De Stichting Vrienden Jeroen Bosch Ziekenhuis vroeg aan internetters te stemmen op hun favoriete project. Het project met de meeste stemmen wordt door de stichting vervolgens gerealiseerd. Naast een kapel, tuinen en extra voorzieningen voor een revalidatiecentrum, was er het 1 ton kostend project ‘inrichting en aankleding van de islamitische gebedsruimte’. Voor het laatstgenoemde is via sociale netwerksites een campagne opgezet.
Inmiddels zijn de 19.851 stemmen geteld en gecheckt, en hoe verrassend: De gebedsruimte is het winnende project. Je kunt in het ziekenhuis binnekort een gebedsruimte met heerlijk tapijt verwachten. Mooi hoe het ziekenhuis aandacht geeft aan het toenemend aantal medewerkers en patiënten dat moslim is. Chapeau.
De stichting schrijft: "In deze gebedsruimte kunnen patiënten en hun familie maar ook medewerkers van het ziekenhuis terecht voor de salat, de dagelijkse rituele gebeden. Maar ook op andere momenten van de dag kunnen zij daar terecht om te bidden, de koran te lezen of zich in stilte terug te trekken. Dat hieraan behoefte is, is duidelijk. Patiënten, bezoekers en medewerkers maken veelvuldig gebruik van de hiervoor ingerichte ruimtes in het huidige Carolus Ziekenhuis en het Groot Ziekengasthuis."
35 Reacties op "Stemmen voor een gebedsruimte"
een prachtig gebaar, maar waarschijnlijk gaan ze veel kritiek krijgen…
Hartelijk gefeliciteerd!
Eerlijk gezegd zag ik het nut ook niet in van het te steken in het kennis- & expertisecentrum om jonge artsen beter op te leiden, die revalidatievoorzieningen voor mensen die opnieuw moeten leren lopen of fietsen of die familiekamers waar familie van ernstig/terminaal zieke patienten de nacht kan doorbrengen bij hun geliefden.
Maar goed dat ze er over hebben gestemd. Chapeau inderdaad.
“Je kunt in het ziekenhuis binnekort een gebedsruimte met heerlijk tapijt verwachten’
Voor 1 ton is dat toch een duur tapijtje.
Mijn mening: Geldverspilling
’t geld hadden ze beter kunnen stoppen in de extra voorzieningen voor het revalidatiecentrum.
En als ze al zo nodig een gebedsruimte nodig hadden, hadden ze net zo goed een gedeelde Joods, Christenlijk, Islamitisch en boedhistische gebedsruimte kunnen maken.
Duur inderdaad….hangt wel af van hoe groot de ruimte is.
Als ze maar niet 1 ton opmaken omdat er 1 ton is….Bescheidenheid zou zo’n ruimte sieren.
(ben zelf voorstander van een stilte ruimte die rein is voor moslims om te bidden maar waar ook andere mensen tot rust kunnen komen…neutrale ruimte.)
Insha Allah zullen er in die gebedsruimte veel smeekbeden gedaan worden voor alle mensen die daar verblijven…En Insha Allah worden ze verhoord en dan is 1 ton uiteraard geen geld.
De kritiek liefhebbers hebben waarschijnlijk nooit een terminale zieke gezinslid gehad in een ziekenhuis. En hoe een gebedsruimte troost, rust, hoop en ‘ontspannende terugtrekking in zware dagen’ kan bieden.
Maar als niet-gelovige heb je daar geen boodschap en behoefte aan? En als jij daar geen behoefte aan hebt, moet de rest maar ook geen behoefte aan dit soort ‘onzin’ hebben. Toch?
Er zal zeker heftige reacties plaats vinden zowel binnen en als buiten het ziekenhuis. Wij leven eenmaal in een land vol afgunst en achterbakse buikengevoelens. Zo diep is dit land gezonken, zelfs je huisafval is tegenwoordig niet meer veilig! Als je dit bericht op Telegraaf plaatst, kan ik je garanderen van paar honderden boze reacties en dat is nogal zacht uitgedrukt.
