Dit is deel 4 van Jouw Dagelijkse Dosis. Iedere dag in Ramadan schrijft een team van schrijvers een reflectie over de juz’ die praktisch de hele oemmah die dag leest. Alle lezers worden uitgenodigd hetzelfde te doen, en hun eigen reflectie op de juz’ van de dag in de reacties te plaatsen. Iedere dag kiest een jury de beste reflectie. De winnaar krijgt een presentje thuisgestuurd.
De gelijkenis van hetgeen zij in het tegenwoordige leven aan bijdragen besteden [in vijandschap tegen de Profeet en de gelovigen] is als de gelijkenis van de wind, waarin zich een ijzige koude bevindt, die de oogst treft van een volk dat zichzelf onrecht heeft aangedaan, en die deze [oogst] vernietigt. En niet Allah doet hun onrecht aan, doch zij doen zichzelf onrecht aan. (Q3:117)
En wanneer jullie rampspoed overkomt – en jullie hebben het dubbele daarvan [bij jullie vijanden] teweeg gebracht – zeggen jullie: “Waar komt dit vandaan?” Zeg: “Het komt vanuit jullie zelf.” Allah is Almachtig omtrent alle dingen. (Q3:165)
Wie heeft er niet eens in ’n gesprek met ’n niet-gelovig familielid, buurman, collega of schoolvriend het argument gehoord “Als God zou bestaan, waarom is er dan zoveel kwaad en lijden in de wereld?” We zijn misschien geneigd om dat als ’n flauw debattrucje te zien van mensen die te lui zijn om zich werkelijk met God bezig te houden, maar het diepere vraagstuk eronder is heel reëel. Ik geloof werkelijk dat dit voor veel mensen tot ’n serieuze geloofscrisis kan leiden. Het is dan ook de moeite waard er wat dieper bij stil te staan, zonder er per se een duidelijk en eenduidig antwoord op te claimen.
Er is bijna geen kwestie die theologen zoveel hoofdbrekens heeft bezorgd als de kwestie waarom God het lijden in de wereld toestaat, misschien zelfs wel schept, terwijl Hij het in Zijn almacht ook zou kunnen verhinderen, en misschien zelfs zou moeten verhinderen, aangezien Hij het beste met ons allemaal voor claimt te hebben. Je zou kunnen stellen dat dit, met het samenhangende vraagstuk van de vrije wil van de mens, hét theologische hoofdpijndossier vormt van de monotheïstische religies. Er is eigenlijk nooit ’n werkelijke consensus over bereikt, en het denken hierover werkt zelfs nog door in het 21e-eeuwse geseculariseerde denken.
Dit vraagstuk van het kwaad in de wereld wordt “theodicee” genoemd, afgeleid van het Griekse theos (God) en diké (rechtvaardiging). Denkers die zich met het vraagstuk van theodicee bezighouden, proberen het bestaan van een Almachtige God Die het beste met de mens voorheeft te rechtvaardigen in het licht van het bestaan van het kwaad. Het idee dat God Omnipotent (Almachtig) en Omnibenevolent (Welwillend voor iedereen) is, verdraagt zich immers moeilijk met de dagelijkse portie lijden, verdriet en kwaad die ons tegemoet komt. Het roept vragen op als: “Kan God het wel wat schelen dat wij lijden?”, “Waarom staat Hij het dan toch toe”, “Waarom gebruikt Allah Zijn almacht wel om Mohammed ﷺ op ’n mysterieus wezen ’n hemelreis te laten maken, terwijl hij hongerige kinderen in Afrika die Hem smeken om eten aan hun lot overlaat”, en de hamvraag: “Is God Zelf de Schepper van het kwaad of komt het van de mens zelf? Wie is er (moreel) verantwoordelijk voor?”
In bovenstaand vers 165 uit Āl ʿImrān, te vinden in Juz’ 4, lijkt Allah te hinten naar exact dat vraagstuk, en ’n begin van ’n antwoord te geven aan de zoekende gelovige. Dat Hij Almachtig is, daarover laat Hij geen misverstand bestaan aan het eind van het vers. Hij is de auteur en regisseur van de geschiedenis, Almachtig omtrent alle dingen. De rampspoed die ons treft, waarover wij vragen Waar komt dit vandaan, daarvoor stelt Allah ons zelf verantwoordelijk: Het komt van jullie zelf.
