Heel vaak nemen wij dingen als vanzelfsprekend aan. Dat je handen het doen bijvoorbeeld. Dat je de kraan open draait en er water uit stroomt. Dat je pint en er geld uit de muur komt. Dat je naar school kan gaan. Soms heb ik van die momenten dat ik terug op aarde word gegooid en ik me realiseer hoe dankbaar ik eigenlijk moet zijn. Vandaag heb ik zo’n moment. Ik had weer zo’n typisch ik-heb-nergens-zin-indagje en zat een beetje te surfen op het internet, tot ik op het liedje van Salah Edine en Bay G- Zo Lang stuitte. Het liedje is de soundtrack van een documentaire over de eerste generatie Marokkaanse gastarbeiders. Terwijl ik weer beelden van de documentaire bekeek, realiseerde ik me hoeveel onze ouders eigenlijk voor ons over hadden.
Stel het je eens voor, je gaat naar een ver, vreemd en koud land, waar je niets en niemand kent.
De taal is anders, de gebruiken zijn anders, het leven is anders. Je woont in een pension met 10 andere mannen op de kamer en je werkt aan een stuk door voor een treurig loon. En waarom? Voor je kinderen. Je wilt dat je kinderen een beter leven krijgen. Dat ze kunnen studeren, iets wat jij eigenlijk ook had willen doen maar wat niet kon. Dat ze kunnen krijgen wat hun hartje begeert. Dit is iets wat wij, tweede generatie Marokkanen, maar jongeren van immigranten in het algemeen eigenlijk, vaak vergeten. Wat onze ouders hebben moeten doen voor ons om ons op deze plek te krijgen. En hoe goed wij het eigenlijk hebben in vergelijking met miljoenen andere op deze wereld. Dat wij wel water krijgen als de kraan open wordt gedraaid. Dat wij wel kunnen werken voor een eerlijk loon zodat we als we pinnen er een lekker bedrag uit de muur komt. Dat God ons 10 vingers heeft geschonken die alle werken. Dat we kunnen zeuren over tentamens en huiswerk omdat wij wel naar school kunnen… en hier zelfs nog geld voor krijgen van de overheid.
We hebben vaker van deze momenten nodig. Momenten dat we beseffen hoe dankbaar we moeten zijn, voor alles. Vandaag ben ik dankbaar, Alhamdoulilaah, God Zij Dank.
88 Reacties op "Dankbaarheid"
Ik had het zelf niet mooier kunnen zeggen. Prachtig artikel. Een juweel die wij vaak uit het oog verliezen.
Ben het echt eens met “We hebben vaker van deze momenten nodig.”
Op een gegeven moment zijn de voorzieningen en mogelijkheden hier zo vanzelfsprekend dat je er over begint te klagen. Shame on me for the times I did so.
We zouden niet moeten stilstaan bij wat er allemaal misgaat, maar er echt iets van maken. Onze ouders hebben de eerste stap gemaakt en wij zouden het hier moeten overnemen.
Dank je Ghita!
@Ghita
Inderdaad die track van Salah edin heeft mij ook ook aan het denken gezet hoe goed wij het wel niet hebben.
Wij hoeven niet in fabrieken dagen van 15 uur te werken.
We kunnen naar school, sporten eigen huis etc etc etc…
Wij hebben alle kansen en mogelijkheden het enige wat nodig is de wil om hier gebruik van te maken.
Alhamdoullilah
“Terwijl ik weer beelden van de documentaire bekeek, realiseerde ik me hoeveel onze ouders eigenlijk voor ons over hadden ”
Veel autochtone ouders maakten -en nu nog steeds- ook lange uren in fabrieken, schoonmaakbedrijven enz. zodat hun kinderen het beter kunnen hebben.
Die offers zijn niet voorbehouden aan allochtone ouders.
voor de rest, lovend artikel.
[quote]Veel autochtone ouders maakten -en nu nog steeds- ook lange uren in fabrieken, schoonmaakbedrijven enz. zodat hun kinderen het beter kunnen hebben.[/quote]
Fout. Dat laten ze allochtonen voor hen doen.
“Veel autochtone ouders maakten -en nu nog steeds- ook lange uren in fabrieken, schoonmaakbedrijven enz. zodat hun kinderen het beter kunnen hebben.
Die offers zijn niet voorbehouden aan allochtone ouders.”
Helemaal waar! Het gaat natuurlijk om alle ouders die werken aan de toekomst van hun kinderen.
“Fout. Dat laten ze allochtonen voor hen doen.”
Fout. Allochtonen zitten natuurlijk allemaal in de bijstand.
@4: jeetje kerel wat kan jij de sfeer soms grondig verzieken zeg. Gebruik toch niet elk artikel om je eigen frustraties te luchten… Deze meid schrijft over dr ouders en alle ouders in het algemeen die hebben geknokt zodat wij het goed hebben en jij komt weer zeikerig lopen doen. Ga eens aan de slag man!! Handjes uit de mouwen en stop eens met elke 5 minuten ruzie zoeken hier… pff
[quote]@4: jeetje kerel wat kan jij de sfeer soms grondig verzieken zeg. Gebruik toch niet elk artikel om je eigen frustraties te luchten… Deze meid schrijft over dr ouders en alle ouders in het algemeen die hebben geknokt zodat wij het goed hebben en jij komt weer zeikerig lopen doen. Ga eens aan de slag man!! Handjes uit de mouwen en stop eens met elke 5 minuten ruzie zoeken hier… pff[/quote]
Ik betwist ook niet wat zij schrijft. Ik vind slechts dat figuren als kaaspoppetje ook wel eens wat dankbaarheid mogen tonen, maar dan aan allochtonen, aangezien die veelal het rotwerk doen waar de autochtoon zijn neus voor ophaalt.
–> aangezien ik het bagatelliseren daarvan erg pervers vind.
Je kan hoog of laag springen, maar feit blijft dat de meeste allochtonen in functies werken die het leven van autochtonen gemakkelijker en leuker maken; horeca, entertainment, schoonmaak, productie etc.
P.S. Raar overigens dat jij een afwijkende mening wegzet als ‘ruzie zoeken’.
Je gedraagt je vreselijk asociaal en het enige wat je bereikt continue zijn ellenlang ruziess. tis lachwekkend om je te zien schrijven over hardwerkende allchtonen ik les hier 3 dagen mee en ik zie alleen maar jouw naam voorbij komen de hele dag heb je niks te doen ofzo?
Izz ad-Din Ruhulessin:
Hartstikke goed dat jij een mening hebt.
Als jij je frustraties maar kwijt kan.
prettige dag.
P.P.S. De webmaster zou er goed aan doen om mensen te laten registreren, zodat je berichten kan bewerken als je iets vergeten bent :P :)
@11: Ik heb vakantie. En ellenlange ruzie? Tja, als figuren als expat of Ernst Oosters hier niet kwamen zieken omdat ze moslims geen eigen discussie gunnen, dan hoefde ik er ook niets van te zeggen :)
@12: Een afwijkende mening wegzetten als ‘frustraties’ is van eenzelfde kaliber.
wat is er mis met horeca en schoonmaak ik snap niks van je??? vind je dat te min ofz?? laat me raden meneer heeft zelf gestudeerd en kijkt nu neer op gewone banen???
Dat zeg ik niet.
