Dit stuk is ingezonden door Nadia Elyousoufi
Waarschijnlijk zullen velen van jullie, het volgende fenomeen herkennen. Je bent zeven of acht jaar oud en leuk aan het spelen met je vriendjes. Dan besluit vader opeens dat het tijd wordt dat je je de Islamitische leer maar eens eigen gaat maken. Je spreekt geen woord Arabisch en je moedertaal, die je maar rakelings hebt opgepikt van je ouders, beheers je ook nauwelijks. Toch zul je van de een op de andere dag koranverzen uit je hoofd moeten leren en hele boekwerken overschrijven van het krijtbord, zoals de meester-een willekeurig iemand uit dezelfde wijk die zijn rol van ‘leraar-zijn’ ontleent aan het feit dat hij zelf ooit een school heeft bezocht – het letterlijk overneemt uit een leesboek.
Ik kreeg deze flashback toen ik vorig weekend een gezellig groepje mini-moslima’s voorbij zag lopen. Ze droegen allemaal een hoofddoek en kochten bij de plaatselijke Turkse winkel snoepjes voor het kwartiertje pauze dat ze tijdens de koranles hadden. Met een gevoel van weemoed keek ik terug naar mijn kindertijd, toen ik bij diezelfde Turkse winkel mijn snoepjes kocht in de pauze van de koranles. Ik was negen toen ik voor het eerst naar koranles ging. De bewuste ochtend was ik stijf van de zenuwen! Ik wist echt niks van de wereld waar ik weldra in zou worden geworpen. Tegelijkertijd was ik opgewonden, want het was allemaal heel nieuw voor me. Er ging een wereld voor me open.
‘Koranles’ is eigenlijk geen goede benaming voor deze lessen, want je leert er veel meer dan enkel koranverzen. Het begin van de lessen bestond uit het leren van Arabische letters en korte woorden. Daarna moesten er lappen tekst overgeschreven worden. Deze moesten opgelezen en naderhand bestudeerd worden. Ik was een goede leerling en pikte de stof snel op. Dat was ook wel noodzakelijk, want als je de te bestuderen tekst niet goed kon voorlezen, werd de beruchte liniaal tevoorschijn gehaald. Daar stond je dan. Je wist dat je een pak slaag zou krijgen en daar je hand voor open moest stellen. ‘Arai De-k!’ (hier, die hand) riep de meester dan en dan stak je voorzichtig je hand uit en kneep je je ogen half dicht. Zodra de liniaal begon te bewegen richting je hand maakte je schijnbewegingen en trok je je hand terug. Dit zorgde voor nog meer frustratie bij de meester, die met een bulderende stem om je hand riep. Had hij dan niet door dat we onze hand niet expres terugtrokken, maar dat het een automatische reactie was van mijn lichaam dat zich wil beschermen tegen de pijn? Begrijp me niet verkeerd. Ik heb geen kindertrauma opgelopen, ik gedenk de ‘koranlessen-tijdperk’ met een lach op mijn mond die al mijn tanden blootstelt. Elke keer dat ik het met mijn vriendinnen heb over de tijd dat we naar koranles gingen, eindigen we in een melige bui en herhalen de oh zo vaak geroepen zin van de meester, Arai De-k!!!
Terwijl ik de druk kletsende meiden gade sloeg en ze terug zag lopen, bedacht ik me opeens hoeveel waarde ik nu hecht aan de kennis die ik toen heb opgedaan. Zo vanzelfsprekend als het opdreunen van koranverzen toen leek, zo bewust koester ik de heilige woorden vandaag de dag. Ik heb tijdens mijn koranlessen gigantisch veel geleerd. Ik heb vloeiend Arabisch leren lezen en goed Arabisch leren schrijven. Ik leerde de vijf zuilen van de islam middels een kinderliedje, dat de klas aan het eind van elke les opdreunde. Elke les werd afgesloten met het openingsvers van de Quran, het vers Al-Fatitha. Deze staat zo goed als gegraveerd in mijn geheugen. De basishandelingen van het gebed, de rituele wassing (woedoe) en twee volledige delen uit de Quran heb ik er gememoriseerd. Dit heb ik allemaal geleerd in 2,5 jaar.
Het enige wat ik jammer vind, en dat realiseer ik me nu pas, is het gebrek aan organisatie. Het was me een geval armzaligheid. We zaten met z’n allen op de grond en onze tafel bestond uit een lange plak, die even breed was als de ruimte waar we zaten. Deze werd ondersteund door twee kleine plankjes die als poten fungeerden. Er was geen structuur in de lesprogramma’s (als die er al waren), er werden geen cijfers gegeven, geen rapporten en het ontbrak aan deugdelijk lesmateriaal.
