Dearborn, Michigan. Deze stad in de Verenigde Staten heeft een van de grootste moslimgemeenschappen en de grootste moskee van het land. Veel moslims dus daarzo. Een doodnormale Amerikaan denkt bij de woordjes islam en moslim als eerst aan het woordje terrorisme. Jullie weten natuurlijk allemaal dat dit onterecht is.
Om met eigen ogen te ervaren hoe de moslims leven is David (bierdrinkende en varkensetende christelijke Amerikaan) de uitdaging aangegaan om 30 dagen lang te wonen bij een moslimgezin in Dearborn. Ook probeert hij mee te doen met alle gebruiken van de moslims zoals het vijf keer per dag bidden. Erg interessant om te zien wat en vooral hoe hij dit meemaakt. Pak een doos popcorn erbij en zit achterover voor dit 45-minuten durende video.
Met dank aan Famile.
Pssst..
Wij Blijven Hier! is het platform van de Nederlandse moslim. Wij bieden ruimte aan sterk uiteenlopende meningen en standpunten. Want waarom zou je het leven makkelijk maken als het moeilijk kan? Niet alle meningen en standpunten hier komen overeen met de onze. En anders dan je wellicht van ons verwacht, hebben wij ook niet alle wijsheid in pacht. Dus mocht je het ergens niet mee eens zijn, dan horen we het graag!
En, ben jij al Vriend van WBH?Dank voor je bezoek aan Wij Blijven Hier! Wij zijn al meer dan tien jaar hét platform in Vlaanderen en Nederland voor een authentiek moslimgeluid. Dat doen wij (het team van WBH!) met héél véél plezier en geheel op vrijwillige basis, zonder subsidies. Bewust, want we willen dicht blijven bij wie we zijn.
Wil jij samen met ons de onafhankelijkheid die wij hebben bewaren? Te gek. Dat kan door een eenmalige donatie,
maar ook door Vriend van WBH te worden middels een jaarlijkse
donatie. Dan drinken we dat kopje koffie ook samen.
Doe je mee?
Dit delen:
De oprichter. Geboren, getogen en woonachtig in die mooie stad achter de duinen. Altijd klaar voor een revolutie of gewoon een kopje thee. Typisch Faisal...
Lees andere stukken van Faisal
60 Reacties op "30 dagen lang moslim"
Leuk!
Twee dingetjes:
Is het je opgevallen dat er een paar Mohammed-stripfiguurtjes in de documentaire zitten?
En: ga je de aflevering die ze aan het einde aankondigen hier ook posten?
Ik heb dit filmpje net bekeken. Erg leuk om te zien hoe zo iemand binnen dertig dagen kan veranderen. En het lijkt me inderdaad heel lastig om continu blootgesteld te worden aan een andere manier van aanbidding. Uiteindelijk doet hij het ook echt en zie je hem een smeekbede doen met een kruis in zijn handen, zodat hij zijn God de rug niet toekeert (zoals hij het een aantal maal zei).
Het leuke was dat hij met de overtuiging meedeed dat zijn vooroordelen bevestigd zouden worden, maar nu is hij iemand die de Islam zal verdedigen waar kan (terwijl hij vasthoudt aan zijn religie, het Christendom).
Een aanrader! het duurt wel 45 minuten, maar erg leuk om het te zien
Grappig filmpje. Heb ikzelf ook weer veel van geleerd… thanks
Erg leuke docu. Was echt de moeite waard om te zien.
Prachtig filmpje over een moedige man. Inderdaad te hopen dat het een vervolg krijgt. Ook een mooi inkijkje in de wereld van de islam.
Ik hoop wel dat we nooit van die lelijke luidprekers in ons land krijgen….
Precies, doe mij maar de nieuwste soundblaster met lekkere bas en dolby surround :-)
Kunnen moslims niet een gebedsoproep maken die minder opdringerig is en minder indringend? Die nasale klanken zijn gewoon onaangenaam om naar te luisteren. Ik heb wel eens de Koranrecitaties beluisterd die de NMO uitzendt: het werkt op mijn zenuwgestel, en niet op een rustgevende manier. En dat ligt voornamelijk aan de klank.
Zoals iemand in die docu zegt: “Als ze dat naast mijn huis over straat zouden schallen, zou ik mijn boxen keihard zetten met wat Tom Petty en Duran Duran, and give ‘em some payback!”
Je maakt daar geen vrienden mee, en dat is ook logisch gezien de Westerse muziektraditie. Haal bij de bibliotheek eens een CD van Bachs passies of Brandenburg Concertos en Mozarts requiem, of Shostakovich. Vaak kun je klassieke muziek voor een paar grijpstuivers bij de Free Record Shop kopen, of bij het Kruidvat. Neem voor de gein eens een CD’tje mee (je kunt ‘m later altijd weer weggeven als je er niets mee blijkt te hebben). Je snapt dan wel waarom West-Europeanen niets met monotone neuszang hebben.