[quote]wat is er mis met horeca en schoonmaak ik snap niks van je??? vind je dat te min ofz?? laat me raden meneer heeft zelf gestudeerd en kijkt nu neer op gewone banen???[/quote]
Ik heb nergens gezegd dat daar iets mis mee is. Ik vind er iets mis mee als er onevenredig veel allochtonen in die functies werken, omdat dit een ongezonde machtsverhouding schept.
ik ben geen kei in rekenen maar k werk al 15 jaar bij waar jij lekker krom omheen lult dat je het gewoon een minderwaardige baan vind. prima hoor maar hoeveel mensen doen vwo in nederland 20% ofzoo das 20% van 15 miljoen autochtonen dus 3 miljoen mensen met diplomabanen en hoeveel allochtonen? 1 miljoen ofzo? dus 200000 mensen met anderwerk. hoe kan dan oooit meer allochtonen in die bedrijven werken???
Welke machtsverhouding?
Het gaat bij werk om werkgever en werknemer.
Niet om religie.
Daar begint het al, want allochtonen worden structureel naar lagere schoolniveaus gestuurd, wat onder andere leidt tot een hogere schooluitval. Degenen die uiteindelijk wel op hun echte niveau uitkomen, die missen een aantal jaar (autochtonen kunnen zichzelf (netto) dus hoger opleiden dan allochtonen).
Nee, willen we deze problemen oplossen dan dient er onder autochtonen een grondige mentaliteitsverandering plaats te vinden.
[quote]Welke machtsverhouding?
Het gaat bij werk om werkgever en werknemer.
Niet om religie.[/quote]
Macht is een moeilijk te kwantificeren begrip (zo niet onmogelijk) maar in het ideale geval is macht gelijkmatig verdeeld over de samenleving (maar zal zich wel concentreren in bepaalde entiteiten die een mandaat hebben gekregen).
Als allochtonen vooral in ongeschoolde beroepen werkzaam zijn, leidt dit ertoe dat autochtonen per hoofd meer macht hebben dan allochtonen, enkel op basis van hun afkomst.
“want allochtonen worden structureel naar lagere school niveaus gestuurd”
Zoiets hoort men wel eens.
Welke oorzaken kan dat hebben denk je?
Aan welke mentaliteit verandering zit je te denken?
maar als geen een allcochtoon naar vwo zou gaan en alle 1 miljoen dan jouw vieze klusjes moesten doen net als ik dan zouden er toch nog steeds 12 miljoen autochtonen zijn die dat ook moesten doen… zijn er nog steeds een boel meer?! dus hoe kunnen er dan allaeen allochtone werken daar???
[quote]Zoiets hoort men wel eens.
Welke oorzaken kan dat hebben denk je?
Aan welke mentaliteit verandering zit je te denken?[/quote]
Autochtonen moeten de zelfde relativeringsvermogen voor allochtonen ontwikkelen, als dat zij voor andere autochtonen hebben.
Als Jan slecht doet op school is het omdat er misschien thuis iets is, of misschien heeft hij wel faalangst, of misschien is hij wel dyslectisch etc. etc.
Als Mohammed het slecht doet op school is het omdat hij allochtoon is.
Wanneer men op Mohammed hetzelfde relativeringsvermogen kan toepassen als op Jan, dan kunnen we pas gaan kijken naar hoe wij harmonieus kunnen samenleven.
Izz: wat je schrijft klopt weliswaar maar is wel van een onderzoek van 4 jaar geleden (uitgevoerd in 2006). Intussen zijn daar maatregelen voor getroffen en in ieder geval waar ik werk zie je de laatste periode (2 jaar) het tegenovergestelde effect, wat voor die kinderen zelf in ieder geval ook erg pijnlijk kan zijn (omhoog klimmen is geen klap voor het ego maar te horen krijgen dat je lager geplaatst wordt omdat je systematisch alles niet haalt is dat dus wel).
Voor zover ik weet zijn er geen nieuwe evaluaties bekend van de afgelopen jaren. Of die situatie dus nog steeds zo is valt alleen maar naar te gissen.
Ik zou op bijna willekeur allochtonen naar hogere niveau’s sturen niet echt een oplossing willen noemen. De grondslag blijft namelijk dat de meeste autochtonen op een verkeerde manier naar allochtonen kijken, en dit veranderen is cruciaal.
“Autochtonen moeten de zelfde relativeringsvermogen voor allochtonen ontwikkelen, als dat zij voor andere autochtonen hebben.”
Hoe kunnen we dat bereiken denk je?
Je vraagt om een onmogelijkheid. Hoe je hier omgaat met anderen is eigenlijk het beste voorbeeld dat zoiets nooit gaat werken: ook jij stigmatiseert continu mensen. Als je dat bij jezelf al niet eens onder controle kan krijgen moet je niet verwachten dat 15 miljoen anderen dat even in een nachtje doen.
@Larie en Izz,
Nou ik denk niet dat de situatie hetzelfde is als bijvoorbeeld 10 jaar terug. Ik merk om mij heen dat ouders/oudere broers zussen kritischer worden naar het advies van de basisschool en cito scores spreken soms ook voor zich.
Betrokkenheid vanuit huis is belangrijk, en die betrokkenheid wordt steeds meer…dat probleem zal zichzelf wel oplossen met de tijd denk ik.
Kon het niet laten hihi:
‘@11: Ik heb vakantie.’
Je hebt wel erg vaak vakantie :P
Ik denk dat de crux is dat autochtonen de gelijkwaardigheid van allochtonen erkennen; niet expliciet, maar juist impliciet, want daar is waar het aan schort. Men zegt wel dat allochtonen gelijk zijn maar uit uitspraken en handelingen blijkt dat dit over het algemeen toch niet het geval is.
Ik weet niet of dat iets is wat we samen kunnen bereiken aangezien ik niet voor autochtonen kan denken of hun groepsmentaliteit veranderen; bovendien is uit onderzoek gebleken dat witte mensen sneller iets van witte mensen aannemen en daarom is het vele malen effectiever als men daar zelf werkt van maakt.
Als ik tegen autochtonen zeg dat ze ons gelijkwaardig moeten behandeling heeft dat een heel andere lading als dat autochtonen dat tegen elkaar zeggen.
Daarom begint het waarschijnlijk met het erkennen van dit probleem, waarvan ik overigens best begrijp dat dit lastig is. Ik denk dat de autochtonen die dit probleem zien, erkennen en er iets aan willen doen het voortouw zullen moeten nemen in de omslag van het denken onder autochtonen.
Ik wil hier overigens niet mee zeggen dat moslims en allochtonen niets moeten doen, aangezien het voortbestaan van deze denkwijzen ook aan ons te wijten is; aangezien we het jarenlang hebben gedoogd hebben.
[quote]Je vraagt om een onmogelijkheid. Hoe je hier omgaat met anderen is eigenlijk het beste voorbeeld dat zoiets nooit gaat werken: ook jij stigmatiseert continu mensen. Als je dat bij jezelf al niet eens onder controle kan krijgen moet je niet verwachten dat 15 miljoen anderen dat even in een nachtje doen.[/quote]
Ik stigmatiseer niemand, en ik ga nergens uit van een essentialistisch kader, waarin autochtonen inherente eigenschappen bezitten. Ik constateer dingen, en ik neem het de politiek elite van autochtonen (het witte establishment) het kwalijk dat zij er niets aan doen.
