Alhoewel ik al een tijdje geen enthousiasme meer voel voor het volgen van Islamdebatten, liet ik me afgelopen woensdag toch strikken door Marcel en zijn familie om naar een avond met de sociologe Mona Al-Munajed te gaan; in de Rode Hoed. Al-Munajed is een expert op het gebied van de Saudische vrouw. Ze heeft gestudeerd in de V.S. aan de University of Berkely en heeft langdurig onderzoek verricht in Saudi-Arabië. Oh ja. En ze is zelf ook Saudisch, moslima en heeft bijna haar hele leven op het schiereiland gewoond.
Deze avond vielen we van de ene verbazing in de andere..
Omdat Marcel en ik al heel erg uit de gratie zijn geraakt sinds we moslim zijn (leek ons een mooi antoniem voor integratie – overigens voorlopig met een meer humoristische inslag dan cynische) was ik te laat bij hem, waren we gezamenlijk te laat bij de dames en door een defecte TamerTamer waren we vervolgens ook te laat bij de Rode Hoed. Dat gaf eigenlijk wel een mooi, zij het onbedoeld bij-effect voor de rest van de avond.
Al-Munajed was namelijk al klaar met haar presentatie en we stortten ons middenin het feestgedrang dat de vraag-en-antwoordsessie was. Er leek ons echter iets niet helemaal te kloppen. We kwamen namelijk binnen met een vraag die over de shari’ah ging – en niet die van Saudi-Arabië; maar die van Afghanistan onder de Taliban. Enfin, soms dwalen vragen af.
De volgende vrager, een man van middelbare leeftijd in een suede driekwartsjas en wat warrig haar, keek triomfantelijk de zaal in en vroeg Al-Munajed het volgende: ‘aren’t you afraid of takfir?’ Huh? Wat doet takfir (iemand tot ‘ongelovige’ verklaren waardoor hij of zij alle rechten van de moslim verliest) in deze discussie? Al-Munajed bleef in eerste instantie stil en vroeg of ze het wel goed had verstaan. Did he say takfir? vroeg ze aan de gespreksleidster naast haar. Marcel, de dames en ikzelf begonnen ons af te vragen of we wel in de goede zaal terecht waren gekomen.
Al-Munajed mogelijk ook. Met een mooi verontwaardigd gezicht vroeg ze de man wat takfir er in hemelsnaam mee te maken had en aangezien er niet veel verder bij hem vandaan kwam dan wat gemompel ging ze verder met de volgende vraag.
Een voormalige diplomate uit het Midden-Oosten stelde zich uitvoerig voor en vroeg Al-Munajed naar haar rolmodellen (onder de mannen) die haar in staat hadden gesteld om zichzelf op zo’n manier te emanciperen. Mannen die een vrouw helpen emanciperen, het moet niet gekker worden. Vertwijfeling op het gezicht van de arme vrouw. Een klein stukje van de deksel van de black box van haar presentatie werd opgelicht: ze gaf enige cijfers waaruit bleek dat Saudische vrouwen in rap tempo een inhaalslag aan het plegen zijn op het gebied van onderwijs en werk, dat mannen steeds vaker een hoger opgeleide vrouw willen huwen, dat steeds meer jonge dames in het buitenland gaan studeren en nog meer van dat soort zaken. Ze voegde eraan toe dat Saudi-Arabië: slechts 80 jaar bestaat en dat de emancipatiecurve nagenoeg verticaal is.
Een nog langere introductie volgde van een Irakese vrouw die eerst haar cv opsomde met haar onderzoeks-phd en recent verleden om vervolgens te concluderen (zonder vraag) dat Al-Munajeds presentatie van geen kant klopte, want… ‘you paint too rosey a picture of Saudi women and emancipation. I am from Iraq and it is strange that the women from Saudi-Arabia cannot emancipate themselves along religious lines like the Iranian women have done.’ (Over verwarring gesproken: hoeveel nationaliteiten in een zin?)
Stilte in de zaal.
Vragende blikken bij de toeschouwers. Begrepen we dit nu goed? Zit er een vrouw in de zaal die zonder argumenten, enkel met haar persoonlijke cv en achtergrond in een land kilometers verderop, een bezoekende sociologe en haar onderzoek even met de grond gelijk maakt? Jup. Emancipatie is heerlijk en je kunt echt merken dat vrouwen elkaar altijd van alles gunnen.(Not.)
Het was een bizarre avond. Al-Munajed beet minimaal van zich af, beheerste zich wonderbaarlijk, maar kreeg standaardvraag op standaardvraag over Islam, vrouwen, Saudi-Arabië en elk onrechtvaardig incident ooit waar iemand met een baard of een hoofddoek bij betrokken was.
