In deze reclame introduceert theeproducent Pickwick de nieuwe smaak Dutch Tea Blend op een manier die volgens sommigen niet door de beugel kan. Zo zijn er geen Suri’s, Anti’s, Chini’s, Cabo’s, Mocro’s, Joego’s, Polo’s, Indo’s en Turku’s in het filmpje te zien, maar slechts échte Hollanders. In het filmpje fietsen Hollandse types de kassen in om samen te werken aan een nieuwe Nederlandse thee die met een knipoog zou moeten refereren naar de glorietijden van de zeventiende eeuw.
Allochtonisch-Nederland denkt daar echter anders over én reageert hier en daar verbolgen. Een intellectuele Marokkaanse reageerder op maroc.nl uit middels een buitengewoon knap staaltje alliteratie zijn onvergenoegdheid:
Die kafirs zeggen erin dat ze Dutch Blend thee gaan maken met echte kafirHollanders. En vervolgens komen er alleen kafirblondjes die samen kafirthee gaan maken. Zijn wij dan geen Nederlanders? Samen met Surinamers (ik begin daarmee, omdat mn vriend Surinaams is), Spanjaarden, Turken, Italianen etc. etc.
Maar ook dé Turk is boos. Een Turkse reageerder, reageert op een Turks Forum, deels in het Turks, barmhartig en ‘zelfreflectief’ op deze scherpe observatie:
laatst zag ik deze reclame op tv, eerst vond ik het grappig. maar daarna ging ik nadenken, ‘echt hollands? let op de stukje waar de mevrouw zegt: ja dan maken de onze thee met alleen ‘echte nederlanders’ en dan zie stroom van ‘echte nederlanders’ in die fabriek, echt alleen maar kaaskoppen zie je naar binnen gaan. ligt het aan mij of is dat niet racistisch? ik bedoel resmen diyorki: yabancilar ellemesin, hollandalilar ellesin!!
Mensen. Er is helemaal geen reden om grammoedig te zijn. Ik kreeg langzamerhand namelijk het vermoeden dat Neerlands marketeers in de veronderstelling waren dat er in elke reclame minimaal één vervelende allochtoon hoorde te zitten. Ik ben daarom blij dat er nu eens een keer van wordt afgeweken en men voor de verandering het Germaanse type uit de gouwe ouwe doos haalt. En alleen al om die reden mag deze reclame genomineerd worden voor een Gouden Loekie in de categorie: Beste Reclame Zonder Irritante Allochtonen
Aan alle klagers die vooral heel erg boos wensen te blijven, adviseer ik om Pickwick producten voor eens en altijd te boycotten. Inclusief de smaken Turkish Apple en Minty Morocco.
30 Reacties op "Pickwick, alleen voor echte Nederlanders"
Ik dacht dat er wel een excuus allochtoon in zat. Als personeelslid.
Indrukwekkend hoe lang mensen kunnen nadenken over reclames. In ieder geval, Pickwick was jullie al een stap voor en in de reclame zitten: 1 Turkse medewerker die ‘collega’ wordt genoemd door het prototype mannelijke Hollander, 2 Zweden, 1 Engelse vrouw, 3 Nederlanders en 1 Belg.
Of dachten jullie dat het allemaal Nederlanders waren omdat ze blank zijn? Foei!
Ik vond em juist wel leuk, mijn stem heb je alvast voor de Loekie.
Aleksei hoe kom je aan die aantallen? Van Pickwick zelf?
De Turk herkende ik ook, maar hoe zie jij wie de Zweed, Nederlander, Engelse of Belg is? (just curious)
Er hoeven geen allochtonen in iedere reclame te zitten. Waarom zou dat zo moeten zijn? Dat is mijn probleem dan ook niet wat betreft dit spotje… Het is meer dat het inspeelt op de groeiende trots op allerlei kneuterigheden. Thee van eigen bodem, Hollandsche vla, dat soort onzin.
Dit soort commercials is gericht op een soort Nederlander dat ik het liefst op generlei wijze terugzie in de media; de kleinburger. Het soort Nederlander dat vecht om strooizout, woest wordt om een stoep die niet sneeuwvrij is gemaakt en het liefst terug zou willen naar de homogenen jaren ’50, toen je nog geen allochtonen had en de zijscheidingen nog onberispelijk waren.
Alle 3 de medewerkers zouden zo maar allochtoon kunnen zijn. Zou mij niet verbazen dat wij hier met een mooie Nederlandse vrouw van Turkse afkomst van doen hebben, die uiteraard uitstekend haar moederstaal Nederlands praat.
Dus veel Nederlander van allochtone afkomst zouden zich hier ook in kunnen herkennen!!
U wilt toch niet dat in een spotje het vooroordeel belicht wordt dat alle allochtonen gebrekkig Nederlands spreken en waarvan de vrouwen uiteraard een hoofddoek dragen. Foei!!