Dat allochtonen structureel op lagere niveaus zitten kan niet te maken hebben met:
– oververtegenwoordiging van allochtonen in lagere sociale klassen,
– en eventuele taalachterstanden
@J: Heerlijk toch :)
@naamloos: taalachterstanden is een achterhaald non-argument.
Als allochtonen oververtegenwoordigd zijn in lagere sociale klassen, dan dient daar overheidsbeleid voor gemaakt te worden om dat gelijk te trekken. En dat gebeurd niet (denk maar niet dat die paar quota’s of excuusallochtonen verschil gaan maken).
“en ik neem het de politiek elite van autochtonen (het witte establishment) het kwalijk dat zij er niets aan doen”
– http://www.nrc.nl/binnenland/article2311637.ece/Allochtonen_volgen_vaker_hbo-opleiding
Dat bedoel ik dus, ze gooien een druppel op de gloeiende plaat en denken dan klaar te zijn.
“Dat bedoel ik dus, ze gooien een druppel op de gloeiende plaat en denken dan klaar te zijn”
Dit is maar een voorbeeld, maar ik heb mijn tijd nodig voor andere dingen.
@J: ik weet niet. Ken alleen gegevens van deze scholengroep. Bij hoge CITO of NIO geldt zonder meer toelating (maar weinig verschil schooladvies/toets daar), in de groep met twijfelgevallen worden het al snel lotingspercentages op NIO-score. Dus een gewogen kans op basis van score (redelijk rechtvaardig al zeg ik het zelf).
Het basisschooladvies van de docent weegt niet heel erg zwaar. Is nooit heel veel afwijking tov de CITO/NIO en ik heb niet echt voorkeur voor autochtonen erin kunnen ontdekken… enige is dat allochtone basisschoolleerlingen slechter scoren op taal.. zal zich idd wel oplossen in een aantal jaar.
Overigens moet ik me corrigeren want als ik allochtoons schrijf dan gaat het bij ons vooral om Marokkaanse mensen want er zitten ook veel chinezen hier en daar gaat het niet voor op. Turkse mensen zitten hier niet veel.
Sowieso moet ik eerlijk zeggen dat ik de benadering nogal negatief vind want het kost misschien een jaar of 1-2 extra om het via een omweg te doen maar uiteindelijk zijn die 1-2 jaar niet zo belangrijk, je kan ook jaren extra doen over een studie en een beetje levenservaring kan ook geen kwaad. Iig heb ik de omweg voor mezelf niet echt ervaren als een probleem, studeren is namelijk helemaal niet zo’n ramp :P. Lekker veel vrije tijd he izzy?
“Als allochtonen oververtegenwoordigd zijn in lagere sociale klassen, dan dient daar overheidsbeleid voor gemaakt te worden om dat gelijk te trekken. En dat gebeurd niet”
Dat gebeurt dus wel.
“Als allochtonen oververtegenwoordigd zijn in lagere sociale klassen, dan dient daar overheidsbeleid voor gemaakt te worden om dat gelijk te trekken. ”
http://www.nrc.nl/binnenland/article1919236.ece/Hoe_meer_religie%2C_hoe_slechter_de_schoolprestatie
Als we daar wat aan willen doen dan noem je het weer cultuurimperialisme. :P
Je spreekt jezelf wel tegen overigens. De enige reden dat we weten van die doorstroomproblemen rondom allochtoonse leerlingen is omdat diezelfde overheid die jij verwijt er niks tegen te doen opdracht heeft gegeven om te onderzoeken OF dat zo is, en wat eraan te doen is. Je kan ongetwijfeld bij parlando de betreffende documenten terugvinden, daarvoor studeer je namelijk.
Misschien moet je minder vakantie nemen en wat meer werken trouwens, als je straks je tentamens niet haalt ligt het in ieder geval niet aan dat de professor een hekel had een Molukkers, gok ik zo :P
@Larie
Ja ik geloof ook nu wel dat kinderen eerlijk worden geplaatst.
Vroeger was het advies van de docent heel belangrijk, soms wel belangrijker dan de cito score zelf (het advies week bij mij bijvoorbeeld vrij veel van de score, godzijdank voor mij had de docent toen nog wat in te brengen :D)
Izz geloof me het probleem zit ‘m meer in het gebrek aan betrokkenheid vanuit huis dan slechte plaatsing. (o.a wat betreft schooluitval).
Ik ken gevallen van leerlingen die starten op bb of kb en gaan letterlijk weg met een havo of vwo diploma.
@J: ik weet niet of kinderen eerlijk geplaatst worden hoor, ik weet alleen dat in ons beleid er weinig ruimte voor is (de basisschooladviezen ging het vooral om en die nemen we niet zo serieus om verschillende redenen, alleen bij extreme twijfel of grote afwijkingen nemen we contact op met de docent). Dus misschien doen andere scholen dat wel anders, geen idee.
Ik zou het probleem meer zien in dat sommige scholen gewoon in z’n geheel veel slechter scoren (gemiddeld een veel lagere CITO/NIO) omdat alle relatief ‘kansarme’ leerlingen er samenkomen (beetje randstadprobleem).
Hier balanceren sommige van die scholen op het ‘zeer zwak’ stempel van de inspectie en die kinderen maken dus weinig kans bij ons helaas.
Maar ja, als de staatssecretaris na 5 jaar dan besluit om zo’n school te sluiten is het ook niet goed, want dan verschijnen er ook artikelen dat ze iets tegen een islamitische school heeft (terwijl ik in mijn provincie zeker 2 basisscholen kan noemen die dezelfde problematiek hebben en gewoon openbaar zijn).
Ja bij ons ook en op vele andere scholen laat men tegenwoordig weinig ruimte over voor het advies. Althans dat is wat ik hoor van mijn onderwijscollega’s werzaam op andere scholen.
Wat betreft de staatssecretaris en haar besluit. Ik weet het niet zeker maar ik denk dat er wel een verschil zit tussen beleid t.o.v basisscholen en middelbare scholen.
Ik ken namelijk ook een basisschool die het heeft gepresteerd 15 jaar achtereenvolgens zeer zwak te zijn, waar geen dreigementen van sluitingen zijn geweest.
De staatssecretaris heeft niks onwettigs gedaan. Er kan haar dus ook niet echt iets verweten worden. Maar zoals onderstaande link aangeeft, het zaakje stinkt, naar mijn mening behoorlijk.
http://www.onderwijsethiek.nl/wp-content/uploads/2010/01/islamitisch_college02.pdf
Op welke problematiek doel je trouwens precies bij die 2 basisscholen?
[quote]Izz geloof me het probleem zit ‘m meer in het gebrek aan betrokkenheid vanuit huis dan slechte plaatsing. (o.a wat betreft schooluitval).[/quote]
In sommige gevallen, maar zeker niet de regel. En het doet niet ter zake. Leraren dienen ongeacht afkomst een passend schooladvies danwel toewijzing te geven.
[quote]Ik ken gevallen van leerlingen die starten op bb of kb en gaan letterlijk weg met een havo of vwo diploma.[/quote]
Ja dus? Dan hadden ze in de eerste plaats al op havo of vwo moeten zitten. De manier waarop je dit tracht goed te praten doet mij echt walgen.
