De moslims blijven hier in Nederland. Een prachtig land, je kunt de fundamenten van je religie beleven zonder problemen. Er zijn nog wel een aantal punten die altijd geknaagd hebben, één daarvan is de rente.
Financiële zaken als beleggen en hypotheekleningen kunnen niet renteloos gebeuren. Zowel het ontvangen van rente als heffen is niet toegestaan in de Islam. Geld verdienen mag alleen met ‘koopwaar’. Geld zelf is geen koopwaar maar een betaalmiddel. Het is daarom verboden om rente (riba) te vragen over geld dat je uitleent. Riba zou je daarom beter kunnen vertalen naar woekerrente.
De moslim weet geen raad met de rente die hij op zijn spaarrekening ontvangt. Wat moet je ermee? Het is niet toegestaan om rente te ontvangen. De een lost het op door zijn bank te verzoeken er een renteloos spaarrekening van te maken. De ander geeft de rente weer weg aan goede doelen.
Islamitische banken kennen vier alternatieven voor rente.
Murabaha – Een soort handelsfinanciering. De bank koopt goederen in en verkoopt die door aan een cliënt voor een overeengekomen krediet. Deze techniek gebruikt men om handel te financieren. Omdat de bank de goederen in eigendom heeft en daarom betrokken is bij koop en verkoop, mag de bank de werkelijke dienstverlening aan de cliënt in rekening brengen (service fee).
Mudaraba – Een vorm van risicokapitaal. De bank leent geld aan een cliënt die een fabriek wil beginnen. De bank ontvangt daarvoor een bepaald percentage van de jaarlijkse winst van de fabriek, voor een vastgesteld aantal jaren. De cliënt betaalt niet alleen de oorspronkelijke lening terug, maar geeft de bank ook een winstdeel. Dat geld keert de bank dan weer uit aan de beleggers. Als de fabriek niet rendabel is, verdelen alle betrokken partijen (bank, beleggers en ondernemer) gezamenlijk het verlies.
Muqarada – Een variant op Mudaraba. De bank brengt ‘aandelen’ in omloop om een specifiek project te financieren. Investeerders die Muqarada-aandelen kopen, krijgen een deel van de winst van het gefinancierde project. Maar zij hebben ook een aandeel in onverwacht lage winsten, of zelfs verlies.
Musharaka – Nog een variant. De bank associeert zich met een klant. Tussen de deelnemende partners wordt een contract gesloten, waarbij beiden of allen in gelijke mate kapitaal inbrengen – en misschien zelfs gezamenlijk de leiding hebben – van een project of overeenkomst. Deelnemers hebben winst of verlies in overeenstemming met hun aandeel in de zaak. De bank hoeft hierbij niet automatisch aan alle rekeninghouders winst uit te keren, er worden eisen gesteld als een minimumhoogte van het creditsaldo en een minimumperiode van mogelijke deelname.
Bron: Financieel-management.nl
De Britten zijn aardig op weg met het Islamitisch bankieren. Eén van de grootste banken van dit koninkrijk, HSBC, heeft een aparte tak voor het islamitisch bankieren genaamd Amanah. Daarnaast is er ook nog de Islamic bank of Britain, afgelopen jaar nog verkozen tot beste Islamitische bank van Europa.
Een jaar geleden gingen er verhalen in de rondte dat de ABN Amro en Rabobank onderzoek doen naar mogelijkheden van Islamitisch bankieren. Niet veel meer van gehoord daarna. Intussen is er wel een oplossing in de vorm van Bilaa-Riba Islamic Finance B.V.. Ze claimen de éérste islamitische financiële instelling in Nederland te zijn, en dat is goed mogelijk. Met ruim één miljoen euro kaspositie zitten ze wel goed, maar dat is zo gek niet als je eveneens de oprichter van Legio Lease bent. Echt veel leven zit er nog niet in het bedrijf, ze wachten nog op de uitkomst van de gesprekken die gevoerd zijn/ worden met de Belastingdienst.
