Jij…..Fitnazaaier….
Jij, die wordt beschimpt, vernederd…..jij bent een fitnazaaier.
Jij, die wordt geslagen, uitgebuit…jij bent een fitnazaaier.
Jij, die jouw geliefden ziet sterven voor de ingang van een ziekenhuis….jij bent een fitnazaaier.
Jij, die jouw kinderen ziet verhongeren en jou smekend zeggen “papa”…jij bent een fitnazaaier.
Jij, die zijn huis is verloren en slechts vraagt om een plek om te schuilen…jij bent een fitnazaaier.
Jij, die moet vechten, tot de dood, om het behouden van je inkomstenbron…jij bent een fitnazaaier.
Jij, die niet liever dan leren wil en vraagt om een school op loopafstand….jij bent een fitnazaaier.
Jij, die onrecht is aangedaan en vraagt om een onafhankelijke rechter….jij bent een fitnazaaier.
Jij……Held…..
Jij, die wordt gediscrimineerd, uitgesloten….jij bent een held.
Jij, die jouw rechten kent en weet hoe deze te verkrijgen….jij bent een held.
Jij, die om een gebedsplek op zijn werk vraagt….jij bent een held.
Jij, die ziek is en alleen een vrouwelijke arts eist….jij bent een held.
Jij, diens kind de klassenfoto heeft gemist op het offerfeest en er zaak van maakt….jij bent een held.
Jij, die wanneer je werkloos raakt een ‘gegarandeerd’ inkomen heeft…..jij bent een held.
Jij, die weigert een hand te geven en daar uiteindelijk gelijk in wordt gesteld….jij bent een held.
Jij, die ‘gevangen’ zit nadat talloze taakstraffen niet baatte en niet gemarteld wordt….jij bent een held.
De afgelopen maanden heb ik moeten lezen en horen, hoe Marokkaanse Nederlanders (Europeanen) de protesten van de burgers in Marokko moreel veroordelen, en zelfs het lef hebben om te claimen dat deze burgers de toorn van God over zich heen roepen. Het valt mij op dat Marokkaanse Nederlanders hun rechten reclameren in Nederland, iets wat ik absoluut toejuich “because we are here to stay’, en dat diezelfde Marokkaanse Nederlanders uit persoonlijke ervaring weten wat een moeizame strijd dit nog steeds is tot op de dag van vandaag. Een strijd die zeker nog niet gestreden is zolang discriminatie en uitsluiting op grond van onze afkomst of religie helaas nog aan de orde van de dag is. Het is echter een strijd die gevoerd wordt in de wetenschap dat basisvoorzieningen voor eenieder (legaal) in Nederland toegankelijk zijn. Het is een strijd die gevoerd mag worden zonder ‘monddood’ gemaakt te worden. Het is een strijd die gevoerd wordt met bescherming van de rechtstaat.
Hoe kan het dan zo zijn dat Marokkaanse Nederlanders, die ook met achterstelling te maken hebben, niet solidair zijn met de protesten in Marokko? Hoe kan het zo zijn dat Marokkaanse Nederlanders, wiens ouders Marokko hebben verlaten voor een beter leven, niet solidair zijn met de protesten in Marokko? Hoe kan het zo zijn dat Marokkaanse Nederlanders blind willen zijn voor het leed van hun familie in Marokko en niet solidair zijn met de protesten in Marokko? Hoe kan het zo zijn dat Marokkaanse Nederlanders een God die staat voor barmhartigheid en rechtvaardigheid misbruiken om niet solidair te zijn met de protesten in Marokko?
“Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst.”
