“On a journey the leader of a people is their servant”
Profeet Mohammed (vzmh)
Velen kennen Profeet Mohammed (vzmh) als de laatste profeet volgens het Islamitische geloof. Hij werd geboren rond het jaar 570 in Mekkah en overleed in het jaar 632 in de stad Madinah. Beide gelegen in het huidige Saudi-Arabië. Maar in zijn boek ‘The Leadership of Muhammad’ bestudeerde John Adair een specifiek aspect van hem: zijn leiderschap.
John Adair is een van ’s werelds grootste autoriteiten op het gebied van leiderschap en leiderschapsontwikkeling. Meer dan een miljoen managers wereldwijd hebben meegedaan aan zijn Action-Centred Leaderships programme. Hij raakte al op 20-jarige leeftijd bekend met het Bedoeïenenleven, omdat hij een jaar dienst deed als adjudant bij een Bedoeïenenafdeling van de ‘Arab Legion’.
Veel biografieën van Profeet Mohammed (vzmh) beginnen eerst met een introductie tot de cultuur en stammenstructuur van het Arabische schiereiland. Ook John Adair begint – gezien zijn achtergrond niet meer dan logisch – met de invloed en het belang van het leven in de woestijn op de karakter en leiderschapskwaliteiten van de Profeet (vzmh). Hij noemt hier nederigheid (humility) als een van de kenmerken van een universal leader:
The word comes from the Latin root humus (ground, earth), related to homo (man). When Muhammad spread his cloak, lowered himself and sat on the ground with people at the same level, it was an act of humility. Compare a king sitting high upon a throne above his subjects, who abase themselves before him. As they will tell you in Ghana, ‘Don’t expect to be offered a chair when you visit a place where the chief himself sits on the floor.’
John Adair begint elk hoofdstuk met een aantal fragmenten uit een periode van het leven van de Profeet (vzmh) en sluit af met Key Points die de belangrijkste lessen uit dat hoofdstuk over leiderschap samenvatten. Zo behandelt hij Profeet Mohammed (vzmh) als schapenherder, caravaanleider, woestijnreiziger, ‘waarheidsgetrouwe’ en als nederige leider. John Adair ziet hierin metaforen van en directe lessen voor een ware leider.
“Kan iemand dit boek cadeau doen aan elke corrupte heerser in de Islamitische wereld?”
Zo schrijft hij ook dat een ware leider geen erkenning afdwingt, maar automatisch krijgt door zijn karakter, houding, daden en door het delen in beproevingen van zijn volgelingen. Toen de Mekkanen deze nieuwe religie van de moslims als bedreiging zagen en hen boycotten en verdreven uit de stad, deelde Mohammed (vzmh) in deze tegenspoed en leed honger met hen. Toen de moslims naar Madina waren geëmigreerd en hun bestaan opbouwden, bouwde de Profeet (vzmh) met zijn eigen handen mee aan de huizen. Een fragment uit het boek:
Mohammed was meer dan bereidwillig om deel te nemen aan werkzaamheden, zelfs in het huishouden. Anas ibn Malik, die als een bediende werkte in de latere jaren van het leven van de Profeet (vzmh), zei: ‘Hij diende mij meer dan ik hem diende! Hij werd nooit boos op mij. Hij was nooit hard voor mij.’
En zo zit het boek vol met dit soort momenten, waarin de Profeet (vzmh) zijn volgelingen wist te inspireren, liefhebben, dienen en leiden. John Adair vermeldt krachtige toespraken en strategische beslissingen waardoor hij een grote groep volgelingen uit diverse stammen wist te verenigen.
Het boek is inmiddels ook al vertaald in het Arabisch en ik ben, vooral gezien de huidige opstanden tegen Arabische leiders, erg benieuwd naar reacties van lezers uit Islamitische landen. Eén Arabische lezer zei: “Het onbegrijpelijke is dat een niet-moslim in staat is zulke lessen te trekken uit het leven van de Profeet (vzmh), maar sommige moslims niet eens zijn biografie lezen (/kennen).”
Dit boek is een aanrader voor iedereen die zich op de een of andere manier bezighoudt met leiderschap. Of het nou een bestuurslid is van een vereniging, CEO van een bedrijf of een politicus, vooral als diegene ook nog eens houdt van inspirerende citaten uit de Islamitische, Joodse, Chinese en Europese tradities.
