"Geprezen is Hij die Zijn dienaar bij nacht een reis liet maken van de heilige moskee naar de verste moskee waarvan Wij de omgeving gezegend hebben om hem iets van Onze tekenen te tonen. Hij is de Alhorende, de Alziende." (S:17:1)
De nacht: naast de rust, de pracht en de sereniteit die hij uitstraalt, heeft de nacht vaak een verzegeld en verborgen boodschap. Degene die de taal van de stilte spreekt, is gezegend met de kennis van de geheime nachtelijke wereld. Gedreven spiritualisten kregen meestal hun ‘ingeving’ in deze nachtelijke uren. De nacht doet de bron van inspiratie verbreden en zorgt voor een moment van absolute bezieling. De profeet Mohammed (vzmh) sprak deze taal vloeiend en vertaalde telkens voor ons de boodschap van de nacht. Zo kwam er ook een profetische vertaling van de nacht van de Hemelvaart: de Lailatul Meradj
Op de 27e van de islamitische maand Rajab maakte de profeet Mohammed (vzmh) in de nachtelijke uren een onvergetelijke reis van Mekka naar Jeruzalem en daaropvolgend de reis naar de hemel. Deze miraculeuze gebeurtenis wordt bij de moslims herdacht als ‘de gezegende nacht’. Over de hele wereld zullen vandaag collectieve bijeenkomsten worden georganiseerd om de spirituele energie en kennis van deze ‘gezegende nacht’ te delen met hen die het nodig hebben.
Wat gebeurde er tijdens de Lailatul Meradj? De engel Gabriel nam de profeet Mohammed (vzmh) in Mekka bij de arm toen hij aan het rusten was voor de moskee. Voor de poort van de moskee stond een wit rijdier genaamd de Buraaq (het dier heeft enorme vleugels waarmee hij zich tot onvoorstelbare hoogtes kan voortbewegen). Buraaq vloog samen met de profeet en de engel naar Jeruzalem. Op de berg van Jeruzalem stopte de engel Gabriel. Op het plein boven op de heuvel zaten tientallen profeten (Jezus, Mozes, Noach etc etc) Mohammed (vzmh) op te wachten. Onder leiding van hem werd er een gezamenlijk gebed verricht waarna hij 1 voor 1 de zeven hemelen opklom. Na de zevende hemel zag hij als enige Allah, de allerhoogste. Daarna keerde hij weer terug naar Mekka, waar in eerste instantie niemand zijn verhaal geloofde. De dag van vandaag geloven inmiddels 1 miljard moslims wel in zijn bovennatuurlijke ervaring.
Ik wens jullie namens de crew van wbh.nl een gezegende Lailatul Meradj toe!
30 Reacties op "De nacht van de Hemelvaart"
Jullie ook! Ik dacht dat ik het gemist had, had gisteren ff het idee dat het gisternacht was…
salaam!
bijna niemand die ik ken doet iets met deze nacht behalve jullie, ook niet bij ons in de moskee.
is dit een ding van een bepaalde richting die dit wel gedenkt?
ws
noureddine
(frequenter van mocromosques)
@noureddine
Het ding waarover jij het hebt, is niet zomaar een ding…en wat bedoel je eigenlijk met bepaalde richting? doel je op een sektarisch beweging binnen de islam?
Bedankt Ashraf, dat je ons hieraan herinnert. Ik zou het vergeten zijn. Dit schreef ik eerder in mijn stukje over voedsel:
“Bij het naderen van de dageraad, dus vanaf fadjr, beginnen de planten suikers te vormen tot de zon haar hoogste punt heeft bereikt. Tussen `ashr en zonsondergang worden deze suikers door de hele plant getransporteerd. Van maghrib tot `isja vormt de plant deze suikers om tot werkzame stoffen, waarna de plant gedurende de nacht dankzij deze stoffen groeit. Dit beeld zag Mohammed (mogen Gods zegeningen en vrede met hem zijn) toen hij de omfloerste boom, de sidrat al moentaha, aanschouwde tijdens zijn reis door de hemelen (soera 53 verzen 14-18), waarna hij met de vijf gebeden als geschenk voor de mensheid naar Mekka terugkeerde.”