“Maar als niet-gelovige heb je daar geen boodschap en behoefte aan?”
Tuurlijk heb ik dat als ongelovige ook. Het eerste wat ik dan meestal doe is de islamitische gebedsruimte binnenlo… oh wacht.. laat maar :P
Een gebedsruimte is niet meer dan een stenen ruimte.
Heeft een gelovige echt een betonnen bunker nodig om steun te vinden bij God/Allah.
En wat is er mis met de methoden waarmee ongelovigen de steun zoeken die zij nodig hebben?
zou het andersom ook werken?
Als we in een moskee een seculier laboratorium bouwen.
De grote stap terug
Tegenwoordig heb je alleen nog maar algemene ziekenhuizen met stilte ruimtes voor alle “gezinten”
maar ja de moslims moeten weer hun eigen ruimte( een meer dan evenrige plaats in de maatschappelijke ruimte)
In mijn optiek grote fout van dit ziekenhuis. Vraag is ook of de stemmen uit het adherentie gebied komen of uit alle windstreken. Of te wel is hier sprake geweest van manipulatie
In hoeverre kiezen moslims voor verpleging??? zeg maar de mbo en HBOve opleiding
Troost
“Maar als niet-gelovige heb je daar geen boodschap en behoefte aan?”
U moet nog veel leren over anders gelovigen en niet gelovigen.
Het is natuurlijk nog de vraag of het ziekenhuis dit overneemt van de stichting vrienden van. Het kan zijn dat in de nieuwbouw hiervoor geen aparte ruimte beschikbaar is en het alsnog een algemeen stilte ruimte wordt net als in het ziekenhuis van ons dorp. Let wel in een ziekenhuis is het altijd woekeren met de ruimte.
“Zou het andersom ook werken?
Als we in een moskee een seculier laboratorium bouwen”
Haha, los van hoe belachelijk dat klonk kon ik er wel hartelijk om lachen. Waarschijnlijk kun je er zelf wel de gaten in schieten (zoniet vul in plaats van ‘moskee’ even ‘mn huis’ in dan zie je hem denk ik wel).
Enfin, laten we de werkelijkheid even voor wat ze is en laten we doorfantaseren over een seculier laboratorium (een prestatie op zich) in een moskee. Ik zie dat hele plan wel zitten weet je! Waar moet ik doneren… lekker thee halen tussen je onderzoekjes door..
Wel fijn overiges dat iemand die de naam van Hitlers vrouw gebruikt om te reageren even komt wijzen op wat voor smakeloze reacties er zullen komen. Ironie ?
Vanuit een ander gezichtspunt is het misschien toch weer een heel goed idee: als een hele familie van een bepaalde religieuze en (bi?)culturele afkomst weer eens stennis komt schoppen en de medewerkers bedreigt, dan kunnen ze netjes naar de daartoe bestemde ruimte gedirigeerd worden, want die is speciaal voor alle religieus-culturele dingen bedoelt!
[quote]In hoeverre kiezen moslims voor verpleging??? zeg maar de mbo en HBOve opleiding [/quote]
Laat het maar weer aan vele over om zo’n stom opmerking te plaatsen. Er zijn zat moslims die kiezen voor een beroep in de verzorging. Alleen al in mijn familie zijn er twee artsen en een verpleegkundige.
Wel vind ik dat de ziekenhuis haar geld beter kan besteden aan een algemene stille ruimte. Ik vind het niet bij een seculiere instelling plaatsen om een ruimte in te richten waarbij slechts een geloofsgemeenschap zich thuis voelt.
sohail
het is een vraag mijn beste
In het ziekenhuis in mijn dorp met 15% Turken zie ik nauwelijk tot geen turkse verpleegkundigen
Volgens Cohen hebben we ze voor de verzorging hart nodig maar kiezen ze ook voor de care of alleen maar voor de cure
@Expat #14
Hahaha das een goeie, je maakt eindelijk een grapje…en ik kan er nog om lachen ook. Of was het geen grap? :P
Hartstikke mooi dat jij mijn reactie grappig vond.
dat was ook deels de bedoeling.
