“We hebben morgen een verjaardagsfeestje. Kan ik alvast een bestelling plaatsen voor wat pizza’s?”
“Zuster, verjaardagsfeestjes zijn haram! Daar wil ik niet aan meewerken.”
“Ok. Ik heb geen zin in theologische discussies. Kan ik gewoon bestellen?”
“Nee, zuster. Dat doen we niet.”
Boos en vol ongeloof loopt een ‘zuster’ met lege handen de Pizza-zaak aan de Vierambachtstraat in Rotterdam uit. Geen pizza’s omdat het voor een verjaardag is!
Als moslim kom je met enige regelmaat dit soort medemoslims tegen, die je willen behoeden voor het hellevuur. Je weet dat je eigenlijk zwaar beledigd wordt, maar het is zo mooi verpakt in een vriendelijke glimlach, terwijl elk zin liefkozend begint en eindigt met ‘broeder’ of ‘zuster’. Vaak een waterval aan zinnen waarin veelvuldig de trilogie ‘Bidah-Shirk-Kufr’ voorkomt, maar het is natuurlijk allemaal met de beste bedoelingen en intenties en voor je eigen bestwil.
Discussies moet je ten allen tijde vermijden, want verschil in interpretatie is één ding, maar er is ook nog eens een groot verschil in de regels der logica. Dus kom niet met “Maar de Profeet vrede zij met hem heeft ook nooit pizza’s gebakken” of “de Profeet vrede zij met hem heeft nooit met een scootertje pizza’s bezorgd door Spangen”. Nee, doe maar niet. Laat de adviezen over je baard, je kleding, je broekspijpen, aanwijzingen voor een spagaat tijdens het gebed en vergelijkingen van vrouwen met lolly’s gewoon over je heen komen of langs je heen gaan. Het is allemaal goed bedoeld.
Ik ben op dat soort momenten geobsedeerd door die hypnotiserende glimlach, waarmee ze je vertellen hoe fout je bezig bent en hoe je je leven kan verbeteren door je bij hun club aan te sluiten. Het is niet een geruststellende glimlach van een stewardess die je welkom heet op je vlucht en ook niet een beleefde glimlach van een winkelier die je nog een fijne dag wenst. Nee, hoe langer ik er naar kijk hoe meer ik er achter kom dat die glimlach een uitdrukking is van een superioriteitsgevoel dat ze net niet kunnen onderdrukken.
Dus dan bestel je een pizza zonder preek en je krijgt een preek zonder pizza. Met een glimlach en de beste bedoelingen, dat dan weer wel.
Afbeelding: pixabay.com.
32 Reacties op "Pizza Point: een Preek zonder Pizza"
Je bent nog vergeten:
de plotselinge drang om instrumentele muziek te mijden op bruiloften (en dan zo’n tergend anasheed koortje elke keer..)
opmerkingen over dat je niet je linkerhand mag gebruiken tijdens het eten (leg die vork maar neer, je moet alles onbeschoft je mond in harken met rechts)
of dat je bij een uitje met collega’s de rekening niet mag delen omdat er een paar een glas wijn hebben besteld en je dus gênant moet vragen of die drankjes op een aparte rekening mogen waar jij dan weer een gelijk deel van betaalt; alsof rekening delen nog niet vervelend genoeg is
heb je die types al eens ontmoet die überhaupt niet aan een tafel mogen zitten waar andere mensen een glas drank op hebben staan? (praktisch onmogelijk in 2016 in een land waar waarschijnlijk nog geen eens 3 op de 100 mensen praktiserende moslims zijn) het schijnt dat je dan het aanrakende tafeltje een centimeter los moet schuiven zodat je weer veilig bent…
we zullen het maar niet over de gezellige types hebben die met nieuwjaarsavond heel stoïcijns thuis zitten pretenderen dat er niks aan de hand is omdat het nieuwjaar op 1 januari een westerse uitvinding is… ps vooral niet ongelovigen feliciteren met hun feesten dat is een zonde…stel je ook voor dat je hartelijk overkomt!
Ja het stikt van de protestanten onder de moslims hier ;) Met de beste bedoelingen natuurlijk…
Wat maken jullie het leven toch ingewikkeld en moeilijk voor jezelf…
Wat ik niet snap is dat jullie een artikel over een ondernemer schrijven met wat als doel? Zwak dit hoor van wij blijven hier! Nee ik ben geen selefie maar ik vind dat als je bezig bent met jouw boterham te verdienen op een manier dat niet in strijd is met de wet je ook verzoeken van klanten mag weigeren met een glimlach idd. Ik snap de hetze niet die nu gaande is. Net nog een artikel gelezen in het ad van een moslima die waarschuwt voor de selefies.(whoeeeh)
Vervelend dat de dame die dit heeft meegemaakt de lekkere pizza’s van pizza point niet kon eten op haar verjaardag maar gelukkig is rotterdam west heel veel pizza zaken rijk die soortgelijke bestellingen wel aannemen. Stop met het bashen van je eigen moslims die anders denken dan jij! Geef een keer het goede voorbeeld misschien dat onze broeders volgen ?. Een beter milieu begint bij jezelf ?
Is toch geen hetze tegen die zaak?
