Op vrijdag 26 september 2014 begon de maand Dhu l-Hidzja. Om precies te zijn op donderdagavond na zonsondergang, aangezien een nieuwe dag volgens de islamitische tijdrekening na zonsondergang begint. Dit werd dan ook keurig bekend gemaakt door het Marokkaanse Ministerie van Religieuze Zaken.
Marokko is een van de weinige islamitische landen waar men consequent volgens de sunnah het begin van elke maand van de islamitische kalender bepaalt. Dus niet alleen voor het begin van de Ramadan, Shawwal, Dhu l-Hidzja en Muharram – maar voor alle maanden.
Wanneer men de astronomische data legt naast de aankondigingen van de nieuwe maand door het Marokkaanse Ministerie van Religieuze Zaken, dan valt op dat deze precies overeenkomen met elkaar. Elke maand begint precies op de avond dat de nieuwe maan zichtbaar is in Marokko, en anders wordt de voorgaande maand volgemaakt. Dat wil zeggen dat die maand dan 30 dagen heeft. Bij de berekende maankalender gaat men uit van de dag waarop de nieuwe maan “geboren” wordt zoals gehanteerd door Diyanet. In een eerdere stuk heb ik betoogd dat beide methoden te verdedigen zijn, mits men zich daar consequent aan houdt, en het publiek precies laat weten welke methode er is gehanteerd.
Nu is er een land dat zegt voor de bovengenoemde vier maanden hetzelfde te doen als Marokko. Maar wanneer men de astronomische data erbij haalt, dan kan men snel concluderen dat het land gewoon een berekende maankalender hanteert voor alle maanden.
Zoals men kan zien, was in de gehele islamitische wereld niet mogelijk om op woensdagavond 24 september de nieuwe maan te zien. Ook niet op het Arabisch schiereiland! Pas de volgende dag, donderdag 25 september, was dat mogelijk, zij het niet overal met het naakte oog en zelfs niet met optische middelen:
Op de kaart is te zien dat het Indiaas subcontinent in het blauw is gekleurd; dit betekent dat de nieuwe maan alleen daar met het blote oog te zien was onder perfecte atmosferische omstandigheden. Vandaar dat in de volgende vier landen: Pakistan, India, Bangladesh en Sri Lanka – Dhu l-Hidjza – begint op vrijdagavond met het volmaken van de voorgaande maand tot 30 dagen. Dat betekent dat ruim 500 miljoen moslims pas op maandag 6 oktober het offerfeest zullen vieren. Als wij in Nederland de sunnah zouden volgen betreffende de kalender, dan zouden wij ook op maandag het offerfeest moeten houden. Nog eens 350 miljoen moslims: Indonesië, Marokko, Maleisië, Iran zullen het offerfeest vieren op zondag 5 oktober. Allen op basis van zichtbaarheid of het volmaken van de voorgaande maand tot 30 dagen.
De vraag rijst nu: hoe kunnen de Sauds dan beweren iets gezien te hebben wat astronomisch onmogelijk is (zelfs Saudische astronomen tonen dit aan)? En waarom doen ze dat elke keer weer? En waarom volgen veel moslims in Nederland klakkeloos deze lui, terwijl jaar in jaar uit bewezen is dat ze de boel belazeren? Wordt het niet eens tijd dat wij deze lui boycotten?
Eén reactie op "De maand Dhu l-Hidzja: hoe wordt deze bepaald?"
Wat betreft het islamitsche gedeelte, houd ik me buiten de discussie. Ik ben geen moslim en welk land gevolgd wordt, interesseert me niet.
Maar de schrijver maakt wel een fout die mogelijk invloed heeft op zijn conclusie. Het kaartje gaat uit van de werkelijke astronomische tijd, terwijl ieder land zijn eigen officiele tijd heeft die significant kan verschillen en bovendien niet gelijk is over het jaar. In Nederland scheelt dit in de zomer liefst 1 uur en 40 minuten.
Nu heb je in Saudi Arabie geen zomertijd en voor zover ik kan zien verschilt de astronomische tijd ook niet veel met de officiele, dus de autur kan gelijk hebben.
Meer informatie: http://moonsighting.com/faq_ms.html