Er is een goede kans dat het (gedeeltelijk) niqaabverbod van kracht zal worden in Nederland. Allerlei (drog-)redenen worden aangedragen om dit verbod kracht bij te zetten. De grootste drogreden – de emancipatie van de vrouw – wordt in dit filmpje genadeloos ontmaskerd als hypocrisie: “dus om te voorkomen dat ik gedwongen wordt om de niqaab aan te trekken, dwing je mij om deze uit te trekken?!”
Over andere zaken kunnen we discussiëren, maar deze eloquente dames maken hier een zeer sterk punt. Touché.
— Noureddinus.
Pssst..
Wij Blijven Hier! is het platform van de Nederlandse moslim. Wij bieden ruimte aan sterk uiteenlopende meningen en standpunten. Want waarom zou je het leven makkelijk maken als het moeilijk kan? Niet alle meningen en standpunten hier komen overeen met de onze. En anders dan je wellicht van ons verwacht, hebben wij ook niet alle wijsheid in pacht. Dus mocht je het ergens niet mee eens zijn, dan horen we het graag!
En, ben jij al Vriend van WBH?Dank voor je bezoek aan Wij Blijven Hier! Wij zijn al meer dan tien jaar hét platform in Vlaanderen en Nederland voor een authentiek moslimgeluid. Dat doen wij (het team van WBH!) met héél véél plezier en geheel op vrijwillige basis, zonder subsidies. Bewust, want we willen dicht blijven bij wie we zijn.
Wil jij samen met ons de onafhankelijkheid die wij hebben bewaren? Te gek. Dat kan door een eenmalige donatie,
maar ook door Vriend van WBH te worden middels een jaarlijkse
donatie. Dan drinken we dat kopje koffie ook samen.
Doe je mee?
Dit delen:
Wij Blijven Hier werd in 2005 opgericht, omdat ze vonden dat ze er nog niet waren. Inmiddels zijn ze 3000 bijdragen rijker, die vrijwillig door beginnende én gearriveerde verhalenvertellers worden geschreven. Verschillend van columns, persoonlijke ervaringen tot verborgen nieuwsfeitjes. Ze kijken op hun eigen manier tegen de wereld aan, en vertellen zélf het verhaal. Wie zijn ze? Kijk om u heen. Want ze zijn hier. Zij Blijven Hier!
Lees andere stukken van de WBH Redactie
10 Reacties op "VIDEO: Eloquente niqaabdames aan het woord"
Top!! Het slaat inderdaad nergens op vrouwen te dwingen zo iets af te doen, net zo min het ergens op slaat vrouwen te dwingen zo iets op te doen.
Zo lang een vrouw draagt wat zij wilt dragen, is het goed, of dat nou weinig of veel is. Dat is het enige jammere aan de spot, vind ik: het gedeelte waarin “de westerse vrouw” wordt neergezet als onderdrukt. Ik snap wat het punt is, objectificatie (ook intrinsieke) is inderdaad een groot probleem, maar niet alle westerse vrouwen laten huid zien omdat het moet – net zoals niet alle vrouwen in niqaab géén huid laten zien omdat het moet.
Anyway, goed filmpje, en objectificatie in de westerse wereld (een supercomplex onderwerp an sich) was sowieso niet het onderwerp, dus soit :)
Waar het weer fout gaat in het filmpje is het verkrachtings argument. Dus vrouwen zonder bedekking worden verkracht en als ze helemaal bedekt is de kans helemaal klein. Typisch dat over dit onderwerp weer geschreven moet worden maar over de beesten van is geen woord wederom. De is fanboys zijn ook voorstander van de niqab. Tolerantie om intolerantie te verspreiden we trappen er niet meer in!
Prachtig gesproken
Beste moslims ik hou van jullie
Aandacht. Je zou eens moeten turven hoeveel vrouwen een skinny jeans, diep uitgesneden bloesje dragen. Als de voorkant kuis is, is de achterkant wel open. Als het een lange rok is, zit er wel een spleet tot dijbeen. Als ze een hoofddoek draagt, heeft ze wel een strakke lang rok met high heels, of haar hele gezicht geverfd, met nep wimpers aan toe. (Ja, vandaag nog gezien)
De man, de man, de man..flirten met de man
waar is Allah vraag ik mij dan af? De andere geslacht lijkt belangrijker dan Allah. Waarom kleur je je gezicht? Voor wie doe je dat? Om mooier te zijn? Voor wie?