De context van de openbaring van dit vers is de slag bij Uhud, samen met de slag bij Badr de meest omvangrijke en meest bepalende veldslag die Mohammed en zijn jonge gemeenschap van gelovigen heeft moeten leveren. Badr was ’n ongekend succesverhaal, waar slechts 313 strijders aan moslimzijde, geholpen door ’n onzichtbaar leger van engelen, tegenover ’n grote overmacht Mekkanen overwon (en jullie hebben het dubbele daarvan [bij jullie vijanden] teweeg gebracht). Bij Uhud daarentegen leden de moslims een nederlaag, mede vanwege een groep strijders die zich niet aan een bevel hielden. Dit is de rampspoed waarover het vers spreekt: Het komt vanuit jullie zelf. De moslims hadden de rampspoed zelf over zich afgeroepen, vanwege hun ongehoorzaamheid aan een bevel. Allah is weliswaar Degene Die deze rampspoed toegestaan heeft te laten gebeuren –Hij heeft het in Zijn almacht niet verhinderd-, maar het eigen foutieve menselijke handelen –een vrije keuze van deze groep gelovigen- ligt er uiteindelijk aan ten grondslag.
Toch schuurt zo’n uitleg nog hier en daar. Legt Allah zo niet heel makkelijk de schuld bij onszelf? Toegegeven, wij maken er zelf een zooitje van, maar dan nog: is Hij niet nog steeds Degene Die dat toestaat, Die ons daartoe de macht en kracht verleent? Maakt Hem dat niet medeplichtig? Draagt Hij daarmee niet ook deels morele verantwoordelijkheid voor het kwaad? De door logisch en abstract redeneren geplaagde mens heeft meer nodig om zich tevreden te stellen dan enkel deze aanwijzingen in de Qur’an.
Een recent werk van de Amerikaanse islamitische denker Sherman Jackson doet een poging daartoe. In zijn werk Islam and the Problem of Black Suffering probeert Jackson het geloof in ’n Almachtige en Welwillende God te verzoenen met het onbeschrijflijke leed dat de zwarte bevolking wereldwijd heeft moeten ondergaan, o.a. in de vorm van de trans-Atlantische slavenhandel. Verschillende Afrikaans-Amerikaanse theologen hebben zich vanuit die traumatische ervaring de vraag gesteld: Is God a White Racist? Dit klinkt in eerste instantie misschien godslasterlijk in onze oren, maar het is een even reële als urgente vraag onder monotheïstische African-Americans. Het is niet eenvoudig om in een God te geloven die jou zo heeft laten lijden in de geschiedenis, (deels) vanwege een huidskleur waar je zelf niet voor gekozen hebt. Sherman Jackson probeert in dit gedegen onderzochte werk invulling aan dit vraagstuk te geven vanuit de islamitische traditie, en zo de islamitische African-Americans ’n eigen geluid te verschaffen in deze discussie onder meestal christelijke theologen.
Islam and the Problem of Black Suffering is niet alleen de moeite waard te lezen voor degenen die meer willen weten over islamitische visies op het kwaad in de wereld, maar voor iedereen met een brede interesse in islamitische geloofsleer (ʿaqīda) en theologie (kalām). Aan de hand van de case study van theodicee neemt hij je op reis door de denkwereld van de Mu’tazilieten, Ash’arieten, Maturidieten en Traditionalisten. Dit zijn de vier meest prominente denkrichtingen op het gebied van geloofsleer in de islam, waarvan met name de laatste drie tot de dag van vandaag nog grote invloed hebben (en de Mu’tazilieten stiekem ook nog wel in allerlei neo-gedaantes). Sherman Jackson legt heel helder de verschillen in methode uit tussen deze denkrichtingen, die vooral lijken te liggen in de ruimte die het menselijk intellect toebedeeld wordt in de omgang met bronteksten. Het boek zou dan ook niet misstaan als ʿaqīda-cursusboek voor islamitische seminarie-opleidingen, om het onderlinge begrip en tolerantie tussen de verschillende denkrichtingen te bevorderen.
