Dit stuk is ingezonden door Ayse Bayrak
Op een conferentie, gehouden tijdens de dagen van het Multifestijn in Utrecht, werden bezoekers door Stichting Islamitisch Centrum Nederland uitgenodigd om met elkaar in debat te treden over de stelling: ‘Geen breuk maar verbinding’. Hierbij werd ondermeer ‘het falende leiderschap’ van moslimorganisaties besproken. Drie heren, Racit Bal, Abdulwahid van Bommel en ene Martijn de Koning zetten de toon van het debat door ons deelgenoot te maken van hun hersenspinsels over dit onderwerp, mij in totale verwarring achterlatend. De eerste twee heren konden wat het onderwerp betreft een sigaar uit eigen doos presenteren. Martijn de Koning koos ervoor zijn betoog te beginnen om de leiders van Nederland eens op een rijtje te zetten. In zijn top drie staat met stip op 1: Abdul Jabbar van de Ven, op de voet gevolgd door Jassine El Fourkani (sorry nooit van gehoord) en op een schamele derde plaats: Tariq Ramadan. Wellicht begint nu ook bij menig lezer de verwarring toe te slaan.
Een indruk van de Multifestijn (bron: multifestijn.nl)
25 jaar geleden was ik een trouwe bezoekster van de lezingen van Abdulwahid van Bommel en las ik zijn blad Qibla. Nog steeds is de heer van Bommel een autoriteit in Nederland op het gebied van de Islam, maar in het rijtje van de Koning wordt hij niet genoemd. Misschien omdat de subtitel van het debat ‘falend leiderschap’ was en hij dit predicaat niet wilde verbinden aan de verdiensten van de heer van Bommel. Of hij de stempel van falend leider verdient, laat ik aan Allah over.
Islam is perfect, volgelingen niet
In dit kader wil ik opmerken dat het leiderschap in de Islam niet hiërarchisch is gerangschikt, zoals dat bij de katholieken het geval is. Ook is er (helaas) geen overkoepelende organisatie die de moslimpopulatie in Nederland in zijn geheel vertegenwoordigt. Een ieder die gezegend is met gezond verstand, is verplicht kennis te vergaren om een route tot succes uit te stippelen. Door de komst van het internet is het nooit zo makkelijk geweest bronnen als Quran en Hadith (overleveringen van de Profeet vzmh) te raadplegen en lezingen van alom gerespecteerde geleerden te bekijken in de eigen vertrouwde omgeving. Een opsomming van Islamitische leiders in Nederland is dan ook zinloos en de meeste moslims in Nederland zullen zich dan ook niet in het lijstje van de Koning, of welk ander lijstje dan ook, herkennen.
De eerste spreker Racit Bal is een leider en bestuurder in hart en nieren en gelukkig geeft hij in zijn betoog toe dat zijn generatie van bestuurders er een potje van heeft gemaakt. De nadruk in zijn verhaal ligt op het gegeven dat leiders moeten weten hoe de Nederlandse samenleving in elkaar steekt, dat bestuurders goed Nederlands moeten spreken en dat Nederland wat dat betreft zijn eigen moslimleiders en bestuurders, conform de eisen die onze samenleving stelt, moet opleiden. Het feit dat deze leiders in de dop de boeken van de oude meesters moeten bestuderen, is voor mij in ieder geval een hele geruststelling. We moeten niet vergeten dat de Islam compleet is, dat ze geen nuance of verlichting behoeft en dat onze ultieme leider de Profeet Mohammed (vzmh) is. Islam kan niet in een mal gegoten worden die past in de Nederlandse samenleving. We hoeven niet met mooi zitten, poot geven en dood liggen te hopen respect van onze medelanders te krijgen. Dat hele gezemel over integratie heeft ons doel om Allah te behagen in de schaduw geplaatst. In plaats dat wij de schoonheid van de Islam presenteren, wringen we onszelf in bochten om meer begrip te kweken voor de Islam, terwijl we weten dat het nooit genoeg zal zijn.. Ondertussen, trimmen de heren hun baarden, steken ze zich in driedelig grijs en kijken ze machteloos toe hoe hun vrouwen en dochters worden versleten als onderdrukte wezens en gedwongen worden hun gewaden af te doen.