PS: Kan iemand dit boek cadeau doen aan elke corrupte heerser in de Islamitische wereld?
John Adair | Uitgeverij Kogan Page | 2010 | 127 p. | ISBN 9780749460761 | €17,99
17 Reacties op "Recensie: The Leadership of Muhammad"
Maar de islam is allang onderzocht op prachtige wijsheden, is alleen gekristalliseerd in een moslim geloof dat door de andere deelgeloven vban de islam wordt afgewezen: het Soefisme.
Lees de boeken van Inayat Khan , en je snapt niet waar de andere mosiims ter wereld mee bezig zijn.
Maar zoals gezegd: jammer dat de soefi´s door de andere moslims worden verguisd, vervolgd en gedood…
Dit leest alsof het gaat over iemand die per definitie perfect is, omdat dat zo is.
Maar in de echte wereld heeft iedere leider zwakke kanten.
Gaan we daar nog iets over horen, of moet je dan eerst van je geloof afstappen?
Dat dat laatste praktische bezwaren met zich meebrengt, dat snap ik, maar het alternatief is vermoedelijk dat ieder woord van een moslim over de profeet per definitie eenzijdig is. Een abstractie kan perfect zijn, maar een echt mens niet. Mijn vraag is daarom: was de profeet wel een echt mens?
Beste Thijs. Het gaat hier om leiderschapslessen uit zijn leven. In het boek schrijft John Adair hier en daar zeker zijn persoonlijke kanttekeningen maar hij toont ook zijn oprechte bewondering voor de Profeet (vzmh). Elke moslim gelooft dat de Profeet (vzmh) een mens was en dat hij net als een mens lief had en verdriet, pijn en vreugde kende. Dat betekent soms ook dat hij na de eerste openbaringen zijn vrouw opzocht en tegen haar zei: “wikkel mij in, wikkel mij in” en hij ook regelmatig advies vroeg aan een vriend of zijn vrouw.
Sommige moslims zullen dit boek lezen om te weten wat hun perfecte Profeet (vzmh) deed als leider in verschillende situaties. Anderen zullen dit boek lezen om inspiratie op te doen van een grote leider uit de geschiedenis. En voor weer anderen is dit interessant, misschien niet om hun eigen relatie met de Profeet, maar omdat Profeet Mohammed (vzmh) een bron van inspiratie is voor ruim een miljard mensen wereldwijd. Kies je insteek, lees het boek, veel inspiratie en wijsheid toegewenst…
Modbreak: Bericht verwijderd. We staan het hier absoluut niet toe dat welke vergelijking dan ook tussen Hitler en Profeet Mohammed (vzmh) wordt getrokken.
Wel bijzonder dat een westerling en niet-moslim zo’n boek schrijft. Ik las op wikipedia dat hij rond zijn 20 jarige leeftijd als soldaat “he served as adjutant of a Bedouin regiment in the Arab Legion”. De cultuur van de nomaden in die regio komt ook aan de orde in het boek en moet zijn diepe interesse hebben gewekt en inspirerend zijn geweest.
@ dinges
Moslims geloven inderdaad dat Mohammed (vrede zij met hem) een mens was, maar niet ‘slechts’ een mens, maar ook een profeet en het perfecte voorbeeld voor zijn volgelingen. Spiritueel gezien is hij zelfs nog meer dan dat…
“Samir says:
10/05/2011 at 20:25
@ dinges”
Dat is nou het rescpect dat we van moslims kennen: Geen !
@Umar,
En elk mens maakt fouten. Toch? Krijgen we daar nog iets van te horen?
Over dat miljard geinspireerden zou ik me geen illusies maken. Verreweg de meesten lezen nooit iets over deze man; als het ze gevraagd wordt, zullen ze zeggen dat ze hem goed vinden, omdat je dat als moslim behoort te zeggen.
@ klein
Dinges is iemand die op deze site reageert. De moderator heeft volgens mij zijn reactie hierboven verwijderd. Niet zo in de verdediging schieten…
@ Thijs
Ik denk dat ik het boek ga lezen. Lijkt me interessant :)
Waarom een gedoogbeleid invoeren m.b.t. slavernij dan? Waarom andere religies verbieden in Mekka? (Wie maakte er ook alweer gebruik van de Ka’ba?). Zit je er niet mee dat je grote voorbeeld, terecht of onterecht, toch ook zwaarden in mensen heeft gestoken? Dat was niet altijd zelfverdediging, er zitten net zo goed strategische aanvallen bij.
