Volgens een artikel in het NRC van 11-04-14 zou een man die in de media veelvuldig bekend werd als de homo-imam, en vanwege zijn geaardheid ontslagen zou zijn geweest als imam van de moskee in Goes, liegen. Het bestuur van de moskee in Goes stelt dat deze man niet eens als imam was aangesteld. Deze man kon in het onderzoek volgens het NRC ook niet zijn academische titel en zijn opleiding tot imam aan het NRC tonen.
Weet u wat de overeenkomst is tussen een plofkip en een plofimam?
Een plofkip is een kuikentje dat in korte periode wordt opgeblazen tot ‘haantje’. Na een aantal weken wordt het kuikentje geslacht, in goedkope hapklare brokken ontleed en uitgedeeld aan ‘hongerige’ en niet-kritische consumenten.
Een plofimam is een imam die gedurende een zeer korte periode door sommige journalisten omhoog wordt geblazen door veelvuldige media-exposure. Daarna wordt deze weer door andere journalisten neergesabeld als een flop-imam, en in goedkope hapklare brokken ontleed en uitgedeeld aan nieuws-‘hongerige’ en niet-kritische consumenten.
Dit pijnlijk lot overkwam ook mij, Abdullah Haselhoef, toen ik in de bange nadagen van 9/11 in de Domkerk voor het Koninklijk Huis en minister-president Kok, op verzoek van de Raad van Kerken, voor een interreligieuze gebedsdienst was gevraagd en als ‘imam-star’ ontdekt werd.
Na mijn gebed in de Domkerk, als goed Nederlands sprekend imam, werd ik bijna door elke tv talkshow, landelijke blad en magazine geïnterviewd. Ik ging met Pim Fortuyn in debat op tv en in de krant, en op Pim’s verzoek schreef ik ook een kritisch weerwoord in zijn boek over zijn ideeën over de islamisering in Nederland.
Ook werd ik benaderd door de belangenvereniging voor homoseksuelen, het COC, dat ook toen al dringend op zoek was naar een imam die iets zou kunnen betekenen voor moslims met homoseksuele en/of lesbische gevoelens.
Ik geloofde in de tijdgeest die Pim Fortuyn met zich meebracht, door bijvoorbeeld de wijze waarop hij in de bres sprong voor imam el Moumni. De imam die gezegd zou hebben dat homoseksualiteit een ziekte was -wat achteraf een incorrecte vertaling was, van wat hij in werkelijkheid had gezegd- , en Pim net zoals Voltaire het recht verdedigde van deze imam om te zeggen wat hij wilde zeggen.
De hand die Pim Fortuyn uitstak om het debat met elkaar open te voeren nam ik aan, en ik wilde dan ook geen blad voor mijn mond nemen in discussies als het ging om controversiële onderwerpen als homoseksualiteit, Israël, vrouwenrechten of de jihad.
Deze rol werd mij niet altijd door niet-religieuze organisaties, homo-organisaties, joodse organisaties of moslimorganisaties in dank afgenomen. Deze rol veroorzaakte naast veel goodwill ook veel irritaties en ongenoegen, maar ook afgunst en jaloezie.
Het Moslim Informatie Centrum was het instituut dat in de jaren tachtig als zendende instantie optrad voor islamitische geestelijke verzorgers in de gevangenissen. Het instituut benoemde mij in 1994 tot imam, en ik kwam in dienst als de allereerste islamitisch geestelijk verzorger bij een psychiatrisch ziekenhuis.
Desondanks word ik in de media nog steeds neergezet als nep-imam,als een zelfbenoemde imam of als ‘imam’ tussen aanhalingstekens. Dit is uitermate pijnlijk voor mij geweest, en het doet mij nog steeds pijn als ik in een bijzin ergens iets over mijzelf lees waarin ik word getypeerd als nep-imam.
Ik hoop dat journalisten hun professie serieus nemen, en hier ook de tijd voor investeren die noodzakelijk is om gedegen te onderzoeken wat of wie een imam is. Want een imam is niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld een katholieke priester met een erkende universitaire opleiding die is benoemd door het centraal kerkgezag .