Het gaat te ver om hier de verschillende standpunten van deze denkrichtingen over het vraagstuk theodicee te behandelen. Graag wil ik wel aan de hand van het boek van Sherman Jackson globaal de visie van de Ash’arieten bespreken, aangezien dit de meest voorkomende stroming wereldwijd is tot de dag van vandaag. Dit zal geen complete bespreking zijn van alle facetten van hun benadering. Ik zal alleen enkele hoofdpunten bespreken, zo hopende jullie interesse gewekt te hebben om zelf het boek verder te lezen.
Voor de Ash’arieten bestaat het conflict tussen God’s Almacht en Zijn Welwillendheid eigenlijk niet. Ze benadrukken dat God geenszins gedwongen is het beste voor te hebben met de mensheid –althans, niet volgens het beperkte menselijke begrip van wat goed is. Wat de mens als kwalijk of onrechtvaardig ervaart, hoeft dat volgens de maatstaven die God voor Zichzelf heeft niet te zijn. Niets wat God doet kan kwaad zijn, en alles wat God doet moet per definitie rechtvaardig zijn, ongeacht of wij het met ons beperkte menselijk begrip ook zo zien. Wat wij zwakke schepselen als kwaad ervaren, zo stellen de Ash’arieten, is geheel afhankelijk van de openbaring. De mens heeft geen intuïtief a priori begrip van goed en kwaad, dat begrip is geheel aangeleerd door de boodschap van de profeten. Wat Allah ons middels de Qur’an en het voorbeeld van de Profeet onderwezen heeft, daaraan is Allah zelf niet gebonden. Hij staat in Zijn transcendentie boven het ethische kader dat Hij de mens gegeven heeft. Alle daden van Allah, dus ook Zijn weigering om in te grijpen wanneer kwaad plaatsvindt, blijven in zichzelf goed om de eenvoudige reden dat het van Allah komt. Volgens dit begrip van de Ash’arieten is God dus wel degelijk Welwillend, echter is Hij het op een manier die wij niet begrijpen met het begrip van goed en kwaad dat Hij aan ons gegeven heeft voor het menselijk handelen. We moeten niet de fout maken –zoals de Mu’tazilieten wel deden- om dit begrip van goed en kwaad dat voor ons mensen geldt, ook op onze Schepper te projecteren.
De Almacht van God voert dus de boventoon in het denken van de Ash’arieten, dat is de absolute grondnorm. De mens is geheel afhankelijk van God in alles en bezit van zichzelf geen intrinsieke vorm van macht of kracht. Wanneer de mens dus een kwade daad begaat, is het God die daarvoor niet alleen de mogelijkheidsvoorwaarden schept –de macht en kracht ervoor verleent aan de mens- maar is Hij ook Degene Die de daad zelf schept. God is constant alles aan het scheppen, en schept dus ook het kwaad dat mensen elkaar aandoen.
Draagt God daarmee ook de morele verantwoordelijkheid voor die menselijke kwade daden? Wil hij niet feitelijk het kwade door het mogelijk te maken en te scheppen? Neen, stellen de Ash’arieten. Ze maken daarvoor een onderscheid tussen twee vormen van Goddelijke wil (irāda): enerzijds is er een niet-normatieve wil (Jackson noemt dit de ontologische wil), een moreel neutraal handelen en scheppen van Allah, die ook in kan gaan tegen Zijn morele voorkeur. Daarmee schept Hij onder andere de kwade daden die Wij uit vrije keus begaan. Anderzijds is er een normatieve wil (Jackson: deontologische wil), Allah’s wensen van hoe de mensen met elkaar, de schepping en de Schepper dienen om te gaan. Het neutrale, ontologische handelen van Allah hoeft niet in overeenstemming te zijn met Zijn normatieve wil. Allah kan dingen laten gebeuren waar Hij het zelf normatief gezien niet mee eens is.
En daar komt dat andere theologische hoofdbrekertje om de hoek kijken: dat van de vrije wil. Hoewel het bijvoorbeeld niet de normatieve wil van Allah is dat je iemand doodt, geeft Hij jou toch de mogelijkheid om tegen die normatieve wil in te gaan. Zijn ontologische wil verschaft jou de mogelijkheid die handeling te verrichten. Ook al is Allah de schepper van de daad, het gaat wel degelijk tegen Zijn normatieve wil in, en de mens heeft uiteindelijk wel zelf de vrijheid om te kiezen of hij het wel of niet doet. Op het moment dat de mens die keuze maakt, verwerft hij bij wijze van spreken tijdelijk de macht en kracht van Allah om de slechte daad te verrichten. Allah schept dus wel die kracht, maar de verantwoordelijkheid van de daad ligt daarmee bij de mens.
