Ik ben Rajae El Mouhandiz. Geboren in Larache Marokko en getogen in Amsterdam Osdorp. Mijn moeder is Algerijnse en ik heb een hele grote familie! Ik ben Sufi en hoop dat m’n muziek en andere activiteiten een reflectie zijn van m’n levensfilosofie: zo vrij en universeel mogelijk denken, voelen, spreken en handelen.
Ik maak al heel lang muziek, ben begonnen met klassieke muziek en ben me daarna gaan verdiepen in het schrijven van songs. Dat is een rocky road geweest, maar hamdulilah, ik heb er mijn beroep van kunnen maken.
Foto: lamrabat.be
Ik reis veel, ontmoet veel mensen en dat is een groot geschenk, want daardoor heb ik Islam en andere visies op het leven leren zien vanuit verschillende culturen. De Nederlandse beleving is niet de Amerikaanse beleving en niet de Indonesische beleving. Simpelweg, omdat het verbonden is aan lokale culturen en talen. Ik heb daardoor bewust gekozen voor de engelse taal in mijn songs. Veel moslims spreken namelijk niet arabisch of zijn ergens anders opgegroeid. Ik open hierdoor ook een deur naar andersdenkenden, waardoor dialoog kan ontstaan en hopelijk ook meer begrip en respect.
Ik maak geen Nasheed muziek. Ik vind Nasheed mooi en het heeft zijn plek, maar ik sta anders in mijn artistieke aanpak. Ik wil nl dat Moslims een normaal onderdeel worden van de samenleving en ook van de muziek en media industrie. Simpelweg omdat moslims ook de mainstream zijn : ) En ik hoop daarmee veel mensen te kunnen bereiken, zodat emotie besproken kan worden en jongeren cultuur voor moslims mainstream zal aanvoelen. Beeldvorming is namelijk het gesprek van de dag. Politici en religieuze leider doen enorm hun best, maar de media en entertainment sector kun je daarin niet achterwege laten. Zeker niet in een tijd waarin corporate media de meningen van mensen domineren.
Het heeft lang geduurd voodat ik het podium op durfde en nog langer voordat ik klaar was om een clip op te nemen. Ik was er vooral geestelijk nog niet aan toe, omdat je veel op je afroept door zo prominent in beeld te treden. En ja, ik ben vrouw, maar so what! We leven in 2010 : ) Ik draag geen hijab, ik houd van couture en ik werk voor en achter de schermen.
Voor veel conservatieve moslims en voor islam bashers is dat voer voor rouinaaaa… oftewel drama. Ik ben me daar bewust van, maar dat weegt niet op tegen de steun die ik krijg vanuit de hele wereld. Van Imams, theologen, koningshuizen, wetenschappelijke instituten, vakbladen, (mannelijke en vrouwelijke) feministen, religieuze leiders uit andere religies, artiesten, de muziek industrie, bobo’s en….. jonge, oude, rijke, arme, alle kleuren en genders van de regenboog… mensen over de hele wereld.
Popcultuur breekt altijd barrieres en kennelijk is het nu tijd voor een jonge moslima om de mic te pakken en niet vanuit frustratie, haat en boosheid te schreeuwen, maar vanuit tijdloze songs, vanuit liefde en vanuit de vastberadenheid om mensen te inspireren en bij elkaar te brengen. Ja dat is wat muziek doet… dat is de kracht van deze universele taal. Ik hoop dat jullie het me gunnen. Het was een lange leerweg, vooral een eenzame weg en geen enkele artiest kan groeien zonder steun en positieve feedback.
Malcolm Lateef Shabazz
Mijn eerste videoclip heet Malcolm Lateef Shabazz, een van de nummers van mijn cd ‘Hand of Fatima’. Het nummer is geïnspireerd door de kleinzoon van Malcolm X (1925-1965), een van de meest prominente Afrikaans-Amerikaanse leiders in de Amerikaanse geschiedenis. Malcolm Lateef Shabazz is zijn eerste nazaat in de mannelijke lijn.
Ik ontmoette hem vorig jaar tijdens een bijeenkomst van jonge moslimleiders in Qatar. Tussen zeker driehonderd deelnemers uit de hele wereld zag ik hem staan en mijn hele energie werd naar hem toegezogen. We raakten in gesprek en bleken veel overeenkomsten te hebben. Ook Malcolm is half Algerijns en zonder vader opgegroeid. Ik was onder de indruk van zijn persoon, zijn eerlijkheid. Een man die door het beladen verleden van zijn grootvader veel naars heeft meegemaakt. Tot zonsopgang hebben we met elkaar gesproken en naar muziek geluisterd. Toen vertrok hij om de inauguratie van Obama bij te wonen.
