"Weet je hoe papaya smaakt? Herken je de geur van een tomaat? Weet je dat een sinaasappel eigenlijk een appel uit China is? Hoe maak je verse frites en zelfgemaakte mayonaise? Fun met informatie, daar gaat het mij om. Ik wil jongeren laten kennismaken met de enorme diversiteit aan voedingsmiddelen, hun referentiekader vergroten." – Pierre Wind
Weet wat je eet! Dat zal tv-kok Pierre Wind wel vaak gedacht hebben. Deze kok, bekend van zijn programma ‘Grazend Nederland‘ probeert al sinds 1994 smaaklessen op te laten nemen in het standaard lespakket van basisscholen in Nederland. Met deze lessen wil hij de kinderen op een leuke en praktische manier bewust maken van eten.
Na een lange tijd testen van de smaaklessen in de praktijk en de vele positieve reacties erover van zowel leerlingen als leraren is er nu in het jaar 2006 dan eindelijk hoop. Pierre komt vandaag op uitnodiging van Groenlinks een smaakles geven aan leden van de Tweede Kamer in, waar anders, de Tweede Kamer. Groenlinks doet namelijk vandaag een aantal voorstellen om overgewicht bij kinderen tegen te gaan. Smaaklessen zijn volgens hen één van de oplossingen. Pierre kennende (hyperactief) wordt het zeker geen saaie les. Als de kamerleden warm draaien voor deze lessen dan zal het door heel Nederland worden doorgevoerd op de bassischolen.
Goed weten wat je aan het eten bent is van groot belang want eten is de eerste levensbehoefte van de mens. Ik ben daarom een grote voorstander van deze smaaklessen op basisscholen, hopen dat ook de kamerleden er hetzelfde over denken na de smaakles.
Voor meer info en voorbeelden over smaaklessen zie dit filmpje van Pierre. Nu we het toch over hem hebben: Bekijk eens de aflevering van "Grazend Nederland" waarin hij aan het eind (vanaf 20 min) een bezoek brengt aan een halal-slachthuis. Daarbij wordt alles uitgelegd over halal slachten. Leerzaam. Hier het filmpje.
De les in de Tweede Kamer is van 12:45 tot 13.45, volg het live.
10 Reacties op "Smaaklessen op basisscholen"
jammieee
Zoiets hebben we ook ooit gehad op de basisschool. Gisteren las ik ook in de krant dat Nederlanders steeds dikker beginnen te worden. Misschien is dit wel nodig.. maar ik zie belangrijkere problemen op dit moment. Dit kan wel even wachten.
Eeeeeeeeeeeeeen het is begonnen. Wel slecht beel hoor.
Leuk, zoiets. En misschien heeft het niet de hoogste prioriteit, maar kleine(re) problemen mogen ook best opgelost worden.
Ja, ach… ik vind het een beetje onzin. Weer wat leuks door het lesprogramma gooien… weer wat geld erin pompen… en er van uit gaan dat dat het probleem oplost.
Bij de biologieles in de eerste krijg je al duidelijk het voedseldiagram toegediend.
Hadden ze dit soort lessen maar in mijn tijd. Dan was naar school gaan wel wat leuker geweest.
Ik vind het een goed idee. Je krijgt inderdaad op school al (saaie) diagrammen en voorlichting, maar hoeveel blijft daar werkelijk van hangen? Ik weet niet precies hoe het zit met de middelbare school, maar voor de basisschoolleeftijd is bewezen dat kinderen meer leren van lessen met concreet materiaal. Ideaal dus. Alleen moet je zoiets als gezonde voeding ook breder aanpakken: niet alleen voorlichten, maar ook bijvoorbeeld het meenemen en uitdelen van gezonde snacks bevorderen. Gezond eten een ‘way of life’ maken dus eigenlijk.
Ach joh… we hebben het nu over de achterbankgeneratie, snackbargangers, fastfoodnuttigers… we zijn al te laat denk ik zo. Het moest eerder beginnen.
Vind ik ook. Voorlichting kan al vanuit consultatiebureaus waar je toch met je baby komt. Maar de basisschool vind ik ook een goede start. Ik ben het met je eens dat er nu al een achterbankgeneratie is (zoals jij dat noemt), maar als aanstormend leerkracht heb ik nog wel hoop voor de toekomst (als we er met zijn allen tenminste de schouders onder gaan zetten). Met alleen maar roepen hoe slecht het nu is bereiken we in ieder geval niets.
Ik voorzie wel enige problemen .. want wat nou als je geen varkensvlees mag – maar dat er bij de smaakles dé HEMA-worst wordt aangeboden? Of dat geen enkel vlees dat je meot proeven halal of koosjer is ..? Ik weet niet hoe goed kinderen daar op letten of hoe leuk het is om van klasgenoten te horen “nènè jij maggutt nieeeehiieett”
Of wat nou als een kind allergisch blijkt te zijn voor tomaat, maar dat het niet bekend was – of een ander exotisch vrucht? Of bepaalde noten? Of lactose-intolerant is en zuivelproducten aangeboden krijgt..?
Ik vind het weer wel belangrijk dat een kind leert benoemen wat ‘zuur’ is en wat ‘zout’ is, aangezien ik iemand ken die daar tot haar 12e nog moeite mee had.
Salaam,
Naila