Dat versmelting geen sleutel is naar een succesvolle samenleving illustreert het voormalige Joegoslavië. Daarin is voor ons een belangrijke les te leren. Om te weten wie de ander is en wat zijn grenzen zijn, moet je eerst weten wie je zelf bent en wat jouw grenzen zijn. Respect voor een ander is alleen gemeend als je zelf ook gerespecteerd wordt. Dit zou een kip en ei discussie kunnen worden, ware het niet dat mijn zelfrespect afhankelijk is van de verwachtingen die Allah (swt) van mij heeft. Door dit voorop te stellen en de verwachtingen van de Nederlandse samenleving daaraan ondergeschikt te maken, zal mijns inziens het respect op alle fronten toenemen. We hoeven ons niet te wentelen in een slachtofferrol en we hoeven daden van anderen ons niet aan te rekenen door ons in de verdediging te laten drukken.
De Islam is perfect maar haar volgelingen niet. De Quran en de Sunnah (voorbeeld van de Profeet, vzmh) vormen een constante waar we onze daden aan kunnen toetsen en waarin we onszelf kunnen reflecteren. De Nederlandse samenleving daarentegen is variabel en afhankelijk van het politieke klimaat. De moslim beschouwt zijn verblijf hier op aarde als een reis met als eindbestemming het hiernamaals. Zou men liever deze reis over een solide stenen brug bewandelen of op een wiebelige boot afleggen die om de haverklap een andere koers vaart? Dit betekent niet dat we ons afzijdig moeten houden van de Nederlandse samenleving. We leven hier, plukken hier de vruchten, respecteren de wetten en het is vanzelfsprekend dat we hier een bijdrage moeten leveren om ervoor te zorgen dat het goed gaat met alles en iedereen.
Verbinding
Om terug te komen op het oorspronkelijke thema van deze conferentie: geen breuk maar verbinding, we moeten een touw gooien naar de wiebelige stuurloze boot door ons open te stellen voor de samenleving. Daar zijn twee voorwaarden voor nodig. We hebben mensen nodig die het touw willen gooien en we hebben ook mensen nodig die het touw willen opvangen. Aan de eerste wordt van beide kanten veel aandacht besteed. Zowel de moslimorganisaties als de overheid zijn er op gespitst d.m.v. integratie en actief burgerschapprojecten de verbinding tot stand te brengen. Deze conferentie is hier een voorbeeld van. Echter, vanaf de andere kant wordt de (autochtone)niet moslim bevolking niet voldoende gestimuleerd om deze toegestoken hand te grijpen.
De meeste pogingen verbindingen tot stand te brengen zijn eenzijdig en daarom niet succesvol. De zittende bevolking is over het algemeen van mening dat de nieuwkomers zich moeten aanpassen aan het gevestigde en hebben geen behoefte deel uit te maken van het gezamenlijk door te lopen integratieproces.
De wederzijdse interesse is er nauwelijks en wordt door de politiek ook niet gestimuleerd. Dat is nooit anders geweest. Mensen die denken dat de inhaalslag na 11 september 2001 gemaakt moest worden hebben het mis. Al in de V.O.C tijd schreef Juynboll over de Mohammedanen vanuit de visie van de superieure kolonisten. In de tijd dat ik Arabisch studeerde, was dit boek nog verplicht examenmateriaal en treurig genoeg is de huidige houding van onze politieke leiders om voorwaarden te creëren om van integratie een succes te maken nog steeds vruchteloos.
Als ik dit gegeven voorleg aan Martijn de Koning antwoordt hij tot mijn verbazing dat “indien moslims hun positie willen laten afhangen van initiatieven van de hedendaagse politiek, kunnen ze wachten tot ze een ons wegen”. Daarmee geeft hij aan op dit gebied absoluut geen vooruitgang te verwachten en geeft hij blijk geen vertrouwen te hebben in het Nederlandse politieke systeem. Daar gaat de verbinding! Dan toch een breuk of in het ergste geval assimilatie waarmee we ons zelfrespect verspelen? En hoe zit het dan met de wijze woorden van Racit Bal die stelt dat de voorwaarde van succesvol leiderschap afhankelijk is van kennis van de Nederlandse cultuur, politieksysteem en taal?