In het vliegtuig naar huis schreef ik een liedje voor hem. Een ode aan een man die zich jarenlang miskend heeft gevoeld; die leeft onder een vergrootglas – waar iedereen een verwachting van heeft die hij niet kan of wil waarmaken, omdat hij zijn grootvader niet is én omdat hij de ruimte nodig heeft om zijn eigen stem en zijn eigen doelen te zoeken. Deze man zing ik toe: I want to thank you, for / Letting me be, letting me see / That I can be who I wanna be.
Wat mij betreft is dat de grootste waarde in menselijke contact: elkaar laten zijn wie we zijn.
Check mn clip hier http://www.tmf.nl/video/43167/ en geef me thumbs up als je me wil steunen en vraag je vrienden dat ook te doen, zodat ik ooit de mainstream charts kan bereiken.
De viral versie met Malcolm’s eerste video interview zal later te zien zijn.
Salaam,
Rajae
Ps: In dit stuk heb ik stukjes uit een interview verwerkt, die ik met Leonard Groeneveld van Vruchtbare Aarde heb gedaan.
54 Reacties op "Rajae en haar muziek"
Goede muziek en een profesionele clip.
Complimenten, er ligt nog een mooie cariere voor je in het verschiet.
@ Rajae
Je schrijft dat je Sufi ben? Begrijp ik het goed dat jij dus in een wereld leeft waarbij jij door de inspiratie van jouw muziek of dat van anderen, ritme, beat en soul op een gegeven moment denkt dat jij God ziet??
Of heb ik een andere term Sufi van het Soufisme voor me?
@ Majdoulin
Dag Majdoulin,
Dank je wel voor je goede vraag :-)
Sufisme heeft veel interpretaties en dit is hoe ik het beleef.
Ik hoop dat je dat kunt respecteren. Het is de innerlijke dimensie van de islam. Door spirituele oefeningen, studie, expressie en karaktervorming ervaar je een innerlijke ontdekkingsreis binnen het raamwerk, de 5 pilaren. Het is dus het mystieke perspectief. De Sufi streeft ernaar om de eenheid van de Ummah en van het zijn (de individu) niet slechts met de lippen en de gedachten te betuigen, maar bewust en actief (of soms bewust passief) onderdeel te zijn van het groter geheel, dus binnen en buiten de Ummah de mensheid, de aarde, het universum.
Het klinkt heel holistisch, maar je stelt ook een goede vraag. Hopelijk wekt het nieuwsgierigheid in je op :-)
Groeten,
Rajae
@ Rajae
Thanks voor jouw response, ik zeg je eerlijk dat ik er nog niet echt helemaal wegwijs door ben geworden, je legt de term soufisme uit, maar spring jij op een gegeven moment ook uit jouw dak op het moment dat jij de limiet bereikt hebt bij de inspiratie?
en zie jij Allah zoals de meeste soufies beweren??
Als ik vervelende vragen stel moet je het zeggen, Rajae.
@ Majdoulin
Ik denk dat ik wel weet wat je bedoeld, maar geen van de sufi’s die ik ken heeft dat ooit beweerd. Is ook een beetje een non-discussie.
@ Rajae
Succes met al je werk! :)
@ nordin
Okay, heb weleens heel vaag hierover gehoord, maar heb nooit een discussie kunnen aangaan met zo iemand of een vraag kunnen stellen vandaar dat ik het Rajae vraag.
@ Anton Dank je!
@ Nordin Dank je! Maar er zit wel een goede kern van waarheid in zijn vraag :-)
@ Majdoulin, er is kennelijk nog veel te leren ;-) Nee ik blijf graag lekker nuchter, lol. Het leuke is wel dat je hierdoor multi disciplinair met expressie bezig bent, dus niet alleen met muziek, maar ook met tekst en beeld. Je inspiratie raakt nooit op. Beide voetjes op aarde houden is dus heel gezond, anders vlieg je idd weg, hehehe :-)
@Rajae
in #3 schrijf je, ik hoop dat je dat kunt respecteren.
Maar natuurlijk respect, in beginsel als moslim en als mens natuurlijk.
Maar uit jouw stuk dat je schrijft heb ik wel het gevoel dat je weleens negatieve ervaringen hebt gehad met mensen (conservatieven hoe jij het noemt) die het oneens zijn met jouw hobby, beroep. klopt dit?
En je schrijft ook dat er Imams zijn die jou hierin steunen, ik zeg je eerlijk dat het me verbaast dat er imams zijn die muziek en instrumenten aanmoedigen, aangezien ik vaak het tegenovergestelde van ze hoor en lees op tv en op verscheidene islamitische sites.
