Dit keer geen treinreis voor mij, maar zal daar beginnen waar Faisal geëindigd is.
Stichting Vangnet, wie het onmogelijk gemaakt is om hetgeen te doen waar zij voor staan binnen Moskee Badr te Amsterdam. Dit omdat ze vinden dat een Moskee er alleen maar is om in te bidden.
Wat een onzin!
Laten we daar beginnen waar het allemaal begonnen is, de tijd van de profeet (vzmh). De moskee was een centrale ontmoetingsplaats voor iedereen, waar niet alleen gebeden werd. Het werd ook gebruikt om te vergaderen, bijeenkomsten, lezingen werden er gehouden er werd zelfs gefeest in de moskee. En de moskee was er ook vrouwen, er was zelfs geen aparte vleugel voor de vrouwen.
Als ik een doorsnee autochtoon zou zijn en weinig heb met de Islam, behalve het nieuws op tv. zal ik maar tot een conclusie kunnen komen. De vrouw wordt onderdrukt binnen de Islam.
Gelukkig gebeurt dit niet overal, en is dit slechts een klein voorbeeld. Er zijn tal voorbeelden van vrouw vriendelijke moskeeën.
Moskee El Islam te Den Haag heeft Al Manaar meisjesvereniging in zijn midden gesloten sinds 1998.Er worden tal van activiteiten georganiseerd; lezingen, debatten, rondeleidingen en ga zo maar door. Dit door en voor meisjes. Tot de dag van vandaag vertelt het bestuur van de moske vol trots dat zij een meisjesvereniging hebben in de moskee.
Goede voorbeelden zijn er wel, maar helaas minder zichtbaar.
13 Reacties op "De leuke kanten"
Voor mensen die zo graag willen dat Islaam zich aanpast aan plaatselijke tradities en gewoontes . Ook de “status aparte ” van de vrouw is gekomen door aanpassing . Voordat de Turken de macht overnamen in Damascus hadden de religieuse scholen daar net zoveel vrouwen als mannen studeren . Na hun machtsovername en bekering tot Islaam vonden zij als machthebbers het nutteloos dat vrouwen studeerde en hebben zij dat dus “aangepast ” bij hun verdere verovering van de Islamitische wereld hebben ze die “aanpassing” ook verder verbreid .
Dit is nou echt een goed voorbeeld! Precies zoals het hoort.
Het zijn [vaak] onwetende mannen die claimen dat de moskee alleen een plek is om te bidden, bang dat ze van hun territorium worden verstoten. Zucht…
Precies! Was het niet Aisha (ra), een v d vrouwen v d Profeet (vzmh), die zelfs les gaf in de moskee. Ook aan mannen.
Ach Sidi Nordin , wat de positie van vrouwen betreft regeert bij ons Moslims de
S.S.S (Society for Selective Sunnah ) ook weer zo’n aanpassing aan plaatselijke gewoontes , isdaar oooooit iets goeds uit voorgekomen ???
Dat kan misschien zo zijn, dat weet ik niet, Allahoe A3lam, ben geen geleerde, was ook geen getuige. Ik ben alleen nieuwsgierig,
dus vraag ik mij af, als Moeder Aicha ra les gaf in de moskee, en ook aan mannen, hoe deed ze dat dan? Openlijk zodat alle mannen haar konden zien, had ze daarbij een hijaab of een burqa aan? Of praatte ze van achter een scheiding, zodat geen enkele man haar kon zien? Kan je mij daar meer over vertellen Nordin? En kan je mij bronnen geven van jou bevindingen?
Mvr Outmany typt :
En de moskee was er ook vrouwen, er was zelfs geen aparte vleugel voor de vrouwen.
Maar hoe ging het dan, gingen de mannen en vrouwen in dezelfde ingang op hetzelfde tijdstip naar binnen of waren er aparte deuren voor beide geslachten?
En eenmaal binnen, deden de mannen en vrouwen dan alsof ze niks van elkaars bestaan afwisten? Met andere woorden, niet kijken naar elkaar, gewoon naar de grond kijken en vechten tegen je nafs en proberen je te concenteren op de salaat?