Volgens de Ash’arieten, stelt Jackson, is God dus geen white racist. Hij draagt geen morele verantwoordelijkheid voor het lijden van zwarte mensen. Hij maakt racistisch handelen weliswaar mogelijk, geeft bijvoorbeeld de slavenschepen de kracht om de trans-Atlantische vaart te maken en de slavenhouders de kracht om de zweep te beroeren, maar dit is slechts een uitdrukking van zijn niet-normatieve wil. Hij brengt slechts ten uitvoer waar mensen zelf voor gekozen hebben. Uiteindelijk ligt er ’n vrij menselijk handelen aan ten grondslag waarvoor God niet moreel verantwoordelijk is vanwege precies die vrijheid die Hij mensen gegeven heeft om ook tegen Zijn normatieve wil in te handelen. Dat die normatieve wil geschonden wordt is wel degelijk de schuld van de mens alleen.
Eenvoudig is het allemaal niet, en helemaal bevredigend is het wellicht ook niet, deze poging tot antwoord vanuit de Ash’aritische traditie. Ik blijf in ieder geval nog met veel vragen zitten. Toch is het de moeite waard om deze vragen te stellen, en naar antwoorden te blijven zoeken. Ik ben geneigd te stellen dat je Allah pas werkelijk laat zien dat je iets met Hem te maken wilt hebben en van Hem wilt houden door ook dit soort moeilijkere vragen over Zijn aard en wezen niet uit de weg te gaan. Ik ruzie dan voorlopig ook nog even lekker verder met mezelf op dit punt, en blijf Allah nog wel ’n tijdje om uitleg vragen over wat Hij allemaal laat gebeuren aan ellende in dit ondermaanse. En ben blij dat ik (vooralsnog) niet in een land leef waar een ʿaqīda-politie mij dwingt om positie te kiezen. En Allah weet het het beste.
10 Reacties op "Lijden en de almacht van Allah – Juz’ 4"
Dankjewel voor het stuk.
Dit zijn mijn gedachten omtrent het onderwerp:
Daarom is er elhamdulilah een dag des oordeels. Als allah swt niet rechtvaardig was en de criminelen laat ontkomen met hun daden dan was die dag er ook niet. Dit leven is maar tijdelijk en zeer kort van duur met datgene wat er komen gaat en dat een eeuwigheid gaat duren. Moment lijden in dit leven is niets vergeleken met het eeuwig lijden. God is de alwetende, staat de mens niet een keer stil bij het feit dat wij met ons kennis niet alles kunnen omvatten wat god doet? We zijn niet eens in staat om onze eigen voedsel te creeren dus denk je dat wij instaat kunnen zijn om te begrijpen wat allah swt doet met zijn al omvattende kennis doet?
Ik bedoel wellicht zien we dat mensen voor onze neus lijden maar hebben onze ogen ook aanschouwd dat mischien elders aan de andere kant van de wereld mensen gered zijn? Laten we niet te kortzichtig zijn en onszelf niet overschatten als het aankomt om kennis van het onbekende of iets dat boven onze pet gaat.
Ik zie het leven als een test en bij een test horen moeilijkheden en zoals allah swt zegt: alleen op de dag des oordeels zul je je volle compensatie krijgen. Zoals een overlevering ons vertelt: Iemand die de hemel ingaat die weet op dat moment dat die het verdient en iemand die de hel in gaat die weet dat die het verdient.
En allah swt weet het beste.