Hoewel hier en daar enige vooruitgang is te bespeuren, gaat het er tegenwoordig niet veel anders aan toe. Er is behoefte aan goed en fatsoenlijk onderwijs opdat kinderen de basisprincipes van ons geloof mee zullen krijgen en hier als kinderen vertrouwd mee raken. Basisprincipes en de essentie van religie, gaan verder dan het klakkeloos overnemen van Arabische teksten en het opdreunen van verzen waar geen of maar heel weinig uitleg bij wordt gegeven. De kennis die kinderen opdoen, blijft ze voor de rest van hun leven bij. Als men minimaal de basisprincipes van de Islam, zoals het gebed, tot zich krijgt op jonge leeftijd, dan kan het onstuimige periodes in de pubertijd wellicht minder lastig maken. Immers, het gebed creëert een vertrouwensband met God en fungeert in die zin als een bron van hoop en optimisme. Tevens zal het verdere zelfstudie in de Islam bevorderen en zullen jongeren geringe kennis niet als een drempel ervaren, om zich te verdiepen in het geloof.
Vindt de moslimgemeenschap het niet belangrijk om haar kinderen op de juiste manier te onderwijzen?
17 Reacties op "Hier, die hand!!"
Irakese moslims in de jaren ’70 kregen heel anders les. Aan de hand van koranverzen, bijbelverhalen, maar ook stukken uit de torah discussieerde men over levensvragen. De vraag was steeds hoe je oude teksten in deze tijd zou moeten begrijpen en wat relevante verschillen zijn. Exegese voor moslims. Met leraren die vooral veel vertellen.
Ik heb dit niet zelf meegemaakt maar van horen zeggen. Ergens in de loop van de jaren ’80 en ’90 is er kennelijk iets behoorlijk misgegaan in het onderwijs (en vermoedelijk in het hele Midden-Oosten).
Wat je hier beschrijft blokkeert het denken van jonge mensen; terwijl het onderwijs het tegenovergestelde moet bereiken.
Goed geschreven Nadia! Je verhaal is inderdaad herkenbaar.
Ik vind ook dat godsdienst lessen met de tijd mee moeten gaan. Dat slaan met een lineaal (heb ik ook gehad!) kan echt niet meer. En didactisch kan het allemaal veel beter.
gelezen met een glimlach en met veel herkenningspunten :)
Afschuwelijk. Daar houd je toch trauma’s aan over ! Gelukkig kennen wij deze godsdienstkerstening in Nederland al heel lang niet meer. De indoctrinatie van godsdienst ligt reeds ver achter ons en ze zouden dit soort dingen pas mogen doen met mensen als ze 18 jaar of ouder zijn en een beetje kijk op het leven hebben.
Het doet me denken aan de lessen ‘catechese’, christelijke godsdienst, die ik kreeg, begin jaren 80 denk ik, ik weet het niet meer. Als kind was ik heel gelovig, nadien jaren niet aan het geloof gedacht, niks, tenzij heel soms, heel vaag.
En nu, vele jaren later, ben ik bekeerd tot de islam, Alhamdullillah!
En van die lessen weet ik niks meer, behalve dat ik de boel op stelten zette..
Is er eigenlijk ook een kinder-Koran, zoals er een kinderbijbel is? Met makkelijkere taal/in vertaling en uitleg?
Thijs
Wereldwijde is de islam aanmerkelijk conservatiever geworden.
Je leest het uit stukken van mensen die in jaren 60 70 een tijd lang in dergelijke landen hebben gewoond.
Tot nu toe is het helaas de ontwikkelingen van die landen niet ten goede gekomen.
Uiteraard zie je dit ook terug in godsdienstonderwijs.
Leuk verhaal deed mij terugdenken aan de zondagsschool en catechesatielessen
alleen het dom “”stampen” was er gelukkig niet bij
ik denk zelf dat een kind slaan islamitisch gezien Haraam ( verboden)is.Ik kan nergens in overleveringen lezen dat er kinderen geslagen werden in de tijd van de profeet VZMH.Ik vind zelf een kind slaan een misdaad. waarom zou je zo een onschuldig schepsel slaan?Wie geeft jou het recht om een kind te slaan?
Ik heb Koranles gehad van mijn vader, Turkse Koranschool, Marokkaanse moskee en moskee in Marokko. Wat al mijn ‘leraren’ gemeen hadden, is het idee dat les krijgen per definitie niet leuk is en de enige manier is om het in te slaan…..
Met liedjes en inspirerende verhalen kun je heel wat bereiken. Mijn kinderen hebben ‘les’ van de vrouw van de imaam en van hun moeder op de Indonesische manier, dus vanuit een boekje eerst de letters leren, dan eenvoudige (Indonesische) woordjes in Arabisch schrift, dan woorden uit de koran, korte zinnen en dan de korte soera’s, tot ze die lekker kunnen voorlezen. Zodra ze met enige moeite een soera blijken te kunnen lezen zijn ze trots op zichzelf! Helaas ontbreekt het begrijpend lezen in deze methode, het blijft bij melodieus opdreunen van totaal onbegrijpelijke woorden. Ik probeer dat te compenseren met verhalen over de profeten en uitleg van bepaalde teksten als zich passende situaties voordoen. Maar ik ben helaas ook geen pedagoog.
mooi stuk nadia! :)
ook ik heb het gelezen met een glimlach en vele dingen herkend, lol.