Er zijn ook Sufi Mujahideen in Somalië.
@ Majdoulin
Thanks voor je vraag. Ook dit is een goede vraag die veel mensen zich zullen afvragen :-)
Om eerlijk te zijn ervaar ik vooral steun. Toen ik begon, was het nieuw en dan hoorde ik wel eens negatieve meningen, vooral van Nederlandse Moslims. Gelukkig heb ik daar nu geen last meer van, eerder dat mensen nieuwsgierig zijn en kennis met je willen delen :-)
Wat helpt is de erkenning die ik internationaal krijg. Ik reis al wat jaren de wereld over om op te nemen en te spreken en te zingen voor muziek liefhebbers, maar ook voor westerse en voor Islamitische wereldleiders en dat is ontzettend leuk en leerzaam om te doen. Ze staan er van beide kanten voor open en dat is maar goed ook :-)
De tijd gaat vooruit. Natuurlijk zijn er mensen die daar andere meningen over hebben of die dat niet willen en ja die uiten dat op tv of online, maar dat heb je in alle culturen, dat verander je ook niet zomaar. Dit geeft de diversiteit binnen culturen weer en hierin ligt ook de kernwaarde van vrijheid in. Je vrijheid van beleving en je vrijheid van meningsuiting. En dan gaat het er om hoe je het aanpakt en hoe je het overbrengt. Ik ben geen politicus of theoloog, mijn beroep is kunst maken en mensen een artistieke ervaring geven.
Dat het wordt gerespecteerd en het mensen nieuwsgierig maakt, in het westen en in het oosten, voelt vooral als een grote blessing :-)
Hopelijk zijn hiermee je vragen beantwoord, ik ga weer verder!
Groeten,
Rajae
er zijn ook Piraten in Somalie
@ Izz ad-Din Ruhulessin
Extremisten heb je in alle culturen.
Het wordt nu een non-discussie :-(
Blessing en peace!
[quote]Extremisten heb je in alle culturen. [/quote]
As Salaam Alaykum,
Dat is niet wat ik ermee wilde zeggen.
Bovendien is hen betitelen van hen als zijnde ‘extremisten’ een normatieve uit spraak, die gebaseerd is op een seculier-westerse visie.
Extreem relatieve term, en staat in dit denkkader in relatie tot wat men in het westen vindt wat religie is of zou moeten zijn.
Als moslim adviseer ik je om je verre te houden van dit denkkader, want het is niet goed voor jouzelf en onze gemeenschap.
Wa Salaam Alaykum.
Wa Alaykum Salaam
“Extreem relatieve term” moet zijn “Extreem is een relatieve term”.
@ rajae
Bedankt voor jouw genomen tijd om het een en ander te concretiseren.
Die video was een aangename verrassing! Ik had iets totaaal anders verwacht (lees: sheikh ahmad al-tuni muziek ofzo :P). Sowieso erg leuk om eens een keer een positieve bijdrage hier te lezen, ik hoop dat je doorbreekt in het ‘reguliere’circuit’ en sterkte met alle dramaqueens verder :P
@ Izz ad-Din Ruhulessin
Man oh man, waarom buig jij je over titels, sektes en andere hokjes, terwijl er ook een breder kader is? Mijn stuk gaat niet over religie. Ik vind dit lastig hoor ;-)
Wat goed is weten we allemaal niet. De beste stuurlui staan altijd aan wal ;-( Het zou anders stukken beter gaan met ‘onze’ gemeenschap. En wat is onze gemeenschap? Wij leven hier in NL, in Europa, in het Westen. Deze website heet ook http://www.wijblijvenhier.nl
We hoeven elkaar niet uit te lokken om non discussies te voeren. En waarom seculiere en westerese denkwijzen veroordelen? Mogen 1.57 miljard Moslims zichzelf niet onderscheiden?
Ieder heeft recht op een eigen denk kader en een eigen interpretatie. Er zijn toch ook westerse extremisten? En in moslim landen staat het woord extemisten toch ook in het woordenboek en wordt deze term toch ook gebruikt door mufti’s, imams, wetenschappers en journalisten?
Dan heel iets anders…. Wat vind je van de clip? Daar ben ik enorm benieuwd naar :-)
Groeten en blessings! En geef me thumbs up, want ik heb ook jouw steun hard nodig ;-)
As Salaam Alaykum,
[quote]Man oh man, waarom buig jij je over titels, sektes en andere hokjes, terwijl er ook een breder kader is? Mijn stuk gaat niet over religie. Ik vind dit lastig hoor [/quote]
Dat klopt. Maar jij noemde mujahieen extremisten en daarom vond ik het nodig om jou te waarschuwen, want het zijn enkel extremisten in een denkkader dat on-Islamitisch is, en ik ben van mening dat dit denkkader geen plaats heeft in de moslimgemeenschap.