Een imam hoeft niet universitair opgeleid te zijn, en het is ook geen titel die afhankelijk is van een studie die je hebt gevolgd, of die je door een centraal leergezag kan worden gegeven. Een imam is iemand die (beroepshalve) voorgaat in het gebed, op verzoek van de moskee of islamitische instituut waarvoor hij werkt. Natuurlijk zal een moskee een selectie maken en zich afvragen of degene die zij gaan benoemen als imam persoon qua karakter en kennis van de islam het beste bij de moskee past.
Maar ook bij elke bijeenkomst thuis of op reis met moslims, wordt degene met de meeste kennis over islam door andere moslims gevraagd wordt om in het gebed voor te gaan als een gebedsvoorganger. En op dat moment is hij de imam, ook al hervat deze moslim na afloop van het gebed zijn reis, of zijn werkzaamheden bijvoorbeeld als koekenbakker of postbode.
Een plofimam wordt daarom indirect gecreëerd door flopjournalisten die hun bronnen niet controleren, geen verstand hebben over wat een imam is en zich laten leiden door het verlangen om nieuws te ‘maken’. Professionele journalistiek daarentegen doet aan hoor en wederhoor, controleert haar bronnen, de drijfveren en het waarheidsgehalte van de personen en gebeurtenissen waarover zij bericht.
12 Reacties op "Plofimams en flopjournalisten"
Journalisten die hun bronnen controleren?!? WHAHAHAHAHAHAHAHAAAA!
Man, die zijn toch allang uitgestorven.
Overigens een prima artikel!
Raar dat de schrijver de zogenaamde homo imam als voorbeeld neemt om zijn situatie te beschrijven. Ten eerste deze homo imam was niet eens bekend bij de meeste moslims sterker nog alleen in zeeland of andere plaatsen kenden ze hem. De meerderheid wist niet eens van zijn bestaan af. Mischien dacht de media dat ze hem heel groot hebben gemaakt maar de meerderheid van de moslims die wist niet eens van het bestaan af van deze zogenaamde zelfverklaarde homo imam.
Bovendien welke moslim zou deze imam accepteren als die zichzelf schuldig maakt aan zaken die allah swt heeft verboden ? Een zonde plegen is 1 ding maar deze zonde ook nog rechtvaardigen en zeggen dat de quran het toestaat dan ben je helemaal van je pad afgeweken.
Ik zou u bronnen eens nachecken meeneer de schrijver. De meeste moslims die wisten niet eens van zijn bestaan af, de term plofimam die kan je beter niet gebruiken aangezien de media ‘dacht’ hem groot te hebben gemaakt maar allah swt heeft hem gereduceerd tot nul (wat die voorheen ook was).
Bovendien u zegt:
‘Een imam hoeft niet universitair opgeleid te zijn, en het is ook geen titel die afhankelijk is van een studie die je hebt gevolgd, of die je door een centraal leergezag kan worden gegeven. Een imam is iemand die (beroepshalve) voorgaat in het gebed, op verzoek van de moskee of islamitische instituut waarvoor hij werkt. Natuurlijk zal een moskee een selectie maken en zich afvragen of degene die zij gaan benoemen als imam persoon qua karakter en kennis van de islam het beste bij de moskee past.’
Ik ben het hier totaal niet mee eens. Het is juist door deze mentaliteit dat er steeds gasten opstaan met geringe kennis deze ummah juist verwoesten van binnenuit dan dat ze iets betekenen voor deze ummah. Kennis in dit geloof is zeer belangrijk. Wist u dat je in Marokko niet eens aan de bak komt als imam als je niet eens de quran uit je hoofd kent?
Een gebed leiden, vrijdag preek geven etc daar moet je goed voor geschoold zijn. Wat men nu zogenaamd wil doen is dit geloof reduceren tot een geloof waarbij iedereen kan opstaan en maar iets kan roepen zonder dat men goed geschoold is.
