Voorpagina Algemeen

Say it out loud: I am brown and I am proud!!!

Eén van de overlevingsmechanismen waar ik over beschik, is het feit dat ik lijd aan selective amnesia. In andere woorden, ik herinner me alleen datgene dat ik aangenaam genoeg vind om te onthouden. Maar toen ik laatst bij mijn ouders thuis was om cricket te kijken, kon ik er niet meer omheen. Ik werd herinnerd aan het minderwaardigheidcomplex dat te vinden is in de Pakistaanse en Indiase gemeenschap. Na elke ‘over’ werd er namelijk een reclamefilmpje getoond over huidverlichtende crème, Lightenex. In India en Pakistan is het schoonheidsideaal namelijk een zo licht mogelijke huid. Dit zorgt voor veel problemen… en nee, ik overdrijf niet.

Helaas is het geven van een bruidsschat in India en Pakistan een verplicht onderdeel van het huwelijk. In de praktijk komt het er namelijk op neer, dat de familie van de bruid als het ware een prijs betaalt aan de schoonfamilie voor het ‘accepteren’ van de bruid. Dit gebeurt meestal in de vorm van nieuwe meubels of contant geld. Aangezien het schoonheidsideaal een zo licht mogelijke huid is, hebben doorgaans vrouwen met een donkere huid minder kans op de huwelijksmarkt. Het is ook hierom dat zij een hogere bruidsschat moeten ‘betalen’. Alsof de huwelijkskandidaat een gunst bewijst door alsnog het meisje met de wat donkere huid te accepteren. Het geven van een bruidsschat is in feite dus een commerciële transactie. Het probleem is alleen dat niet elke familie het geld heeft voor het geven van een bruidsschat. Dit heeft als gevolg dat die families genoodzaakt zijn om hun hand op te houden of geld moeten lenen. Doen ze dit niet dan zal de dochter niet huwen en dat is not done. Een schande voor de familie.Dit zorgt er dan ook voor dat veel donkere meisjes lijden aan een minderwaardigheidscomplex en zichzelf als een last zien voor de familie. Wanhoop is dan ook één van de redenen waarom huidverlichtende producten veel worden verkocht.

De media kunnen hier natuurlijk heel mooi op inspelen. Bijvoorbeeld de wereldberoemde Bollywood filmster Shahrukh Khan die in een commercial mee deed van skin whitening cream, waarin hij aan een jongeman vertelt dat hij het meisje van zijn dromen kan krijgen door zijn huid lichter te maken. Succes en roem is in dit geval duidelijk geen maatstaf voor intelligentie. Het getuigt namelijk van achterlijkheid dat een prominent figuur als hij mee werkt aan de totstandkoming van zo’n commercial. Je zou verwachten dat hij beter zou weten. Dit geeft eigenlijk ook aan hoe diep geworteld het zit in de cultuur. Het feit dat zelfs tweede en derde generatie Indiase diaspora die huidverlichtende producten gebruiken, geeft hier blijk van. Fair & Lovely, het meest bekende product op het gebied van huidverlichting in India, is bijvoorbeeld te verkrijgen in 40 landen.

Het schoonheidsideaal dat lichter per sé mooier is, is racistisch. Misschien is dit wel een erfenis van het kolonialisme. Waar het ook vandaan komt, laten we er mee ophouden. Het zorgt voor veel maatschappelijke problemen. Bovendien heb ik gezien, dat het gewoon niet waar is. Ik zou bijvoorbeeld Beyoncé boven de Indiase schoonheid Aishwarya Rai verkiezen en ey… not because she is black.