Ja er zit gewoon een allochtoon in die reclame, die zichzelf verraadt met de tekst:
“Echte Hollandsche thee”
Maar ik had liever inderdaad een zwarte kop en een hoofddoekje tussen de mensen gezien die de nieuwe Dutch blend mochten helpen bepalen.
Zou me niet verbazen als het idee ontstaan is na de succesvolle postercampagne van Al Nisa in juni van dit jaar, waarbij op één vd posters een (blonde) moslimdame staat met daaronder de tekst ‘kopje thee in de moskee?’
‘ik bedoel resmen diyorki: yabancilar ellemesin, hollandalilar ellesin!!’
Vertaling?
@dreasca: ik ken ze persoonlijk.
Nee natuurlijk niet, ik zei maar wat. Hoe moet ik aan hun kop zien wat voor paspoort ze hebben? Maar als je reclame maakt voor ‘authentieke Turkse koffie’ ga je toch ook geen roodharige sproetenkop de koffie laten malen? Tegenwoordig wonen er daar redelijk wat van in Turkije maar niet in de periode waarnaar je verwijst als je het hebt over authentiek…
Er woonden geen Turken, Marokkanen, Surinamers, etc. in Nederland toen ze die domme thee dronken en het gaat toch om dat ze een product van vroeger weer ’terugbrengen’. Hoe moet een kind van een in de jaren 70 geimmigreerde Turk nou weten hoe traditionele Nederlandse hopjesvla proeft die oma vroeger maakte? Hun oma vouwde verdomme rijst in wijnbladeren… je gaat toch ook niet mijn bleke kop op een reclameposter voor ’traditionele Turkse Sarma’ zetten…
En het mooiste nog.. dit artikel uit de mond van iemand die in zijn vorige artikel zich nog zo druk zat te maken over dat Nederlanders (hij bedoelde die keer wel alleen de blanke!) zich bezig houden met onzin ipv met armoede en echte problemen.. Ironie?
Ik hoor inderdaad een Turks accent bij die jongen. Pickwick speelt kennelijk subtiel in op dit soort discussies.
Net als je denkt dat hij er kennelijk vanzelfsprekend bij hoort, wordt hij aangesproken met het afstandelijke “collega”.
Het is voor het eerst, dat ik zoveel Hollanders in de kas zie. ;)
(regie aanwijzingen bij de gesproken tekst…)
De Turkse collega is de enige die uitvoerend werk doet. Hij luistert beleefd. Zijn vrouwelijke collega stelt de intelligente vraag; zijn chef legt uit. Hij zelf wordt door een vriendelijke, blonde reus bijna dwingend verteld hoe het zit; namelijk, dat de Hollandse thee lekker is.
De Turkse collega doet mee, maar past zich aan en blijft onderdanig.
Nee, dan de supermarkt reclame waar de zwarte knul wordt opgevoerd in Zeeuws Meisje dracht. Hij is niet gevaarlijk, want ontmand en Hollands gemaakt.
Zo, blijven de klanten wel komen. Toch?
we kunnen meer van dit soort Hollandse producten verwachten. ook producten van eigen bodem. dat verkoopt nu eenmaal lekker op dit moment. het is in navolging van de amerikanen die in de crisis ook eigen producten gingen stimuleren.
bv. melk en kaas die van onze eigen koeien komen.
http://www.campina.nl/fun-and-downloads/commercials/nieuwe-melk-arabisch.aspx of valt dit onder islamisering?
Echte Hollandse thee die niet eens uit Nederland komt, bij een merk dat geen Nederlandse naam heeft.
En de beelden die deze reclame oproept zijn zwaar-niet-goed voor de verkoop: kijk al die Nederlanders in die kas met hun handen aan de blaadjes zitten!!! Iedereen weet toch dat ze hun handen niet wassen na het plasen!!! Tolliehanden, tolliethee.
Voor mij is “kafirthee” nu al favoriet voor woord van het jaar…
Er is ook Campina Turks en Fries. Nu nog Limburgs en Papiaments!
Jij hebt ‘m door Abdelkarim! :-)
QUOTE
De Turkse collega is de enige die uitvoerend werk doet. Hij luistert beleefd. Zijn vrouwelijke collega stelt de intelligente vraag; zijn chef legt uit. Hij zelf wordt door een vriendelijke, blonde reus bijna dwingend verteld hoe het zit; namelijk, dat de Hollandse thee lekker is.
De Turkse collega doet mee, maar past zich aan en blijft onderdanig.
QUOTE
Wat doet de Belg in het filmpje:)?
Ben echt benieuwd…:)
belg (met hoofddoek)
DaarIzzyWeer: Iedereen weet toch dat ze (de hollanders sic) hun handen niet wassen na het plasen!!! Tolliehanden, tolliethee.
Mag ik mijn tollie aan iedereen laten zien om te bewijzen dat ik een man ben?
(in bekeerlingen in één Ummah)
Ah, nu begrijp ik je. Tollie is een samenstelling van Tokkie en Lolly.
