Hans Laroes, Hoofdredacteur NOS Journaal, vertelde het al aan Jihad (afl. Meiden van Halal) vorig jaar: De tijd is nog niet rijp voor een presentatrice met hoofddoek. De bevolking zou volgens hem meer gaan hebben over het doek op haar hoofd dan over de woorden die uit haar mond komen.
Adam & Asmaa, Foto: Scanpix
In Denemarken is het gebleken. Er is in het land van de spotprenten veel ophef ontstaan rondom het televisieprogramma ‘Adam & Asmaa’ van de gelijknamige presentatoren.
Adam is atheïst, Asmaa een moslima. In hun programma wordt er gedebatteerd over geloofskwesties. Daar was wel behoefte aan na de bekende cartoondrama’s. Alleen, niet iedereen is er blij mee. Het is een aantasting van de rechten van een vrouw dat er een presentatrice is met een hoofddoek vindt Vibeke Manniche, hoofd van de organisatie Women for Freedom association. Een extreem feministische uitspraak vind ik dat.
Denemarken lijkt niet veel anders te zijn dan Nederland. Zolang er over moslims wordt gepraat is het allemaal wel knor. Ze moeten zich emanciperen, ze moeten meedoen aan de maatschappij en geen slachtofferrol innemen. Zodra er een geëmancipeerde hoofddoekdragende moslima die midden in de samenleving staat aan al die ‘eisen’ heeft voldaan en het heft dan eens in eigen handen wilt nemen, dan wordt er nieuwe eis gesteld. Deze past helemaal niet in het rijtje dat ze eerste hoorde (‘doe wat je wilt’, ‘ga ervoor’, ‘zolang je je als vrouw maar goed voelt’). Ze moet namelijk haar hoofddoek afdoen.
Laten we de rollen eens omdraaien. De vrouwen die vinden dat moslima’s niet zijn geëmancipeerd mogen wat mij betreft zelf eens opnieuw beginnen met emanciperen. Jullie lopen achter. En ja, dat zeg ik als man. Emancipatie betekent niet (meer) het zo veel mogelijk laten zien dat je een geëmancipeerde vrouw bent, maar laten horen dat je een geëmancipeerde vrouw bent. Of je dat nu doet met een mooie hoed op je hoofd, of met een lap stof, het maakt niets uit. Het wordt tijd dat de moslima gaat emanciperen tegen de feministen.
En laten we niet vergeten. De beslissing om niet te emanciperen is ook een recht dat niemand je kan ontnemen, ook niet de mainstream feministen. Een goede vriendin van mij, moslima, zegt altijd: Het is niet de Islam die de vrouw onderdrukt, maar de eisen van de zogenaamde feministen. Dat vat mijn stuk wel kort samen.
16 Reacties op "Nieuwe feministen"
Jaa laten we de rollen eens omdraaien
Het heeft mij altijd verbaasd dat “het feminisme” in de hoofddoekendiscussie steeds de stelling in ere houdt dat de hoofddoek onderdrukkend is. Het doel van de hoofddoek mag dan niet stroken met de feministische principes, maar dat doet het doel van -laten we zeggen- de naaldhak ook niet, en we zijn toch al lang de tijd voorbij dat feministes naaldhakken meden als de pest.
In de jaren 60 verbrandden feministes hun beha’s, omdat deze het symbool van onderdrukking waren. Dat deden de draagsters uit eigen beweging, er stonden geen mannen langs de kant hun aan te moedigen zich te bevrijden van dit verderfelijke kledingstuk. En dat is nu juist wat de “feministen” in mijn ogen momenteel wel doen t.o.v. hoofddoekdraagsters. “Wij” dragen hem niet, en dus moeten “zij” hem ook af doen. Hier is de emancipatie niet mee gebaat, noch die van moslima’s, noch die van anderen.
Ik draag geen hoofddoek, ik heb het eens een (halve) dag geprobeerd, het is mij niet bevallen. Dat is mijn vrijheid, mijn keuze. Net zoals ik vrij ben om wel of geen beha te dragen, of wel of geen naaldhakken. Of een donkerblauwe plooirok met zwarte kousen er onder.
Tja, en wat een televisiezender betreft: juist in dat wereldje zou ik verwachten dat ze wat ruimer denken.
Groetjes van Pauline, die van mening is dat een geëmancipeerde vrouw zelf uitstekend in staat is om te kiezen wat zij aantrekt, zonder dat zij dit aan anderen hoeft te verantwoorden.