@allen: het voorbeeld van onderwijs was overigens niet het énige, laat dat duidelijk zijn.
@larie:
[quote]e spreekt jezelf wel tegen overigens. De enige reden dat we weten van die doorstroomproblemen rondom allochtoonse leerlingen is omdat diezelfde overheid die jij verwijt er niks tegen te doen opdracht heeft gegeven om te onderzoeken OF dat zo is, en wat eraan te doen is. Je kan ongetwijfeld bij parlando de betreffende documenten terugvinden, daarvoor studeer je namelijk.[/quote]
Zoals ik al eerder zei, druppels op de gloeiende plaat. Werkelijke verandering in het autochtoon denken vergt wel wat meer moeite/dwang.
Daar Izzy weer!
” Ik heb vakantie. En ellenlange ruzie? Tja, als figuren als expat of Ernst Oosters hier niet kwamen zieken omdat ze moslims geen eigen discussie gunnen, dan hoefde ik er ook niets van te zeggen
Je kan hoog of laag springen, maar feit blijft dat de meeste allochtonen in functies werken die het leven van autochtonen gemakkelijker en leuker maken; horeca, entertainment, schoonmaak, productie etc.”
In jouw geval entertainment, Izzy,
vooral entertainment. :-)
Sorry maar je betoog is uitermate zwak en je blijft maar hameren op de basisschooldeterminatie (het docentenadvies) uit dat onderzoek in 2006. Zoals je niet weet omdat je niet in het onderwijs werkzaam bent zijn er een boel dingen veranderd in die 4 jaar, zowel bij mijn werk als bij het werk van J spelen die adviezen nauwelijks tot geen rol meer, om maar een voorbeeld te geven. Als jij denkt dat dat landelijk anders is, dan moet je dat aantonen! Het feit dat je schrijft dat er weinig initiatief genomen is vanuit de overheid en het onderwijs zelf om iets aan die situatie te doen geeft mij de indruk dat je totaal geen kennis hebt van wat er in het onderwijs gebeurt. Als je in die periode een gemiddeld VVO blaadje open had geslagen had je daarover kunnen lezen…
Maar goed, dit verziekt het hele artikel van Ghita en ik heb ook geen behoefte eigenlijk om weer met jou in discussie te gaan over zaken want het is eindeloos: je roept allerlei dingen die je nergens eens onderbouwt (ik lees nooit een verwijzing ergens naar of een onderzoek), je denkt over alles het beter te weten zelfs als mensen al jaren ergens werkzaam zijn en als puntje bij paaltje komt wissel je snel van onderwerp of je gaat gillen dat we racisten zijn.
@J: bij basisscholen treedt de inspectie bij ons pas een aantal jaar op (daarvoor nauwelijks sancties). Wat het ICA betreft zie ik het probleem niet van sluiting. Die andere aangemerkte scholen (4) mogen wat mij betreft ook gesloten worden. Tis net als bij bekeuringen hè, er kunnen er 10 zonder licht fietsen en ze pakken jou. Klote, maar alle 10 fout.
‘In sommige gevallen, maar zeker niet de regel. En het doet niet ter zake. Leraren dienen ongeacht afkomst een passend schooladvies danwel toewijzing te geven.’
Tuurlijk moeten docenten ongeacht afkomst een passend schooladvies geven…duuh… Maar wat Larie en ik al aangeven (geldt uiteraard niet voor heel nl) is dat de kinderen niet worden benadeeld door dat advies want daar wordt tegenwoordig toch niet veel naar gekeken…En het blijft mensenwerk….Ik weet niet hoe de pabo opleiding in elkaar zit, maar er zou echt een vak tussen moeten zitten die speciaal gericht is voor groep 7 en 8 docenten op het herkennen van cognitief sterke kinderen ondanks taalachterstanden…ik denk dat dat het probleem namelijk is bij die slechte adviezen, de insteek hoeft niet te zijn dat het gericht is op afkomst, maar dat leraren cognitief sterke kinderen met taalachterstand(die is er nou eenmaal helaas, hopelijk niet voor lang meer) niet weten te herkennen.
‘Ja dus? Dan hadden ze in de eerste plaats al op havo of vwo moeten zitten. De manier waarop je dit tracht goed te praten doet mij echt walgen.’
Je had beter kunnen vragen of deze leerlingen tussentijds zijn doorgestroomd of dat ze elke diploma(eerst kb dan tl en dan havo) hebben behaald…immers niet iedereen is op 12 jarige leeftijd cognitief sterk genoeg om gelijk havo of vwo te doen…dat bleek ook uit hun citoscores!(het is dus onterecht dat je de conclusie trekt dat ze direct al op havo of vwo moesten zitten) Deze kinderen werden wel van huis uit gestimuleerd/gemotiveerd om door te gaan.
Je kan de schuld wel leggen bij de po docenten maar ik vind ouders(nu,vroeger was de taalbarriere te groot) net zo hard schuldig door hun gebrek aan betrokkenheid bij de onderwijsactiviteiten van hun kind!
[quote]Sorry maar je betoog is uitermate zwak en je blijft maar hameren op de basisschooldeterminatie (het docentenadvies) uit dat onderzoek in 2006. Zoals je niet weet omdat je niet in het onderwijs werkzaam bent zijn er een boel dingen veranderd in die 4 jaar, zowel bij mijn werk als bij het werk van J spelen die adviezen nauwelijks tot geen rol meer, om maar een voorbeeld te geven. Als jij denkt dat dat landelijk anders is, dan moet je dat aantonen! Het feit dat je schrijft dat er weinig initiatief genomen is vanuit de overheid en het onderwijs zelf om iets aan die situatie te doen geeft mij de indruk dat je totaal geen kennis hebt van wat er in het onderwijs gebeurt. Als je in die periode een gemiddeld VVO blaadje open had geslagen had je daarover kunnen lezen…
Maar goed, dit verziekt het hele artikel van Ghita en ik heb ook geen behoefte eigenlijk om weer met jou in discussie te gaan over zaken want het is eindeloos: je roept allerlei dingen die je nergens eens onderbouwt (ik lees nooit een verwijzing ergens naar of een onderzoek), je denkt over alles het beter te weten zelfs als mensen al jaren ergens werkzaam zijn en als puntje bij paaltje komt wissel je snel van onderwerp of je gaat gillen dat we racisten zijn. [/quote]
Vaak zijn de mensen die ergens al jaren werkzaam zijn het obstakel die vooruitgang in de weg staat, dus dat is natuurlijk geen argument om je betoog kracht bij te zetten.
Wat jij niet schijnt de begrijpen, ook al verander je een paar regels, ook al vervang je een paar raders; je veranderd die mentaliteit van die autochtoon niet op die manier – en misschien los je dat probleem van die leerlingen op, het probleem zal zich dan slechts op andere gebieden uiten.
Zoals ik eerder aangaf, de grondslag is dat autochtonen zich superieur aan allochtonen wanen – dát is wat er moet veranderen, niet een paar lapmiddelen in het onderwijs. Dat vergt offers en concessies. Maar het is wel de enige weg naar een harmonieuze toekomst (er zijn dus twee opties).
Want feit blijft dat allochtonen hierdoor hinder ondervinden in het onderwijs; en niet alleen daar. En er komt een gegeven moment dat men dit zat is, moslims voorop.
