“Zijn wij moslims niet gewoon te soft tegenwoordig?”. Ik had laatst weer eens een interessante discussie met wat vrienden. “Cartoons, provocaties, beledigingen… we laten het maar over ons heen komen.” Alhoewel dat natuurlijk niet helemaal waar is, begrijp ik wel wat ze ermee bedoelen. Het is nou éénmaal niet mogelijk om alle beledigingen en provocaties te laten stoppen binnen de wettelijke grenzen (als die er al zijn) van dit land. Maar we proberen het de laatste jaren wel, zij het op een andere manier dan vroeger. Tegenwoordig weten we ook de gang naar de rechtbank te vinden en onze rechten op te eisen als gelijkwaardige burgers van dit land. Maar zijn we dan ook echt te soft?
De liefde voor de Profeet is iets wat elke moslim in zich heeft en waar hij z’n eigen persoonlijke invulling aan geeft
Tijdens de discussie komen natuurlijk ook tal van voorbeelden voorbij van de emoties en liefde die de metgezellen voor de Profeet hadden. Dat is inderdaad bijna onevenaarbaar en een voorbeeld voor alle moslims. Als je nu nog alleen al sommige verhalen hoort hoe ver de metgezellen voor de Profeet gingen, krijgt men als moslim al kippenvel. Die grenzeloze liefde voor hem is ook één van de redenen waarom de Islam in het begin in zo korte tijd zo ongelofelijk hard heeft kunnen groeien.
Een mooi en beeldend voorbeeld is Khalid bin Waleed, één van de meest succesvolle generaals die de moslims hebben gekend. In de talloze slagvelden vocht hij met een haar van de Profeet in zijn helm. Dat haar was hem meer heilig dan zijn eigen leven, puur en alleen omdat het van de Profeet was. Als op een slagveld zijn helm van zijn hoofd werd geslagen, dan ging zijn eerste gedachte niet uit naar zijn leven, maar naar dat haar van de Profeet. Dit is mooi in beeld gebracht in de volgende trailer.
Het fragment eindigt met de tekst: “Als de liefde van Khalid zo ver ging voor een haar van de Profeet, hoe zit het dan met jou? “
Een prachtig en inspirerend voorbeeld natuurlijk, maar niet helemaal eerlijk om te gebruiken in de discussie over de provocaties en beledigingen die moslims nu over zich heen krijgen en onze reactie daarop. Ik denk dat dat twee verschillende zaken zijn. De liefde voor de Profeet is iets wat elke moslim in zich heeft en waar hij z’n eigen persoonlijke invulling aan geeft. Omwille van die liefde kan je enorm geraakt worden door beledigende opmerkingen over hem en kunnen de emoties hoog oplopen. Maar door te reageren, zoals we nu doen (binnen de mogelijkheden van de rechtsstaat) of juist de provocaties te negeren, is er niet opeens sprake van een softe houding. Integendeel, kijk naar de vele overleveringen over de reactie van de Profeet op directe beledigingen en provocaties en vraag je dan af of je het ook ‘soft’ zou noemen.
De mensen in Mekka maakten grappen over de Profeet en noemden hem ‘Mudammam’ (het tegenovergestelde van Muhammad, wat ‘de meest prijzenswaardige’ betekent). Zijn metgezellen vonden dat erg pijnlijk en ergerden zich daar enorm aan en vroegen de Profeet wat te doen. Hij vertelde hen dat ze die opmerkingen moesten negeren, ze hadden het namelijk over iemand anders die kennelijk Mudammam heette. Het raakte hem niet, hij negeerde het en hechtte er verder weinig waarde aan. Was het ‘soft’ of was het verstandig? Je zou het zo één op één kunnen kopiëren naar de huidige commotie rondom de cartoons. Wordt de liefde voor de Profeet minder als je dit soort onnozelheid gaat negeren? Ik denk het niet.
In een discussie met een andere vriend, kwamen we toevallig bij de volgende verzen:
Jullie zullen zeker op de proef gesteld worden in jullie eigendommen en in jullie zelf en jullie zullen zeker van degenen die de Schrift vóór jullie gegeven was en degenen die deelgenoten aan Allah toekenden veel pijnlijks horen. En als jullie geduldig zijn en (Allah) vrezen: Voorwaar, dat behoort tot de aanbevolen daden. [Hoofdstuk 3; Vers 186]
En wees geduldig met wat zij zeggen en blijf van ze weg op gepaste wijze. [Hoofdstuk 73; Vers 10]
47 Reacties op "Zijn Moslims Te Soft?"
moslims te soft?