Kort geleden las ik ergens dat er moslimgeleerden zijn die beweren dat op de Tempelberg in Jeruzalem, waar nu de Rotskoepel en de Al Aqsamoskee staan, nooit een joodse tempel (de Tempel van Salomo/Soeleiman) heeft gestaan (die zou volgens hen op een andere berg gestaan hebben), maar dat daar altijd al een moskee stond. Dat daar al voordat er moslims waren een moskee gestaan zou hebben komt ongeloofwaardig over en die redenering lijkt vooral een politieke achtergrond te hebben in de strijd tegen het zionisme. Zo worden religieuze teksten weer voor politieke doeleinden gebruikt.
Mij is geleerd dat met “al mesdjied al aqsa” (de verste moskee) in soera 17 de Tempelberg werd bedoeld, die sinds Salomo er zijn tempel bouwde een plaats van aanbidding was. Moskee moet hier dus niet letterlijk als moskee in de huidige zin worden opgevat, maar als het algemene begrip “plaats van aanbidding”, wat iedere moskee, kerk, synagoge en tempel in essentie natuurlijk ook is.
De vereniging van Indonesische moslims waar ik lid van ben heeft iedere zaterdagavond bijeenkomsten waar een lezing gegeven wordt en/of samen dzikr gedaan wordt. Wij besteden altijd aandacht dit soort gelegenheden, meestal wordt er wat over de achtergronden verteld, omlijst door koranreciet en smeekbeden. Maar wij beleven dan ook een min of meer traditioneel Javaanse islam, waarin diverse soefitradities voortleven. Ik vermoed dat alleen soefi’s deze gelegenheden extra aandacht schenken. Voor salafi’s zijn het allemaal ongewenste nieuwigheden.
@yasin,
excuses broeder als mijn woorden een gebrek aan respekt tonen, zo is het zeker niet bedoeld.
mijn vraag was in hoe verre lailatulmiraj herdacht/beleefd wordt onder onze broeders en zusters, bijvoorbeeld in moskeeën omdat ik het verhaal achter de nacht wel ken, maar niet dat er een bepaalde vorm van ibaadah bij zou horen.
en ik wil daarin zeker niet in gebreke blijven. dus als jij of ashraf daar helderheid in zouden kunnen verschaffen zou ik dat erg op prijs stellen.
wat betreft de referentie naar sektarische bewegingen: ik bedoelde meer culturele groepen die soms aldanniet aan madhhabs worden verbonden. omdat het als hollander soms een beetje onduidelijk is wat wel tot de soennah behoort en wat niet maar wat bijvoorbeeld in bepaalde culturen wel heel sterk leeft.
bij voorbaat dank,
ws
noureddine
@ Hendrik Jan Bakker
Is dat in Waalwijk of in Ridderkerk?
Nee, Den Haag. Waalwijk en Ridderkerk zijn Moluks (maar daar zijn wel goede contacten mee). Wij hebben ook afdelingen in Rotterdam, Breda, Heemskerk en Amsterdam. En over madhabs gesproken, Indonesië is in principe Sjafiitisch, maar wel met een eigen variant.
@hendrik jan bakker (en @ferukh over tel)
dank broeders voor jullie uitleg!
w’aleikoem salaam
noureddine
Ik vind de opmerking van Noureddine (#2) eigenlijk wel grappig, gelukkig ben ik niet de enige, voor wie zo een herdenking nieuw is .. Ik had vorige week namelijk een discussie met mijn ma hierover ..
Ze zei me dat er een ‘viering’ (Ze bedoelde herdenking) in de moskee zou zijn van de hemelreis. En ik reageerde daarom met ‘o, grappig’. Een beetje ongelukkig woordkeuze, want ik bedoelde niet ‘HA HA FUNNY’, maar ik bedoelde dat ik verrast was door die mededeling.
