Het vaststellen van een nieuwe maand volgens de islamitische kalender, wordt bepaald door het verschijnen van de nieuwe maan. Voor het vaststellen hiervan kan gebruik worden gemaakt van de roe’ja methode of de hisaab-methode.
De Roe’ja methode:
Roe’ja betekent letterlijk “het zien” en heeft als term binnen de islamitische wetenschappen ook de betekenis van “het zien van hilaal op een moment na zonsondergang op de 29e dag van de maand.” “Hilaal” is de naam van een nieuwe maan op de eerste dag dat deze zichtbaar is. Het uiterlijke kenmerk van de hilaal is haar sikkelvormigheid. Vanaf de tweede dag wordt de term “qomar” gebruikt. Het fundament van deze methode is de volgende hadith van de profeet Mohammed (vrede en zegeningen zij met hem):
Sumu liru’yatihi wa aftiru liruyatihi
“Vast wanneer jullie een hilaal zien en beëindigt het vasten wanneer jullie een hilaal zien.”
In het verleden is gediscussieerd over de reikwijdte van een roe’ja. De vraag hierbij was of een roe’ja die in een bepaald land gedaan was ook rechtsgeldig was voor een ander land. In veel gevallen aanvaardt men slechts een roe’ja als deze is gedaan in eigen land.
Het beperken van de geldigheid van de roe’ja tot een relatief klein gebied noemt men het principe van “lokale horizon”.
De moderne wetenschappen bieden de mogelijkheden tot het toepassen van het principe van “vrije horizon”. Dit betekent dat als op een bepaalde plaats de hilaal is gesignaleerd, in alle gebieden waar het op dat moment eveneens nog nacht is, de volgende dag het vasten begint.
Als in Marokko bijvoorbeeld bij zonsondergang een hilaal is gezien is het in alle landen ten oosten van Marokko nog nacht. De implicatie van het hanteren van het principe van vrije horizon is dat in dit geval in al deze landen het vasten de volgende dag begint. De voorwaarde/sjart hierbij is dat het zien van de hilaal wel mogelijk moet zijn op basis van astronomische berekeningen. Is dit niet het geval dan kan een melding van roe’ja terzijde worden gelegd. Als deze verwerping plaats vindt op de 29e dag van de maand Sja’baan dan is de volgende dag, “jawmoes-sjak”, de 30e Sja’baan.
Een belangrijke constatering is dat bij het toepassen van het principe van vrije horizon -wat relevant is voor de Nederlandse situatie- ook gebruik wordt gemaakt van moderne wetenschappen. Het bepalen van het begin van de Ramadan op deze manier is dan feitelijk het resultaat van een combinatie van roe’ja en berekenen.
In het geval de roe’ja methode door slechte weersomstandigheden niet kan worden toegepast kan gebruik worden gemaakt van het principe van “Ikmaal”. Dit betekent letterlijk “het volmaken” maar wordt hier als term gebruikt voor “het volmaken van de maanden Sja’baan en Ramadan met 30 dagen.” Allah’s boodschapper heeft immers gezegd:
“Vast niet tot jullie de hilaal gezien hebben en beëindigt het vasten niet tot jullie de hilaal gezien hebben en wanneer het bewolkt of mistig is, maakt dan het aantal van de maand Sja’baan vol met 30.”
De hisaab methode
De mensen die berekenen nemen een andere hadith als uitgangspunt:
“Wij zijn een gemeenschap van analfabeten. We schrijven noch rekenen. De maanden zijn soms zo en soms zo, dat wil zeggen soms 29 dagen en soms 30 (dagen).”
Dus, zo beredeneren zij: inmiddels zijn we het analfabetisme overstegen en hoeven we dus niet meer te kijken naar de maan, we kunnen het immers berekenen. Ze voegen daar aan toe dat het zien van de maan geen ‘ibaada’ is, en dat daarom afgeweken kan worden van de kijk methode. Voor niet ibaada is immers de spelregel: alles is toegestaan behalve wat expliciet verboden is in de Koran en Sunnah.
Hisaab betekent letterlijk “berekenen”. Dit werd al gedaan ten tijde van de tabi’een en weer nieuw leven ingeblazen in deze moderne tijd. In Turkije wordt bijv berekend en ook in Indonesië.
Dit is slechts bedoeld voor ons om te begrijpen waar de verschillende manieren van het bepalen van de maand vandaan komen… welke je ook kiest, geniet van je maand en laat andere mensen hier ook van genieten! Ramadan mubarak: een gezegende Ramadan!
Afbeelding: pixabay.
Eén reactie op "Methoden voor het bepalen van begin en einde van de Ramadan"
Nog een aantal dagen en dan is het einde Ramadan.
Voor de barmhartige zachtmoedige mensen onder ons die du’a doen en gaan voor het goede, verzoening en vrede. Voor mensen die hoop hebben. Laten we stil staan bij een groep bijzondere mensen. Laten we stil staan bij wat er in de wereld gebeurd. Laten we er wat aan doen.
Turkse lied: Ben yoruldum hayat (Hayat,ik ben moe). Gezongen in het Turks en in het Frans. https://www.youtube.com/watch?v=PYwovMnHvco
Du’a van een Turks Kirgizische wees bij de herdenkingsnacht van de Profeet (vzmh). Publiek bestaat uit ouderen van een bejaardentehuis (een aantal bezoekers, en medewerkers van het wees- en bejaardentehuis.)
Mijn Allah,
Jij bent het die rizq geeft aan voor ons zichtbare en onzichtbare levende wezens
Jij bent het die leven geeft en leven neemt (in het Turks; ons de dood geeft)
(hier begint ze te huilen)
Jij bent het die de du’a’s van kinderen accepteerd
Laat baby’s en kinderen niet zonder een moeder en een vader
Laat kinderen met genade opgroeien
Dat moeders en vaders niet boos worden en niet scheiden
Mijn Allah
Laat moeders en vaders hun kinderen niet leren om dol te zijn op rijkdom en gezagspositie, maar laat hen de raad en het advies van de profeet (vzmh) onderwijzen
Dat geen enkel kind mag verlangen naar een vader en een moeder
Laat geen moeder of vader in een bejaardentehuis verblijven. Laat hen verzorgen door hun kinderen en kleinkinderen. Dat dankzij moedige mensen bejaardentehuizen en weeshuizen zullen sluiten. (Dat het niet nodig is.)
Dat Kirgizië begunstigt zal zijn in de wereld. Door in vrede te leven een voorbeeld zal zijn voor de wereld. Ameen
https://www.youtube.com/watch?v=iiIRTshvCZM
Laten we om onze naasten geven. Hoeveel mensen hebben onze ouderen bezocht in de Ramadan? Of een weeshuis bezocht? Misschien met Id-oel-fitr? Geef om de kwetsbaren in de samenleving.