Een tijdje geleden was ik bij het verjaardagsfeestje van een goede vriendin van me. De vriendinnen die aanwezig waren, waren bekenden, dus met de gezelligheid moest het helemaal goed komen. Dat was ook zeker het geval. Op een gegeven moment komt het onderwerp Islam aan bod. Helemaal geweldig, dit geeft mij de mogelijkheid om misstanden de wereld uit te helpen en waar nodig uitleg te geven.
Zo hadden ze een aantal vragen over eerwraak. Is dat nou onderdeel van de Islam? Hoe zit dat dan met vrouwenbesnijdenis?
Hoe cliche het antwoord ook mag klinken, ten eerste dient men een onderscheid te maken tussen Islam en cultuur. In een aantal landen komen deze praktijken voor, maar dit maakt het nog niet onderdeel van de Islam. Ik denk dat dit een zeer goed voorbeeld is waarbij de noodzaak van participatie van moslims in Nederland (of een ieder niet islamitsch land) goed naar voren komt. Als wij ons gedragen volgens het voorbeeld van onze Profeet (vzmh) dan zijn wij een krachtiger medium dan bepaalde Westerse media met een anti-Islam agenda kunnen zijn.
Een andere vraag ging over de hoofddoek. Moest ik die nou werkelijk dragen en was het geen politieke statement?
Ik begrijp de ladies, als we bovengenoemde media moeten geloven, dan is de hoofddoek immers een uiting van onderdrukking. Maar wat is dat toch een irritant onderdeel van de ‘ondervraging’. Hoe moeilijk het ook is om te geloven, die keuze is geheel vrijwillig gemaakt. Op dat moment is er nog twijfel, totdat ik antwoord dat ik een zusje heb dat er geen draagt omdat het haar keuze is. “Ja, dan zal ze het wel zelf hebben gekozen”, hoor ik hen denken. Mijn hoofddoek draagt bij aan mijn gelovigheid en vroomheid. En laten we eerlijk wezen, gedurende de zomer zou het aanzienlijk bijdragen aan het verminderen van de aan cellulitis en striae gerelateerde trauma’s in die periode. Met betrekking tot de vraag of het een politieke statement is: Islam is een levenswijze en het is nooit een politieke ideologie geweest. Dat de hoofddoek wordt gezien als een politieke statement is niet afkomstig van degene die het dragen. Dat hebben anti-Islam partijen er na 9/11 van gemaakt. Dit zeggen we immers toch ook niet over een non. Zij is een vrome, gelovige dame en haar hoofddoek draagt hieraan bij.
Wat heel tof is om te horen, is dat volgende de dames door mij te leren kennen hun beeld van de Islam radicaal is veranderd. De dames komen uit het Noorden, waar de moslimgemeenschap aanzienlijk kleiner is dan het Westen. Waar allochtonen daadwerkelijk een minderheid zijn. Dus hun beeld van de Islam is op zich natuurlijk ook helemaal niet vreemd. Als er niemand in je omgeving het geloof belijdt, dan is je voornaamste bron de media. Tsja, als je daar op moet bouwen, dan zijn wij zogenaamd gewelddadig, onderdrukkend/onderdrukt (het is wel duidelijk bij welk geslacht de opties horen), haatdragend, vrouw- en dieronvriendelijk en zo kan het lijstje nog wel even doorgaan.
Ten slotte had ik nog een vraag richting de dames. Vroeger was ik nog wel eens paranoïde over de situatie in Nederland en Europa. Tegenwoordig is dat niet meer het geval. Echter, als ik de dames moet geloven dan zijn ze doodsbenauwd voor een Derde Wereldoorlog en geloven dat dit onvermijdelijk is, gezien de tendens in het politieke klimaat. Dit heeft mij aan het denken gezet. Eh, misschien wordt het tijd voor een onderduikadres of een enkeltje Marokko?