@J: zie hierboven
[quote]Je kan de schuld wel leggen bij de po docenten maar ik vind ouders(nu,vroeger was de taalbarriere te groot) net zo hard schuldig door hun gebrek aan betrokkenheid bij de onderwijsactiviteiten van hun kind![/quote]
Wie zegt dat? Hoe weet jij dat?
Over het stuk:
De documentaire heet ook een beter leven. Defenitly a must see! (althans in ieder geval voor de marokkanen onder ons om o.a te zien wat voor gekke keuringstaferelen vele vaders hebben moeten doorlopen om ervoor te zorgen dat wij een beter leven hebben)
Alhamdoulilah…
“de mentaliteit van de autochtoon” moet natuurlijk zijn “de manier waarop de autochtoon zich tot de allochtoon verhoudt”; om misverstanden te voorkomen.
Weet je wat.. je hebt gelijk. Succes met solliciteren in het onderwijs Izz.
J:
Je kan de schuld wel leggen bij de po docenten maar ik vind ouders(nu,vroeger was de taalbarriere te groot) net zo hard schuldig door hun gebrek aan betrokkenheid bij de onderwijsactiviteiten van hun kind!
Izzy:
Wie zegt dat? Hoe weet jij dat? 14-04-2010 18:22
Omdat ik dat in mijn praktijk als sociaal raadsman wekelijks meemaak.
Bv. bij het invullen van “Tegemoetkoming ouders studiekosten kind”
In welke klas ze zitten weten de ouders meestal wel maar waar en op welk niveau, forget it.
Domheid maar vooral desinteresse!
‘Weet je wat.. je hebt gelijk. Succes met solliciteren in het onderwijs Izz.’
Haha dadelijk wordt het nog een collega van je.
‘Vaak zijn de mensen die ergens al jaren werkzaam zijn het obstakel die vooruitgang in de weg staat, dus dat is natuurlijk geen argument om je betoog kracht bij te zetten.’
Wat een onzin, Larie en ik zijn werkzaam in het voortgezet onderwijs en niet primair onderwijs (waar deze fouten worden gemaakt)….We gaven alleen aan dat waar wij werken die fouten eigenlijk worden onderschept….dus welke vooruitgang staan we in de weg?
Maar weet je het maakt niet uit. Ik heb weinig verstand van veel zaken maar wel van onderwijs. En jij niet, je gaf al ergens een keer aan dat leerlingen gewoon tijdens de les op moeten kunnen staan om het gebed te kunnen verrichten, ben je soms je eigen onderwijstijd vergeten dat je zulke niet werkbare dingen zegt over het onderwijs?
Op je vraag wie zegt dat? Hoe weet je dat?
Ik zeg dat, en ik spreek uit ervaring (ernst oosters geeft ook een voorbeeld aan wat waar is en waar ik me ongelofelijk voor schaam als moslima!)
Ik moet wel zeggen dat het de goede kant op gaat de laatste tijd…
@J: dan moet hij eerst op de planeet Aarde zien te komen (de ruimte is groot) maar mocht die reis lukken dan zou het me een eer zijn om de eerste alien collega in het team te hebben.
Voor de rest klinkt het herkenbaar, ook met nadelen (sommige nederlandse ouders kunnen zo extreem pushen dat hun kind hoger komt terwijl we ook gewoon de regels moeten volgen).
[quote]Wat een onzin, Larie en ik zijn werkzaam in het voortgezet onderwijs en niet primair onderwijs (waar deze fouten worden gemaakt)….We gaven alleen aan dat waar wij werken die fouten eigenlijk worden onderschept….dus welke vooruitgang staan we in de weg?
[/quote]
Ik stelde enkel dat het argument dat men in het onderwijs werkzaam is niet ter zake doet. Ik ken namelijk ook mensen in het onderwijs (basisonderwijs en speciaal onderwijs) en die vertellen mij andere verhalen. Dus dan kan je wel eeuwig aan de gang blijven met welles nietes.
[quote]Maar weet je het maakt niet uit. Ik heb weinig verstand van veel zaken maar wel van onderwijs. En jij niet, je gaf al ergens een keer aan dat leerlingen gewoon tijdens de les op moeten kunnen staan om het gebed te kunnen verrichten, ben je soms je eigen onderwijstijd vergeten dat je zulke niet werkbare dingen zegt over het onderwijs?[/quote]
Als leerlingen naar het toilet mogen, als er tussenpauzes ingelast worden om te roken, dan kan die 2 of 3 keer 5 minuten er ook wel vanaf.
[quote]Ik zeg dat, en ik spreek uit ervaring (ernst oosters geeft ook een voorbeeld aan wat waar is en waar ik me ongelofelijk voor schaam als moslima!)[/quote]
Waarom zou je je ervoor “schamen als moslima”? Dan ga je mee in hun absurde denkwijzen, namelijk dat het iets typisch van moslims zou zijn. Desinteresse in de school van kinderen komt bij alle soorten mensen voor, en is ook niet de kern van het probleem.
Dat allochtone ouders, met name Marokkaanse, ongeïnteresseerd zouden zijn is een op niets gebaseerd vooroordeel; een minderheid die buiten alle proporties is opgeblazen.
Het enige argument dat je zou kunnen aanvoeren is dat leraren in de Nederlandse cultuur niet worden gerespecteerd, en in de Islamitische cultuur is dat wel het geval. Daarom zullen ouders [b]misschien[/b] leraren meer verantwoordelijkheden toekennen en verwachten. Men verwacht eigenlijk dat het onderwijssysteem beter is dan dat het in werkelijkheid is.
Maar desinteresse? Nee, dat is slechts een stok die gemaakt is door intolerante autochtonen die weer eens willen vertellen hoe slecht allochtonen wel niet zijn.
Maar hij is natuurlijk welkom als schoonmaker, helaas zijn in onze schoonmaakploeg allochtonen ondervertegenwoordigd. Dat komt natuurlijk omdat de allochtoonse gemeenschap totaal geen respect heeft voor autochtonen en schoonmaakwerk en het is dan ook de zaak van de overheid dat ze zo snel mogelijk een paar Molukse politicologie studenten hier een dweil in de hand komen drukken, al was het alleen maar in het kader van een mentaliteitsverandering.
Tussenpauzes om te roken? Hahahahaa.. ja tuurlijk en we verkopen ze de sigaretten ook hè. En de atheistische blanke leerlingen werpen we elke 40 minuten een allochtoon en een set stokken toe. Had ik je al verteld dat we een arena aan het bouwen waren? Daar laten we dan buitenlandse kansarme studenten tegen elkaar vechten voor een studiebeurs… Haha ja ja het vermaak van de witte man mag wat kosten..!
Even invullen op je tomtom: aarde (3e planeet vanaf de zon). Als je van buiten komt dus de 5e (als je tomtom niet bijgewerkt is dan 6 want pluto is er geen meer). Vanaf de melkweg gezien zitten we in die warrige zijarm, zwak sterretje, ongeveer 20 lichtjaar van die grote oranje.
