Laten we wel wezen: er is nog niets gebeurd. Laten we ook wel wezen: regeren is geen makkie. Getverdepielekes, ik ga het eens ergens anders over hebben, want ik word hier niet vrolijk van!
Dus wat te doen? Twee boeken staan sinds een maandje of twee in de kast: Jan Siebelinks ‘Knielen op een bed violen’ (op aanraden van mijn moeder) en ‘The Secrets of Ascetism’ van Imam Al-Qurtubi. Deze twee boeken verschillen als dag en nacht, maar dan wel met een gelijke boodschap: overdaad schaadt, evenwicht is noodzaak.
Toen mijn moeder over ‘Knielen…’ begon, vermoedde ik een niet zo subtiel verborgen boodschap van haar kant. Eerder hebben mijn moeder en ik het reeds over mijn fundamentalistische kant gehad – een gesprek dat overigens met veel amusante misverstanden gepaard ging – en ik dacht dat het weer zo laat was, maar ditmaal misschien met educatieve pointe.
‘Knielen…’ is een semi-autobiografisch relaas van Siebelink waarin hij een gezin beschrijft vanuit het perspectief van een jongeman. Deze ziet zijn vader verharden aan de hand van reformatorische radicalen. Deze jongeman wordt vervolgens verliefd, vertrekt uit zijn dorp na de dood van zijn geliefde moeder, trouwt, krijgt kinderen en start een mooi tuinbouwbedrijf tussen de ‘papen’. Hij lijkt verder een vrolijke frits.
Als hij zelf in contact komt met een groepje gristenhervormers lijkt hij zijn balans echter te verliezen. Siebelink beschrijft enigszins ironisch, maar wel met een zekere mate van liefde, de zich ontwikkelende instabiliteit in des mans leven. Vooral de zoektocht naar Gods genade, naar de openbaring van het juiste levenspad, weet Siebelink op gevoelige wijze vorm te geven.
Het gaf mijn moeder helaas nare herinneringen aan vroeger – iets wat ook ter sprake kwam toen ik haar eerder over de schoonheid en balans van de Qur’an probeerde te vertellen. Inhoudelijk volgde ze mijn betoog, maar helaas gaven de licht-archaïsch aandoende vertalingen haar vooral de kriebels van toen terug. Jammer voor mij, maar begrijpelijk vanuit haar perspectief. Een strengkatholieke opvoeding in de jaren ’50 en ’60 was ook geen feestje.
In ‘The Secrets of Asceticism’ – een deelvertaling van een boek van de Andalusische geleerde Imam Al-Qurtubi (13de eeuw) door het onvolprezen Amal Press – moest ik direct aan ‘Knielen…’ denken. Een gedeelte van de introductie door de gepassioneerde vertaler betreft het belang van het Islamitische Westen (Andalusië):
“… the Islamic West, of all geopolitical realities, has been traditionally the only one where the people have uncompromisingly held to a pure version of Islam, and by that I mean the manhaj of Ahl al-Sunnah wa al-Jama’ah, thereby increasing the reliability of their output for Muslims assailed by all kind of sectarian propaganda filling the stocks of published material.”
Afgezien van de vraag naar (de controleerbaarheid van) het waarheidsgehalte van deze boude bewering, vind ik vooral de vorm en zekerheid waarmee vertaler Al-Adani dit poneert zeer interessant.
Maar dit terzijde: waar het fictieve ‘Knielen…’ een man grandioos laat falen in zijn menselijkheid gedurende zijn oprechte zoektocht naar God, laat de zakelijkheid en eruditie van Al-Qurtubi vooral geen spaan heel van extreme vormen van onthouding. Systematisch en strak gaat hij Qur’anteksten, overleveringen van Profeet (vzmh) en Companen en latere geleerden te lijf. Steevast eindigt hij zijn beschouwing met: ‘En ik zeg: … die, die en die heeft gelijk, want daar, daar en daar staat…’ En op naar het volgende hoofdstuk. Knal, pats, boem. Geen speld tussen te krijgen.
Nu ik de laatste pagina’s voor mij heb, bedenk ik me hoezeer deze twee boeken bij elkaar horen. De een overschrijdt alle grenzen in een bijna egoïstische zoektocht naar waarheid. De ander omschrijft de voorwaarden voor dezelfde zoektocht: gematigdheid, het middenpad, een beetje vasten, een beetje bidden, een beetje eten, een beetje aandacht voor de wereld, niet teveel, niet te weinig. Solide, betrouwbaar, krachtig.