Het blijkt dat ze ook nog niet de nodige vergunningen van de AFM (Autoriteit Financiële Markten) in bezit hebben. Vanaf september hopen ze wel er echt tegenaan te kunnen. Een mooi vooruitzicht.
Wegens gebrek aan Islamitische bankieren in Nederland hebben de moslims altijd moeten uitwijken naar de gevestigde geldverstrekkers. Als Bilaa-Riba erin slaagt een betrouwbare instelling te worden dan voorspel ik ze een rooskleurige toekomst toe. Maar het word wel een harde noot om te kraken met de geschiedenis van Legiolease als ballast!
Mohamed Ajouaou zal er in ieder geval blij mee zijn. In zijn boek De Moslim die ik ben verteld hij dat er duizenden moslims zijn die gewetensbezwaren hebben tegen hypothecaire aankoop van hun huis. De gevolgen van het geloof op het huizenbezit remt hun integratie, en op wel op drie fronten: de binding met het land, de economische positie en de arbeidsparticipatie.
41 Reacties op "Islamitisch bankieren in Nederland"
Zelf verstrek ik hypotheken. Ik heb veel bewondering voor de Islamitische wijze van het financieringen. Ik zou mijn leven zonder rente niet kunnen voorstellen.
M’n man en ik hebben al informatie aangevraagd bij Bilaa-Riba over islamitsch bankieren. als ze het lukt dan zij van de partij
Bedankt voor die link Faisal! ;)
Het blijft een verkapte vorm van rente, namelijk het verdienen van geld door het verstrekken van geld.
Dat is vergelijkbaar met het drinken van alcohol uit een limonadefles.
@ ook iemand
Het probleem van rente is niet het ‘geld verdienen door geld te verstrekken’, maar de oneerlijkheid in het systeem. Hoe langer het duurt voor je kunt terugbetalen, hoe groter jouw schuld wordt, hoe moeilijker het wordt om terug te betalen etc etc.
Bij Islamitisch bankieren wordt je schuld niet groter, en deelt de bank in risico. Dat betekent bijv.– bedrijf failliet, pech voor de bank.
@algemeen : )
Verder misschien leuk om op te merken dat niet alleen in de Islam rente verboden is ..
Salaam,
Naila
@ Naila
Ook in het rente systeem geld, bedrijf failliet pech voor de bank.
Bovendien wordt de schuld normaliter niet grote door alleen rente, rente wordt betaald in het jaar zelf samen met een aflossing.
Murabaha:
Dat kennen we in nederland ook, vasta activa of voorraden worden normaliter als dekking voor een krediet genomen, de ondernemer heeft in dit systeem als voordeel dat hij een vast rente percentage betaald en niet extra voor de factoring “dienstverlening” die de bank levert, dit mag hij zelf doen of een goedkopere derde partij zoeken
ba
Vervolg:
Mudaraba:
Wat is het verschil tussen een variabele winstafdracht of rente, het enige dat ik kan bedenken is het feit dat rente vast is en de winstafdracht variabel. Een vaste rente en aflossing zorgt ervoor dat de ondernemer als het beter gaat, meer financiele middelen heeft, dat zal in het Mudaraba systeem niet zo zijn aangezien de winst afdracht hoger is naarmate er meer winst is.
Muqarada:
Dat kennen wij ook, een gewone aandelen emissie, ook projectmatig, er wordt een BV opgericht voor een bepaald project en de bank zorgt ervoor dat de aandelen in omloop komen bij potentiele financiers, we kennen daarnaast nog participatiemaatschappijen die hetzelfde doen, hier wordt nooit geen rente in rekening gebracht de “winst” voor de participanten zijn de uitgekeerde dividenden (=winstaandeel) bij een faillissement is de participant het geinfesteerde vermogen kwijt.
Musharaka
De joint-venture, ook een gangbaar verschijnsel in ondernemend Nederland. Geen rente betalingen.