Werden de mannen in de tijd van de Profeet Mohammed (vrede zij met hem) meer of minder geconfronteerd met vrouwelijk schoon, zoals hedendaags in het dagelijkse leven, bijv reclameborden etc.
Met andere woorden, hebben de mannen van tegenwoordig meer te maken met vrouwelijk-schoonheid “geweld”, dan toen.
Was hun imaan zo ie zo niet mijlen hoger (kilometers hoger) dan de die de mannen van nu bezitten? Ik bedoel, De Profeet Mohammed (vrede zij met hem), zijn aanwezigheid zorgde voor een andere realiteit. Ook de Sahaba ra en de tabie3ien enzovoorts zorgde hiervoor, en anno 1426 (2005-2006) is de imaan sterkte toch zeer zwak in vergelijking met toen…?
Vraagt deze tijd gewoon niet om een extra bescherming voor beide geslachten om je meer op de salaat te kunnen concenteren?
Ik bedoel, vroeger in de tijd van de Profeet Mohammed (vrede zij met hem) had je geen meisjes met naveltruitjes etc in de klas, levi’s 501 jeans met Ipod zak.
Ze groeiden niet op met de beelden van dat meisje van dat liedje “oeps ik heb het weer gedaan” en voor degene van mijn generatie “ik ben een materiele meisje” (ik krijg die beat nooit meer van mijn leven uit mijn hoofd).
Eist deze tijd niet een andere indeling, een ruimte waarin jongens geen enkel meisje hoeven te zien tijdens het bidden? Even los zijn van al dat vrouwelijk van tegenwoordig, dat innerlijk gevecht tegen je hormonen even niet?
Thuis kan het niet, je doet je speelstation aan en de eerste de beste vechtspel heeft een vrouw die mooier is dan een echte vrouw. Of je moet geen computerspelletjes meer spelen en geen tv meer moeten kijken, geen magazine’s meer moeten lezen,vooraaaal geen internet (ja jongens). Dan is thuis een veilige haven.
Daar komt nog bij, vroeger in de tijd van de Profeet Mohammed (vrede zij met hem) trouwden de mannen vrij vroeg, niet zoals nu. Er waren toen voorzieningen om dit te regelen.
Dus een maatschappij waarin je niet zo sterk werd blootgesteld aan vrouwelijk schoon , plus de Profeet Mohammed (vrede zij met hem) of andere heiligen in je aanwezigheid, plus dat je vroeg kon trouwen en je bruidschat niet meer hoefde te bedragen dan het reciteren van een stuk van de Quran, en ga zo maar door.
Ik begrijp heel goed, dat vrouwen tegenwoordig ook graag in dezelfde bidruimte willen als mannen. Wat ik niet begrijp is, dat mannen van nu eigenlijk niet in dezelfde bidruimte willen met vrouwen.
“Daar zit ze dan, de mooie prachtige brunette, waar je verliefd op bent, ze zit rechts achter in de klas bij biologie en rechts achter in de zaal van de moskee.
Ik heb weinig geld, 16 uur vakkenvullen per week, en ook geen huis, alleen een redelijke grote eigen kamer met internet en speelstation 2, de Xdoos vind ik maar niks.
Zal ik na het gebed aan haar vader vragen of ik met haar mag trouwen, ik ken 40 suras uit mijn hoofd. De Imam kan het huwelijk voltrekken. Ze trekt bij mij in.
Onze ouders kunnen voor ons zorgen, totdat we beide gestudeerd hebben.
Gelukkig hebben mensen veel begrip.”
Mannen zijn bang (ik niet trouwens) of het terecht is of onterecht, dat weet ik niet. Ben daar nog niet over uit, misschien kunnen jullie me helpen door de bovenstaande vragen te beantwoorden, kom met voor of tegen-argumenten. En aub geen emotionele discussie. Vind het prachtig als mensen hun mening ook kunnen onderbouwen.
Houston! This isn’t the planet of the apes anymore, the invasion of the women has already begun! We lost control!
-over-
Q
Beste Q, ik ben ook als moslimjongere vaak omringd door vrouwen op m’n werk, school of gemengde bijeenkomsten van (islamitische) verenigingen. En ik heb tot nu toe niet meegemaakt dat iemand zich niet kon inhouden en een dame aanviel.