28 Reacties op "To worry or not to worry? That’s the question!"
Leuk artikel Malika. Helaas krijg ik toch weer een raar smaakje in mijn mond van dit stuk:
“Mijn hoofddoek draagt bij aan mijn gelovigheid en vroomheid. En laten we eerlijk wezen, gedurende de zomer zou het aanzienlijk bijdragen aan het verminderen van de aan cellulitis en striae gerelateerde trauma’s in die periode.”
Waarschijnlijk bedoelde je het niet zo (en heb je het niet eens door, omdat je het over jou persoonlijk had) maar die eerste zin leest voor mensen die het niet dragen alsof zij minder gelovig en vroom zouden zijn. En het tweede deel hier.. ik snap niet helemaal wat je ermee bedoelt… maar ik krijg de indruk dat je vrouwen die kiezen voor badkleding en die lichamelijk niet helemaal perfect zijn smerig vindt om naar te kijken. Klopt dat?
R.Vermeer: “maar die eerste zin leest voor mensen die het niet dragen alsof zij minder gelovig en vroom zouden zijn.”
Nou nee hoor. In mijn familie draagt niemand een hoofddoek, maar ik lees die zin absoluut niet zo. Ik snap volledig wat malika zegt.
@R.Vermeer
‘Waarschijnlijk bedoelde je het niet zo (en heb je het niet eens door, omdat je het over jou persoonlijk had) maar die eerste zin leest voor mensen die het niet dragen alsof zij minder gelovig en vroom zouden zijn.’
Waarschijnlijk bedoelde je het niet zo maar die zin leest voor mensen alsof je denkt dat de hijaab geen verplichting is voor de vrouw. :S
Bovendien vraag ik mij af of alle vrouwen die een hoofddoek dragen daar werkelijk een vrije keuze in hebben of dat ze daar door sociale druk toe zijn gebracht.
http://www.wijblijvenhier.nl/?p=5154
Zijn de vrouwen die in deze omgeving moeten leven werkelijk vrij in hun keuze?
Tsjah wat is vrijheid? Wat is onderdrukking? Wanneer is er sprake van etc?
Ja er zijn vrouwen die een hoofddoek MOETEN dragen. Er zijn ook vrouwen die geen hoofddoek MOGEN dragen. En een verplichting tov wie? Allah, werkgever, de moskee, de echtgenoot, de maatschappij? Wat bedoel je precies en belangrijk nog.. Wat wil je horen?
En mocht je idd tot een algemene, wetenschappelijke uitspraak komen, vergeet dan niet de andere kant van de medaille te belichten:
“Amerikaanse filosofe Martha Nussbaum betwijfelt daarentegen of de sluier simpel een symbool is van mannelijke dominantie en de objectivering van vrouwen. Want, stelt ze, het Westen is overgoten met symbolen van mannelijke overheersing: ‘Seksbladen, naaktfoto’s, strakke jeans – al die producten tonen vrouwen als objecten, zoals zo veel gebeurt in onze mediacultuur.’ Als de niqaab een ‘vernederende gevangenis’ is, wat dan te denken van plastische chirurgie?” (bron: Groene Amsterdammer)
@R. Vermeer
Wat schreef de columniste? MIJN hoofddoek draagt bij aan MIJN gelovigheid en vroomheid, ergo ze praat over haar eigen keuze en afwegingen. Je zegt het nota bene ook zelf.
Als ze had geschreven Mijn blingbling neuspiercing draagt bij aan mijn schoonheid, zou je dan ook zeggen dat alle non-neuspiercingdragers zich nu lelijk zouden kunnen voelen? Of ‘Mijn nette witte blouse draagt bij aan mijn representativiteit als lerares’, dat leraressen die andere kleren dragen minder representatief zouden zijn?
De eigen beleving en invulling is geheel eigen, vandaar de ik-vorm, geheel correct, wat jij echter impliceert is je eigen interpretatie van de beeldvorming.
