Deze Ramadan is voor mij de derde die ik, als zijnde bekeerling, meedoe. Eerlijk is eerlijk, ik keek er in het eerste jaar niet bepaald naar uit. De dagen waren lang en warm, hoe zou ik dat kunnen volhouden? Ramadan brak aan en de eerste dagen ging zonder problemen voorbij.
Na ongeveer twee weken realiseerde ik me dat, hoewel ik me lastiger kon concentreren tijdens de dagelijkse bezigheden, ik des te meer gefocust was bij onder andere mijn gebed. De dagelijkse zorgen raakten me minder en ik was veel beter in staat onderscheid te maken tussen de zogenaamde ‘first world problems’ en zaken die er werkelijk toe doen.
Ik realiseerde me dat het afzwakken van het fysieke lichaam ervoor zorgt dat het spirituele lichaam gaat groeien. In dit licht lees ik ook de opening van Soera al-Mulk:
[Hij] Die de dood en het leven schiep opdat Hij jullie kan beproeven, wie van jullie het beste van daden is. En hij is de Almachtige, de Vergevingsgezinde.
Het valt me op dat eerst de dood genoemd wordt en dan pas het leven, aangezien we gewend zijn om eerst het leven te noemen en dan de dood. Dat Allah (swt) de dood op deze manier benadrukt, lees ik aan de ene kant als een waarschuwing dat de dood na een leven met beproevingen onvermijdelijk is. Aan de andere kant vraag ik me af wat betekenis van leven is.
Leven we wanneer we ademen, ons bloed door de aderen stroomt en we hersenactiviteit vertonen? Kortom, leven we wanneer het fysieke lichaam leeft of is deze vorm van leven alleen het potentieel voor het andere, eeuwige onstoffelijke leven? Het antwoord ligt voor mij in het tweede deel van dezelfde zin ‘opdat Hij jullie kan beproeven’.
Dit aardse leven, waarin wij denken dat wij leven, is niet meer dan een beproeving van Allah. Zullen wij ons verliezen in al wat het aardse te bieden heeft of richten wij ons op wat werkelijk zal voortleven na onze schijnbare dood: onze geest, oftewel de Ruh.
De mysticus Maulana Djalâluddîn Rûmî (1207-1273) beschreef de geest vaak als een vogel die vast zit in de kooi van het lichaam en zoekt naar bevrijding van zijn gevangenschap. Zo schrijft hij
O mijn zielsvogel! Je hebt jezelf bevrijd van lusten en passies, je zelf gereinigd van fouten, je hebt jezelf uit je kooi bevrijd; je vleugels van zin en betekenis uitgeslagen, vooruit! Vlieg regelrecht terug naar je werkelijke vaderland, de plaats waar je vandaan komt! Vlieg, vlieg! – Diwân-i Kabîr 1353
De mystici leren ons te sterven voordat we werkelijk sterven. Door het lichaam met vasten af te zwakken, en daarmee in symbolische zin te laten sterven, leren we beter te luisteren naar de weg van de bevrijding van de vogel. Allah leert ons in Soera al-Muzzammil hoe we het sterker kunnen maken:
Dus lees derhalve uit de Koran hetgeen jullie gemakkelijk vinden. En verricht het gebed, geef bijdrage aan de behoeftigen en verleen aan Allah een aangename lening. En het goede dat jullie zelf van tevoren [tijdens het wereldse leven] voor jezelf op aarde voorbereiden, vinden jullie terug bij Allah, en als beloning zelfs nog beter en groter. – 73:20
Ramadan is de tijd waarin wij de spijlen van de kooi proberen te doorbreken om uiteindelijk in vrijheid te kunnen wegvliegen. En het is niet makkelijk, want de bevrijding is niet in een maand gedaan.
Na deze gezegende maand is het zo makkelijk om weer te vervallen in de alledaagse wanen, en dat is ook precies wat me tot nu toe is blijven overkomen. Maar ik hoop ook dat ik elk jaar de spijlen steeds meer een stukje kan buigen en het blauw van de lucht daarmee steeds een stukje zichtbaarder wordt.