[quote]Wat goed is weten we allemaal niet. De beste stuurlui staan altijd aan wal ;-( Het zou anders stukken beter gaan met ‘onze’ gemeenschap. En wat is onze gemeenschap? Wij leven hier in NL, in Europa, in het Westen. Deze website heet ook http://www.wijblijvenhier.nl [/quote]
Wij leven in Nederland, maar dat betekend niet dat wij een gemeenschap met ongelovigen zouden zijn. Hun hebben hun eigen gemeenschap(pen), en die bestaan met elkaar in Nederland/het westen).
[quote]We hoeven elkaar niet uit te lokken om non discussies te voeren. En waarom seculiere en westerese denkwijzen veroordelen? Mogen 1.57 miljard Moslims zichzelf niet onderscheiden? [/quote]
Het was niet mijn bedoeling om het bestaansrecht an sich van seculiere-westerse denkwijzen te ontkennen (al ontken ik niet dat ik ze liever zie verdwijnen).
Ik ben van mening dat deze onder de moslims geen bestaansrecht hebben.
Wat ongelovigen denken mogen ze zelf weten natuurlijk.
[quote]Ieder heeft recht op een eigen denk kader en een eigen interpretatie. Er zijn toch ook westerse extremisten? En in moslim landen staat het woord extemisten toch ook in het woordenboek en wordt deze term toch ook gebruikt door mufti’s, imams, wetenschappers en journalisten?[/quote]
Een goed wetenschapper zal de term extreem niet gebruiken. Journalisten kun je niet serieus nemen als ze schrijven over de moslims (vaak zelfs niet eens als het positief lijkt).
Maar ik bedoel niet dat de term extreem niet mag bestaan. Ik bedoel dat extreem altijd ergens in relatie mee staat, en dat het een goede zaak is om jezelf af te vragen tot wat.
[quote]Dan heel iets anders…. Wat vind je van de clip? Daar ben ik enorm benieuwd naar
Groeten en blessings! En geef me thumbs up, want ik heb ook jouw steun hard nodig [/quote]
Ik luister naar muziek om de boodschap :)
Dat wil niet zeggen overigens dat ik geen mening heb over de clip, maar die wens ik niet hier in het openbaar te uiten. Misschie
Misschien kan ik die ergens naar je mailen ofzo?
Wa Alaykum Salaam.
@ Izz ad-Din Ruhulessin
Speechless… :-(
Deel je mening graag hier op dit forum, want daar is het voor bedoeld.
Je durft duidelijk wel aanmatigende dingen te zeggen over het westen en andersdenkenden, maar het onderwep zelf, dat wil je via een prive email bespreken? Ben je bang dat het vanwege de inhoud en de toon zal worden verwijderd?
Hierbij nogmaals de 3 gouden regels:
Respect: Speel niet op de persoon, toon respect voor andermans mening. Discriminerende, racistische of haatzaaiende reacties, alswel beledigingen en bedreigingen (direct of indirect) worden verwijderd.
Relevant: De reactie moet betrekking hebben op de inhoud van de column waaronder de reactie wordt geplaatst. Reacties die de zin van een artikel of discussie betwisten worden verwijderd . De reactie mag geen reclame uitingen bevatten.
Raak: Reageer terzake, in begrijpelijk en leesbaar Nederlands. Pleeg geen inbreuk op andermans auteursrechten. Kopieer geen lappen tekst van elders maar plaats, indien relevant, links die naar andere websites verwijzen.
As Salaam Alaykum,
Het is geen kwestie van niet durven. Wat ik heb aan te merken gaat enkel jou persoonlijk aan; en bovendien vind ik dat moslims elkaar niet daarover moeten bekritiseren ten overstaan van de gemeenschap.
Dat is wat anders dan het bekritiseren van moslims op basis van de theologische stellingen die zij innemen.
Wa Alaykum Salaam
Ik heb de clip beluisterd, ik vind het niet echt geweldig. De stem schiet zwaar tekort.
Trouwens er zijn tienduizenden zangeressen die moslim zijn, is niks bijzonders aan.
@ Izz ad-Din Ruhulessin,
Duidelijk! Ieder z’n ding! ;-)
@ Abdel
Prima! Over smaak valt niet te twisten ;-)
Maar eh, noem er ’s een paar die engelstalige muziek maken? Ben benieuwd, ontdek ik ook ’s wat! :-)
Rajae,
Ik ken ze niet die engelstalig zingen. Ik weet wel dat er in Marokko een programma is waarin ze engelstalig zingen of frans.