We gaan niet wachten!
Meneer de Koning, we gaan niet wachten tot de overheid zegt dat we iemand zijn! We gaan de overheid vertellen wat we van hrn verwachten, de houding die een goed democratisch burger betaamt. Behalve plichten in dit land hebben we ook rechten en door deze rechten heb ik vertrouwen in verbinding. Van de PVV kunnen we, wat betreft het creëren van voorwaarden tot verbinding, niets verwachten en misschien dat andere partijen verblind zijn door bepaalde argumenten en ook een duit in het zakje willen doen om kiezers te trekken. Maar wij gaan onze rechten verzilveren met artikel 1 van de grondwet aan onze zijde.
De verbinding zal vanaf de andere kant geaccepteerd moeten worden. Het verplichte vak actief burgerschap is een mooie springplank hiervoor. Zowel de politieke leiders als moslimorganisaties moeten er zorg voor dragen dat de langst zittende autochtone bevolking een stap richting de nieuwkomers zet en het besef verwerft dat de ander geen bedreiging vormt maar een significant deel uitmaakt van onze variabele samenleving. Anders is niet minderwaardig of verwerpelijk, maar een kans om elkaar te leren kennen en van elkaar te kunnen leren. Als gelijkwaardige burgers naast elkaar waarbij het individu gerespecteerd en beoordeeld kan worden, los van zijn gemeenschap of zijn geloof. Dat is voor de joodse en christelijke gemeenschap nooit anders geweest en binnen deze traditie hoeven wij ons niet te berusten in een andere behandeling.
De aanval in plaats van de verdediging, dat is de rol die mij past. Hoe kunnen wij negeren en hopen op betere tijden als reeds gebleken is dat deze houding ons nadelig is gebleken? De PVV en hun verwerpelijke gedachtegoed verdwijnt niet door negeren. Respect krijg je niet door te kruipen en je te metamorferen, maar door op te komen voor je rechten, bij te dragen aan de economie, zorg te dragen voor omgeving en medemens en met overtuiging uit te dragen wat je bent: Een moslim!
Ayse Bayrak de Jager is sinds haar 15e moslim. Ze heeft 16 jaar gewerkt als groepsleerkracht in het basisonderwijs en daarna bij de Raad voor de Kinderbescherming. Met haar onderwijs adviesbureau OAB De Koepel geeft ze momenteel ondermeer lessen ‘slachtoffer en delictpreventie’ op de bassischool. Ze zet zich in om diverse bevolkingsgroepen bij elkaar te brengen door actief burgerschapsvorming projecten op de basissschool en door middel van kunst. Ayse is moeder van vijf kinderen.
21 Reacties op "Falend leiderschap"
Het werd tijd…
Beste Bayrak,
Ik was ook aanwezig tijdens deze bijeenkomst en ik heb jouw kritiekpunten op een andere manier ervaren. Bijvoorbeeld de Koning heeft een aantal voorbeelden van ‘leiders’ gegeven, maar hij heeft ze niet als enige leiders doen voorkomen. Het waren voorbeelden en niet de top 3. Dit heeft hij ook duidelijker proberen te maken n.a.v. jouw vraag. Dat een aantal mensen als leider gezien worden door een groep moslims en niet bekend zijn onder een andere groep, betekent dit dat zij niet als leiders gedefineerd mogen worden?
Tweede punt wat mij opvalt in je kritiek is dat je zijn opvatting over politiek niet deelt, terwijl je (naar mijn mening) hetzelfde weer beweert. Hij beweert namelijk dat de politiek niet INITIATIEF gaat nemen om moslims een positie te geven, terwijl jij later hetzelfde zegt: “Respect krijg je niet door te kruipen en je te metamorferen, maar door op te komen voor je rechten, bij te dragen aan de economie, zorg te dragen voor omgeving en medemens en met overtuiging uit te dragen wat je bent: Een moslim!” Je zegt ook duidelijk dat je van de politiek gaat eisen/verwachten wat ze moeten doen. De initiatief ligt in beide gevallen bij de moslims en niet bij de overheid, en dat is volgens mij hetzelfde als wat de heer de Koning heeft gezegd.