Nog meer:
Bovendien is er verschillende uitleg mogelijk inzake de rente (riba heet dat volgens mij), zover ik het heb kunnen beoordelen is het verkrijgen van rente of het betalen van rente niet verboden (een vergoeding voor risico-kapitaal) maar woekerrenten zijn verboden, dus onevenredige rente.
De rente tarieven in Nederland zijn niet zo verschrikkelijk hoog, zou ook verkeerd zijn voor de economie, geld uitlenen en rente ontvangen zijn van levensbelang voor een goede economie. Daarom zal een land dat geleid wordt op basis van de Koran, met regelgeving dat is gebasseerd op de economsiche situatie van 1600 jaar geleden, nooit een succesvolle economie kunnen hebben. In het geval van een echt MKB zou e.e.a. nog wel kunnen werken maar als er in een land sprake is van een aantal multinationals gaat het hele verhaal niet meer op, multinationals kenden ze 1600 jaar geleden nog niet.
Als je goed naar de teksten kijkt die over Riba gaan en het iets anders vertaald, want zelfs daar is discussie over, dan kun je daar dus ook uithalen dat sec rente ontvangen niet fout is, maar exorbitante rente ontvangsten wel, en daar is iedereen, gelovig of niet, het wel mee eens.
Onder moslimgeleerden bestaat verschil van mening over de uitleg van de term riba. De ene groep verbiedt alle rente, de andere groep verbiedt exorbitante rente (woeker). De eerste groep ziet rente als normale vergoeding voor geleverde diensten.
Al Qardawi staat het afsluiten van rentedragende hypotheken toe als er geen andere mogelijkheid is.
Beleggen via een gewone bank is precies hetzelfde als moedaraba. Je inversteert via de bank geld in bedrijven en deelt in de winst (of het verlies). Daar komt geen rente aan te pas.
Ook de Triodosbank onderzoekt de mogelijkheid van islamitisch bankieren, maar is daarmee nog in een beginfase.
Vroeger was ook onder christenen het vragen van rente streng verboden. Later (in de latere middeleeuwen) heeft men dit beginsel laten varen. In de oudheid en de vroege middeleeuwen was een verbod op rente zo gek nog niet, omdat leningen altijd consumptief waren en er torenhoge woekerrentes werden geheven. Dat bracht de schuldenaren vaak genoeg in slavernij. Ik kan mij voorstellen, dat Mohammed als serieus zakenman tegen zulke praktijken bezwaar maakte.
Vooruitgang is lang niet alleen technisch. Vooruitgang heeft vooral te maken met grotere kennis. Naarmate de handel toenam, kwam er ook meer economische kennis onder de mensen. Zo ontdekte men, dat leningen tegen rente ook een goede kant hebben: als ze worden ingezet voor investeringen die hun geld opleveren, dan worden er door die leningen juist mogelijkheden geschapen. Je moet je natuurlijk nooit door Leen van Frisia laten verlokken om je in de schulden te steken voor een babykamer of zo. Maar een verstandige hypotheek of een goede lening voor een zaak met perspectief is bevrijdend en brengt je juist niet tot slavernij. Rentepercentages zijn trouwens tegenwoordig veel lager dan in de tijd van Mohammed, toen er inderdaad alleen maar woeker bestond in onze moderne betekenis van het woord.
Ik werk zelf bij een bank, en ik kan mij voor een bank niets handigers voorstellen dan moslims als klant. Ze willen geen rente ontvangen. Als ze aardig wat saldo op de bank hebben staan is dat leuk voor de bank.
En zo lang ze maar premie, rente betalen lijkt mij dit heel lucuratief voor een bank.
Ik zal het eens voorstellen.
Joop ga jij maar de post sorteren op je bank want van echte bank zaken heb jij geen kaas gegeten zeurende steuntrekker.
Wat laat jij je weer vreselijk kennen Anoniem, wat een verschrikkelijk domme reacties.
Hoe durf jij te beweren dat iemand met
Assurantie B particulier en MKB.
Woningfinanciering 1 en 2,
en nog een heleboel andere diploma’s geen verstand heeft van bankieren?