(Profeet Mohammed vzmh)
17 Reacties op "Fitnazaaier. Of held?"
Mevrouw Jamila,
U noemt een paar feiten die normaal ook hier in Nederland te vinden zijn, ik mis cijfers , statistieken en bewijzen van wat je zegt. Je probeert mensen te mobiliseren met een paar woorden , het is niet het niveau van iemand als u,die sociaal culturele wetenschappen gestudeerd heeft. En ophouden om te praten in naam van de Marokkaanse bevolking. U hebt het over een stadje . Maar die zafzafi die voor u een held omdat hij de vlag van ” Berbers” in zijn handen heeft in plaats van Marokkaanse vlag en de de foto van abdelkarim alkhayabi achter hem als hij geïnterviewd wordt, is hij een separatist en die arme mensen achter hem waarvan de meerderheid stoned is en weten niks van. Marokko gaat de goede kant op en kijk naar noord van Marokko , dat is niet het noord van 15 jaar geleden maar die rifaans zijn nooit tevreden , ook hier in Nederland bijna allemaal van rif en kijk wat ze doen .. Even goed nadenken zuster wat gebeurd in Marokko heeft niks te maken met wat u zegt maar een tuig die profiteert van die situatie om ons land te destabiliseren …
Mooi stuk jamila, danku!!
Ja sta je ook achter al die idioten die hun Marokkaanse paspoort lopen te verbranden donder toch op je slaat de plank volledig mis
hypocrisie ten top!
Hier wel de straat op gaan tegen onrecht in Palestina en moord en brand schreeuwen als Marokkaanse Nederlanders of Moslims woorden uitgesloten maar als mensen in de Rif de straat op gaan voor sociale gelijkheid dan geven ze niet thuis of veroordelen ze deze en komen aanzetten met drogredenen. Zoals de man hierboven, omdat men gebruikt maakt van hun cultureel en historisch erfgoed worden ze veroordeeld. Wel klagen over dat ze de Marokkaanse vlag niet hebben maar zelf nooit met dezelfde vlag de straat opgaan.
jammer. Maar de strijd gaat verder!
Geachte zuster in de Islam, assalamu alaikum.
Ik wil beginnen door te zeggen dat ik van alle moslims houd omwille van Allah. Dat gezegd hebbende het volgende. Ik ben één van die Nederlandse Marokkanen die zich heeft uitgesproken tegen de ‘openlijke’ protesten en demonstraties in Marokko. Maar hoe kom je erbij dat ik niet solidair met ze ben? Heb jij kennis genomen van mijn hart? Ik vraag Allah regelmatig in prosternatie om het Marokkaanse volk te redden van deze wanorde en om hun toestand te verbeteren. Daarnaast verwijt je mij Allah, de Meest Barmhartige, de Meest Rechtvaardige, te misbruiken om niet solidair te zijn met de ‘openlijke’ protesten en demonstraties in Marokko. Ik adviseer je om vergeving aan Allah te vragen voor deze valse verwijten. Ik ben namelijk wel solidair met het Marokkaanse volk in het algemeen, en het Riffijnse volk in het bijzonder. En het is geen misbruik maken van Allah om tegen dergelijke opstanden te zijn. Het gaat hier om de Religie van Allah, een compleet geloof. In vele verzen uit de Koran en in nog meer authentieke overleveringen wordt de moslim opgedragen om de (moslim)leider en het gezag te respecteren en te gehoorzamen. Zelfs indien het gaat om een onrechtvaardige leider. Het is niet één vage hadith waarin wij hiertoe worden opgedragen, het gaat echter om vele koranverzen en overleveringen van de profeet Mohammed (vzmh). Dit geloof is het geloof van de bewijzen/bewijsvoering. Er is geen ruimte voor filosofie, ‘mijns inziens’, of ‘voor mijn gevoel’. Allah is inderdaad de Meest Rechtvaardige en het Riffijnse volk wordt inderdaad onrecht aangedaan. En dan nog dienen wij acht te slaan op de regelgeving van Allah, die ons