Etymology – From the root نفض (náfaḍa), to shake, to shake off, to shake out.
Noun: انتفاضة (intifāḍa) f. (1) shaking off, uprising, insurrection, rebellion (2) shiver, shudder, tremor, shaking, trembling, shuddering, quivering, quaking (3) trill
Drie jaar geleden schreef ik een drieluik over de Arabische eenheid en democratie en wat voor gevolgen dat zou hebben voor de Arabische wereld. Dat ik drie jaar later zou meemaken hoe de dictator, bondgenoot en dienaar van het Westen als een dief in de nacht op de vlucht sloeg uit Tunesië, miljoenen mensen die in Egypte scanderen dat de dictator moet opstappen en over de gehele Arabische wereld demonstraties worden gehouden of gaan worden gehouden tegen de dictaturen had ik in mijn meest optimistische toekomstscenario niet voor mogelijk gehouden.
Een paar weken terug had ik nog een discussie met een vriend over de situatie in Tunesië. Waarbij we tot de conclusie kwamen dat de situatie daar het komende decennium muurvast zat en pas na de dood van de dictator – Arabische dictators hebben de neiging lang te leven! – de boel zou gaan verschuiven. Niet lang daarna stak een onbekende jongeman zichzelf in brand, de vernederingen en uitzichtloosheid zat zijnde. Hij was niet de eerste die tot die wanhoopsdaad was overgegaan, noch de laatste, maar zijn daad was het spreekwoordelijke strootje dat de rug van de kameel brak. Zijn wanhoopsdaad was de opmaat tot de intifadah die aan het broeien was en alleen nog een vonkje nodig had om tot uitbarsting te komen.
Vergeet nimmer de naam Mohamed Bouazizi! Vergeet nimmer de honderdduizenden die de afgelopen decennia in de kerkers van de Hassan II, Mohammed IV, Ben Ali, Mubarak, de Algerijnse generaals, de Sauds en anderen zijn vernederd, gemarteld en gedood. Vergeet nimmer dat al deze lui politiek, financieel en militair decennia zijn gesteund en nog worden gesteund door het Westen! Wanneer je iemand tegenkomt die weer het praatje: Westen pro-democratie blablablabla verkondigt, schop hem dan hard in The Nuts en als ie kermend op de grond ligt, lach hem dan keihard uit!
In alle nederigheid en schaamte voor mijn eigen lijdzaamheid en zwakte draag ik dit gedicht gezongen door Julia Boutros op aan Mohamed Bouazizi en alle slachtoffers van de Arabische dictaturen en de dappere vrouwen en mannen in Tunesië en Egypte.
We are the uprising and the outcry
We are the hope of the generations
From here and from us is written the history of heroes
We are the dawn that is breaking
We are the sword that is cutting
Our place is in the hearts of the people
We are the joy of our children
You will forget those hard days, oh forgotten people
Throughout these years of estrangement we’ve been exiled in our own country
What does this freedom brings?
Forgotten tears of joy
This long-awaited victory is dear to you and me
Na de slachting in 2009 in Gaza schreef ik:
“….. De enige manier om deze impasse te doorbreken, is één van de drie schakels in deze driehoeksverhouding uit te schakelen en de zwakste schakel zijn de dictators. Het wordt tijd om met deze lui af te rekenen. Tijd voor revoluties in de Arabische wereld. Tijd voor democratie en vrijheid! Een democratische Arabische wereld is de enige manier om toekomstige Gaza’s te voorkomen en een einde te maken aan Zionistan en de VS hegemonie in het Midden Oosten!”
Het ziet er naar uit dat die tijd eindelijk aangebroken is en dat het gedicht van de Tunesische dichter Abu Al Qassim Al Shabbi?, dat Aan de Tirannen van de Wereld eindelijk bewaarheid wordt. Het einde van de tirannen nabij is!
De komende dagen:
Democratie voor Egypte: Vrijdag 4 februari om 15 uur in Den Haag
Solidariteitsmanifest Egypte: Zaterdag 5 februari om 16 uur in Amsterdam
15 Reacties op "Intifadah – انتفاضة"
Beste Mo mijn vrees is dat er nieuwe tirannen, in andere kleren, op den duur de macht zullen krijgen en de naar vrijheid hunkerende arabieren moeten constateren dat ze er niets mee zijn opgeschoten niet in vrijheid( laten we de vrije pers en vrij internet verkeer als maatstaaf nemen) en niet verminderde armoe.
Wat heeft de revolutie in Iran voor de burger nu werkelijk veranderd, terwijl wij in 1979 dit met veel vreugde hebben aanschouwd.
Laten we hopen dat het tot werkelijke veranderingen komt. Een vertrek van Mubarak binnen een week zegt mij persoonlijk nog niet veel daar Suleiman eigenlijk geen andere lijn volgt en het niet zoveel uitmaakt welk poppetje je daar vanuit de heersende elite neerzet. Het proces dat zich de komende maanden gaat voltrekken is essentieel daar verkiezingen alleen maar eerlijk kunnen zijn als alle partijen toegang tot middelen en media krijgen om een campagne te voeren. Eerlijke verkiezingen zijn essentieel. Dat is een proces dat Egyptenaren zelf dienen te bewaken.
In sha Allah rabb al-‘alamin!
Laten wij bidden voor Bouazizi dat hij als shahid geaccepteerd wordt!
Laten wij onze shuhadaa eren en hun moed een voorbeeld maken voor onze kinderen.
Mooi artikel Boubkari!!!
Heel moedig.
Ik sta voor 100% achter je.
Wat een mooi gedicht.