Eén reactie op "Vrij als een vogel – Juz’ 29"
En wat te denken van het kapitalisme… De emoties van moslims gebruiken, op hun gevoel inspelen en Coca-Cola als onderdeel van de Ramadan presenteren. Coca-Cola hoort bij de Ramadan. Net als de dadels om het vasten te verbreken. Om gezellig samen met familie bij de iftar de dorst te stillen. Alsof Allah zegt, Coca-Cola is sunna,…Coca Cola is Ramadan. Hoe vaker je het laat zien op tv op YouTube, hoe meer mensen het gaan GELOVEN en het gedrag gaan kopiëren. En het ergste is dat mensen eraan meewerken.
In Noorwegen is het een troost voor de uitgesloten gediscrimineerde allochtoon. Een open arm een vriend waar je je kan schuilen en geaccepteerd wordt als moslim.
https://youtu.be/0XDI1l_zjkA
Op de Turkse tv spelen ze in op de eenheid van de Turkse cultuur, buren vrienden, samenkomen van de familie en de iftar. Ze exploiteren je culturele en islamitische identiteit om je spijsgedrag en je geloof te veranderen. De profeet heeft veel gezegd over een hapje of een slokje. Een klein slokje is niet zomaar een slokje.
https://www.youtube.com/watch?v=_Hncr1Bw1Pk
https://www.youtube.com/watch?v=jPLLMIjnGeI
Het kerstverhaal van Coca-Cola. Hoe wordt het Ramadanverhaal van
Coca-Cola? Wat wordt er in de toekomst nog meer vervangen? Hoe ver gaan moslims van hun geloof afstaan? De verzen van de Koran, hou ze altijd bij de hand. Focus je op de Koran en laat alles wat je daarvan afhoudt of ermee concurreert links liggen. Geef het geen ruimte binnen je geloof.
“De Amerikaanse frisdrankgigant wist binnen een eeuw een hele nieuwe mythologie uit de grond te stampen. De Kerstman, sponsored by Coca-Cola, is maar één van de onderdelen van ons nieuwe kerstfeest.
We gaan weliswaar steeds minder naar de kerk en godsdienst zegt ons steeds minder, maar dat betekent natuurlijk niet dat we geen rituelen meer over hebben. Sterker nog, als je er goed over nadenkt, hebben we een heleboel nieuwe kerstrituelen verzonnen.
De plek van het vroegere kerstverhaal, verteld door de evangelisten Lucas en Matteüs, is overgenomen door de filmklassiekers die elk jaar over ons worden uitgestort. Vroeger hadden we de kwaaie koning Herodes, nu de bad guys uit Home Alone.
Vroeger gingen we naar de kerk, met kerstavond, eerste en tweede kerstdag. Nu gaan we lichtjes kijken in de stad, opgehangen door samenwerkende winkeliers om de verkoop nog even een laatste zetje te geven.
Vroeger richtten we onze blik op de ster van Bethlehem, die volgens de verhalen de drie wijzen uit het oosten naar de stal hadden geleid. Nu kijken we vooral naar de hoeveelheid sterren op het goedlevenkeurmerk van ons kerstvlees of laten we ons inspireren door sterkoks op 24 Kitchen die ons al twee maanden van tevoren beloven dat een vijfgangendiner voor twintig man echt niet moeilijk hoeft te zijn.
Vroeger zagen we vooral religieuze afbeeldingen: Maria, Jozef en het kind, een paar herders of wijzen, begeleid door een engelenkoor. ‘Zalig kerstmis en een gezegend Nieuwjaar’ was de standaardbede op de kerstkaarten. Nu zijn het winterlandschappen, rendieren-met-een-rode-neus, sneeuwpoppen, of kerstballen.” Frank G. Bosman, cultuurtheoloog
Waar is het geloof in dit geheel? Je hebt rituelen om Allah en de profeet te gedenken en je hebt rituelen om hen te vergeten. Je kan met z’n allen verzamelen om een beeld of een totempaal en liedjes zingen of speculaaspoppen versieren en opeten, is gezellig en sociaal. Maar we zijn hier niet om het alleen maar gezellig met elkaar te hebben en Allah te vergeten. We moeten dat ‘samen’ gebruiken om Allah te gedenken. We kunnen Allah niet vervangen door iets anders. Je kan ook niet om een totempaal zitten of een kerstboom zitten en islamitische liedjes zingen. Er staat niet in de Koran dat je een kerstboom moet nemen, omdat het kerst is. Het is een ritueel, maar niet ons ritueel.
Wij moslims hebben ons eigen islamitische rituelen. En die zijn er niet voor niks. Breek je vasten met een dadel en niet met Coca-Cola. ;-)