheid Piet is. Een gewone Hollandse jongen. Anders zou men mij wel eens met een allochtoon of zo kunnen associëren die van twee walletjes wil eten, maar intussen de mond vol heeft van racisme etc in Nederland.
Nou Jawad, hou eens even je grote mond over wat autochtonen wel of niet begrijpen.
Heel veel autochtonen weten tegenwoordig heel goed hoe het is om een vreemdeling te zijn. Met name in de grote steden is de bevolkingssamenstelling in 30 jaar tijd zo drastisch veranderd dat zij zich een vreemde voelen in eigen land. Wij autochtone Nederlanders zijn er een minderheid geworden. Wij hebben ons moeten aanpassen aan de mores van de nieuwe Nederlanders. Heel lang is dit zonder slag of stoot gegaan.
Onbegrip? Heb eens een beetje begrip voor gewone Nederlanders, die de complete invasie van westenhatende en neerbuigende buitenlanders, waar ze nooit of te nimmer om gevraagd hebben (dat is een links fabeltje) maar gewoon te slikken hebben.
Het grappige is dat ik een halve autochtoon ben. Me moeder is puur Nederlands.
Waaruit blijkt dat je je hebt moeten aanpassen aan de allochtonen? Moet je 5x per dagen bidden? Kan je niet meer naar het cafe of de discotheek? dat kan je wel en vele Marokkaanse Nederlanders doen dat ook. Je wordt niet gedwongen om Arabisch, Turks, Hindi of Sranan te praten.
Peter ik ken beide gevoelens wat vooral komt door wantrouwen naar elkaar. Als je met de meerderheid van de allochtonen praat merk je dat ze blij zijn om in Nederland te wonen.
Bijkomend voordeel maar keus voor het avondeten met alle nieuwe invloeden.
Beste Peter,
Jullie kunnen allebei tegelijkertijd gelijk hebben Peter. Om een voorbeeld te geven: ik heb mijn middelbare school in Engeland gedaan. Dan denk je toch niet snel aan discriminatie nietwaar? Maar het tegendeel was waar! Ik heb letterlijk moeten knokken om een plekje in die school te krijgen. Dat is ook de reden dat ik niks met cricket heb: zelfs mijn leraar kon zich niet bedwingen om grapjes te maken over mijn onhandigheid. Het is heel goed mogelijk dat twee waarheden naast elkaar bestaan…
Ohjah in Canada, de VS, Zuid Afrika en Australie hebben ook pure Nederlandse kolonies, hun hebben daar ook niet om gevraagd? Feit is migratie hou je nooit tegen dat is de wil van de natuur om in Darwin termen te spreken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Orania
@Peter
Het kan nog gekker, wat betreft die gevoelens van onbehagen en niet thuis voelen in een omgeving die niet die jou is dat herken ik wel. Ik woon momenteel ook in wijk waar ik mij totaal niet in kan herkenen. Redenen zijn geen affinteit met lage sociale economische klasse (echte Hagenees autochtonen boeren met IQ van minder dan een primitieve chimpansee). Vroeger in mijn studententijd woonde ik ook tussen de buitenlanders en dat was werkelijk ook niks. Dus zodra mijn vrouw klaar is met arts specialisatie willen wij direct weg uit die achterlijk buurt.
Jawad, in Canada, de VS en Australië zijn nu per definitie immigratielanden, door hun tragische geschiedenis van uitroeiing van de inheemse bevolking, zo’n vierhonderd jaar geleden.
Iedereen is daar in feite ‘nieuw’, dus is daar een volstrekt nieuwe modus gevonden. Overigens zijn er in die landen zeer strenge eisen voor nieuwe migranten, die Europa niet heeft.
Zuid Afrika is weer een ander verhaal, daar is de meerderheid van de bevolking inheems, maar die bestaat uit tientallen verschillende (en vroeger elkaar bestrijdende) groepen. Een kleine van oorsprong wezensvreemde Europese minderheid is daar lang de baas geweest maar trekt nu noodgedwongen uit het land weg, omdat ze inheemse bevolking nu voorrang krijgt op de arbeidsmarkt.
Overigens heeft Zuid Afrika weer een nieuw probleem van miljoenen kansarme migranten uit de rest van Afrika, die het land maar moeilijk kan absorberen.