Er worden geen onwaarheden verkondigd om ze zwart te maken ofzo.
Ze uiten zich zelf zo in het openbaar, dus ik denk niet dat ze het erg zullen vinden dat men weet dat ze geen pizza’s voor verjaardagen afleveren.
Het is hun eigen zaak, dus ze mogen inderdaad zelf bepalen wat ze doen. Daar heb ik geen problemen mee. Het gaat erom dat je niet altijd op een preek zit te wachten.
Ze hebben overigens erg lekkere pizza’s en burgers. (Als je ze meekrijgt)
Tsjah..het salafisme word niet voor niets als zwa rt schaap neergezet in de hedendaagse media. Het moet afgelopen zijn..het beestje word eindelijk eens bij de naam genoemd. Deze vernieuwing in het geloof hebben we niet nodig in Europa..laat de saudi’s maar hun orthodoxe, kort de bocht geloofsleer uitoefenen in de eigen dollar staat. Ophouden met de brainwash van onze jongeren!
Meest onzinnige artikel die ik tot nu toe heb gelezen. Ga jezelf wat onderwijzen over halal en haram alvorens je ons een preek erover geeft. Het ziet ernaar uit dat sommigen al te graag een hobby ervan hebben gemaakt om de spot aan te drijven met sommige zaken binnen Islam. De vraag is of ze dit bewust doen of dat ze zelf niet door hebben dat ze onzin uitkramen…….
@Klaas
”Wat maken jullie het leven toch ingewikkeld en moeilijk voor jezelf…”
Eigenlijk is er niets moeilijks aan. Het probleem ligt bij de personen die een bepaald wereldbeeld hebben en als Islam botst met die gedachtengoed dan moet Islam maar zo ver uitgerekt worden dat het wel in hun wereldbeeld past. En een ieder die daar iets over zegt wordt weggezet als een selefie, wahabie of wat voor benamingen deze gasten ook hebben bedacht.
Ik hou mij stil over deze zaken maar ik zie dat de tendens bij Reflex en co nare vormen begint te tonen. En wijblijvenhier die een brede publiek heeft die geeft deze gasten al te graag het podium. Het is net of iedereen maar even moet buigen voor deze gedachtengoed want anders krijg je de selefie op je voorhoofd gedrukt.
Als de persoon in kwestie wat kennis heeft dan moet je niet een preek gaan houden over halal en haram en dit mixen met je begeerten en je verlangens. Als je geiriteerd bent op die pizza man, reageer je frustraties erop af maar ga Islam er niet bij betrekken om vervolgens dan jouw begeerten erop te projecteren en net doen alsof er iets is is met de ummah terwijl jezelf vergeet.
@Abdelmajid,
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ
Je kent Reflex niet en op basis van een artikel of twee en wat reacties vel je een oordeel over hem!
Ik ken Jilani als een strikte moslim en ik durf te beweren strikter dan 90 % van de moslims hier in Nederland. Hij is een traditionele moslim zoals 99 % van de 1.5 miljard moslims dat zijn.
Je interpreteert overigens zijn insteek verkeerd. Het gaat hem niet of verjaardagen bid3a zijn of niet. ( hij vindt dat ook). Het gaat om de manier hoe dat overgebracht wordt en de prioriteit die daar aangegeven wordt.
De eigenaar ziet er geen enkel probleem in om een zaak te runnen onder een systeem dat niet islamitisch is, onderwijl draagt hij btw en andere belastingen af aan een systeem dat daar zaken mee financiert die veelal in strijd zijn met de islam. Om een klein voorbeeld te noemen: Van zijn belastinggeld worden onder andere bommen afgegooid door Nederlandse F16 op moslims in Syrië en Irak.
Als hij zo’n ophef maakt over het bid3a zijn van verjaardagen waarom volgt hij dan niet het meerderheidsstandpunt van de Ulama van de afgelopen 1200 jaar dat het niet toegestaan is te leven tussen de niet-moslims? Wat is zijn excuus? Staat niet in de Qur’an:
نَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُواْ فِيمَ كُنتُمْ قَالُواْ كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الأَرْضِ قَالْوَاْ أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُواْ فِيهَا فَأُوْلَـئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءتْ مَصِيرًا
Maar hij maakt wel een probleem van een mede gelovige die in zijn zaak pizza’s wil bestellen vanwege een verjaardag! Als zijn imân zo zwak is dat hij niet weg kan maar hier zelfs een zaak opent en geld verdiend waarom maakt hij dan een probleem over verjaardag vieren?
Om maar te zwijgen over zijn aanpak!
Zelfs als je vindt dat iemand iets verkeerd doet dan dien je dat op een pedagogische wijze te doen die mensen uitnodigt of op z’n minst doet nadenken over hetgeen ze fout doen.
Nu is de dame in kwestie geschoffeerd gaat ergens anders heen met haar geld en zal wellicht niet te spreken zijn over moslims die eender denken als de eigenaar!
Zolang moslims zich druk maken om dit soort issues zolang zullen moslims de risee zijn van de wereld. Gedomineerd, gebruikt, uitgebuit en voorbijgestreefd door anderen onderwijl maken ze zich druk of de baard niet te kort is en de broekspijpen niet te lang en het bid3ah zijn van verjaardagen.