Ik wist namelijk niet er mensen zijn die de miraadj in groepsverband herdenken, door er een nacht aan te wijden. Mijn ma zei ‘Ja, natuurlijk doen mensen dat! ZO een grote wonder, het is toch heel bijzonder dat de profeet (saws) die reis heeft mogen maken en Allah(Swt) heeft ontmoet!’. Toen zei ik, dat ik me niet kon herinneren dat ik ergens had gelezen dat de profeet (saws) zélf die nacht elk jaar herdacht, terwijl hÃj die bijzondere reis heeft gemaakt. En als hÃj het niet heeft herdacht, waarom wij dan wel.. ?
Ik moest haar wel geruststellen dat ik het absoluut niet fout vond dat mensen de Miraadj herdenken, integendeel, het kan alleen maar goed zijn voor je imaan om er bij stil te staan en de spiritualiteit te delen met je broeders en zusters. Daarnaast wordt door middel van herdenken de gebeurtenis niet vergeten – en het was toch een wonderlijke gebeurtenis, waarin een van de 5 zuilen aan ons is gegeven!
Ik begrijp de opmerking/vraag van Noureddine dus heel goed en ben blij dat daar verder op is ingegaan :)
Salaam,
Naila
Naila, ter aanvulling: ik zag een ‘fatwa’ van Al Qaradawi, waarin hij zijn goedkeuring hecht aan het vieren van de verjaardag van de Profeet (saws). Hij redeneert dat, hoewel de Profeet zelf zijn verjaardag niet vierde en ons niet heeft opgedragen dat te doen, het toch nuttig kan zijn. Zijn tijdgenoten hadden de Profeet als levend voorbeeld. Wij niet. Wij moeten het dus met herinneringen van anderen doen. Daarom kan het nuttig zijn om zijn verjaardag te herdenken, om die herinnering levend te houden. Je zou deze lijn kunnen doortrekken naar de hemelreis, naar de hidjra etc.
De Profeet vzmh herdacht zijn eigen Miraaj en gebood ons dat te doen door de gebeden die wij nu vijf keer per dag bidden (zie Salaat voor dummies). Niks mis met herdenken.
Zo zegt Allah swt zelf dat Hij wacht op mensen die hem in de nacht herdenken… en dat hij de mensen gezamenlijk herdenkt, die hem ook gezamenlijk herdenken.
Elke nacht daalt Allah swt neer tot de laagste hemelen zegt Hij en wacht Hij op mensen die wakker zijn en Hem herdenken, zodat hij hen kan vergeven. En zo zijn er speciale nachten, die iets speciaals in zich hebben en dat grijpen mensen aan om eens in de zoveel tijd dit met z’n allen te doen.
Het verschil tussen herdenken en vieren?
*her·den·ken* (ov.ww., ook abs.)
1 de herinnering vieren, met name als nagedachtenis
2 in herinnering brengen => herinneren aan
*vie·ren* (ov.ww.)
1 laten schieten, los laten
2 de plechtigheden of feestelijkheden verrichten die bij het genoemde begrip horen
Het verschil tussen deze woorden is puur het feit dat bij vieren het vrolijke aspect benadrukt wordt. Niets mis met dat woord.
@11 Hendrik Jan Bakker: Bedankt voor de info, ik ben blij dat er zo een fatwa is uitgesproken. Want zoals ik zei, vind ik het helemaal niet slecht – het kan namelijk niet slecht zijn om bij elkaar te komen en samen te bidden en de Qur’an te reciteren.
@12 Nordin:
tnx voor het verschil tussen herdenken en vieren ;)
Salaam,
Naila
Tentijde van de profeet Mohammed droegen mannen ook geen broek, reden mensen geen auto, telefoneerden ze niet met elkaar (en al helemaal niet mobiel), maakten ze geen gebruik van internet enz. enz.
Dat zijn allemaal nieuwerwetse innovaties, maar veranderen zij de Islam?