Misschien ligt het wel aan je zelf.
Zo’n open moskee als Khadija beschrijft, is dan ook heel mooi en erg nodig. Ik denk dat de mensen daar met een andere intentie komen dan dat jij denkt.
beste Salah,
Had ik het over inhouden of dames aanvallen?
Ik had het over gevoelens, niet over beestengedrag.
Wat versta jij onder een open moskee?
zelfde ingang etc..
Wat is eigenlijk een open moskee? Ik heb hier nog geen goede definitie van gelezen.
Alleen oppervlakkig wat trefwoorden als bijeenkomst, lezingen, feesten etc.
Diep het wat meer uit, hoe werd het georganiseerd, of was het gewoon “open” zoals het woordje betekent.
Dat je gewoon als man naast een andermans vrouw kon zitten en met haar kan babbelen onder het genot van een kamillethee?
Of tijdens lezingen gewoon naast een dame zitten. No spang?
En hoe ging het feesten bijvoorbeeld, een blik en een glimlachje aan je getrouwde buurvrouw tijdens die heupmove?
Of zijn er geen jongens en mannen aanwezig tijdens die feesten?
En waarom willen mensen eigenlijk feesten?
(deze hoort eigenlijk niet binnen dit verhaal)
Ik ben zelf meer een voor dan dan tegenstander, als je mijn verhaal goed leest Salah, ik trek eigenlijk geen partij, ik belicht alleen een kant van het verhaal. Dat doe ik zodat er wat dieper uitgelegd kan worden wat oppervlakkig in het verhaal van mvr Outmany staat.
Als ik geen moslim zou zijn en haar verhaal namelijk lees, dan zou ik denken, nou jaaa, je mag zelfs feesten met elkaar, en met elkaar vergaderen, bijeenkomen, gezellig thee met elkaar drinken, net als wij (niet-moslims dus) dat ook doen.
Jippie.
Of is er een verschil in het interpreteren van het woordje “open” bij moslims en niet-moslims.
dus Salah, komt met wat diepers als:
Misschien ligt het wel aan jezelf.
Dat is een emotionele reactie, en probeer die te vermijden zoals ik dat in mijn eerste tekst typte.
Elke moskee moet jongens en meisjes de gelegenheid geven zichzelf evenredig te kunnen ontwikkelen. Meisjes of vrouwen buiten de moskee houden kan in mijn ogen niet. Alleen de vorm, kan iemand mij daar wat over vertellen?
Want ik denk dat “open” zoals hierboven gezegd word, niet “open” is volgens de westerse gedachtegang.
Q
Dit is iets wat ik – als niet-moslim – nou totaal niet begrijp.
Q schrijft: >>>”Eist deze tijd niet een andere indeling, een ruimte waarin jongens geen enkel meisje hoeven te zien tijdens het bidden? Even los zijn van al dat vrouwelijk van tegenwoordig, dat innerlijk gevecht tegen je hormonen even niet?”
<<< Excuseer, maar is dit niet de grootste flauwekul aller tijden? Waarom moet een MOSLIM gevrijwaard worden van z'n opspelige hormonen? Denk je dat niet-moslims niet precies dezelfde gevoelens hebben? Zelfbeheersing - dat is het woord. Ik geloof in alle oprechtheid dat moslims een veel betere naam zouden krijgen als ze een beetje meer zelfbeheersing zouden tonen.
je begrijpt niet dat mannelijke pubers last hebben van hun hormonen en daardoor automatisch rare gevoelens van binnen krijgen bij meisjes, zodat concentratie moeilijker word?
OK.
Het onderstaande is slechts een soort vraag-stelling het is zeker niet mijn mening:
“Eist deze tijd niet een andere indeling, een ruimte waarin jongens geen enkel meisje hoeven te zien tijdens het bidden? Even los zijn van al dat vrouwelijk van tegenwoordig, dat innerlijk gevecht tegen je hormonen even niet?”
Ik heb al gezegd dat ik geen mening heb omtrent dit onderwerp, wat ik tracht te doen is het onderwerp te benaderen via de tijdsgeest. Als de Profeet Mohammed (vrede zij met hem) geen wand tussen de mannen en vrouwen in de moskee had (wat ik niet weet), dan nu ook niet vind ik. Ik houd mij aan de mening van de Profeet Mohammed (vrede zij met hem).