Wat de ‘wijze woorden’ van dhr. Bal betreft, het zijn volgens mij geen nieuwe inzichten en openbaringen. De discussie van het kennen van de NL’se maatschappij door imams etc. is al lange tijd gaande.
Ik kan het best op het verkeerde eind hebben, maar soms zijn wij allemaal te sterk door emoties en vooroordelen geleid, dat we onze eigen begrip/invullingen reflecteren in andermas woorden.
Ik kan best begrijpen dat je niet met een aantal beweringen van een van de sprekers mee eens bent, maar waarom voel ik zoveel boosheid in je tekst naar een van de sprekers toe?
Met een groet van vrede.
Moeten we in de aanval of verdediging? Ik weet het niet.
Waarom hebben de chinezen geen problemen? Ik denk omdat ze niet opvallen. Misschien kunnen we wat van ze leren.
Laat Geert maar lullen wat hij wilt. Als wij ons gewoon participeren binnen onze maatschappij. Krijgt hij ook minder aanhang en zal ook de rest van Nederland hem straks zien als een “clown die zijn huiswerk nooit doet”.
Islam is inderdaad perfect. De profeet (vzmh) is de perfecte mens en de absolute leider. Volgelingen kunnen nooit perfect zijn maar wel de wil hebben om perfect te zijn.
Toen de eerste generatie (moslim)gastarbeiders naar het westen kwamen was er WEL sprake van wederzijdse interesse. Later is dit omgeslagen naar oninteresse. De vraag is wie begonnen is met die oninteresse. Wij zijn westerse moslims. Moslims die in het westen leven. Als wij als moslims niet het initiatief nemen voor respect/verbinding/begrip dan denk ik niet dat wij de wil tonen om een perfecte moslim te zijn.
Zoals de profeet (vzmh) bewoordt: “Hij die respecteerd, zal worden gerespecteerd”.
Alhamdulillah
Eindelijk klare taal!
“In plaats dat wij de schoonheid van de Islam presenteren, wringen we onszelf in bochten om meer begrip te kweken voor de Islam”
Laten we zelf de dialoog bepalen. “Islam is vrede, bevrijding, liefde”
Beste Blauw
Je was aanwezig, dus dan heb je ook begrepen dat ik top down ook actie verwacht. De Koning gaf aan van de top niets te verwachten.
Mijn punt is dat we van de overheid wat moeten verwachten omdat er anders geen verbinding tot stand komt.
Het is niet de bedoeling om boosheid op één persoon te projecteren, maar ik vind dat de zelfreflectie als moslimgemeenschap niet moet doorslaan. Voor een succesvolle samenleving heb je actie van twee partijen nodig en ook reflectie van twee kanten.
De voorbeelden van leiders vind ik niet representatief vadaar toch de Konings eigen voorbeelden aangehaald…..
Beste Blauw
Mijn niet moslim vader zei altijd : haal eerst de balk uit je eigen ogen voor je kijkt naar de splinter van een ander. In de hadis heb ik eens gelezen dat wie de fouten van zijn broeders bedekt, Allah zal zijn fouten bedekken op de dag des oordeels….( Moge Allah me vergeven als ik het fout zeg)
Abdulwahid van Bommel is aanwezig maar niet genoemd als leider, dat vind ik raar. De drie mensen die hij wel noemt( en niet aanwezig zijn) worden neergezet respectievelijk als extreemist, terwijl ik weet welke goede dingen de heer van de Ven doet en hij het heel moeilijk heeft gehad nadat hij ‘gekneveld’ werd, de volgende wordt neergezet als populist als ik me goed herinner en Tariq Ramadan noemt hij iemand met een popartiesten uiterlijk…..
ook niet erg positief dus.
Ik had de indruk dat deze broeders werden neergezet als falende leiders…ik zeg op mijn beurt dat we verdiensten van mensen aan Allah swt moeten overlaten.
aan 5
Jammer dat we daar wereldwijd zo weinig van merken !
Ik hoor alleen maar berichten dat moslims elkaar naar het leven staan en elkaar op leven en dood bevechten.