Nou ik zou u wat vertellen het is juist door deze mentaliteit dan sommige van onze jongeren gebrainwashed zijn door gasten die hun hersens volvreten met onzin dat ze naar Syrie zijn afgereisd. Dit zeg ik niet maar zeggen mensen van kennis.
Kennis en geloof gaat hand in hand binnen islam probeer niet doormiddel van een misleidende voorbeeld (door de homo imam aan te halen) dat u zogenaamd de dupe bent van een gemeenschap die het niet begrijpt en zogenaamd niet begrijpen dat geringe kennis ook voldoende is om een imam te spelen.
ALs u namelijk zegt dat je niet veel kennis nodig hebt dan BENT U DEGENE DIE NOG VEEL TE LEREN HEBT EN IS HET GOED DAT U NIET ALS IMAM WORD GEACEPTEERD!
Maar wat heeft de NRC in dit geval m.b.t. Hashim Jansen niet gecheckt? Mijn indruk is dat ze juist wél gecheckt hebben wat andere media tot op heden niet gecheckt hadden. En dat gaat niet alleen over zijn vermeende imam functie bij de Arrahman moskee in Goes (waarna hij zich in de assistent-imam noemde) maar ook over behaalde PhD in Tassawwuf, Fikh, Sharia en interpretaties aan de Abu Nour universiteit in Damascus. En het gaat ook om een priesteropleiding en priesterwijding in Roermond waar de kerk autoriteiten niks vanaf weten.
@Abdelmajid
In Marokko hoef je alleen de Koran uit je hoofd te leren om imam te worden. Meneer Haselhoef noemt alleen de voorwaarde voor imam hij heeft ze niet zelf verzonnen.
Deskundigheid zou een voorwaarde moeten zijn maar is het helaas niet.
De vergelijking tussen plofkip en plofjournalisten vind ik geweldig. Maar ze schrijven dan ook voor een plofpubliek.
@ Simon / @ Abdelmadjid
De reden waarom journalistiek media niet begrijpt wat de vereisten zijn van een imam is dat moslims uit verschillende landen en achtergronden dit ook niet altijd begrijpen.
Het NRC is een kwaliteitskrant (over het algemeen) en heeft dan ook voordat zij over deze homo imam gingen publiceren, onderzoek naar hem verricht. Uit dit onderzoek kwam dus inderdaad naar voren, dat de informatie die deze man over zichzelf gaf en de autoriteit die hij ontleende aan zijn doktors titel (Afgestudeerd in Fiqh, Tassawuf, Shariah) niet kon kloppen.
De andere journalisten die hem daarvoor hadden geïnterviewd hebben dit niet gecontroleerd en hebben hem dus een podium gegeven om homoseksualiteit, waaronder het hebben van anaal-sex goed te keuren.
http://www.la-vita.nl/la-vita/religie/755-imam-hashim-jansen-de-koran-erkent-het-bestaan-van-niet-heteroseksuelen
De journalisten die hem dit podium hebben gegeven beschouw ik dan ook als flop of fop journalisten.
De vergelijking met mijn ‘ontmaskering’ door flop-journalisten als imam was de aanleiding daarin dat ik over homoseksualiteit heb gezegd wat het standpunt is van de meerderheid van de geleerden.
Dit schoot in het verkeerde keelgat van een aantal ‘subsidie’-moslim organisaties gecombineerd met persoonlijke jaloersheid, afgunst enz. leidde dit dus tot het verhaal dat ik mijzelf benoemd zou hebben als imam.
Ook dit waren flop-journalisten want ook zij lieten zich dus misbruiken in een poging om mij monddood te maken.
En dat is dus inderdaad aardig gelukt.
Er zijn immers op dit moment nog steeds te weinig moslims die op gelijkwaardig niveau kunnen meedoen met het nationale en internationale Islam debat.
De enkele moslims die mee doen met de debatten, praten over het algemeen mee en zeggen precies hetgeen wat sommige journalisten graag als antwoorden willen horen.
Zou het niet fantastisch zijn als er een moslim zou zijn die bijvoorbeeld met Wilders in debat zou kunnen gaan? En dat Wilders en hij samen een boek zouden schrijven ?