Zij die de benaming salafi claimen en anderen daarvan uitsluiten zijn in wezen niet meer dan talafiya.
Ze denken dat ze Allah aanbidden maar in wezen aanbidden ze regels, ze hebben regels tot hun idool gemaakt.
@Mohammed Boubkari
Je hoeft mij niet te vertellen over personen die de ummah de afgelopen jaren in een slecht daglicht hebben geplaatst en die zich meer druk maken over uiterlijke kenmerken terwijl ze van binnen door en door rot zijn en hun omgeving nog zieker maken. Ik ken ze zeer goed en afschuw ze ook wellicht meer dan jij het doet. Laat ik mij frustraties even wat nader toelichten.
Het begon onder andere vandaag met het artikel van Hanina Ajarai ”salafisten”.
http://www.ad.nl/dossier-nieuws/salafisten-het-zijn-net-jehova-s~a36762bc/
Ik heb het over deze trend, moslims die de recente ontwikkelingen in de politiek gebruiken om rotzooi naar de ummah te gooien of sommige groeperingen aan te vallen. Ik ben niet iemand die elke persoon over 1 kam scheert. Net zoals de gematigde moslims vaak wel doen met iedereen die afwijkt van hun liberale islam. Ik reageer op dit artikel omdat het een smaak had van moddergooien en verdacht veel leek op het AD artikel van een moddergooier. Ik ben het ook niet eens met wat de Pizza gast deed sterker nog zou het juist hebben laten blijken dat zijn gedrag niet door de beugel kan. Todat begrijp ik het wel maar de manier hoe het is opgesteld doet mij sterk denken aan het AD artikel van vandaag. Dat ze problemen heeft gehad met sommige malloten oke dat is begrijpelijk maar waarom moet je de vuile was buiten hangen? wat bereik je ermee? Bovendien als een stel idioten de religie hebben gekaapt door regeltjes op te dringen terwijl ze zelf niet kosher zijn. Wil dat niet gelijk zeggen dat je vrijspel hebt om met religeuze termen te smijten om zodoende die malloten te raken in hun ideologie. De islam haters die smullen ervan en worden die malloten die jou dat hebben aangedaan er opeens beter van als je zoiets plaatst?
Een tendens die ik helaas vaak zie onder sommige moslims van dat ze al te graag onder het mom van IK WIL MIJN EI/MENING KWIJT! OF IK LEEF IN VRIJHEID DUS IK DEEL MIJN MENING! Terwijl hun zogenaamde mening nog meer verdeeldheid creert dan iets goeds brengt. En Mohammed de personen die vaak deze kwesties aanhalen en over schrijven dat zijn meestal de rijtjes personen die zelf een dubbele agenda hebben.
Inderdaad adviseren moet je op een correcte manier doen en niet te snel oordelen over personen, goed dat je mij erop wijst.
Ik ken Reflex verder niet persoonlijk en reageer op basis van artikel en hij is niet de enige die dit soort zaken schrijft. Na het AD artikel gelezen te hebben en ook nog deze reactie hier gezien te hebben (en ook nog herhaardelijk dit soort berichten eerder gezien te hebben) kan ik niet echt de toegevoegde waarde van inzien en daarom de reactie. Die wellicht anders geformuleerd had moeten worden.
Heel helder weergegeven Mohammed.
@Abdelmajid,
Het gaat niet om een stel idioten of om lui die vreselijke dingen begaan in Syrië en Irak en dat rechtvaardigen uit naam van de islam. Het gaat om een minderheid onder de moslims wereldwijd die alles behalve idioot is en denken dat hun manier van geloof & praxis de enige ware is en dat zij in hun doen en laten niets anders doen dan exact de salaf volgen.
Vandaar dat zij naar zichzelf refereren as salafisten en andere moslims en niet-moslims hen ook zo zijn gaan noemen.
Naar mijn mening is het gewoon een sekte en zijn het volgelingen van Ibn Wahhab en ik noem ze dus gewoon: Wahabiyya of talafiyya
De benaming salafiyya hebben ze gemonopoliseerd als ware het hun eigendom.
Terwijl in feite alle moslims in wezen salafisten zijn, zelfs de meest zondige en lakse. Om de doodeenvoudige reden dat alle moslims de eerste generaties in meerdere of mindere mate volgen. Te beginnen met: La illaha ilallah wa muhammadan rasullulah. Wie dat niet doet is per definitie geen moslim!
Gematigde/liberale moslims zijn nonsens termen verzonnen om “goede” moslims ( Lees: zij die weinig doen aan praxis uit overtuiging) te onderscheiden van “slechte” moslims ( lees: Zij die vinden dat ze de praxis in hun leven moeten of zouden willen toepassen) voor de media en de politiek.