via onze geliefde profeet heeft opgedragen om de leider te gehoorzamen en niet in opstand tegen hem te komen. Het verbod op het demonstreren tegen het gezag is niet vanwege de deugd of aanzien van deze gezaghebber, maar vanwege het feit dat voordelen boven de nadelen geprevaleerd moeten worden binnen de Islam. De Islam kijkt naar het algemene belang en niet naar persoonlijke belangen. Volgens de methodologie van Ahl us-Soennah wal-Djamaa’ah bestaat er geen meningsverschil over het verbod op het in opstand komen tegen de moslimleider. Ik adviseer je om je eens te verdiepen in het leven van de vrome voorgangers zoals Al-Hasan al-Basrie, Imam Maalik en Imam Ahmed (moge Allah hun begenadigen). Ook zij hadden in hun tijd te maken met tirannieke leiders. Ook zij hadden te maken met een volk dat onderdrukt werd en die in opstand wilde komen. En toch verboden zij de mensen om dit te doen. Het opzetten van demonstraties, om daarmee de problemen en ellende van de Ummah op te lossen, behoort niet tot onze religie. Onze religie is geen religie van wanorde en chaos. Onze religie is een religie van regelmaat en discipline, een religie van ordelijkheid en een religie van sereniteit. Schade wordt niet verwijderd met schade. Mensen worden opgeroepen om te komen demonstreren tegen het Marokkaanse regime. Waarom roepen wij de mensen niet op om in de laatste derde deel van de nacht de moskeeën te vullen? Allah, de Almachtige, smekend (tot tranen toe) om het Marokkaanse volk een rechtvaardige leider te schenken en de toestand van het Marokkaanse volk te verbeteren. Waar denk je dat het volk in A-Rif meer bij gebaat is?
De verstandige is niet diegene die het voordeel van het nadeel, of het goede van het kwade onderscheidt. De ware verstandige is diegene die het beste van de twee goedheden kent, zodat hij die kan volgen en het slechtste van de twee slechtheden kent, zodat hij die kan vermijden. Wij moslims dienen Allah te vrezen inzake het land van de Islam. Als het ontregelt raakt, zal het nooit gaan zoals onze begeerten dat voorstellen. Als het ontregelt raakt, zal niemand de schade ervan ondervinden, behalve moslims. Kijk eens naar de overige Arabische landen die Marokko hierin voor zijn gegaan. Als de boeken van de grote imams, overleveringen van de profeet Mohammed (vrede zij met hem) en de koranverzen niet voldoende voor ons zijn, kijk dan naar de huidige situatie van deze landen. Dit zijn de Tekenen voor de mensen die hun ogen openen. Ik wil tegen mijn broeders en zusters zeggen: Vrees Allah, de Heer der Werelden, inzake het bloed dat zal vloeien, omdat wij ongehoorzaam aan Hem zijn. De eerbaarheden zullen worden aangetast als hier niet snel een stokje voor zal worden gestoken.
Ik wil afsluiten met een advies van Imam Ahmed. Toen enkele rechtsgeleerden naar imam Ahmad toe kwamen op hem te vragen om in opstand te komen tegen de onrechtvaardige Kalief, omdat hun geduld was opgeraakt, begon imam Ahmad hen te vermanen en te onderwijzen. Hij vroeg hen of zij niet bang waren voor de Fitnah? Zij antwoordden: “Welke Fitnah kan groter zijn dan de Fitnah waar wij ons nu in bevinden.?” Hij zei: “Ik doel op de openbare wijdverspreide Fitnah. Zoals struikroverij, bezittingen die vernield worden, eerbaarheden die aangetast zullen worden, de woonplaatsen die vernield zullen worden, de adhaan die niet meer zal luiden, de ongelovigen en misdadigers die de overhand zullen krijgen! Vrees Allah.” Zo bleef imam Ahmad hen kalmeren en onderwijzen totdat zij berouw toonden en terugkwamen op hun oorspronkelijke ideeën.