@ Hendrik Jan goed idee om dmv van verhalen de essentie van de tekst over te brengen. Ook de verhalen van de profeten zouden op deze manier verteld moeten worden.
Als kinderen de profetische verhalen evengoed zouden kennen als de sprookjes en tekenfilmfiguur, dan zou dat al een hele stap in de juiste richting zijn.
@ Iedereen, dank voor de lieve woorden en complimenten. Het motiveert zeker om vaker te schrijven.
Succesvolle integratie afdwingen in een omgeving die dat nÃet lijkt te stimuleren, doe je zó:
1) NAAM veranderen (bijv. dubbele achternaam, eigen + nieuwe) :
‘kan niet’ ‘kan niet’ in vele landen, maar wél in UK, online:
http://www.ukdp.co.uk/
Wees niet bezorgd- je kunt’m terúg veranderen.
2) zet WO/anderzijds relatief onbekende diploma’s om in UK diploma’s (niet via nuffic, waar
je relatief nadelige uitkomsten kunt verwachten- van deze relatief onbekende instantie),
maar -online- bij: ‘kan wél’land:
http://www.naric.org.uk/index.asp?page=20
3) investéér: huur een kamer in een GOED postcode gebied, check dit hier:
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/inkomen-bestedingen/publicaties/artikelen/archief/2010/2010-3056-wm.htm
4) om je nieuwe naam te mogen voeren, zul je mogelijk een UK citizenship moeten verdienen,
dit kan door 5-6jaar onafgebroken daar woonplaats te kiezen (niet een probleem als je EUpaspoort hebt):
http://www.workpermit.com/uk/naturalisation.htm
http://www.ukba.homeoffice.gov.uk/britishcitizenship/eligibility/
!!Beatrix heeft’m ook!
5) áls je kunt, zorg dat je slank bent,beter gekleed bent, iets lichtere haarkleur maakt dat je over kúnt komen als een oosterse (met voordelen van dien),groene contactlenzen.
6)solliciteer bij KM (kennismigr.)bedrijven :
http://www.ind.nl/Werkgevers/toegelaten-tot-de-kennismigrantenprocedure.aspx
Deze WO’ers moeten nog NT2 doen!
Je ouders lukte’t immigratie eisen te doorgronden.Nu:JIJ
De Koranlessen leren de kinderen naast religie ook discipline. Dat is iets wat op scholen in Nederland weinig geleerd wordt.
Nadia, brava!
Nice article!
En; kinderen, educatie, islam leer?
Praat me d’r niet van, ik word krankzinning van dat dogmatische gedoe! Ben daarom dus erg bezig hoe het anders kan!
slm//
Wollah Goja Miloud, Jij bent gwn gevaarlijk!
Jeetje, dit zijn nogal heel wat negatieve uitlatingen over de zogenaamde “koranlessen”. Ik heb ze anders als heel prettig ervaren.
En natuurlijk gaat et niet altijd even pedagogisch aan toe, met name vroeger.
Maar dat verschilt per moskee waar je de lessen hebt gevolgd. Ik ben een grote voorstander van koranlessen, gewoonweg omdat je op een vroege leeftijd de absorberende geest nog hebt, dat wil zeggen dat je alles in je kan opnemen op een jonge leeftijd, als je wat ouder bent gaat het helaas iets minder makkelijk.
Vee; moslims krijgen van huis uit het arabisch niet mee,zoals pakistanen,turken,somaliers etc. Het letterlijk in je hoofd stampen van de koran wordt idd gedaan, maar dat is dan ook de beste methode om iets in je geheugen op te slaan. En bovendien vind ik het een goede training voor je geheugen.
De Islam leert ons kinderen te liefhebben, en te onderwijzen met geduld en wijsheid.
De onderwijzer moet tegelijkertijd ook een opvoeder zijn en moet inzicht hebben in de leefwereld van kinderen en kennis hebben van pedagogie en de islam. Structuur en displine is heel belangerijk binnen zulke lessen, maar de onderwijzer moet bewust zijn van de effecten van bepaalde aspecten zoals ‘straffen en belonen’ en wat voor gevolgen dat met zich kan meebrengen. Tis nogal een hele uitdaging om de juiste persoon te vinden voor zo een koranschool, hij/zij moet immers aan heel wat eisen voldoen om de basiskennis over te brengen. Het belangerijkste in ieder geval is de kinderen te enthousiasmeren te liefhebben en een hart voor het vak en uiteraard een zuiver intentie. Dit is heel belangerijk voor moslimkinderen, want het is goed om al op een hele jonge leeftijd bewust te zijn van je identiteit.