Ik deel moslims in, in twee categorieën dat heeft niets te maken met slecht of goed, vroom of zondig of de mate van praktiseren te maken maar met de manier hoe zij naar het geloof kijken:
Traditionele moslims
Moderne moslims
De talafiyya behoren tot de moderne moslims net zoals zij die zich liberale moslims noemen of wat dan ook. Het lijkt gek dat ik lui die heel veel zaken afwijzen als niet nodig en lui die voor de kleinste zaken obsessief bezig zijn met regeltjes in één groep zet. De reden daarvoor is dat beiden moderne verschijnselen zijn in de islamitische wereld. Met recent bedoel ik de afgelopen 200 jaar. Voor de meer dan 1400 jarige geschiedenis van de islam is dat recent.
Even gechargeerd het verschil tussen deze moderne fenomenen:
Talafiyya moslims = Alles moet niks mag: Regels zijn hun idool
Liberale moslims = Niks moet alles mag. Vrijheid is hun idool
Stel we zouden in de tijd terug kunnen reizen naar zeg het jaar 1000. We zouden naar Fes kunnen gaan en daar een willekeurige moslim vragen mee te gaan naar onze tijd. Naar het Fes van 2016. Terug in onze tijd zouden we deze persoon laten discussiëren met zij die zich salafisten noemen en zij die zich liberale moslims noemen. Het resultaat zal zijn dat de moslim uit het jaar 1000 totaal niet zal begrijpen wat voor soort moslims dit zijn en wat hun denkbeelden zijn. Laten we die moslim uit het jaar 1000 echter in gesprek laten gaan met bijvoorbeeld een oud vrouwtje dat daar op straat brood aan het verkopen is en weinige of geen kennis heeft van het geloof dan zal die moslim uit het jaar 1000 direct in haar een zielsverwant herkennen.
Dat oude vrouwtje zal volgens de regels heel wat zaken doen die fout zijn ( bijvoorbeeld bidden bij heiligengraven) maar haar geloof is puur onaangetast door de moderniteit, twijfel en onnodige kennis. Het geloof dat de overgrote meerderheid van de moslims hebben en hebben gehad sinds de tijd van de Profeet v.z.m.h. Geloof overgedragen van generatie op generatie en elke generatie is als een schakel in een ketting verbonden met de vorige generatie tot aan de eerste.
Moslims die bewust of onbewust, met kennis of zonder kennis, praktiserend of niet, vroom of laks, rekening houdend met tijd en plaats of niet, zaken van anderen overnemen of niet etc. volgen daarmee de traditie zoals de generaties voor hen deden – en dat is de overgrote meerderheid van de moslims – zijn de traditionele moslims.
De islam is niet verspreid door legers, geleerden of zelfs maar vrome moslims. De islam is grotendeels verspreid door gewone moslims wier kennis veel te wensen over liet en dat gold ook vaak voor hun praxis en vroomheid.
Gewone moslims meestal mannen: Handelaren, zeelui, huurlingen, avonturiers die zich ergens vestigden onder niet-moslims daar trouwden met niet-moslim vrouwen en hun kinderen opvoeden als moslims. Ondertussen namen ze bewust of onbewust gebruiken en tradities over van de niet-moslims – die soms wel en soms niet in strijd waren met de regels.
Wanneer er zich in de loop van de tijd een moslimgemeenschap had gevormd dan kwam er al gauw behoefte aan kennis om de gemeenschap te onderrichten en recht te spreken. Dan haalde men ulama uit de islamitische wereld. Zo verspreide zich de islam voor een groot deel in Afrika, Azië en Europa.
In wezen is er in dat opzicht weinig veranderd met onze tijd. De eerste moslims die hier als gastarbeider naar Nederland kwamen wisten weinig of niets van hun geloof, hadden allerlei tradities die niets met het geloof te maken hadden en deden weinig of niets aan het geloof en namen bewust of onbewust heel wat over van niet-moslims.
Desondanks was het eerste wat ze deden was moskeetjes oprichten, imams halen die voor de vrijdagspreek en andere zaken konden zorgen, zorgen dat ze halal konden slachten etc.
Heel veel niet-moslims zijn moslim geworden toen ze in aanraking kwamen met deze eerste generatie. Niet omdat ze nou onder de indruk waren van hun vroomheid, kennis etc. want dat was er vaak niet. Maar omdat deze generatie is had – waar zij zich onbewust van waren – wat de moderne mens niet meer heeft: een puur geloof! Niet gebaseerd op kennis, bewijzen, feiten, argumenten etc. maar gewoon geloof zonder twijfel.
Nu wordt deze generatie belachelijk gemaakt door zij die zich salafisten noemen en de zogenaamde moderne moslims!
“Salafisten” zijn net als de protestanten in West-Europa 500 jaar geleden. De katholieke kerk was door en door verrot en als men de Bijbel en de geschriften erbij haalde van de eerste kerkvaders dan klopte er vaak niets van met wat de Katholieke kerk predikte laat staan wat de clerus in praktijk deed om maar te zwijgen over de massa.
Weg met die santenkraam, weg met de clerus, weg met de katholieke kerk. Iedereen kon en mocht zelf de bijbel lezen en interpreteren.
Het gevolg honderden protestante stromingen en een einde aan de 1000 jarige geloofseenheid in West-Europa.
Het is ook niet voor niets dat de landen in Europa waar het protestantisme leidend werd nu het hoogste aantal atheïsten telt.