Dankjewel voor een heel goed en nuttig stuk. Een onderwerp dat de laatste tijd mijn gedachten heeft bezig gehouden. La illaha illalah
Hasan, ook dank voor jouw aanvulling. Vooral ‘laten we niet kortzichtig zijn en onszelf niet overschatten’ < insha'Allah : )
Dit is inderdaad een zeer goede en vooral gewaagde vraagstuk die massaAllah uitgebreid is behandeld, moge Allah je hier rijkelijk voor belonen. Toevallig vroeg iemand dit nog laatst aan mij, hoe kan God bestaan als er zoveel leed is. Als je dan zegt dat doen de mensen zelf, dan is dat vaak ook wel zo, dat is namelijk de vrije wil die wij hebben. Maar niet altijd. Bijvoorbeeld een heel volk dat in een oorlog belandt waar zij niet voor gekozen hebben, kijk naar Syrië, Palestina en wil niet weten hoeveel landen nog meer. Zij willen liever vrede. Of een gezin die hun nog onschuldige kind verliest aan een jarenlange strijd met een vreselijke ziekte? Wat had dat kind misdaan? Het enige wat er dan in mij nog opkomt is wat mij ooit is geleerd; namelijk dat mensen ook op aarde worden gestraft voor hun zonden. De straf op aarde is namelijk vele malen milder dan in het hiernamaals. Dus als je echt een sterke iman hebt, zie je zelfs het leiden op aarde als een gunst omdat Allah je die in het hiernamaals bespaart. SubhanaAllah. Allah is de Alwetende en de Almachtige. Moet gelijk denken aan de post van 2 dagen terug over Ayah al Kursu, “5. Hij kent hetgeen voor hen is en wat achter hen is”.
Bedankt voor dit boeiend stuk!
Ik vraag me af hoe de vrije wil die we als mens hebben verzoenbaar is met predestinatie? Hoe kan een mens een keuze maken die tegen de normatieve wil is van Allah swt als dezelfde Allah swt die keuze al op voorhand had vastgelegd/geschreven?
Als reactie op anoniem; daar heb ik ook veel over zitten denken. En ik denk zelf dat het een combinatie is. Er is inderdaad een groot deel van je leven al bepaald. Maar niet de uitkomsten van de situaties waarin je belandt.
Dat je bijvoorbeeld een dure telefoon of geld vind. Dat is predestinatie. Of je die dan in je zak stopt of de rechtmatige eigenaar probeert te vinden. Dat is vrije wil. Echt hoe meer ik nadenk over hoe perfect onze religie is hoe meer ik moet huilen.. zo vreselijk mooi. Ik gun dit aan iedereen!
Volgens mij denken veel van ons dat wij de enigen zijn die met deze vragen worstelen, of dat er op de een of andere manier iets mis is met hierover nadenken. Toen ik onlangs ontdekte wat een rijke traditie we hebben in de islam in het nadenken over deze en andere levensvragen, ging er een wereld voor me open. Het is niet blind geloven omdat dat ons is opgedragen. We zijn mensen aan wie de mogelijkheid is gegeven om kritisch en scherp na te denken, en dat mogen we ook doen, masha’Allah. En ja, het blijft misschien nooit 100% bevredigend wat we aan antwoorden bedenken over het leed in de wereld, maar ermee worstelen is misschien ook een soort aanbidding. Allahu alem. Dank je voor deze bijdrage.
Ik heb een keer een interesante video gezien van een Amerikaanse Wiskunde leraar. Hij was jaren terug moslim geworden. Zijn verhaal over hoe de Quran hem heeft geleerd om over het leven te denken is zeer inspirerend. Hierbij de video:
https://www.youtube.com/watch?v=ifllgTA2pmY
Na deze video gekeken te hebben ben ik heel anders naar sommige zaken gaan kijken. Ik denk dat allah swt leed, barmhartigheid, elkaar helpen etc etc niet gemaakt heeft zonder enige reden. Er zit een samenhang tussen. Het ene kan niet zonder het andere. Als voorbeeld, hoe kan je gelukkig zijn als je niet weet wat ongelukkig zijn is? Hoe kan je barmhartig zijn als je niet weet wat meedogenloos is?
Al de zaken die allah swt heeft geschapen en om ons heen gebeuren die hebben een doel en zijn er om ons mensen een les te leren. Het mooie van de Quran is dat het de mensen uitdaagdt om hun verstand te gebruiken en over het leven te denken. Als het leven geen leed had dan vraag ik mij soms ook af, zou je dan nog wel geintereseerd zijn in een god?