[quote]Tussenpauzes om te roken? Hahahahaa.. ja tuurlijk en we verkopen ze de sigaretten ook hè. En de atheistische blanke leerlingen werpen we elke 40 minuten een allochtoon en een set stokken toe. Had ik je al verteld dat we een arena aan het bouwen waren? Daar laten we dan buitenlandse kansarme studenten tegen elkaar vechten voor een studiebeurs… Haha ja ja het vermaak van de witte man mag wat kosten..![/quote]
En dit is dus een typisch voorbeeld van de arrogantie waarmee autochtonen allochtonen bejegenen.
Maargoed, je hoeft niet met mij te praten als je het allemaal zo belachelijk vindt.
‘Als leerlingen naar het toilet mogen, als er tussenpauzes ingelast worden om te roken, dan kan die 2 of 3 keer 5 minuten er ook wel vanaf.’
Ik weet niet op welke school jij hebt gezeten dat er tussenpauzes worden ingelast voor leerlingen om te roken (freaky school). De leerlingen die roken doen dat gewoon in de reguliere pauzes. (net als dat je in de reguliere pauzes zou kunnen bidden) En toiletbezoeken ook in de pauze of tussen leswisselingen. (Bijna elke school heeft dat in de schoolregels staan!)
Ik wil het je wel even uitleggen:
Op de gangen in een school hoort er tijdens de lessen een sfeer van rust te zijn. (daarom kiezen veel dan wel niet alle scholen ervoor om toiletbezoeken tijdens de les gewoon te weigeren….ja ja mensen met blaasproblemen enzo niet)
Leerlingen die om wat voor reden dan ook de les verlaten kunnen vaak voor onrust/lawaai zorgen. Daar komt ook nog eens bij dat het gebed niet perse 5 minuten duurt….als een leerling nog woudoe moet doen ben je meer kwijt…ik bedoel als je num laat bidden tijdens de les waarom niet gelijk ook de woedoe…en daar komt ook nog eens bij dat een gebed niet 5 minuten hoeft te duren, wat als een moslim nou de behoefte heeft om het duhr gebed altijd met surat al baqara te bidden. Wie ben ik om dan te zeggen nee het gebed mag niet meer dan 5 minuten in beslag nemen.
En het klinkt heel mooi effe 5 min weg en je bent zo terug, maar geloof mij er zitten ook moslims tussen die misbruik zouden maken van de gelegenheid. En gewoon zeggen ik ga bidden en ondertussen de boel gaan verzieken op de gangen of zelf een rookpauze inlassen!
Als je het al zou toelaten dan is het niet te overzien wie er nou wel de juiste intentie heeft en wie gewoon even geen zin heeft in de les.
(en geloof me been there…leerling die met een grote ‘ik heb geen zin in economie’ grijns tegen me zegt juf mag ik ergens het gebed verrichten…testen hoever je kan gaan bij een moslima voor de klas)
‘Dat allochtone ouders, met name Marokkaanse, ongeïnteresseerd zouden zijn is een op niets gebaseerd vooroordeel; een minderheid die buiten alle proporties is opgeblazen.’
Ik heb het niet over Marokkanen gehad hoor…
Maar ja het is op niet gebasseerd…behalve ervaring, maar dat is niets kennelijk.
‘Maar desinteresse? Nee, dat is slechts een stok die gemaakt is door intolerante autochtonen die weer eens willen vertellen hoe slecht allochtonen wel niet zijn.’
Wat maakt dat mij?
Wat maakt dat mij? Intolerante allochtoon? Ik neem mijn woorden terug maak er maar, ik als marokkaanse schaam me er inderdaad voor.
Luister Izz, er zijn echt een heleboel ouders die met hart en ziel betrokken zijn bij hun kinderen….en ook een heleboel niet…kan ik ook niks aan doen dat leerlingen geslaagd zijn voor hun diploma en dat de ouder dan zegt waarvoor ben je nou eigenlijk geslaagd?
‘Voor de rest klinkt het herkenbaar, ook met nadelen (sommige nederlandse ouders kunnen zo extreem pushen dat hun kind hoger komt terwijl we ook gewoon de regels moeten volgen)’
Vind ik net zo erg! Arme kinderen voelen zich vaak waardeloos als ze niet voldoen aan de te hoge verwachtingen.
[quote]Op de gangen in een school hoort er tijdens de lessen een sfeer van rust te zijn. (daarom kiezen veel dan wel niet alle scholen ervoor om toiletbezoeken tijdens de les gewoon te weigeren….ja ja mensen met blaasproblemen enzo niet)
Leerlingen die om wat voor reden dan ook de les verlaten kunnen vaak voor onrust/lawaai zorgen. Daar komt ook nog eens bij dat het gebed niet perse 5 minuten duurt….als een leerling nog woudoe moet doen ben je meer kwijt…ik bedoel als je num laat bidden tijdens de les waarom niet gelijk ook de woedoe…en daar komt ook nog eens bij dat een gebed niet 5 minuten hoeft te duren, wat als een moslim nou de behoefte heeft om het duhr gebed altijd met surat al baqara te bidden. Wie ben ik om dan te zeggen nee het gebed mag niet meer dan 5 minuten in beslag nemen.[/quote]
Er staat zoveel in de schoolregels. Alsof die zo strikt gehanteerd worden; als leerlingen tijdens de les vragen of ze naar het toilet mogen dan mag dat echt wel, tenminste wel op de scholen waar ik heb gezeten. En woedoe, dat duurt 1 minuut, misschien twee als je het met een fles water moet doen (onhandig).
Aangaande de lengte, dat is eigen verantwoordelijkheid; maar ik heb ooit ergens gelezen dat het verboden is voor een imam om het gebed onnodig lang te maken. En buiten dat, degenen die op die leeftijd al-baqara al uit hun hoofd kennen, die zitten waarschijnlijk niet op openbare scholen dus daar heb je dan ook geen ‘last’ van.
Verder vind ik het vreemd dat jij als moslim argumenten tégen het verrichten van de salat zit te verzinnen ?¿¿?¿¿
[quote]En het klinkt heel mooi effe 5 min weg en je bent zo terug, maar geloof mij er zitten ook moslims tussen die misbruik zouden maken van de gelegenheid. En gewoon zeggen ik ga bidden en ondertussen de boel gaan verzieken op de gangen of zelf een rookpauze inlassen!
Als je het al zou toelaten dan is het niet te overzien wie er nou wel de juiste intentie heeft en wie gewoon even geen zin heeft in de les.
(en geloof me been there…leerling die met een grote ‘ik heb geen zin in economie’ grijns tegen me zegt juf mag ik ergens het gebed verrichten…testen hoever je kan gaan bij een moslima voor de klas)[/quote]
En wat zei jij?
[quote]Dat allochtone ouders, met name Marokkaanse, ongeïnteresseerd zouden zijn is een op niets gebaseerd vooroordeel; een minderheid die buiten alle proporties is opgeblazen.’
Ik heb het niet over Marokkanen gehad hoor…
De nadruk in het publiek debat ligt op Marokkanen, en dat bedoelde ik, dat op Marokkaanse ouders die nadruk wordt gelegd.