Ben je naief of heb je gewoon oogkleppen op?
ER IS VERDOMME EEN GENOCIDE OP GANG OP MOSLIMS. BEN JE BLIND OF GELOOF JE NOG STEEDS DAT HET ALLEMAAL WEL MEEVALT?!
Maar je hebt gelijk, we zijn inderdaad soft. Als het christenen waren geweest, die zijn niet vies om tientallen miljoenen moslims uit te roeien…
In Nederland heb je vrijheid van meningsuiting.
Dit impliceert ook dat je een religie mag beledigen en zelfs mag kwetsen.
Niemand staat boven de aardse wetten; ook religieuze mensen niet.
Dit laat overigens onverlet dat ik dit kwetsen onnodig vind.
Eerlijk gezegd zie ik er ook een beetje pestgedrag in.
Veel mensen weten dat moslims erg opgefokt reageren als hun religie beledigd wordt en gaan daarom waarschijnlijk bewust provoceren om een reactie uit te lokken.
Een kritische noot nog wel van mijn kant: ik vind die toevoeging ‘vrede zij met hem’ nogal aanstellerig. Dit maakt de tekst ook nogal onleesbaar.
Soft? Ik zou het eerder wijs noemen.
“Als het christenen waren geweest, die zijn niet vies om tientallen miljoenen moslims uit te roeien’
waarop baseer jij dat?
en waaryoe zijn de moslims zelf in staat?
—
@ artikel
Over het opeisen van rechten.
Klinkt erg Amerikaans. Amerika staat tegenwoordig ook bekend om de ‘claim en sue’ cultuur, waarbij mensen elkaar voor de meest onzinnige dingen aanklagen.
#3
Wat voor de één onzin is, kan voor een ander heel veel waarde hebben.
Ik denk dat de definitie van te soft niet voor iedereen gelijk is. er zijn mensen die vinden dat WBH ook te soft is, terwijl anderen, met name niet-Moslims er heel anders over denken.
Ik denk echt dat er binnen de Moslimgemeenschap er teveel diversiteit is om nog te kunnen spreken over één gemeenschap, die op één manier reageert. Er zijn Moslims die inderdaad naar de rechter stappen, er zijn ook Moslims die het recht in eigen hand nemen en er zijn Moslims die zich in het publieke debat mengen en genoeg Moslims die het negeren.
Persoonlijk denk ik dat wanneer het gaat om een misconceptie over de Islam, dus het verkeerd gebruiken van bepaalde termen, of om een misvatting over de Islam iedere Moslims zou moeten proberen uit te leggen wat nou juist is.
En als het gaat om cartoons over bijv. de Profeet(swt)dan kun die mensen alleen maar wijsheid wensen..
Wat voor de een heel veel waarde heeft, kan voor de ander onzin zijn.
Het is praktisch gezien simpelweg niet haalbaar om rekening te houden met alle mogelijke gevoeligheden.
Zeker niet als ook rekening gehouden moet worden met allerlei andere rechten van de andere mensen.
Te soft? ; ik lees bijna dagelijks over een moslim die ergens een bom laat afgaan omdat hij het niet met iemand eens is dus het is mij niet opgevallen dat moslims te soft zijn. Hoogstens dat ze weinig zelfrelativering en humor hebben. Laat staan een vermogen samen te leven met mensen waar ze het niet mee eens zijn of die een andere opvatting heeft over het wezen der dingen.
De cartoonist Kurt Westergaard kreeg begin dit jaar een indringer in zijn huis die hem met een bijl en een mes trachtte aan te vallen. In 2008 worden 3 moslims gearresteerd die een aanslag op hem beramen.
“En als het gaat om cartoons over bijv. de Profeet(swt)dan kun die mensen alleen maar wijsheid wensen.’
Of je kunt die mensen hun lolletje gunnen.
Ongeveer net zoals de christenen (enkelingen uitgezonderd) wanneer er gespot/geparodieerd wordt met de HEER, Jezus, of de Bijbel.
Christenen in dit land zijn toch niet minder ‘gelijkwaardige burgers’ -zoals reflex dat noemt- in dit land omdat zij hun recht niet opeisen, en andersdenkenden hun lolletje gunnen.