Mijn baas denkt er in ieder geval heel anders over.
Er is nog een derde interpretatie (geheel gebaseerd op de koran) die zegt dat RIBA niets met rente te maken heeft en dat rente in alle vormen toegestaan is in de Islam en Islamitisch bankieren dus wat rente betreft geheel overbodig is.
Deze interpretatie zegt dat RIBA het vergaren van rijkdom is door het niet of onvolledig betalen van Sadqa. Met andere woorden; als je niet je volle pond (20% van je winst) aan Sadqa betaald dan is dat deel RIBA en dat is inderdaad haram voor ieder moslim.
TIP: kijk op: *http://www.the-quran.org/*
Ga naar English video’s en bekijk de lezing over: ” What Quran says about AR-RIBA /Increase”.
De andere lezingen zijn ook echte eye openers! :-)
De door moslims ontvangen rente kan kosteloos op mijn bankrekening worden gestort….
@ #15 BigPete
haha… ik blij, jij blij :-)
Ik zou graag willen weten hoe het zit met het ontvangen van een pensioen? Hiervoor zet een percentage van je loon opzij en door de rente/door beleggingen e.d. (door de bank/pensioenfonds) heb je dan na je 65e of 70e genoeg om van te leven als je niet meer werkt/kan werken i.v.m. ouderdom.
Na mijn laatste schrijven over islamitisch bankieren in Nederland is er een tweetal ontwikkelingen op dat gebied die het noemen waard is.Startpagina Als eerst de nieuwe pagina van Startpagina met een rijke verzameling aan relevante links omtrent Islamitis
@Arshad:
20% ??
Ik neem aan dat je bedoelt 2,5% (Zakat)?
@joop
je hebt inderdaad geen kaas gegeten van islam banking, en renteloos bankieren, want het gaat om ethische bezwaren over het concept rente, en de oplossing bij veel banken daarvoor was een goede doelen rekening, waarbij de rente automatisch naar een goed doel gaat, en bij de sharia, islam wet, moet de rente als die verdiend wordt verplicht naar een islam goed doel, en eigenlijk mag de bank geen constructies hanteren waar rente(Riba) in voorkomt om als islamitsch en halal te mogen worden bestempeld, en p.s. die bila riba zijn echt oplichters, en doen alsof ze nu pas proberen uit te zoeken wat islam banking precies is, en Bloemink probeerd alle regel ste omzeilen met truukjes en is juridisch daarom ook geen bank begonnen, maar weer zo een simpele folder aandelen verkoop truukje.
Salaam beste mensen,
Ik heb een vraagje? Hoe zit het als je werkt bij een callcenter die leningen verstrekt? Is dat haram? ik hoop dat iemand daar antwoord op heeft.
Alvast bedankt!
Wassalaam Samira,
Ik durf zelf geen antwoord op je vraag te geven, maar dit wordt erover gezegd op sunnipath:
1) The nature of the job must be lawful (halal), meaning if the work entails something that is prohibited in Shariah, such as posing for nude picture-taking, serving alcohol or recording and calculating interest transactions, etc, then this type of work will be unlawful.
The reason for its prohibition is that, the work itself has been prohibited in Shariah, and due to this, even if the salary was paid from a Halal source, the work will still remain unlawful.
2) The salary or income that one receives must also be from a Halal source. If the work in itself is lawful (halal), but the salary is paid from unlawful and impure money, such as stolen or interest money, it will still be unlawful to accept that job.
http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp?HD=1&ID=3386&CATE=115
Ik weet niet of het antwoord volledig toepasbaar is op jouw situatie.
Frapant, onlangs werd bekend dat er banken bezig zijn met het ontwikkelen van halal hypohteek. Dat was nog niet zo heel wetenswaardig maar wel het bericht dat de Islamitsche banken die er zijn in Nederland gewoon rente verstreken en rente vragen.
