Misschien doe ik het toch wel. Misschien komt er dan toch een moment dat ik overweeg Nederland te verlaten. Niet omdat ik een Marokkaanse achtergrond heb, niet omdat ik moslim ben, niet omdat ik volgens de definities allochtoon ben of omdat ik me onderdrukt zou voelen.
Nee, dat allemaal niet per se, maar ik zou het primair overwegen als simpele, nuchtere Nederlander. Als Nederlands burger die trots is op de vrijheden die we hier hebben. Of, misschien beter gezegd, hebben gehad. Als burger van een land dat open staat voor anderen. Of misschien wel open stond. Een Nederlander die diversiteit viert. Of vierde. Een Nederland waarin gedrag niet werd verklaard op basis van etniciteit of religie. Een Nederland waarin iedereen verantwoordelijk was voor zijn eigen goede én slechte daden.
Nee, ik weet niet of ik het straks allemaal kan uitleggen. Uitleggen aan mijn toekomstige kinderen dat ze hun islamitische identiteit moeten verbergen. Dat ze beter geen baard of hoofddoek kunnen dragen, omdat de kans op een baan erdoor aanzienlijk verminderd. Dat zijn haatbaard en haar kopvod geassocieerd worden met gedrag van onbekenden duizenden kilometers verderop. Ik weet niet of ik kan uitleggen aan mijn toekomstige kinderen dat zij moeten kiezen tussen hun Marokkaans culturele erfgoed en hun Nederlandse loyaliteit. Dat ze best wel een beetje trots mogen zijn op het land van hun overgrootouders, maar niet te trots. Ik weet niet of ik kan uitleggen dat mijn toekomstige kinderen – kinderen van een Nederlander – straks nog steeds onder het kopje “niet-Westerse allochtoon” geschaard worden. Dat zij bij voorbaat 2-0 achterstaan en dat zij zich moeten invechten in deze samenleving. Samen-leving. Is daar wel sprake van?
Als burger van dit land houd ik me wel staande. Volgens velen betrokken, hoogopgeleid, participerend en welbespraakt. Ik heb me volgens sommigen goed ingevochten. Ik ben goed “geïntegreerd”. Hoezo, geïntegreerd? What the f… ?! Ik ben hier opgegroeid. Welliswaar net niet geboren, maar wel hier getogen.
En dan nog weet ik dat het voor velen niet genoeg is. Voor velen zal ik gereduceerd worden tot een vreemde. Als ik naast mensen loop die Jeroen, Rob of Peter heten, zullen zij de Nederlander zijn en ik niet.
En bovendien… Wat als je niet betrokken, hoogopgeleid, participerend en welbespraakt bent? Hoe wordt dan van je verwacht dat jij de strijd voert, die je moeten voeren in ons Nederland? Hoe zou jij je dan moeten invechten?
Deze week bestreed een Tweede Kamerlid het verhaal dat ik nu en hier verkondig. Volgens hem ben ik geen Nederlander. Deze week zei de parlementariër ook dat hij een religie wilt beperken en een boek wilde verbieden. Een boek waarin bijna één miljoen Nederlanders inspiratie en kracht uit halen. Deze week zei hij dat hij dit wil doen door de politie bij mij langs te sturen die moet achterhalen of ik in bezit ben van de Koran. Het doet mij in ieder geval aan tijden denken, waarvan we volgens mij als collectief blij zijn dat we die achter ons hebben gelaten. Waarom leren we niet van het verleden en laten we dit over ons heen komen?
Deze week besefte ik dat niet alleen mijn Nederland op het spel staat, maar ook mijn Nederlanderschap. Ik vrees dat je het Nederlanderschap niet alleen dient te claimen, maar dat het je ook gegund moet worden. Deze week zag ik (te) weinig andere parlementariërs die het mij gunden. Ik voelde me in de steek gelaten. Ik voel me in de steek gelaten, en ik probeerd te beseffen hoe iemand zich zou moeten voelen die niet gekwalificeerd wordt als hoogopgeleid, welbespraakt of wat dan ook…
Nee, misschien moet ik toch niet gaan. Weggaan is opgeven. Misschien is Nederland te mooi om het op te geven. Misschien ligt hier een taak waar we allemaal ons steentje aan bij kunnen dragen. Nee, correctie: waar we ons steentje aan bij moeten dragen! Misschien zijn het niet mijn kinderen die ik het voorgaande moet uitleggen, maar juist mijn huidige medelanders. Misschien kunnen we dan ons land mooier maken. Misschien hoef ik dan minder te verantwoorden en uit te leggen aan mijn toekomstige kinderen. Misschien maken we ons land dan zo mooi dat we juist kunnen vertellen over onze overwinningen.
