Morgen is het alweer de 10e van de (islamitische) maand Muharram, de eerste maand van het islamitsche jaar. In deze barre tijden van geschonden vertrouwen brengt deze 10e dag een verademende boodschap met zich mee.
De Profeet (saw) liep over straat in Madinah en zag dat de joodse bevolking aan het vasten was. Hij verbaasde zich erover, hield een aantal joodse inwoners staande en vroeg hen waarom zij vastten. Zij antwoordden: "Dit is een dag van grote betekenis waarop Allah de Profeet Mozes (as) en zijn volk bevrijdde van het juk van de Farao en zijn mensen. Mozes (as) vastte op deze dag uit dankbaarheid hiervoor en daarom vastten wij ook." De Profeet (saw) was onder de indruk en zei: "wij hebben er meer recht op en wij hebben (in de hoedanigheid van Profeet) een nauwere band met Mozes (as)." De Profeet (saw) vastte die dag ook, en gaf opdracht aan de moslim gemeenschap om op deze dag te vasten.
Daarmee is de Yom Kippur hetzelfde als de ‘Ashura bij moslims!
Ironisch genoeg staat de 10e Muharram ook in het teken van één van de meest in herinnering gebrachte momenten uit de islamitische geschiedenis. Het is de dag waarop de kleinzoon van de Profeet (saw), Imam Hussain het opnam tegen een dictator en uitbuiter. Imam Hussain werd, samen met bijna de gehele mannelijke afstammelingen van de familie van de Profeet (saw), een martelaar. Imam Hussain werd daarmee een symbool voor bevrijding enn strijd tegen onrecht en Yazid (hoewel hij zichzelf moslim noemde) hét symbool van onrecht, onderdrukking en uitbuiting.
Beide gebeurtenissen hebben een belangrijke les in zich voor moslims!
10 Reacties op "Verbonden"
Ikzelf moet zeggen dat ik Ashura erg angstaanjagend is. de rituelen zijn erg bloederig en ik heb verhalen van me vader gehoord die vroeger in Lahore bij een shitische moskee woondde dat hij de hele nacht angstaanjagende geluiden hoorde van borstgeklop en gehuil
Ashura was de eerste schisma tussen moslims waaruit de shi,ten zijn onstaan.
Heden ten dage is Imam hussain een idool en voorbeeld van organisatie,s zoals Hizbollah die in Libanon opereert en steun vanuit Iran krijgt. In Iran is het merendeel van de bevolking shi,itisch.
bedankt voor het neerzetten van deze column , want ik vroeg me eigenlijk al af waarom het soenna is om opdeze dag te vasten, ik kon het nergens terugvinden. Erg bedankt tasneem.
Jep… duidelijk stuk, bedankt!
Toch weer jammer: “wij hebben er meer recht op en wij hebben (in de hoedanigheid van Profeet) een nauwere band met Mozes (as).” Als ik jood was zou ik hier een vorm van heiligschennis zien.
nee ik denk niet dat je begrijpt wat voor status mozes in de islam heeft.
@ Tasniem,
Een ware streling voor het oog om Uw teksten te mogen lezen en begrijpen.
Mijn oprechte dank,
H.
Ik zou je willen aanraden wat neutrale boeken over de geschiedenis van de Islaam te lezen , bijvoorbeeld Karin Amstrong ,
Inweze kan je Shia en Sunni niet als van elkaar afgescheiden zien . Shia kwam inderdaad voort uit degene die Ali als leider wilde zien .
Sunni ontstond na enige generaties als een reactie op de decadentie in de Hijaz waar zogenaamde Moslim leiders weer terugwaren gegaan naar alcoholgebruik e.d .
Deze twee bewegingen als tegenpolen in 1 conflict is een foute weergave van de geschiedenis .
Het gaat mij niet zozeer om de status van Mozes in de islam, als wel de toe-eigening van de joodse Mozes door Mohammed.
Wat voor les dan?
hey antoine,
de toe-eigening van de joodse Mozes, zoals jij het noemt heeft echter nooit plaats gevonden. De JHWH van de joden is Allah, er is één God. En God heeft een aantal mensen verheven boven de andere, deze mensen zijn de profeten. Zij hebben een geheel eigen rang. In dat verband is Mozes dichterbij Mohammed, dan dat Mozes bij het volk van Israël is.
Ten tweede moet je begrijpen dat overleveringen geen Koran-citaten zijn. Van één gebeurtenis, zijn meerdere versies beschikbaar. Wij kunnen nu niet met 100% zekerheid zeggen, wat er die dag PRECIES is gezegd, daarnaast hebben we te kampen met de vertalings-problematiek.
De boodschap wordt echter wel duidelijk overgebracht, namelijk dat het aangeraden is om te vasten op Ashura. Om dit te verhelderen, nog drie overleveringen over die ene dag:
Narrated Abu Musa:
When the Prophet arrived at Medina, he noticed that some people among the Jews used to respect Ashura’ (i.e. 10th of Muharram) and fast on it. The Prophet then said, “We have more right to observe fast on thisday.” and ordered that fasting should be observed on it.
Narrated Ibn ‘Abbas:
When the Prophet came to Medina, he found (the Jews) fasting on the day of ‘Ashura’ (i.e. 10th of Muharram). They used to say: “This is a great day on which Allah saved Moses and drowned the folk of Pharaoh. Moses observed the fast on this day, as a sign of gratitude to Allah.”The Prophet said, “I am closer to Moses than they.” So, he observed the fast (on that day) and ordered the Muslims to fast on it.
Narrated Abu Musa:
The day of ‘Ashura’ was considered as ‘Id day by the Jews. So the Prophet ordered, “I recommend you (Muslims) to fast on this day.”
Antoine, ik hoop dat het een beetje duidelijk wordt dat het dus niet om toe-eigening gaat. En dat je naar de achtergronden van een uitspraak kijkt, voordat je er een oordeel over vormt.
mvg,
Naila