De afgelopen weken verschenen er twee belangwekkende artikelen die mij raakten. Allereerst in Trouw van 7 januari een artikel van correspondent Remco Andersen over de Syrische imam en alim Muhammad Al Yaqoubi die maatschappelijke vraagstukken in zijn preken aan de orde stelt, en op 29 december een interview van Arwa Aburawa met drie vegetarische moslims op het weblog Green Prophet.
In december werd na langdurig aanhoudende droogte tijdens het gezamenlijke gebed in de moskeeën van Damascus het regengebed gehouden. Toen het de daaropvolgende dagen inderdaad overvloedig ging regenen, greep Al Yaqoubi de gelegenheid aan om zijn gehoor te informeren over de islamitische voorschriften voor een verantwoorde omgang met water. Hij deed dit niet alleen aan de hand van de bekende overlevering van Mohammed (vzmh) die zijn metgezel Saad bin abu Waqaas terechtwees toen hij zich kwistig met water waste aan de oever van een rivier (“zelfs als je bij een rivier bent moet je zuinig zijn”), maar hij gebruikt daarbij ook statistieken en gezond verstand.
Yaqoubi
“Er is een grote kloof tussen islamitische principes wat betreft omgang met de natuur en het gedrag van moslims vandaag” zegt Al Yaqoubi. “De islam is duidelijk in hoe de mens met zijn omgeving om moet gaan. Alles op aarde is geschapen door God en slechts aan de mens in bruikleen gegeven. Een goede moslim gebruikt niet meer natuurlijke hulpbronnen dan strikt noodzakelijk is, zodat er nog wat overblijft voor de mensen na hem. Wij hebben niet het recht om iets te vernietigen.”
Al Yaqoubi, die ook regelmatig in Zweden, Engeland, de VS en Zuid-Afrika is, preekt vaker over onderwerpen als correct internetgebruik en hoe je omgaat met corrupte ambtenaren. Op milieugebied maakt hij zich ernstige zorgen over de enorme luchtvervuiling in Damascus en waarschuwt hij de moskeegangers dat ze niet overal hun afval moeten neergooien. Gelukkig begint zijn manier om het geloof met dit soort alledaagse maatschappelijke problemen te verbinden in Syrië navolging te vinden. Het zou goed zijn als ook in Nederland meer over dit soort onderwerpen zou worden gepreekt.
Kan een moslim vegetariër zijn?
Volgens Arwa Aburawa, een Engelse freelance journaliste van Indiase afkomst, is dat een open deur. Toen zij als zestienjarige ontdekte hoe wreed er in de intensieve veehouderij met dieren wordt omgegaan besloot ze nooit meer vlees te eten. Inmiddels zijn haar familie en vrienden eraan gewend, maar nog regelmatig moet ze uitleggen waarom ze als moslim geen vlees eet. Om te laten zien dat zij niet de enige is, heeft ze drie moslims uit Jordanië, Nederland en Engeland gevraagd waarom zij geen vlees eten en hoe hun omgeving daarop reageert.
Munqeth Mehyar is directeur van Friends of the Earth Middle East in Jordanië. Zijn vegetarische levensstijl is niet religieus gemotiveerd. Voor hem hoeft niet iedereen vegetariër te worden, maar zou iedereen eens moeten overwegen of vlees nou echt wel zo nodig is. Hij heeft het wel moeilijk met het idee dat vlees eten in islamitische culturen als een must gezien wordt en dat bij degenen die dat niet doen wel een steekje los moet zitten.
Rianne ten Veen, een Nederlandse bekeerlinge die via Argentinië en België in Engeland belandde, is auteur van het boek ‘199 Ways to Please God’, waarin ze aan de hand van 199 religieuze teksten tips geeft om het milieu te sparen. Sinds ze weet hoe er in de intensieve veehouderij met dieren wordt omgesprongen (ze noemt dat non-fitrah) eet ze bijna geen vlees meer. Ze is wel zo praktisch ingesteld om vlees te accepteren als haar dat wordt aangeboden als ze ergens te gast is. Ze verbaast zich erover dat moslims zo weinig groenten eten, terwijl de koran toch heel uitgesproken is over de vele goede eigenschappen van groenten. “Lees eens hoe positief de koran over groenten spreekt (6:99, 6:141, 16:10-11, 50:9-11) en het consumeren van vlees aan voorwaarden verbindt (6:142)”, zegt ze. “Alle groenten zijn halal, per definitie, en de koran en ahadith vermelden de vele goede eigenschappen van groenten. Hoe komt het dan dat ze zo weinig worden geserveerd tijdens bijeenkomsten van moslims?”
Sumreen Sheikh, oprichter van de Vegetarian Muslims Group of Facebook noemt het vermijden van vlees “heel normaal en halal” en zou willen dat iedereen die regelmatig vlees eet eens bedenkt waar dat vlees vandaan komt, wat halal werkelijk betekent en of vlees uit de vee-industrie wel aan deze criteria voldoet.
