Piet is vanaf het begin een veelvormige figuur geweest. Denk hierbij aan de twee zwarte raven van Wodan en de personificatie van de duivel en slaaf. De huidige Piet is echter sinds 1850 stil blijven staan. Het tijdperk waarin Nederland nog koloniën had en in Suriname en de Nederlandse Antillen sprake was van slavernij. Een zwarte huidskleur, kroeshaar, ring-oorbellen, rode lippen en een ondergeschikte positie ten aanzien van blanken, voldoet aan het stereotype beeld van de Afrikaan uit die tijd. Zwarte Piet is in mijn opinie dan ook te categoriseren als overgebleven symboliek uit dat specifieke tijdperk. Vandaar dat hij weggezet kan worden als een racistisch stereotype. Maar culturen zijn veranderlijk en tradities kun je aanpassen.
Nederlandse identiteit
In de discussie omtrent het Sinterklaasfeest is een gedeelte van de bevolking er fervent voorstander van om het sinterklaasfeest in de huidige vorm te behouden. Piet moet vooral zwart blijven, want dat hoort namelijk bij de Nederlandse identiteit. Opmerkingen als – ‘dit land is ons land, we verliezen terrein, en ga terug naar je eigen land’ – vliegen je om de oren als je hier vraagtekens bij durft te zetten. Opmerkingen in lijn met de gedachte Wij versus Zij. Maar bovenal lijkt men angstig te zijn om de Nederlandse identiteit te verliezen.
Verandering staat niet altijd gelijk aan verlies en in mijn opinie behelst de Nederlandse identiteit net even wat meer, dan de kleur van onze kindervriend Piet. Zo zijn we een voetbalnatie, (een tikkeltje) arrogant, vrijdenkers, tolerant en bovendien een democratisch land. Identiteit is enkel een mentale gewaar- en bewustwording. Het is maakbaar en veranderlijk, zelfs de Nederlandse versie daarvan. Er is een groot scala aan Nederlandse dan wel westerse symbolen, geschiedkundige verhalen en rituelen op basis waarvan ieder individu zijn identiteit vorm kan geven. De fixatie op zwart hoeft daar helemaal geen deel van uit te maken.
Persoonlijk zou ik in het buitenland liever argumenteren, waarom Nederland het beste voetballand in de wereld is, dan verklaren waarom Nederland krampachtig vasthoudt aan de traditionele vormgeving van dit populaire kinderfeest. Zwarte Piet is namelijk onverdedigbaar en daarnaast op de lange termijn ook onhoudbaar. Het Nederlandse warenhuis HEMA koos er niet voor niets voor om bij haar poging het Sinterklaasfeest te exporteren naar Engeland geen gebruik te maken van Zwarte Pieten. Het inzicht is er wel, ook in onze maatschappij. Erkenning blijft vooralsnog uit.
Verandering begint bij jezelf
Het Sinterklaasfeest is een volksfeest, door ons allen en voor ons allen. De essentie van het Sinterklaasfeest is niet de kleur van Piet, maar de samenhorigheid waar het toe kan leiden. Weliswaar zullen de orthodoxe voorstanders van het ‘traditionele’ Sinterklaasfeest, vast blijven houden aan een zwart geschminkte Piet. Maar iedereen die Piet wil spelen kan gewoon zelf de kleur schmink bepalen. Waarom zou je Pieter nooit blauw mogen schminken? Het staat mij, iedere basisschooldirecteur, alle werkgevers en elke crèche in dit land vrij om dat wel te doen. Dus linksom of rechtsom Blauwe Pieter komt er wel. Soms duurt wachten op anderen gewoon te lang, dus ik heb al een emmer blauwe schmink gekocht. Wie doet er met me mee?
Ingezonden door: Nourdine Tighadouini
8 Reacties op "Blauwe Pieter"
Yes, wij willen gekleurde Pieten. Ik ben een getogen Nederlander, spreek de Nederlandse taal, ik werk en heb de Nederlandse nationaliteit. Dus als volwaardig Nederlandse burger wil ik dat de zwarte pieten afgeschafd moet worden en gekleurde pieten voor in de plaats moet komen! Daarnaast wil ik dat Sinterklaas een vrouw moet zijn, waarom moeten altijd de mannen de leider zijn!
En jij bent?
Ik vind dat de blanke, houterige, de baasspelende Klaas, meer imagoschade toebrengt aan het blanke ras, dan de donkergetinte vrolijke spring-in-het-veld Piet aan de gekleurde mens. Dus dan moeten we daar ook wat mee, want dat is dan ook historisch geworteld in de oude, blanke baas, donkere slaaf relatie. Ik ben voor een veelkleurige, regenboogachtige Klaas en dito Piet, dan hoeft niemand zich voor- of achtergesteld te voelen. Shit, dat is weer gay. Mijn God! Hier komen we nooit uit.