Maar als je het nodig vind om mij te corrigeren kom dan zelf met een betere vergelijking.
Want een moskee met jouw eigen privéwoning vergelijken vindt ikzelf vrij mager.
(Tenzij je de insteek wilt geven dat men religie eigenlijk thuis hoort te laten,
en dat jouw huis (om praktische redenen) niet in een ziekenhuis past.
;)
nog een ding.
wat voor soort gebeden zullen ze bieden? normaal gebed of die van de snelturk
(http://www.wijblijvenhier.nl/index.php?/archives/753-NIEUW-bidden-bij-de-Turk-weer-mogelijk!.html)
vragen
@dinges
Er is een gebedsruimte, ik lees niks over een imam die daar (dagelijks) het gebed gaat leiden. Ieder bepaald dus voor zichzelf de lengte van z’n gebed..
Bij alle andere projecten heb ik niet gezien dat de prijs vermeld staat.
Alleen bij het ‘inrichting en aankleding van de islamitische gebedsruimte’ wordt een prijs van 1 ton vermeld.
Ik heb zelf drie vragen hierover:
1. Kan de stichting 1 ton faciliteren?
2. Kan het niet veel goedkoper dan 1 ton? (een zacht tapijtje, paar boekenplanken en een likje verf hoeft geen 1 ton te kosten)
3. Waarom staan de kosten alleen bij dit project vermeld en niet bij de andere?
Goh, en er nog trots op zijn ook dat op deze wijze de verkiezing is gewonnen.
Het is de bedoeling van zo een verkiezing dat het geld naar een doel gaat waar veel mensen plezier van hebben.
Het is niet een wedstrijdje wie kan het best zijn achterban achterlijke formuliertjes laten invullen.
Jammer dat het naar een idee gaat waar 99% van de mensen geen ene reet aan heeft.
Een moskee is privé-eigendom (net als je huis), vaak niet van individuen maar van een stichting. Een ziekenhuis niet.
Een moskee is ook openbaar gebied -behalve voor ongelovigen?-
Jouw huis niet.
Een moskee is zeker geen openbare ruimte.
Als jij een aanzienlijk aandeel zou hebben in de bouw van exploitatie van een moskee zul je er ongetwijfeld over mogen meebeslissen wat voor voorzieningen daar inkomen, als je het overige bestuur en raad daarvan kan overtuigen. Dat is niet het geval bij een publieke voorziening zoals het gemeentehuis of het ziekenhuis.
Je vergelijking vond ik dus niet zo relevant.
Zo’n oproep voor een gebedsruimte ligt zeer dicht aan tegen een oproep voor gebed (ook wel dawa genoemd). Wat er verder over dawa te zeggen valt is hier te lezen : http://www.nctb.nl/Images/Van%20Dawa%20tot%20Jihad_tcm91-130733.pdf
Los daarvan, ik beschouw dit soort verkiezingen altijd als even zuiver en betrouwbaar als de verkiezingen voor het meest populaire deuntje voor de Eurovisie song contest. Nederland geeft de laatste jaren dan steevast de meeste punten aan Turkije. Nou dan weet je het wel hoe het met de democratische en muzikale intenties gesteld is.
@Expat
‘Zo’n oproep voor een gebedsruimte ligt zeer dicht aan tegen een oproep voor gebed’
Oproep voor een gebedsruimte licht dicht tegen oproep voor gebed? Ik dien bv een verzoek in voor een gebedsruimte….en daarmee roep ik mensen op voor het gebed…interessante theorie…Weet je wel wat een oproep tot het gebed is? Heb je die wel eens gehoord?
‘(ook wel dawa genoemd)’
Oproep tot het gebed heet de Adhaan en niet Da’wah.
Dat onderzoek van je geeft bij voorbaat een verkeerde invulling aan da’wah.
‘dawa (via missionering intensief
uitdragen van radicaal-islamitische ideologie)’
Dat is niet altijd het geval.
Dus hierbij voor een ieder een gemakkelijke link over het begrip da’wah.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dawah
(dat men een andere invulling geeft aan da’wah activiteiten hoef je niet te wijten aan da’wah zelf)
In het stuk van Binnenlandse Zaken staat letterlijk : “[i]De term ”˜dawa’ betekent letterlijk ”˜oproep’ (tot de islam)[/i].