Het lijkt mij dat je diezelfde recitatie op een manier kunt uitvoeren op een wijze die een aangenaam, ontspannen gevoel opwekt.
In Nederland hadden ze ook niets met bobbelingbeats of reggae of hip hop of …. maar langzamerhand, naarmate de vraag van de inwoners daarnaar is, kwam dat wel.
Ik snap ook niet waarom jij er een discussie van maakt, het ging hier namelijk niet om. Je moet maar donderdagmiddag naar stadsplein in Delft gaan. Een kibbeling eten met die klokgeluiden van die kerk achter je gaat niet zo makkelijk. Maar het betekent heel wat voor mensen en er gaat een hele traditie aan vooraf, dus het zou ook heeeeel stom zijn als ik aan de burgemeester van Delft zou vragen of ze iets konden doen met geluidsdempers, want je kan mij niet wijs maken dat de gemiddelde inwoner van Delft met een cocktail op het terrasje geniet met die geluiden op de voorgrond.
Net zo, kun je de Islamitische gebedsomroep niet mooi vinden, maar een opmerking om dat maar even te veranderen (begrijp je waarschijnlijk wel) verdient geen nobelprijs.
“Het lijkt mij dat je diezelfde recitatie op een manier kunt uitvoeren op een wijze die een aangenaam, ontspannen gevoel opwekt.”
Heeel veel mensen vinden het wel aangenaam klinken, maar een qoran recitatie kun je inderdaad op vele manieren lezen. Een gebedsoproep kan ook op verschillende manieren, maar met dezelfde woorden.
Dat is mij inderdaad opgevallen.
Ik kan die andere aflevering niet vinden. Mocht je die te pakken krijgen dan hou ik mij aanbevolen.
Umar. ik vind dat publieke ruimte door geen enkele religie opgeeist behoort te worden. Ik heb niks tegen islamitisch gezang of mantra, maar als ik dat wil horen dat zet ik een CD op, ga naar een concert of eventueel naar een moskee.
Het klokkengelui (dat in ieder geval van echte klokken komt en niet uit een speaker) dat je nu nog hoort is een overblijfsel van een oude traditie, toen iedereen hier christelijk was. Uit respect voor andersdenkenden zijn kerken minder gaan luiden. Daar ben ik blij om. Voor mij hoeft dat nu niet door de geluiden van een andere religie vervangen te worden.
PS. Ik heb minstens zoveel bezwaar tegen de muzak waar je nu regelmatig door aangevallen wordt in publieke ruimtes en winkels…
Dat bedoel ik nou. Waarom toch zoveel jaloezie? De perfecte toon dat jij zit te krenken is een buitengewoon fenomenale ritmiek vanuit de hemels. Over ontspanning gesproken.. Dat ongewone gebrul in de kerken is nou net iets om misselijk van te worden. Mannen met wijven stem en vica versa..
Ik heb hier vijf maal daags gebrul om me heen en ik kan je vertellen dat heel wat moslims daar ook van balen. Vooral als je vrome buurman een versterker op zijn balkon zet (schijnt hij boven mee te scoren). En dat begint – pak hem beet – om 5 uur ’s ochtends al… Je mag er niets van zeggen, want dat is anti-islam. Toen hier van hogerhand werd voorgesteld om de gebedsoproep te matigen en te beperken tot een paar moskeeen, was de wereld te klein. Alsof God groter wordt naar mate je harder schreeuwt.
Het verschil tussen vijf maal daags en zeven dagen per week gebrul (echt keihard, geloof me) en een keer per week klokgelui, is groot. En het respect voor mensen die de gebedsoproep minder waarderen (christenen en ook veel moslims) is heel klein.
Het is helemaal bizar dat er pal naast iedere kerk een moskee is gebouwd (zeker geen toeval), zodat het gebrul tot tijdens de kerkdienst te horen is. Ik vind het respectloos, kinderachtig en soms om gek van te worden.
Moslim-vrienden, doe er wat aan. Probeer je ooms en neven op andere gedachten te brengen.
@ Maarten: Ik kan begrijpen dat jij als Westerse christen de gebedsoproep niet gewend bent en er misschien ook van schrikt. Het gaat maar om de manier waarop je ermee omgaat.
Ik als moslim heb totaal geen moeite met het klokgelui van kerken. Integendeel, ik vind het een heerlijk vertrouwd geluid op de zondagochtend. En dat is niet om politiek correct te zijn, dat meen ik gewoon.
Ik vind het dan ook van bijzonder weinig respect getuigen om de adhan te kenschetsen als “gebrul”. Hallo, het gaat hier wel om een geloofsbelijdenis, hoor!
Heb je je ooit weleens afgevraagd wat de woorden van de adhan betekenen? En hoe het ontstaan is?
Voor jouw informatie is het de gewoonte om 5x per dag tot het gebed op te roepen en dat is niet om christenen te pesten, dat is gewoon al 1400 jaar de gewoonte. Bovendien duurt iedere adhan maar een paar minuten. Wie wil gaan bidden bidt, wie dat niet wil doen, doet het niet.