Emancipatie gaat verder dan een hoofddoek. En op dat gebied valt er nog wel wat te halen denk ik.
@RennieB
Waarschijnlijk wel, maar dat staat m.i. los van de hoofddoek. En dat wordt zeker niet bereikt als buitenstaanders het nodig vinden om hoofddoek-draagsters uit te sluiten van mogelijkheden op de arbeidsmarkt.
Ik geef regelmatig lezingen voor niet-islamitisch pubiek. Op 99 van de 100 bijeenkomsten komt mijn hoofddoek ter sprake (niet door mij). ‘Waarom draagt u dat nou?’ ‘Ik zou u toch liever ‘helemaal’ zien’ (??)’ ‘Ik houd toch het gevoel dat u iets verbergt onder die hoofddoek…’ (?????) Vaak komen deze vragen tegen het einde van de avond (terwijl ik mij niet aan de indruk kan onttrekken dat ze al twee uur op de lippen lagen). Ik probeer deze vragen vaak terug te leggen bij de vraagsteller, want waarom (in hemelsnaam!) maakt men zich zo druk om dat ding! Maar soms wil het kwartje gewoon niet vallen.
Ik zeg de laatste tijd dan wel eens (gemeend ook) dat ik mijn hoofddoek best wel even af zou willen doen, om de spanning wat van de ketel te halen en omdat ik niet echt dogmatisch met mijn hoofddoek ben (niet denk dat de wereld zal vergaan als een man mijn haar ziet). Ik krijg dan vaak instemmende hoofdknikken (meestal van vrouwen!) Maar dan ga ik verder door te zeggen dat ik het na herhalende overweging toch maar niet doe, omdat dat erop zou neerkomen dat ik eerst moet bewijzen dat ik bereid ben aan haar/hun normen te voldoen voordat ik blijkbaar mezelf mag zijn. En dat wij volgens mij altijd zo trots op Nederland zijn geweest omdat iedereen hier zichzelf kan zijn!
Aan het einde van een bijeenkomst, als ik al langer in gesprek ben en open over van alles en nog wat heb gesproken, merk ik dat deze boodschap meestal wel aankomt. (En niemand wil natuurlijk ontkennen dat Nederland een groot en beschaafd land is waar iedereen zichzelf mag zijn). Ik heb het ook wel eens aan het begin van een avond gezegd, maar toen stuitte ik op niets dan weerstand. Aan het begin van de avond ben ik blijkbaar nog ‘de moslima met zo’n onderdrukkingssymbool op haar hoofd’ en aan het eind van de avond ‘Ceylan, een moslima die graag een hoofddoek draagt – hoe onbegrijpelijk men het misschien ook blijft vinden, haha!).
Soms begrijp ik echt niet meer waar we het over hebben … (overigens heb ik dat ook in sommige gesprekken met moslima’s over dit onderwerp). Maar het lijkt wel of een deel van de Nederlandse bevolking pas gerust gesteld is als we er allemaal hetzelfde uitzien. (Of dat geen schijn zou zijn..!) Tja. Hoe dan ook, de Deense programmamakers scoren wat mij betreft een punt!
Ik ben het erg met je eens, Faisal. Voor mij is het allang duidelijk dat het heel goed mogelijk is om te emanciperen binnen de islam, en met hoofddoek. Ik was ook destijds erg kwaad op Opzij, toen de hoofdredactrice Cisca Dresselhuys kwam met de mededeling dat vrouwen met hoofddoek er bij haar niet inkwamen, en ik was de enige niet die daar kwaad over was. En ik ben ook een feministe.
Er zijn dus ook feministen die er van uitgaan dat er niet één manier is van emanciperen, en dat er vele wegen zijn die naar Rome of Mekka leiden. Dat wou ik nog maar even zeggen: voor mij gaat het ware feminisme uit van wat vrouwen zelf willen. Daar heb ik altijd voor gestaan en sta daar nog steeds voor. Dus hou je kritiek, maar gooi ons feministes niet allemaal op een hoop. Okee?