Winnen van xenofobie, winnen van dubbele maten, winnen van discriminatie, winnen van uitsluiting. Want als we daarvan verliezen, verliest Nederland. We verliezen allemaal. Groot, klein, licht, donker, religieus, niet religieus, arm en rijk. Maar als we daarvan winnen, wint Nederland. Gezamenlijk winnen als Nederland en Nederlanders.
Ja, maar we moeten ons niet invechten. We moeten überhaupt niet vechten in Nederland. We moeten vechten voor Nederland. Dat ben ik mijn toekomstige kinderen verschuldigd. Dat ben ik mijn ouders verschuldigd. En dat zijn we samen Nederland verschuldigd.
Ja, ik ben eruit. Ik blijf.
11 Reacties op "Vechten voor Nederland"
Op dit moment loopt meer dan 60% van Afghanen, Eritreers, Iraqi’s etc in een uitkering. Zelfs 2e en 3e generatie niet westerse allochtonen (als groep) leveren nauwlijks een bijdrage aan de Nlse economie (CPB 2002/2004, OESO etc). Hoge werkeloosheid, niet alleen sinds de crisis maar al langer ervoor. Dat is ongehoord in de geschiedenis van welke migrerende groep ook maar: of het nou Europeanen naar nieuwe landen zijn of binnen Europa de Polen of anderen die hier werken.
Nog los van religie en kleding/baard is dit het grootste probleempunt in mijn optiek met als gevolg de voorspelbare rhetoriek aan beide zijden, de tv beelden van Zaandam en de reacties erop etc etc.
Het heeft enkele geen zin meer immigranten binnen te laten als dit probleem linksom EN rechtsom niet wordt opgelost en deze groep nieuwe migranten precies in dezelfde situatie belandt als tot nu toe het geval is – met de nodige kosten vandien.
Het feit dan de schrijver hier (bijna) geboren is doet weinig af aan dit probleem. Al was hij 4e generatie, het maakt nog geen verschil als de fundamentele situatie niet verandert.
Er zijn meer problemen (zoals destabiliserende buitenlandse geldstromen naar organisaties in NL) maar dit is een heel zichtbare voor de publieke opinie.
Verder moeten we ook af van al die religie-discussies, christendom vs. islam etc etc. So silly. Er is 1 wet: de Nlse wet. En daar houdt iedereen zich aan. Klaar. Daarom hebben we scheiding van kerk en staat. De wet werkt onafhankelijk van de religie die je aanhangt.
Mocht op een of andere manier welke groep ook maar gebruik maken van “loopholes” in de wetgeving met onbedoelde resultaten dan is er een heel simpele weg: wetswijziging in de 1e en 2e kamer. Dat doen we met zoveel onderwerpen.
Als bepaalde groepen dat ondermijnen dan verwachten we dan ALLE nederlanders helpen om dat te bestrijden. Tegelijkertijd gaan we ervan uit dat iedereen zich aan de NLse wet wil houden, of hij/zij nou moslim is of welke ander geloof heeft of niet. Die loyaliteit zou niet ter discussie moeten staan.
Te vaak en te veel wordt aan alle zijden geprobeerd de discussie wazig en ingewikkelder te maken.
Nou, goed dat je eruit bent. Arme jongen.
Wat ik niet zo begrijp, is hoe kunnen sommige leeuwen in lammetjes veranderen zodra het gaat over racisme en onderdrukking in hun eigen gelederen. Zelfs als zij zelf er slachtoffer van zijn dan leiden ze gewoon in berusting !!!…Begin met het opkomen voor je zelf, zou ik zeggen.
Als iemand die deels in Marokko is opgegroeid en van kinds af aan de zweepklappen van racisme en fascisme heeft gekend en gevoeld ben ik immuun geworden voor alle soorten racisme en onderdrukking en ervaar Nederland nog steeds als ”a walk in the park”
Nog een ding:
Waarom zijn het altijd de Arabieren, Turken en Marrons die zo hard van de daken schreeuwen. Chinezen, Hindoestanen, Polen,Koerden, Italianen, Iraniërs, Ghanezen…etc. hoor je nooit klagen.
Komt misschien door hun fascistische superioriteit die ze uit hun landen van afkomst hebben meegenomen en hier in stand was gehouden door de multiculturele monopolie die ze in de jaren 70 en 80 hadden.