En dan wel respect voor het christendom en het klokgelui eisen, maar de geloofsuitingen van de islam belachelijk zitten maken.
En als je in een islamitisch land bent, is het natuurlijk helemaal te idioot voor woorden om je daarover te beklagen. Je kunt toch niet verwachten dat mensen hun geloof gaan zitten veranderen voor jou?
De tekst van de adhan:
Allahu Akbar (4 x)
Anshadu an la illaha ill Allah (2x)
Anshadu ana Mohammadan rasul-Allah (2x)
Haya al’al salah (2x)
Haya al’al falah (2x)
Allahu Akbar (2x)
La illaha ilAllah (1x)
God is de grootste
Ik getuig dat er geen godheid is behalve God
Ik getuig dat Mohammed zijn afgezant is
Haast je tot het gebed
Haast je tot het heil
God is de grootste
Er is geen godheid dan God
Beste Maarten, hoe kun je tegen zo’n mooie tekst, die notabene net zoals de liederen van de christenen God verheerlijkt, bezwaar hebben?
Oja en Tjerk: Dat je Qor’anrecitatie en de adhan karakteriseert als “neusgezang” is echt te dom voor woorden. H
et reciteren van de Qor’an is een eeuwenlange ontwikkelde wetenschap en er zijn wel 7 manieren voor.
De ene recitator is de andere niet en soms klinkt het ook wat nasaal, maar over het algemeen is een goede koranreitatie gewoon iets wat je kippenvel bezorgt.
Misschien zou het aanbeveling verdienen als jij je eens in de islamitische muziektradities en grootheden daarvan zou verdiepen. Koop eens een cd van Oum Koulthoum of Fairouz, of een cd met goeie qawwali, sharki, anasheed of Turkse klassieke sufi-muziek. Er zal echt een wereld voor je opengaan.
Ik heb geen enkel probleem met moslims en islam, maar weinig respect voor het feit dat allerlei mensen wakker worden geschreeuwd (kom luisteren en je zult horen dat er geen ander woord voor is). Om even duidelijk te maken waarover het gaat: er zijn hier mensen die elkaar in hun eigen huis niet kunnen verstaan tijdens de gebedsoproep, omdat de buurman een luidsprekertje op zijn balkon heeft geschroeft. En er zijn kerken waar de voorganger even moet pauzeren, omdat de buurman-muezin van zich laat horen. Dat is toch echt wat anders dan klokgebeier op zondagochtend.
Dit gaat niet over respect voor islam, niet over jullie geloofsbelijdenis, zelfs niet over een gewoonte van 1400 jaar. Dit gaat om fatsoen.
1400 jaar geleden hadden ze volgens mij zelfs in Mekka nog geen luidsprekers. Dus als je echt jullie profeet in alles willen nadoen – echte sunni’s willen zijn – schaf dan ook die blasters af en klim weer op de minaret en roep wat je roepen wilt.
Voor de rest moet je vooral doen wat je niet kan laten. En ik besef dat ik hier gast ben en weinig in de melk te brokkelen heb. Maar ik verwoord wel wat veel moslims en alle christenen hier denken. Maar nauwelijks hardop durven zeggen…
Het gaat me nu even niet om die tekst, roep wat je roepen wilt. Het gaat me om het absurde volume. Ik kan me niet voorstellen dat het de hemel als muziek in de oren klinkt.
Kennelijk heb je er nog steeds niets van begrepen, Maarten. Het gaat er niet om dat er geen rekening met anderen gehouden moet worden. Dat vind ik ook. De adhan vijf keer per dag via een luidspreker reciteren is dan ook geen wet van Meden en Perzen, zeker tegenwoordig niet.
Maar het gaat mij om de enorme bekrompenheid, arrogantie en het dédain waarmee je spreekt over een islamitische traditie, terwijl je nota bene in een islamitisch land woont.
Dat is waar ik me aan stoor en wat ik gewoon niet vind kunnen.
Beste Maarten, het volume is juist zodat iedereen het kan horen en iedereen weet dat het tijd voor het gebed is. Snap je gewoon echt niet wat ik bedoel? De hele manier waarop je erover praat is gewoon zo denigrerend.
“Roep maar wat je roepen wilt”? Dus je wist niet eens wat de tekst ervan was? Nee natuurlijk niet, want je had al de conclusie getrokken dat het maar “gebrul was”. Ongelooflijk zoveel kortzichtigheid en bekrompenheid.
Dan herhaal ik mezelf nog graag even. Ik heb geen (ik herhaal: GEEN) probleem met de gebedsoproep. Ik heb wel (ik herhaal: WEL) een probleem met het feit dat het mensen ongevraagd en ongewild uit hun slaap houdt, dat het soms een gesprek in eigen huis onmogelijk maakt en mensen zo terroriseert dat ze zich gedwongen voelen te verhuizen.
