To donate or not to donate? That was the question voor een lange tijd onder de moslims. Voor mij was het al een hele tijd duidelijk dat het toegestaan is. Waarom zou het niet toegestaan zijn? Je helpt er toch mensen mee? Maar toch zijn de meningen verdeeld … waarom?
Omdat de Islam er direct niets over zegt, indirect wel…
Om maar een radicale scheiding te maken, zijn er twee meningen met een kort-door-de-bocht onderbouwing van mij:
1 – niet toegestaan
Hier wordt beredeneerd vanuit de optiek dat de Schepping van Allah (swt) heilig is en dat je daar niet aan hoort te zitten.
2 – toegestaan
Hier wordt dit onderwerp bekeken vanuit de huidige moderne samenleving, waarin bij het doneren geen sprake is van het onteren van het lichaam. Daarnaast geldt in de Islam altijd de regel: "Nood breekt wet".
MAAR ik las op deze weblog dat we er eindelijk uit zijn:
DRIEBERGEN – Moslims mogen organen en weesfel doneren. Dat bleek uit de slotverklaring op het symposium Islam en orgaandonatie dat zaterdag in Driebergen is gehouden.
De verklaring is gebaseerd op het standpunt van de meeste schriftgeleerden in islamitische landen. Zij stellen dat er geen belemmeringen bestaan tegen donatie.
Het Contactorgaan Moslims en Overheid en de Sjiietische Islamitische Raad Nederland roepen hun achterban op positief te staan tegenover orgaandonatie en zich te laten registreren.
Bron: RTV Utrecht
Dus Nederland: We hebben bijna 1 miljoen potentiële alcoholvrije donors met paspoort erbij… doneerse fi sabilillah!
12 Reacties op "To donate or not to donate?"
Alcoholvrij :-) die kunnen we gebruiken
Of het mag of niet mag… ik denk dat ik alles bij me hou.
Dit stuk ging over het doneren van een orgaan, maar dit wekt de vraag bij me op, mag een Moslim bv een hart van bv een Jood aan nemen?
Wat mij zorgen baart is de optiek dat “moslims”, dus ALLEN die via Mohammed naar God kijken, in deze benadering ook weer EEN voorschrift zouden moeten destileren, namelijk: een moslim is voor of tegen. Ik denk dat Allah zijn schepselen zich graag ziet ontwikkelen: dat hij wenst dat ze zijn woorden als benaderingssuggesties, als ondersteuning benutten tot voortgaand inzicht. Het is God naar mijn stellige overtuiging dus om (ook dit) debat zélf te doen en niet om de uitkomst. Daarom kunnen mensen in verschillende omstandigheden en op basis van hun persoonlijke intensiteit en integriteit bij de afweging tegengestelde besluiten nemen en allebei MéT Allah’s zegen.
Deze reaktie van Remco bewijst voor mij dat hij niet snapt van Allah of de Koran.
Hij zoekt het spoorboekje in plaats van het reisdoel: voor Allah is Jood/Arabier?Nederlander/Man/Vrouw enz. naar mijn stellige overtuiging totaal niet rangordelijk. Hij heeft allen lief en wil voor allen gids zijn. Wij verschillen van mening over details van waarheen en langs welke ideale weg hij ons wil gidsen. Laten we alsjeblieft niet ook nog eens verschillen in het aanvaarden DAT hij allen wil gidsen – en het eigen gelijk vast heilig verklaren (en dat ook nog in zijn naam: Remco ik vind je dus vraag Godslasterlijk je acht hem niet groter dan je zelf kan bedenken)
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat ik weinig snap van Allah of de Koran. Maar ben me zelf wel aan het leren, door vragen te stellen. Je mag ook niet verwachten dat een niet moslim het allemaal al weet, anders had deze site niet hoeven te bestaan.. toch? Ik zou zeggen; leer mij.
Ok, maar je zegt zelf al dat het JOU stellige overtuiging is. Ik ben meer geïnteresseerd in de algemene overtuiging.
Verschillende geloven hebben ook veel verschillende culturen en overtuigingen.
Ik neem aan dat jij vrij “westers” bent op gegroeid en dat de medische wetenschap jou niet ombekent is. Maar ik zou me goed voor kunnen stellen dat een moslim van een onderontwikkeld land liever een hart heeft van een jood dan van mij, want een jood eet kosher vlees wat bijna het zelfde als Halal vlees. Ik eet immers wel “onrein” vlees en drink alcohol.
Zelf vond ik dit geen rare gedachte gang en ik was alleen opzoek naar een antwoord en niet bekritiseerd te worden op mijn onderontwikkelde kennis over de Islam.
Zelf heb ik ook iedereen lief, ongeacht de afkomt, verleden, man, vrouw of geloof. En ja, ik ben geen gelovige en zal dus snel de indruk wekken dat ik hem; god, Allah of een ander geestelijk leider gelijk stel aan me zelf. Ik geloof er immers niet in.