Voor een Christen zijn God en Jezus, minimaal even belangrijk als Mohammed en Allah voor een moslim.
@Simon
Volgens mijn berekeningen hebben we het hier over een kleine minderheid. Als je dit in je achterhoofd houdt en de frequentie waarmee provocaties platsvinden richting moslims dan kun je wel een gevoel krijgen hoe vaak er helemaal niets gebeurt en dat een overgrote deel (meer dan 99%) gewoon met z’n leventje doorgaat in heel Europa…
Nordin: Volgens mijn berekeningen hebben we het hier over een kleine minderheid. Als je dit in je achterhoofd houdt en de frequentie waarmee provocaties plaatsvinden richting moslims dan kun je wel een gevoel krijgen hoe vaak er helemaal niets gebeurt en dat een overgrote deel (meer dan 99%) gewoon met z’n leventje doorgaat in heel Europa…
Ik check van tijd tot tijd Nieuw
Religieus Peil en kom tot geheel
andere conclusies voor Europa.
Daarbij opgeteld zijn er sinds 9/11 14351 aanslagen gepleegd door moslims wereldwijd.
http://www.nieuwreligieuspeil.net/
Ik denk dat Alison gelijk heeft – het is niet soft, maar wijs.
Als je je door (bewuste) provocaties niet op laat fokken maar het negeert, dan haal je al (een deel van) de wind uit de zeilen.
Negeren is, denk it, vaak het beste wat je kunt doen, vooral als je jezelf niet op hetzelfde (lage) niveau wilt laten vallen.
De beschikbare middelen bepalen mede je reactie.
Door te spreken over een reactie, beweer je dat je wordt geprovoceerd. De eigen verantwoordelijkheid in het gebeuren wordt dan voor het gemak vergeten.
Moslims zouden het moeten hebben over actie ipv reactie.
Bestudeer zelf de islam, geef een goed voorbeeld voor de mensheid, mensen zullen dan inzien dat de islam werkelijk een vreedzame religie is die naar het beste voor de mensen streeft.
onverstandig artikel, want het geeft toe dat de islam via legers en generaals verspreid is.
Het roept met zoveel woorden op om minder soft te worden.
En hoe dan en wat dan?
We leven niet meer in het jaar 500 en iedereen kan zich wel over alles beledigd voelen.
Ik dacht dat wij geweld hadden afgebakend naar reacties op provocaties. Want daar gaat het artikel toch over? Anders kunnen we ook cijfers erbij halen welke legers wereldwijd hoeveel doden op hun naam hebben staan. Maar dat doen we niet, want daar gaat het niet om.
En daarnaast is het voor de statistieken ook erg misleidend om het woord ‘aanslagen’ maar samen te nemen. De meeste slachtoffers van die aanslagen waren moslims, dus die groep terroristen die ik (en met mij vele andere moslims) het liefst van de aardbodem zie verdwijnen, vallen niet onder de noemer ‘reacties op provocaties’ of iets dergelijks
Ik zelf denk altijd aan de dua die de profeet vzmh nadat hij werd bestenigd in Taif heeft uitgesproken.
O Allah, To Thee I complain of my weakness, my lack of resources and my lowliness before men.
O most Merciful! Thou art the Lord of the weak and Thou art my Lord. To whom wilt Thou relinquish my fate! To one who will misuse me? Or to an enemy to whom Thou hast given power over me? If Thou art not angry with me then I care not what happens to me. Thy favor is all that counts for me.
I take refuge in the light of Thy countenance, by which all darkness is illuminated. And the things of this world and next are rightly ordered. I wish to please Thee until Thou art pleased. There is no power and no might save in Thee.
@abdel,
Prachtige dua. Een om te bewaren.
Wassalaam,
Zulfo
#10 Nordin, over aantallen kan je altijd twisten maar ik zie betrekkelijk weinig moslims die hun eigen positie en denken kunnen relativeren. Zo’n relikwie als Reflex beschrijft kan je uit religieus oogpunt serieus nemen maar ik vind het tegelijkertijd net zo goed tamelijk belachelijk als iemand een haar van de profeet zo serieus neemt. Wat mij betreft nogal Shirk gedrag dat eerder bij de pre-islamitische tijd hoort. Als je die beide kanten van de medaille niet meer kan benoemen dan bewijst dat juist wat ik probeer te zeggen. En dan heb ik het nog niet eens over de humor die ik daar ook wel in kan zien.