Volume, dat is alles. Maak het vooral niet erger dan het is. Het volume verlagen heeft niets te maken met een gebrek aan respect voor de cultuur waarin ik leef. Sterker, het heeft alles te maken met het respect voor buren. Is dat echt teveel gevraagd?
Ik herhaal het nog eens: mijn klachten zijn de klachten van veel moslims (die ze alleen in een persoonlijk gesprek durven te uiten) en van alle christenen hier (of mogen die ook niet klagen van jou?).
De tekst was me niet onbekend… Maar toch bedankt voor de moeite.
Leuk statement van je: “het volume is juist zodat iedereen het kan horen”. Ik mag hopen dat je het verschil ziet tussen volume wat je kunt ‘horen’ en volume waardoor mensen elkaar in hun eigen huis niet meer kunnen verstaan.
Het verschil tussen jou en mij is dat jij in Nederland woont en ik in het MO. Het is het verschil tussen theorie (en angst voor denigerend spreken over islam) en praktijk (en een nuchter bezwaar tegen volume, niets meer en niets minder).
Je moet het niet gek vinden dat je in het MO dagelijks gebedsoproepen hoort… ik vind het ook niet gek dat hier klokken luiden.
Haha, ik heb kunnen lachen om het filmpje. Erg leuk
Ik geloof dat ik onderhand wel duidelijk heb gemaakt dat dat het punt niet is…
Er is een verschil tussen een keer per week een klok luiden en vijf keer per dag, zeven dagen per week last hebben van een (als je pech hebt met je buurman of de moskee pal naast je deur) oorverdovend lawaai.
Als het volume een beetje omlaag kan, worden we allemaal blij.
Het is je onderhand dan ook wel duidelijk dat het niet gaat om het aantal keer, maar om de reden.
Het gaat niet om 5*7 gedachte, maar om de gedachte dat het een oproep is tot het gebed dat 5*7 per week plaatsvindt. Al 1400 jaar zo en het is een fundamenteel principe in de Islam.
In Nederland wordt dat niet gedaan en als het gedaan wordt alleen het vrijdagsgebed en dan valt het volume ook heel erg mee. Dus volumeverlaging wordt aan gedaan omdat het in Nederland niet logisch zou zijn als alle moskeeen op full-capacity laten horen dat ze gaan bidden.
In die Islamitische landen is het van maatschappelijk belang, omdat verreweg het grootste gedeelte van de moslims in zo’n islamitische staat (kan je kanttekeningen bij plaatsen) het belangrijk vindt om te bidden. Zo’n oproep tot gezamenlijk gebed hoort daarbij.
als moslimzijnde:
Je kan ook zeuren dat een gebed te lang duurt, maar het zal niet veranderen… je kan ook zeuren dat er te vaak gebeden wordt, maar het zal niet veranderen… zo ook gebedsoproep niet… het is een gedeelte van de Islam
Als jij mij kunt overtuigen van het feit dat ten tijde van Mohammed er ook al luidsprekers waren, dan kan ik het begrijpen. Zo niet, dan is er geen enkele vrome reden te bedenken om de gebedsoproep door een microfoon te laten tetteren en veel mensen onnodig te irriteren.
@ #10.1.1.1.1.1 Maarten
hahaha, ik denk dat het duidelijk is dat ik daar niet serieus op hoef in te gaan.
Dan zijn we het dus helemaal een geworden met elkaar. Hoera! Nu moet ik hier nog een paar mensen overtuigen :-)
@Umar, de reden dat ik er toch even op door ga is omdat Karim een grapje maakt van Fjord opmerking (overigens op zich een leuke grap, maar dat terzijde). Waar het mij om gaat – en dat ligt in zoverre in het verlengde van de docu dat het daar ook gaat over het ontdekken van de ander met alle fricties die dat geeft – is dat Karim hiermee iets te snel stapt over wat voor mij, en kennelijk ook anderen, een reeele ergernis is. Vandaar dat ik mijn vinger er even bij leg. Het feit dat hier over en weer toch enigzins emotioneel op gereageerd wordt, geeft wel aan dat hier een punt ligt waar we het toch een keer over moeten hebben.
@Rabia “Oja en Tjerk: Dat je Qor’anrecitatie en de adhan karakteriseert als “neusgezang” is echt te dom voor woorden. H”
Ik denk dat het correcte woord om de staat waarin ik verkeer ten aanzien van de gebedsoproep, betiteld zou kunnen worden als ‘onwetendheid’. En die geef ik ook onmiddelijk en ruiterlijk toe. Het blijk geven daarvan heeft er toch maar toe geleid dat we inmiddels allemaal wijzer zijn geworden. Waar ik de vinger bij leg is dat het gezang op mijn zenuwen werkt. En voor zover ik als leek kan horen heeft dat vooral te maken met het gegeven dat er met neus- en keelklanken gewerkt wordt.
“Het reciteren van de Qor’an is een eeuwenlange ontwikkelde wetenschap en er zijn wel 7 manieren voor.”
