Voorpagina Maatschappelijk

Blijf van mijn snikkel af

Sharah Mak stelt op Joop.nl (d.d. 10 november 2014) de retorische vraag: Zijn besneden mannen slechtere minnaars? Haar artikel is het zoveelste op rij de afgelopen jaren, waarin dit vermeende ‘barbaarse ritueel’ aan de kaak wordt gesteld.

Afbeelding van de besnijdenis in het Oude Egypte.

Opvallend is dat zelden of nooit, mannen zélf, klagen over hun besnijdenis.

Deze zien het als onderdeel van hun identiteit. En óók vrouwen uit deze gemeenschappen klagen niet over een probleem in bed door hun besneden man. Er zijn echter genoeg ‘geluiden’ te horen, die het tegendeel beweren

Hoe zou dat toch komen?

Deze vraag beantwoord ik als volgt: dat komt omdat mensen die bezwaren maken tegen besnijdenis bij mannen dat niet doen om humanitaire redenen. Het motief is vals. Het is om de ‘barbaarsheid’ van de ander aan te tonen. Het is een stok om de ‘ander’ te slaan.

Besnijdenis bij mannen is (anders dan bij vrouwen) geen probleem. Er zijn onderzoeken die voordelen aanwijzen en er zijn onderzoeken die nadelen aanwijzen. In beide gevallen zijn de onderzoeksresultaten niet dusdanig doorslaggevend, dat er een rationeel argument vóór of tégen gemaakt kan worden. Dus stel ik voor dat we het gewoon aan de gemeenschappen, de ouders, overlaten om te beslissen wat goed is voor hun zonen.

En mochten deze zonen op latere leeftijd daar toch anders over denken, dan kunnen deze de beslissing van de ouders weliswaar niet terugdraaien, maar dan verwacht ik dat deze zich (massaal) organiseren in een emancipatiebeweging die er voor zal zorgen dat dit ‘barbaarse’ gebruik gestaakt wordt. Vooralsnog zijn er nog nooit van dit soort bewegingen van enige substantiële omvang geweest, en het ziet er niet naar uit dat deze zullen komen.

Behalve dan van mensen van buiten de gemeenschap met een misplaatste savior complex die de ‘barbaren’ graag vertellen wat ze wel en niet moeten doen.

Dank u wel voor uw (valse) bezorgdheid. Ik kan heel goed voor mezelf zorgen en opkomen.

Was getekend,
Een besneden man

P.S. En wat een mooi staaltje seksualisering van het leven van de ander weer. Bravo!

Lees hier het artikel op Joop. En klik hier om bij de bron te komen van het beeldmateriaal.

Khadim Zaman is het alter ego van Tarik Diamane. Khadim heeft een gruwelijke hekel aan sociale onrecht. En zoals het elke goede Social Justice Warrior (SJW) uit de 21ste eeuw betaamt is zijn voornaamste wapen een laptop, een goede Wi‍-Fi-verbinding en een flinke dosis bijtende sarcasme. O ja, en groene thee. Heel veel groene thee!

Lees andere stukken van Khadim