Persoonlijk hou ik ook niet van engelstalig. Ik hou meer van oorspronkelijke muziek. Zoals Ethipische muziek of Indiase of Arabische of Ashelhie muziek Rif of Rai of muziek uit de Andes.
Maar met dat argument kun je niet stellen dat haar stem zwaar tekort schiet. Ik vind die heel geschikt voor dit stijl muziek.
Beste Rajae,
Je hebt er voor gekozen om qua carriere en levensinvulling niet met de ‘mainstream’ te gaan, maar lekker alternatief te zijn. Opzich niet verkeerd. Maar waarom zou je muzikaal wel mainstream willen gaan? De popindustrie en popcultuur kent ook haar darkside: consumerisme, materialsme en egotripperij om er een paar te noemen. Ik zou zeggen probeer daar niet in te passen maar biedt een alternatief: kwaliteit gaat boven kwantiteit. Blijf lekker jezelf en laat de mainstream jou maar volgen of lekker niet!
Mvg
Hey het moet wel een beetje gezellig blijven jonge lui. ;)
Wat een geweldig mooi nummer en wat een warme clip. Dit is wat dit land nodig heeft. Noem het mainstream of alternatief, maar uiteindelijk gaat het om de boodschap: liefde en respect!
Beste Rajae,
Leuke muziek, mooi tekst.
Succes !!!!
Je zegt dat je sufi bent mag ik vragen of je in een tariqat bent ?
Salaam Rajae,
Je hebt een hele unieke doch mooie stem, mashallah. Als je zin hebt om een keer een duet op te nemen met een andere moslima, bied ik me vrijwillig aan. Mijn zusje speelt ook nog eens gitaar, dus daar kunnen we ook gebruik van maken ;)Veel succes toegewenst namens mij!
MY.
Rajae,
Trek je trouwens niks aan van mijn zure opmerking, ik heb er de ballen verstand van.
De auteur claimt ‘Soefi’ te zijn maar als je daadwerkelijk de klassieke en moderne werken van de Soefi’s gaat lezen (Risala Qushayriyya, Qawa’id at-Tasawwuf, Maktubaat van Imam Rabbani, de preken van Abdul Qadir Jilani etc), dan zul je gauw merken dat zij uitgaan van de jurisprudentie uiteengezet door de 4 soennitische rechtsscholen. Het zijn dus zuivere soennieten. Abdul Qadir Jilani is zelfs van mening dat de persoon die niet bidt, een ongelovige is die ter dood moet worden gebracht door de autoriteiten.
Je zult zien hoe strikt de Soefi’s de genoemde taferelen in de tekst hebben veroordeeld zoals het gebruik van muziekinstrumenten en al helemaal als deze voor verkeerde doeleinden wordt gebruikt, zoals door een hijabloze vrouw die voor een gemengd, dansend publiek zingt.
Er is namelijk een overeenstemming in de gehele moslimgemeenschap dat dit verboden is. Ook onder de Soefi’s.
Zulke mensen zijn door het ontkennen van de fundamenten van de Islam en hun valse, moderne interpretaties eerder een gevaar voor de Moslims. Sterker nog, het gevaar bestaat zelfs dat dit soort mensen uit de Islam zijn getreden omdat zij klinkklare fundamenten van het geloof gaan ontkennen.
Het was beter geweest voor zulke personen om hun zonde te erkennen, en hun zondigheid toe te geven in plaats van dat zij hun geweten en schaamteloze handelingen probeerden goed te praten.
Lieve Rajae,
Van de clip heb ik genoten en van de tekst word ik blij.
Vol interesse heb ik de reacties gelezen en ik ben blij dat mensen de moeite nemen om een reactie te plaatsen. Dat wil alleen maar zeggen dat je iets bij ze losmaakt. Het hoeft niet datgene te zijn waar je naar op zoek bent, maar in deze wereld waarbij we vanuit alle hoeken prikkels ontvangen mag het een prestatie heten dat we nog de moeite nemen om een reactie te plaatsen. Dus richting mijn mede-reageerders: ik heb ervan genoten tijdens deze 2de paasdag ;)
Mijn leven benader ik met: waar haal ik voldoening uit en waar word ik blij van? Ik word blij van het luisteren naar jouw muziek en van je boodschap. Het is een fijne tegenhanger van liedjes waar vooral verwijt of verdriet in naar voren worden gebracht. Je CD beluister ik al enkele weken in de auto en mijn vraag aan jou is: wanneer kan ik een nieuwe clip verwachten?
Dikke kus,
Aicha
As Salaam Alaykum,
Wat de is relevantie van het feit dat de kuffaar vandaag Pasen vieren?