Volgens mij is het ook lood om oud ijzer het wordt in een iets andere vorm gegoten maar het principe blijft het zelfde. Net zo als mensen die geen verzekering wensen ivm met geloofsovertuiging. Hun auto moet wel verzekerd blijven. Zij betalen dan geen verzekeringspremie maar een extra belasting of inleg bij het waarborgfonds zodat hun auto uiteindelijk toch wettelijk aansprakelijk verzekerd is. Hoezo krom??
hallo\ik zoek een islamitsch bank …graag kun jullie antwort
islamitsch bank of halal hypotheek waaar kan ik ontvangen
bedankt
Ik ben Christen en ik ben geinteresseerd in het systeem van islamitisch bankieren omdat het een alternatief lijkt (maar ik weet niet of dat zo is) voor het internationale banksysteem dat van Joodse oorsprong is. De centrale banken die overal ter wereld opgericht zijn, hebben tot doel om tot een monetaire wereldunie te komen, om zo alle zaken die van belang zijn te kunnen beheersen. Het is bijvoorbeeld bekend dat de Federale Reserve Bank van de USA geld uitleent aan de Staat en daarop rente vraagt. Papiergeld wat ze zelf gemaakt hebben en wat dus eigenlijk geen echt geld is. Ze verdienen dus geld aan niets, en de Staat komt bij hen steeds dieper in de schulden. Zo gaat het Engeland ook. Bij de Nederlandse Bank (de Centrale Bank van Nederland) heb ik geinformeerd en zei zeggen dat dat in
Nederland niet het geval is. Kan iemand mij uitleggen hoe islamitische banken hier tegenover staan? zijn zij ook onderworpen aan de politiek van Centrale banken?
Salaam,
Beste mensen.. Of Riba nu gezien kan worden als woekerrente of any kind of rente.. De meningen onder de geleerden verschillen of de hedendaagse rente nu wel of niet kan. De islam leert ons.. zodra er twijfel is vermijden! Gair inschallah en moge Allah ons allen leiden!
Leuke discussie, maar ik denk dat de Islam meent dat rente in welke (verkapte) vorm dan ook verboden is.
Als jullie echt willen weten wat “geld en rente” nou eigelijk is wil ik jullie van harte onderstaande documentaires aanraden.
Begin met de eerste link (15 minuten), een meer uitgebreide behandeling achter de 2e link, en voor de diehards die The Money Masters (3 uur).
Vanzelfsprekend heb ik ze allemaal bekeken. Meerdere keren bekeken overigens, omdat ik het moeilijk kon bevatten.
Moeilijk te bevatten omdat het zo eenvouding is. Je kunt je bijna niet voorstellen dat we als mensheid met zo een eenvouding trucje tot slaaf worden gemaakt van een systeem waarmee uiteindelijk iedereen verliest.
Vanzelfsprekend heb ik ze allemaal bekeken. Meerdere keren bekeken overigens, omdat ik het moeilijk kon bevatten.
Moeilijk te bevatten omdat het zo eenvouding is. Je kunt je bijna niet voorstellen dat we als mensheid met zo een eenvouding trucje tot slaaf worden gemaakt van een systeem waarmee uiteindelijk iedereen verliest.
[preach mode]
Nu begrijp ik waarom het rente in de Islam zo’n grote zonde is en het wordt vergeleken met het eten van kadavers.
[/preach mode]
Ein kleiner Cartoon über das Wesen des Geldes
http://www.goldseiten.de/content/diverses/artikel.php?storyid=3552
Money as debt
http://video.google.com/videoplay?docid=-9050474362583451279
Ook nog lectuur voor mensen die niet moe/lui zijn om te lezen:
The Money Myth Expoded
http://www.michaeljournal.org/myth.htm
Hallo,
Graag wil ik weten wanneer wordt de halal hypotheek in werking gebracht. Hoe kan ik direct informatie van de desbetreffende persoon winnen? Ik wil namelijke zo snel mogelijke deelmaken aan Halal Hypotheek
Alvast bedankt,
Omelkir
@ Hans “….omdat het een alternatief lijkt (maar ik weet niet of dat zo is) voor het internationale banksysteem dat van Joodse oorsprong is.De centrale banken die overal ter wereld opgericht zijn, hebben tot doel om tot een monetaire wereldunie te komen, om zo alle zaken die van belang zijn te kunnen beheersen.”