Dan lijkt het me dat de muezzins alle capaciteiten in huis hebben om speciaal voor de Westerse samenleving een achtste manier te ontwikkelen.
“De ene recitator is de andere niet en soms klinkt het ook wat nasaal, maar over het algemeen is een goede koranreitatie gewoon iets wat je kippenvel bezorgt.”
Euh… misschien bij jou, maar het effect op mij is dat de haren in mijn nek en op mijn armen recht overeind gaan staan, vergelijkbaar met de situatie wanneer iemand zijn nagels over een schoolbord krast.
Dat heeft vooral met de klank te maken, die ik wel meer dan enigzins nasaal ervaar. In mijn oren klinkt het als uitzonderlijk nasaal. Je hoeft maar naar naar het klankgebruik van een Europese bas of bariton te luisteren en je hoort het verschil.
Want ik twijfel er niet aan dat dit te maken heeft met taal- en klankculturen. Zo klinken de Duitsers in Nederlandse oren snauwerig, de Italianen opgewonden, en Amerikanen allemaal als Texaanse varkensfokkers. En ik twijfel er niet aan dat Nederlands in sommige oren hard en kil kan klinken (komt door de omgeving … vale luchten, knotwilgen en dijkdoorbraken).
Je argument dat de tekst zo fraai en verheven is, doet er vrees ik niet zoveel toe. Is het je opgevallen dat er hier niet zozeer gemikt wordt op de inhoud van wat er van de minnaret klinkt, maar vooral op de klank? Logisch ook, want we kunnen de adhan helemaal niet verstaan. We weten helemaal niet wat er gezegd wordt, alles wat ik op zo’n moment weet is dat de spieren tussen mijn schouderbladen zich samentrekken en dat ik zo snel mogelijk van dat gevoel af wil. En dat is dan nog slechts als gevolg van een recitatie op de televisie, waar ik mezelf vrijwillig aan heb onderworpen, omdat ik vond dat ik dat toch op zijn minst moest proberen. Niet mijn kopje thee, zal ik maar zeggen. Ik moet er niet aan denken dat ze een moskee op de hoek zouden optrekken en hetzelfde geluid tien maal luider door de luidsprekers doen schallen. Dus vandaar dat ik er nu over begin, voor het zover is.
“Misschien zou het aanbeveling verdienen als jij je eens in de islamitische muziektradities en grootheden daarvan zou verdiepen.”
Touche! Goed geriposteerd.
“Koop eens een cd van Oum Koulthoum of Fairouz, of een cd met goeie qawwali, sharki, anasheed of Turkse klassieke sufi-muziek. Er zal echt een wereld voor je opengaan.”
Help me eens op weg. Je zou kunnen beginnen de termen te kunnen verklaren.
Qawwali? Sharki? Anasheed? Sufi heb ik wel eens gehoord.
Is het geen idee met wat mensen een muziek-uitwisselingsavondje te organiseren?
dit is precies dezelfde man en gezin als een keer bij oprah is geweest vorig jaar…
De maker van deze documentaire heeft ook de documentaire Supersize me gemaakt. Hij heeft toen 30 dagen alleen maar fastfood gegeten!
Hij is er wel verstandiger van geworden :P
je bent uitermate grappig :-)
@ Tjerk: Sorry voor mijn felle reactie, maar ik vind het persoonlijk nogal bekrompen om op iets wat je niet kent meteen te reageren als “wat de boer niet kent, dat lust-ie niet.”
Ik ben zelf bepaald gen expert op het gebied van Qor’anrecitatie, moge dat duidelijk zijn. Maar ik weet er wel iets vanaf.
De Qor’an is van oorsprong vooral een geschrift wat voorgedragen wordt ( “qur’an” betekent “dat wat voorgedragen moet worden”/het reciet) De eerste woorden van de Qor’an zijn dan ook “Iqra” “Lees voor!”
De profeet (vzmh) reciteerde de Qor’an al, maar pas in Egypte werden de methoden die er nu zijn, ontwikkeld. Egypte kende namelijk al voor de tijd van de islam een lange traditie van heidense gezangen en Koptische reciteerwijzen.
Over het algemeen wordt het reciteren van de Qor’an absoluut niet gezien als muziek. Je zou het meer kunnen vergelijken met de zangerige manier waarop joden de Bijbel voordragen of de mantra’s van de hindoes.
De adhan, de gebedsoproep is eigenlijk min of meer “bij toeval” ontstaan, althans, er zijn 2 versies van het verhaal. In de tijd van de profeet (vzmh) kenden joden en christenen namelijk ook een verplicht aantal gebeden per dag. De christenen maakten bij hun gebedsoproep gebruik van klokken, van de joden weet ik het niet. De eerste moslims wilden ook tot het gebed op gaan roepen, maar wisten niet hoe. Toen kreeg Bilal, de eerste muezzin, een droom waarin de tekst van de adhan werd doorgegeven. Een ander verhaal is dat de eerste moslims het gewoon, min of meer bij toeval, zelf in overleg bepaald hebben.