Wa Alaykum Salaam
Wa alaik assalaam aghi Izz ad-Din Ruhulessin.
Mijn punt is dat ik dan vrij ben van werk en de tijd heb om dit soort geweldige sites te browsen :)
Wat vind je trouwens van de clip?
Wa salaam,
Aicha
Ooh Rajae!!
Super mooi nummer! Je stem is prachtig eindelijk iemand die echt uniek bezig is! Hoop nog veel meer van je te horen inshallah!!
Hallo Rajae,
Je bent echt gegroeid wat je muziek betreft. Ik vind het erg mooi geworden. Wat het commentaar betreft, je hebt het recht om je eigen levensweg te kiezen, zo heeft Allah het nu eenmaal bedoeld. In de Koran staat niet voor niets dat God de mensheid tot 1 gemeenschap had kunnen maken. Maar nee, Hij/Zij heeft juist voor diversiteit gekozen, omdat er zoveel schoonheid in zit, maar ook zodat de verschillende gemeenschappen elkaar kunnen leren kennen, van elkaar mogen leren etc.
Zelf ben ik ook bezig met het soefisme. Het is, zoals ik het zie, het spirituele hart van de islam, omdat het verder gaat dan de praktijk. Het soefisme ziet de praktijk als basis, de overgave. Wat daarna komt is de verdieping van het geloof, de zoektocht naar de band met de Schepper, Allah proberen te vertrouwen, te zien, te voelen alsof Hij/Zij dichter bij je is dan je eigen halsader. Gelukkig is het een zoektocht die een leven lang kan en mag duren.
Succes met je muzikale carriere en ga in vrede.
@ Naima
Met alle respect voor hetgeen je mee bezig bent in het soefisme,
Je schrijft dat je Allah probeert te zien, maar je denkt toch niet echt dat je Allah swt gaat zien???
Ik kan dit maar niet vatten om eerlijk te zijn, Hij is het Onzichtbare, Hij is Degeen waarvan niemand weet hoe Hij eruit ziet, hoe Zijn omvang is etc etc etc, en sommigen denken hem simpelweg te kunnen zien door zich te laten insprireren door het soefisme??
Je dichter bij Allah voelen kan door middel van aanbidding tot Allah swt, maar Hem zien??? in dit leven?? daar heb ik mijn grote twijfels over, de eerste keer dat wij Hem zullen zien zal op De Dag der Opstanding zijn, dat is iets wat vast en zeker is.
@38 je denkt toch niet echt dat je Allah swt gaat zien???
Commentaar:
Jij denkt toch niet echt dat ze dat “Allah zien” letterlijk bedoelt? Allah is geen verre God. Zijn tekenen zijn overal. Er bestaat ook zo iets als oog van het hart. Lees onderstaande hadiths en laat je inspireren.
Op gezag van Aboe Hurairah(moge Allah tevreden met hem zijn), die zei, dat de Boodschapper van Allah (moge hij de zegeningen en vrede van Allah krijgen) zei: “Allah (de Almachtige en de Verhevene) zal op de Dag der Opstanding zeggen:
“O zoon van Adam, Ik voelde mij ziek en jij hebt Mij niet bezocht.” Hij zal zeggen: “O Heer, en hoe had ik U moeten bezoeken terwijl U de Heer der werelden bent?”Hij zal zeggen:”Wist je niet dat Mijn dienaar, die en die, ziek is geworden en je hem niet bezocht had? Wist je niet dat als je hem bezocht had, je Mij bij hem aangetroffen zou hebben? O zoon van Adam, Ik heb je om eten gevraagd en je hebt Mij niet gevoed.” Hij zal zeggen:”O Heer, en hoe had ik U moeten voeden , terwijl U de Heer der werelden bent?” Hij zal zeggen: “Wist je niet, dat mijn dienaar, die en die, jou om voedsel had gevraagd en je gaf hem niet te eten? Wist je niet dat als je hem gevoed had, je dat zeker bij Mij gevonden had [51] . O zoon van Adam, Ik vroeg je om Mij te drinken te geven en je hebt Mij niet te drinken gegeven.” Hij zal zeggen: “O Heer, hoe had ik U te drinken moeten geven want U bent de Heer der werelden.” Hij zal zeggen: “Mijn dienaar die en die, heeft je om drinken gevraagd en je hebt hem niet te drinken gegeven. Als je hem te drinken had gegeven dan had je dat zeker bij Mij gevonden.” (muslim)
“Mijn dienaar komt steeds dichter bij Mij door vrijwillige daden en vroomheid, net zolang tot ik hem liefheb. En als ik hem liefheb dan ben ik het oor waarmee hij hoort en het oog waarmee hij ziet en de hand waarmee hij slaat en de voet waarmee hij loopt. Als hij Mij om iets zou vragen, dan zou Ik het zeker aan hem geven. En als hij Mij om bescherming vraagt, dan zal Ik die zeker geven”˜.’(buchari)
Mvg
S.A. Allen,
Wat een diverse, veelzijdige reacties; ergens is het de Kracht van Diversiteit en ergens is het de zwakte van stilzwijgende verscholen angstgevoelens die onze handelingen determineren. Ergens is het de Schoonheid van onze Solidariteit jegens elkaar als broeders en zusters en ergens is het de stem van een onderhuidse afgunst voor zuiver succes en leiderschap via een universele taal: KUNST met een hoogst behoeftige boodschap:LIEFDE.