Na afloop waren we nieuwsgierig naar haar presentatie. We vroegen om ons heen waar die; eigenlijk over ging. Het bleek een droog sociologisch betoog te zijn – dat echter niet paste in de heersende stereotypen over moslima’s of Saudi-Arabië en daarom niet kon kloppen volgens het gemengde Rode-Hoedpubliek van jongedames, hulpverleners, studenten, emancipatoren, softe sectorpakken en meer van dattem.
Het lijkt symptomatisch voor het bespreken van zaken die met de Islam te maken hebben. Na al die jaren lijkt het te zijn: als het niet strookt met ons beeld van de Islam zal het wel niet kloppen. Jammer dat zelfs iemand die het perfecte, theoretische emancipatiemodel doorloopt, vervolgens zelf niet serieus lijkt te worden genomen. Voor ons, niet voor haar – zij komt er wel, sterker nog: ze is er al.
18 Reacties op "Avondje Rode Hoed"
Tja, jammer zoals die dingen gaan. Waarschijnlijk hetzelfde als bij een presentatie door een Israëli met allemaal moslims in de zaal.
“[i]Na al die jaren lijkt het te zijn: als het niet strookt met ons beeld van de Islam zal het wel niet kloppen[/i]”.
Je snapt het niet, het kernpunt van niet alleen elke discussie, maar zelfs van elk gewoon gesprek is: ik heb een idee in mijn hoofd, en hoe krijg ik dat zo effectief mogelijk in het hoofd van de ander? En dat beeld van de islam van anderen is gewoon niet zo’n sterk beeld. Ja, sterker nog, en god zij mijn getuige: [i]de[/i] islam bestaat zelfs niet eens…
De islam is nieuw hier in Nederland, het is er pas 50 jaar. De wereld wordt steeds kleiner, mensen moeten elkaar leren kennen.
Komt goed Nourdin.
Danoenie komt ook goed.
[quote]Jammer dat zelfs iemand die het perfecte, theoretische emancipatiemodel doorloopt, vervolgens zelf niet serieus lijkt te worden genomen.[/quote]
Dat is te wijten aan een imagoprobleem van Saoediërs in het algemeen, man en vrouw, tegenover de boze buitenwereld. Saoediërs zijn zeg maar net als de Marokkanen in Nederland wat betreft negatieve meningsvorming over hen als groep. Dit is niet alleen het geval bij het ongelovige Westen maar ook ruimschoots aanwezig in de gelovige Moslimwereld. Als ik voor de Marokkanen mag spreken, dan kan ik bevestigen dat het beeld van de Saoediër niet bepaald rooskleurig is.
Daar staat tegenover dat de cultuur van Saoedi Arabië veel gemeen heeft met een concentratie op overleving. Met als gevolg dat religieuze uitsluiting een normaliteit is. Hier staat tegenover dat Saoedi Arabië weer procentueel één van de hoogste aantallen aan gastarbeiders vanuit het buitenland heeft, wat enigszins in tegenspraak is op een eventuele “overlevingsstrategie”.
Persoonlijk ben ik wel trots op hun religieuze houding en draag ik hen in tegenstelling tot de main stream Marokkanen, ja ik ben Marokkaan, een warm hart toe.
Wa salam
Hahaha ik ziet het al helemaal voor me!! Dit is dus precies de reden waarom ik dergelijke bijeenkomsten al een tijdje mijd. Er zitten altijd van die types..phd gedaan en toch appels met peren vergelijken om zo een onbegrijpelijk punt te maken. Het lijkt wel alsof ze expres de inhoud van de lezing negeren..als ze maar hun vraag/betoog kwijt kunnen.
Wat betreft de vrouwenemancipatie: het punt is, de emancipatie word door velen -je mag zelf invullen door wie- niet erkend/gesteund/gestimuleerd als je als moslima (een hoofddoek draagt en daarnaast) studeert, werkt, en of iets doet waarmee je ‘gewoon normaal’ gelijkwaardig functioneert in de maatschappij. Je wordt gewoon onderdrukt. Conclusie. Punt.
“Na al die jaren lijkt het te zijn: als het niet strookt met ons beeld van de Islam zal het wel niet kloppen”
Het beeld wat een al-quida terrorist heeft van de Islam strookt ook niet bet het beeld van veel andere moslims.
Het beeld van een fundi, strookt ook weer niet met het beeld van een gematigde. (als die gematigde de titel moslim überhaupt waardig is volgens de fundi)
Het beeld wat Wilders heeft van de Islam strookt weer niet met het beeld van de moslims.
Etcetera.
Afhankelijk van de definitie waren veel vragen misschien wel relevant, op het onderwerp wat de auteur zelf volledig gemist heeft.
Het hangt een beetje af van de (persoonlijke) definitie die gehanteerd wordt.