Op die muziekstijlen kom ik nog terug, maar ik denk dat de andere prikkers hier daar ook wel wat vanaf zullen weten. En een muziek-uitwisselingsavondje lijkt me hartstikke leuk! :)
Overigens voor de anderen: Sorry voor het topicrapen. :p
@ Rabiah: Ik moet zeggen dat je deze topic dan wel opgeraped hebt (versie van oppimpen). Interessante discussie en je hebt het erg helder uitgelegd.
Mij maakt het allemaal niet uit, azaan of klokken… het zijn verschillende manieren van hetzelfde. Ik vind ze beiden niet lekker klinken, maar ach… ik overleef het wel.
@ Johan: Thnx, ik dacht al dat de anderen me hier zouden villen. :D
Zinvol idee om een Amerikaan – stuck in zijn vooroordelen – 30 dagen bij serieuze en intelli moslims te laten wonen.
Ik wil ook wel aan zo’n lifechanging ruilexperiment mee doen!
Beste Johan,
Ik neem aan dat je met “opgeraped” doelt op geüpgrade.
hahaha.. ook een leuke variant :-)
Ja, dat heb ik nou ook. Als moslim-zijnde zou ik bij een Joods gezin willen wonen een tijdje. Niet dat ik ze niet mag of teveel vooroordelen over ze heb, maar gewoon te weinig over weet. Lijkt me leuk
Even doordenkend over hoe het zou zijn om…
Het mooie van ruilen met een jonge moslima is waarschijnlijk dat je tig vriendinnen en een reeks broertjes en zusjes krijgt toegeworpen (of is dit al weer een vooroordeel), dus aan gezelligheid in de stad en aan tafel zal het niet ontbreken. Ik ben er zeker van dat je in een warme gemeenschap terecht zou komen met voorbeeldige mensen.
Het lijkt me heel moeilijk om het gebed te leren – de bewegingen, het Arabisch… Ik kan me ook wel iets voorstellen bij de gewetensbezwaren van Dave uit de film…mag je het gebed meebidden? En als je in de moskee zou komen, zou je je ook niet vreselijk ongelukkig / eenzaam / onthand voelen temidden van zoveel moslims die precies weten wat ze moeten zeggen en doen, en je om je heen een taal die je vreemd is hoort?
maar wie weet staat de wereld van een niet-gelovig Nederlands meisje wel veel verder van mij af dan die van een moslima van mijn leeftijd – aangezien ik als jonge christin van orthodoxe huize meer gemeen heb (in levensstijl) met een moslima …
Goed dat je het drie keer plaatst Johanna, na 1 keer zou ik het niet begrepen hebben :-)
Dubbele reacties zijn verwijderd.
Ik ben het ermee eens dat de oproep tot gebed in voornamelijk niet islamitische landen onpraktisch en ontoepasselijk is. De voornaamste reden hiervoor is dat de ambiance dit niet toelaat. Een simpele oplossing hiervoor is de instelling van een alarm klok. Hiernaast moet de oproep tot een gebed beperkt worden tot in de moskee. Het kan immers nooit de bedoeling zijn om een ander medemens van zijn rust te onthouden. Ik ben overigens zelf een moslim.
Een heel ander problematiek (dat ik in levend lijve heb ervaren) is dat er in sommige islamitische landen het moment van een oproep tot gebed heel chaotisch door tientallen luidsprekers tegelijk plaatsvindt. De oorzaak hiervan is dat er meerdere dan wel niet tientallen moskeeën in één dezelfde buurt zijn gelokaliseerd. Er is zelfs sprake van concurrentie en rivaliteit tussen moskeeën (sjiitische moskeeën versus soennitische moskeeën, soennitische moskeeën versus soennitische moskeeën enz.) op het gebied van wie heeft de luidste oproep tot het gebed. Logischerwijs zorgt dit voor enorme geluidsoverlast en irritatie bij de lokale bevolking en is de doelstelling van een oproep tot het gebed hiermee volkomen overschreden.
Leuke documentaire….sommige gevoelens komen me bekend voor….vooral toen hij in de moskee zat en niet wist wat te doen en zich erg opgelaten voelde….
Het enige jammere vind ik dat de zogenaamde islamitische slagterij de beestjes zo aan een machine hangt en zegt dat er bismillah moet worden gezegd om het halal te maken.
Een beestje zo ophangen is stressvol en is niet halal…
Verder een hele leuke documentaire….
Dat van dat halal op grootschalig niveau heb ik ook altijd zo mijn vraagtekens bij. Dat dier wordt toch als het ware mishandeld en het mag toch ook niet zien dat een ander dier geslacht wordt?
@ Rabiah zei: “Sorry voor mijn felle reactie, maar ik vind het persoonlijk nogal bekrompen om op iets wat je niet kent meteen te reageren als “wat de boer niet kent, dat lust-ie niet.” ”
Excuses aanvaard. Het spijt mij op mijn beurt als ik op iets dierbaars ben gaan staan met bepaalde kwalificaties. Ik wil daarbij benadrukken dat het niet mijn bedoeling geweest dit gebruik in het belachelijke te trekken. Het gaat me er vooral om over te brengen dat deze stijl van reciteren door mij en kennelijk ook anderen werkelijk als onaangenaam wordt ervaren.