Zou het niet fantastisch zijn geweest als er ook een moslim zou zijn die ook het woord gevoerd zou hebben tijdens de nationale herdenking van de slachtoffers van de vliegramp MH17?
Ik zie zoveel lege plekken in de dialoog met en over de Islam.
Wat betreft mijn ambitie om imam te zijn die heb ik niet.
Ik ben wel geestelijk verzorger, Ik kan mensen -moslims en niet-moslims- leren omgaan met rouwverwerking, om te gaan met depressies en een positieve kijk op het leven aanleren.
Ik ben ook een eenvoudige moslim die in staat is om mensen uit te nodigen tot de weg van Vrede, tolerantie en liefde. Een eenvoudige moslim die openstaat om met ( niet-)moslims de wegen naar het hart te onderzoeken.
Maar voor dit alles hoef ik geen imam te zijn.
Tot slot wat zijn volgens de hadith(uitspraken van de profeet ) de voorwaarden om imam te zijn:
Sahih Muslim, boek 4, hoofdstuk 93 nummer 1417 t/m 1427
“Wie is het meeste geschikt als imam op te treden” http://www.islam.us/hadith/muslim/004.smt.html
De profeet v.z.m.h heeft gezegd in sommige overleveringen dat degene van een gemeenschap, degene die het oudste is, de imam moet zijn. In andere overleveringen gaat het om degene die het meeste afweet van de Qur’aan en dan degene die de beste uitspraak heeft in de Qur’aan en daarna degene die het meeste afweet van de Sunnah, dan degene die de als eerste de Hidjra(emigratie) heeft gedaan. Daarna degene die als eerste moslim is geworden.
De verwarring is echter dat een imam niet altijd een Islam geleerde is.
Een Aliem ( Islamitische geleerde), Mufti (iemand die religieuze wetten kan uitvaardigen -fatwa’s- , of een Hafiz (iemand die de volledige Qur’aan uit zijn hoofd kent) of een Qadi (religieuze rechter) geven duidelijk aan dat er dus verschillen zijn in de kennis en begrip van de imam en van degene die voorgaat in het gebed.
Maar dit betekent niet dat iemand die bijvoorbeeld niet de volledige Qur’aan uit zijn hoofd kent dan geen imam kan zijn.
Integendeel de profeet stuurt op een gegeven moment een groep jongeren die slechts 20 nachten bij hem waren gebleven terug naar hun land met de opdracht dat zij het geloof moeten onderrichten, de mensen tot het goede moesten oproepen en dat wanneer het tijd wordt voor het gebed, dat de oudste van hen het gebed (als imam dus) moet leiden. (Malik. B Huwaririth, Sahih Muslim, boek 4, nr. 1423)
Met andere woorden deze jongelingen met slechts een basiskennis van Islam worden als imam of als Da’ie (iemand die uitnodigt tot Islam) uitgezonden.
Samenvattend:
Iedereen kan een imam zijn. Journalisten moeten beseffen dat het feit dat iemand een imam is, dit niet betekent dat hij de macht/kennis/bevoegdheid heeft om de Islam te veranderen naar hetgeen wat sommige graag zouden willen horen.
Het bevoegd gezag om zaken halal of haram nader te verklaren ligt dan ook niet bij één imam maar bij een raad van geleerden of een raad van imams.
@Abdelmajid
“Ik ben het hier totaal niet mee eens. Het is juist door deze mentaliteit dat er steeds gasten opstaan met geringe kennis deze ummah juist verwoesten van binnenuit dan dat ze iets betekenen voor deze ummah. Kennis in dit geloof is zeer belangrijk. Wist u dat je in Marokko niet eens aan de bak komt als imam als je niet eens de quran uit je hoofd kent?
Een gebed leiden, vrijdag preek geven etc daar moet je goed voor geschoold zijn. Wat men nu zogenaamd wil doen is dit geloof reduceren tot een geloof waarbij iedereen kan opstaan en maar iets kan roepen zonder dat men goed geschoold is.”