In de Wikipedia staat: “[i]vrijwillige bekering van mensen door ze te laten kennismaken met een religie[/i]”
Goed oké, dan mag ik misschien net het verkeerde woord gebruikt hebben, de bedoeling en inhoud staat natuurlijk nog wel recht overeind. Waarom ja je daar niet op in ipv vervelende woordenspelletjes te spelen?
Los daarvan had ik eerder de engelstalige wikipedia geraadpleegd, en daar staat, over de persoon die dat doet (die dawa) : “[i]A dÄ”˜Ä« is thus a person who invites people to understand Islam through a dialogical process, and may be categorized in some cases as the Islamic equivalent of a missionary, [b]as one who invites people to the faith, to the prayer[/b], or to Islamic life[/i]”, dus zelfs al zou ik me vergist hebben in de woordkeuze, héél erg ver zat ik er nou ook weer niet naast. Verzin de volgende keer iets meer substantieels s.v.p.
@Expat
‘Goed oké, dan mag ik misschien net het verkeerde woord gebruikt hebben’
Lees ik dat goed? Expat die iets toegeeft? De wonderen zijn de wereld nog niet uit. :P
‘In het stuk van Binnenlandse Zaken staat letterlijk : “De term ”˜dawa’ betekent letterlijk ”˜oproep’ (tot de islam).’
Het zegt dan wat over het stuk als ze de ene keer dawa uitleggen als [i]’oproep tot de islam'[/i] (dat klinkt nog neutraal, alhoewel ik eerder uitnodigen tot de islam zou prefereren) en de andere keer [i]'(via missionering intensief
uitdragen van radicaal-islamitische ideologie)'[/i] <- komt ook letterlijk uit het stuk....dan moeten ze wel 1 lijn trekken hé. Wat mij stoorde is dat jij hier het begrip da'wah aankaart en een verkeerde betekenis eraan geeft... door dawa gelijk te stellen aan de adhaan (oproep tot het gebed: http://www.youtube.com/watch?v=c9O_8GbDJ5M <- alstublieft) en door nota bene te verwijzen naar een link met tegenstrijdigheden en incorrecte info(over da'wah)! 'Waarom ja je daar niet op in ipv vervelende woordenspelletjes te spelen?' Ik zie het niet meer dan mijn plicht om incorrecte informatie over de Islam te corrigeren. (dus wil jij in het vervolg letten op 'kleine' woorden die een groot verschil kunnen uitmaken...en als je al verwijst naar een link, er voor zorgen dat ook daar de info correct is...dan hoef ik ook geen vervelende woordspelletjes te spelen :) )
…
Ze moeten dan wel 1 lijn trekken hé.
Wat mij stoort is dat jij da’wah aankaart en een verkeerde uitleg hierop geeft, namelijk door deze gelijk te stellen aan de adhaan ( oproep tot het gebed: http://www.youtube.com/watch?v=c9O_8GbDJ5M ), en door te verwijzen naar een link waar een incorrecte en tegenstrijdige betekenis wordt gegeven van da’wah.
‘Waarom ja je daar niet op in ipv vervelende woordenspelletjes te spelen?’
Ik zie het niet meer dan mijn plicht om incorrecte informatie over de Islam te corrigeren. (dus als jij in het vervolg let op ‘kleine’ woordjes die een groot verschil kunnen uitmaken…en links neerzet met correcte en niet tegenstrijdige info, dan hoef ik geen woordspelletjes te spelen, deal? :) )
@J Wat snap je er niet aan als ik zeg dat de moslims de boel net zo besodemieteren als bij het Eurovisie songfestival. Je kunt nu wel een soort orientaalse doofheid voorwenden, maar 7500 moslimstemmen op 20.000 stemmen in totaal kan geen zuivere koffie zijn, en jij zou dat zelf als eerste moeten inzien, ipv die opmerking an anderen over te laten.