Naast het veelvuldig citeren van een beroemde zahid (asceet) als Soefyan At-Thawri, wordt hier ook de bekende overlevering van de drie mannen te voorschijn getrokken: de ene vast elke dag, de andere vult zijn nachten met gebeden, de laatste trekt zich terug van de wereld als een soort monnik. De Profeet (vzmh) vertelt hen: soms vast ik, soms niet, soms houd ik het nachtgebed, soms slaap ik, soms zonder ik mij af maar ook trouwen hoort bij mijn soennah. Het draait allemaal om het vinden van balans.
Zo. Nu eerst een chocomel.
10 Reacties op "Zoektocht naar Balans"
“Laten we wel wezen, er is nog niets gebeurd”
Nou, nou, ik denk dat je de anti-islam sentimenten redelijk onderschat.
@ A.
Nou, Nou, ik denk dat jij de anti-moslim sentimenten redelijk overschat.
Ik vond het eerlijk gezegd wel aardig van Nouredinne om weer eens iets te schrijven over waar hij zelf mee bezig was en iets persoonlijks, want eerlijk gezegd heb ik steeds minder behoefte om deze site te lezen als elk artikel gaat over joden of wilders. Alsof er niet meer in het leven is ofzo?
Dus dank je wel Nouredinne en hopelijk gaat het goed met je (je toon was wat anders dan in je vorige artikelen :)).
UP
Sommige oproerkraaiers kan men beter negeren…..alsof ze niet bestaan.
Reageer alleen op wie werkelijk iets positiefs bijdraagt aan de discussie ook al is hij/zij heel kritisch!
Just my humble opinion ;-)
…en er gáát ook niets gebeuren. Het aller- aller- allerergste wat er zou kunnen gebeuren is een hoofddoekrestictie op sommige scholen (en voor alle ambtenaren). Misschien zouden sommige zwaar-criminelen (met een dubbel paspoort) uitzetting kunnen verwachten. Ik vraag me zelfs af of die juwelier-overvallers hier “zwaar” genoeg voor zijn. Ik snap dan ook niet hoe anderen kunnen beweren dat moslims iets ergs te wachten zou staan. Dat is niets anders dan angst zaaien. Verder dan harde islamkritiek komt het niet (en daar moet men maar tegen kunnen). Zelfs Wesam Al D wordt prematuur vrijgelaten.
Nouredin,
Er is pas onlangs een moskee in Dordrecht beschoten. Er heerst een anti moslim klimaat die Wilders heeft gecultiveerd.
Er waren mensen in de moskee, gelukkig is er niemand verwond of gedood. Maar steek alstjeblieft niet je kop in het zand.
Het regeerakkoord en het gedoogakkoord zijn vol van anti moslim maatregelen, ik ga ze hier niet weer herhalen.
Bottomline moslims motten we niet.
Dat zie je ook steeds meer vertaald in het dagelijks leven.
Het is een serieus probleem. Groepen worden tegen elkaar opgezet, daar moet je niet lichtvaardig over denken.
Grappig om te lezen over hoe jij en je moeder de heilige boeken anders ervaren. Grijze middenmoot vs gouden middenweg.
Stelletje azijnpissers, hoe krijgen jullie het voor elkaar om bij zo’n mooi stuk toch weer…azijn te pissen?
Mooi stuk Noureddine. Ik heb ‘Knielen op een bed violen’ ook net gelezen, lijkt erg op het nest waar mijn ouders uit komen. Kilheid, angst als basis voor het geloof. Goddank hebben mijn ouders nog voor mijn geboorte hun balans gevonden..
@6 abdel
Ik steek zeker geen kop in het zand, maar moet wel af en toe mijn zinnen verzetten.
W verziekt de sfeer in het land, heeft een grote rol en verantwoordelijkheid in de anti-Islamsentimenten die door het land razen en waarvan je gewelddadige opsomming een neveneffect is.
Echter: de regering is (nog) niet. Er Ãs daadwerkelijk nog niets. Je hoofd breken over ‘what ifs’ doet je de das om. Speculeren is de sjaitaans manier om je kapot te maken van binnenuit. Geef er niet aan toe .
Lees een boek. Drink chocomel. Laat vervolgens je stem weer horen tegen dit slappe pseudoliberale ongelijkheidskabinet en zijn indirecte legitimatie van geweld tegens moslims (want: beledigen van de Islam schijnt geen beledigen van moslims te zijn volgens moderne NewSpeak. BigBro ain’t got nuttin on me.)
fijne avond,
fi amani Allahi,
noureddine
Ik heb mezelf op chocomel getrakteerd Nouredinne, bij Jumbo is het in de aanbieding.
Kom net terug van voetbal en heb nu een boek van Marzano in mijn handen, titel van het boek is Leren in 5 dimensies.
Dank voor het advies.