Ik wijs jouw ervaring niet af maar het probleem met ervaringsdeskundigen is dat ze enkel voor hun eigen ervaringen kunnen spreken en die zijn tijd, context en gevoelsafhankelijk. Je hebt daar alleen wat aan als je meerdere deskundigen hebt. En van de mensen die ik hierover heb horen spreken, vertegenwoordig jij een minderheidsstandpunt. Mocht ik in de toekomst meer deskundigen spreken die jouw mening delen, dan zal ik wellciht mijn mening bijstellen
[quote]Wat maakt dat mij? Intolerante allochtoon? Ik neem mijn woorden terug maak er maar, ik als marokkaanse schaam me er inderdaad voor.[/quote]
Niet beledigend bedoeld, maar ik denk naief. Alhoewel je mij ook cynisch zou kunnen noemen ;)
Buiten dat hebben Marokkanen (net als Molukkers en Surinamers) nog een ander probleem maar dat wil ik nu niet hier met je bespreken aangezien dat voor sommigen nogal gevoelig ligt :)
[quote]Luister Izz, er zijn echt een heleboel ouders die met hart en ziel betrokken zijn bij hun kinderen….en ook een heleboel niet…kan ik ook niks aan doen dat leerlingen geslaagd zijn voor hun diploma en dat de ouder dan zegt waarvoor ben je nou eigenlijk geslaagd?[/quote]
Klopt, maar de notie dat dit een specifiek Islamitisch of Marokkaans probleem zou zijn is een gotspe. Dit komt net zo goed bij autochtonen voor. De reden dat dit bij allochtonen benadrukt wordt is om hen te wijzen op hun vermeende minderwaardigheid (dit is een niet expliciet uitgesproken proces).
‘En woedoe, dat duurt 1 minuut, misschien twee als je het met een fles water moet doen (onhandig).’
Ik wil niet zeurderig of betweterig doen, maarre izz als jij 1 minuut over de woudoe doet, dan doe je iets verkeerd. Woudoe is niet iets wat je gehaast moet verrichten.
‘Aangaande de lengte, dat is eigen verantwoordelijkheid; maar ik heb ooit ergens gelezen dat het verboden is voor een imam om het gebed onnodig lang te maken. En buiten dat, degenen die op die leeftijd al-baqara al uit hun hoofd kennen, die zitten waarschijnlijk niet op openbare scholen dus daar heb je dan ook geen ‘last’ van.’
Je zegt het zelf, eigen verantwoordelijkheid, dus nogmaals wie ben ik om te zeggen dat ze hun gebed in minder tijd moeten doen(dan normaal of wat zij willen)
‘Verder vind ik het vreemd dat jij als moslim argumenten tégen het verrichten van de salat zit te verzinnen ?¿¿?¿¿’
La hawla wa la quwatta illa billah…..wat een leugen. Ik verzin geen argumenten tegen het verrichten van de salaat. Ik geef argumenten aan waarom het niet praktisch (o.a voor de school) is dat leerlingen tijdens de les opstaan om het gebed te verrichten.
‘Buiten dat hebben Marokkanen (net als Molukkers en Surinamers) nog een ander probleem maar dat wil ik nu niet hier met je bespreken aangezien dat voor sommigen nogal gevoelig ligt’
Marokkanen hebben wel 100 problemen…
‘Aangaande de lengte, dat is eigen verantwoordelijkheid; maar ik heb ooit ergens gelezen dat het verboden is voor een imam om het gebed onnodig lang te maken. En buiten dat, degenen die op die leeftijd al-baqara al uit hun hoofd kennen, die zitten waarschijnlijk niet op openbare scholen dus daar heb je dan ook geen ‘last’ van.’
Niet doen alsof op de twee islamitische vo scholen in Nederland het wel toegestaan is om tijdens de les op te staan en te gaan bidden….Dat noem ik pas een vooroordeel, ervanuitgaan dat kinderen op openbare scholen niet zulke grote surats kennen.
[quote]Ik wil niet zeurderig of betweterig doen, maarre izz als jij 1 minuut over de woudoe doet, dan doe je iets verkeerd. Woudoe is niet iets wat je gehaast moet verrichten.[/quote]
Beste J, ik denk dat je het zelfs in een halve minuut kunt doen als je het gewoon uit de kraan doet en alles 1 keer wast, wat toegestaan is. Het is de soennah om alles niet meer dan 3 keer te wassen, dus 1 keer mag ook, bovendien hoef je alleen maar over je sokken te vegen (dus niet je voeten te wassen) als je de soennah praktiseert van het vegen over de sokken.
Moest ik even kwijt.
Wa salam
@Bilal
Hier heb ik nog nooit van gehoord. bedoel je dat je alle handelingen 1 keer verricht?
[quote]@Bilal
Hier heb ik nog nooit van gehoord. bedoel je dat je alle handelingen 1 keer verricht? [/quote]
Ja, dus stel je wast je armen tot en [b]met[/b] de ellebogen, dan kun je dat 1 keer doen, of twee keer of drie keer, maar niet meer dan drie keer.
Je kan de woedoe ook verkorten door het sunnah gedeelte over te slaan en alleen de fard gedeelten te doen.
Correct ‘AbdAllah (als je de soennah ledematen overslaat), dan ben je nog sneller. Goed opgemerkt. :)
Bilal,
يَا Ø£ÙŽÙŠÙّهَا ٱلَّذÙينَ آمَنÙواْ Ø¥Ùذَا Ù‚ÙمْتÙمْ Ø¥ÙÙ„ÙŽÙ‰ ٱلصَّلاة٠ÙٱغْسÙÙ„Ùواْ ÙˆÙجÙوهَكÙمْ وَأَيْدÙÙŠÙŽÙƒÙمْ Ø¥ÙÙ„ÙŽÙ‰ ٱلْمَرَاÙÙق٠وَٱمْسَØÙواْ بÙرÙؤÙوسÙÙƒÙمْ وَأَرْجÙÙ„ÙŽÙƒÙمْ Ø¥ÙÙ„ÙŽÙ‰ ٱلْكَعْبَينÙ
[quote]Bilal,
يَا Ø£ÙŽÙŠÙّهَا ٱلَّذÙينَ آمَنÙواْ Ø¥Ùذَا Ù‚ÙمْتÙمْ Ø¥ÙÙ„ÙŽÙ‰ ٱلصَّلاة٠ÙٱغْسÙÙ„Ùواْ ÙˆÙجÙوهَكÙمْ وَأَيْدÙÙŠÙŽÙƒÙمْ Ø¥ÙÙ„ÙŽÙ‰ ٱلْمَرَاÙÙق٠وَٱمْسَØÙواْ بÙرÙؤÙوسÙÙƒÙمْ وَأَرْجÙÙ„ÙŽÙƒÙمْ Ø¥ÙÙ„ÙŽÙ‰ ٱلْكَعْبَينÙ
[/quote]
BarakAllahu feek voor de dalil (bewijs). ‘AbdAllah.
Wa salam
Zo heb ik vandaag ook weer iets nieuws geleerd. Dank jullie wel heren, ik was hier niet van op de hoogte.
Abdel, heb je de dalil toevallig ook in het Nederlands?
[quote]Je zegt het zelf, eigen verantwoordelijkheid, dus nogmaals wie ben ik om te zeggen dat ze hun gebed in minder tijd moeten doen(dan normaal of wat zij willen)[/quote]
Zij kunnen zelf ook nadenken.
[quote]La hawla wa la quwatta illa billah…..wat een leugen. Ik verzin geen argumenten tegen het verrichten van de salaat. Ik geef argumenten aan waarom het niet praktisch (o.a voor de school) is dat leerlingen tijdens de les opstaan om het gebed te verrichten.[/quote]
Geen leugen, zo komt het over. Vanuit praktisch oogpunt zou het een school, waar veel moslims op zitten, sieren wanneer zij hier tijd voor vrijmaken in hun lesroosters.