Volgens mij niet, maar misschien zie ik het verkeerd.
Als je kijkt naar Islamitische landen buiten “Arabie” dan valt mij op dat landen die door de rede tot de Islam zijn gekomen dit ook zijn gebleven terwijl landen die door oorlog Islamitisch werden dit nu (vaak) niet meer zijn.
Voorbeelden:
Marokko en Tunesie in vergelijking met Spanje.
En natuurlijk Indonesia die door de Wali Sanga (Raad van Soefi´s) en hun liefde voor mens en cultuur Moslim werden (de inwoners dan he)
Of Turkije, die als overwinnaar toch bekeerd werden door het geloof van de mensen die zij hadden overwonnen (de Turken dan he)
Salaam Abdul, je observaties m.b.t. niet-Arabische moslimlanden zijn interessant. Wali Sanga (Songo) betekent letterlijk Negen Heiligen, het ging inderdaad om soefi’s, voor zover ik me herinner afkomstig uit Jemen. Waarom memoreer je een aantal (technische) vernieuwingen? Is er misschien een reactie verwijderd?
@16 Hendrik Jan Bakker:
Ik denk dat Abdul Hafiz het over deze vernieuwingen heeft, naar aanleiding van jouw zinnetje ‘Voor salafi’s zijn het allemaal ongewenste nieuwigheden.’
@Abdul Hafiz: corrigeer me als ik het mis heb :)
Salaam,
Naila
@ De posters hier: Wat vinden jullie van de interpretatie dat de profeet saw niet letterlijk naar de hemel is gereisd, maar een visioen kreeg waarin hij “opsteeg” of “neerdaalde” in zijn eigen geest/ziel?
Volgens mij hangen sommige soefi’s deze interpretatie ook aan.
@ #18
Denk ’t niet…. Allah swt zegt zelf dat HIj de Profeet vzmh naar boven riep. En als de Profeet vzmh zegt dat hij daar is geweest, dan geloven we dat. Netals Abu Bakr Siddique zei toen mensen naar hem toe kwamen om te zeggen wat voor ‘geks’ de Profeet vzmh ze had verteld.
We weten het niet, Rabiah. De profeet (vzmh) heeft gezegd dat hij deze reis heeft gemaakt, maar zei niet hoe. Dus alles wat we daarover zeggen is speculatie.
“Elke nacht daalt Allah swt neer tot de laagste hemelen zegt Hij en wacht Hij op mensen die wakker zijn en Hem herdenken, zodat hij hen kan vergeven.”
Ik neem aan dat dit toch niet letterlijk wordt genomen? De wereld is rond en draait; het is dus altijd ergens nacht. Veel valt er dus niet te dalen.
Zulke verhalen doen me terugdenken aan de vorige eew. Toen geloofden nog vele christenen dat God vlak boven de wolken vertoefde.
Overigens lijkt me zo’n nachtwake een bijzondere ervaring.
– *De overleveringen* zeggen dat het bed van de Profeet vzmh nog warm was toen hij terugkeerde van Mi’raaj… dat zeg je niet als je de hele tijd in het bed hebt gelegen en alles in je slaap hebt meegemaakt.
– *De hele discussie* met mensen als Abu Lahab en Abu Jahl was juist het punt dat deze mensen zeiden dat het niet waar was en misschien allemaal een droom was. Tegen hen zei Abu Bakr Siddique: “als de Profeet vzm heeft gezegd dat hij dit allemaal heeft meegemaakt in een klein gedeelte van de nacht, dan geloof ik dat hij het heeft meegemaakt”
– *In de Quran* (17:60) werd toen ook een Vers geopenbaard als verschil en aanduiding van mensen die twijfelden aan dit gebeuren:
“We granted the Vision which We showed thee, but as a trial for men”
Dit geldt zowel voor de mi’raaj als andere wonderen die een soort van test vormen voor de mens. En daarin geloven is wat de Mu’min moet doen.