Misschien moeten we het woord Islam vermijden. Dan zouden zelfs wilders en (niet fundi) moslims het met elkaar eens zijn, bijvoorbeeld Stenigen barbaars, man en vrouw gelijk, islam niet geschikt als basis van het rechtssysteem etc.
in de islaam zijn man en vrouw inderdaad niet gelijk maar wel gelijkwaardig
Op tegenlicht is nog de docu te vinden over de saudische vrouw, genaamd saudische oplossingen. Geweldig.
Ik wil over literatuur en meer literatuur lezen op deze site!
Nourdine jij was een van de weinigen die wel eens wat schreef over literatuur… ben je het verleerd ofzo?!
Ik wil gedichten,korte verhalen,boekbesprekingen zien op deze site als een soort tegengif voor al die NON-sense discussies…
Please??
Dank U!
Je gaat ook geen debat aan met een moslim maar roept hem/haar ter verantwoording voor je eigen bekrompenheid. Je kan niks vragen van een moslim omdat je er toch niet wijzer van wordt andersom kan een moslim zoveel van je leren als hij/zij er maar voor openstaat.
Als je dat begrijpt zullen debatten en ‘dialogen’ met(over) moslims stukken begrijpelijker zijn.
‘Emancipatie is heerlijk en je kunt echt merken dat vrouwen elkaar altijd van alles gunnen.(Not.)’
Echt he!
7: hafid
in de islaam zijn man en vrouw inderdaad niet gelijk maar wel gelijkwaardig
Gelijk is niet te meten. GelijkWAARDigheid tussen man en vrouw
daarentegen wel:
Volkstelling 2004 Marokko grofweg:
Analfabeet: 47% waarbinnen mannen 35%
en vrouwen 65%
Gelijkwaardigheid?
Allah Ammehoela!
@ Hafid
‘in de islaam zijn man en vrouw inderdaad niet gelijk maar wel gelijkwaardig’
Waar zien we dat laatste terug in het gedrag van moslims? Of in Islamitische landen.
Misschien werpt dit nog wat licht op de zaak: artikel over hoog opgeleide Britse vrouwen die de islam aannemen, waaronder de schoonzus van Tony Blair.
http://www.dailymail.co.uk/femail/article-1324039/Like-Lauren-Booth-ARE-modern-British-career-women-converting-Islam.html
@ hendrik jan
Omdat religie zo vaag is, en zo veel stromingen kent krijgen we in discussies een gelegenheid Islam. Deze is een heilige oorzaak is achter alle mooie zaken, maar niets te maken heeft met lelijke zaken.
IN PLAATS VAN DISCUSSIËREN OF VROUWENONDERDRUKKING WEL OF NIET ISLAMITISCH IS,
LATEN WE ER SAMEN (MOSLIM EN NIET MOSLIM) OVER EENS ZIJN DAT VROUWENONDERDRUKKING ACHTERLIJK IS.
OF DIT NU DOOR MOSLIMS OF NIET MOSLIMS VEROORZAAKT WORDT.
(zie 6)
—
En voor allen die zeggen dat vrouwenonderdrukking onder moslims nooit gebeurd.
Open je ogen.
Voor diegenen die zeggen dat cultuur de oorzaak is en niet de Islam.
Wat doen we er aan?
7.Hafid@
in de islaam zijn man en vrouw inderdaad niet gelijk maar wel gelijkwaardig!
Een man mag zijn vrouw “desnoods”slaan
Getuigenis van 2 vrouwen is gelijk aan getuigenis van 1 man.
Vrouwen/dochters krijgen maar de helft van erffenis
Een man mag 4 vrouwen hebben en andersom mag het niet
Ik kan wel zo door gaan hoor….
De Joden en Christenen in het algemeen zullen je (geemancipeerd en wel) pas accepteren als je geheel zoals zij bent…
@ Yousaf
Wat is ‘geheel zoals zij’
Nederlands sprekend?
(westerse) gelijkheid van man en vrouw erkennend?
dat zijn echt vreselijke zaken,waar je het terecht niet mee eens bent.
@Kawa
Ik ben blij dat je slaan tussen aanhalingstekens hebt geschreven, want het is niet echt slaan.
In islam hebben vrouwen het recht om hun geld voor zich te houden. Al is een vrouw miljonair haar man,vader etc. is verplicht om financieel voor haar te zorgen. Nou stel je voor dat ik 100 euro krijg en mijn broer 200 dan ben ik beter af. Die 100 euro blijft namelijk van mij terwijl mijn broer financieel voor mij, zijn moeder, zijn vrouw en alle andere vrouwen moet zorgen. Rocks right?
En hoe wil je weten wie de vader is als je 4 mannen hebt? Als een man 4 vrouwen heeft dan weet je altijd wie de mama en papa zijn, he? Either way, dat het mag betekent niet dat iedereen het doet. Een man mag een andere vrouw nemen alleen als hij voor beide kan zorgen en zeker weet dat zij niet te kort komen aan liefde, geld etc.
Alles is niet zo erg als het lijkt, zus!