Maar het spijt me oprecht als de vraagstelling niet goed was, als jij de vraag godslasterlijk opvat of ik je in welke wijze dan ook beledigd heb. Dat is zeker niet mijn bedoeling.
Vergeet niet, ik ben 1 van de “dummies” ;-)
En wat mij zorgen baart is de optiek dat de “niet moslim” alleen maar tegen de moslim is en die vervolgens alleen maar de kop probeerd in te drukken.
Ik heb geen problemen met je vraag Remco.
Ik zou het liefste het hart kiezen van een moslim en als tweede keuze die van een jood. En dan komen je gedachtes redelijk overeen met die van mij: ze eten inderdaad ook kosher. Maar als het om mijn zoon zou gaan en hij heeft verder geen kans op overleven, dan zou ik weinig te kiezen hebben.
@wicos
Hoezo denk je dat moslims per se voor of tegen moeten zijn? Er staan in het artikel twee extremen, met beide legitieme onderbouwing. Het is aan de moslim nu om te kiezen welk van beide hij gebruikt en met welke achterliggende gedachte.
De moslims houden zich graag aan de regels (niets mis mee), maar niet alle regels zijn expliciet benoemd. Je hebt zaken die niet mogen en zaken die wel mogen.
Andere onderwerpen zijn weer niet expliciet behandeld, waardoor het aan de gelovige is om dit af te leiden uit handelingen van de Profeet (vzmh) of overleveringen.
Sommigen komen zo op de conclusie dat het wel kan, omdat….. en anderen vinden dat het niet kan, omdat….
Wat nu in Driebergen is besloten, geeft niet aan welke weg gevolgd moet worden, maar welke weg gevolgd kan worden. Puur om een groep moslims, die vond dat doneren niet mag, het tegendeel te bewijzen. De groep die anderen eventueel verwijt waarom het wel gedaan wordt.
Nordin en Idriss bedankt voor de antwoorden en de toelichting ervan. Het is voor mij duidelijker geworden dat het niet een kwestie is van MOGEN, maar meer een kwestie van welk pat te volgen.
Als er beschreven is zijn er meerdere paden te volgen en dat is zeer persoonsafhankelijk.
Ik had dan de vraag mag een “Moslim een hart van een Jood accepteren” anders moeten formuleren in de vraag “Zal een Moslim een hart van een Jood accepteren.
Ik ben op dit onderwerp nog steeds niets wijzer geworden. Het Contactorgaan Moslims en Overheid (onmogelijke combinatie in Nederland) en de Sjiietische Islamitische Raad Nederland hebben nul-komma-nul autoriteit onder de overgrote meerderheid moslims. Waarschijnlijk niet eens onder de Sjiitische minderheid van moslims. Het wel of niet toegestaan zijn van orgaandonatie blijft dus een vraagteken. Bij twijfel altijd niet doen is mij geleerd. Dus ik zal er voor kiezen om mijn organen niet beschikbaar te stellen, met dien verstande dat…
By the way…sinds wanneer gaan moslims bepalen wat Allah (swt) denkt of Zijn stellige overtuiging is?? Wicos: alle hersenspinsels die onze mensheid heeft voortgebracht vormt nog niet eens een fractie van een fractie van het denkvermogen van Allah (swt). Jij denkt in jouw luie studeerstoel ineenkeer al Zijn wegen te kunnen doorgronden. Als je op basis van wat de Geschriften zeggen over dit onderwerp (of niet) een eigen interpretatie erop nahoudt: prima, maar zeg aub de volgende niet meer dat volgens jou “god denkt” of “Zijn stellige overtuiging is” ….alsof Hij (swt) een overtuiging heeft die niet stellig is. Ik had van een moslim wel meer inzicht verwacht op dit punt. Dus let aub de volgende keer beter op wat je zegt.
As salaam alaikum,
voor mij was heel die discussie over wel of niet doneren niet nodig geweest. Of het wel of niet mag van de religie, van de Islam, van Allah (SWT) zou volgens mij voor geen enkele twijfel moeten opbrengen. Ik zal hier 2 redenen noemen (ik weet niet wat ze in het symposium allemaal hebben gezegd, en deze redenen komen vanuit MIJN denkwijze – voordat ik allerlei reacties krijg met vragen naar bronvermelding etc. ;p)
1. Iedereen gaat dood en het lichaam is vergankelijk, het lichaam dat je kent heb je verder niks aan. Op de dag der opstanding zul je opnieuw een lichaam gegeven worden.
2. Om je eigen leven te redden, is het zelfs toegestaan om varkensvlees te eten als je geen andere mogelijkheid hebt. Dit geeft voor mij aan dat het redden van een leven een héééle grote prioriteit heeft en daarmee dus dat orgaandonatie toegestaan is, als het een uitkomst biedt.
Nu de vraag, wel of geen donor? Dat is een ethische kwestie die iedereen voor zichzelf moet beantwoorden. Denk er wel over na of jij een donor zou accepteren, hetzij voor jezelf of je kinderen of andere geliefden – en of je hetzelfde voor een ander zou kunnen betekenen.