Welk waardeoordeel of bewondering we ook afspiegelen,gooien of geven aan elkaar, uiteindelijk is dit een diepgewortelde manifestatie van prikkeling en spiegeling over onze eigen rijkdommen of tekortkomingen; de weg naar dialoog en zelfreclectie.
Laten we elke bijdrage die de Liefde voor onze godsdienst in welke vorm of interpratie dan ook tezamen omarmen met de basisprincipe die onze Schepper ons heeft geschonken: Respect en LIEFDE.
Met dankbaarheid Rajae voor alles wat je hier los hebt weten te maken. Blijf onvoorwaardelijk geven en kijken met het Oog van het Hart naar jezelf, de mensheid en de wereld waarin je leeft.
Een liefdevolle groet,
Seren
@ kamal, kemal, kamel (hoe moest het ook al weer)??
Hoe weet jij wat #37 bedoeld met de ware god Allah zien?
jij antwoord wel keurig met een hadith van Bukhari wat altijd wel sahih is, maar misschien heeft de schrijfster van stuk 37 hier een heel ander visie over.
En ff voor de duidelijkheid, het is pure nieuwsgierigheid van mijn kant over hoe die mensen het beleven, ik zit hier niet achter mijn laptop om die mensen af te kraken of i.d., ik bedoel het stukje respect moet er zijn en blijven.
@ Majdoula,
Ik vind deze discussie erg interessant.Ik zal het proberen beter toe te lichten.
Het is eigenlijk precies zoals Kemal het heeft beschreven. Je kan zien zoals wij gewend zijn te zien, namelijk via de ons gegeven zintuigen, maar je kan ook zien met je hart. De Almachtige ‘zien’ betekent niet dat je God ziet zoals je je moeder of buurman elke dag met je ogen kan waarnemen.
De Almachtige beschrijft in de Koran ook de verschillende vormen van zien en horen. Wanneer God de harten van sommige mensen verzegeld, kunnen zij het verlichte pad of God niet meer zien, kunnen ze de Stem niet meer horen. In de Koran stelt God de gelijkenis van de blinde en de dove, die niet hetzelfde zijn als de horende en de ziende en dan bedoelt de Schepper het dus niet letterlijk.
Wanneer je als gelovige op zoek gaat naar de verdieping, dan ga je voorbij de praktijk en ga je op zoek naar de Stem van de Bron, je gaat op zoek naar Zijn/Haar Hand waarvan je wil dat die je vasthoudt en bijstaat, in je gebed wil je Hem/Haar zien, je bidt alsof je God ziet. Het zien, horen, voelen gebeurd op een metafysisch niveau, het gaat voorbij aan het lichamelijke. Uiteindelijk, zoals in de hadith beschreven staat, zul je de wereld zien door God’s ogen, de wereld horen door Zijn/Haar oren. Je zal de wereld dan anders zien, want de Schepper is in alles, maar, en dit is misschien waar jij bang voor bent, alles is niet de Schepper.
Hopelijk begrijp je het nu ietsje beter, maar ik denk dat het ook goed is, vooral voor je eigen ontwikkeling, wanneer je er zelf nog veel over leest en nadenkt. Je zal niet worden teleurgesteld, want dan pluk je de vruchten van geloven en spiritualiteit zoals dat is bedoelt. Succes!
Naima
Ik ben geen sufi, is mij allemaal wat te zweverig. Ik spreek nu dus vanuit mezelf en wat ik ervan vind, ik maak geen waardeoordeel over sufisten.
Ik las in een boek (What is Sufism? van Martin Lings) de volgende uitleg: In de Islam zijn twee gebieden te onderscheiden n.l. het uiterlijke en het innerlijke, die in een duidelijke relatie staan met elkaar.