Religie is voor een deel irrationeel en heeft te maken met gevoel, spiritualiteit, bijgeloof, tradities, gewoonten, saamhorigheid, identiteit etc.
Wie dat afdoet als bid3a, shirk of zelfs kufr als zijnde in strijd met het geloof omdat het geen basis heeft in de teksten die kan naar de letter van de tekst wellicht gelijk hebben echter in de praktijk zal dat er toe leiden dat de massa zich op den duur zal afkeren van het geloof. Omdat het hen niet biedt wat ze nodig hebben maar wel opzadelt met obsessieve regeldwang. Dit is al gaande in de islamitische wereld! Het aantal mensen dat zich afkeert van het geloof is groeiende.
Mensen zijn geen robots, mensen zijn vatten vol tegenstrijdigheden ook met betrekking tot het geloof. Wie de menselijke psyche niet incalculeert in zijn mensbeeld en daarmee ook geloofsbeeld zal vroeg of laat keihard geconfronteerd worden met de realiteit.
Dat wisten de ulama al 1200 jaar geleden al. Zolang de massa het niet te bont maakte in hun onwetendheid en er genoeg moslims waren die wel de nodige kennis hadden en dat ook in de praktijk brachten en onderwezen zolang zou de ummah floreren.
Wat de “salafisten” aan het doen zijn is deze meer dan 12 eeuwen bestaande balans tussen norm en werkelijkheid aan het vernietigen zoals de protestanten dat ook 500 jaar geleden hebben gedaan in West-Europa.
De ummah wordt van binnenuit bedreigd door deze moderne moslims zowel de “salafisten” onder hen als zij die zich liberale, gematigde of wat dan ook moslims noemen.
Terug naar de verjaardag:
Is verjaardag vieren: Bid3a.
Antwoord: Ja.
De regel is dus: Moslims zouden geen verjaardagen moeten vieren.
Geen speld tussen te krijgen.
Echter als we verder kijken dan de teksten en naar de realiteit gaan kijken waarin we leven dan kunnen we dit niet rechttoe rechtaan gaan opleggen aangezien veel moslims onbewust als volgt redeneren:
Ondergraaft het overnemen van deze gewoonte de essenties van het geloof?
Antwoord: Nee.
Leidt het overnemen van deze gewoonte tot het verzaken van geloofsplichten?
Antwoord: Nee.
Is het vieren van verjaardagen dus een zonde?
Antwoord: Nee.
De regel: Verjaardagen vieren is een bid3a maar geen verkeerde bid3a dus men mag verjaardagen vieren.
Ook hier valt geen speld tussen te krijgen.
Ik zelf vier geen verjaardag en ben van mening dat het een bid3a is en men als moslim dat niet zou moeten doen maar ik heb desondanks geen problemen met moslims die dat wel doen. De reden daarvoor is dat ik het beschouw als iets triviaals. Het raakt de essentie van het geloof niet en daarmee is het voor mij niet iets om je druk om te maken. De islam zal niet verdwijnen doordat een deel van de moslims verjaardagen viert! Wie zich druk maakt om trivialiteiten en daar halszaken van maakt verliest belangrijke zaken uit het oog zoals rust en harmonie tussen de mensen onderling.
Begrijp mij niet verkeerd men mag best ageren tegen iets waarvan men vindt dat moslims het niet zouden moeten doen maar alles heeft zijn tijd, plaats en goede manier. Tegelijk moet men zich dan ook afvragen of men wel de geschikte persoon is omdat te doen en of men zelf niet wat boter op het hoofd heeft. Dat eerste zijn de meeste mensen niet en het tweede hebben de meeste mensen wel.
Actie = reactie
Wanneer een minderheid van de moslims andere moslims continue de maat neemt dan kun je verwachten de meerderheid op een gegeven moment die minderheid de maat gaat nemen.
Dat is wat het stukje van Jilani en Hanina ( ook haar ken ik!) in wezen doen. De maatnemers zelf de maat nemen!
De meeste moslims hebben respect voor moslims die hun geloof zo strikt mogelijk in praktijk wensen te brengen. Zelfs als zij het niet eens zijn met hen. Zo zullen de meeste moslimvrouwen die geen hijab dragen het recht verdedigen van vrouwen die een niqab willen dragen. Veel moslimmannen die wel de handen schudden van vrouwen het recht van mannen dit dat niet willen verdedigen. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.
Maar dat respect is niet wederkerig. Zij die zich “salafisten” noemen doen niets anders dan andere moslims de maat nemen en op hun moslim zijn afgeven.
Het artikel van Hanina is in feite een verdediging van de “salafisten”. Zij speelt advocaat voor ze. Het stukje is naar aanleiding over de ophef die er is ontstaan omdat “salafisten” een voormalig schoolgebouw hebben gekocht.
In feite zegt ze tegen de lezer:
Die mensen zijn een beetje raar, maar ze doen geen vlieg kwaad dus laat ze met rust.
Ze gebruikt daar de Jehovagetuigen als vergelijking voor want die lui kennen de meeste lezers wel. En iedereen weet Jehovagetuigen zijn raar maar doen geen vlieg kwaad.