[quote]Marokkanen hebben wel 100 problemen…[/quote]
Dat is precies wat ik bedoel. Volkeren die hebben geleden onder koloniale onderdrukking zijn ontdaan van hun eigenwaarde. Negatieve respresentatie van de Zelf, positieve representatie van de Ander. Een koloniale mentaliteit, restant uit het verleden, maar gretig gecultiveerd door onze linkse vrienden.
[quote]Niet doen alsof op de twee islamitische vo scholen in Nederland het wel toegestaan is om tijdens de les op te staan en te gaan bidden….Dat noem ik pas een vooroordeel, ervanuitgaan dat kinderen op openbare scholen niet zulke grote surats kennen.[/quote]
De uitzondering bevestigt de regel. Of zeg jij dat dit wel het geval is? Dan, alhamdulillah.
J,
Het is surat Al Maida, (De Tafel) ayat nummero 6.
Trouwens als dit nieuw is je hebt ook de in sallat fard gedeelten en sunnah gedeelten. Je hoeft bijvoorbeeld na surat alfatiha geen surat of ayat te zeggen.
Izzadin,
Je stelt:
Volkeren die hebben geleden onder koloniale onderdrukking zijn ontdaan van hun eigenwaarde. Negatieve respresentatie van de Zelf, positieve representatie van de Ander.
Riffijnen hebben juist een positief beeld van zichzelf dankzij de strijd tegen het kolonialisme.
Zie abdelkrim.
Lieve Ghiet,
weer een heerlijk stukje tekst, die er weer te snel uitgelezen is.
Jij bent hartstikke goed bezig el7amdouliAllaah. Anderen zoals ik mogen een voorbeeld aan jou nemen..
Moge Allaah alles voor je gemakkelijk. Ba7ibek!
Fi aamani Allaah,
Umm Safiyyah. (L)
Daar weet ik te weinig van om daar iets over te kunnen zeggen.
Ik weet wel dat de Fransen, net als de Nederlanders, probeerden hun eigen cultuur op te leggen, in ieder geval aan de politieke elite. En niet te vergeten de verdeel en heers politiek die zij speelden tussen ‘Berbers’ (ik weet niet of ik Imazight, Tamazight of Imazighen ofzo moet schrijven) en Arabieren.
Dit heeft zijn sporen nagelaten, bij ieder volk. En dat wordt gretig gecultiveerd in deze samenleving. En die allochtonen maar denken dat het om ‘zelfspot’ gaat. Of, om het anders te stellen, de elite van de moslimgemeenschap gedraagt zich op dezelfde manier als dat de elite ten tijde van het kolonialisme gedroeg.
@Abdel
‘Je hoeft bijvoorbeeld na surat alfatiha geen surat of ayat te zeggen’
Hoor ik me nu te schamen dat ik dit niet wist…be honoust haha
Nee maar heb je hier een verwijzing naar?
@Izz
Vanuit praktisch oogpunt zou het een school, waar veel moslims op zitten, sieren wanneer zij hier tijd voor vrijmaken in hun lesroosters.
Er is een groot verschil tussen tijd vrij maken in lesrooster en tijd vrij maken in de les.
Je leeft een beetje in utopia in je hoofd…waarin pubers geen pubers zijn en alle moslim pubers verantwoordelijk bezig zijn.
Meer wil ik er ook niet meer aan wijden.
[quote]Je leeft een beetje in utopia in je hoofd…waarin pubers geen pubers zijn en alle moslim pubers verantwoordelijk bezig zijn.
Meer wil ik er ook niet meer aan wijden.[/quote]
Dat zeg ik niet. Maar jij gebruikt de uitzondering die misbruik maakt van zo’n regeling als argument tegen zo’n regeling.
@Abdel en Bilal
Yep, laten we vooral de sunnah weglaten…
Jullie doen alsof de Islam alleen uit faraid bestaat.
Tuurlijk, fard is fard en sunnah is sunnah en ze hebben beiden hun status, maar beiden zijn toch wel een belangrijk deel van de islam.
Of iets fard, sunnah, mustahab enz. is, wordt o.a. bepaald aan de hand van graad van bewijs. Maar uiteindelijk horen we de sunnah van de profeet te volgen. Hij heeft naar mijn weten nooit de salat verricht zonder na surah al fatihah nog een vers te lezen.
J,
Hier heb je de hadith:
Abu Hurairah reported that the Prophet said, “Whoever prays a prayer and does not recite the opening chapter of the Qur’an has not prayed correctly.” [Ahmad, al-Bukhari and Muslim]
Samir,
Ik doe helemaal niet alsof de islam alleen uit verplichtingen bestaat.
Abdel,
Uuh misschien ligt het aan mij, maar ik zie niet hoe die hadith onderbouwd dat een gebed ook geldig is zonder een surah na al fatiha. Deze hadith bevestigd voor mij alleen het belang van de surah al fatiha in het gebed…dus dat een gebed zonder surah al fatiha niet geldig is, niet dat een gebed alleen met al fatiha geldig is. Wat zie jij in de hadith wat ik niet zie?
J,
Surat Alfatiha is expliciet genoemd als verplicht en de rest niet. Er is geen hadith of in de koran waarin dit wel gesteld wordt dus is het sunnah.
J,
Misschien dat de mening van islamqa in deze wel gewaardeerd wordt zie de link,
http://www.islamqa.com/en/ref/65847
*alleen ontopic reacties worden nog toegelaten*
Ik vind dat 1e generatie vaak ten onrechte op een voetstuk wordt gezet. Ze hebben grove fouten gemaakt, en niet alleen uit onkunde, maar ook door bijvoorbeeld met hun hoofd -en financieel- in Marokko te blijven, ipv voor de ontwikkeling van hun kids te gaan.
Het is een algemeen verschijnsel. Het niet beseffen dat het leven, of het leven zoals je het zelf kent, erg vergankelijk is. Het principe van Alhamdoulillah wordt dan ook door weinigen echt gepraktiseerd. Ik denk dat je Alhamdoulillah niet zozeer moet koppelen aan de vergankelijke zaken zoals onderwijs, water uit de kraan, geld op je bankrekening etc. Dat zijn allemaal zaken waar de mensheid het eeuwen zonder mee heeft gedaan. Het heeft vooral te maken met de intentie het beste van het leven maken ongeacht de situatie. Arm of rijk. Valide of invalide. Geschoold of ongeschooold. Dit wil uiteraard niet zeggen dat ongeschoolden ongeschoold moeten blijven en de armen arm. Je uitgangspositie is nooit een reden tot ondankbaarheid of niet het beste van het leven te maken.
Wat een mooi en goed verwoorde geschreven blog.
Als we allen vaker stil zouden staan dat we het zeer goed hebben in Nederland ten opzichte van mensen die in de derde wereld leven, dan zou iedereen heel dankbaar zijn met het leven dat men hier leeft en dan denk ik dat we meer in harmonie zullen leven dan dat we nu doen. Alhoewel ik nu erg twijfel aan mijn eigen woorden daar ik zie hoeveel stemmen de PVV heeft ontvangen van de Nederlandse burger.
Alhamdoullilah.