Deze relatie kan misschien het beste als volgt omschreven worden: de uiterlijke godsdienst owel de exoterische weg ( in de Islam bekend als de sharia en de vijf zuilen) kan met de omtrek van een cirkel vergeleken worden. De innerlijke Waarheid, ofwel het esoterische, is het hart van de godsdienst ( en is in de Islam als Haqiqa bekend) en kan worden vergeleken met het centrale punt in de cirkel. De radius die van de rand naar naar het centrum loopt, stelt het mystieke pad ( tariqa) voor. Dit leidt van uiterlijke waarneming tot innerlijke overtuiging, van geloof tot visie, en van vermogen tot reele handeling.
Verder vind ik de tweede hadith die Kamel onder 39 heeft geplaatst heel mooi weergeven wat er bedoeld wordt met soefisme.
Soefisme:
Een toegewijdene van Allah zijn, Hem liefhebben en angst hebben dat Hij jou niet zal liefhebben: maar wanneer zal Hij jou niet liefhebben; als jij Hem niet liefhebt en zijn verboden en geboden links laat liggen: hoe kan je ondanks dat je van iemand houdt, alsnog zijn/haar woorden niet serieus nemen, kortom-de wetten van Allah overtreden= zingen voor mannen, met ze tot in de ochtenduren naar muziek luisteren en geen hijab dragen…. Let op, het is ieders leven, ik heb er geen oordeel over, maar lees wel alles kritisch en toets het wel na op de Koran en de soennah als op de kern van soefisme: de kern van soefisme is: Allah
Beste mensen,
Dank voor alle reacties!!! :-)
Goed dat het dialoog stimuleert! ;-)
Het is duidelijk dat veel mensen op zoek zijn naar innerlijke vrede en ik ben onder de indruk van de prachtige visies die hier worden gedeeld.
Maar er zijn ook een aantal reageerders, die nog een hard schild om hun harten hebben, terwijl we gezegend zijn met emotie, liefde, expressie en gevoel. Heeft dat met opvoeding te maken? Heeft dat te maken met geen toegang hebben tot deze kennis? Gelukkig is er alle tijd om te verdiepen en dat maakt spiritualiteit ook zo mooi…dat je groeit en van mening mag veranderen. Wat artiesten doen is prikkelen en aanzetten tot nadenken.
Kijk dus verder, open je hart en dan zul je beter begrijpen waar het over gaat ;-)
Een enkeling kan niet voorbij mijn vrouw zijn kijken en wellicht dat zij opgevoedt zijn in een klimaat waarin mannen en vrouwen gesegregeerd leven. Ieder z’n ding! Maar spreek vanuit jezelf, niet vanuit God of vanuit wetten, je bent nl maar een mens. En waarschijnlijk als ik een man was geweest en dezelfde clip had gemaakt, dan was ik voor hen die zwart wit denken en die oordelen een held geweest. Ik ben vrouw en dat maakt het juist een geweldige uitdaging! Ja, this is a man’s world, but it would be nothing…without a woman :-)
Dan een andere vraag, ook om het weer op de inhoud te betrekken:
Wat betekent de icoon Malcolm X voor jullie?
In hoeverre komen jullie op voor je burgerrechten?
Hoe gaan jullie om met media en stereotypering?
Salaam,
Rajae
As Salaam alaykum,
Wat is Malcolm X voor jou Rajae? Is dat een symbool voor jouw anti-establishment houding, of erken dat onze problemen van dezelfde aard zijn als die van Afro-Amerikanen in de tijd van Malcolm X?
Wa Alaykum Salaam
P.S.: Ik moet wel zeggen dat ik nooit had verwacht ‘Allaahu Akbar’ op TMF te horen.
Rajae,
Mensen wegzetten die niet soefis zijn als mensen die een hard schild om hun hart hebben is goedkoop.
Om dit te wijten aan een liefdeloze opvoeding en een gebrek aan kennis is nog goedkoper.
Doe je ding maar laat mensen in hun waarde.
Toen ik Sufi las en de foto zag ben ik gestopt met lezen.
Toen ik dit artikel opende, ben ik gelijk naar reactie 50 gegaan en daarna ben ik sinaasappelsap gaan drinken en gestopt met roken.
Iemand anders ook nog ergens mee gestopt?
Rajae, je doet het geweldig!
Ben trots op je meid.
Trek je niets aan van die zielige ventjes die tijd te veel hebben en niet positief kunnen doen. Hun zwakte. Jij bent sterk en je muziek is geniaal.
Ga zo door!
Top, top!
Ik heb je bij Vrije Geluiden gezien en veel over je gelezen.
Inspirerend en krachtig.
Je overstijgt de polder, jammer als mensen dat proberen aan te vallen, maar het maakt jou alleen nog mooier.
Groeten en geniet van je succes.
Groeten,
Karen
worden reacties hier ook geweigerd?