Nordin: ten eerste werkt het niet zo, en ten tweede is je Nederlands behoorlijk krakkemikkig dus ik zou het niet als wapenfeit opvoeren (alhoewel de meeste Nederlanders behoorlijk slecht Nederlands praten en schrijven dus je bent in goed gezelschap).
Meerderheden (laat staan minderheden) dienen niet tradities af te schaffen of aan te passen van minderheden (denk: verbod op rituele slacht) ook niet als daar rationele argumenten voor te bedenken zijn.
Traditie en geloof zijn gevrijwaard van elke vorm van kritiek, in het bijzonder die van buitenaf; zo niet dan gaan ze allemaal voor de bijl en niet de één wel en de ander niet. Bereid je dan voor om een boel dingen die je lief zijn te moeten inleveren, waaronder veel in de privésfeer waar de wet niet over gaat (zoals sinterklaas). Daar wil niemand heen.
@De Rivaat,
Wat werkt het niet zo?
Ok, bedankt dat je me wilt kwetsen op taalfouten om vervolgens te zeggen dat de meeste Nederlanders ook zo zijn. Een persoonlijke aanval, zonder inhoud. Wat dat betreft heb je met een verkeerde te maken. Maar grappig dat mijn post je bloeddruk omhoog heeft doen schieten :)
Nederland van nu is niet het Nederland van toen, dus zullen de tradities die racistisch van aard zijn aangepast moeten worden. In het geval van Sinterklaas, zwarte Pieten veranderen naar gekleurde Pieten. En de Sinterklaas mag wat mij betreft een geslachtsverandering ondergaan. Een Paus-achtige figuur met kinderen om hem heen, lijkt mij niet meer verstandig.
Verder moet je traditie en religie niet gaan mengen, aangezien je het niet zo hebt met religie is het ook niet raar dat je die twee dingen met elkaar verwart.
De korte samenvatting was dat je niet zoveel te willen hebt, en dat helemaal niemand iets ‘moet’. Net zo min als dat ik weinig te willen heb over wat jij uitvoert in je vrije tijd. De wet gaat niet over dit domein, net zoals dat de wet er niet over gaat als een meisje zegt dat ze niet van negers houdt, of een Turks gezin geen niet-Turkse schoonzoon accepteert. Ja, allemaal discriminatie maar geen discriminatie waar iemand iets aan gaat doen. Zo is het ook met sinterklaas en dat dien je dus maar te accepteren. Zwarte piet is gewoon een stok geworden om mee te slaan, net zoals gefrustreerde PVV’ers dat doen met dingen als rituele slacht zonder dat je ze verder ooit zal kunnen betrappen op enig activisme m.b.t. dierenleed buiten dat éne geval om. Hetzelfde geldt voor een groot deel van de mensen die nu opeens met dit soort columns komen, waarschijnlijk omdat ze nog wat wrok koesteren die ze moeten kanaliseren. Ik constateer dat dit volkomen averechts uitpakt voor de enige echte belanghebbenden: de Surinaams-Nederlandse gemeenschap. Die hoor je helaas niet zoveel.
Verder Nordin: wie kaatst kan de bal verwachten. Jij probeert legitimiteit voor je standpunt te krijgen door te wijzen op je nationaliteit, taalvermogen en het feit dat je werkt. Ik snap niet wat al die zaken ertoe doen: dit is tussen mensen die dit feest willen vieren en groepen die hier mogelijk door gekwetst zijn (historisch gezien). Los van dat betwijfel ik zeer dat jij en de auteur al jaar in jaar uit zwarte piet spelen en het lijkt mij zeer stug dat je veel weerstand krijgt als jij gewoon blauw geschminkt gaat.
Jij, de auteur en ik (ik ben niet geboren in Nederland en heb dit feest dan ook nooit gevierd) staan hier gewoon langs de zijlijn als toeschouwers.
Beste DeRivaat,
Ik, als een volwaardige Nederlander, vind dat het Sinterklaasfeest aangepast moet worden omdat het racistisch van aard is. In een democratisch land als Nederland moet het aanpassen van zo een traditie zeker mogelijk zijn, zoals ze de Nederlandse moslims hebben verboden om de kippen op de halal manier te slachten. Het is een kwestie van de meeste stemmen gelden :)
Dat jij vindt dat iedereen zelf moet weten, mooi, ik snap alleen niet waarom je dan hier moeilijk doet.
Pingback: Blauwe Pieter | Nourdine Tighadouini