*Ru’ja* is het woord dat is gebruikt in dat Vers en dit woord wordt in het Arabisch ook gebruikt voor ‘het in de nacht zien met je ogen open’. Het bewijs hiervan is ook te vinden in verschillende gedichten uit de tijd van de Profeet vzmh die ditzelfde woord gebruiken met deze betekenis.
En naar dat ‘zien met ogen open’ verwijst de eerdere Quran Vers: *Linuriyahu min aayaatina* (=in order that We might show him some of Our SIgns).
En inderdaad… voor het menselijk vermogen is het niet te vatten dat dit allemaal in werkelijkheid is gebeurt en dat kent Allah swt ook Zichzelf toe met het begin van datzelfde Vers: *Subhanallazi asraa bi’abdihi laylan” (=Glory to Allah Who did take His Servant for a Journey by night)
Dus dat Hij degene is voor wie niets onmogelijk is.
De manier waarop alle niet-moslims uit Mekkah reageerden op deze reis geeft al aan dat dit niet iets is, waarvan de Profeet vzmh zei dat het gebeurde in zijn slaap.
Een kleine greep uit de mensen die geloofden dat dit in werkelijkheid is gebeurd wordt gepresenteerd in dit boek *Al-Shifa’, 1/188:*
“Ibn Abbaas, Jabir, Anass, Huzaifah, Umar, Abu Hurairah, Malik bin Sa’sa’ah, Abu Habbah al badri, ibn mas’ood, sa’eed bin jabeer, ibn shuhaab, ibn Zaid, Hassan, Ibraheem, etc… (ra) en Hazrat Aisha Siddiqah (ra) zegt hetzelfde, netals Tibri (ra), ibn Hanbal (ra) en verder alle grotere faqihs en Mufassireen …. ”
Ik zal kijken of ik hier later op terug kan komen
@ fjord… je zegt:
*”Elke nacht daalt Allah swt neer tot de laagste hemelen zegt Hij en wacht Hij op mensen die wakker zijn en Hem herdenken, zodat hij hen kan vergeven.”
Ik neem aan dat dit toch niet letterlijk wordt genomen? De wereld is rond en draait; het is dus altijd ergens nacht. Veel valt er dus niet te dalen.*
Allah swt zegt dat Hij dichter bij jou is dan je slagaderen… dat Hij Zich bevindt in onze harten… dat hij overal tegelijk is. Dan is de vraag… waarom daalt Hij in de nachten neer, terwijl Hij zelfs in mijn hart is en dus dichterbij dan de laagste hemelen. Daarnaast hoort en ziet Hij alles wat we doen en is het niet nodig dat Hij neerdaalt tot de laagste hemelen om ons nog meer te kunnen geven. Daarnaast is het inderdaad altijd ergens nacht. Maar net zoals Hij in ieders harten is en bij iedereen, bedoelt Hij dat waarschijnlijk met dat neerdalen.
Wat wordt er dan mee bedoeld?
Op wat voor manier Hij neerdaalt, is aan Hem. De geschiedenis van de islam en de biografie van de Profeet vzmh geeft aan dat de nacht iets speciaals heeft. De nacht is het gedeelte dat Allah swt uitnodigend wacht op wie Hem zo laat nog herdenkt… wie zijn slaap heeft opgegeven om Hem te herdenken en te aanbidden. De eerste openbaring ontving de Profeet vzmh ook in een grot nadat hij wekenlang mediteerde, hij zocht afzondering van de wereld (khalwa) en wilde als enige in de aanwezigheid van Hem zijn (jalwah). En dat is waartoe Allah je aanspoort… je kunt dichter bij Hem komen en Hij komt dichter bij jou in de nacht… wanneer je al het andere hebt opgegeven en wanneer je dus alleen kunt zijn met Allah.
Allah zegt zelf dat Hij niet voor te stellen is, dus we stellen Hem ook niet voor alsof hij zweeft op de eerste hemel. Maar dat hij in de nacht dichter bij ons is dan anders…
#23
Dank je Umar; mooi zoals je het uitlegt en verbeeldt; op deze manier lijkt zo’n nachtwake me nog intenser.