Hoi Hans
Weet je wel dat wat je hier beweert een enorm gevaarlijke samenzweringstheorie is’?!? Is het relevant dat het Joodse bankiers waren?!? Er waren in die tijd genoeg Joden die van een minimumloontje rond moesten komen.
De politiek van de centrale banken wordt niet alleen door de bankiers bepaalt. Ook door andere ondernemingen- en de politiek zelf, de volksvertegenwoordiging dus!!! Het ligt helemaal aan de politiek economische ontwikkeling of het monetaire kapitaal deze speelruimte krijgt.
Daarbij spelen naast de binnenlandse politiek in staten (de partijverhoudingen in de volksvertegenwoordigin) ook de buitenlandse belangen van verschillende staten een rol.
De werkelijke stand van zaken is dus een stuk complexer!!!
Dat ‘geld’ tegenwoordig minder waard wordt heeft niet zozeer haar oorsprong in de monetaire kant van de economie en de oprichting van banken, maar in de manier waarop er geproduceerd en geconsumeerd wordt in de wereldeconomie
De opkomst van economie-en als China- bijvoorbeeld
Veel meer wordt geproduceerd in een erg korte tijd, door arbeidskrachten die bereid zijn om tegen een hongerloontje te werken.
De ”˜ontwaarding’ van de dollar heeft vooral met deze structurele factor te maken (het produktieproces dus)- de VS kan China niet meer bijbenen en moet op andere manieren haar economische macht proberen te behouden
Deze heeft dus haar wortel in de manier van produceren binnen de wereldeconomie en niet zozeer in het banksysteem
Het banksysteem is een uitvloeisel van deze manier van produceren, die zich op een bepaalde manier ontwikkeld
Deze ontwikkeling gaat in de richting van een schijn macht van de monetaristen, maar dit is geen werkelijke macht
Ik heb het ook niet zo op met rente maar uitbuiting en armoedie wordt niet alleen maar veroorzaakt door rente.
Hoi,
Ik meen te weten dat moslims niet mogen gokken.
Op die manier kan men toch nooit beleggen op de beurs/aandelenmarkt? Er is altijd een risico dat de onderneming failliet gaat en je je geld niet weerziet. Laat ik nog iets verder gaan. Kan ik mijn geld wel als moslim op een intrestloze rekening zetten? Als de bank failliet gaat ben ik mijn geld ook deels kwijt.
Betreffende de conventionele manier van bankieren, dit wordt hier vrij sterk afgebroken. Ik wil nu niet een pleidooi opzetten over hoe goed ons systeem van interesten en spaarrekening is, maar geloof me… onze huidige welvaart en stabiele economie hebben we voor een groot stuk aan dit systeem te danken.
lol:P
salaam alaikom
ik wil graag en huis kopen zonder riba is dat mogelijk bij julie?
Waarom gaan jullie allemaal niet eerst de 3 links bekijken van @Ged als schuld, gewoon doen! Dan weet je nog eens waar je over praat.
Alemaal bekijken, dan zul je zien dat we allemaal voor de gek worden gehouden door de bank en de regering. doordat we rente betalen.