Vervang 3 uitroeptekens door één s
en je bent bijna een Hollander.
Spannend! Kopje thee samen?
Aha, dus dit mag niet van de allochtonen… Dat is rascistisch en discriminerend ! Jaja, dus in iedere commercial dient een allochtoon zijn opwachting te maken anders is de kafir in overtreding …?
Laat je eens even nakijken zeg!
De oorspronkelijke bewoners zijn de nederlanders die 10.000 jaar geleden met de komst van het klokbekervolk de Rijn overstaken om zich hier permanent te vestigen. Dit is ons land en we wonen hier met nog 15 miljoen andere kafirs.
De allochtonen kwamen hier 50 jaar geleden naar toe, hebben de grootste mond, zien niets in de westerse cultuur cq beschaving, verwerpen alles wat de islam ook maar enigszins kritisch benaderd, weigeren concessies te doen op het gebied van assimilatie en weigeren op te treden tegen hun ontspoorde achterban.
Vind je het gek dat je dan niet mee mag doen in een “thee-reclame”…
Ik mis hier de knipoog…
@ Pieter
[i]Jij[/i] mist de knipoog?
Een prehistorisch feit: Klokbekervolk 10,000 jaar geleden?!? Begin 3e millenium v.Chr. zul je bedoelen. Permanent vestigen? Het eerste wat ze deden is door reizen naar de rest van westelijk Europa.
Een genetisch feit: ons DNA is hartstikke multi-cultureel. Het Nederlandse ras bestaat niet. WÃj zitten hier niet vanaf 3000 v.Chr., want [i]wij[/i] bestaan helemaal niet.
Alison: wij (het Nederlandse ras)bestaan helemaal niet.
maar WIJ blijven wel hier……….
Wat is een kafir?
Gaaap, get a hobby everyone. praat over zaken die er echt toe doen. …een pakje thee, er niet bij horen, zijn jullie het dan nog steeds niet gewend?
autochtonen blijven autochtoon, allochtonen blijven allochtonen. Het verschil is er en zal de komende 50 jaar zeker niet veranderen.
We must agree to be different!
So echt he, get a life!
er zit een verborgen doch een duidelijke boodschap voor de ”echte Hollanders”
Here is a nice quote from an informative piece, by the anthropologist Martijn de Koning, on the Dutch nationalism in various TV commercials:
“Michael Billig coined the term ”˜banal nationalism”˜ to direct our attention to the ways nationalism is quietly, invisibly and continuously reproduced in daily life rather then being overtly expressed. The idea of the nation is reproduced in ”˜mundane’, ”˜routine’ and often ”˜unnoticed’ ways. Banal nationalism can be harmless but it can also provide political entrepeneurs with the foundation to mobilize people and to turn this seemingly harmless nationalism into a frenzy; it is the simplicity and pervasiveness that gives banal nationalism its power.”
To read further:
http://religionresearch.org/martijn/2011/01/17/dutch-blend-islam-race-nationalism-and-buying-local-in-the-netherlands/
Blanken kunnen beter leren dan zwarten. Hoe zou dat komen? …….zal allemaal best maar hoe verklaar je dan dat Asiaten weer beter kunnen leren dan blanken?
Mooie docu over rascisme.
http://kitmantv.blogspot.com/2010/05/conversation-about-race-extras.html
de probleem is dat ik die in zuid holland ben geboren van antilliaanse afkomst is niet word gezien als echte hollander!!!!! ik ben onderdeel van dit samenleving dus hoor ik er bij, dit reclame creeert een scheiding die niet/NOOIT zou mogen zijn!!!
we zijn al 3 generaties verder en we worden nog steeds weg gezet als allochtonen en niet als Nederlanders!! dit is DE grootste fout!!!! want wie zijn dan die echte hollanderes dan??? ik dus niet!!!hoe kan dat nou ik ben toch hier geboren!!dit is toch fout!!!
Voor zover ik weet bestaat er geen nederlandse thee,dus zoiets als ‘dutch tea’ is wel een misleidend naam dat niet op waarheid gebasseerd is, Thee is een tropische plant, dat alleen in warme vochtige tropische landschap kan groeien. Zover ik weet zijn er nooit theeplantages geweest in Nederland.
Wees blij dat allochtonen niet schuldig zijn aan het ‘op verzinsels beruste uitspraken’ :D
Heb je ook gechecked hoeveel ‘allochtonen’ zich uberhaupt hadden aangemeld voor de actie om de nieuwe thee te ontwerpen? Waarom zouden ze dan wel in de reclame terug moeten komen..?
Waarom wordt Hollands en Hollander toch steeds als een soort overtreffende trap voor Nederlands en Nederlander gebruikt. Voor ons Friezen, Groningers, Drenten, Twenten, Brabanders, Limburgers etc is een Hollander een westerling, en dat is bepaald niet altijd een compliment, soms zelfs een scheldwoord. Wij zijn Nederlanders en hechten aan onze regionale identiteit, zonder afscheidingsneigingen.