En daar komt de vergelijking met Europa om de hoek kijken. Hoe lang kan Europa de massale toestroom van overwegend kansarme migranten nog aan?
Maar misschien is dat ook wel de ´moraal´ van bovenstaand verhaal: kinderen van gastarbeiders, van ongeschoolde Marokkanen en Turken ontwikkelen zich in dit land dusdanig dat ze niet meer die kansarmen zijn, hoewel ze nog te vaak zo worden aangesproken. Eigenlijk is het best bijzonder wat er in een generatie is gebeurd met een een niet te verwaarlozen deel van de 2e generatie allochten (hoewel, ja ik weet het, er ook mensen zijn die het juist niet redden).
[quote]Had er dan niet boven je stukje moeten staan “Wie is de Riffie ” want mijn vrouw en haar zusters , net zo als haar uit Casablanca en omgeving omkomstige vriendinnen , hebben allemaal universitaire opleidingen … In Marokko gevolgde universitaire opleidingen .!!!
En mijn vrouw is zeker geen “dienster “[/quote]
@ isma’il Abushams reactie 1:
Als ik me ook schuldig mag maken aan muggenzifterij:
Ik heb ook nichten in Marokko die universitair geschoold zijn…zij hebben in Oujda gestudeerd, terwijl ze in Taza wonen: ze hebben dus op kamers gewoond en dat in de jaren ’90!!!!! Jaa….dat kan in Marokko…en guess what: ze zijn 100% Riffijns en ook nog eens Igwaniaat…..
Wat ik hiermee probeer te zeggen: je reactie, het onderscheid dat je probeert te maken tussen Riffijnen en niet-Riffijnen (niet-ontwikkeld vs. wel-ontwikkeld) slaat dus nergens op….wat zegt het tegenwoordig als je zogenaamd uit Casa komt? Niks, nada nopes…Marokko wordt gekenmerkt door interne migratie….dusss….
En tegen de schrijfster wil ik dit zeggen: het verschil dat jij hebt ervaren met je nichten…is dat niet eigenlijk meer een sociaal-economisch verschil ipv een cultureel verschil?
Ik bedoel…als we jou in een kamer zouden zetten met Hollandse meiden die jouw leeftijdsgenoten zijn en die niet verder zijn gekomen dan het vmbo…zou je dan ook niet hetzelfde ervaren als wat je in je vakantie met je nichten hebt ervaren? (namelijk een geringe herkenning/identificatie)
De kern van het verhaal klinkt mij bekend in de oren. Ben hier geboren en zo’n tien jaar geleden ben ik naar Marokko verhuisd om bij mijn vader te gaan wonen. In de veronderstelling dat ik volledig Marokaan was en een binding had met dat land ben ik na 1 jaar tot de ontdekking gekomen dat ik meer met Nederland heb dan met Marokko. Heb in Tetouan gewoond en op school gezeten. Met veelal mensen die het goed hebben en waarvan de ouders ook opgeleid waren. Naar mijn mening zit het verschil dan ook niet in de scholing, maar meer in de cultuur, normen en waarden. Zelfs de beleving van islam is daar anders. Waar je als moslim staat voor reinheid, mensenrechten, vrije meningsuiting, sociale en economische rechtvaardigheid ervoer ik in Marokko op lokaal en persoonlijkniveau het tegendeel. En in de meeste gevallen probeerde men dat gedrag nog religieus goed te keuren. Het pleidooi van hierboven, om er na lange tijd weer eens een bezoekje aan te leggen of naar mijn mening een jaar of twee op jezelf te wonen, is een hele goede mogelijkheid om te ontdekken met welk land je meer verbondenheid voelt. Ik ben i.i.g. tot de ontdekking gekomen dat je het best het voorbeeld van de profeet saw en de sahaba aan kunt nemen. Die hadden burgerschap en integratie (als het niet in strijd is met de basisprincipes van de islam was) hoog in het vaandel staan. Zie de totstandkoming van Al Madina Al Munawwarah en de verschillende culturen die de islamitsche wereld rijk is.
Zo is het lot voor hen bepaald, ik bedoel wat ons overkomt en waar ons iets overkomt ligt allemaal in de hand van Allah swt.
En Riffia, Bidawia, Rbatia of wat dan ook, we zijn allemaal kinderen van Allah swt en dat is wat telt, ongeacht waar je vandaan komt.