Ze schrijft trouwens ook ‘draagt bij’ in plaats van bijvoorbeeld ‘staat voor’, wat dus al duidelijk maakt dat het het gehele plaatje van innerlijke gedachten, gedragingen en deels uiterlijk is wat de uiteindelijke vroomheid/gelovigheid bepaalt. We hebben hier genoeg ‘kromme’ voorbeelden voorbij zien komen, van de overdag biddende maar ’s avonds alcohol-drinkende tot de zijn kinderen vroom opvoedende maar vreemdgaande: de weg naar gelovigheid/vroomheid is niet via 1 kledingstuk, of 1 gedraging, of 1 welbedoelde zin, het is alles bij elkaar en meer (spiritueel).
@passant
Deze reactie was te verwachten. De hamvraag is wat vrijheid nu eigenlijk betekent.
Om antwoord op deze vraag te krijgen kun je hem het beste stellen aan hen die vrijheid moeten missen.
Op dit ogenblik zijn er nogal wat mensen die voor vrijheid vechten en daarvoor hun leven riskeren. Je kunt dit niet bagatelliseren. Ik hoop trouwens dat deze mensen vrijheid zullen vinden, want vrijheid is makkelijk af te nemen maar moeilijk te verkrijgen.
Kun je begrijpen wat die mensen precies willen en waarom ze het willen?
Begrip hierover is een belangrijk onderdeel van het antwoord op de vraag.
Vrijheid is geen simpel antwoord op een vraag, het is een wisselwerking tussen mensen.
Vrouwenbesnijdenis afdoen als puur cultuur is een regelrechte leugen. Zie het lemma uit Encyclopedia of Islam die ik eerder onder dit artikel plaatste.
Bovendien lijkt het me zinniger om je op te houden in een gezelschap waar zulke achterlijke vragen en discussies niet gevoerd worden dat artikelen te schrijven over deze provincialen.
Want het ging niet om werkelijke kennis maar kijken of de hond goed de kunstjes kon doen die het baasje graag ziet. Wees geen hond.
Als men weet dat Allaah, verheven is Hij, de vrouw heeft bevolen om haar te bedekken dmv een hoofddoek. Als men weet dat als men echt gelooft in Allaah en de Profeet, vrede zij met hem, en van hen houdt, dat hij hen zal volgen. Dan is het duidelijk, zoals de scheiding tussen de dag en de nacht, dat een vrouw die Allaah en de Profeet gehoorzaamt vromer is, meer gelooft en in het algemeen beter is dan een vrouw die dat niet doet, toch?
“En hij spreekt niet uit begeerte. Het is niets anders dan een Openbaring die aan hem geopenbaard is.”
(Sūrat al-Najm 53:3-4)
Zeg (O Muhammad): ‘Als jullie van Allah houden, volg mij dan. Allah zal van jullie houden en jullie zonden vergeven.’”
(Sūrat āl `Amrān 3:31)
“En gehoorzaamt Allah en gehoorzaamt de Boodschapper. Als jullie je afwenden dan is aan Onze Boodschapper slechts de duidelijke verkondiging.”
(Sūrat al-Taghābun 64:12)
“Wie de Boodschapper gehoorzaamt, hij gehoorzaamt waarlijk Allah.”
(Sūrat al-Nisā 4:80)
Bij jouw Heer, zij geloven niet totdat zij jou laten oordelen over waar zij over van mening verschillen en dan in zichzelf geen weerstand vinden tegen wat jij oordeelde, en zij aanvaarden (het dan) volledig.
(Sūrat al-Nisā 4:65)
Laten degenen die zijn bevel ongehoorzaam zijn, opletten dat een beproeving hen treft of een pijnlijke bestraffing hen treft.
(Sūrat al-Nūr 24:63)
Tsjah Anton, in de categorie ‘was te verwachten’ scoort jouw opmerking ook best aardig..
Nee maar even zonder gekkigheid. Je reageert op een artikel waarvan de schrijfster zegt dat ze met trots een hoofddoek draagt.. En toch vraag je je dan af of er vrouwen zijn die onder druk een hoofddoek moeten dragen. Waarom? Omdat je aan haar oprechtheid twijfelt..?
“Hoe cliche het antwoord ook mag klinken, ten eerste dient men een onderscheid te maken tussen Islam en cultuur.”
En juist daar zit het probleem met religies.