Vandaag zijn door de islamitische HAMAS terreurstaat GAZA 3 moslimbroeders standrechterlijk neergeknald. Alle 3 doorzeefd met hamas kogels afgeleverd in een ziekenhuis in gazastad !
Dat noem jij vrede,bevrijding, en liefde !
Hoewel ik het met het meeste eens ben, het is echt naief om te verwachten dat de Nederlandse overheid een leidende rol gaat spelen voor de moslims.
De overheid dient alleen een faciliterende rol te spelen.
Beste Ayse,
Bedankt voor je waardevolle reactie. Volgens mijn redenering heeft Allah in elk mens een deel van de waarheid/wijsheid verborgen. :)
Ik ben er helemaal met je eens wat betreft het niet door laten slaan van eigen reflectie.
Bedekking van je broeders fouten is een hele mooie eigenschap. Als je vergeeft, zal je ook vergeven worden.
Aan de andere kant is het niet zo dat het ‘overlaten aan Allah ter beoordeling’ niet een passieve houding die lering uit (onze) fouten bemoeilijkt? Ik vind het zelf altijd moeilijk om een balans te vinden in verschillende uiteinden van bepaalde elementen (vooral in deze maatschappij). Neem vergeving en kritiek, bescheidenheid en zelfvertrouwen, etc.. Evenwicht moet je blijkbaar (elke keer!) vinden door de ene keer die kant, de andere keer deze kant te botsen.
Als je begrijpt wat ik bedoel :)
Maar in nog een ding heb je gelijk: Bij hun afwezigheid over mensen praten is niet goed. Wat ik van de Konings verhaal ook begrepen had was: het is nooit goed. Iedereen vind wel iets op te merken over ‘de leiders’ manier van doen of over moslims. :)
Slaap lekker.
8.Si-stefan
In M. deelt een gezin zijn eten met een arme onbekende.
In A. kwijt D. de schulden van G. vrij.
In H. bezoekt K. een zieke dorpsgenoot.
In C. wenst P. een onbekende al het beste toe uit de grond van zijn hart.
In T. verwerpt Y. ego en arrogantie met zijn voorhoofd op het zand.
In A. verwijdert G. een gevallen tak van het voetpad.
Geen wereldnieuws wel Islam.
@si-stefan
[i]Vandaag zijn door de islamitische HAMAS terreurstaat GAZA 3 moslimbroeders standrechterlijk neergeknald. Alle 3 doorzeefd met hamas kogels afgeleverd in een ziekenhuis in gazastad[/1]
Zeker van die Israelpoedeltjes die dansen naar de pijpen van de zionist.
En ja, politieke verraders krijgen binnen elke staat de kogel, ook in jouw Israel.
Wordt Ayse Bayrak, de nieuwe media-moslim??????????? Jee, we hebben er nog één erbij!!!!!!
Het christendom is ook perfect. En het Jodendom. En het boedhisme. En de humanistische levensvisie. De grondslag van het kapitalisme is ook perfect. Die van het communisme ook trouwens.
En vergeet alle andere levensvisies ook niet.
Zuster mjn dank dat u broeder van der Ven niet meteen afschrijft als extremist omdat hij zich wil vasthouden aan de wetten die Allah ons heeft voorgeschreven.
Ik lees: “[i]De Islam is perfect maar haar volgelingen niet. De Quran en de Sunnah (voorbeeld van de Profeet, vzmh) vormen een constante waar we onze daden aan kunnen toetsen en waarin we onszelf kunnen reflecteren. De Nederlandse samenleving daarentegen is variabel en afhankelijk van het politieke klimaat[/i]”.
De vergelijking is volstrekt fout. Je moet religie met religie vergelijken (desnoods ideologie met ideologie) en de ene wereld (c.q. staat) met de andere wereld(/staat).
Aanhangers van een ideologie die zeggen dat [i]hun[/i] ideologie perfect is hebben dat kennelijk nog niet goed tot zich laten doordringen. Die zijn kennelijk niet in staat om even een stapje terug te doen om vanuit een meta-standpunt of vanuit de geschiedenis naar de dingen te kijken. En dat stapje terug is nodig, al was het maar om zichzelf enigzins te kunnen relativeren, althans om zichzelf in perspectief te kunnen zien. Het gaat er in de werkelijke wereld immers om hoe men zich [i]met elkaar[/i] verhoudt.
