Ik ben de tel kwijt. Ik weet niet hoeveel video’s ik heb bekeken op YouTube voor Iftar-inspiratie. Een ding is zeker: de meeste beloven iets lekkers met vlees. Gevuld met gehakt. Geroosterd met kip. Gemarineerd in iets. Iets. Met. Vlees. En ja, eiwit is ontzettend belangrijk in je dieet, maar het doet me toch denken: waarom voelt geen-vlees eten als een incomplete maaltijd? Als vlees niet de hoofdrol speelt in onze Iftar, wat dan wel? En moet de tafel per se zo vol?
Zijn we echt de Ummah van de Profeet ﷺ die ons waarschuwde tegen (overmatig) eten en drinken:
“De zoon van Adam vult geen vat erger dan zijn maag. Het is genoeg voor de zoon van Adam om een paar happen te nemen om zich overeind te houden. Als hij dat (het vullen van zijn maag) moet doen, laat hem dan een derde vullen met voedsel, een derde met drinken en een derde met lucht.” (al-Tirmidhie)
Wat at de Profeet ﷺ dan voor Iftar? Uit vele overleveringen zijn er verschillende ahadeeth over hoe de Profeet ﷺ zijn vasten verbrak.
- De Profeet ﷺ had de voorkeur om zijn vasten met dadels te verbreken, en als hij geen dadels had, dan met water.
- “De Profeet ﷺ verbrak zijn vasten met verse dadels voor zijn Salaah (gebed). En als hij geen verse dadels kon vinden, dan at hij gedroogde dadels. En als hij geen gedroogde dadels kon vinden, dan dronk hij een paar slokjes water.” (Ahmed)
- Abdullah Bin Awfa levert over: “We waren in het gezelschap van De Profeet ﷺ en op reis, en hij was aan het vasten. Toen het zonsondergang was, zei hij tegen iemand “Kan je Sawiq (een grof mengsel van gemalen tarwe en gerst) met water voor ons maken?”
Zo zijn er nog meer ahadeeth te vinden over het dieet van de Profeet ﷺ. Hij verbrak zijn vasten met eten wat makkelijk beschikbaar was. Zijn eetpatroon was voornamelijk vegetarisch, vooral met minimaal gebruik van dierlijke vetten. Hij at vooral producten zoals volkoren granen, gerst en haver. De Profeet ﷺ had geen lijst van gerechten die hij als verzoek indiende om te eten tijdens Iftar. Nee, hij at gewoon wat snel en makkelijk was.
Vergis je niet, het is niet alsof ze in de tijd van de Profeet ﷺ geen “lekker” eten kende. Er waren gerechten zoals Tharid (vlees gemixt met brood), Talbinah (een zoet gerecht), soep, groenten en geroosterd vlees. En natuurlijk ook gerechten die met kaas en boter werden bereid. Uit overleveringen blijkt dat de Profeet ﷺ deze af en toe at, op feestdagen en bruiloften bijvoorbeeld.
Was de Profeet ﷺ flexitariër? Misschien wel. Als we zijn dieet per se een label moesten geven, zou je veilig kunnen zeggen dat hij een macro-biotische standaard-dieet volgde. Dat houdt in dat je streeft naar een balans in voeding waarin de natuur centraal staat. Bijvoorbeeld door alleen groenten en fruit te eten die lokaal te vinden zijn, en van dit seizoen zijn. Het is bekend dat de Profeet ﷺ granen en peulvruchten at, en nauwelijks vlees. De vraag die we onszelf moeten stellen, is dat als de Profeet ﷺ een voorbeeld was voor de mensheid in alles wat hij deed, hoe kunnen we inspiratie halen uit zijn voedingskeuzes?
Over vlees gesproken, in Juz 6 leren we we veel over belangrijke wetten. In Surah Al-Ma’ida worden bijvoorbeeld de wetten omtrent halal eten, de bedevaart, het huwelijk en de straf voor bepaalde misdaden uitgelegd. Deze wetten dienen niet alleen als strenge regels in de praktijk, maar zetten ook een belangrijk kader voor onze spirituele ontwikkeling.
De wetten omtrent wat wel en niet halal is, vind ik persoonlijk erg interessant, omdat dat vandaag de dag wel degelijk in een grijs-gebied wordt uitgeoefend. Ik kan er gewoon zelf niet bij hoe, bij mijn lokale halal slager, een hele kip slechts 4,50 Euro kost. Iets wat levend was, en geslacht is voor consumptie, en zo m’n Biryani in gaat, kost slechts 4,50 Euro? Groenten en fruit zijn duurder… Hoe? Maar vooral: waarom? (Het antwoord is alweer iets met kapitalisme).
Ik hoef geen betoog te houden over hoe onze vlees consumptie vandaag de dag bijdraagt aan een desastreuse CO2-footprint op aarde. En ook niet over hoe teveel vlees eten slechte invloed heeft op hart- en vaatziekten. En je hebt ondertussen al vast gehoord over de dubieuze praktijken die in slachthuizen plaatsvinden, die verre van ‘halal’ zijn. Dus met alle informatie die beschikbaar is, mogen we ons als Ummah toch afvragen: als een overwegend vegetarisch dieet goed genoeg was voor de Profeet ﷺ, waarom niet voor ons?
Wanneer ik na bijna 18 uur vasten, en dagdromen over eten, eindelijk aan de eettafel zit, en na een paar hapjes vol zit, sta ik altijd weer versteld hoe anti-klimactisch eten altijd weer is. Plotseling is elke Iftar een metafoor voor het kortdurende plezier op de Dunya. Misschien is het dus geen grote opoffering om veel minder vlees te eten, want deze dagelijkse bewuste keuzes zullen hopelijk wel positief bijdragen in de Akhirah.
2 Reacties op "Muhammad ﷺ, de flexitariër? – Juz 6"
Pingback: Muhammad ﷺ, de flexitariër? - Juz 6 ~ Nazir Bibi - Wij Blijven Hier! - Food010
Mooi en helder beschreven.
Dit indd: “Plotseling is elke Iftar een metafoor voor het kortdurende plezier op de Dunya.”