Als ik eerlijk ben zit daar ook de vraag in wat de betekenis is van de gebedsoproep. Niet zozeer inhoudelijk, maar symbolisch. Wat betekent het voor het karakter van de stad? Dan komen we toch weer on-topic, namelijk de angst voor islam, en voor islamisatie van de samenleving.
Uit jouw woorden maak ik op dat de wijze waarop de adhan is vormgegeven een louter menselijke traditie is. Dat schept toch mogelijkheden voor evolutie.
“Over het algemeen wordt het reciteren van de Qor’an absoluut niet gezien als muziek. Je zou het meer kunnen vergelijken met de zangerige manier waarop joden de Bijbel voordragen of de mantra’s van de hindoes.”
Vind ik ook niet aangenaam om naar te luisteren.
“Op die muziekstijlen kom ik nog terug, maar ik denk dat de andere prikkers hier daar ook wel wat vanaf zullen weten. En een muziek-uitwisselingsavondje lijkt me hartstikke leuk!”
Mijn e-mailadres staat hierboven. Mensen die dit idee wel aanspreekt moeten zich maar gewoon even melden. Dan moeten we vervolgens eens kijken hoe we dat organiseren. Misschien is het handig als men er even bij zet in welke plaats men woont. Eens kijken of we dit van de grond kunnen tillen.
@ Tjerk Muller
“Als ik eerlijk ben zit daar ook de vraag in wat de betekenis is van de gebedsoproep. Niet zozeer inhoudelijk, maar symbolisch. Wat betekent het voor het karakter van de stad? Dan komen we toch weer on-topic, namelijk de angst voor islam, en voor islamisatie van de samenleving. ”
Symbolisch is het voor mij hetzelfde als een minaret. Het heeft een praktisch gedeelte en symbolisch. Praktisch omdat een minaret je van afstand verteld waar een moskee in de buurt is, zo vertelt een mu’azzin (iemand die je oproept tot het gebed middels zo’n oproep) dat het tijd is om te bidden. Symbolisch zijn het gewoon kenmerken van het dagelijkse beeld van de Islam geworden nu.
Maar het gaat om de publieke ruimte en die is van ons allemaal. Met je gebedsoproep val je anderen ongevraagd lastig. Waarom zou je anderen irriteren met iets wat voor jou zo betekenisvol is? Dat schept toch extra verwijdering? Je wekker werkt toch ook?
Deze opmerking kan ik plaatsen in een Westerse context…. niet in het Midden Oosten waar jij/u je/zich bevindt… Daar zijn dat de gang van zaken en punten waar je je aan zult moeten aanpassen. Ik zeur ook niet over zaken hiero die geworteld zijn in het alledaagse leven ook al bevallen ze me niet. Iets genuanceerder: Ik kan begrijpen dat je er last van kunt hebben, dat recht heb je. Maar je moet niet verwachten dat zo iets zal veranderen (zelfs als een aantal moslims daar ook last van hebben)
Je mag wel jij zeggen :-)
Zo’n 10% van de bevolking hier is christen. Daarnaast zijn er veel moslims van wie het ook een tandje lager mag. De publieke ruimte is ook van hen, niet alleen van degene die het hardst kan schreeuwen.
In Nederland gaat het om de gebedsoproep an sich. Met zo’n vijf-maal-daags-zeven-dagen-per-weekse luidspreker maak je in Nederland volgens mij meer kapot dan je lief is. En je verliest niets als je gewoon je wekker zet en je buren te vriend houdt.
Kortom, laten we vooral aan de ander denken bij onze religieuze uitingen. Ik probeer tijdens Ramadan ook aan mijn buurman te denken en ga niet even lekker een broodje op straat scoren. Zoiets, zeg maar.
Respect voor elkaar kost niet zoveel, eigenlijk.
Hoi Maarten,
In welk land zit je dan in het MO als ik vragen mag?
Dat bepaal jij niet. Het is hun land dus ze mogen daar doen wat ze willen. Ik zeg hier in Nederland toch ook niet dat Nederlanders vanaf heden geen kaas meer mogen consumeren omdat het stinkt? Wat verwacht jij dan de meerderheid onder gebukt moet gaan ten opzichte van de 10% Christenen? Als je zoveel van ze houdt kan je ze meenemen naar je vredelievende kikkerlandje. Verdonk zal je ook een handje meehelpen om ze in te burgeren. In een land gelden de wetten van de meerderheid. Als men vindt dat de oproep tot het gebed vijfmaal per dag moet plaatsvinden is dat hun democratische keuze. Jij hebt op dat gebied niks te bepalen of in te brengen. Jij moet je nu eens aanpassen aan de normen en waarden die in dat land gelden. Jij moet nu eens een beetje respect tonen aan de regelgeving van dat land. Kortom gewoon niet zeuren. Het woordje voordelen haal ik er nu maar even niet bij. Anders wordt je weer binnen de kortste keren als een racist bestempelt.