Laten we leren van wat de geleerden (zoals de 4 grote imams) ons onderwezen hebben, ernaar handelen en het niet tot een veronachtzaamd vergetelheid te maken. Beste zuster, voordat je handelt, voordat je ergens van overtuigd bent (Islamitisch gezien) en voordat je spreekt dien je terug te keren naar de fataawa van de geleerden. Dit is ons zelfs verplicht gesteld. Kennis komt immers voor de spraak en de handeling. Het is een vereiste voor jou om de mensen van kennis te vragen, zodat je doordacht je voetstap plaatst, alvorens te knoeien in een zaak. Want dit is een kwestie die de religie betreft. Het is geen onbeduidende zaak wat betreft de toekomst van de ummah en de ontwikkeling van het land. Tot aan de dag van vandaag worden de stemmen van de oproepers naar het gebed geluid in Marokko en de verzen van de Heer der Werelden gereciteerd. Marokko is een islamitisch land. Al komen er tekortkomingen en gebreken in voor, dan is dit voorzeker vanwege wat de handen van het volk hebben aangericht. “…Voorwaar, Allah verandert de (goede) toestand van een volk niet, totdat zij hun eigen toestand veranderen…” (soerah ar-rad:11).
Natuurlijk zeg ik dit allemaal van op een afstandje in een welvarend en veilig land. Het is ook een enorme dillema: Het onrecht wat gebeurd vs de grenzen die de islam stelt aan het bestrijden van deze onrecht. Moge Allah de toestand van het Marokkaanse volk verbeteren. Hen veiligheid, gezondheid en eenheid (in het gehoorzamen van Allah) schenken. Zuster is snap je verdriet en ik geloof oprecht in je beste bedoelingen. Toch zou ik je willen adviseren om geen (religieuze) verwijten meer te maken naar je landgenoten die anders tegen deze zaak aankijken. Ook zij voeren een interne strijd uit, want ze zijn zeker wel solidair met hun eigen mensen.
Nice work.
Marokko is een gemaakt land net als alle Afrikaanse landen, lijntjes op een kaart getrokken door westerse Imperialisten, om die reden zijn er ook zo veel burgeroorlogen op dat continent. In de Rif draait het helemaal niet om afscheiding van Marokko, hoewel dat historisch gezien niet vreemd zou zijn omdat Riffijnen tot 1954 weinig van doen hadden met het Arabische gezag, de facto was de Rif een autonoom gebied met haar haar wetten, zeden en taal. Als mensen zich geen Marokkaan voelen kun je ze niet dwingen om dat te zijn, dat zou op etnische zuivering van de Riffijnen neerkomen.
De hypocrisie van Marokkaanse Nederlanders die de opstanden in de Rif veroordelen is tenenkrommend. Palestijnen die zichzelf opblazen in Israëlische schoolbussen zijn voor deze rechters van de straat helden. Wat ik als bijzonder storend ervaar is dat er zelfs Nederlandse Riffijnen zijn ( minderheid gelukkig) die hun eigens volk geen beter leven wensen, gevoed door de klucht die fitna en verderf heet. Waarom die zelfhaat? De deelnemers aan de Riffijnse protestbeweging is al 7 maanden vreedzaam aan het protesteren, zij hebben niemand verwond of bedreigd. Ondertussen gaat de hersenspoeling van Marokkaanse schapen op het relifront vrolijk verder. Marokko heeft haar leger corrupte imams in de Ramadan over Europa uit laten zwermen om de harten van Marokkanen nog zwarter te maken dan ze al zijn. Mevrouw Faloun schrijft een mooie tekst, maar afsluiten met een citaat van de Profeet is niet gepast. Islam wordt misbruikt om mensen te onderdrukken, de fitnaredenering wordt al eeuwen door islamitische heersers gebruikt om hun onderdanen onder de duim te houden, en voor elke tolerante uitspraak van de Profeet zijn er tien gewelddadige citaten te vinden. Marokko en Marokkanen moeten mee met de tijd, daar hebben we ook een mooi verdrag voor namelijk de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM). Daar zouden ze eens een kijkje in moeten nemen.