Tegelijkertijd neemt ze “salafisten” ook de maat:
Iemand maakt wel taarten bid3a de Profeet v.z.m.h. heeft nooit een taart in zijn leven gegeten noch er één laten maken voor: Geboortes, zwangerschappen, afstuderen, huwelijken etc. Juist de huwelijkstaart is één grote bid3a die overgenomen is van het Westen!
Maar mevrouw weigert wel verjaardagstaarten te maken!
Om maar te zwijgen dat haar bedrijfje opereert onder wetgeving die op vele fronten in strijd is met de islam. Maar dat is kennelijk geen issue voor deze dame zolang ze maar geen verjaardagstaarten maakt is er niets aan de hand.
In dit land leven als moslim is de grootste bid3a!
Met “salafisten” in hun midden als vrienden hebben moslims geen vijanden meer nodig.
@Mohammed Boubkari,
Bedankt voor het alweer geven van je eigen mening en wereldbeeld. Zolang je niet heilig gelooft dat jouw mening DE ENIGE WAARHEID is, is het wat mij betreft ok om zoveel ruimte in te nemen om jouw mening ten toon te stellen. Ik geloof ook wel dat je zelf beseft dat het maar jouw mening is en één van de zovelen. Wat dat betreft is jouw mening net zoveel waard als alle andere meningen die hier worden tentoongesteld, dus niet meer of minder.
Na onze dood zullen we er allen vanzelf achter komen wie wel of niet gelijk had. Zolang we in de korte tijd dat we op deze wereld rondhuppelen, maar iedereen in zijn waarde laten en van toegevoegde waarde zijn voor elkaar. Dat is mijn mening.
@Mohsin,
Nog iets zinnigs te melden dan, de ene open deur na de andere in te trappen?
De digitale wereld is toch ook bida? Moeten we daar ook niet van af?
Vroeger leerde je mensen over het geloof ook niet bij via een videootje of iets dergelijks.
@Mohammed Boubkari,
Soms zijn zaken nou eenmaal zo simpel als een open deur en maken wij ,simpele zielen, zaken complexer dan nodig.
@Iedereen,
Reminder voor mij en misschien hebben jullie er ook wat aan: “Hoogmoed komt voor de val”.
Voor de rest heb ik ,wat dit topic betreft, niks te melden.
Het gaat mij helemaal niet om de theologische discussie of verjaardag nou wel of niet haram/bidah is. Ik probeer ook niet de Islam te buigen of te rekken zodat het in mijn wereldje en ‘begeertes’ pas. Ik accepteer en respecteer dat er mensen zijn die niks van verjaardagen moeten, maar verwacht dan ook dat je ook accepteert dat er een hele grote groep is die er niks verkeerds in ziet en dat ook theologisch kan onderbouwen.
Voorbeeld: http://seekershub.org/ans-blog/2016/01/13/can-i-go-to-my-non-muslim-sisters-birthday/
Leef en laat leven, zonder de arrogantie te hebben dat jouw standpunt de enige juiste is. Voor theologische discussies zijn er geschiktere plekken dan een pizza zaak.
@Mohsin,
Open deur intrappen = ik wil reageren maar heb niets zinnigs te melden.
@Mohammed Boubkari,
Alhamdoulilah en gelukkig heb jij ook het recht om jouw mening te uiten. Bedankt voor het uiten van jouw mening.
@Mohsin,
3 x ik wil reageren maar heb niets zinnigs te melden reactie.
three strikes you’re out
@Reflex
Als je een stukje schrijft dan kunnen er mensen zijn die een voorstander van zijn en er zijn mensen die geen voorstander van zijn. En die kunnen dat uitdrukken in een tekst. Ik hoef jou dat niet te vertellen. Je kan niet alle neuzen in een richting krijgen.
Ik zei wat ik zei omdat ik al een tijdje constateer dat bepaalde groeperingen in onze islamitische samenleving het gemunt hebben op andere groeperingen en de propaganda kraan volledig hebben opengezet. Sommige punten die zei voorbrengen daar hebben ze gelijk in maar over sommige punten daar slaan ze volledig de plank mis en in hun arrogantie (het zijn ook geen heiligen) zien ze dat ook niet. Door het Artikel in AD en dit gelezen te hebben begon ik datzelfde walgelijke gevoel te krijgen en daardoor onstond die reactie. Waar ik overigens bij aangaf dat mijn reactie anders geformuleerd had moet worden.
Bij mij ging het om hoe sommigen bezig zijn om bepaalde groepen te kleineren en daar allerei religeuze termen erbij te gebruiken. Uiteraard mag iemand zelf weten in welke context hij/zei die termen plaatst en of welke betekenis hij/zij eraan geeft dat zou mij een worst wezen. Zoals jij vraagt dat er rekening wordt gehouden met jouw mening moet je ook rekening houden met iemand anders zijn mening.
Als je het op het internet iets plaatst over een beladen onderwerp dan weet je automatisch dat je zoiets kan uitlokken. We kunnen niet dan vervolgens zeggen ”doe rustig!”. Zo werken mensen niet en het is zeer natuurlijk als je verschillende reacties erop krijgt. Wat voor de een mischien als een grapje eruit komt van ”ahh johh is bidah, ahahah lol lol” kan voor de ander beledigend voorkomen.