Moslims te soft? Hoe kom je daarbij? Laat de moslimgemeenschap hier en in het buitenland het toe wanneer er cartoons worden geplubiceerd? Of gaat men de straat op om te protesteren?
@ Simon: volgens mij begin je een andere discussie. Laten we bij de discussie blijven. Ik wil als eerste zeggen dat de moslims in NL aardig genuanceerd zijn en met de jaren mee heel goed hebben leren omgaan met verschillende uitlatingen die op hen als provocaties overkwamen. Kijk maar naar hoe er werd gereageerd op submission 1, terwijl al veel minder te horen was bij submission 2. Ook intern wordt steeds meer opgeroepen om verstandig om te gaan met dit soort kwesties.
@ David: o protesteren… dat mag niet ofzo?
#20Nordin, dat ben ik met je eens maar dan beperk je de discussie tot NL. En waarom begin ik een andere discussie? De genoemde cartoon kwestie is een internationale affaire en ik verbaas mij vaak over reacties in de moslim wereld maar dan heb ik het meestal niet over NL daar de moslims hier naar mijn idee vaak een beetje denken als de meeste Nederlanders en zich niet zo druk maken over een cartoon.
Iedereen in dit land zal op z’n beurt beledigingen of provocaties te verwerken krijgen. Of het nu is om hun religie, sexuele geaardheid, uiterlijk of wat dan ook.
Dat is zo voor alle burgers. Als gelijkwaardige burger van dit land zul je als Moslim een manier moeten vinden om hier mee om te gaan.
Dat moet iedereen, dus een Moslim moet dat ook.(net als een Christen, een Jood, een homo, een emo, een nerd….net als iedereen)
Er is vrijheid van meningsuiting en veel beledigingen en provocaties zullen daar onder vallen. Natuurlijk kent die vrijheid ook z’n grenzen en kun je naar de rechter wanneer het structureel is of je het leven onmogelijk wordt gemaakt.
Maar bedenk je één ding: wat gebeurt er met dat jongetje op het schoolplein dat gepest wordt en iedere keer naar de meester stapt ? Word het pesten dan minder ?
Wees wijs en kijk vooral naar jezelf: als jouw liefde voor jouw profeet zó groot is en jouw geloof zó rotsvast, maakt het dan wat uit wat anderen daarover zeggen ? Nee, natuurlijk niet. Jouw liefde en jouw geloof worden er niet minder door.
En je kunt moeilijk van anderen verwachten dat ze dezelfde liefde voelen als jij, dat ze hetzelfde belangrijk vinden of geloven als jij.
Jouw geloof, jouw liefde, is jouw zaak. Maak wat een ander daarover denkt of zegt niet tot jouw probleem !
Tjoh, als een of andere Islamitische kruisvader hier als voorbeeld wordt genoemd, dan kunnen wij ook onze helden zoals Godfried van Bouillon maar weer van stal halen en als voorbeeld gaan nemen, die uit liefde voor Christus en ter bescherming van de heiligdommen en relikwieën in het heilige land en Jeruzalem honderden joden en duizenden moslims een stap verder naar hun schepper hebben geholpen.
Als de liefde voor de levende God zo ver ging, hoe zit het dan met jou?
Voor mij heeft Reflex gelijk, je kunt als moslim of christen niet soft genoeg zijn. Je mag van mij onze schepper beledigen zo lang en zo vaak als je wilt, een almachtige God heeft geen last van dergelijke kinderlijkheid als je er van uit gaat dat last hebben van provocatie voorkomt uit onmacht je te verdedigen tegen een vermeende belediging. Of twijfelen moslims aan de almacht van onze schepper?
#23 Herman, overigens m.b.t. NL: een andere kwestie vind ik de politieke. Zodra je burgerrechten worden aangetast zoals de PVV herhaaldelijk heeft geprobeerd. Daar zou ik zelf ook heel boos om worden maar dient uiteraard binnen de grenzen van de wet te worden uitgevochten. Zelfs als de PVV weinig respect voor die grenzen lijkt te hebben. Het is nu juist de kracht van de wetgeving dat de meeste partijen weinig zin hebben met de PVV te regeren.
Alison heeft gelijk!
Door de uitspraak over de dakpannen kreet jezus redt werd het lied van Robert Long ergens aangehaald.