Wat is er trouwens tegen één bezinningsruimte voor iedereenm voor alle gezindten? Waarom komen de moslims nou niet eens op dat soort ideeën?
Wat is er trouwens mis aan dat rapport van BiZa, want daarop heb ik ook nog geen antwoord gekregen.
@Expat
Ik zeg toch ook niet dat ik je niet snap of dat je ongelijk hebt wat betreft je voorbeeld van de eurovisie songfestival? Mijn reactie 27 ging daar ook helemaal niet over. En ja het viel mij ook op, maar Duncan zei er al wat van in bericht 22. Dus hoezo mag ik die opmerking niet aan anderen overlaten? Of wou je het even van een moslima bevestigd hebben?
‘Wat is er trouwens tegen één bezinningsruimte voor iedereenm voor alle gezindten?’
Zie reactie 4
‘Wat is er trouwens mis aan dat rapport van BiZa, want daarop heb ik ook nog geen antwoord gekregen.’
Uhm je had ook geen vraag gesteld, maar goed. Ik neem de conclusies/bevindingen van het rapport niet in twijfel ofzo. Ik heb dat rapport ook niet helemaal gelezen om daar over te oordelen. Echter jij zegt wat over Da’wah en geeft dat rapport aan als ’tip’ voor geïnteresseerden die daar meer over willen weten (dus da’wah).
In één oogopslag zie ik dat ze het begrip da’wah vertekend neerzetten. En jij hebt me zelfs een handje geholpen, namelijk ze hebben 2 defenities voor da’wah. 1 vrij neutrale en een andere niet.
Dawa is:
‘oproep tot de islam’
en
Dawa is:
‘(via missionering intensief
uitdragen van radicaal-islamitische ideologie)’
Je wilt mij toch niet wijsmaken dat het normaal is dat een rapport van BiZa dat nota bene gaat over radicalisering 2 definities hanteert voor 1 dezelfde begrip? (Dat brengt toch verwarring onder de lezers, en helemaal als de lezer geen kennis heeft over het begrip, waardoor da’wah per defenitie als slecht/verkeerd kan worden geïnterpeteerd)
I’m just saying: Da’wah is mensen uitnodigen tot de islam en daarover informeren. En dat sommige moslims andere uitnodigen tot de radicale islam is niet aan da’wa te wijten maar aan die moslims. Want je hebt ook genoeg moslims die mensen uitnodigen (da’wah doen dus) tot een niet radicale islam.
Zo duidelijk?
Expat,
Hoe bedoel je de boel besodemieteren.? Als Turkse Nederlanders Turkse muziek prefereren wat is dan het probleem. Moet men nu ook al jouw muzieksmaak als de norm nemen?
Heb je dan ook problemen met Amerikaanse muziek? Wat zegt dat over de intenties van het Nederlandse publiek dat men massaal aan de Amerikaanse muziek is.
Doe niet zo paranoide, het siert je niet.
Het gebedsruimte voor moslims in de grootziekengasthuis is best klein, maar ik moet zeggen dat het echt wel te doen is. Een ton is echt te veel voor zo een kamertje, ben benieuwd wat ze ervan gaan maken. Onnodig geld verspillen en duur doen is ook niet goed in de islam.
Abdel (#33) moet niet zeuren en ook niet net doen of ie het niet snapt. Met besodemieteren bedoel ik ook besodemieteren (of belazeren, de boel flessen, oneerlijk spel spelen, noem maar op). De gegeven cijfers zijn statistisch op geen enkele manier te verklaren zonder ge-organiseerd vooroverleg in de beschouwing mee te nemen, in geen van beide gevallen. Als iets dergelijks op de beurs gezien zou worden (ipv hier, waar de belangen minder duidelijk aanwijsbaar zijn) dan wordt onmiddellijk een strafrechterlijk onderzoek ingesteld.
Waarom zien moslims dat zelf niet in, en waarom moeten ze daar door relatieve buitenstanders op gewezen worden? (En dat ze het dan achteraf ook nog proberen te ontkennen, is werkelijk helemaal te dol voor woorden, schamen ze zich dan werkelijk nergens meer voor?)