Voorpagina Interviews, Lifestyle

Interview: Een agenda voor moslimscholieren

Fikra, zo heet de eerste schoolagenda voor moslimscholieren die onlangs uit werd gebracht. Fikra is Arabisch voor  ‘idee’, en zo begon het ook. Als een idee van ontwerpbureau Timaar. Ik sprak Said Khalota en Abdelaziz Kaouass van Timaar over de hoe en waarom van deze agenda.

Umar : Een agenda voor moslimscholieren? Hoe kwamen jullie op het idee?

Timaar (T): Ideeën, vormgeven en creativiteit zijn de ingrediënten van een werkdag bij Timaar. Zoals velen hebben ook wij een hele waslijst aan ideeën op de plank liggen die we ooit willen oppakken inshaAllah. De Fikra schoolagenda is zo’n idee dat uiteindelijk meer is geworden. Wij zijn in een ver verleden ook scholier geweest en hebben ook te maken gehad met hippe, stoere of saaie schoolagenda’s. Een schoolagenda is onderdeel van je dagelijkse schoolleven en kinderen besteden veel tijd aan de selectie van de schoolagenda die het best bij hen past.

Dit gegeven in combinatie met de passie om vorm te geven heeft er uiteindelijk toe geleid dat we plannen zijn gaan maken om de eerste islamitische schoolagenda te ontwikkelen. De Islam is natuurlijk voor heel veel kinderen een belangrijk onderdeel van de eigen identiteit. We vinden dat deze kinderen daar recht op hebben en we zouden zelf ook graag de gelegenheid hebben gehad om zo’n schoolagenda te hebben.

U: Wat is er mis met de Spongebob Squarepants agenda’s?

T: Er is helemaal niets mis met deze agenda’s. De vele agenda’s hebben alleen maar de lat heel erg hoog gelegd voor ons. De Nederlandse traditie van mooie schoolagenda’s is zeker een traditie om trots op te zijn.

U: Maar…?

T: Waar we nu, ook als ouders, wel een probleem mee hebben zijn de vele heel erg commerciële schoolagenda’s die een lifestyle uitdragen van snelheid, uiterlijk vertoon en veel oppervlakkigheid, vaak in combinatie met een competitieve inslag. Uitgerekend zaken waar mensen in de pubertijd  extra gevoelig voor zijn.

Een schoolagenda is tenslotte wel iets wat een kind een jaar lang meedraagt en alles van kaft tot kaft herhaaldelijk leest en bekijkt. Een kind is in die zin een spons, om maar dicht bij Spongebob te blijven. We hebben dan liever dat onze kinderen wat meer inspirerende stof opzuigen. Zeker in een context van onderwijs en persoonlijke ontwikkeling.

U: Een agenda voor moslimscholieren vraagt om een moslim touch. Wat is de moslim touch aan deze agenda? Staan de gebedstijden erin?

T: De moslim touch zit hem in de thema’s die aan bod komen. Bij het bepalen van de opzet hebben we hele duidelijke criteria opgesteld waaraan de agenda diende te voldoen. Het voorkomen van clichés was daar een belangrijk voorbeeld van. In de schoolagenda hebben we natuurlijk afhankelijk van de maand aandacht voor islamitische gebeurtenissen als de Ramadan en de Hadj (pelgrimstocht), maar dan wel met een invalshoek waarvan we hopen dat deze uitnodigend en prikkelend is voor de leerling. We zouden er naar ons idee te makkelijk vanaf komen om de bekende rijtjes en de gebedstijden op te nemen. De gebedstijden staan er dan ook niet in, daar zijn veel leuke middelen voor bedacht, al dan niet digitaal.

Een belangrijke moslim touch was ook de keuze om bekende moslims onder de aandacht te brengen, moslims uit het verleden, maar ook moslims van nu. Wij zijn de BM’ers natuurlijk erg dankbaar voor hun bijdragen, maar onze dankbaarheid is niets vergeleken met de dankbaarheid van de kinderen die hun stukjes gaan lezen. Qua vormgeving en concept hebben we een modern islamitisch karakter gegeven aan de schoolagenda. Het is geen groen, minaretten en bogen, maar hedendaagse beeldtaal waar onze kinderen dagelijks mee in aanraking kmoen op straat, TV en op internet.

Verder is natuurlijk de Islam de inspiratiebron bij uitstek om verder te komen in het leven. Zowel het wereldse leven als het eeuwige. InshaAllah dragen we een klein beetje bij aan dat besef bij de kinderen.

U: Hebben niet-moslim scholieren hier ook wat aan? Waarom zouden zij de Spongebob agenda laten liggen?

T: De schoolagenda is opgezet op een luchtige, prikkelende en inspirerende manier, zowel qua inhoud als vorm. We zijn niet van mening dat je moslim moet zijn om geïnspireerd te kunnen worden. We zouden het erg leuk vinden als ook niet-moslims de agenda zouden kunnen waarderen. Daarnaast is de agenda ook zeker geschikt voor mensen die interesse hebben in de Islam en is  zelfs voor volwassenen.

Een belangrijk aspect dat een raakvlak heeft met deze vraag is diversiteit. In de schoolagenda hebben we geprobeerd zo divers mogelijk te zijn wat betreft de culturele achtergronden en de thema’s. Islam staat tenslotte ook voor diversiteit!

U: Hoe is de agenda tot nu toe ontvangen bij het publiek?

T: Alhamdoelillah, lovende reacties van jong, oud, man, vrouw, bekenden en onbekenden. Media aandacht is er ook. Wij Blijven Hier, Islaam.tv, BNR nieuwsradio, FunX, Financieel dagblad. Dit allemaal binnen een paar dagen na lancering. Dit geeft ons kracht, moed en een goede basis om verder op te bouwen en nieuwe ideeën te ontwikkelen.

U: Jullie klinken erg enthousiast. Wat zijn jullie toekomstplannen?

T:  We willen meer innovatieve en  waardevolle producten voor moslims gaan ontwikkelen. Producten met een toegevoegde waarde gericht op educatie, ontwikkeling, maar ook leuke hebbedingetjes. We willen de creatieve lijn doorzetten en klanten verblijden met mooie creatieve oplossingen, online en offline.