Wij zijn juist GEEN kinderen van Allaah maar zijn dienaars.
Lem jelid welem joeled.Hij heeft niet verwekt noch is Hij verwekt.
Anderen denken dat zij Zijn kinderen zijn.
“Zo is het lot voor hen bepaald, ik bedoel wat ons overkomt en waar ons iets overkomt ligt allemaal in de hand van Allah swt”
Allah heeft duidelijk een hekel aan Palestijnen en Afrikanen :P He loves the west (A)
@22 Was sich liebt das neckt sich.
@18 Ippie , de schrijfster spreek in het artikel over “echte Riffia’s” en over de Rif …
Ik heb geen ervaring met de Rif alleen met Rabat , Casa en Khouribga …
Dus met Non-Riffie Marokkanen ….
Goed dat je nichten in de Rif gestudeerd hebben , maar daar had de schrijfster het niet over als “echte Riffia’s”
Wel weer typisch, je kunt het niet hebben over/ met marokkanen zonder dat ’t weer gaat over verschil berbers/arabieren (hoewel niet zo benoemd, daar zijn de mensen van WBH te subtiel voor). Goed laten we dit vast stellen: de schrijfster is en schrijft over fiffia’s, berbers dus. Veel berbers in Marokko zijn minder geschoold dan arabieren (verschil stad-platteland). De schrijfster is een berber die in Nederland is opgegroeid, zij heeft daarmee een andere ontwikkeling door gemaakt -een aspect daarvan is scholing, maar het gaat niet alleen daarom.
@reatie nr 24:
Als ik me nog een keer schuldig mag maken aan muggenzifterij:
Jij bent duidelijk geen echte ‘Marokkaan’ anders zou je mijn reactie wel hebben begrepen….:p
@26
Natuurlijk ben ik geen echte Marokkaan ik ben een 100% Bakrastani ;)
Vooral de ontmoeting met mijn nichten was confronterend: vrouwen van mijn leeftijd, uit dezelfde familie, maar een wereld van verschil tussen hen en mij. Communiceren viel niet mee, en niet om de taal, want mijn Berbers is goed genoeg; twee totaal verschillende werelden ontmoetten elkaar. Genoeg overeenkomsten tussen hen en mij zou je denken: zelfde sekse, zelfde familie, maar buiten dat geen raakvlakken. Het zijn simpele vrouwen, die geen onderwijs hebben genoten en hun dagen vullen met elkaar en hun leven lang de mannen in hun omgeving dienen. Dit, zo bedacht ik, had ik moeten worden, maar dat ben ik niet. Dit zijn de echte Riffia’s, de echte Marokkanen; ik ben niet meer dan een slap aftreksel.
Vind dit maar een apart stukje. Dus als je onderwijs volgt, en niet je man “dient” dan ben je geen echte Marokkaan? Dan zijn al mijn nichten in Marokko dus ook geen Marokkanen, apart hoor.
Ik ben een echte Marokkaanse, voor mij ligt dat niet samen met het onderwijs dat je gevolgd hebt of wat dan ook. Marokkaan zijn dat ligt in je wortels. Dat ligt in je normen en waarde. Dat lig in je hart.
Mensen… grenzen zijn maar lijnen op een kaart hoor… zegt verder niks over wie er woont :P
@25 eh Inderdaad wel typisch…
Volgens mij moeten de Berbers wel noodgedwongen naar school om de Arabische taal dat niet hun eigen is te leren. Dat het voor de Berbers verboden is om onderwezen te worden in hun eigen taal heeft men te danken aan de moordzuchtige, vrouwenonderdrukkende en zichzelf opblazende Arabische wezentje die de wereld in agressie en haat hebben doen veranderen.
http://www.depers.nl/buitenland/159733/Een-op-drie-Arabieren-analfabeet.html
Het bizarre van dit verhaal is dat de 3 decenia geleden geboren Asisa vast zelf ook een ongeschoolde moeder heeft en anders wel ongeschoolde tantes.Dus genoeg oefenmateriaal zou je denken…..
Maar goed, dan slepen we er ook nog een generatiekloof met de haren bij… Die nichten zijn juist wel van dezelfde generatie (ga ik vanuit).
@30 Mahmoud
Kom je binnenkort met je eigen Riffie Fitna filmjes ???
Wat doe je trouwens met een Arabische naam ??