Respect is wederzijds en de wet van de meerderheid.
correctie: het woordeje vooroordelen bedoelde ik
Toen ik 20 jaar geleden tijdens een vakantie in Turkije de azaan ( gebedsoproep) voor het eerst hoorde, schrok ik me ‘kapot’; ik vond het zééér onaangenaam. Nu woon ik al weer 9 jaren in Turkije en één van de dingen waar ik het nu het meest van houd dat is:……. de oproep tot het gebed! Vooral in de ochtenduren, dan duurt een azaan extra lang om de mensen (die willen bidden) de tijd te geven om wakker te worden en op te staan. Aan de ochtend azaan wordt 1 zinnetje extra toegvoegd, n.l. ‘assalatoe chairoem minan nauwm’ bet. Het gebed is beter dan de slaap’. Dat stimuleert mij om op te staan en te gaan bidden.
Inderdaad klinken er allerlei azaans tegelijk van meerdere moskeen vandaan, dat gaat niet synchroon. Op mij heeft dat NU een effect dat het voelt alsof de hemel is gevuld met de roep van God om contact met Hem te leggen en te zoeken. Na 20 jaar ben ik dus gaan houden van de azaan en van het gebed. Het kan verkeren, niet waar?
In de tijd van de Profeet werd er inderdaad geen gebruik gemaakt van luidsprekers en nu wel. In zijn tijd en maatschappij was dat ook niet nodig, een maatschappij die veel minder lawaaierig was dan de maatschappijen van 2006. Toch durf ik te beweren dat de azaan via luidsprekers geen garantie is voor vele biddende moskeebezoekers of biddende moslims thuis. Want het is ongeloofelijk om te zien hoe ‘leeg’ de moskeeen zijn op de gebedstijden ( behalve de vrijdag… ALTIJD IS KORTJAKJE ZIEK, MIDDEN IN DE WEEK, MAAR OP VRIJDAG NIET!!!) Als de azaan niet meer zou klinken zou ik dat heel erg missen, maar
er zullen denk ik niet minder mensen gaan bidden.
Maryam
A-ha, jij hebt dus niets begrepen van wat democratie inhoudt. Dat is niet de terreur van de meerderheid, maar gelijke rechten en plichten voor meer- en minderheid. De mate van democratie en beschaving hangt af van de mate waarin de minderheid dezelfde rechten heeft als de meerderheid.
En die christenen hier hebben oudere rechten dan moslims. Maar het feit dat ze van jou maar weg moeten, geeft wel aan hoeveel beschaving jij hebt.
‘Mensen van het boek’… blabla… ‘Er is geen dwang in de religie’… blabla… Oprotten mogen ze dus…
Maar wees blij dat jij in Nederland in ieder geval het recht hebt om rare opvattingen over democratie te verkopen.
Ohhh jawel hoor. Ik weet precies wat de democratie inhoudt. Democratie in het westen is bevooroordeeld in alle opzichten. Terreur van de meerderheid? Over democratisch terreur gesproken, wat vindt jij van dat Moslims in hun vrijheid van religie beperkt worden in het Westen? Hoofddoek kwestie enz. Ik ga nu niet beweren dat de minderheden in al die Islamitische landen voortreffelijk worden behandeld. Maar dat gebeurt overal kijk maar eens naar je eigen kikkerlandje als voorbeeld. Ohhh zeker wel de wet van de meerderheid geldt wen er maar aan.
Over beschaving gesproken. Hebben jullie al die Surinamers als slaven uit de naam van beschaving naar Nederland gesmokkeld? Probeer je mij een lesje te geven in beschaving? Voordat je iemand oordeelt moet je eerst wel zelf schone handen hebben. Noem me nu maar een racist.
Jij houdt er wel van om de mening van andersdenkende mensen dan jezelf uit context en verband te halen. Het geeft aan hoe halsstarrig jij eigenlijk bent. Wanneer heb ik gezegd dat ze moeten oprotten?
In wil niks meer met Nederland of Nederlanders te maken hebben. Ik wil niet deelnemen aan een huichelachtige samenleving waarin we elkaar in de rug steken als we omkeren. Hopelijk zal Nederland een vergeten hoofdstuk zijn in mijn leven in een aantal maanden. Noem me nu ook maar een racist.
hallo, ik wil het filmpje graag ook zien?
Maar het is helaas verlopen, kan iemand het mischien refreshen?
meiden vna halal zijn goeie moslim.
ik ben ook een moslim ik bid ook.
ik hou me aa nde regls vinden jullie at goed:P:P:P
dat was het wat ik wou vertelen.
bay bay pslemaaa:P:P(K)(K) kusjes voor de meiden van halal…???
De link doet het niet meer! Kan het nog achterhaald worden??