Ook die personen in kwestie zijn vaak vol van zichzelf en beschuldigen een ene groep van iets terwijl zijzelf het gedrag (wellicht in een andere stijl) vertonen. Ik noem geen namen maar velen onder de moslims weten wie ik bedoel. Ze hebben genoeg facebook paginas geopend met allerei beledigende paginas en termen die specifiek gericht zijn op bepaalde groepen. Dit is voor mij een ziekte die deze ummah nog meer zou verdelen en de moslims juist op het pad van destructie zou brengen.
”Leef en laat leven, zonder de arrogantie te hebben dat jouw standpunt de enige juiste is. ”
Dit is geen discussie wie wel of niet het bij het rechte einde heeft. Want daar gaat hem mij niet om. Kennis is net als een zee iemand die zegt dat zijn standpunt de correcte is en dus aangeeft de kust te hebben bereikt die heeft eigenlijk geen kennis opgedaan. Ik ben op dat gebied een noob dus eerst moet ik mijzelf onderwijzen voordat ik iemand van religeuze kennis ga voorzien of nog met de vingertje naar hem ga wijzen. Dat was niet het doel van mijn post. Overigens ken ik jou niet en nog sta ik in jouw weg en nog heb ik te beslissen over wat jij wel of niet mag denken.
Over dat goed bedoelen daar is een waar spreekwoord over.
De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen.
Er is een verschil tussen een goede bedoeling hebben aan de ene kant en zeggen dat je een goede bedoeling hebt terwijl je bedoeling een achterliggende reden heeft (die jij wellicht niet eens door hebt) en die een situatie escaleert. Heb nooit iemand zichzelf de destructie zien helpen als die oprecht ( met een goede intentie) iemand wil helpen omwille van de liefde die hij heeft voor hem of haar. Leef en laten leven dat is een mentaliteit van jaar 2016, waar indvidualisatie steeds meer begint op te rukken. Als we elkaar niet helpen of nog adviseren (op een goede en correcte manier) dan is dat juist de stap naar destructie.
Voor mij zijn de dood doeners in een discussie:
”Leef en laten leven of Alleen Allah mag mij oordelen”
Een mens heeft een reminder nog en een mens heeft leiding nodig. Dat is hoe wij in elkaar zitten. Wij gaan samen proberen om de hemel in te komen en niet op je eigen houtje. Dat is niet hoe het werkt. uiteraard zoals het woord zegt er is een verschil tussen advies geven en iets opdringen. Dat zijn twee verschillende zaken. De dood doeners die ik hierboven heb beschreven en die vaak worden geuit door sommigen hebben heel andere redenen dan de reden die vaak wordt aangeven bij de uitting van deze woorden.
Voordat we hier de moraalridder gaan lopen spelen laten we eerst eens stil staan bij onze naasten die wij al te graag in de bejaarden tehuis stoppen terwijl zij voorheen, jou van alles voorzagen toen je nog een baby was en hun slapeloze nachten bracht.
Verandering begint bij jezelf in je eigen huis en daarna verandert de wereld vanzelf mee.
Salaam aleikum,
Ik voel dat de boodschap van de auteur voor mij beter was overgekomen als hij zich meer had gericht op de kern: omgaan met verschillen in interpretatie, en anderen adviseren hierin. Want oprecht adviseren, het goede aanmoedigen en het kwade verbieden, is iets dat we allemaal zouden moeten doen. Helaas blijkt het inderdaad voor velen een hele kunst om dit op zachtmoedige en eerlijke manier over te brengen, waarbij ook nog eens wordt vergeten dat zelfs de metgezellen en grootste geleerden verschilden in mening.
Anyway, doordat er enigzins sarcastisch wordt gesproken over die glimlach, ‘broeder / zuster’, en ‘de beste bedoelingen’ ging het – overigens terechte – doel van dit artikel nogal aan mij voorbij. Want die zaken an sich is niks mis mee, en we kunnen niet in iemand’s hart kijken of zijn intenties oprecht waren.
Assalamu alaikum,
Wa alaykum assalaam
Prachtig verwoord – ikzelve heb hetgeen vaak genoeg meegemaakt en vraag mijzelve dan af: “Take a chill pill dude”. Verjaardagen zijn leuk, gewoon lekker meedoen dan wel vieren. Nieuwjaar is leuk – gewoon lekker meedoen. Kortom: gewoon lekker meedoen met de rest van de maatschappij. Is niks haram aan, ja echt waar!
Er is iets wat ik niet begrijp. Er gaat een persoon een aantal pizza’s bestellen voor een verjaardag waarop haar wordt verteld wij leveren niet voor zulke gelegenheden. Ok nu komt hetgene wat ik niet snap aan het artikel.
De dame in kwestie wordt verteld dat haram is en dat de personen in de zaak daar niet aan mee willen werken. Er wordt haar geen les gelezen over dat je het niet moet vieren of over hoe slecht iest is of uberhaupt iets in die zin. Er wordt haar verteld dat zij dus geloven dat het haram is en dat zij voor hun zelf kiezen om daar niet aan mee te doen. Want voor zover ik weet dienen zei geen maatschappelijk belang en is en blijft een ondernemer die er zelf voor kiest hoe zijn bedrijf te runnen.