Voor mannen geldt hetzelfde. Zij slaan echt hun ogen niet neer. Als een Hollandse meid met een ultra kort rokje langs loopt spreken ze haar aan en vragen ze om haar nummer. En als ze dat niet doen, dan blijven ze kijken tot ze uit zicht verdwijnt.
Maar als hun Marokkaanse zusje met zo een rokje en hoge hakken naar buiten wil gaan, dan krijgt ze de wind van voren en is ze in hun ogen een je weet wel.
Een vrouw is toch een vrouw?
De Koran lijkt ondergeschikt aan de Dunya. Veel mensen lappen het aan hun laars. Niemand is perfect, ik ook niet, maar je kunt op zijn minst ernaar streven.
En niet alleen als het gaat om kuisheid en bescheidenheid, maar ook als het gaat om gedrag, spijswetten, en andere dingen. Ik hou soms mijn hart vast als ik Turkse en Marokkaanse jongeren in de Randstad zie lopen, al geurend naar marihuana.
Doe alle vrouwen maar een nikab, en niet om mannen te pesten. :) Nee, zo is er natuurlijk niks meer aan voor hen. Ik zie het al voor me. Heel Amsterdam station,
met alleen nikab dragende vrouwen. Arme mannen..
Voor een website dat een kritische noot de wereld in wilt sturen, mis ik toch echt een stuk analyse van de schrijver. Wij zijn allemaal voor vrijheid, en ik twijfel er niet aan dat de motivatie van de lobby niet echt kosher is. Dit zal inderdaad weinig te maken hebben met het bevrijden van de moslim vrouw, en meer te maken hebben met het tegenwerken van een ultraconservatieve islamitische beweging in Nederland/Europa.
Het mist de politiek bovendien aan erkenning dat het inclusion beleid nooit echt heeft bestaan. Je kunt namelijk niet iemand vragen om Nederlander te doen, maar altijd nog allochtoon blijven noemen of nooit invulling geven aan wat een Nederlandse burgerschap nou is. Als econoom weet ik dat resultaat alleen geoptimaliseerd kan worden zodra ieder zijn eigen kracht en talent mag tonen in de vorm van cultuur en ervaring. Diversiteit is aangetoond een middel voor economische progressie. Dit doet men alleen als het zal worden gewaardeerd, gelijke rechten bestaan en dus geen angst bestaat om anders te zijn. Assimilatie brengt namelijk meer op van het zelfde en dus geen progressie.
Ik lig soms wakker van die realiteit, maar wat me nog meer verontrust is dat wij Marokkaanse Nederlanders geen tegenwicht bieden tegen deze golf van conservatieven moslims die zich sinds een aantal jaren in Nederland uitzaait. Een uit Saudie Arabie geïmporteerde interpretatie die wellicht past in de uitdagingen die zich daar afspelen. Maar hoe kun je in vredesnaam de sociale problemen in Nederland aangaan met een wetgeving dat zich richt op de interpretatie van imam Abdelwahab.
Een afwezigheid van inclusion heeft er wellicht voor gezorgd dat we massaal opzoek zijn gegaan naar iets wat identiteit geeft. Conservatieve ideeën zijn immers duidelijk en kritische vragen stellen over deze denkwijze is vooral in het begin van zo’n leerproces niet echt iets wat men zal doen. Je zult moeten luisteren en het wordt vaak zo gebracht dat er geen twijfel mag bestaan over wat een “geleerde” zegt.
Maar het mooie van ons geloof is dat kritisch zijn iets is dat werd gepromoot. Het liet ons toe om na te denken over hoe we problemen van die tijd konden oplossen. De islam bracht verlichting en een zekere orde. Het bracht oplossingen en recht, zodat het leven van men gemak zou kennen. Het werd uit liefde gedaan en het was bovenal praktisch.