Kunnen de azulisten zich niet gewoon even afsplitsten. Gewoon even een eigen duidelijke beweging beginnen en niet meeliften met het succes van de overige demonstranten. Het is maar een eng clubje, met sinistere gedachtes en een communistische ideaal. Als zij zich niet zouden mengen in deze conflict had je veel meer symphatisanten aan je zij gehad. Maar ga maar eens naar zo een azul bijeenkomst. De propaganda die ze daar bezigen is gewoon gif. Vertrouw ze niet, want ze hebben nog snodere plannen dan de duivel zelf.
@Wens nieuw,
Ooit een ziekenhuis in Marokko binnengelopen? Of te maken gehad met bureaucraten die je het lezen zuur maken en hetgeen waar je wettelijk recht op hebt ontzeggen? Ooit een rechtszaak gehad waarbij je de zaak verloor omdat de tegenpartij de rechters omgekocht heeft? Ooit werkelijk gepraat met mensen die echt arm zijn in Marokko? En zo kan ik nog doorgaan met een waslijst aan wat er mis is in Marokko.
Dat het in Marokko beter op sommige gebieden beter gaat anno 2017 dan in 1987 wil nog niet zeggen dat alles koek en ei is en dat mensen daarom maar hun mond moeten houden en niet voor hun rechten moeten opkomen.
Dat extremisten het hardst schreeuwen en de protesten proberen naar hun hand te zetten maakt de protesten zelf noch de eisen van de demonstranten verdacht of onredelijk.
Dat jij begint over Riffijnen als ware het buitenstaanders i.p.v gewoon ook Marokkaanse medeburgers met alle rechten en plichten van dien zegt genoeg over hoe jij redeneert.
@mohammed,
Wanneer in de Rif dezelfde omstandigheden zijn als in Palestina en mensen de ander kant op kijken dan mag je klagen over hypocrisie. Tot dan is dit een appel en peren vergelijking.
Verder hoeveel mensen komen er opdagen bij die pro-Palestina demonstraties? En hoeveel van die demonstraties zijn er geweest?
Ergo de overgrote meerderheid van de Marokkanen in Nederland demonstreert nergens voor.
@Ibn Muhammad,
Het is je goed recht om passief alle onrecht te gedogen en daar ook de nodige rechtvaardiging te vinden in fiqh etc.
Het is het recht van mensen om te eisen dat hun rechten gerespecteerd worden en zich niet neer te leggen bij de status quo.
En dat kan heel goed zonder het land te storten in een fitna.
@Mazigh,
Alle grenzen zijn kunstmatig ook die van Nederland. Marokko als staat bestaat al bijna 1000 jaar daar doen de huidige grenzen niet aan af.
Verder hebben de stammen in de Rif altijd bay3a gedaan aan de sultans daarmee aangegeven dat zij de Rif als grondgebied zagen van Marokko en de sultan hun staatshoofd.
Jouw manier van redeneren verraadt dat je een: islamofoob en arabofoob bent. Iets wat de overgrote meerderheid van de Riffijnen niet zijn en ook niet willen zijn.
De islamitische identiteit is onlosmakelijk verbonden met die van de Riffijnen. En zo ziet de overgrote meerderheid van de Riffijnen het. Niet omdat ze gebrainwasht zijn maar omdat het gewoon zo is.
Amazighisten zoals jij die er een nationalistische anti-arabische, anti-islamitische ideologie op na houden zijn een kleine minderheid en zullen dat ook altijd blijven.
Wat in Marokko gebeurt is heel simpel. Het Marokkaanse volk wordt door de Franse imperialisten en hun ”heilige” Arabische slaven en cipiers uitgekleden en uitgehongerd. Zeg maar rustig: uitgeroeid.
Het probleem met de mocro’s is dat ze ”gewahibiseert” en ”geallochtoneseert” zijn. Ze voelen zich eerder Palestijn, Afghaan, Surinamer of Antilliaan dan een Nederlander of Marokkaan. Ze kijken naar Kandahar, Dubai en Istanboel dan naar Rabat en Tanger. Voor Erdogan en Hamas gaan ze de straat op. Het liefste als Kanonnenvlees. Marokko kan ze niets schelen. De haat en minachting die ze voor hun Marokkaanse nichtjes en neefjes koesteren is onvoorstelbaar.