@ Umar: Als ik het goed begrijp, blijkt uit de Qor’an en de geschiedschrijving dus dat de profeet (vzmh) dus echt in deze fysieke werkelijkheid een reis heeft gemaakt van Mekka naar de Masjid al Aqsa.
Maar eigenlijk wilde ik d.m.v. mijn vraag (als je het niet erg vindt) een algemeen onderwerp bespreken.
In sura 3, aya 7 staat:
3:7. Hij is het, Die u het Boek heeft nedergezonden; er zijn verzen in, die onoverdrachtelijk zijn, zij vormen de grondslag van het Boek, en er zijn andere (verzen), die zinnebeeldig zijn. Maar degenen in wier hart dwaling is, volgen die, welke zinnebeeldig (bedoeld) zijn en zoeken tweedracht en de verkeerde uitleg. En niemand kent de juiste uitleg dan Allah en degenen, die vast gegrondvest zijn in kennis, die zeggen: “Wij geloven er in; het geheel is van onze Heer”; en niemand trekt er lering uit, dan zij, die begrip hebben.
Wat ik me dus afvroeg, is in hoeverre wij alles wat in de Qor’an staat, letterlijk moeten opvatten, of in hoeverre er meerdere lagen in de tekst, met een diepere, spirituele betekenis zijn.
En ook hoever je daarin kunt/mag gaan.
Om maar een voorbeeld te noemen: Volgens mij beweerden (again) sommige soefi’s, zoals Omar Khayyam bv., dat de hemel en de hel “in jezelf” zitten. Dus niet dat ze niet zouden bestaan, maar gewoon dat ze anders bestaan dan wij denken.
Overigens wilde ik nog wel duidelijk stellen dat ik geen van deze ayat (ook niet over de hemelreis van de profeet saw) in twijfel trek of trok, of bedoelde dat het niet echt gebeurd zou zijn.
Het enige wat ik me af en toe afvraag, is hoe wij gewone mensen bepaalde van deze mystieke gebeurtenissen zouden moeten opvatten.
Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel…..
@ Rabiah
ik zou je vraag heel graag willen beantwoorden, maar ik verbreek mijn belofte steeds met mijzelf door toch maar even snel een vraag te beantwoorden. Maar ik moet nu toch even wat andere zaken doen.
Je was ook naar de al hidayah camp, dus we spreken elkaar vast nog wel een keer, herinner mij er dan aan… en anders reageer ik een andere keer wel.
@ Umar: Het is goed hoor, andere keer insha’Allah.
Rabiah, als ik even voor mijn beurt mag spreken (je vroeg het aan Umar, die heeft inderdaad meer kennis dan ik en ik ben ook beneiuwd naar zijn visie): nogmaals, we weten het niet. Lees die verzen zoals je ze begrijpt. Heb er tegelijkertijd begrip voor als anderen die verzen op een andere manier uitleggen. Niemand zal de waarheid weten totdat die op de Laatste Dag wordt geopenbaard. Het heeft dan ook niet zoveel zin om er eindeloos over te discussiëren, en zeker niet om elkaar erover in de haren te vliegen zoals vaak gebeurt.
– 786 –
weet iemand misschien meer over *Lailatul Barat*??? ik heb gehoord dat het morgen is, en lees op vele sites dat het een belangrijke dag is. maar anderen zeggen weer dat het bidah is :S…
nou wil ik morgen inshallah gaan vasten, maar als het bidah is… want dan is het vernieuwing en dus een toevoeging aan de Islam EN dus haraam…
weet iemand hier misschien meer over?
@ Hendrik Jan: Bedankt voor je antwoord, maar begrijp me niet verkeerd. Ik was gewoon benieuwd naar Umars visie, maar het was zeker niet mijn bedoeling om ruzie te maken of anderen te verketteren. ;-)