We zeggen nu wel ja, die god is hard want hij laat mensen lijden maar de vraag is aan jouw. Stel je voor je hebt palijzen van goud en je bent kerngezond en super gelukkig en dat je gehele leven lang. Denk je dat er plaats zou zijn voor god oftewel zou je aan god willen denken?
Wat ik ook had opgemerkt in de video hierboven is dat de wiskunde leraar had gezegd. Al de zaken die wij mee maken in deze wereld die hebben een bepaald doel en dat is dat het jouw als persoon laat ontwikkelen en het je dichter brengt tot allah swt of dat het jouw tot dichter tot je destructie brengt. En ergens in die process laat allah swt jouw de keuzes maken waar jij verantwoordelijkheid voor draagt.
Als allah swt een creatie wilde die hem volledig gehoorzaamde en alles deed wat hij zegt dan had die ons niet nodig want de Engelen die zijn namelijk die creatie.
Ik heb nu al zoveel stukken van jou gelezen en bij elk stuk schieten er zoveel gedachtes,aya’s,hadiths en ervaringen in mijn hoofd. Mijn hersenen en energielevel stond een tijdje stil maar de on modus is weer aan. Dank daarvoor. May Allah bless u for sharing.
Ik laat voorlopig alle.hersenspinsel even daar waar ze horen maar een compliment,advies en een vraag wil ik hier toch even droppen.
Allereerst; Mashallah,wat prachtig kun jij schrijven. De realiteit van de dag (gelovige niet moslims/ secularisten en familievraagstukken, lijden vs de kracht van ajoeb,aleyhi salaam) de vraagstukken die continue terugkomen ‘burgelijk ongehoorzaam zijn, politiek actief of jezelf verbeteren en nu dit vraagstuk…’Het wereldse lijden vs theodicee’. Dit is echt genieten,mashallah.
Advies;ik merk dat vele antwoorden in mijn leven mij gegeven zijn door kinderen. Ook veel antwoorden.op deze vraagstukken. Give it a try…De meest ingewikkelde vraagstukken aan een verbaal, eq sterk kind voorleggen. Af en toe zul je versteld staan dat datgene waar wij bijna.van.ons geloof kunnen vallen,zij zo helder hebben dat er geen twijfel.meer over blijft.
Vraag; waar kan ik dit boek.vinden?
Nogmaals barakallahoe fiek voor het open en dieper bespreken van deze life onderwerpen.
Assalamu aleikum beste Oem Djunaid,
Dank je voor je reactie en je compliment, het betekent veel voor me dat deze stukken iets voor anderen betekenen, en zelfs 2 jaar later nog reacties oproepen.
Betreft je advies: dat is een goede om ter harte te nemen. Onlangs zei een oud-collega uit het basisonderwijs nog tegen me dat ik er goed aan zou doen vrijwilligerswerk met kinderen te gaan doen, dat depressieve gedachtes en gevoelens dan zo weg zouden smelten :)
Het boek is gewoon via bol.com te bestellen.
Ik hoop dat je komende Ramadan ook weer meeleest. Mocht je zelf ook iets willen schrijven, dan kun je de redactie contacteren. Volgens mij zoeken ze op het moment schrijvers voor komende Ramadan :)
Barakallahoe fiek.Zoals hierboven te lezen (pff,wat een kromme zinnen en belabberde spelling) ben ik geen sterke schrijfster,haha.
Al blame ik graag mijn telefoon, het weinige slapen en de drukte soms moet je ook even eerlijk in de spiegel kunnen kijken.
Ik lees echter heel graag mee en zal wat vaker reageren.
De tip om met kids aan de slag te gaan is een goede.De vaak simpele maar o zo pure,krachtige manier van denken overtreft elke academische,theologische uitleg.
De vragen die zij hebben zijn vaak dezelfde als die van ons. Het antwoord is soms gewoon…
‘Ik ben nog maar klein,dat begrijp ik niet.Hij wel,Hij weet alles…echt alles. Zelfs meer dan de juf, mama,papa,meester of slimste man…cool he.Hij heeft hun allemaal gemaakt. Voel maar…mijn hart.Dat doet
Hij….cool he.’
En als je dan zo’n kinderhartje voelt kloppen en een kind verwonderlijk ziet lachen dan boeien alle ingewikkelde vragen even niet.All Praise 2 Allah