Of meent de islam dat dat niet nodig is?
Ik vrees soms van wel.
(Nu pas zie ik eigenlijk dat #14 ongeveer hetzelfde zegt als ik, maar dan wat korter en bondiger. Ik post dit toch maar anders heb ik het allemaal voor niks ingeklopt)
“De Islam is perfect”. Tja, maar als die volgelingen er telkens een potje van maken, wat is dan de relevantie van dat perfectionisme. Het is hetzelfde als met het communisme, dat was ook perfect. Dat het in Rusland nog een beetje problematisch was, kwam omdat er nog heel veel verbeterd moest worden, en dat kostte tijd. We moesten vooral geduld hebben. Totdat de zaak in elkaar stortte. Het is me trouwens niet duidelijk waarom de Islam perfect is. Je kan het ook nergens zien in werking zien, erg jammer.
Nog een toevoeging. Zelfs na herhaaldelijk lezen van dit stuk is de pointe me volstrekt onduidelijk. Gaat het hier over geestelijk leiderschap ? Daar heeft het alle schijn van omdat er geestelijk leiders worden opgevoerd. Vervolgens wordt naadloos geschakeld naar de politieke arena. Ik zou zeggen dat dat een geheel ander terrein is. Politiek kun je bedrijven op religieuze grondslag, maar religieuze argumenten hebben sec geen betekenis buiten de eigen geloofsrichting. Politiek leiderschap is dus geheel iets anders.
Vervolgens gaat het over integratie. Niet over integratieproblematiek in algemene zin, over integratie van moslims. Daarbij worden de uitgangspunten van de Islam als onwrikbaar gezien, waarover uiteraard discussie mogelijk is. Het verbaast me verder dat iemand die de Islam bestudeert heeft de Koran en de Hadith als een soort receptenboeken voor het leven in Nederland anno 2010 ziet. Dat heet in goed nederlands dogmatiek.
Wil integratie succesvol verlopen, dan mag er best iets gevraagd worden van autochtone nederlanders, maar daarvoor hebben helaas religieuze argumenten geen geldigheid, want die zijn in de meeste gevallen voor autochtonen betekenisloos. Daarnaast is het van belang te benadrukken dat het niet handig en onjuist is immigranten uitsluitend te profileren in hun rol van moslim-als ze dat al zijn. Mensen hebben meer identiteiten: ze zijn collega, buurtbewoner, misschien delen ze een hobby, etc etc. Meervoudige identiteiten. Benader mensen dus als individu, en niet alleen als deel uitmakend van een (religieuze) gemeenschap. Het is precies het hokjesdenken dat autochtonen altijd verweten wordt.
Ik heb deze pagina (net als Peter) ook nog maar een paar keer doorgelezen, en ik vind zijn reactie (#18) inderdaad bijzonder op zijn plaats.
Ik vraag me zelfs eigenlijk wel af of het een algemene waarheid zou zijn als ik zou stellen dat de moslims als totaliteit nogal afwijzend zijn als het er om gaat de aard, het wezen of de essentie van de religie zelf überhaupt eens ter discussie te stellen. Dat probeerde ik (met Peters #18 in mijn achterhoofd) ook al in die draad “Een uitnodiging om anders te worden”, en daar wordt er ook al niet op ingegaan. De pointe van dat artikel is even onduidelijk als die van het bovenstaande van Ayse Barack, maar dat wordt door de meesten kennelijk niet eens als bezwaar gezien, het wordt door de meesten niet eens opgemerkt, lijkt het wel.
Nederland kent geen echte leiders. Dat is mede ons probleem; we hebben geen ‘plan van aanpak’. Ik zie idd maar een leider, maar dan op Europees niveau: visie, daadkracht, kan contact meken met mensen en heeft daar veel voor over. Maar in Nederland: nee…
Die ene leider die ik bedoel is natuurlijk Tariq Ramadan (maar misschien niet een snodig te vermelden:-)