Ik snap dat het een belangrijke inspiratiebron is, maar betekent dat dat je bij niks een kritische kanttekening mag zetten? Zijn volgelingen mochten zijn beslissingen destijds ook openlijk in twijfel trekken, maar helaas is er 1400 jaar later een taboe op om dat toe te geven. Waarom is dat?
@klein
De soefi’s worden meestal vervolgd door de wahhabisten. Veel moslims zijn nog steeds soefistisch. De invloedrijkste en grootste geleerden uit de islamitische geschiedenis waren soefi’s, zoals Ghazali (de meest invloedrijke geleerde uit de middeleeuwen), Ibn Arabi (volgens een Amerikaanse hoogleraar de meest invloedrijke geleerde van de afgelopen 700 jaar), JIlani (ook zeer invloedrijk, bekeerde tienduizenden en de grote qadiriya orde is naar hem opgericht), Rumi (In Turkije bekend als de “Mevlana”) en zelfs de spirituele vaders van de wahhabisten (zoals shah Walliúllah).
Vroeger was volgens de soefisme een realiteit zonder naam, nu een naam zonder realiteit, aldus een grote soefi.
De soefi’s drukken hun wijsheid meestal uit in poezie of wijsheidsverhalen die ter lering dienen. Maar er zijn echter ook soefi’s die zich meer uiten in sublieme proza waarin ze de koran en hadith meer in diepgang bekijken, met symboliek en spiritualiteit, zoals Ghazali. Zelfs als je alleen verzamelde uitspraken leest van soefi sjeich, zoals die van Abdulqader Jilani (met een verbluffende welbespraaktheid en ongeëvenaarde wijsheid) zul je versteld staan.
Gelukkig zijn er nog moslims en westerlingen die het lezen!
– De profeet wordt door moslims gezien als een zeer bijzonder, perfect persoon. Dit maakt een kritische discussie over de persoon Mohammed onmogelijk. Temeer omdat kritiek op de profeet door vele moslims als bijzonder beledigend wordt gezien.
Toch een poging:
– Een normaal mens heeft goede kanten en minder goede kanten. Niemand is perfect.
– Als bijv. Wilders met Hitler vergeleken mag worden, dan zie ik niet in waarom andere personen niet met Hitler vergeleken mogen worden. Meten met twee maten heet dat.
– Ik heb meerdere kritisch historische artikelen over de profeet Mohammed gelezen en na het lezen hiervan, is het wel degelijk goed verdedigbaar dat de profeet ook minder goede kanten had (to put it mildly).
– Irrelevant in de discussie, maar ik vind dat continue gebruik van ‘vzmh’ nogal aanstellerig en storend in een stuk tekst.
Maar: ik ben geïnteresseerd in het boek en zal het zeker lezen.
Ik vergeleek Mo niet met H, waarom zou ik.
Ik gaf alleen aan dat men, afhankelijk van het beeld wat men heeft, met feiten kan manipuleren om tot een gewenst beeld te komen.Trouwens topfiguren om Hitler hadden een groter interesse in de islam mede om de maatschappelijke verhoudingen en het wegcijferen van het individu.
Zoals Kendai ook al aanstipt zou ik in dat geval uitgaande van de slechte punten van
Mo tot de slotsom komen dat zijn leiderschap een slecht voorbeeld zou zijn. Nog los van het feit dat men 1400 jaar geleden denk ik andere competenties als leider moest hebben dan huidige leiders.
Dit dus ook nog los van het eventuele feit dat Mo een imaginair persoon is. Sommige studies wijzen daarop.( samenraapsel van meerdere personen) Las ook ergen dat Mo in de koran nauwelijks wordt genoemd, kan natuur omdat hij de doorgeeffunctie heeft .
Voor de menselijkheid van de Profeet zie de Koranverzen 18:110 en 41:6.
@ thijs
De fouten van profeten zijn door God gecorrigeerd en vereeuwigd in Zijn Boek.
@ Muharrij
“De fouten van profeten zijn door God gecorrigeerd en vereeuwigd in Zijn Boek”
Heb je ook argumenten die logisch klinken voor atheïsten en andersgelovigen?
Moderator,
Haal alsjeblieft al die teksten weg waarin Hitler en de profeet Mohammed vzmh samen voorkomen of de teksten waar de profeet Mo wordt genoemd. Dat doen ze dan maar op andere websites.