Jezus redt
http://www.musicfrom.nl/songteksten/long,_robert/jesus_redt.html
Ik dacht als een zanger een dergelijk lied over mohammed en zijn religie maakt dan is de wereld te klein.
Vraag mij altijd af wat voor machteloze god dat is die door zijn gelovigen zo verdedigd moet worden.
De christen zijn wijzer!!
@Nordin
Protesteren mag gelukkig hier in Nederland, in tegenstelling tot Islamitische landen. En het gaat er niet om of het protesteren wel of niet mag, maar of het een goede reden heeft. Men vroeg zich af of de moslimgemeenschao te soft zou reageren op ‘beledigingen’. Ik stelde alleen dat dat niet zo is, aangezien protest acties hiertegen dikwijls te horen zijn.
[quote]wat gebeurt er met dat jongetje op het schoolplein dat gepest wordt en iedere keer naar de meester stapt ? Word het pesten dan minder ?[/quote]
Ben je Columbine, Cho Suing Hui of die Duitsers vergeten?
Vind je dat ‘Columbine, Cho Suing Hui of die Duitsers’ rechtvaardig gehandeld hebben?
en welke conclusie wil je trekken met dit voorbeeld?
”Voor mij heeft Reflex gelijk, je kunt als moslim of christen niet soft genoeg zijn. Je mag van mij onze schepper beledigen zo lang en zo vaak als je wilt, een almachtige God heeft geen last van dergelijke kinderlijkheid als je er van uit gaat dat last hebben van provocatie voorkomt uit onmacht je te verdedigen tegen een vermeende belediging. Of twijfelen moslims aan de almacht van onze schepper?”
Dat is exact de insteek!! Moslims zouden meer van de Christenen moeten overnemen. Bedankt Reflex, je zou een goede christen zijn!
In 2012 begint de grote uittocht en na 2016 huizen alle moslims weer rondom Mekka en wij Westerlingen blijven hier.
http://www.amsterdampost.nl/vanaf-2012-worden-de-moslims-weer-overal-uit-europa-verdreven/
De actualiteit
http://www.spitsnieuws.nl/archives/buitenland/2010/07/pakistaanse_christenen_gedood.html
@Vele
Reflex geeft zelf aan dat de Koran dat afkeurt, binnen de islam dergelijke handelingen niet toegestaan zijn en refereert zelfs naar hadith. Laat het oordeel aan de kenner over die weet hoe het geïnterpreteerd moet worden.
Proper islamitisch gedrag is zoals hij dat aangeeft, rustig, kalm blijven en men door laten beledigen: soft en verstandig gedrag.
Ik zie dat de tekst eindelijk is aangepast Reflex.
Ja hoor eens even Nordin, dus een gewelddadige reactie op een ‘provocatie’ is gelegitimeerd? Dus die bijna bijl-in-nek bij Kurt Westergaard is gerechtvaardigd?
Weet je hoe vaak mijn zus en vriendin geprovoceerd zijn door moslims, omdat ze nou eenmaal westerse vrouwen zijn? Tot op het bot beledigd zijn ze, nagesist, nagesmakt, niet gerespecteerd, hoer genoemd en bepoteld in de tram. Ik ga ze vanaf nu stimuleren om met geweld te reageren, immers, het is een provocatie en dat is dus geoorloofd.
Dat de media een hele kwalijke rol spelen in het demoniseren van moslims is wel weer eens duidelijk geworden door de ziekenhuis affaire in Leerdam.
Daar zijn 3 schilderijen met afbeeldingen van varkens verwijderd op grond van een klacht door een niet-moslim. De reacties op deze kwestie liegen er niet om en staan bol van moslimhaat en islamofobie. ( zie telegraaf)
Wie heeft er maatschappelijk, danwel politiek belang bij om dit vuurtje aan te stoken.
@ Peter
waar heb ik gewelddadige reacties goedgekeurd of gelegitimeerd?
en over je zus… ja, mannen zijn pervers. Ik zie het overal om mij gebeuren dat ze vrouwen nasissen en uitmaken voor van alles en nog wat. Moslimjongens maken zich er ook schuldig aan, netals niet-moslimjongens… stom he? mannen… vraag dat ook maar aan de dames met hoofddoeken die bespuugd werden omdat de PVV zoveel stemmen kreeg onlangs en die bedreigd werden met: “wacht maar wat er nu met jullie gaat gebeuren”.