Alleen…. de tijd is wel anders dan toen. En misschien dwingt deze tijd wel een bepaald vluchtgedrag bij bepaalde mensen, even weg kunnen vluchten van de consumptiemaatschappij, waarin je als man vaak met vrouwelijk schoon geconfronteerd word. De bilboards langs de snelwegen bijvoorbeeld. Zelfs als je met 120 per uur rijd moet je eraan geloven.
Nogmaals het is slechts een stelling, niet mijn mening.
Dus nogmaals, ik ga voor de manier van de Profeet Mohammed (vrede zij met hem), maar je moet ook kunnen inleven in het gedrag van een ander, ook al ben je het niet eens met hem of haar.
Dingen roepen als : Wat een onzin!
daar creer je ook geen bruggen mee.
Ik zou zeggen, ga naar die desbetreffende Moskee, zeg dat je van wijblijvennhier.nl bent en dat je ze wilt interviewen en dat je hun kant van het verhaal wilt horen, en dan pas je mening geven hier over het hoe en waarom van die Moskee.
Of misschien heb je dat al gedaan.
Allahoe A3lam.
Vrede.
Q
ik vind het een beetje dubbelzinnig allemaal wat je schrijft, durf gewoon voor je mening uit te komen en zeg wat je vindt, en niet verbergen achter “het is maar een stelling”
Dat hele vrouw/man gedoe komt me de keel uit. Wil je geen vrouw zien, blijf thuis, sluit je op. Die mannen hebben het recht niet de vrouwen uit de moskee te sturen, zoals men zegt het is “gods huis”en god is er voor iedereen en niet alleen voor de mannen.
Ik vind het juist beter dat de vrouwen vanuit een moskee opereren, omdat het een vertrouwelijke omgeving is, ook voor ouders.
Dank je,
Ik kom op voor de rechten van de vrouw en dan krijg ik te horen (te lezen) dat ik dubbelzinnig ben.
De dubbelzinnigheid komt misschien omdat ik een ander probeer te begrijpen, begrijpen hoeft niet te betekenen dat ik het ook met hem of haar eens ben.
En inderdaad ze (wie dat ook mag zijn)hebben het recht niet om vrouwen de moskee uit te sturen. Moskee is evengoed voor vrouwen als voor mannen, vind ik.
Alleen de vraag is, waarom zijn ze eruit gestuurd? Hoezo dat gedrag ineens? Is men bang? Of weet men niet beter. Is er sprake van onwetendheid? Voelen ze zich misschien door vrouwen bedreigd (zie mijn eerder post). Hebben ze een “hier even niet” houding? Ik hoor alleen dat ze fout zijn en dat is het. Jammer vind ik dat.
Door ze te begrijpen kan je er wat aan doen. Wat zijn hun beweegredenen, misschien kan iemand ze met argumenten overhalen door bijvoorbeeld een serie van regels op te stellen waar beide partijen mee kunnen leven, of misschien niet lukt dat ook niet.
Door te zeggen dat het onzin is en dat er genoeg andere goede Moskeeen zijn, maakt niet dat ze gaan veranderen.
Of misschien wel.
Dubbelzinnig he?
Vrede.
Q
Salam,
Ik vind dit een leuk stukje. Jammer inderdaad dat er vanuit de moskee nog niet voldoende wordt gedaan aan bestaande misstanden en ook om jongeren te betrekken.
Mijn ervaring is dat de moskee vaak helaas niet veel meer dan een verkapt theekransje voor oudere mensen is waar weinig vanuitgaat. Dat mensen de moskee ook als ontmoetingsplaats willen gebruiken, ok.
Maar zodra er ook jongeren in het bestuur willen komen, of er, zoals in dit voorbeeld, opvang georganiseerd wordt, of er wordt voorgesteld de preek in het Nederlands te vertalen, is het ineens een probleem.
De moskee is voor iedereen, niet alleen voor ouderen en het wordt tijd dat men meer met de tijd meegaat.
Gelukkig worden er al op verschillende plekken lezingen in het Nederlands, debatten etc. georganiseerd, maar inderdaad nog veel te weinig.