Daarnaast waarom vertel je dat het voor een verjaardag is ik denk dat het niets uitmaakt.
En wat ik de persoon die dit artikel heeft geschreven kwalijk neem is de vele aannames die hij doet. Misschien praat hij in het algemeen maar het komt over alsof het een aanval is op die zaak en de personen die daar werken. Die mensen dwingen je nergens toe de keus wordt bij jou gelegd.
Daarnaast kom ik ook veel salafisten tegen en nog nooit zo iets meegemaakt. Ik wil niet zeggen dat het niet gebeurt. Maar wat het gevoel wat io meekrijg van het artikel is a la wilders.
bismillahi Rahmani Ra7eem
assalaamoe alaikom.
Een moslim onderwerpt zich aan Allah, volgt zijn bevelen op en vermijd Zijn verboden.
Hij spoort aan tot het goede met kennis en wijsheid. En waarschuwt tegen het slechte naar gelang zijn kennis en vermogen.
Elkaar adviseren is een fundament van ons geloof. Maar als iemand geen advies wenst en dat verwerpt(met als excuus, ik wil geen preek of teologisch discussie) dan moet de adviesgever niet beschuldigd worden van alles en nog wat en slechte vermoedens over zijn intentie en woordgebruik ” beste zuster of broeder”
wat wil je anders horen. ALLAH zegt dat de gelovigen broeders zijn.
Als iemand overtuigd is van een bepaalde zaak dat het bid3a is of haram, dan mag hij hier niet aan helpen. Dit is eigenlijk wat de pizzaverkoper heeft gedaan.
Pizza kip pikant is lekker
Ik snap er echt niks meer van. Is pizza nu biddah of is verjaardag vieren biddah? Islam verspreiden via internet is nu ook biddah? Met een vliegtuig vanuit marokko naar Nederland komen is dus ook biddah? Witte bruidjurk dragen tijdens bruiloften is ook Biddah? En hoofdoek en daaronder een strakke jeans is waarschijnlijk ook biddah?
Abu Youssef
Ik snap er niks van. Ik vraag me af of jij überhaupt wel iets van snapt wat je geschreven hebt.
Ik blijf erbij, die beste jongen heeft het goed verwoord.
Genoeg individuen meegemaakt die het bovenstaande doen.
Naast hetgeen; wat is er nou zo erg aan om mee te doen met de rest van de maatschappij? Leuke sociale contacten opbouwen, in plaats van jezelf te isoleren van de ‘rest van de wereld’. Mensen stop met overdrijven.
As salaam Alaykum,
Bismillah-ir-rahman-ir-rahim: In de naam van God, de Barhmartige, de Genadevolle.
Misschien sla ik de plank volledig mis maar ik wilde toch even reageren want ben toch enigzins verbaasd en teleurgesteld.
Ik ben nu 47 jaar en Al Hamdulillah (Alle lof en dank is voor Allah) teruggekeerd als volbloed Nederlander naar de Islam.
De Islam is het MOOISTE wat me in het leven is overkomen.
De rust die de Islam me geeft en het geluk die de Islam me brengt.
De Islam geeft en brengt mij ook de drie R’en die elk mens nodig heeft:
Rust,
Reinheid,
Regelmaat.
“Voor sommige is de Islam niets anders dan een code van regels en voorschriften.
Maar voor hen die het begrijpen is het een perfecte manier van het leven”
Ik kan gewoonweg NIET begrijpen dat er broeders en zusters zijn die GOUD in handen hebben en het dat GOUD zo inruilen voor roestig metaal….onbegrijpelijk.
Oh ja: Mijn vader was een salaf (voorganger) voor mij. Ik ben een salaf (voorganger) voor mijn zoon. De Profeet Mohammed sallahu ‘Alayhi wa sallam was een salaf voor zijn dochter.
Wij als moslims volgen toch de De Profeet Mohammed sallahu ‘Alayhi wa sallam en de vrome voorgangers….. of toch niet, omdat onwetendheid, begeerten en de overdrijving in de weg zitten…
Zie oa in de Qur’an:
surah Ali Imran (3) ayah (vers) 31 en surah An-Nisa (4) ayah (vers) 80
De Profeet Mohammed sallahu ‘Alayhi wa sallam heeft voor alle mensen twee dingen nagelaten: De Qur’an en de Sunnah.
In de Islam komen geen verjaardagen voor en daar zit wijsheid achter…
Ook in het originele Christendom komen geen verjaardagen voor.
De Islam is Perfect en Compleet (er kan niets af en er kan niets bij) en is gekomen voor alle mensen.
De Islam is geen buffet…. (Pick and Choose)
De Islam is vrij van:
afgunst, begeerten, chaos, onrust, oneerlijkheid, slecht gedrag jegens de ouders, onrecht, jaloezie, racisme, onderdrukking, hoogverraad aan je partner en nog veel meer.
Wij zijn tijdelijk, Deze plaats is tijdelijk, Het Nabije leven is tijdelijk.
Oh ja vwb de belasting hier in Nederland:
https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/lesbrief_iedereen_betaalt_belasting_dv950z2fd.pdf