Nee hoor Nordin, de vrouwen in mijn leven zijn nog nooit nagesist en hoer genoemd door niet-moslims. Nou moet je het totale disrespect voor onbedekte Nederlandse vrouwen niet gaan wegmoffelen. Denk ook maar aan al die zwembaden in de grote steden die soms voor langere tijd moeten worden gesloten omdat Marokkanen niet met hun poten van jonge Nederlandse meisjes af kunnen blijven.
Surinamers gebruiken bijvoorbeeld vaak het toch wat mooiere ‘hee moppie’, als ze iemand willen versieren, en Nederlandse bouwvakkers fluiten als ze iets moois zien. Dat zijn ietwat respectvollere uitingen.
Laat me niet lachen over de dames met hoofddoeken. Die hebben in Nederland alle rechten en zullen echt nooit weggestuurd worden. De vraag is of onbedekte dames nog rechten hebben hier in dit land, gezien het tomeloze begrip van de overheid voor deze in mijn ogen de vrouw tot enkel seksobject degraderende lap stof.
De hoofddoek zorgt juist voor al die problemen die moslimmannen klaarblijkelijk hebben voor onbedekte vrouwen. Want de vrouw is een seksobject als ze zich niet bedekt. Snap je, Nordin, dat mensen die hier vijftig jaar geleden al Dolle Mina zagen komen, niet zitten te wachten op een negatieve herwaardering van de westerse vrouw?
@peter
met alle respect ik denk dat je Reflex’s insteek niet begrijpt, als mannen je vrouw/zus aanraakt, nasissen, aanranden, dan dien je het te negeren. Islamitisch gezien is het respect jegens de Profeet het hoogst, en het respect van de rest ondergeschikt. Dus automatisch dien je hetzelfde in acht te nemen. Just deal with it!
“Het is nou éénmaal niet mogelijk om alle beledigingen en provocaties te laten stoppen”
Het zijn dit soort opmerkingen die ervoor zorgen dat ook niet-racistische, niet PVV-stemmers een beetje huiverig zijn voor de islam. Je vindt dus eigenlijk nog steeds dat beledigingen en cartoons “gestopt” moeten worden. Dan heb je nog steeds niet begrepen dat in een democratie, beledigingen, provocaties en spottende cartoons en belangrijk onderdeel van de samenleving zijn. Daar kan je tegen ingaan of terug spotten. Maar “het willen stoppen”… Dat toont aan dat je geen vrede hebt met het feit dat voor andere mensen (niet gelovigen) het geloof (islam, christendom, etc…) iets bespottelijks is. En dat jij dat net zo goed moet (moet!) accepteren zoals wij moeten (moeten!) accepteren dat jij wel een geloof aanhangt.
Zolang die wederzijdse acceptatie er niet is, blijft het gif bestaan waar de PVV op groeit.
@nureddin.
Wat “ons” in “het westen” (met pardon voor het wij/zij denken) moeite kost is het idee dat deze “softe aanpak” kennelijk afhangt van wat Mohammed ervan gedacht zou hebben, en niet van het basisgegeven dat in een samenleving waarin mensen met verschillende ideeen en geloven samen leven, het vanzelfsprekend moet zijn om ook de onderlinge spot en provocaties te accepteren (d.w.z. met woorden op te reageren maar niet proberen te stoppen).
Wat Mohammed daarvan zou vinden zou ondergeschikt moeten zijn aan de basisregels van een samenleving, waarin de woorden “samen” en “leven” voorkomen.
[quote]Wat Mohammed daarvan zou vinden zou ondergeschikt moeten zijn aan de basisregels van een samenleving, waarin de woorden “samen” en “leven” voorkomen.[/quote] @machiel
Het principe van samenleven wordt in de Islam door Allah de Verhevene alsook de Profeet salAllahu ‘alayhi wa salam vertolkt. De manier waarop is echter waar het hier om gaat en daarin kunnen een veelvoud van manieren door de mensen verzonnen worden.
Echter als Moslim, die de Koran en de uitspraken en getuigenissen in het leven van de Profeet salAllahu ‘alayhi wa salam als goddelijke openbaring beschouwen – zijn de persoonlijke meningen en zienswijzen van de mensen ondergeschikt aan de openbaring.
