Voorpagina Media

Pickwick, alleen voor echte Nederlanders

In deze reclame introduceert theeproducent Pickwick de nieuwe smaak Dutch Tea Blend op een manier die volgens sommigen niet door de beugel kan. Zo zijn er geen Suri’s, Anti’s, Chini’s, Cabo’s, Mocro’s, Joego’s, Polo’s, Indo’s en Turku’s in het filmpje te zien, maar slechts échte Hollanders. In het filmpje fietsen Hollandse types de kassen in om samen te werken aan een nieuwe Nederlandse thee die met een knipoog zou moeten refereren naar de glorietijden van de zeventiende eeuw.

Allochtonisch-Nederland denkt daar echter anders over én reageert hier en daar verbolgen. Een intellectuele Marokkaanse reageerder op maroc.nl uit middels een buitengewoon knap staaltje alliteratie zijn onvergenoegdheid:

Die kafirs zeggen erin dat ze Dutch Blend thee gaan maken met echte kafirHollanders. En vervolgens komen er alleen kafirblondjes die samen kafirthee gaan maken. Zijn wij dan geen Nederlanders? Samen met Surinamers (ik begin daarmee, omdat mn vriend Surinaams is), Spanjaarden, Turken, Italianen etc. etc.

Maar ook dé Turk is boos. Een Turkse reageerder, reageert op een Turks Forum, deels in het Turks, barmhartig en ‘zelfreflectief’ op deze scherpe observatie:

laatst zag ik deze reclame op tv, eerst vond ik het grappig. maar daarna ging ik nadenken, ‘echt hollands? let op de stukje waar de mevrouw zegt: ja dan maken de onze thee met alleen ‘echte nederlanders’ en dan zie stroom van ‘echte nederlanders’ in die fabriek, echt alleen maar kaaskoppen zie je naar binnen gaan. ligt het aan mij of is dat niet racistisch? ik bedoel resmen diyorki: yabancilar ellemesin, hollandalilar ellesin!!

Mensen. Er is helemaal geen reden om grammoedig te zijn. Ik kreeg langzamerhand namelijk het vermoeden dat Neerlands marketeers in de veronderstelling waren dat er in elke reclame minimaal één vervelende allochtoon hoorde te zitten. Ik ben daarom blij dat er nu eens een keer van wordt afgeweken en men voor de verandering het Germaanse type uit de gouwe ouwe doos haalt. En alleen al om die reden mag deze reclame genomineerd worden voor een Gouden Loekie in de categorie: Beste Reclame Zonder Irritante Allochtonen

Aan alle klagers die vooral heel erg boos wensen te blijven, adviseer ik om Pickwick producten voor eens en altijd te boycotten. Inclusief de smaken Turkish Apple en Minty Morocco.

Abdelkarim. Voormalig hoofdredacteur van Wijblijvenhier.nl. Documentairemaker. Is geboren in de Zeeuwse contreien en wist al op vroege leeftijd dat het boerenleven niet voor hem was weggelegd. Hij besloot om zijn hooivork aan de wilgen te hangen, de koeien vaarwel te zeggen en zijn geluk te beproeven in Rotterdam. Hij studeerde Nieuwe Media aan de Universiteit van Amsterdam, was als journalist werkzaam bij de VARA, columnist voor KRO Hemelbestormers en Joop.nl, praat graag tegen vreemden, schaamt zich slechts voor zijn tenen en hoopt dat zijn levensmotto ooit de geschiedenisboeken ingaat: "Als je een geit een jurk cadeau geeft, weet je nooit wat er gebeurt"

Lees andere stukken van Abdelkarim