Over de Berbers moet je helemaal niet beginnen. Er bestaat geen enkel volk op deze aardbol dat zo een hekel aan zichzelf heeft dan de Berbers. Ga maar lekker naar Raqa en Bagdad en laat de leeuwen van de Atlas met rust. Met broers en zusters als jullie hebben ze geen vijanden meer nodig!!
@Amazighist,
Lui zoals jij kunnen Marokkanen hier en in Marokko missen als kiespijn. Jouw ethno-nationalisme, arabofobie en islamofobie wordt door de overgrote meerderheid van de Marokkanen afgewezen net zoals zij Wahhabiyya en ander tuig afwijzen.
Met lui zoals jij hebben de Marokkanen geen vijanden meer nodig!
@Mohammed Boubkari
In vrijheid en waardigheid leven is niet voor iedereen bedoeld. Velen vinden het leuker om het leven als ellendige en minderwaardige objecten te ondergaan. ”masochisme” heet dat.
”Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht”
@Amazighist,
Nogmaals jouw soort kunnen Marokkanen in Nederland en Marokko missen als kiespijn.
Wel typisch dat de mensen die hier veilig in Nederland zitten, juist gevlucht voor het regime of voor de armoede die dit regime in stand houdt, de felste tegenstanders zijn van het benoemen van de problemen. Als Marokko zo fijn is en het de mensen aan niks ontbreekt, ga AUB dan terug, als die Marokkaanse paspoort zoveel voor je betekent, lever die Nederlandse paspoort dan in. Stop AUB met je kop moedwillig in het zand steken omdat je bang bent dat ze aan je eigendom komen als je WEL voor je rechten opkomt. Want daar draait het om, of je bent een echte 3iaschi in hart en nieren, je buigt voor de Koning, je kust zijn handen en voeten uit overtuiging of omdat je voor dit regime werkt of je familie werkt voor dit regime of je bent een zwakkeling die één voet in Nederland heeft om te leven en de andere voet in Marokko heeft omdat hij daar eigendom heeft en bang is dit kwijt te raken als ze weten dat je tegen hen bent. Een andere lezing is er niet, al die zogenaamd lange baarden die het op de islam gooien etc..etc.. de islam zegt juist dat je onrechtvaardigheid moet bestrijden met alle middelen die je hebt. Als je als moslim weet dat in dat land zaken gebeuren die haaks staan op de islam en waarbij de machthebbers deze zaken in stand houden en ondersteunen dan is het je islamitische plicht je hiertegen uit te spreken. Recente onderzoeken hebben aangetoond dat Marokko bijv. op gezondheidszorg en educatie op de laatste plek staan van alle landen, zelfs landen zoals syrië wat nog in oorlog is, is de gezondheidszorg beter geregeld. Als je opkomt voor je rechten, ben je volgens deze buigers en handkussers een separatist. Als het niet lukt om die personen de mond te snoeren met de term separatist, gebruiken ze de andere dooddoener “Azulist” Om te doen voorkomen dat iemand die Azul gebruikt als groet anders is, niet islamitisch is, terwijl de groet Azul gebruikt wordt door 80% van alle Noord Afrikanen als groet in eigen taal. Het zelfde als ik hoi of Ahlen tegen jou zou zeggen, jij mij opeens een “Hoiist” of “Ahlanist” zou gaan noemen.
Deze mensen zouden eens datgene wat ze roepen moeten roepen onderbouwd met feiten.
De feiten staan helaas haaks wat dit regime. Wat jullie nu doen zijn brandjes blussen intussen is het Marokkaanse volk wakker, het zal nooit meer hetzelfde worden en de strijd word met de dag groter en sterker. En dat dankzij de helden die nu 20 jaar vastzitten voor het benoemen van de problemen waar jij en ik GEEN last van hebben omdat we in Nederland wonen.
Lmout wela lmadella, de strijd gaat inscha Allah door.