Prima idee dat een imam goed geschoold (al is dat in de basis niet een vereiste om een imam (zeer tijdelijk) te zijn) moet zijn, maar wat heb ik er aan als ik geen woord begrijp van wat hij zegt? We halen een imam van 1 of ander land en laten hem voor de gemeenschap staan, zonder te weten wat hij werkelijk zegt, omdat ie een mooi papiertje aan de muur heeft hangen?
Prima, we moeten onze best doen om het arabisch te leren. Maar dat doe je niet in een dag. En ondertussen moeten we luisteren naar iemand die ons zelfs niet de meest elementaire beginselen van de Islam kan bijbrengen omdat hij onze taal niet spreekt, nog de cultuur waarin wij leven begrijpt…
Een gemeenschap moet een imam uit hun eigen midden kiezen. Deze persoon dient degene te zijn met de meeste kennis van de Islam, de lokale taal sprekend. En aangezien hij dan uit de aanwezige gemeentschap komt, is zijn begrip van de locale cultuur en problemen (en stam-/familiebanden) ook veel groter. Hierdoor zal hij zeer snel en slagvaardig kunnen optreden bij problemen om deze op te lossen.
Dat deze imam vervolgens geleerden vraagt om te helpen met vraagstukken waar hij kennis mist (en zijn ego dus aan de kant zet), is alleen maar terecht en verstandig (of ben je het verhaal van Musa en al-Khidhr vergeten). Dit hoeft in het geheel geen afbreuk te doen aan zijn positie, in tegenstelling tot slecht gedrag, want daar hoort een imam zich verre van te houden.
Daoud
Je spreekt jezelf tegen, een imam in marokko hoeft dan ook alleen de Koran uit z’n hoofd te kennen. Uit je hoofd leren en weten wat in de Koran en ahadeeth staan zijn twee verschillende dingen. Dan weet je nog steeds niet wat hij zegt.
@Saïda
Het zal wel aan mij liggen en de algemeenheid waarmee ik spreek, maar ik zie niet waar ik mijzelf tegenspreek.
@Saïda
Daoud zegt zeker niet iets raar en nog spreekt hij zichzelf tegen. Bovendien in Marokko moet je eerst de Quran kennnen dat klopt maar of dat het enige wat je een imam maakt daar ben ik het totaal niet mee eens.
Ze zeggen namelijk de quran is de sleutel om de deur te openen tot kennis maar als die deur open is dan pas kun je kennis gaan vergaren. Daarom worden studenten in marokko pas tot een univeristeit alleen toegelaten als die de quran volledig kent. Maar dat wil nog niet zeggen dat die er al is.
Bovendien beste Saida als je de quran bestudeert dan weet je dat je daar word verwezen naar de levenswijze van de profeet vzmh die in de hadiths te vinden zijn
Iedere student van kennis weet dat je de hadiths en de quran niet uit elkaar kunt halen als je kennis opdoet. Je kan niet de een aannemen en de andere als een soort ‘extra’ of overbodig beschouwen om religeuze kennis uit te putten.
Abdelmajid de Koran bestuderen en uit je hoofd leren zijn twee verschillende dingen.
@Saïda
Zou je me nog even kunnen aanwijzen waar ik mijzelf tegenspreek? Ik leer graag van mijn fouten.
@Saida
Heb ik ergens gezegd dat de koran bestuderen en uit je hoofd leren ‘niet’ twee verschillende zaken zijn?
Ik zeg alleen je moet hem uit het hoofd leren om toe gelaten te worden op een school in Marokko maar dan begint pas het leerproces. Excuses als ik het idee bij je heb opwekt over dat het ‘niet’ twee verschillende zaken zijn want dat is niet wat ik bedoelde met mijn tekst.
Bovendien zoals ik zei de Hadith leggen ook sommige verzen uit zoals je al weet dan is het ook logisch dat je na uit het hoofd leren van de quran (wat op een jonge leeftijd gebeurt) het begrijpen begint. Uiteraard alleen allah swt weet de werkelijke uitleg en allah swt geeft kennis aan wie hij wil.