Recept
Voor degenen die de smaak te pakken hebben hier een recept voor vegetarische couscous met limoen voor 4 tot 6 personen. (bron: www.greenprophet.com/2010/10/lemon-scented-couscous/)
2 eetlepels olijfolie
Sap van een hele limoen
2 eetlepels tomatenpuree
1 eetlepel paprikapoeder
1 eetlepel gemalen kaneel
1 theelepel gemalen kurkuma
1/4 – 1/2 theelepel cayenneschilfers naar smaak
4 tomaten in vieren gesneden
2 grof gesneden rode paprika’s
1/2 kop hele amandelen
1/2 kop gedroogde abrikozen in vieren gesneden
1 stukje gember ter grootte van een walnoot, geschild en fijn gesneden
2 twee dik gesneden courgettes
1 blik kikkererwten, uitgelekt en gewassen
2 teentjes fijngesneden knoflook
1 eetlepel honing of dadeljam
1 gesneden geconfijte limoen
Een handvol gesneden verse koriander
Verhit de olijfolie in een grote juspan. Voeg het limoensap, de tomatenpuree, paprikapoeder, kaneel, kurkuma, cayenne, tomaten en paprika onder voortdurend roeren toe. Zet de vlam laag en laat het gedurende een half uur zachtjes koken.
Voeg de amandelen, gedroogde abrikozen, gember en knoflook toe en roer het door. Laat het nog eens een kwartier op een laag vuur koken.
Voeg ten slotte de kikkererwten en courgette toe en laat het nog ca. tien minuten koken tot de courgette gaar is. Roer er de geconfijte limoen, honing en koriander vlak voor het opdienen door.
Bereid couscous volgens de instructies op de verpakking. Schep de groenten over de couscous en dien het geheel op.
8 Reacties op "Groene preken en vegetarische moslims"
As Plato (or possible Aesop) said, necessity is the mother of invention. Despite the almost total lack of research facilities (al-Azhar University’s Agriculture faculty and the Islamic University’s laboratories were bombed in 2009), a highly-educated population dealing with severely-restricted circumstances is a recipe for innovation. I have seen ever more elaborate (and waterproof) buildings constructed from compressed earth, with two small factories now producing cheaper and more durable blocks. I have visited a laboratory ”“ more of a kitchen, really ”“ where an organic pesticide (BT) is being produced so effectively that the owners sell it to municipalities for a tenth of the price it costs in Israel. That knocked mosquitoes on the head throughout Gaza; they are now working on producing the variant which attacks the dreaded tomato pest mentioned above (bane of my summer, and that of 3,500 tomato farmers).
Old taboos against using household waste water and sewerage for agriculture are disappearing as small-scale treatment plants become more common and water recycling techniques become safer and easier. Composting is increasingly widely practised, and small businesses are even able to make a modest profit from it. Households even in cities increasingly grow some of their own food, and urban agriculture techniques such as vertical gardening are being employed in densely-populated refugee camps. Small freshwater fish farms are springing up, connected to a neighbour’s irrigation systems to make use of the nutrient-rich water. Even at household level, experiments are being undertaken to combine the growing of fish with vegetables.
http://www.3quarksdaily.com/3quarksdaily/2011/01/growing-things-in-gaza.html#more
Beste Hendrik Jan,
Altijd als ik iets van jullie (Groene Moslims) lees of hoor, word ik ontzettend blij van binnen, en besef ik dat er nog een toekomst is voor de islam en moslims in Nederland. Het is Goddank niet alleen maar leeghoofderij dat welig tiert. Er izjn ook mensen die daadwerkelijk iets nuttigs met hun religie proberen te verwezenlijken.
Ga alsjeblieft door met deze da’wah!
Na de dioxine affaire vanuit Duitsland moeten we echt over na denken hoe we met de dieren omgaan. Die dieren werden met gif gevoerd..
..onderschrijft de reactie van Munir!
Ik sluit me aan bij Munir en Jeroen!
Was gisteren aan het afwassen, de kraan stond eigenlijk zoals altijd vrij wijd open, het water stroomde hard. Ineens moest ik aan dit stuk van Hendrik-Jan, de overlevering van onze Profeet vzmh en Al Yaqoubi denken.. Enkele seconden later liep het water meer druppelsgewijs..
Bedankt voor deze ‘reminder’. De kennis heb je (ik en velen), maar door je gemakzucht in het dagelijks leven wordt je steeds lakser in de uitoefening ervan.
Zie je Dreasca, het werkt! Daar ben ik blij om.
Gisteravond had ik een fantastische meeting met prachtige mensen in Arnhem (Presikhaaf) over allerlei duurzame intitiatieven van moslims of mensen met sympathie voor de multiculturele samenleving.
Geweldig dat deze onderwerpen nu ook in Nederland ter sprake komen. Ik ben al jaren bezig met het thema dierenrechten in de Islam. Ik ben zelf geen moslim maar wel veganist en ik vind de islam een interessante godsdienst. Islam is een van de weinige godsdiensten waarin regels bestaan over dierenrechten. Lees ook eens het boek ‘Animal Welfare in Islam’ geschreven door Basheer Ahmad Al-Hafiz Masry. En kijk eens op de website http://www.islamveg.com.
Trouwens, het lijkt me leuk als vegetarische moslims in Nederland zich eens echt zouden gaan organiseren en debatten en meetings gaan houden enzo. Dan ben ik zeker van de partij!