Het zijn inderdaad moedige mensen die nu nog de straat opgaan in Cairo. Wat cru dat dit juist de jong volwassenen zijn, juist de toekomst van Egypte en juist zij worden kapotgeslagen.
Zijn optreden van nu reduceert al zijn eventueel goede werk van voorheen tot niets. Wat een hypocriete woorden waren dat “ik heb mijn leven lang Egypte gediend en zal niet vluchten”: wie dient hij nu? Nu hij de kinderen van de natie vermoordt?
Dreasca: Het zijn inderdaad moedige mensen die nu nog de straat opgaan in Cairo. Wat cru dat dit juist de jong volwassenen zijn, juist de toekomst van Egypte en juist zij worden kapotgeslagen.
Bij revoluties, in de straat uitgevochten, zie je door de historie heen altijd dezelfde sexe- en leeftijdsopbouw itt. paleisrevoluties.
Een aardig en to the point artikel:
http://www.carelbrendel.nl/2011/01/30/revoluties-beginnen-als-droom-maar-eindigen-soms-als-nachtmerrie/
Wel apart dat jij, als Berber, Noord-Afrika Arabisch noemt. Over ‘being an exile in your own country’ gesproken!
Mooi stuk. Westerse hypocrisie benadrukken is van belang, maar vergeet Syrië en Iran niet. Landen met leiders die allesbehalve door het westen worden gesteund, maar die hun mensen net zo hard of harder onderdrukken als Mubarak en Ben Ali.
In reactie op 7.
Ik voel mij duizend maal meer verwant met de mensen op het Tahrirplein dan met lui zoals jij die doelbewust een etnische strijd willen ontketenen in Noord-Afrika.
Voor de 1000ste keer in Marokko, Mauritanië, Algerije, Tunesië, Libië zijn de mensen voor 90% etnisch gezien Amazigh!! Arabieren in etnische zin zijn er nauwelijks!
Mijn identiteit als Amazigh hoef ik niet van de daken te schreeuwen of ethno-nationalistisch te etaleren die is er gewoon en die laat ik mij ook door niemand ontzeggen…
Boubkari,
Maarvind jij dan ook niet dat eriets niet klopt als we een hele regio Arabisch noemen en vergeten dat het grootste gedeelt Berbers is?
Ik zie het als een moment in de geschiedenis om de geschiedenis recht te zetten, een taal te handhaven en mensen hun waardigheid te geven. Daarvoor moet je het soms juis wel van de daken af schreeuwen (dat doen de Egyptenaren ook, en daar staan we allemaal achter- onrecht moet bevochten worden en dit gaat nooit zonder kleerscheuren).
Daarna kunnen we het berbernationalisme mijns insziens weer vanons afshudden. Dat is toch niet zo Berbers als je het mij vraagt…
Verder wens ik de Egyptenaren, op het Tahrirplein en elders, al het goeds toe.
Heren A en Boubkari,
Inderdaad, ontketen niet een strijd tussen etnische groepen of minder/meerderheden. Dat is precies de splijtzwam die mijns inziens overwonnen kan worden door meer vrijheid en democratie. Waarin elke burger ongeacht zijn etniciteit een waardig vrij burger kan zijn. Dat proces is er geen van dagen maar van lange jaren. Vast van wel decennia. Maar daar gaat het niet om. Ook in het Westen is die strijd niet gestreden. Kijk om je heen. Ook in Nederland weten we ons geen houding, zacht gezegd, met de hier levende minderheden. We hebben het over islamisering en andere ‘negatieve’ associaties als we t over minderheden hebben.
Als we verzinken in een berber-arabier strijd kunnen we het wel schudden. Laten we ook hier het voorbeeld van het Tahrirplein nemen waarin de christenen de moslims beschermden toen zij in gebed waren. En zonder daarbij de onbalans en de ongelijkwaardigheid en onderdrukking van minderheden in een aantal van die landen te bagatelliseren.
Fatima soussia :-)
*We verzoeken iedereen om de discussie omtrent Berbers en Arabieren verder te laten voor wat het is. *
Dag moderator,
Ik vind het een bizar besluit aangezien dit een forum is waarin continu over politiek e.d. wordt gediscussieerd. Dit is een van de zaken die op dit moment spelen op deze globe; nogmaals het is een zaak van democratisering in N-A. Jammer dat deze kwestie (blijkbaar) zo beladen is.
Heb verder respect voor u en uw besluit.
Groet
In reactie op 13:
Opkomen voor de talen en culturen van de Imazighen in Noord-Afrika is een rechtvaardige strijd en één die ik van harte steun.
Maar die strijd wordt besmeurt door een kleine maar luidde groep die ik de Amazighisten noem zij zijn virulent:
1) Anti Islam.
2) Anti Arabieren.
Wie dat is,is wat mij betreft een ideologische vijand die ik ten alle tijde zal bestrijden!
Amazigh sprekenden en Arabische sprekenden zijn allen het slachtoffer van dictaturen. Alleen de dictaturen zullen garen spinnen bij een verdeel en heers speel tussen Amazigh en Arabisch sprekenden.
In Noord-Afrika geldt:
If you scratch an Arab you will find a berber beneath.
Wie antie Arabisch sprekenden is in Noord-Afrika is in weze anti zijn eigen volk en etniciteit!
Elke Amazigh die de Islam verraad ( dan bedoel ik niet indviduen die er voor kiezen om niet te geloven dat is een keus die ik respecteer) en een strijd begint tegen de Islam is wat mij betreft geen Amazigh!
beste Mohammed,
Dan zijn wij het met elkaar eens; ik ben noch anti-arabier, noch anti- islam. Wel voor emancipatie van volkeren.
vriendelijk groet