Voorpagina Maatschappelijk

Moslim dit, moslim dat

De Bombay Stock Exchange (BSE) heeft sinds kort een index voor bedrijven die zich houden aan de sharia: de BSE Sharia 50. De bedrijven die erin staan, zijn niet per se Islamitisch (zoals bijv. Suzuki), maar doen niet aan alcohol, wapens en gokken bijvoorbeeld. Maandelijks worden de 50 bedrijven door een groepje geleerden gecontroleerd of ze blijven voldoen aan de Sharia. Ik heb geen verstand van beleggen enzo, dus kan er verder weinig zinnigs over zeggen. Maar ik schrijf dit stukje, omdat ik moest lachen toen ik dit las. Ik lachte namelijk om het opportunisme (of is het hypocrisie?) van de laatste tijd als het over moslims gaat die altijd hun eigen dit en eigen dat willen hebben.

Ik weet, we zijn als moslims een eigenwijs volkje. Maar wat ik geleerd heb van de laatste tijd, is dat we in een aantal gevallen onze moslim-dingetjes wel vrij makkelijk kunnen krijgen. Het makkelijkste is natuurlijk als er geld in zit. Als Nederlandse bedrijven als Campina en Nutricia zelfs graag een Halal certificaat willen hebben voor bijv. hun oer-Hollandse kaas, omdat daarmee een hele markt in het Midden-Oosten voor ze open gaat, dan zijn het even geen eigenwijze moslims, maar wordt er in dat geval ‘gewoon geluisterd naar de consument’. En een ‘consument’ mag wél eigenwijs zijn. Het is ironisch, maar soms faciliteert het kapitalisme zelf de islamisering van de samenleving.

Nog een mooi voorbeeld van een eigenwijze moslim, is de Zuid-Afrikaanse cricketer Hashim Amla. Deze begenadigde cricketer van Indiase afkomst (en gezegend met een prachtige baard), wilde heel graag voor het Zuid-Afrikaanse team uitkomen, maar dan niet in het shirt met daarop reclame van een bierbrouwer (toevallig de hoofdsponsor). Kon dat niet, dan vond hij dat ook niet erg, maar dan ging ie wat anders doen. Natuurlijk droomde hij ervan te spelen voor zijn land, maar niet tegen zijn principes in. Uiteindelijk kreeg hij toestemming van zowel de sponsor als de bond om zonder shirtsponsor te mogen spelen. Sindsdien speelt hij de sterren van de hemel en is hij uitgegroeid tot één van de beste spelers ter wereld.

Behalve als ‘consument’ kan je dus ook eigenwijs – of is het principieel? – blijven als je ergens supergoed in bent en men je echt nodig heeft. Maar als je niet ergens supergoed in bent en ook niet echt nodig bent als moslim, dan blijf je dus een eigenwijze moslim en kan je soms dingen niet doen die je graag zou willen doen.

M ’n vrouw zou bijvoorbeeld heel graag lekker willen zwemmen met ons dochtertje. Heerlijk met haar spetteren en spelen in het water. Maar als eigenwijze moslima kan ze dat alleen als er geen mannen aanwezig zijn in het zwembad. Dat is vrij lastig hier in Rotterdam, dus helaas pindakaas voor ons! We kwamen er pas achter dat er wel een zwembad is in Zeist, dat één keer per week een avondje voor alleen vrouwen en kinderen heeft. Dat is een beetje ver, maar misschien toch wel een optie. Maar eigenlijk hopen we dat de ‘zwemmende moslima-mama’s’ door meer zwembaden als consument worden gezien.

Eerlijk is eerlijk, dat is wel het mooie van de kapitalistische samenleving. Als consument gaan soms deuren voor je open, die anders dicht zouden blijven.

ReFlex is WBH’er van het eerste uur. Geboren in de jungle van India, opgegroeid in de straten van Rotterdam-West. Het leven is een paradox, dus is hij getrouwd met een Amsterdamse Pakistaanse. Hij is apotheker van beroep, Ajax-supporter van nature. Plezier haalt hij uit zijn islamitische studies, uit zijn sport en vooral uit zijn gezin en twee kinderen! Oh ja...en zijn naam is Jilani Sayed.

Lees andere stukken van