Ein kleiner Cartoon über das Wesen des Geldes
http://www.goldseiten.de/…iverses/artikel.php?storyid=3552
Money as debt
http://video.google.com/videoplay?docid=-9050474362583451279
Ook nog lectuur voor mensen die niet moe/lui zijn om te lezen:
The Money Myth Expoded
http://www.michaeljournal.org/myth.htm
met een vriendelijke groet,
peace with you, vrede zij met u, salamon alaikum
Ik wil even graag reageren op dit topic.
ik zie veel mensen praten over ‘verkapte vorm van rente’ en kreten in die zin.
het is heel simpel allah heeft voor de moslims rente verboden en handel toegestaan. zo wordt dat ook letterlijk vertaald. dat betekent dat de handel in goederen toegestaan is omdat daarbij de verkoper ook het risico loopt verlies te draaien.
en eigenlijk is het verkopen van iets voordat het jouw bezit is in islam ook niet toegestaan. en daarom is het ook niet helemaal correct wanneer een bank een huis koopt en daarvoor al een contract heeft met jou voor hoeveel jij het van de bank zal overkopen. maar het is veel beter dan het rente systeem.
daarnaast zijn er mensen hier die het hebben over morele bezwaren van moslims. ik denk dat dit geen geldig argument is. want de ene moslim heeft wel morele bezwaren en de andere niet. de enige reden dat je handel met rente hoort te vermijden is omdat het haram is verklaard door allah. en daarmee punt uit.
en mensen die beweren dat rente niet verboden is in islam. sorry voor jullie kan ik niets betekenen dan enkel zeggen dat jullie gedoemd zijn te falen als jullie dat geloven.
lees hier ook maar eens:
http://www.expliciet.nl/content/view/70/52/
Hallo allemaal,
Na het mislukken van de poging van Bilaa Riba ben ik gaan rekenen of er binnen het Nederlandse belastingstelsel een mogelijkheid is om toch een “riba vrije” hypotheek kan worden aangeboden die toch (gedeeltelijk) gebruik kan maken van de fiscale regels voor de iegen woning.
Ik ben een heel eind gevorderd maar weet niet hoe ik mijn ideeen kan toetsen aan de Sharia
Weet iemand waar ik terecht kan???
Alvast bedankt
Herbert Meinders
Ik heb vandaag met interesse het programma over islamitisch bankieren gevolgd.
Respecteer dat zij anders werken dan westerse banken en kan mij vooral goed vinden in hun opvatting over ethisch beleggen.
Ik zie echter niet zoveel verschil tussen het berekenen van hypotheekrente enerzijds (waardoor het aankoopbedrag aan het einde v/d looptijd is verhoogd met een X bedrag) en de hypotheeksom gelijk verhogen met een X bedrag die ook door de koper betaald moet worden in de afgesproken tijd. Er kan verschil zitten in de totale hoogte van het X bedrag die de verschillende banken berekenen maar in principe is er geen verschil.De consument maakt zijn eigen keuze zoals nu ook het geval is in het totale hypotheekaanbod. Ik vraag mij wel af of het mogelijk is om de hypothecaire lening los te koppelen van de normale rentestijgingen en een lagere (maimale)rente te vragen omdat wonen een basisbehoefte is en niet onnodig in gevaar moet komen.
Maar geld verdienen met het verstrekken van een lening vind ik niet onetisch en volgens mij kan dat ook niet anders om het banksysteem gezond te houden en om de andere kosten te dekken. Ook een gewone bankmedewerker wil een goed salaris en dan heb ik het niet over de excessen.
Wat ik wel gemist heb in de discussie zijn de namen van banken als : de ASN en Triodosbank. Beide banken hebben het estetische en maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel staan.ook zij doen niet mee aan oneigenlijk winstbejag en zijn veel gezonder dan de andere westerse
banken.Is een goede keuze als je bewust wil ondernemen.
banken
Bismi Allaahi Al-Rahmaani Al-Rahiem
Alhamdoulillaahi rabbi’l 3alamien. Wa salaatu wa salaam 3ala rasul Allaah.