Ik merk dat steeds meer Turkse en Marokkaanse jongeren als Farid “er zo graag bij willen horen” “lopen te snakken voor een goedkeuring”, omdat ze iedere dag in de actualiteiten van de media afgewezen worden. De psychologie is, hoe meer je iemand afwijst hoe meer hij zijn best zal doen, zal springen en zielig achter je aan zal lopen. Hoe groter de afwijzing, hoe groter en abstracter de uitspraken van het slachtoffer zullen zijn. “Vechten voor Nederland.” of eerder “Wij zijn Rotterdammers.”
Hoe meer hij wil laten zien dat ‘ie OKÉ is, wel deugd, niet als de anderen is, wel recht op liefde en respect heeft. Zichzelf als redder van de relatie zal opofferen, niet zal opgeven om de relatie te redden. Iedere keer als ik dit soort teksten lees krijg ik kippenvel en medelijden. Als dit is wat in het hoofd van zo een jongen afspeelt, dan zeg ik, mag Allah hem op het rechte pad leiden. Hij hoort een normaal leven te hebben. Het is chaos is zijn hoofd.
Hij is helemaal de weg kwijt. Al die vraagtekens, wel/niet, waarom, helemaal in de war. Waarom in de war? Hij hoort zich niet bezig te houden met het “redden van een relatie” “Vechten voor Nederland” .
Zijn Hollandse leeftijdgenoten zijn daar helemaal niet mee bezig. Heb je ooit een Nederlandse jongen horen zeggen, ben ik wel genoeg Nederlander, mag ik dit of dat, ik moet de Nederlandse samenleving redden. Nee! Hij volgt zijn studie, gaat backpacken, gaat werken en reizen. Hij is vrij! Hij zit niet in de knoop in zijn hoofd, met of hij wel genoeg geïntegreerd is, wel of niet geaccepteerd is, wel goed genoeg is en weet ik veel wat nog meer. Je zou er spontaan schizofreen van worden.
“It’s a waste of time”. Je leeft maar 1 keer Farid. Je hebt maar 1 leven. Laat je leven niet leiden en gijzelen door de media. Je had een stuk kunnen schrijven over een heel ander onderwerp. Over de planeten, over sporttechnieken, over hoe een hart in elkaar zit. Door al die media shit, je allochtoon zijn, ernaar gedragen, Nederland willen redden kom je er niet eens aan toe.
Niet vastzitten in je hoofd, niet twijfelen aan jezelf, niet achter hen aanlopen, wegen en wikken, omdraaien, nog een knoop en nog een knoop en dan tot de conclusie komen dat je gaat vechten voor Nederland. Nou succes jongen, met vechten voor Nederland.
In de Gouden eeuw van de islamitische wereld waren moslims bezig met wetenschap, ontdekkingen, bewondering, ontwikkeling. Het is triest om te zien dat moslims nu gegijzeld zijn en zich druk lijken te maken of ze wel of niet genoeg Nederlander zijn, hun identiteit, wel of niet geaccepteerd zijn.
Het is een val, en velen van ons, trappen erin. Totdat ze 73 jaar oud worden en erachter komen dat ze hun leven hebben verspilt aan domme allochtonen discussies, en erachter komen dat er nog steeds duizenden Harolds en Amazigho’s rondlopen.
Tv beelden uit de jaren zestig, jonge Marokkaanse mannen van 20 jaar, zelfde behandeling jonge Marokkaanse mannen van anno 2016, zelfde vragen, zelfde beledigingen en vernederingen.
En nog triester is dat ze nadat ze zo een stuk hebben geschreven nog steeds fascistische reacties krijgen van Harold en Amazigho. “Je zegt wel dat je wilt vechten voor Nederland, maar bladieblabla.”
Als je iets wilt doen voor je kinderen dan doe je dat door te vechten voor jezelf, je geloof, je Marokkaanse roots. Vechten voor je eigen wereld.
Nederland heeft je niet nodig, zij krijgen steun van de VS.
@Harold,
Lies, damned lies, and statistics
Altijd goed om de goegemeente te choqueren met cijfers over zoveel % “allochtonen” in de bijstand.
Hoeveel zijn dat er in absolute aantallen? Hoeveel “autochtonen” hebben een uitkering ( minus AOW)? Daar al eens naar gekeken?
En waarom zitten die Afghanen, Eritreeërs, Iraki’s etc. in de bijstand?
Willen ze niet werken?
Mogen ze niet werken?
Kunnen ze niet werken?
Loont het niet om te werken?
Van alles wat?
Allemaal vragen die jij onbeantwoord laat!
De 3e generatie is een paar duizend leden groot en speelt nog voornamelijk in de zandbank van de plaatselijke kleuterspeelplaatsen. De tweede generatie is geen homogene leeftijdsgroep maar varieert in leeftijd van 40 + tot zuigelingen. Men kan die groep dus niet één op één vergelijken met Oost-Europeanen die hier op volwassen leeftijd komen werken en al helemaal niet met de werkzame “autochtone” bevolkingsgroep.
