Voorpagina Buitenland, Maatschappelijk, Opinie

Fitnazaaier. Of held?

Jij…..Fitnazaaier….

 Jij, die wordt beschimpt, vernederd…..jij bent een fitnazaaier.
Jij, die wordt geslagen, uitgebuit…jij bent een fitnazaaier.

Jij, die jouw geliefden ziet sterven voor de ingang van een ziekenhuis….jij bent een fitnazaaier.
Jij, die jouw kinderen ziet verhongeren en jou smekend zeggen “papa”…jij bent een fitnazaaier.
Jij, die zijn huis is verloren en slechts vraagt om een plek om te schuilen…jij bent een fitnazaaier.
Jij, die moet vechten, tot de dood, om het behouden van je inkomstenbron…jij bent een fitnazaaier.
Jij, die niet liever dan leren wil en vraagt om een school op loopafstand….jij bent een fitnazaaier.
Jij, die onrecht is aangedaan en vraagt om een onafhankelijke rechter….jij bent een fitnazaaier.

 Jij……Held…..

Jij, die wordt gediscrimineerd, uitgesloten….jij bent een held.
Jij, die jouw rechten kent en weet hoe deze te verkrijgen….jij bent een held.
 Jij, die om een gebedsplek op zijn werk vraagt….jij bent een held.
Jij, die ziek is en alleen een vrouwelijke arts eist….jij bent een held.
Jij, diens kind de klassenfoto heeft gemist op het offerfeest en er zaak van maakt….jij bent een held.
Jij, die wanneer je werkloos raakt een ‘gegarandeerd’ inkomen heeft…..jij bent een held.
Jij, die weigert een hand te geven en daar uiteindelijk gelijk in wordt gesteld….jij bent een held.
Jij, die ‘gevangen’ zit nadat talloze taakstraffen niet baatte en niet gemarteld wordt….jij bent een held.

De afgelopen maanden heb ik moeten lezen en horen, hoe Marokkaanse Nederlanders (Europeanen) de protesten van de burgers in Marokko moreel veroordelen, en zelfs het lef hebben om te claimen dat deze burgers de toorn van God over zich heen roepen. Het valt mij op dat Marokkaanse Nederlanders hun rechten reclameren in Nederland, iets wat ik absoluut toejuich “because we are here to stay’, en dat diezelfde Marokkaanse Nederlanders uit persoonlijke ervaring weten wat een moeizame strijd dit nog steeds is tot op de dag van vandaag. Een strijd die zeker nog niet gestreden is zolang discriminatie en uitsluiting op grond van onze afkomst of religie helaas nog aan de orde van de dag is. Het is echter een strijd die gevoerd wordt in de wetenschap dat basisvoorzieningen voor eenieder (legaal) in Nederland toegankelijk zijn. Het is een strijd die gevoerd mag worden zonder ‘monddood’ gemaakt te worden. Het is een strijd die gevoerd wordt met bescherming van de rechtstaat.

Hoe kan het dan zo zijn dat Marokkaanse Nederlanders, die ook met achterstelling te maken hebben, niet solidair zijn met de protesten in Marokko? Hoe kan het zo zijn dat Marokkaanse Nederlanders, wiens ouders Marokko hebben verlaten voor een beter leven, niet solidair zijn met de protesten in Marokko? Hoe kan het zo zijn dat Marokkaanse Nederlanders blind willen zijn voor het leed van hun familie in Marokko en niet solidair zijn met de protesten in Marokko? Hoe kan het zo zijn dat Marokkaanse Nederlanders een God die staat voor barmhartigheid en rechtvaardigheid misbruiken om niet solidair te zijn met de protesten in Marokko?

“Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst.”
(Profeet Mohammed vzmh)

38 jaar geleden werd ik geboren in die mooie stad achter de duinen (Den Haag). Inmiddels voldoe ik aan het geijkte beeld passende bij een dertiger. Getrouwd, moeder van 2 jongens, parttime baan, huisje, boompje maar geen beestje. Na een studie verpleegkunde aan de Haagse Hogeschool ben ik vertrokken naar Buitenveldert (Amsterdam) voor een studie Sociaal Culturele Wetenschappen aan de Vrije Universiteit. In mijn jongere jaren betrokken geweest bij de oprichting van meidenvereniging Al Manaar. Mijn passie ligt bij vraagstukken rondom emancipatie en integratie. Ik ben overgevoelig voor maatschappelijke ongelijkheid en onrecht.

Lees andere stukken van Jamila