Deze openbaring geldt als maatstaf en als uitgangspunt in alle zaken. Omdat de overtuiging dat de Schepper de beste oplossing(en) voor Zijn schepselen Kent, het sterkste bewijsstuk is voor onder meer rechtvaardigheid. In deze kan er gesproken worden van een wisselwerking tussen het belang van de Boodschap die de Islam uitdraagt en het belang van de cohesie die in een samenleving behoort te zijn – en het antwoord op deze wisselwerking zoekt de Moslim in het meest gunstige geval op in de openbaring, wat hier dus ook gebeurd.
Wallahu a’lem
@ Izz ad-Din Ruhulessin #27:
Rare vraag. Natuurlijk ben ik hen niet vergeten. Zij liepen niet naar de meester toen ze gepest werden, maar naar de wapenhandelaar. Ook geen aan te raden reactie.
Ik heb er geen studie o.i.d. over gelezen, maar het zou me niet verbazen als bij die lui enkele persoonlijkheidsstoornissen of andere psychische problemen meespeelden.
Wat ik maar wilde zeggen is dat telkens maar in de slachtofferrol kruipen niet helpt, je maakt jezelf dan alleen maar nog kwetsbaarder en een makkelijk doelwit.
Boven het gepest (beledigingen, provocaties) staan is véél effectiever.
@Bilal.
Dat mag voor jou allemaal zo zijn, zolang je maar erkent dat al die zogenaamd hogere waarheden rechstreeks afkomstig van een man die al 1500 jaar dood is op geen enkele manier jou het recht geven om te denken dat dit voor anderen ook waar is.
En dat betekent dus dat als een ander het leuk vindt om poppetjes te teken met een baard en die Mohammed te noemen, jij de vrijheid hebt om je daar over te winden, maar het nooit zal kunnen stoppen (zolang je in een democratie woont).
En als je die hierarchie niet accepteert (democratie boven jouw godsdienst), dan moet je niet klagen als dat dan verkeerd voor jou uitpakt. (I.e., als democratische wetten op jou worden toegepast.)
And never the twain shall meet.
What a pity that is, over and over
again, till there’s no life here for one of us.
Bilal zei: “[i]openbaring geldt als maatstaf en als uitgangspunt in alle zaken[/i]”.
Hoe denkt Bilal over het artikel “[i]Het monopolie op het Verlichtingsdenken[/i]”, waarin werd betoogd dat de islam de Verlichting eigenlijk ook wel kent en deze praktisch gesproken al heeft opgenomen in zijn leer? Let wel, de Verlichting (althans die van ons) is dÃe stroming die dogmatisme (en dus openbaringsdenken) voor onmogelijk en onwerkzaam heeft verklaard en het dogmatisch denken (dus) volledig uit de filosofie heeft verwijderd. Dat kan ook niet anders want wat moet een verlichte overheid doen als twee groepen zich op twee elkaar wederzijds uitsluitende en elkaar tegensprekende openbaringen baseren?
Nu is het van tweeën één lijkt me, of de islam is frontaal anti-Verlichting, of de islam zegt dat hun openbaring niks met dogmatiek te maken heeft en dat het alleen maar de anderen zijn die last van dogmatiek kunnen hebben.
Nou dan ben je erg blij met Reflex, stel het in het Maxim en je krijgt precies wat je wilt: wereldwijd poppetjes tekenen. Hij helpt je zelfs een handje nl. de Qoran en overleveringen. Ik wist niet dat Allah ons gebood om te zwijgen of het te tolereren. Ik moet even weten welke versie godsdienst hij predikt.
Bilal,
Wat jij beschrijft is precies wat ook Russel beschrijft, namelijk de worsteling tussen de loyaliteit tov God of loyaliteit tov de Staat. Volgens hem zal dit ook de komende eeuwen de worsteling zijn die het meest maatschappelijk relevant zal zijn. De loyaliteit tov God staat voor irrationaliteit en dogma en verstarring en sociale samenhang, loyaliteit tov de staat staat voor rationaliteit, individualiteit, vrijheid, weinig discipline.
Elk systeem kent in zijn denken zijn voor en nadelen.
Hij oppert wel een oplossing namelijk het liberalisme. Dat een ieder vrij staat om te denken wat hij wil met een toch een minimaal aan discipline opgelegd door de staat. Dit zou er voor moeten zorgen dat er toch enige sociale samenhang is en toch de vrijheid voor iedereen om zijn religie of anderszijn aan te hangen of te zijn.
Lijkt me een goed idee.