Want wie maakt dat onderscheidt, en ghoe om te gaan met al die verschillende meningen. En zeg niet dat dat simpelweg in het boek staat, want tot zover werkt dat niet bepaald.
@Izz ad-Din Ruhulessin
Salaam alaikom,
gelukkig is niet iedereen zo slim als jou.
@passant
ik twijfel geen moment aan de oprechtheid van de schrijfster van het artikel. Ik vond alleen de vraag die ze stelde in het artikel interessant: “Een andere vraag ging over de hoofddoek. Moest ik die nou werkelijk dragen en was het geen politiek statement”.
Ze heeft duidelijk nagedacht over het dragen van een hoofddoek en daarin een overwogen beslissing in genomen.
Ik hoop overigens dat de schrijfster van het artikel niet twijfelt aan mijn oprechtheid.
@ Youssef
Ik heb je bijdrage driemaal gelezen en snap er helemaal niets van.
Zou je in Jip en Janneke taal kunnen uitleggen wat je bedoelt?
@ Izz
Grappig dat jij het weer eens beter weet dan veel islam-geleerden.
Religie IS cultuur.
En ik meen inderdaad meerdere moslims te hebben horen beweren dat de profeet zelf vrouwenbesnijdenis ‘niet verplichtte, maar wel aanraadde’. Ons Izz lijkt er ook een gebod in te zien, of begrijp ik je verkeerd?
Verder lijkt je vermoeiende gesprek precies op de vermoeiende gesprekken die ik vaak moet voeren Malika, maar dan over joden. Goed dat je de tijd en het geduld neemt voor toelichting.
Izzdin, als jij denkt dat vrouwenbesnijdenis onderdeel van islam is, ben je nog enger dan ik dacht. En inderdaad: het voorbeeld van vrouwenbesnijdenis legt wel bloot hoe islam kan worden gemanipuleerd om eigen belanger te bevestigen. Er is een hadith waarin profeet zegt dat als je al besnijdt, je dat licht moet doen. Vervolgens gaan sommigen ermee aan de haal om te pleiten voor besnijdenis, terwijl anderen betogen dat het onderdeel van de ‘pedagogiek’ is om te komen tot afschaffing. Ik vind het supereng te horen dat in een land als Egypte, met het eerste argument in de arm, 90% van meisje is besneden. Waanzin.
Ik hoop dat de kinderbescherming mee kijkt: indien Izzdin een dochter krijgt is oplettendheid geboden.
Danoenie, de profeet heeft vrouwenbesnijdenis niet, aangeraden maar afgeraden!! Hoe sneller deze smerige gewoonte de wereld uit is, hoe beter!!! En de associatie met islam vind ik echt verwerpelijk.
(Over clitoridectemie) “ten eerste dient men een onderscheid te maken tussen Islam en cultuur
Jaja, maar ten tweede moet men zich realiseren dat een ideologie of geloof een richtlijn is voor hoe te handelen in de dagelijkse praktijk. Zeg dat er dan bij. De ideologie of een geloof geeft aan in wat voor termen je behoort te denken als je je afvraagt of je een bepaalde handeling of een bepaald gebruik dient te omarmen ja of nee. Kennelijk wordt dat soort richtlijnen echter niet gevonden in de islam als ze niet letterlijk worden voorgekauwd. Kennelijk heeft in die culturen nog nooit één islamiet dat soort dingen aan de orde gesteld als hij zich vanuit zijn islamitisch bewustzijn over de (islamitische) praktijk van zijn (islamitische) cultuur boog. Kennelijk niet éénmaal in 14 eeuwen…
Maar wat is dit dan voor onzingeloof? In onze cultuur buigen bv de christenen zich wel degelijk over hun eigen maatschappij vanuit hun (christelijke) uitgangspunten. (En voor liberalen en socialisten geldt hetzelfde). Vanuit dit soort perspectieven is de slavernij afgeschaft, is het kiesrecht (en ook het vrouwenkiesrecht) er gekomen, is er leerplicht gekomen en een verbod op kinderarbeid, en is gewetensvrijheid en vrijheid van de individuele uiting daarvan gevestigd, etc etc. Waarom kijken de islamieten in hun culturen niet naar hun eigen samenleving vanuit hun eigen ideologie? Zou dat misschien komen omdat hun ideologie de islam is, en dat die ideologie suggereert dat het eigen verstand niet gebruikt mag worden om hun eigen gebruiken en gewoonten op hun intrinsieke waarde te beproeven, net zoals bij handafhakkingen, stenigingen, onthoofdingen en ophangingen?