Het feit dat islam geografisch zo verspreid is toont ook wel aan waarom het maar goed is dat er met verschillende invalshoeken mag worden gekeken naar de geleverde verhalen over onze profeet (vzmh). De ruimte om na te denken, filosoferen en discussiëren word ook weleens de barmhartigheid van Allah (swt) genoemd.
De Marokkaanse Nederlander zal moeten inzien dat onze voorvaders een interpretatie van islamitische wetgeving hadden omarmt in Marokko die oplossingen bracht voor de lokale uitdagingen. Deze wetgeving zal bovendien ten alle tijden aan verandering onderhevig zijn, omdat we inderdaad vooruit gaan en te maken krijgen met nieuwe realiteiten. Maar ook het spirituele en de boodschap van liefde is niet meer aanwezig bij ons. Waar is het Marokkaanse sufisme vertegenwoordigd bijvoorbeeld. Hetgene waar filosofisch Europe op gebaseerd is.
Als wij strijden voor burgerschap dan zullen we ervoor moeten zorgen dat het gene wat ons zo lief is niet weggekaapt zal worden door de politieke invloeden vanuit Saudi Arabie. Wij hebben in Nederland te maken met een tal van sociale problemen die zullen moeten worden opgelost met lokale denkwijzen.
Terwijl die politici zich zorgen maken over een lap stof zouden onze imams moeten spreken over hoe we meer ondernemers op de markt krijgen zodat we ook economisch van nog meer belang zijn.
De nikaab zal mijn kleinste zorg zijn vandaag en morgen.
Ik wacht nog steeds op een fatwa die het onder een 9 scoren op schoolexamens verboden maakt. Dan zijn we pas logisch bezig.
Salaheddine
Meliha: Laat toch iedereen leven en het geloof interpreteren zoals hij/zij wil. Het is niet aan jou om mensen te beoordelen, veroordelen en te vertellen hoe ze moeten leven. Daar gaat alleen Allah swt over!
Om even de andere kant te belichten: Een debat tussen Mona Eltahawy en Heba Ahmad, beiden Egyptisch-Amerikaans, over het niqab/burkaverbod.
Nog een keer Mona Eltahawy over de niqab:
En tot slot, een debat tussen Mona Eltahawy and Sara Joseph:
@Rosalinda
Lieve schat, je doet het weer…leer het een keer af!
Schrijf geen dingen toe aan mij wat ik niet denk of zeg. Lees mijn stukken met respect en neem de tijd. Vul het niet voor jezelf in.
Hou ermee op! Ik wordt een beetje moe van je.
Ik beschrijf de dingen die ik zie. Het is een beschrijvend stuk. En ja ik heb een mening, mag ik? Of voel je je aangevallen. Trek het je niet aan schat.
Ik beschrijf wat ik op straat zie. Niet veroordelend of kleinerend (dat verzin jij er zelf weer bij, omdat jezelf blijkbaar veroordelend iemand bent), maar met empathie en pijn in mijn hart. Ja, natuurlijk interesseren die Turkse of Marokkaanse jongeren je niet, die aan de drugs zitten. Mij wel!
Natuurlijk interesseren die jonge meiden je niet, die door alle MTV propaganda op de Kardasians willen lijken.
Iedereen mag dragen wat ie wil, wat ie doet, maar willen zij dit ook echt.. of is het een opgedrongen valse bewustzijn, een valse identiteit.
Dagelijks wordt ons verteld wat we moeten eten, dragen, wie we moeten zijn om succes te hebben.
Ja ik ben objectief door je te vertellen wat ik om mij heen zie. Maar ik ben ook normatief, islamitische norm wel te verstaan. Ik heb liever dat kinderen water drinken dan alcohol. Dit is mijn mening. “Bemoei je er niet mee”, zeg je. “Laat iedereen zijn ding doen.” Als het je eigen kind was geweest, zou je dat dan ook zeggen, ik bemoei mij er niet mee?
Meid, laat jij de Amerikaanse tabaksindustrie zichzelf verrijken door je kind te misbruiken als een schoorsteen. Is de Amerikaanse tabaksindustrie, wietindustrie, kledingindustrie, make-up industrie, MTV muziekindustrie, drankindustrie, suikerindustrie belangrijker dan je kind?
Nee meid, ik heb een mening. Mijn eigen kind of een ander jong volwassene, geen verschil..