Ik dacht altijd dat het feminisme vooral ging over het opkomen voor zelfbeschikkingsrecht van vrouwen. In die zin voel ik mij zeker feministisch. Mijn dochter zei ooit tegen een klasgenoot die (te) veel vragen over haar hoofddoek stelde: ‘Het is mijn hoofd, dat moet ìk weten’ en daarmee was toen de kous af. Dat vat ook mijn mening samen. Ik zie dan ook niet waarom de ‘redenen’ om een hoofddoek te dragen niet stroken met het feminisme. Die redenen lopen per vrouw erg uiteen en ik kan dus alleen voor mezelf spreken, maar als ik er voor kies bepaalde delen van mijzelf niet met anderen te willen delen (zonder te denken dat het wel delen van die ‘schoonheid’ een gevaar voor de openbare orde zou betekenen) wat is daar dan niet- feministisch aan? Ik wil als vrouw die keuze ZELF kunnen maken.
@ Anja Meulenbelt
Ik schreef: “De vrouwen die vinden dat moslima’s niet zijn geëmancipeerd mogen wat mij betreft zelf eens opnieuw beginnen met emanciperen.”
Anja, jij valt dus niet onder die vrouwen.
@Ceylan: Interessant stukje. ‘Ik zou u toch liever ‘helemaal’ zien’.
Ik zat gisteren weer eens te zappen op de tv en kwam plots een interessante documentaire tegen (Nederland 3 VPRO’s Import: 3rd Base). De documentaire ging over een recent onderzoek waaruit bleek dat 60% van de Amerikaanse en Westerse jongeren tussen 15 en 30 jaar vonden dat orale seks geen echte seks was. Hiernaast vond men dat het een soort praktijkervaring was omdat orale seks voor minderjarigen in dit soort landen niet strafbaar is. De invalshoek van de gehele documentaire was gebaseerd op de stelling dat orale seks geen slet maakt van een meisje en geen macho van een jongen. En om niet al te expliciet over deze zaken te hoeven spreken werd het Amerikaanse synoniem 3rd base (derde honk) gebruikt voor orale seks, terwijl een homerun pas in het huwelijk mag worden gelopen (vandaar de naam 3rd Base van de documentaire). Sociologen, journalisten, schrijvers en studenten vertelden over seksualiteit in Amerika. De documentaire toonde een complexe wereld waar het privé-leven en intimiteit worden gecontroleerd door normen en waarden, geloof en beleid.
Jij hebt het over een hoofddoek? Kom op man je leeft in een samenleving waarin orale seks als een dood normale handdruk of begroeting wordt beschouwd. Wat is integreren? Wat zijn de normen en waarden? You got your answer!
Vrouwen hebben altijd al een grote rol gespeeld in de geschiedenis van de Islam.
Niet alleen steunde de eerste vrouw van de profeet hem toen hij na de eerste openbaring aan zichzelf twijfelde en hielp zij hem zoveel als zij kon.
Ook heeft Aisha enorm veel overleveringen over het leven van de profeet nagelaten en voerde zij het leger tegen Ali aan.
Van de kant van Ali zijn het natuurlijk Fatima, de dochter van de profeet en Zenab zonder wie de Islam niet meer zou bestaan.
In de tijd voor de Islam hadden vrouwen helemaal geen rechten (dochters werden vaak als baby levend in het woestijnzand begraven).
De Islam gaf vrouwen allerlei rechten (die ze in het Westen pas 1400 jaar later zouden krijgen) en zegt dat alle mensen gelijkwaardig zijn.
@Abdul Hafiz
“De Islam gaf vrouwen allerlei rechten (die ze in het Westen pas 1400 jaar later zouden krijgen) en zegt dat alle mensen gelijkwaardig zijn.”
waarom beproef ik toch altijd zo’n wij-zij ondertoontje, Abdul? Jij blijft toch hier (en hoort dus toch ook bij het westen)??
@Emiel: De twee deling bestaat allang en ik weet aan welke kant ik sta. It’s a matter of time…
Zucht…
Hier heerst ook al angst voor een mening?
Welja, dan is hier een mening van een ander, een moslima; das het minste wat ik hier kan betekenen.
http://www.muslim-refusenik.com/
@ReneR: Pff, dat is er eentje waar ik veel in heb geïnvesteerd. Wat ben ik toch blij met zo’n leerling. Behoort ook tevens tot één van m’n favoriete leerlingen :)
Ik heb de bovenstaande reactie toegevoegd. Ook ik maak wel eens fouten… :)
Faisal houdt een dagboek bij over zijn reis naar Zweden samen met de Meiden van Halal. Traditiegetrouw begint ook deze ochtend moeizaam. Deze keer krijgen de dames de voordeur niet open. Ze hebben de sleutel vijf minuten lang alle kanten op gedraaid, na v