Als je een vader of moeder bent en je ziet dat je kind wat verkeerd doet dan behoor je in te grijpen. Als je een islamiet bent en je ziet dat er vreemde gebruiken zijn in je samenleving, mag hij dat dan laten passeren? Wat is dat dan nog voor een geloof waar je je op beroept?
“Als je een islamiet bent en je ziet dat er vreemde gebruiken zijn in je samenleving, mag hij dat dan laten passeren? ”
En als moslims dat hier doen kom je janken dat ze niet willen integreren… gooi jezelf weg ofzo..
Zo zie je maar Malika, misverstanden rond de Islam komen zeker niet alleen door ‘de media’ maar ook door moslims die de misverstanden (zijn het dan wel misverstanden?) de wereld in helpen.
@ Izz ad-Din Ruhulessin (21:46) Op welke reactie van me in welke draad doel je precies? Want ik kan me niet herinneren dat ik zoiets gezegd/gedaan heb. Niet uit luiheid, gemakzucht en intellectuele retardatie iedereen die het niet met jou eens is over één kam scheren hèh? Zo doen wij dat immers niet in dit land, dat wordt hier niet op prijs gesteld…
Ten tweede, ik meen dat ánderen de moslims soms verwijten dat ze niet willen integreren, niet omdat ze vreemde gebruiken en gewoontes uit zouden willen bannen, maar juist vanwege het tegendeel, dat ze die vreemde gewoontes gewoon importeren vanuit hun thuislanden en net doen alsof ze zich niet hoeven af te vragen wat dit eigenlijk allemaal voor zin heeft in de Nederlandse samenleving anno 2011. (Net zoals de mensen van de clitoridectomie zich niet afvragen wat de morele rechtvaardiging van hún gebruik eigenlijk is.)
Volgens mij begreep je niet wat ik bedoelde met “gooi jezelf weg ofzo”.
@ Izz ad-Din Ruhulessin (00:04) Och, ik heb wel een vermoeden, maar in dit land is het nou eenmaal zo dat men zelf denkt en zijn gedrag door zijn eigen gedachten en opvattingen laat bepalen, en niet door die van anderen.
Verder blijf ik erbij dat jij mag zeggen wat jij wilt, ook als dat is dat ik “mezelf moet weggooien” ofzo, maar dan mag ik op mijn beurt ook zeggen dat de islam maar een dun en iel geloofje is als ze haar volgelingen niet eens kan aanzetten om eens eerlijk na te gaan of het wel wenselijk is om de clitoris van anderen. Echt een heldengeloof, die islam zoals jij die kennelijk voor je ziet: volwassen mensen die kleine meisjes mishandelen die niks terug kunnen doen, en geloofsgenoten die niet alles op alles hebben gezet om dat gebruik de wereld uit te helpen. Lafaard!
Je begreep klaarblijkelijk niet wat ik bedoelde met “gooi jezelf weg ofzo”
Izz a blabla, de typische marokko.nl-scheldmoslim… His way is the highway, aan discussie doet ie niet, als ie het er niet mee eens is, moet je jezelf voor de trein gooien. Zo herkennen we de tokkies onder de moslims. En wat vindt ie zichzelf een goed voorbeeld voor anderen. Toppie jongen! Daar komen we verder mee.
Izz, de scheldmoslim… His way is the highway, aan discussie doet ie niet, je slikt maar wat ie zegt en als ie het er niet mee eens is, moet je jezelf voor de trein gooien. En wat vindt ie zichzelf een geweldig voorbeeld voor anderen. Toppie jongen! Daar komen we verder mee.