AsSalaamu 3alaykum wa rahmatullaahi wa barakatuh,
Even een paar opmerkingen:
– er kwam hier de vraag of werken bij een callcenter haraam is. Weet, dat bijvoorbeeld het werken bij een supermarkt haraam is. Waarom? Omdat je alcohol en rookwaren en haraam-vlees dient af te rekenen of in de schappen dient te zetten. Doe je dit niet – dan is het nog steeds haraam om er te werken. Waarom? Omdat je je geld krijgt, uit een winst die gemaakt is met de opbrengst van het verkopen van harame producten als alcohol en varkensvlees. Dus al het geld wat je verdient is haraam. Bij een callcenter dat leningen met rente verstrekt, zou het heel goed hetzelfde kunnen zijn. Echter, ik adviseer je om dit toch aan een aalim, bijvoorbeeld een van de ulema uit Sa3oedie Arabia voor te leggen, want van die supermarkten heb ik fatawa gelezen, maar wat betreft een callcenter – ik wil geen fatwa gaan geven, dat mag ik niet. Je zou dus ofwel kunnen besluiten dat het erg twijfelachtig is, en weet dat Allaah 3azza wa djall ons in de Qor’aan gebied om ons heel ver van het haraam en het twijfelachtige te houden, of je zou om een fatwa van de ulema kunnen verzoeken. En dan geen ‘geleerde’ als Yoesoef Al-Qardawi, die gelieerd is aan Ikhwaanin al-Muslimeen en die majrooh (weerlegd) is..
– ik zag dus dat Al-Qardawi genoemd werd door iemand, dat hij gezegd had dat rente (bij bijv. een hypotheek) soms zou mogen als het niet excessief hoog was. Het is beter om de fatawa van de betrouwbare ulema te volgen – niet die van iemand die door de beste ulema weerlegd is, en die gelieerd is aan Ikhwaanin al-Muslimeen.
Wa Allaahu a3lem.
Ma3a salaam,
Abdul-Fattah Abu Mahir
selam aleykum,
ik heb een vraag?
hoe kan ik geld lenen in nederland bij een islamitische bank zonder rente ,is het mogelijke?kan iemand mij meer vertellen ,hoe ik in contact kan komen met die mensen?
salam oelaikoem warahmatoe allah hi wa barakatoe hoe
ik ben er 100% van overtuigd geen huis te kopen door een contract met iemand te sluiten waardoor ik rente moet betalen omdat me reeds zeer duidelijk is gemaakt dat dit volgens mijn geloof niet mag.
maar hierdoor val ik constant in discusie met mijn moeder en zuster
mijn moeder heeft namelijk ook een huis gekocht met rente maar zij beweerd dat dit niet erg is omdat het terug trekbaar is van de belasting dit is voor mij geen oplossing aangezien het contract reeds getekend is en dit niet kan
ik zou direct een huis kopen als ik een islamitische bank of finaciering vind wat ik tot heden nog niet heb gevonden
mocht iemand meer weten over finacieringen en islamitische banken tips zijn altijd welkom
wasalam
Meer info:
http://www.juri-desk.nl/Islamic_Finance/Tussen_renteverbod_en_winstgebod_De_bijzondere_juridische_risico%27s_van_islamitisch_bankieren_in_Nederland_door_J_el_Hannouche
Als mijn conclusies juist zijn, laat Maduraba de ruimte om vooraf een inschatting te maken van de op termijn te maken winst en te bedingen dat de investeerder maandelijks, samen met de aflossing een voorschot krijgt van zijn vooruit afgesproken aandeel in de winst, mits er maar verrekening plaatsvindt bij nacalculatie na aflossing van de lening.
Nu kan het voorkomen dat een geldnemer de lening aflost voordat een breakevenpoint bereikt is. (!) De investeerder zou hiernee bezwendeld kunnen worden. Dat kan zich voordoen als de geldnemer voor het bereiken van het breakevenpoint een andere investeerder aantrekt. Hij lost de schuld af en de ‘oude’ investeerder dient de winstvoorschotten terug te betalen.
Is het bij maduraba toegestaan dat investeerder en geldnemer naast de geldlening een vaststellingsovereenkomst sluiten waarin vastgelegd wordt dat schulden die over en weer kunnen ontstaan bij nacalculatie, worden kwijtgescholden? Let wel: Geldlening en vaststellingsovereenkomst zijn twee aparte overeenkomsten.
Wie kan mij het antwoord geven? Alvast mijn hartelijke dank.