Kortom een appels en peren vergelijking.
Het feit dat jij zelfs als iemand tot de 4e generatie zou behoren die persoon nog steeds ziet als een buitenstaander is vele malen een groter probleem en wellicht de kern van het probleem dan al die opgeblazen problemen in de media en door de politiek met “allochtonen”.
Zolang men mensen die hier al decennia wonen of zelfs geboren en/of getogen zijn blijft bezien als outsiders zolang draait men om de kern van de problematiek heen.
@Amazigho,
Wil je het niet begrijpen of kun je het niet begrijpen of begrijp je het dondersgoed en praat je de goegemeente naar de mond door communis opinio zoals die verwoord wordt door de media/politici na te kakelen?
Eerst een negatief beeld creëren in de politiek en in de media. Iedere dag. En dan zeggen dat het statistiek is. Dat het niet uit de lucht komt vallen. Alsof de mensen van de straat CBS rapporten lezen. (interview Nieuwsuur)
En dan de vraag te stellen van.
“Wat kan je als overheid doen?” Hoe dom zijn ze! Pak de oorzaak aan! BEELDVORMING!!!
Als er twee jaar lang niks wordt geschreven over Marokkanen, moslims, allochtonen, Turken in de kranten. Niks op tv wordt uitgezonden, heb je het probleem al opgelost.
Maar nee, ze doen het bewust. Een probleem creëren, ons afschilderen als monsters zodat niemand ons een baan zal geven, met een grote boog om ons heen zal lopen, dat zodra je zegt: “Ik ben Turkse.” De ander ineens een stap achteruit doet.
https://www.youtube.com/watch?v=i81KLG2q14A
Bedankt!!!
“Waarom zijn het altijd de Arabieren, Turken en Marrons die zo hard van de daken schreeuwen.
Chinezen, Hindoestanen, Polen,Koerden, Italianen, Iraniërs, Ghanezen…etc. hoor je nooit klagen.
Komt misschien door hun fascistische superioriteit die ze uit hun landen van afkomst hebben meegenomen en hier in stand was gehouden door de multiculturele monopolie die ze in de jaren 70 en 80 hadden.”
Marrons? Marrons treden in de Nederlandse context nauwelijks naar buiten als aparte groep en bemoeien zich al helemaal niet metd e integratie-discussie. Bovendien hebben marrons hetzelfde land van herkomst als Hindoestanen: Suriname. Fascisme en superioriteitsdenken vind je niet tot nauwelijks in Suriname. Pluralisme en multiculturalisme wel, en dat is juist het tegenovergestelde van fascisme, dat uitgaat van 1 superieure cultuur, extreem nationalisme en maar 1 goede manier van zijn en leven. Het is wel duidelijk dat je niets weet van Suriname en de Surinaamse cultuur. (Over andere groepen doe je trouwens ook allerlei generaliserende, denigrerende uitspraken in je post, maar ik richt me even specifiek hierop)
Een leestip als je iets van Suriname wilt leren begrijpen: Dit gedicht. De essentie van Suriname is erin vervat.
”
Wan bon/Eén boom —>R.Dobru
Permalink Reply Quote
Wan Bon
Wan bon
someni wiwiri
wan bon.
Wan liba
someni kriki
ale e go na wan se
Wan ede
someni prakseri
prakseri pe wan bun mu de
Wan Gado
someni fasi fu anbegi
ma wan Papa
Wan Sranan
someni wiwiri
someni skin
someni tongo
Wan pipel
Eén boom
Eén boom
zovele bladeren
één boom.
Eén rivier
zovele kreken
alle op weg naar één zee.
Eén hoofd
zovele gedachten
gedachten om één soort heil.
Eén God
verscheidene te aanbidden
maar één enkele vader
Eén Suriname
zoveel soorten haar
zovele huidskleuren
zoveel aan talen
Eén volk.”
Er zijn trouwens weinig marrons in Nederland. De twee grootste Surinaamse etnische groepen in Nederland, zijn net zoals in Suriname zelf, de Hindoestanen en de Creolen.
De reden dat sommige groepen misschien minder klagen is omdat ze minder gediscrimineerd worden. En er zijn btw. zat Hindoestanen en Ghanezen die betrokken zijn in de antiracisme-strijd en hun beklag doen over racisme en discriminatie. Ik heb de indruk dat je nauwelijks contact hebt met de groepen waarnaar je verwijst, Amazigho.